indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 23-08-2014 19:22 Lieve wrote: [BR
Het is kiezen tussen de hamer en het aambeeld; of men stroomlijnt en wordt efficiŽnter met minder ministeries, of men probeert belangrijke onderwerpen de juiste prioriteit te geven door er een ministeriŽle status aan te geven. Waarschijnlijk vergelijkbaar met de staatssecretaris vs. minister discussie in Nederland en BelgiŽ?

In Nederland neemt een staatssecretaris vaak een deel van de portefeuille
(ook uitvoerende/beleidstaken) over. Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.
We hebben in Nederland Andre Rouvoet wel eens een aparte minister gehad
"ik dacht voor gezin" (ben het even kwijt) maar die ging echt in overleg met alle ministeries om deeltaken uit te voeren, dat was eigenlijk een soort ombudsman
maar dat had wel een verplichtend karakter want dat was ook in het regeerakkoord
opgenomen.

Maar ik zie nu hoe het dus in Indonesie georganiseerd is en da's wederom anders.
Iedere demokratie bepaald toch de eigen regels en nu is het maar afwachten hoe
Jokowi het efficienter wil maken, minder ministeries en omvormen.

Ik denk wel dat dat plan in uitvoering komt, want een bredere steuncoalisi die
begint zich toch al af te tekenen, maar wellicht bekijk ik het toch te optimistisch.
We shall see Emoticon: Yes!

In ieder geval beginnen de poppetjes te bewegen en nu maar hopen dat ze op het juiste moment ja knikken Emoticon: Wink

Nu bedje toe, morgen afscheid nemen van een moslimvriend.
Werd eergisteren door de spiegel van een voorbijrazende vrachtwagen
op de stoep gedrukt. Viel ongelukkig, nog naar het ziekenhuis maar helaas.
Een moslim-crematie da's dan weer iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Oei dat is erg. Maar als het een crematie is kan het geen Islamitische plechtigheid zijn; dat wordt absoluut veroordeeld in Al-Qur'an.

Slaap wel. Ik stop hier ook met werken want het is al half twee en mijn ogen vallen toe.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 23-08-2014 19:12 Lieve wrote:

Verder heeft IndonesiŽ het verdrag inzake de rechten van het kind (CRC) in 1990 geratificeerd. En er is iets dat PNBAI heet; dit is een Indonesisch actieplan gebaseerd op de World fit for Children van UNICEF. Een interessant programma van KEMENSOS is het PKSA, dit kunt u gemakkelijk op hun website terugvinden als u hierin geÔnteresseerd bent.

Dus er gebeurt eigenlijk wel veel; zoals gezegd is het echter vaak een beetje begraven in de diverse ministeries; een coŲrdinerend orgaan met echte bevoegdheden zou beter zijn. Nu is het ministerie eigenlijk meer een onderzoeksbureau of een lobbyist.

Ik zag dat je nog wat had toegevoegd Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve.
Dat indonesia het UN-verdrag heeft geratificeerd dat wist ik, daarom dat ik ook zocht
naar en wat heeft men er in de praktijk aan gedaan.
Papier en verdragen kan men tekenen en in een burolade leggen Emoticon: Wink
KEMENSOS en het PKSA daar zal ik naar gaan zoeken / surfen Thx Emoticon: Yes!

Idd het ministerie heeft nu een beperkte status,onderzoeksburo ism Unicef/Cordaid
en lobbyist naar het DPRD en de regering. Een beetje powerloos dus, da's jammer.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De kern van het verhaal wat Lieve schreef is, er is inmiddels veel gebeurd, maar een ministerie van vrouwen en kinderzaken speelt meer een advies gevende rol en kan eigenlijk alleen maar druk leggen op andere ministeries om bepaalde maatregelen te nemen.

Zoals strafmaatregelen tegen kindermisbruik, ministerie van Justitie, kinderarbeid het ministerie van Sociale zaken, educatie het ministerie van Onderwijs.
Het grote voorbeeld was in het kabinet Balkenellende het ministerie van Jeugd en Gezin o.l.v. minister Andrť Rouvoet.
Aangezien in Nederland de zaken voor kinderen over het algemeen redelijk tot goed zijn geregeld, was Andrť min of meer een spek en bonen minister, dat noemde ze een programma minister.
Dat ministerie is dan ook inmiddels opgeheven.

