indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Als we het hebben over een onnodige discussie dan is het wel de reactie
op dit soort intermezzo's Daar is een knop voor, dat werkt beter als woorden.

- power off-

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Misschien is een Indo wel een IndonesiŽr/Nederlander met gemengd bloed?
M.a.w. dat pa of ma en/of opa of oma niet origineel uit IndonesiŽ komt/kwam Emoticon: Confused
Althans dat is de mening van de Indonesische schone waar ik de echtelijke sponde mee deel Emoticon: Blush
Volgens haar zijn de kinderen en kleinkinderen Indo, niks mis mee.
Tja als Sabar denkt dat bijvoorbeeld mijn kabouter die in IndonesiŽ geboren is en uit een adellijk Sundanees geslacht komt, nu dat ze een Nederlands paspoort heeft Indo is geworden, dan vind ik dat best.

Maar dat mag je ze dan zelf vertellen, daar heb ik het lef niet voor Emoticon: Blush
Zinloze discussie die gelukkig in IndonesiŽ inmiddels is afgerond/ niet actueel meer is
Beter afkappen, ik heb namelijk soms het idee dat je een nest met eieren zit uit te broeden.
Dus zie ik je volgende vraag al komen, zijn Chinese IndonesiŽrs wel echte IndonesiŽrs of zo iets.
DiscussiŽren is interessant en leerzaam, maar discussiŽren om te discussiŽren is niet zinvol (waarom zijn de bananen krom is een sprekend voorbeeld)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 28-08-2014 17:16 elsbeth wrote:

[quote removed]

Ik denk dat hij zich ook meer druk maakt over het etiket relnicht. Zo wil een echte vent toch niet genoemd worden.

Mits het een oude bekende is natuurlijk Emoticon: Blush

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 28-08-2014 17:43 Malam wrote:
Misschien is een Indo wel een IndonesiŽr/Nederlander met gemengd bloed?
M.a.w. dat pa of ma en/of opa of oma niet origineel uit IndonesiŽ komt/kwam Emoticon: Confused
Althans dat is de mening van de Indonesische schone waar ik de echtelijke sponde mee deel Emoticon: Blush
Volgens haar zijn de kinderen en kleinkinderen Indo, niks mis mee.
Tja als Sabar denkt dat bijvoorbeeld mijn kabouter die in IndonesiŽ geboren is en uit een adellijk Sundanees geslacht komt, nu dat ze een Nederlands paspoort heeft Indo is geworden, dan vind ik dat best.

Maar dat mag je ze dan zelf vertellen, daar heb ik het lef niet voor Emoticon: Blush
Zinloze discussie die gelukkig in IndonesiŽ inmiddels is afgerond/ niet actueel meer is
Beter afkappen, ik heb namelijk soms het idee dat je een nest met eieren zit uit te broeden.
Dus zie ik je volgende vraag al komen, zijn Chinese IndonesiŽrs wel echte IndonesiŽrs of zo iets.
DiscussiŽren is interessant en leerzaam, maar discussiŽren om te discussiŽren is niet zinvol (waarom zijn de bananen krom is een sprekend voorbeeld)

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam hoe jou indonesische schone zich wil noemen of hoe zij denkt over het begrip
Wat is een Indo that's up to her.

Een zinloze discussie inderdaad, waarom moet iedereen een etiketje opgeplakt
krijgen, waarom moet op elk woord zout gelegd worden.
Er zijn verschillende zienswijzes en da's gewoon een kwestie van accepteren.
Don't blame Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Sabar2 voor deze discussie, de aanleiding lag ergens anders.

On 27-08-2014 20:12 sabar2 wrote:

Omdat er zout op het woord Indo werd gelegd is een brede begripsbepaling
noodzakelijk, vandaar dit topic.

Iemand vond het interessant om het woord Indo op de grill te leggen en
er zijn wel meer van dergelijke eieren waar op gebroed wordt.

Maar na deze "uitdieping" is een ding duidelijk.
Verder discussieeren, reageren op die iemand heeft geen zin.
Da's de les, want discussieeren is niet zinvol wanneer alleen het eigen gelijk,
ondanks tegenargumenten op de eerste plaats blijft staan.
Kromme bananen blijven krom en sommige mensen hebben een blinde vlek
zien alleen hun waarheid.
Dus een-tweetjes zijn wat mij betreft verleden tijd, jammer dat er geen "ignore"
functie bestaat op dit forum.

Wanneer iemand zich happy voelt door zich Indo te noemen of juist niet,
dan is het toch prima. Ik hoef geen missionaris te spelen om anderen
tot mijn gelijk te bekeren.

Ik heb vroeger deze discussie duizenden malen meegemaakt (als toehoorder)
Ik heb mijn eigen zienswijze hieromtrent net zoals vele anderen de hunne hebben.
Ik kom deze discussie tegenwoordig nergens meer tegen, het is iets uit het
verleden, uit de mode. Niemand die zich hier nog druk over maakt.
M.u.v. een paar mensen die in het verleden blijven hangen, misschien.

Maar de liedjes van Wouter die vind ik wel leuk. Emoticon: Yes!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wat wel mooi is die liedjes van Wouter Muller en zijn teksten inderdaad.. Emoticon: Shiny
Er is een eiland in de zon
waar het vroeger allemaal ooit begon,
meer dan een herinnering, Insulinde,
ons begin.

