indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Website & forum informatie > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

heerke
User
spacer line

wie kan mij aangeven hoe een abortus te regelen in Indonesie.
ons vermeende pleegkind, puber puur sang,is zwanger geraakt. zij is fysiek gehandicapt, maar dit kon ze kennelijk wel. na veel voorlichting e.d. bleek de drang kennelijk groter.
de dokter in het gebied waar zij woont, ziekenhuis ook, in het overwegende zwaar christelijke Toraja, wil niet helpen, bang om de gevolgen. wie heeft ervaring, graag serieus reageren!!

elsbeth
User
spacer line

Heerke, ik zou niet weten hoe ik je kan helpen, maar misschien anderen wel als je één en ander iets duidelijker maakt.
Relevante vragen lijken mij bijv: hoe oud is ze (begin puberteit of einde), is ze alleen lichamelijk of ook geestelijk gehandicapt, komt het voort uit een relatie en natuurlijk het belangrijkste: hoe ver is ze? Hoe ben jij erachter gekomen, via via of heeft ze het zelf verteld? Als laatste, ik durf het bijna niet te vragen: weet je zeker dat dit het geval is, wordt er geld gevraagd?
Ik ken de wetgeving omtrent abortus niet. In het verleden was het zo dat het alleen bij verkrachting mocht of als het leven van de moeder in gevaar was. Anders zwaar strafbaar.
Het lijkt me wel zaak ervoor te zorgen dat ze uit handen blijft van traditionele genezers.
Hoe woont ze, waaruit bestaat haar sociale omgeving? Deze vraag i.v.m. mogelijke uitstoting.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Zeer recent, ik dacht nog geen week geleden, zijn er wel berichten verschenen
in diverse kranten over een doorbraak/wijziging in de wetgeving mbt abortus
in Indonesia.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen vluchtig door deze berichtgeving ben gegaan
en heb daar ook geen melding op dit forum van gedaan.
Wellicht dat iemand deze berichtgeving beter heeft gevolgd en daar iets meer over
kan vertellen. Ik kan het betreffende artikel helaas niet terugvinden.
Maar los daarvan of dat iets helpt is een tweede.
Wanneer in haar omgeving dokters en ziekenhuizen haar niet willen helpen,
dan wordt het lastig.
Concrete hulp zou ik op dit moment niet weten, zeker niet in Toraja.

Ik vond wel een wat ouder artikel 19 augustus j.l. terug, maar er was nog recentere
berichtgeving:
Ik heb wel begrepen, van mijn vrouw, dat sinds ongeveer een maand abortus weer
een algemeen gesprekspunt is in diverse vrouwengroepen door het hele land.
Zij is ook lid van twee van zulke groepen die onder landelijke organisaties vallen.

http://www.thejakartaglobe.com(...)e-40-days-draws-ire/

Mocht u twijfelen aan het verhaal dat zij zwanger is.
Kunt u een doktersverklaring vragen.
Of een lokale intermediair inschakelen, wellicht heeft djavaconsults
daar wel contacten die u verder kunnen helpen
http://www.djavaconsults.nl/wiezijnwij.htm

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ze is 1 van de vele tienduizenden pubers die hier ongewenst zwanger raken ieder jaar. De meesten zullen dan tegen hun zin trouwen met de 'dader', als het een dader zonder aanhalingstekens is, dan is dit wat problematischer. Wil men het niet houden, dan zul je op illegale manier abortus moeten plegen.

Dat is een enorm struikelblok en gaat op basis van mond-op-mond reclame en zit diep ondergronds, want behandelend personeel is crimineel bezig. Of dit in Toraja zal lukken? Geen idee. In grotere steden vast wel, dus mogelijk naar Makassar.

Als je iemand vind heb je wel het voordeel dat deze niet al te veel vragen zal stellen en ook word geen wachttijd in acht genomen natuurlijk. De kosten zijn hier in Jakarta zo'n 500 euro. De nazorg is 2x controle, zit bij de prijs inbegrepen ook nog.

En nee, geen ervaring uit 1e hand, wel een kennis van me, enkele maanden geleden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De wet:

Abortions were declared legal in the 2009 Health Law, which stipulates that only victims of rape and women whose pregnancies threatened their life of that of the fetus would be allowed to terminate their pregnancy. It did not, however, mention a time limit.
Dus ze is verkracht, althans, daar moet je het op spelen. Probleem hierbij is, dat als ze verkracht is, iedereen dit weet (te weten zal komen). De cultuur stelt dan weer dat niemand 'zo'n vrouw' nog wil trouwen. Hierbij maakt het niet uit welk geloof ze heeft.

Al met al dus zeer moeilijke situatie. En ik ga er hierbij voor het gemak van uit dat het verhaal waar is, want leugentjes om geld te vangen zijn er legio. Doen alsof je zwanger bent hoort daar ook bij.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 02-09-2014 03:10 Yerun wrote:
De wet:

[quote removed]

Al met al dus zeer moeilijke situatie. En ik ga er hierbij voor het gemak van uit dat het verhaal waar is, want leugentjes om geld te vangen zijn er legio. Doen alsof je zwanger bent hoort daar ook bij.

