indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  


On 01-09-2014 12:50 sabar2 wrote:

[quote removed]


Ik zie dat je hetzelfde handicap hebt als Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya, je leest niet goed en/of
haalt woorden uit de context (verdraaien noemt men dat)



Nee hoor.... jij bedoelde toch echt dat er zoveel meningsverschil is over 'wat is een indo' dat groepen indo's elkaar gingen slaan

Zie dit:

On 28-08-2014 11:53 sabar2 wrote:


Wat is een Indo ?

Zoals ik al aangaf hier werden hele discussies over gevoerd en soms werd dit
zelfs slaande ruzie tussen groepen onderling.

Ok... je riep maar wat, net als dat op pasar malams in Nederland indo's zich onterecht indonesiŽr noemen.



Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB even geen dingen door elkaar halen Emoticon: Wink
de discussie die Malam wil voeren is het niet waard.

Indisch4ever Ik zie dat je hetzelfde handicap hebt als Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya, je leest niet goed en/of
haalt woorden uit de context (verdraaien noemt men dat)


Nu moet mij wel van het hart dat het gelijk willen hebben in een discussie, wat je anderen verwijt jou ook niet vreemd is, als je je ťťnmaal gefocust hebt op een onderwerp Sabar.

Je zet in deze discussie binnen ťťn kwartier 4 mensen weg. Emoticon: Blush
YB haalt de dingen door elkaar.
Wat Malam aandroeg in deze discussie is niet waard om over te discussiŽren.
Surya en Indisch4ever hebben beiden dezelfde handicap, m.a.w. wat ze zeggen past niet bij jouw mening.

Pot, ketel, verwijt, zwart Sabar, splinter, oog en balk.






sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 13:11 indisch4ever wrote:


Ok... je riep maar wat, net als dat op pasar malams in Nederland indo's zich onterecht indonesiŽr noemen.


Klopt dit dan vlgs jou ??



Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 12:21 indisch4ever wrote: Ik heb ook nooit gehoord dat Indische Nederlanders zo persť zich IndonesiŽr noemen in IndonesiŽ.
Ik wel. En wel meer dan 1x.

Wel, Sabar 2. Ik ben ook in het zuiden van het land opgegroeid, midden tussen de indo's (tav yogja bali: ... wij zijn niet meer Indonesisch georiŽnteerd dan indo's in noordelijk Nederland)
Uiteraard veralgemeniseer ik en dat kan men ook lezen. Maar ik zuig het niet uit mijn duim. Ik heb er vroeger in NL voldoende over gelezen. O.a. via de boeken van historicus WIm Willems en mede-auteurs. Het is historisch bekend dat de Nederlandse overheid bewust de laatste lading indische repatrianten zoveel mogelijk in het zuiden wilde hebben vanwege een tekort aan arbeidskrachten in de mijnen, bij Philips, etc.



spacer line  


On 01-09-2014 13:27 sabar2 wrote:

[quote removed]


Klopt dit dan vlgs jou ??

Ik volg reeds 10 jaar dagelijks het Indisch nieuws en fora op het internet.
Ik heb nooit iets gelezen over dat op pasar malams indo's zich onterecht indonesiŽr noemen.
Inmiddels heb jij deze bewering ingetrokken en je schreef dat je het had over indo's die IndonesiŽ bezochten.
Ik kan me voorstellen dat door de taalkloof sommige IndonesiŽrs denken dat indo's zeggen dat ze IndonesiŽrs zijn.
Als ik in IndonesiŽ zou zijn, zou ik zeggen 'saya orang indo' .
Maar misschien moet ik dat niet doen want IndonesiŽrs onder de 60 weten steeds minder dat orang indo vroeger de naam was voor Indische Nederlanders.




sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 13:26 Malam wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB even geen dingen door elkaar halen Emoticon: Wink
de discussie die Malam wil voeren is het niet waard.

Indisch4ever Ik zie dat je hetzelfde handicap hebt als Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya, je leest niet goed en/of
haalt woorden uit de context (verdraaien noemt men dat)


Nu moet mij wel van het hart dat het gelijk willen hebben in een discussie, wat je anderen verwijt jou ook niet vreemd is, als je je ťťnmaal gefocust hebt op een onderwerp Sabar.

Je zet in deze discussie binnen ťťn kwartier 4 mensen weg. Emoticon: Blush
YB haalt de dingen door elkaar.
Wat Malam aandroeg in deze discussie is niet waard om over te discussiŽren.
Surya en Indisch4ever hebben beiden dezelfde handicap, m.a.w. wat ze zeggen past niet bij jouw mening.

