indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Hitami
User
spacer line

Regelmatig kom ik een stel tegen, die willen later, als ze ouder worden, naar IndonesiŽ wonen. Deze ambitie, komt vooral bij mannen voor met een Indonesische vrouw. Deze vrouwen mogen van haar man geen Nederlandse pasport aanvragen. Met het doel wanneer ze naar IndonesiŽ gaan, zou dit vergemakkelijk.

Ik vraag me regelmatig af, hoe zuiver is deze gedachten ?
En wat de vrouwen betreft, ben ik zeer nieuwsgierig, hoe denken ze eigenlijk hierover ?

Groeten

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Mijn vrouw wil zelf geen NEDPAS omdat ze gewoon indisch wil blijven.
Het is niet altijd het zelfde liedje ,en er zullen vast wel van die koppels
zijn die zo doe en denken maar niet alle.
en de gedachte is zuiver genoeg als je er achter staat.

vr gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

kupukupu
User
spacer line

Nou, deze ambitie komt ook voor bij nederlandse vrouwen getrouwd met indonesische mannen. Maar eerlijk gezegd is het nog nooit in me op gekomen om mijn man af te raden een Nederlands paspoort aan te vragen, zodat we evt. makkelijker in IndonesiŽ kunnen wonen.

Anyway, er is geen haar op zijn hoofd die er over denkt te gaan voor het nederlanderschap. Haha, mijn schoonfamilie zou gek worden. Verhuizen naar Nederland in naam van de liefde is okť. Maar je IndonesiŽrschap verliezen, nee dat gaat te ver.

Wat is volgens jou het voordeel van het Nederlanderschap voor deze vrouwen/mannen?

groet,

kupukupu

kupukupu
User
spacer line

Nou, deze ambitie komt ook voor bij nederlandse vrouwen getrouwd met indonesische mannen. Maar eerlijk gezegd is het nog nooit in me op gekomen om mijn man af te raden een Nederlands paspoort aan te vragen, zodat we evt. makkelijker in IndonesiŽ kunnen wonen.

Anyway, er is geen haar op zijn hoofd die er over denkt te gaan voor het nederlanderschap. Haha, mijn schoonfamilie zou gek worden. Verhuizen naar Nederland in naam van de liefde is okť. Maar je IndonesiŽrschap verliezen, nee dat gaat te ver.

Wat is volgens jou het voordeel van het Nederlanderschap voor deze vrouwen/mannen?

groet,

kupukupu

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 13-03-2005 18:06 reuveul wrote:
Mijn vrouw wil zelf geen NEDPAS omdat ze gewoon indisch wil blijven.

Als je Indisch bent dan heb je geen status... of bedoel je toevallig Indonesisch Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Hitami
User
spacer line

Op zich is niet mis mee als je met een Indonesische vrouw trouwde en terug gaan naar Indonesie om daar te gaan wonen. Maar het probleem is, wanneer ze de Indonesische pasport heeft en gebeurt iets met haar Nederlandse partner, bijv omdat hij eruit moet of ziek, of nog erger doodgaan en desbetreffende persoon naar nederland moet, wat gebeurt dan met die vrouw ? Omdat haar recht om terug te komen naar Nederland verliest.

Verder, met deze situatie, heeft haar man een behoorlijke macht gekregen tegen over haar, met alle consequenties vandien.

In Nederland zie je ook vaak, wanneer het huwlijk nog geen 3 jaar is, dat de man, wanneer ze ruzie krijg, zijn macht gbruiken om haar klein te krijgen omdat wanneer ze weg gaat, dit betekent ook, dat ze Nederland moet verlaten, daarom zie je ook vaak na 3 jaar men gaan scheiden wanneer ze een verblijf vergunning heeft. Dat zij terug gaan naar Indonesie is voor deze vrouwen nog niet zo erg maar wat erger is, is gezicht verlies tegenover de omgeving in Indonesie.

Het gebeurt natuurlijk ook dat de vrouw hem gebruiken om in Nederland te kunnen wonen. Maar dat risico weet je van te voren wanneer je met iemand trouwde uit de ontwikkelingslanden. Laten we eerlijk zijn, wanneer je een stel ontmoet, waar de man haar opa kunnen zijn, kunnen we spreken van liefde ? hier heb ik mijn twijfel.