In IndonesiŽ zie je een soortgelijke situatie met die verstande dat daar op het gebied van de bescherming van kinderen nog veel moet gebeuren, dus dat ministerie heeft wel degelijk zin.
Linda Gumelan heeft zich sterk gemaakt voor het strenger bestraffen van kindermisbruikers en regels op het gebied van kinderarbeid maar de uitvoering is in handen van het ministerie van Justitie en ministerie van sociale/manpower zaken.

Bijvoorbeeld de financiŽle hulp voor schoolkinderen met ouders die geen nageltjes hebben om aan hun kont te krabben komt over het algemeen uit de Bansos (Sociale hulp) pot.
Op dit moment wordt deze pot pot over diverse ministeries verdeeld en komt de hulp vaak niet op de juiste plekken terecht (zacht uitgedrukt), daar zijn o.a. kinderen de dupe van.

De KPK heeft al aangegeven dat de verdeling van deze sociale hulp uiterst corruptie gevoelig is en dat het beter is deze subsidies (wat trouwens een gigantisch bedrag is) onder te brengen bij ťťn ministerie.
Reken maar dat Gumelan daar honderd procent achter staat en daarvoor loopt te lobbyen, maar meer als dat kan ze niet, ze is namelijk de Indonesische variant van Rouvoet.

spacer line  

Naast de gewone Menteri ( soms vakminister , soms geparachuteerd door de parpol=politieke partijen) , heb je ook de MenKo ( koordinerende minister) en Menteri Muda ? .
Een soort staatssecretaris in Nederland .

De rechten van de kind wordt in diverse Undang2 beschreven , die door verschillende ministeries uitgevoerd kunnen worden.
Ik denk dat de rol van Mevr Gumelarof haar vervanger/vervangster en haar ministerie meer in de koordinerende cq beleidsbepalende taken zijn .

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-08-2014 10:35 Surya Atmadja wrote:
Naast de gewone Menteri ( soms vakminister , soms geparachuteerd door de parpol=politieke partijen) , heb je ook de MenKo ( koordinerende minister) en Menteri Muda ? .

De rechten van de kind wordt in diverse Undang2 beschreven , die door verschillende ministeries uitgevoerd kunnen worden.
Ik denk dat de rol van Mevr Gumelarof haar vervanger/vervangster en haar ministerie meer in de koordinerende cq beleidsbepalende taken zijn .

Met de aanvullende opmerking dat dit beleid wel door andere ministeries dan moet worden uitgevoerd.
Keurt een ministerie zo'n beleid af, hetzij door onwil of geldgebrek dan blijft beleidsbepalend minister van jeugdzaken Gumelan met lege handen zitten.

Uiteraard speelt de DPR ook een grote rol, het grote voorbeeld is het onderbrengen van de Bansos in ťťn ministerie.
De meerderheid van de DPR is daar falikant tegen, het is namelijk overbekend dat de gigantische bedragen die verschillende ministeries krijgen uit de sociale hulp pot door de politieke partijen en regionale bestuurders worden gebruikt om hun verkiezingscampagne te financieren .
Daar worden dus inderdaad veel kinderen de dupe van.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wat ik er van begrepen heb is dat vooral op het gebied van wetgeving
er nog flink wat moet gebeuren.
Althans vlgs de UN-declaratie en de rapportages van Unicef.
Diverse voorstellen liggen "ergens" maar worden "niet opgepikt"
Wetgeving vertoond lancune's en is sterk verouderd, benodigd aanpassing.

Ongetwijfeld heeft mevr. Gumelar en haar vervang(st)er/staf goed werk gedaan
alleen het "suddert" nog ergens in een pannetje, of wellicht is het vuurtje al
uit omdat het gas op is.

Nieuwe/aanvullende wetgeving op dit gebied is dus noodzakelijk en dan is
er nog de handhaving daar van ......