Dat eilandrijk daar in de zon
waar je niet langer blijven kon,
maar wat je nooit vergeten zou:
hun merdeka daar was niet voor jou.
Je keek niet terug, niet achterom
naar dat eilandrijk aan de horizon,
geen tijd voor de herinnering
aan Insulinde, ons begin.

En toen je hier in Holland kwam
met de Willem Ruijs of de Statendam
begon je weer van vooraf aan aan
een nieuwe toekomst
een nieuw bestaan.
En heel ver weg van de evenaar
kreeg je het hier ook voor elkaar
your je familie, your je gezin,
nu in Holland, een nieuw begin.

Maar hier in Holland
wist men niet zoveel
wat er daar gebeurd was.
Integendeel, maar je klaagde niet,
je paste je aan,
je at de boerenkool,
je dronk de levertraan
Van sambal goreng naar frikandel,
van zonnesteek naar kippevel,
van klappermelk naar Amstelbier,
van botol tjebbok naar WC-papier.

Aan je kinderen vertelde je niet
de gekwetste gevoelens en
het stil verdriet.
Dat was te moeilijk
en het deed ook zeer,
je had je eigen trots, je eigen eer.
Maar je wordt ouder en na zoveel jaar
kun je beter omzien naar die evenaar.
En leeft opnieuw de herinnering
aan Insulinde, ons begin.

En al je kinderen zijn nu zo groot
en ze nemen over wat je aan hen bood,
op eigen wijze maar met dankbaarheid
voor jullie zelfrespect, jullie waardigheid.
En al je tjoetjoes leven door
met jullie namen en in jullie spoor.
In de toekomst die op ons wacht
zijn we samen
schakels van smaragd.

Deze vond ik wel mooi, tenminste mijn gevoel gaf mij wel die mening toegedaan, dat hij zijn teksten op werkelijkheid gebaseerd is.
Maar het zijn gevoelens, waar je nu niets meer mee kan doen.
Die andere kant daar in die zon, waar het ooit begon, is niet wat het geweest is en komt nooit meer terug.
Het heeft geen zin om in die romantiek te kruipen, want het werkelijke leven is anders
Ze hebben het verziekt tot en met, mee gegaan aan de vaart der volkeren.
Geld heeft hierin de overhand, want zonder kan wel, maar moet je niet in een soort westerse samenleving willen leven.
De werkelijke wereld is niet gebaseerd op die Indo, maar op die van IndonesiŽrs die ook gemengd zijn, met allerlei volkeren waar ook een groot deel van Chinezen afkomst zijn. Emoticon: Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

De discussies over "Wat een Indo is " is al tig jaren aan de gang.
Tussen de 1ste generatie, 2de generatie en 3de generatie Indo's/Indische Nederlanders , van de gerepatrieerden en hun nakomelingen .

Het gaat namelijk om :
1.de (eigen) Identiteit,
2.de cultuur, sommigen zeggen we hebben een eigen cultuur, sommigen zeggen van niet .
hebben ze een eigen taal ? (Pecoh)
3.de speciale plaats in de Nederlandse samenleving.
4.wat verder ?. (in het bijzonder voor de 3de en 4de generatie en verder)
Wat is de toekomst van de Indische Nederlanders , zijn ze homogeen genoeg om als (sub)groep met een eigen(sub)cultuur verder te bestaan ?.
Of gaan ze geruisloosd verdwijnen in de grote massa ?

Ze maken zeer zeker een verschil als buitenstaanders ( de Niet Indo's* ) de term Indo niet goed begrepen of gebruikt hebben.
Het is nog steeds not done !!! om hun groep te verwarren /verwisselen met de INDO(nesiers) , zeer zeker voor de ouderen die de bersiapperiode hadden meegemaakt .

*INDO was ooit een soort geuzennaam , later werd de term Indische Nederlanders gebruikt ( dacht van af omstreeks 1970 ).
In Nederlands Oost Indie zijn ze juridisch Nederlanders , dus in de maatschappelijke pik orde stond ze hoger dan de pribumi's ( de inlanders)
De koloniale samenleving in Nederlands Oost Indie werd duidelijk afgebakend door raciale en religieuze grenzen.

bisa dicek of makemyday .

dieudonne
User
spacer line

Op 27-08-2014 17:57 schreef sabar2:
Ik zag dat er heel lang gelden eens om deze vraag is gestoeid op dit forum (2005)
maar dat topic is een beetje een allergaartje van kreten die eigenlijk veelal "leuk"
zijn en/of niet relevant (een beetje neigend naar omong omong)

In iedergeval kwam de conclusie ver overeen met wat in deze link staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_Nederlanders

Wellicht is dat leerzaam / verhelderend of wellicht zijn de inzichten inmiddels
veranderd.
Een mens kan veranderen in de loop der tijden en zo ook een mening

Voor die mensen die er op in willen gaan, be my guest
Voor de anderen de volgende leuke link:

http://www.wahrweb.org/_songs/(...)er1/indexnl11.php?nlRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.001Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Wouter%20MullerRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Wat%20Is%20Een%20IndoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile._Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.wouter1

De bovenstaande link werkt niet in alle browsers even lekker.
Maar het is even klikken op de liedjes en het werkt wel.
Toepasselijk vond ik zelf : Wat is een Indo (in dit verband)
maar er staan nog andere leuke liedjes tussen en veel Indos
(of zij die zich Indo noemen/voelen hebben iets met Wouter)

Er zijn dus heel wat mensen die zich Indo noemen/voelen
maar die niet aan de begripsbepaling voldoen.
In mijn ogen zijn dat geen Indos volgens deze betekenis.
Maar ze voldoen misschien wel vlgs zichzelf of anderen aan een andere
begripsomschrijving van Wat is een Indo.