Dus om terug te komen op de onderwerp, het behoud van Indonesische pasport om dit te vergemakkelijk wanneer terug gaan naar Indonesie is onzin. Omdat voor de Indonesische wet het niet uitmaakt. Behalve, wanneer de man Indonesische pasport heeft dat geldt een andere verhaal omdat de Nederlandse vrouw die kan gewoon met de man mee en wanneer ze terug wil naar Nederland geen consequenties heeft. Vandaar !

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Misschien een beetje offtopic... maar wat te denken van deze (politieke) ideeen...

"Nederland is vol. De problemen met integratie zijn immens. Ik wil dat de integratie van in Nederland verblijvende allochtonen een succes wordt, maar dweilen met de kraan open is zelden effectief. Daarom moet de immigratie worden beperkt en de grenzen voor niet-westerse allochtonen Ė als het gaat om gezinsvorming/hereniging voor minstens vijf jaar te worden gesloten."

Dat lijkt me dus ook gelden als je als nl'er je meisje hierheen wilt halen... goed het zijn (nog) alleen maar ideeen...

Meer te lezen op: http://www.geertwilders.nl/ind(...)=groepwilders&title=

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Hitami
User
spacer line

Nederland is vol is puur politiek. Ongeleterd mensen toelaten is zoeken naar problemen. Ik pleit ook altijd, om toegelaten te worden minimaal kennis van engelse taal of verstaanbaar kunnen maken in het engels. Het kennen van engels zegt ook iets over haar/zijn ontwikkeling. Vergeet niet, we leven in individuele en verzorgings maatschappij. In de huidige high tech maatschappij, als je ongeleterd ben, dan verdwaal je gewoon en geisoleerd. Dus wat is now social en menselijk ?

janschut
User
spacer line

Hitami.silakan, ik ben zelf een indo en kawin met een perampuan indonesia met een nederlands paspoort, weet je wat zij altijd gezegd heeft? als jij met de vut kan dan gaan wij in Indonesia wonen, en thats is what we do eind mei 2005,salaaaaaaam pak jengot,

Hitami
User
spacer line

Janschut, als je het goed gelezen wat ik geschreven heb, betekent dit ook voor de Indonesische vrouw beter met een Nederlandse pasport wanneer je naar Indonesie gaan. omdat het niet uitmaakt.

Daarbij moet je het niet persoonlijk aantrekken wat ik schrijf of in ieder geval is niet nodig om je te verdedigen. Veel plezier in Nusantara

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Mijn vouw wil ook haar indonesische nationaliteit behouden. Just in case en omdat het nederlanderschap tot nu toe geen enkele toegevoegde waarde heeft voor haar. Wij kiezen straks voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Wij zijn er ook achter dat haar indonesische nationaliteit geen voordelen opleverd wat betreft wonen in IndonesiŽ. Een voordeel is wel dat ze niet telkens een visum aan hoeft te vragen als we naar IndonesiŽ gaan. Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer.

Hitami
User
spacer line

kupu kupu,

het voordeel van Nederlandse pasport is, ze kan ieder moment terugkomen naar nederland. wanneer met indonesische pasport en je bent langer dan 6 maanden in indonesie, word je niet meer toegelaten in nederland. wanneer je als twintigers of dertigers is dat nog geen probleem, wel als je boven 40 ben, dan is het moeilijk om opnieuwe te beginnen.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

En hoe zit het eigenlijk met de AOW en dergelijke? Wat als je vrouw Indonesisch is en blijft? Dan ontvang je dus geen partner AOW of zoiets dergelijks? Ik vroeg me dat ineens af.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Hitami,mijn vrouw kan niet acuut naar ID als zij 1 van haar familieleden verliest door een sterfgeval als zij NEDPAS heeft.
Daarom hebben wij het niet gedaan.
En dan kiezen wij er maar voor om niet langer dan 6 mnd te blijven.

rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

Hitami
User
spacer line

rob, dergelijk situatie, heb ik mee gemaakt. als zij de nederlandse pasport heeft en gebeurt zo iets, kun je nog altijd 100 euro betalen voor het verkrijgen van een visa, binnen een uur. het is ook afhankelijk welke godsdienst je vrouw heb. als ze islam is, dat ben je toch altijd te laat, omdat als moslim wordt je meteen begraven.