Er zijn ook mensen die ineens geopereerd moeten worden en dan komt de familie vragen of je aub kunt helpen
(de familie is ga ik vanuit ter goeder trouw)
In principe omdat het goede kennissen zijn wil je dan helpen met een lening
maar ... wel even een doktersverklaring...
Toen was er ineens de wonderbaarlijke genezing. (een gevalletje zelf meegemaakt)
Niet dat iedereen zo is, maar het gebeurd wel eens.
Ik vind dit soort gebeurtenissen altijd een dilemma.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-09-2014 03:39 sabar2 wrote: Niet dat iedereen zo is, maar het gebeurd wel eens.
Ik vind dit soort gebeurtenissen altijd een dilemma.
Klinkt weer erg negatief van mij maar ben door de wol geverfd; het gebeurt wel eens = schering en inslag.
Zeker als er een suikeroompje in NL is die wel kan betalen. Verklaring van een dokter zegt ook niets als je er niet zelf bij bent. Artsen zijn net zo goed omkoopbaar. De medische ethiek is hier ver te zoeken. Ik ga in dit soort gevallen zelf met de betreffende persoon naar een arts die ik kies zodat er vooraf geen overleg is gepleegd.
Maar goed, laten we even de (on)gezonde achterdocht achterwege laten, dan kost een dergelijke ingreep bij een gynaecoloog hier in Yogya 3,5 miljoen rupiah (ca. 240 euro). Toraja is te provinciaals dus zal het moeilijk gaan, Makassar is een optie. Geen dukun maar een gewone gediplomeerde arts.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Dus 3,5 miljoen rupiah en wat reis/verblijfgeld
Zeg maximaal zo'n 5 miljoen rupiah

Dan is de vraag wat wordt er gevraagd los van of het een verhaal of de waarheid is.

Het blijft tenslotte een persoonlijke keuze

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt. Maar met de prijs van mij en Yerun is er tenminste een indicatie. Als ze daar ver bovenuit gaat, dan is het duimzuigen.

heerke
User
spacer line

thanks voor de reacties. ze is bijna 20, lichamelijk gehandicapt, fysiek niet echt in staat een kind te baren. erg arm. tot in den treure is verteld hoe sex te hebben indien gewenst, echter de praktijk is weerbarstig. Makassar heb ik al verwezen. Ik begrijp de wetgeving is behoorlijk streng en als een arts het niet wil, dan geen optie. Bedankt ga kijken wat we kunnen maar sturen op 14000 km is lastig.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Laat haar wel in godsnaam een arts nemen en geen dukun. Er zijn voldoende artsen die het willen doen en dus risico nemen. Dit zijn dezelfde type artsen als in NL vroeger ook al abortussen pleegden voordat het legaal werd. Dus wel degelijk met beleid en ethiek, ze willen alleen niet onderhorig zijn aan de soms middeleeuwse wetgeving hier.
Als uw pleegdochter gehandicapt, zal er zeker wel iemand voor te vinden zijn die begrijpt waarom zonder allerlei godsdienstige belemmeringen.

elsbeth
User
spacer line

Heerke,ik heb net een mail gestuurd naar een oud forummer met wie ik nog contact heb. Hij woont in Makassar, is Nederlander, maar woont met zijn Indonesische vrouw midden in de Indonesische maatschappij. Gezien het feit dat hij kort geleden berichtte van bevalling van een familielid in een ziekenhuis, vroeg ik hem of hij in dit circuit misschien iets wist en of hij wel eens hoorde van abortussen in de regio.
Misschien reageert hij op het forum (waar hij overigens al jaren niet meer vertoeft) misschien naar mij. Ik laat van me horen als hij gereageerd heeft.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Kijk Elsbeth dat noem ik nou netwerken, prachtig dat je dat doe.
Het is triest wat ze daar nu meemaken, een kind ongewenst, maar toch het is beter dat het kind nog voor de ?? week weggehaald word.
Ik hoop dat ze daar geholpen word en niet die religie de overhand neemt op dat kind...... Emoticon: Very funny Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

renem
User
spacer line

Hoeveel maanden isze zwanger ? Beneden de 4 maanden kun je ook van die pillen slikken.
citrotex oid zou even googlen,.

spacer line  

Volgens de wet is een illegale ABORSI strafbaar .
De sancties zijn duidelijk , ook voor de vrouw , de ouders en de hulpverlener.
Legaal als het een gevolg van verkrachting is , medische indicatie(levensgevaar) en als het goed is met begeleiding van hulpverleners.
En onder de 40 dagen.

Als men de wijze google vraagt , en ABORSI (naamplaats) intikt , dan heb je adressen .
Ook allerlei alternatieve methoden , jamu, pil etc.