In iedergeval zoals ik het interpreteer zijn er alleen nog nakomelingen van de
echte Indos.
M.u.v. wellicht een aantal oudere indische nederlanders of Indo-europeanen.

Ik dacht dat de laatste Indos in 1958 naar Nederland zijn gekomen.
Dat was dacht ik de laatste boot.
Ik weet niet of diegenen die op de boot geboren zijn nog meetellen
als Indos, maar voor het gemak geef ik ze het voordeel van de twijfel.
Dus de jongste Indos in Nederland zouden nu 56/57 jaar oud zijn.
Of ik spijtoptanten nog mee moet tellen als Indos das een dilemma.
Daarnaast kunnen er in Indonesie nog Indos leven alleen wanneer
ze een Indonesisch paspoort hebben dan zijn het tot Indonesier
genaturaliseerde Indos qua nationaliteit.
Een Indo is dus geen nationaliteit maar een groepsaanduiding.
Daarnaast kunnen, ivm andere combinaties en (re)migraties ook
elders op de wereld nog Indos leven, maar het grootste deel van de
Indos kwam in Nederland terecht.
In de loop der tijd krijgen we dus niet de laatste der Mohikanen,
maar de laatste van de Indos.
Nakomelingen van Indos zijn geen Indos volgens de begripsbepaling.
Vlgs. mijn interpretatie.

Maar ik zie het wel wanneer er mensen zijn met een andere definitie of interpretatie.
Er kunnen verschillende waarheden zijn, want de vraag is altijd

Wat is de waarheid volgens wie ??

Wellicht bestaat er zelfs een wetenschappelijk verantwoordde definitie van
het begrip Indo en dan bedoel ik niet de van Dale.

Overigens is de vraag Wat is een Indo een veelbesproken gespreksonderwerp
vooral bij de echte Indos en mensen die zich Indo noemen/voelen
en ... er zijn zelfs mensen die aan de begripsomschrijving voldoen maar het
weigeren te accepteren dat ze Indo genoemd worden.
Ik heb dat soort gesprekken wel vaker meegemaakt als toehoorder.

elsbeth
User
spacer line

Ik heb een dťja vu.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Misschien een interessant weetje.
Indo's; indische nederlanders worden statistisch niet geteld (door CBS)

Indische nederlanders en de 2e generatie (waarvan een der ouders(of beiden) niet in NL zijn geboren) worden net als Indonesiers en Japanse werknemers in de groep
westerse allochtonen opgenomen (statistisch)
Dus hier wordt het weer anders bekeken, maar deze kerncijfers worden wel gebruikt
voor allerlei officieele rapporten,publicaties en (wetenschappelijk) onderzoek en boeken.

Dus weer zo'n de waarheid volgens wie ??

Wie denkt dat ik het verzin, kan het zelf nakijken of navragen bij CBS

http://statline.cbs.nl/StatWeb(...)NL&PA=37296ned&LA=NL

Maar het staat iedereen vrij om zich Indo te noemen en vwb de cultuurbeleving,
gewoon cowboyhoed op, satu dua,tiga en line-dance. Emoticon: Laugh out loud

De realiteit is soms hard.

Verder is dit een topic wat thuishoort in de indo-cultuur en niet-indo's onderling
kunnen hierover discussieeren wat ze willen, ze snappen het toch niet.
Zelfs niet wanneer je Indonesier bent, want ook dan ben je geen Indo of je moet
aan het kernbegrip van de herkomstgroep voldoen.
Bovendien is de mening van een persoon nooit bepalend voor het denken van
iedereen, hoe graag men dat ook zou willen.
Feit is in iedergeval dat de Indo's onderling het er al niet over eens zijn, dus wat
er geschreven staat, waar dan ook dat doet niet ter zake voor deze personen.
Zij hebben hun eigen waarheid, net als de mensen die weigeren zich Indo te noemen.
Het staat iedereen vrij om de eigen culturele identiteit te kiezen.