zelf vind ik als je in nederland woont, is beter de nederlandse paspoort aan te vragen. buiten de praktische voordelen onderschat niet de psychologische voordelen en dit heeft veel invloed in het dagelijkse leven. Mijn motto is, wanneer je in nederland woont, be dutch of america, be american. Dus denk als nederlander of amerikaan Sommige zal zeggen, het is maar een papier, ik noem het eerder het rationaliseren van het diepere probleem. Vergeet niet, wanneer je met indonesische pasport, leef je met een voet in nederland en de andere in indonesie. Laten we eerlijk zijn, wanneer je in nederland meer dan 10 jaar woon en terug gaan naar indonesie, geloof me het is echt niet gemakkelijk. natuurlijk, uitzondering heb je altijd maar ik heb ze nog nooit tegen gekomen.

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Johan, voor ieder jaar dat je buitenlandse partner in nederland verblijft/woont bouwt hij/zij 2% AOW op en dit is vanaf 15 tot 65 jaar.
Dit is niet afhankelijk van de nederlandse nationaliteit, dit kan ook met een verblijfsvergunning. Dus als iemand met 20 jaar naar Nederland komt, dan bouwt die persoon 45 x 2% = 90% op. Zie ook www.svb.nl

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Hitami,

Wat negatief zeg. Macht van de man, eigen belang! Aduh, trauma nih yeh! Trouwens, die vrouw die met die Nederlander trouwt weet toch ook van te voren, dat het mis kan gaan. Of wilde ze hem alleen maar misbruiken om in Nederland te komen Emoticon: Confused Het is wel handig hoor als je vrouw een Indonesisch paspoort heeft. Aankoop van woning en grond is veel eenvoudiger, want op haar naam.
Overigens, ik las ergens in dit forum, dat het hebben van twee paspoorten in Nederland mogelijk is. Dus die mannen die alleen maar willen pronken met hun veel jongere vrouw hebben een smoes minder om geen paspoort aan te vragen.

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Hitami
User
spacer line

Beste Sidik,

Helaas is de realiteit niet altijd even positief. Dat de macht van de man nog steeds groter is dan van de vrouwen is ook algemeen bekend, denk maar aan de positie van de vrouw op de management functie hier in Nederland. Zolang de grote kloof tussen rijk en arm bestaan, is misbruik niet vreemd. Voorbeelden genoegd.

Alleen jammer, de meeste slachtoffers zijn vrouwen. Dit is ook logisch denk ik, aangezien de meeste Indonesische vrouwen die met een Nederlander trouwde, heeft weinig opleiding. Vrouwen met goede opleiding die gaan niet zomaar naar Nederland. Laat staan wonen. De meeste goed opgeleide vrouwen die ik gesproken heb en goed hebben in indonesie, ze kijk wel uit om naar Nederland te komen wonen. Behalve dan wanneer ze stapel verliefd is of van de man houden. Denk maar aan de winter en dat iedereen binnen blijft. Of schoonmaak werk doen of anders in fabrieken.

Betreft aankoop van woning in Indonesie sinds 1996 voor buitenlanders, is versoepeld, heeft zelf meer voordelen, zoals eigendomsrecht voor grond, als ik me eigen niet vergist 60 jaar. Terwijl voor Indonesier lager is.

Dat jij argumenten gebruik, als "Aduh, trauma nih yeh!Ē zeg natuurlijk iets over jezelf.

Groeten,

Hitami
User
spacer line

discussie over visa kan ik niet volgen. Wanneer Nederland visum vraag aan Indonesische mensen, is vrij normaal maar andersom wordt veel ophef van gemaakt. Trouwens Indonesische overheid vraag niet zoveel voor een visum, in vergelijking met Nederland. En als je een visum aanvraag voor nederland is ook minimaal twee weken. Voor mensen uit Sri Lanka kan 2 jaar duren om een visa te krijgen voor nederland. Soms moeten ze een advocaat voor inschakelen.