Pot, ketel, verwijt, zwart Sabar, splinter, oog en balk.




Is een kwestrie hoe je het wilt interpreteren Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam

YB haalde twee teksten aan, een uit een antwoord op jouw vraag
de andere gebaseerd op het topic

Malam wilde met mij een discussie aangaan hoe mijn vrouw
zijn echtgenote en Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya wilde betitelen, dat heb ik netjes beantwoord
en dat is geen verdere discussie waard,heeft ook niks met het topic te maken

Indisch4ever trekt (zoals Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya wel vaker doet) een stukje tekst
uit een verhaal en begint daarop te reageren, de context vergeet hij even

Mensen wegzetten ?????
nee hoor ik geef netjes antwoord.



Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

elsbeth
User
spacer line
 

Sabar, in mijn ogen laat jij hier nu zelf een vrij irritante handicap zien. Het gebeurt niet vaak dat in een topic iemand zo halsstarrig de gesprekken beheerst. Ik heb het idee dat de antwoorden erg binnen de door jou uitgezette lijntjes moeten lopen.
Da's op zich niet zo erg, maar het rare is dat je zelf na ieder antwoord zegt dat er eigenlijk geen lijntjes zijn.
Dat maakt vrijwel ieder commentaar van jou op anderen nogal verwarrend, want waar hebben we het dan in godsnaam over????
Ik weet dat mijn inbreng aangaande dit onderwerp nul is, neemt niet weg dat ik een discussie wel wil volgen.



spacer line  


On 01-09-2014 13:38 sabar2 wrote:

[quote removed]


Indisch4ever trekt ( zoals Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya wel vaker doet) een stukje tekst
uit een verhaal en begint daarop te reageren, de context vergeet hij even

Mensen wegzetten ?????
nee hoor ik geef netjes antwoord.

Ach , als ik diverse wetenschappers van naam , sociologen, juristen , culturele antropologen etc citeerde( heb toch meters boeken over N.O.I en Geschiedenis van Indonesia) nog niet genoeg of acceptable is , dan wordt het dan moeilijk.

Ik ga effe een late lunch cq plaspauze inlassen.


bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 12:46 indisch4ever wrote: Ik ben opgegroeid in Breda. En van horen zeggen waren er ook in Breda wel eens knokpartijen tussen Molukkers en indo's. Maar dat was voor 1970.
.........
Ik woon al erg lang in Breda.... maar die borstelpartijen ken ik niet, ook niet over gehoord van na 1970.
Of elders in Brabant..... ook niks over gehoord of gelezen.
????? Ik ging in de jaren 70 en 80 regelmatig uit in Breda. Heel wat knokpartijen in het centrum meegemaakt tussen indo's en Molukkers. En het ging wel degelijk vaak over de confrontatie tussen Indonesisch georienteerde indo's en de RMS-aanhangende Molukkers die deze indo's vereenzelfdigden met Indonesiers (in hun ogen de vijand). Een Javaanse vriend had speciaal zijn haar gekruld om er als een Molukker uit te zien i.p.v. als een Javaan of indo.
Daar ik uit Den Haag kwam, weet ik dus ook hoe het daar was, nml. weinig haat tussen Molukkers, indo's en andere Indonesiers. Dat kwamen we vnl. in Breda, Tilburg, Eindhoven, Heerlen en Maastricht tegen.



sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 13:36 indisch4ever wrote:

[quote removed]

Ik volg reeds 10 jaar dagelijks het Indisch nieuws en fora op het internet.
Ik heb nooit iets gelezen over dat op pasar malams indo's zich onterecht indonesiŽr noemen.
Inmiddels heb jij deze bewering ingetrokken en je schreef dat je het had over indo's die IndonesiŽ bezochten.
Ik kan me voorstellen dat door de taalkloof sommige IndonesiŽrs denken dat indo's zeggen dat ze IndonesiŽrs zijn.

Als ik in IndonesiŽ zou zijn, zou ik zeggen 'saya orang indo' .
Maar misschien moet ik dat niet doen want IndonesiŽrs onder de 60 weten steeds minder dat orang indo vroeger de naam was voor Indische Nederlanders.


Welke bewering heb ik ingetrokken ?
Je leest iets wat niet gebeurd is.. eigen interpretatie ??
Nu is er ineens een taalkloof ??
Tussen wie en wie ??