.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-08-2014 04:11 Lieve wrote:
Zoals Anne Mieke al aangaf, is het eigenlijk belangrijker wat iemand met (gedeeltelijk) Indonesisch bloed daar nu eigenlijk nog van voelt i.p.v. welke sticker wij er op plakken.
........
Iemand wiens oma Nederlandse slaapliedjes voor haar zong, was er van overtuigd dat ze het Nederlands snel zou oppikken en goed zou aarden in die cultuur. Dat viel nogal tegen. Waarschijnlijk is het hetzelfde voor diegenen die hier hun 'roots willen ontdekken'.
Dat blijkt zeker vaak tegen te vallen voor degenen die hier hun 'roots' willen ontdekken. Velen komen maar velen gaan ook weer. Vaak gedesillusioneerd vanwege de harde confrontatie met het feit dat men de indo uit het buitenland ziet als een bule terwijl deze zelfde indo in NL er zo trots op was dat hij Indonesisch bloed heeft. Andere benadering is de oogkleppen op te doen om dit niet te willen zien en bij terugkeer in NL kunnen verklaren dat het zo 'te gek' was in hun moederland. Het hoog houden van een illusie maar doorgaans komen ze niet snel meer terug.
Mijn echtgenote merkte al een paar maal op dat indo's uit NL negatief reageren op onze mixed relation maar nog feller reageren op het feit dat deze bule Bahasa Indonesia kan spreken. Men wil indruk maken op de hoogblonde eega die met manlief zijn 'moederland' gaat bezoeken. Dan is het natuurlijk een afgang als hij het qua taal moet afleggen tegen een bleekgezicht want dat was niet de bedoeling, hij moet indruk kunnen maken op vrouwlief wat betreft zijn 'Indonesisch' bloed met daarmee kennis van taal en cultuur. Een zeer goed boek is "De glans van katjoak" van wijlen mijn vriend Cees Hartsuiker, een indo uit NL die in RI er achter komt dat hij door de lokale bewoners wordt beschouwd als een bule - net als alle andere toeristen - maar daarmee heel ludiek kan omgaan.
Degenen die het moeilijk kunnen accepteren kwellen zichzelf maar het is voor sommigen best wel een dilemma. Vroeger in NL heb ik toch heel wat indo's en Nederlandse Molukkers meegemaakt die zwaar in een identiteitscrisis terecht kwamen waardoor ze niet goed meer functioneerden zowel op school, werk als in hun relaties.
Anyway, ik hoop dat mijn 3 'indo'-kinderen geen frustraties overhouden aan hun 'gemengde' afkomst maar juist een verrijking ervaren.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Tegenwoordig staan Indo's (of zij die zich zo noemen) en Bule's anders in de
pikorde in Indonesia. De hele pikorde is veranderd.
Men heeft al heel snel door wat voor "vlees men in de kuip" heeft en ook de
omgeving waarin je woont/verblijft en/of je eigen opstelling en/of incassovermogen
bepalen dan of je je senang kunt voelen in Indonesia.

Mixed marriages/relaties dat blijft iets vreemds, niet alleen in Indonesia
Ik zie het zelf ook als een verrijking maar helaas er zijn andere meningen.
Evt kinderen kun je alleen voorbereiden op hoe de wereld op hun kan gaan
reageren. Maar dat merken de kinderen al heel snel.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-08-2014 02:53 sabar2 wrote: Maar het staat iedereen vrij om zich Indo te noemen en vwb de cultuurbeleving, gewoon cowboyhoed op, satu dua,tiga en line-dance.
Ik heb de hele discussie niet gevolgd maar dit klopt toch niet. De line-dance, cowboyhoed oftewel de country zijn de erfenissen van Indische Nederlanders, de nazaten van kolonialen.
Mijn 'gemengde" kinderen zijn indo's maar hebben niets van doen met line-dance of country, dat is iets van de oudere generatie die Insulinde verruilde (gedwongen dan wel vrijwillig) voor het moerasland aan de Noordzee. De huidige generatie indo's die ontstaat uit de (veel meer gelijkwaardige) relaties tussen een Indonesier en een buitenlander (kan ook een Amerikaan of Fransman zijn, hoeft geen Nederlander te zijn) kunnen zich totaal niet spiegelen aan de sub-cultuur van de Indische Nederlanders (of eventueel ook indo's te noemen) want zij zijn niet behept met een koloniale achtergrond.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 03:29 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ik heb de hele discussie niet gevolgd maar dit klopt toch niet. De line-dance, cowboyhoed zijn de erfenissen van Indische Nederlanders; de nazaten van kolonialen.
Mijn 'gemengde" kinderen zijn indo's maar hebben niets van doen met line-dance of country, dat is iets van de oudere generatie die Insulinde verruilde (gedwongen dan wel vrijwillig) voor het moerasland aan de Noordzee. De huidige generatie indo's die ontstaat uit de (veel meer gelijkwaardige) relaties tussen een Indonesier en een buitenlander (kan ook een Amerikaan of Fransman zijn, hoeft geen Nederlander te zijn) kunnen zich totaal niet spiegelen aan de sub-cultuur van de Indische Nederlanders (of eventueel ook indo's te noemen maar dan zonder koloniale achtergrond.

Klopt 100% Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB er is ook een verschil tussen het Indo-zijn/beleven waar je zit
(Indonesia,Nederland,USA of elders)
Ik ridiculiseer de indo-cultuur in Nederland een beetje met deze opmerking.
Overigens hier in Solo zie ik Indonesiers (met contacten buiten Indonesia) ook
line-dance doen, Het schijnt goed te zijn voor de spieren van mn ouderen
daarom is het ook vaak onderdeel van de bewegingsgymnastiek in bejaardentehuizen.

Ik zie zelfs andere dingen die ineens onder de indo-cultuur schijnen te vallen
voor sommigen op pasar malams in Nederland

http://www.youtube.com/watch?v=LGkNlVUu_4w

Maar Indo is duidelijk iets anders als indonesisch
(maar alles is in te passen in de indo-cultuur in Nederland,
zo zien we Indonesia ook eens van een andere kant.
Er is toch wel iets veranderd, het zijn niet meer meisjes met
keurige schooluniforms aan of brave moslimmeisjes met een
hoofddoekje. Maar dit is natuurlijk niet waar.)
Het ligt er maar net aan welke waarheid je wilt geloven.

http://www.youtube.com/watch?v=rQnOQ4dLTrE

http://www.youtube.com/watch?v=_yjTmkxeQzI

Voor de Indo liefhebbers zijn er zelfs Indo-bioscopen:
(daar worden dan indonesische films vertoond)

http://www.youtube.com/watch?v=wNORVwVeaFU

Het ligt er maar net aan onder welke kokosnoot je je als kikker lekker voelt.