Xenofobie heb je overal. Veel toeristen met dikke portemonnee wanner ze iets willen betalen, laat ook regelmatig zien, hoeveel rupiah, ze wel hebben. Dat versterk alleen dat gevoel. Je moet maar eens voorstellen als je honger heb of je probeert te overleven, wat voor gevoel krijg je dan als je het ziet. Ook wanneer je in indonesie woon (meestal in een bepaalde wijk) en niet meer hoef werken, terwijl je buurman, volle toeren maak, op den duur gaat het wringen. Velen weten ook niet dat je bijv. 40 jaar in fabriek met vijf shift en vele overuren had moeten werken om dat te kunnen bereiken. Daarbij voor vele indonesiers die kunnen niet eens permitteren, zelfs als ze levenslang voor moeten werken. Dit is natuurlijk geen excuus voor de negative gedrag t.o.v. de buitenlanders. Maar yah, westerlingen die naar bali gaan, met minimale kleding, toont ook geen respect aan de lokale bevolking. Het omgekeerde ook wanneer iemand hier in nederland haar gezicht bedekken met een theedoek, waar je alleen de ogen kan zien. Is voor mij hetzelfde.

Dat Acehers een hekel hebben aan Nederlanders is mij niet vreemd gezien hun bloedige verleden met nederlanders. Jaren had nederland geprobeerd om Aceh te koloniseren, wat nooit geluk is.

Nederlanders moeten zichzelf niet overschatten ten aanzien voor de bijdrage aan de indonesische toeristische industrie. Op dit moment is de aantal toeristen is evenveel als voor de val van soeharto. Alleen het verschil met nu, de markt is veranderd. Voor de val van soeharto kwam jaarlijks 160 duizend toeristen uit nederland naar indonesie, nu is het ongeveer 20 duizend. De groei di indonesie meemaak komt vooral uit azie (chinezen) en arabische landen. Europa zijn duitsland, frankrijk, verder canada.

Tips, wanneer je iemand wil laten over komen naar nederland, via duitsland is gemakkelijk.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 17-03-2005 08:22 Hitami wrote:

Nederlanders moeten zichzelf niet overschatten ten aanzien voor de bijdrage aan de indonesische toeristische industrie. Op dit moment is de aantal toeristen is evenveel als voor de val van soeharto. Alleen het verschil met nu, de markt is veranderd. Voor de val van soeharto kwam jaarlijks 160 duizend toeristen uit nederland naar indonesie, nu is het ongeveer 20 duizend. De groei di indonesie meemaak komt vooral uit azie (chinezen) en arabische landen. Europa zijn duitsland, frankrijk, verder canada.

inderdaad! zie hier vaak de opmerking,wat een eigendunk
het aandeel nederlanders wordt nogal overschat

Hitami
User
spacer line

in 1997 was ooit een onderzoek gedaan over de uitgaven onder de toeristen door de indonesische overheid. nederland kwam op het laatste plaats.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 17-03-2005 10:15 Hitami wrote:
in 1997 was ooit een onderzoek gedaan over de uitgaven onder de toeristen door de indonesische overheid. nederland kwam op het laatste plaats.

klein land, kleine uitgaven he Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Wink

Hitami
User
spacer line

jeroen,

je heb gelijk, kleine land kleine uitgaven ha ha ha
maar wel de grootste mond en klagers en deze allemaal onder het mom van assertiviteit.

ik denk graag aan mijn studenten tijd en de culturele schock. men gingen tekeer met discuseren terwijl men nog niet eens wist over de juiste definitie van het woord.

maar ondanks alles vind ik nederland nog steeds een prachtige land ook om te wonen, zelfs over een teh botol kan gediscuseerd worden en als het kan uren....hahahaha

Jantje
User
spacer line

On 17-03-2005 10:46 Hitami wrote:
maar wel de grootste mond en klagers en deze allemaal onder het mom van assertiviteit.

...en als die assertieve klagers en kankerpitten er nu nog gezeten hadden, had IndonesiŽ o.a. een behoorlijk wegennet zonder valkuilen. Emoticon: Talk to the hand

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 17-03-2005 12:12 Jantje wrote:
[...]

...en als die assertieve klagers en kankerpitten er nu nog gezeten hadden, had IndonesiŽ o.a. een behoorlijk wegennet zonder valkuilen. Emoticon: Talk to the hand

En was de bevolking misschien meer gedisciplineerd, ofschoon de nederlanders het hun nooit hebben bijgebracht.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,445,783 topic views - 223,953 posts - 13,528 topics - 16,745 members - last post @ 24-11-2017 02:09 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,490,252 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com