Ik dacht dat er gezegd werd dat Indo's Indonesisch konden spreken,
nu ineens niet meer ??

Ik weet bijvoorbeeld wel dat mijn overleden vriendin (een Indo) geen woord
bhs kon spreken, waarom niet .. zij kwam uit een gegoede familie die thuis
nederlands spraken (in Makassar) dat was ook de reden waarom zij vrij snel
geintegreerd was in het koude kikkerland.
Pasar Malam was ze nog nooit geweest, de eerste keer met mij, om mijn
Indo-vrienden op te zoeken.
Ik ken nog wel meer echte Indo's die perfect nederlands spreken
maar gaan stotteren wanneer ze bhs moeten spreken.

Maar het is verklaarbaar ik heb een ander (wellicht breder) referentiekader.





Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Het verhaal van die Keiezen (vaak pro Indonesia) is bij mij bekend.
Ging in de buurt van Nijmegen ooit op bezoek geweest met PPI leden in zo'n Molukse kamp .


bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 12:39 indisch4ever wrote:

[quote removed]


Je hebt indo-filmcafť
http://www.indofilmcafe.nl/html/filmprogramma.html
die ook Indonesische films draait.
Beetje teveel gezegd dat de bezoekers van deze films zichzelf 'misplaced person' maken.
Er zijn ook veel Amerikaanse films in andere Nederlandse bioscopen, zijn die bezoekers dan ' misplaced persons' ?
Kijk dat is nou zo'n dooddoener als Suharto hier vroeger had: communisten zijn tegen religie dus atheisten zijn communisten.
Het kijken naar Amerikaanse films is wijd verbreid. Zelf mijn kinderen hier kijken liever niet naar Indonesische films. En dan zouden de 1/8 indo's in NL opeens naar de bioscoop gaan voor Indonesische films om daarin hun roots te ontdekken. Indo's in NL kunnen alleen hun roots ontdekken in films van voor 1942, gemaakt in Nederlands-Indie, niet uit Indonesie want dat is hun land nimmer geweest.
Hoe men het begrip indo (feitelijk het begrip Indische Nederlander en niet de huidge indo) ook definieert, 1 ding is zeker, hun roots liggen niet in het huidige Indonesie maar in het allang voorbije Nederlands-Indie. Waarom kan men dat nou niet gewoon accepteren? Mijn roots liggen ook niet in Frankrijk omdat ik Hugenoten in de famile heb, voortkomend uit een ander historisch perspectief; waarschijnlijk de Napoleontische periode.



sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 13:45 elsbeth wrote:
Sabar, in mijn ogen laat jij hier nu zelf een vrij irritante handicap zien. Het gebeurt niet vaak dat in een topic iemand zo halsstarrig de gesprekken beheerst. Ik heb het idee dat de antwoorden erg binnen de door jou uitgezette lijntjes moeten lopen.
Da's op zich niet zo erg, maar het rare is dat je zelf na ieder antwoord zegt dat er eigenlijk geen lijntjes zijn.
Dat maakt vrijwel ieder commentaar van jou op anderen nogal verwarrend, want waar hebben we het dan in godsnaam over????
Ik weet dat mijn inbreng aangaande dit onderwerp nul is, neemt niet weg dat ik een discussie wel wil volgen.


Wellicht een kwestie van interpretatie Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Elsbeth.

Ik zie in iedergeval dat er nu ook mensen met soortgelijke ervaringen als ikzelf
hun inbreng geven op dit topic.
Vanaf het begin heb ik gezegd er zijn verschillende visies over wat een Indo is.
Dat werd ontkend !! Gebaseerd op bla bla bla

Het is nu ook eens leuk om te zien dat het toch zo blijkt te zijn.
Alhoewel er een aantal mensen zijn die dit halsstarrig blijven ontkennen,
want zij hebben gelijk.

Tsja wie is er dan degene die krampachtig aan hun gelijk blijven vasthouden ?




Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 13:58 Surya Atmadja wrote:
Het verhaal van die Keiezen (vaak pro Indonesia) is bij mij bekend.
Ging in de buurt van Nijmegen ooit op bezoek geweest met PPI leden in zo'n Molukse kamp .


Pardon .... Keiezen pro-Indonesia ?????
Dan ken ik weer andere Keiezen

De RMS-emblemen op auto's,spijkerjacks,brommers,helmen, motoren
zijn dan alleen ter decoratie


Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  


On 01-09-2014 13:32 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ik wel. En wel meer dan 1x.