Als je het culturele kunst noemt krijg je er zelfs subsidie voor:

http://www.youtube.com/watch?v=A4E_NGxX_o0

Indonesiers hier vinden de beelden van Pasar Malams in Nederland wel leuk
om naar te kijken. Soms liggen ze in een deuk van het lachen.
Zeker wanneer ze horen wat er betaald moet worden aan entreegeld.

http://www.youtube.com/watch?v=ssB_dEGfOIM

Maar ja.... de een noemt zich Indo en de ander wil graag miss of mister Indonesia zijn

http://www.youtube.com/watch?v=q66yXTQRu0c

Moeten we alles zo serieus nemen ???

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat ridiculiseren mag. Doe ik ook wel. Zelfs mijn indische vrienden uit NL doen dit: zelfspot.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik moet natuurlijk niet uit mijn nek lullen.
Er zijn immers mensen die er veeeel meer verstand van hebben.

Ooit gehoort van het Indisch platform
Het overkoepelend overlegorgaan van organisaties en Indische personen (in NL)

Die hebben ook een eigen zienswijze wat een Indo is.
Tenminste als een Indo hetzelfde is als behoren tot de Indische gemeenschap
in Nederland.

http://www.indischplatform.nl/(...)le&id=310&Itemid=106

Voor de duidelijkheid, het gaat niet om mijn gelijk, alleen maar om aan te tonen
dat er verschillende zienswijzes zijn, zelfs in de Indische gemeenschap.
Immers wat weet ik er nu van af als OBG.
Overigens ik heb er weer iets bijgeleerd. In het bhs Java hadden ze zelfs een woord voor een OBG .... BeeGee.
Volgens mij heb ik toch indisch bloed in me, dat ik dat aanvoel, onbegrijpelijk.
Maar ..als de overheid en de media niets begrijpen van de Indische cultuur
dan ik zeker niet Ik loop er maar zo'n 50 jaar in rond.

http://www.sica.nl/content/nl-(...)van-indische-cultuur

Er zijn mensen die weten alles beter. Volgens hun waarheid.
Laat ik het zo maar samenvatten.

Maar de Indo-cultuur da's wel duidelijk, da's een mengcultuur, bijna alles past daar in
Ik zal wel weer te kritisch zijn..

spacer line  

On 31-08-2014 02:53 sabar2 wrote:

1. Misschien een interessant weetje.
Indo's; indische nederlanders worden statistisch niet geteld (door CBS)

2.Indische nederlanders en de 2e generatie (waarvan een der ouders(of beiden) niet in NL zijn geboren) worden net als Indonesiers en Japanse werknemers in de groep
westerse allochtonen opgenomen (statistisch)
Dus hier wordt het weer anders bekeken, maar deze kerncijfers worden wel gebruikt
voor allerlei officieele rapporten,publicaties en (wetenschappelijk) onderzoek en boeken.

Dus weer zo'n de waarheid volgens wie ??

Wie denkt dat ik het verzin, kan het zelf nakijken of navragen bij CBS

http://statline.cbs.nl/StatWeb(...)NL&PA=37296ned&LA=NL

3.Maar het staat iedereen vrij om zich Indo te noemen en vwb de cultuurbeleving,
gewoon cowboyhoed op, satu dua,tiga en line-dance. Emoticon: Laugh out loud

De realiteit is soms hard.

4.Verder is dit een topic wat thuishoort in de indo-cultuur en niet-indo's onderling
kunnen hierover discussieeren wat ze willen, ze snappen het toch niet.

5. Zelfs niet wanneer je Indonesier bent, want ook dan ben je geen Indo of je moet
aan het kernbegrip van de herkomstgroep voldoen.

6.Bovendien is de mening van een persoon nooit bepalend voor het denken van
iedereen, hoe graag men dat ook zou willen.

7. Feit is in iedergeval dat de Indo's onderling het er al niet over eens zijn , dus wat
er geschreven staat, waar dan ook dat doet niet ter zake voor deze personen.
Zij hebben hun eigen waarheid, net als de mensen die weigeren zich Indo te noemen.
Het staat iedereen vrij om de eigen culturele identiteit te kiezen.

De topic werd geopend naar aanleiding van een posting.
Het verhaal dat bij een bezoek aan pasar malam geconstateerd werd dat er onduidelijkheid bestaat wie een Indo (Indisch) is en wie een Indo(nesier) is.
Dat ook Indonesier die in Nederland soms niet voldoende kennis hebben van de bahasa Indonesia.

1. Dat is zo. Maar dan heb je het over Nederlands Oost Indie . Volgens de Nederlanders t/m de overdracht bij de R.T.C
Statistisch en juridisch zijn de Indo/Indische Nederlanders Nederlanders staatsburgers conform de Wet Nederlanderschap 1892 .
De Nederlanders ( Totok , genaturaliseerde Europeanen , Indische Nederlanders , zelfs een paar duizend Indonesiers= Ja u leest het goed) zijn duidelijk geregistreerd door de Census van 1930 .De aantallen werd bijgehouden tot 1941,(vlak voor de inval van Japan op maart 1942 ?
Toen had men ook 59.138.067 miljoen inheemsen .
De aantallen van af 1942 t/m 1945 kan men extrapoleren.
Van 1945 tot de uittocht uit N.O.I zijn de gegevens wel voorhnden.
Bron CBS Nederlands Indie .
De bekende Ir Soekarno en zijn generatie hebben juridisch de status Nederlandse Onderdaan NIET Nederlander .