Mijn vraag is , zou het niet beter zijn om te laten adopteren ?

bisa dicek of makemyday .

renem
User
spacer line

Jamu pillen werken niet.

spacer line  

On 02-09-2014 11:38 renem wrote:
Jamu pillen werken niet.

Daarom werd het afgeraden .
Berbahaya !!!

elsbeth
User
spacer line

Ja, een pillenkuur kan ook, mits de vrucht niet ouder dan 9 weken is.
In de pil zit mifepriston, dat de innesteling van de vrucht tegengaat.
Daarna moet je iets anders slikken waardoor de baarmoeder gaat samentrekken, zodat de vrucht uitgestoten wordt.
Ik heb echt geen idee wat er in Indonesië op één of andere manier mogelijk is.
Het moet toch eigenlijk ontzettend vaak gebeuren??? Per ongeluk zwanger worden, zeker als anticonceptie misschien niet makkelijk toegankelijk of betaalbaar is, dat moet toch vaak voorkomen?
Blijft toch een relevante vraag: hoe ver is ze?? Misschien in Surabaya/Denpasar/Jakarta wel meer mogelijkheden. Dat moet toch mogelijk zijn??Heeft AmedEast Bali misschien een idee??

spacer line  

In Makasar heb je mogelijkheden, effe googlen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 02-09-2014 11:21 Surya Atmadja wrote:

Mijn vraag is , zou het niet beter zijn om te laten adopteren ?

Surya, Heerke schreef dat de jongedame lichamelijk gehandicapt is, wat moeilijkheden met de bevalling gaat opleveren, vandaar de vraag om andere mogelijkheden.

spacer line  

On 02-09-2014 12:44 Malam wrote:

[quote removed]

Surya, Heerke schreef dat de jongedame lichamelijk gehandicapt is, wat moeilijkheden met de bevalling gaat opleveren, vandaar de vraag om andere mogelijkheden.

Dat heb ik ook gelezen, alleen welke medische indicatie (volgens de wet ) kan ze krijgen.
Dat kan een team (als het goed is) zoals , sociaalwerker , psychologen, artsen het bepalen, als ouders/voogd kan je altijd met hun praten .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Als je de dat hebt gelezen dan begrijp ik de vraag over adoptie niet Surya Emoticon: Confused
Zal wel aan mij liggen.

Voorlopig zit Heerke er maar mee en gezien de afstand is er weinig te sturen zoals hij al schreef.
En een team van een sociaalwerker, psychloog en arts is mooi, gaat in Nederland perfect, maar ik ben bang dat die vlieger niet opgaat in Indonesië voor een gehandicapte sloeber uit de kampung.
Mocht het wel zo zijn dan moet er toch nog een zak geld op tafel komen Emoticon: Blush

spacer line  

On 02-09-2014 13:12 Malam wrote:
Als je de dat hebt gelezen dan begrijp ik de vraag over adoptie niet Surya Emoticon: Confused
Zal wel aan mij liggen.

Om de hele susah/problemen vooraf en achteraf te voorkomen*.
Bij ongewenste zwangerschap in kleine gemeenschappen) wordt behoorlijk geroddeld , de bekende vingers uitgestoken.
De hele dorp praat mee .
De rust van 2 families kan afgelopen zijn .
Ook zullen de ouders hun portie krijgen( hebben jullie niet opgelet etc).

Mocht een kind zwanger raakt , werd het vaak naar andere familie in andere stad/provincie "uitbesteed".
Na 9 maanden komt dan het kind terug , zonder de baby, die ter adoptie werd gegeven.
Voor beter toekomst etc .

* In grote stad zoals Jakarta kan men tijdelijk"verdwijnen", in kleine plaatsen die ook "zwaar" Christelijk of Moslim zijn dan is het niet "prettig" als je "buiten de pot " pist.

Volgens de regels moet een team het meisje begeleiden.
Dat het in de praktijk weinig terecht komt is andere zaak.
Dat het geld kost is duidelijk, niks is gratis .
Mss kan de kerk of meneer pastoor bemiddelen.

elsbeth
User
spacer line

Als er al wordt gezegd dat ze lichamelijk gehandicapt is, maar dit blijkbaar wel kon, dan lijkt het inderdaad niet aannemelijk dat het een gemakkelijke bevalling wordt.
Seks is nog net even wat makkelijker dan een bevalling. En het duurt ook net even wat korter.

spacer line  

On 02-09-2014 13:24 elsbeth wrote:
Als er al wordt gezegd dat ze lichamelijk gehandicapt is, maar dit blijkbaar wel kon, dan lijkt het inderdaad niet aannemelijk dat het een gemakkelijke bevalling wordt.

Juist , dan kan men mss "gooien" op eventuele complicaties die het leven van het kind EN moeder bedreigen.
Dan voldoet het aan 1 van de 3 kriteria.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,711 posts - 13,689 topics - 24,565 members - last post @ 22-09-2019 18:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,515,196 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com