[quote removed]
Het is historisch bekend dat de Nederlandse overheid bewust de laatste lading indische repatrianten zoveel mogelijk in het zuiden wilde hebben vanwege een tekort aan arbeidskrachten in de mijnen, bij Philips, etc.


Kan zijn, maar je gaat ervan uit dat die laatste lading meer Indonesisch georiŽnteerd was.
En dat is niet mijn ervaring met Indische families beneden de rivieren. En ik heb het ook nooit gehoord of gelezen.
Mijn ouders kwamen in 1951 in Breda terecht. Andere familieleden in het zuiden vestigden zich in 1956 en 1963 daar. Ik heb niet veel verschil gemerkt met Indische families uit het noorden.
Ik kan me niet herinneren hier in Breda spijtoptanten te kennen.
Maar die 8 of 10 jaar langer in IndonesiŽ gebleven zijn en de verindonesisering van de kinderen in die periode is geen bekend fenomeen in Indische kringen. Dwz... niet problematisch, niet als alsnog andere levenskeuzes makend daardoor. ( wat me wel logisch lijkt)
Misschien wel een idee voor nader onderzoek.
Hoe dan ook...... de verhalen dat veel zuidelijke indojongeren veel weekenden van 1966- 1996 in knokpartijen zaten lijkt me niet waarschijnlijk. En dat dit komt door indonesiŽ-georienteerdheid is nog meer onzeker.




Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Sorry Sabar2, hierin heeft pak Surya gelijk. Het gros van de Keiezen was pro-Indonesia (een minderheid onder hen steunde de RMS) ten gevolge van het zgn. Vught-incident (dat is een lang verhaal) en in de jaren-60 zijn er dan ook hele groepen Keizen (Tenggara Molukkers) teruggekeerd naar hun geboortegrond. Enige jaren geleden heb ik er 10-tallen bezocht op Kei, Tanimbar en Babar.



Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 14:08 indisch4ever wrote: Hoe dan ook...... de verhalen dat veel zuidelijke indojongeren veel weekenden van 1966- 1996 in knokpartijen zaten lijkt me niet waarschijnlijk. En dat dit komt door indonesiŽ-georienteerdheid is nog meer onzeker.
Ja goed, ik heb zeker een grote duim of het was mijn andere ik die uitging in Brabant en Limburg.
Zelf heb ik jaren ingewoond bij een indische familie in Den Haag die pas na 1965 naar NL kwamen. De jongens konden niet overweg met de indische meisjes in Den Haag en de oudste heeft dan ook zijn indische echtgenote uit het zuiden gehaald omdat de indischen daar - volgens hem en zijn zelfde periode gearriveerde vrienden - veel meer Indonesisch waren, overeenkomend met hun Indonesische opvoeding/educatie die plaatsvond na 1951 tot 1965. (Uiteraard niet veralgemeniseren want anders valt men daar weer over. Op alles zijn uitzonderingen.)



elsbeth
User
spacer line
 

Is dat ook niet de reden waarom Ambonezen en Molukkers niet graag door elkaar gehaald worden.? Het RMS ideaal werd toch vooral door de Ambonezen gedragen?
Ik weet dat dit altijd gevoelig lag. Lang niet alle Molukkers willen vereenzelvigd worden met Ambonezen. Ik herinner mij dat uit Huizen, waar ik in de buurt woonde.
Alle Ambonezen zijn Molukkers, maar niet alle Molukkers zijn Ambonezen. Of klopt dit niet?



sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 

De "indo-cultuur" in het zuiden, zoals ik die mee heb gemaakt bestond uit
pro en contra indonesia, zelfs (in het begin) in dezelfde stad.
Daarom dat er ook snel verhuizingen werden geregeld voor sommige families.

Tussen diverse groepen (uit diverse steden) bleven echter spanningen bestaan
en regelmatig werd de ene groep door de andere opgezocht of men kwam elkaar
"toevallig" tegen in de uitgaanscentra.

Hoe het tegenwoordig in Nederland er voor staat durf ik niet te zeggen.
Ik zit de laatste jaren meer in Indonesia en dan "verwateren" veel contacten.


Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  


On 01-09-2014 14:00 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Kijk dat is nou zo'n dooddoener als Suharto hier vroeger had: communisten zijn tegen religie dus atheisten zijn communisten.
Het kijken naar Amerikaanse films is wijd verbreid. Zelf mijn kinderen hier kijken liever niet naar Indonesische films. En dan zouden de 1/8 indo's in NL opeens naar de bioscoop gaan voor Indonesische films om daarin hun roots te ontdekken. Indo's in NL kunnen alleen hun roots ontdekken in films van voor 1942, gemaakt in Nederlands-Indie, niet uit Indonesie want dat is hun land nimmer geweest.
Hoe men het begrip indo (feitelijk het begrip Indische Nederlander en niet de huidge indo) ook definieert, 1 ding is zeker, hun roots liggen niet in het huidige Indonesie maar in het allang voorbije Nederlands-Indie. Waarom kan men dat nou niet gewoon accepteren? Mijn roots liggen ook niet in Frankrijk omdat ik Hugenoten in de famile heb, voortkomend uit een ander historisch perspectief; waarschijnlijk de Napoleontische periode.


Wij kennen het publiek van indofilmcafť helemaal niet.
Ik weet ook niet of men 1/8 is (dwz 1 Indonesische overgrootouder)
Hoe weet jij dat nu ?
En waarom kijkt men naar Indonesische films ?
Zal ook wel zijn om een stukje roots te ontmoeten?
En zeker liggen stukjes roots van mensen met een Indonesische afkomst ook in het IndonesiŽ
van nu. Mijn ouders vertelden verhalen over de apenberg. En waar ligt die ?
Bij Padang dus. En waar werden zij geboren .. en vele ooms en tantes ? In en rondom Padang.
En waarom doe ik niet zoveel suiker en trassi in mijn Indisch eten ?
Omdat men dat niet zoveel deed in Padang eo.
Wbt de geschiedenis van de familie, wbt bepaalde gewoontes die men heeft of die men kent van de Indische ouderen kun je zeker roots zoeken in IndonesiŽ
Bezoekers kunnen gewoon op zich geinteresseerd zijn in beelden uit IndonesiŽ van nu.

ps... ik ken mensen met een Franse achternaam en Franse voornamen waren ook een familietraditie . Dat kwam door Franse voorouders die hugenoten waren en vluchtten uit Frankrijk ca 1700. Dat is zeker een stukje roots, net zoals dat velen uit die familie protestants opgroeiden.



sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


On 01-09-2014 14:09 Yogya-Bali wrote:
Sorry Sabar2, hierin heeft pak Surya gelijk. Het gros van de Keiezen was pro-Indonesia (een minderheid onder hen steunde de RMS) ten gevolge van het zgn. Vught-incident (dat is een lang verhaal) en in de jaren-60 zijn er dan ook hele groepen Keizen (Tenggara Molukkers) teruggekeerd naar hun geboortegrond. Enige jaren geleden heb ik er 10-tallen bezocht op Kei, Tanimbar en Babar.


Mijn contacten met Keiezen liggen in Helmond,Eindhoven,Heerlen,Vught
wellicht dan toevalligerwijs de andere groep.
Een neef van een vriend zat zelfs als kaper in een van de treinen.
Hij heeft het overleefd overigens en geeft nu voorlichtingen.

Moet het hier nu even bij laten, het is weer SMP-time




Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  


On 01-09-2014 14:08 indisch4ever wrote:

[quote removed]


Kan zijn, maar je gaat ervan uit dat die laatste lading meer Indonesisch georiŽnteerd was.
En dat is niet mijn ervaring met Indische families beneden de rivieren. En ik heb het ook nooit gehoord of gelezen.


Klopt wel, en zeker bij de ongeveer 25.000 (31.000 Lembaran Negara minus 6000 Halin clienten) alsnog gerepatrieerde "spijtoptanten", die de Indonesische onderwijs moeten volgen. .
Mijn nicht is getrouwd met een spijtoptant uit Betawi.
Ze zijn gewoon Indonesiers , hebben ook SMP-SMA gedaan* met lichtere huid en soms nog Nederlandse/Europese namen.
In Enschede heb je zat "spijtoptanten" , alleen gingen ze toen dat niet luidkeels verkondigen.