2. Klopt.
Volgens de huidige CBS Nederland behoren de Indische Nederlanders en Indo-Europeaan ZOALS de Indo(nesiers) tot Westerse alloctoon.
Dezelfde status als de Duitsers.Fransen, Engelsen etc .
En dat gaf veel misverstanden bij de NIET Indische Nederlanders .

3.Dat kan mss kloppen, als ik INDO(nesier) beweerd dat ik een Turk ben of een Nederlander ben moet ik zelf weten, en als de omstanders dat ook aksepteren dan is het rond.
Feitelijk en juridisch niet het geval.

4.Klopt, veel Nederlanders( NIET Indisch) weten het verschil ook niet , of het laat hun koud.
Voor hun zijnde Indische Nederlanders gewoon Nederlanders, zeker bij de 3de en 4de generatie.
Vaak zijn ze qua uiterlijk gewoon blank , blond haar met groene en helderblauwe ogen etc.
Weinig "Indisch" uiterlijke kenmerken.

5. Klopt .
Bij mijn eigen zoon.
Tot zijn 18de is hij Indonesier , zijn vader Indonesier , moeder Hollandse.
De "mengverhouding" is 50-50.
Toen hij nog klein wa met een beetje blondachtig haar en zeer "blanke" huid . Nu lijkt hij op een Indische Nederlander .
Hij ziet er uit als een Indische jongen, en toch is hij geen Indische jongen.
Bij zijn geboorte is hij een gewone Nederlandse jongen die door Wet Nederlanderschap de nationaiteit van zijn moeder volgt.
Terwijl internationaal gezien is hij een Indonesier met Indonesische nationaliteit.

6.Klopt 100%.
En zeker als het niet door anderen, wetenschappers , historici , statistiek, wetten gesteund worden.

7. Klopt dat vele individuen /groepen hun eigen waarheden hebben, alleen moet men dan kunnen toetsen aan de bestaande waarden , normen en onderlingende wettelijke afspraken.

Ik kan beweren dat ik een Nederlander ben, ik spreek , schrijf Algemeen Begrijpelijk Nederlands , inIndonesia ben ik een orang turis (mister , mister, bos) .
Ik kan ook als Indo/Indische Nederlanders spelen.

Alleen zijn de feiten anders .In
ik ben een INDO(nesier) . Emoticon: Shiny

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 10:28 Surya Atmadja wrote:

De topic werd geopend naar aanleiding van een posting.
Het verhaal dat bij een bezoek aan pasar malam geconstateerd werd dat er onduidelijkheid bestaat wie een Indo (Indisch) is en wie een Indo(nesier) is.
Dat ook Indonesier die in Nederland soms niet voldoende kennis hebben van de bahasa Indonesia.

Ik zou het stuk nog eens een keer lezen.
Dit verzin je ter plekke !!!!

On 26-08-2014 12:12 sabar2 wrote:

Het begrip "Indo" kan op vele manieren geinterpreteerd worden daar zijn hele
discussies over gevoerd.
In een gewoon gesprek wordt het woord "Indo" vaak als een verwijzing gebruikt
naar een bepaalde groep uit het eigen referentiekader, zoals in dit geval het
woord "Indo" door mijn vrouw (WNI) gebruikt werd als verwijzing naar de indonesiers,
indische nederlanders,halfbloedjes (vies woord want het is gewoon dubbelbloed)
met en zonder indonesisch paspoort en ... van sommige mensen weet ik geeneens
welk paspoort ze hebben want wij waren op een Pasar Malam in Eindhoven en
dan ga je niet iedereen vragen hebt u een indonesisch of een nederlands paspoort ?

Mijn vrouw bedoelde waarschijnlijk al die mensen die zij ontmoet heeft tijdens
haar verblijf toen die zeiden dat zij ook Indonesiers waren, maar of de taal niet
machtig waren, of tante Lien bhs spraken of een voor haar raar bhs indonesia
en dan waren er ook nog mensen die met haar bhs Jawa konden spreken Emoticon: Wink
althans dat probeerden ze.
Maar op een Pasar Malam in Nederland verviervoudigen ineens de mensen
die zich indonesier noemen want dan moet men er ook bijhoren.

In het verband waarin mijn vrouw het gebruikte was het voor haar denk ik
een stereotype omschrijving voor de groep mensen die zich Indonesier noemden
en die trachten om met haar te communiceren in bhs.

Maar ... iedereen heeft een eigen gedachte wanneer men het woord "indo" hoort
anderen noemen zichzelf gekscherend tempe of pinda en bepaalde groepen
met hun roots in nederlands indie vinden Indo zelfs een scheldwoord.
De andere "definities/begripsbepalingen" ben ik mee bekend, maar da's een
andere discussie. In dit verband niet relevant.

Je zal wel weer iets uit de context trekken.
Dan kan het volledig overeenkomen met jouw interpretatie.
Ik weet niet welke woorden je wel / niet leest.

Discussie is niet nodig, het zoveelste bewijs dat je dingen alleen op jouw
manier tot je neemt als excuus om je eigen verhaal te beginnen. Ja maar ....

spacer line  

On 31-08-2014 10:45 sabar2 wrote:

[quote removed]

Ik zou het stuk nog eens een keer lezen.
Dit verzin je ter plekke !!!!

Effe op zoeken.
Zo lang het niet weg gehaald is , zal het nog staan.
================================================

Sabar2 zegt :(Edited) Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-08-2014 09:27

Mijn vrouw zei de indo's in Nederland, heel veel kunnen het huidige Indonesisch
niet spreken/verstaan.

Kennissen Indo's vanuit Nederland die hier voor het eerst op bezoek kwamen
gebruikten mijn vrouw vaak als tolk Wat zegt men nu ??? Emoticon: Laugh out loud

Maar wanneer je vaker hier bent dan merk je zelf ook verschil en ik leer
indische vrienden in NL de nieuwe woorden van vandaag hahaha

Het Adoeh van Tante Lien is toch iets anders als hoe het nu hier is.

EN (Edited) Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-08-2014 12:12
Het begrip "Indo" kan op vele manieren geinterpreteerd worden daar zijn hele
discussies over gevoerd.
In een gewoon gesprek wordt het woord "Indo" vaak als een verwijzing gebruikt
naar een bepaalde groep uit het eigen referentiekader, zoals in dit geval het
woord "Indo" door mijn vrouw (WNI) gebruikt werd als verwijzing naar de indonesiers,
met en zonder indonesisch paspoort en ... van sommige mensen weet ik geeneens
welk paspoort ze hebben want wij waren op een Pasar Malam in Eindhoven en
dan ga je niet iedereen vragen hebt u een indonesisch of een nederlands paspoort ?

spacer line  

door mijn vrouw (WNI) gebruikt werd als verwijzing naar de indonesiers,
met en zonder indonesisch paspoort.
===================================================
Als iemand per ongeluk de Indo(nesiers) en de groep Indo-(Europeaan) uit NOI* per ongeluk als een groep ziet en dat ook verkondigde tijdens discussies in diverse Indische sites , wordt het niet als amused gevonden.
Dat gezien de bersiap tijd .
De Indo(nesiers)=lees de nationalisten zijn dan voor velen de zgn "bad guys", de pemuda's, ploppers , rampokkers etc.

Gelukkig is het de laatste jaren er een nuancering heeft plaatsgevonden,

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 11:10 Surya Atmadja wrote:
door mijn vrouw (WNI) gebruikt werd als verwijzing naar de indonesiers,
met en zonder indonesisch paspoort.
===================================================
]Als iemand per ongeluk de Indo(nesiers) en de groep Indo-(Europeaan) uit NOI* per ongeluk als een groep ziet en dat ook verkondigde tijdens discussies in diverse Indische sites , wordt het niet als amused gevonden.
Dat gezien de bersiap tijd .
De Indo(nesiers)=lees de nationalisten zijn dan voor velen de zgn "bad guys", de pemuda's, ploppers , rampokkers etc.

Gelukkig is het de laatste jaren er een nuancering heeft plaatsgevonden,

Maar dan is het duidelijk, dan zit je hier verkeerd.
Dit is geen indische site en mijn vrouw is gewoon een WNI
die nooit heeft gehoord van de discussies op indische sites
en die geeft haar eigen indonesische invulling aan het woord Indo
Namelijk indonesiers (in alle geledingen) die in Nederland wonen.
Dat moet je kunnen begrijpen als WNI.
Zelfs WNI's in Indonesia hebben een eigen invulling voor het begrip
Indo, maar da's misschien weer anders als een WNI in Nederland.
Ik had dacht ik wel gezegd dat mijn vrouw WNI is.

Dus ... en daar komt ie dan ...
Jou hele Ja maar ... verhaal was in dat topic totaal irrelevant.
Zoals wel vaker

Niet alleen wie het (verkeerd) leest, maar ook wie het zegt is van belang.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 31-08-2014 11:35 sabar2 wrote:

[quote removed]

mijn vrouw is gewoon een WNI
en die geeft haar eigen indonesische invulling aan het woord Indo

Moet ik hier uit opmaken dat volgens de zienswijze van je echtgenote bijvoorbeeld Surya en mijn echtgenote die in IndonesiŽ geboren en getogen zijn en geen gemend bloed hebben, Indo's zijn omdat ze in Europa wonen Emoticon: Confused

spacer line  

[quote] On 31-08-2014 11:35 sabar2 wrote:

[quote removed]

Maar dan is het duidelijk, dan zit je hier verkeerd.
1.Dit is geen indische site en mijn vrouw is gewoon een WNI
en die haar eigen indonesische invulling geeft aan het woord Indo

2.Dat moet je kunnen begrijpen als WNI.

3.Zelfs WNI's in Indonesia hebben een eigen invulling voor het begrip
Indo, maar da's misschien weer anders als een WNI in Nederland.
Ik had dacht ik wel gezegd dat mijn vrouw WNI is.
[/quote

===============================================================
1.Indahnesia is een open NEDERLANDSE forum.
Jij vertelde een verhaal/anekdote (?) over de ervaringen van je vrouw.
Toen zeg ik dat er toch een verschil is tussen Indo(nesier) die in Nederland wonen die ik goed kende(er zijn veel in de afgelopen >45 jaar) en de Indo/Indisch die weinig kennis hebben van Bhs indonesia .
Dat is in feite een aanvulling.