De oudere echte Indo , vaak redelijk geschoold (voortgezet onderwijs) in de leeftijdsrange 75 t/m bijna 90 kunnen ook een beetje Bhs Indonesia (geen MALEIS) .
Dat zijn mensen die de overgangsperiode hadden meegemaakt , tot omstreeks 1952-1954 werden leerlingen van MULO -HBS die daar nog waren verplicht om de ECHTE Bhs Indonesia te leren.
Zelfs mijn jongere tante's/ooms (allemaal Inheemsen ) moesten er aan geloven toen ze de Bhs Indonesia moeten leren gebruiken ipv de Bhs Belanda .


bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 14:17 elsbeth wrote:
Is dat ook niet de reden waarom Ambonezen en Molukkers niet graag door elkaar gehaald worden.? Het RMS ideaal werd toch vooral door de Ambonezen gedragen?
Ik weet dat dit altijd gevoelig lag. Lang niet alle Molukkers willen vereenzelvigd worden met Ambonezen. Ik herinner mij dat uit Huizen, waar ik in de buurt woonde.
Alle Ambonezen zijn Molukkers, maar niet alle Molukkers zijn Ambonezen. Of klopt dit niet?
Klopt Elsbeth. Ambonezen zijn ťťn van de vele etnisch-culturele bevolkingsgroepen uit de Molukken. De Molukken is alleen maar een geografisch begrip; geen etnisch of cultureel begrip. Er zijn enorme verschillen qua etniciteit en cultuur in deze regio. Ook wel begrijpelijk want in het noorden grenzen ze aan de Minahasa, in het zuiden aan Timor, in het oosten aan Papua en in het westen aan Sulawesi. En dat zijn al 4 streken met een enorm verschil aan uiterlijk, huidskleur en cultuur. Uiteraard hebben deze grensgebieden een rol gespeeld in de cultuur van de Molukkers die aan de grenzen van deze eilandengroep leefden. Het woord Molukkers is ontstaan in NL en niet in RI. Hier noemt men zich orang Ambon (oftewel Ambonees). Dat betekent niet dat men uit Ambon komt maar men noemt zich graag naar de hoofdstad. Zo zegt ook vrijwel iedere Oost-Javaan dat ie een orang Surabaya is, ook al komt ie uit Jember.
In NL was het eerst Zuid-Molukker vanwege de politiek m.b.t. de RMS. Later werd het Molukker omdat men zich realiseerde dat Noord- en Zuidoost Molukkers met de oude term werden uitgesloten.



spacer line  


On 01-09-2014 14:11 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ja goed, ik heb zeker een grote duim of het was mijn andere ik die uitging in Brabant en Limburg.

Dat zijn jouw woorden. Ik heb dat niet gezegd.
Jij beweerde ook niet dat 1966-1996 indojongeren vaak knokten in het uitgaansleven
Dus ik sprak jou ook niet aan.
Mijn actieve uitgaansjaren waren 1970-1980 .... en ik heb nooit een knokpartij met indo's gezien of over gehoord van derden in Breda en een jaartje in Den Bosch


Zelf heb ik jaren ingewoond bij een indische familie in Den Haag die pas na 1965 naar NL kwamen. De jongens konden niet overweg met de indische meisjes in Den Haag

Zeker, mensen van na 1965 zijn meer Indonesisch georÔenteerd. Dat is mijn ervaring ook Maar eerder ging het over mensen van na 1957, en dat ligt iets anders.




Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 01-09-2014 14:22 indisch4ever wrote: En zeker liggen stukjes roots van mensen met een Indonesische afkomst ook in het IndonesiŽ van nu. Mijn ouders vertelden verhalen over de apenberg. En waar ligt die ?
Dat heb ik al eerder geschreven: een geografisch begrip, Nederlands-Indie en Indonesia zijn geografisch hetzelfde. Echter qua cultuur, politiek en maatschappelijk totaal niet. Dat vind ik nou de tragiek van de indo in NL. Zie ook wat Bruce van Rijk er over zegt. Nogmaals dan:
Een andere vaste gast van het festival is Bruce van Rijk, directeur van het Instituut Indonesische Cursussen............
Op de vraag wat de huidige betekenis is van Indische cultuur antwoordt hij echter resoluut: "Geen. Het is historie." Dat klinkt behoorlijk kort door de bocht, erkent Van Rijk. En hij wil nadrukkelijk niet oordelen over al die mensen die er wel nog steeds veel waarde aan hechten. "Fantastisch dat ze daar gewoond hebben. Hopelijk hebben ze er een mooie tijd gehad", zegt hij zonder enig cynisme. "Maar Nederlands-IndiŽ bestaat niet meer. Zoals ook de gulden niet meer bestaat." Het is zinloos om je vastklampen aan het verleden, meent Van Rijk. "Dat geeft alleen maar veel verdriet."





You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



75,269,113 topic views - 233,628 posts - 13,687 topics - 24,427 members - last post @ 17-09-2019 18:51 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,329,399 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com