Extra aanvulling :
Nederlandse Indo/Molukker/Indische Nederlanders die een binding hebben met de oude Nederlands Oost Indie / Indonesia hebben zeelfs aangesloten bij de DIASPORA Indonesia.
Waar ik ook lid ben(gewoon lezer )

Jouw mrs kwam ook als toerist in Nederland, dus het is begrijpelijk dat ze niet precies weet hoe het hier gaat mbt de Indo(Indisch) en Indo(nesiers).
De Indo(nesiers) die de lagere school en daarna de SMP/SMA hadden genoten , of in Indonesia of in Nederland kunnen wel bahasa indonesia(dat was/is mijn stelling)

2 Ja, zeker weten,.
Mijn posting is ook bestemd voor andere lezers die het verschil (nog) niet weten tussen Indo(Belanda) en Indo(nesier).
Vele lezers met een Indische achtergrond ( tot de zgn 2de generatie of "overgangsgeneratie" Emoticon: Wink weten dat wel.

3.Klopt .
De Indo(nesiers) in Indonesia hebben ook andere mening , soms verwarren ze de beide terminologie .
Bij de jongere generaties na Indonesia merdeka is het niet zo erg dat men het verschil niet weet.
Wel is het erg als je de 2de generatie , vooral de ouderen ( tot bijna 90 jaar) die vroeger de verschrikkingen van de bersiaptijd zelf hadden ondervonden.
Wordt je echt "gekielhaald" als men per ongeluk ze met die ploppers werden vergeleken.

Ik ken een kennis, vrouw kwam uit Jakarta (ik denkt 45-50 jr) , man Nederlander(bule) , zij beweerd dat ze Indischen zijn .
Toen had ik e.e.a verteld .

Mijn nicht trouwde een Nederlandse bule, had 2 kinderen.
Ze noemt hun zelf Indisch.
Had ik ook verteld dat het niet kan .
Maar als ze het zelfs voelen en senang zijn , wie ben ik om commentaren te geven.
Ondanks dat ik gelijk heb, want ze behoren niet tot de nakomelingen van de gerepatrianten ( vanongeveer 1945 eind jaren 70. (1968 en iets later) .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 11:59 Malam wrote:

[quote removed]

Moet ik hier uit opmaken dat volgens de zienswijze van je echtgenote bijvoorbeeld Surya en mijn echtgenote die in IndonesiŽ geboren en getogen zijn en geen gemend bloed hebben, Indo's zijn omdat ze in Europa wonen Emoticon: Confused

Ik vermoed dat als jou echtgenote en Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya ook op die Pasar Malam in Eindhoven
waren geweest en ook het bhs niet 100% machtig waren dat ze dan beiden ook
resoluut onder die term had gegooid.
Het is overigens in Nederland wonen niet Europa.
Maar ik vermoed niet dat jou echtgenote moeite heeft met bhs wanneer jullie zo
regelmatig in Indonesia verblijven, van Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya kan ik dat niet zeggen, omdat hij
zelf al aangaf dat mensen in Indonesia soms glimlachten over zijn bhs.
(als ik het me tenminste goed herinner)

Overigens Indo is in dit verband geen scheldwoord maar gewoon
een stereotype groepsverwijzing.

spacer line  

On 31-08-2014 12:08 sabar2 wrote:

[quote removed]

1.Ik vermoed dat als jou echtgenote en Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya ook op die Pasar Malam in Eindhoven
waren geweest en ook het bhs niet 100% machtig waren dat ze dan beiden ook
resoluut onder die term had gegooid.

Het is overigens in Nederland wonen niet Europa.

2.Maar ik vermoed niet dat jou echtgenote moeite heeft met bhs wanneer jullie zo
regelmatig in Indonesia verblijven, van Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya kan ik dat niet zeggen, omdat hij
zelf al aangaf dat mensen in Indonesia soms glimlachten over zijn bhs.
(als ik het me tenminste goed herinner)

3.Overigens Indo is in dit verband geen scheldwoord maar gewoon
een stereotype groepsverwijzing.

1. Ik word soms al Indo(Belanda) gezien , door mijn lichte huidskleur en ik word een beetje rood als ik de eerste 2 weken onder de zon loop.
Heb een zeer tere huid Emoticon: Nice (Kulit halus)

2.Verkeerd gelezen.
Ik ga senyum2 (glimlachen) als ik in een fuik van "snorders"terechtkwam op Cengkareng).
Omdat ik ter-senyum2 reageerde , gingen de Jakartanen (vaak import) mompelen in bhs gaul dat die wisman mss Indonesisch versta .
Soms hoor ik Sundanees.
Dus het is voor mij een genot dat ik echt in logat Betawi of Sundanees antwoorde .
Voor zo ver ik weet heb ik Bhs Indonesia geleerd , tijdens mijn Sekolah Rakyat, SMP en SMA.
Ook heb ik bijna 1 jaar college gevolgd na mijn SMA.
Wel ben ik zwak in SUV(Schriftelijk Uitdrukking Vaardigheid),om officiele brieven te schrijven.

3.
Indo was in het begin een neutrale term om Nederlanders (Totok-Indo) in Nederlands Oost Indie aan te duiden,
Later kreeg het een negatieve connotatie ( Indo Paupe van Victor IDO=ook een Indo schrijver) of Orpheus in de dessa van Agusta de Wit, of lees de boeken van Johan Fabricius ( heb hele serie) .
In Nederland veranderde het in geuzennaam, en werd de andere term Indische Nederlanders gebruikt.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Zit dit topic nu dagen te volgen en concludeer dat Om Sid een indo is.
Tenminste, hij reageert als zodanig.

Dat klem zitten in 2 werelden is duidelijk.

Where there is a will there will be relatives.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,676,338 topic views - 227,295 posts - 13,610 topics - 18,986 members - last post @ 20-07-2018 03:48 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,849,630 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com