Indien er algemeen beleid is dan is dit nog op veel punten in de theoretische
fase, vwb de childprotection. Het vrouwenstuk is de andere taak van Gumelar
maar in dit verband niet relevant.

Dat er gereageerd wordt op "misstanden" zoals de bansos-pot, het sexueel
misbruik van scholieren in busjes van/naar school etc. da's evident.
Wanneer "misstanden" in de openbaarheid komen dan moet er opgetreden
worden, de mantel der liefde is dan onvoldoende.

Ik ben zeer benieuwd naar de hervorming,status/verantwoordelijk en bezetting
van dit ministerie in het nieuwe kabinet.
Interdepartementeel kan dit ministerie meer bereiken als via enkel signalering,
bewustmaking en advies.
Een aantal zaken kunnen ook als regeringsaandachtspunten geformuleerd
worden en dan niet verdwijnen in een burola, lijkt mij.

On 23-08-2014 19:12 Lieve wrote:
Ieder ministerie is er wel aan gehouden een strategisch plan (de Renstra) op te stellen en up-to-date te houden. En dit is ťťn van de pijlers waarop de RPJMN (middellange termijn plan) gebaseerd wordt. Men kan dus niet zomaar 'iets doen'.

Beleid vastleggen is heel belangrijk en dat bijstellen/evalueeren/rapporteren ook.
Wanneer het alleen bij "goede voornemens" blijft dan werkt dat niet efficient.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid hiernaar vooral ook hoe gaat dat er nu, ala
Jokowi uit zien. Minder "vrijblijvendheid" hoop ik.

Ik denk ook dat (inter)nationale organisaties die zich inzetten voor "childwelfare"
hier ook reikhalzend naar uit kijken. Gaat er iets veranderen .....

spacer line  

Gewoon effe blusukan on the spot, luie en KKN achtige ambtenaren ontslaan !!!!

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hoe het met de rechten van het kind zit is op zich geen vreemde vraag Sabar.
Er moet nog heel veel gebeuren, laat dat duidelijk zijn, maar Keulen en Aken zijn ook niet op ťťn dag gebouwd.

Ik ben enorm kritisch en vaak te kritisch dat weet ik van mij zelf, daarom is het soms nodig te relativeren.
IndonesiŽ is nog steeds een derde wereldland en als ik een vergelijking maak met de eerste keren dat ik in IndonesiŽ kwam pakweg 20 jaar geleden en nu, dan heeft IndonesiŽ enorme stappen vooruit gemaakt.

IndonesiŽ is een enorm groot land met nu 245 miljoen inwoners en moeilijk te besturen, ik vergelijk IndonesiŽ met een olifant, stap voor stap voorwaarts niet snel, maar er is ook niets wat een olifant tegen kan houden als ie ťťnmaal aan het stappen is.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Soms is mijn nicknaam niet mijn aardje Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam zeker niet wanneer ik tegen
"misstanden" aanloop.

Maar ik ben niet de olifant in de porseleinkast.
Ik ga het eerst eens uitzoeken.kijken hoe het in elkaar zit en daar was dit topic
voor bedoeld. Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve heeft me (weer) veel wijzer gemaakt.

En nu weet ik weer .... sabar je moet sabar2 je zit in Indonesia Emoticon: Worship

Ik ga nu naar de kerk bidden voor Indonesia Raya .... en daarna ..
ja hoor het is weer zover ..... SMP hahaha

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Mijn hele leven niet anders gehad Sabar, problemen die vandaag ontstaan wilde ik in plaats van morgen gisteren opgelost zien.
Dus ik liep keer op keer met mijn apenmuil tegen de muur, want dat lukt meestal niet Emoticon: Frustrated
Nu het grijs gecamoufleerd tussen het blond zit is dat stukken minder geworden Emoticon: Blush
Wijsheid komt met de jaren zeggen ze Emoticon: Yes!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Malam wrote ( in het topic Corruptie-nieuws in IndonesiŽ ): Het uitvreten van sloebers door middel van het stelen van Bansos en het rotzooien met de aankoop van medische apparatuur, terwijl er veel kinderen sterven door bar slechte medische zorg in Banten.
Ik las ergens dat kindersterfte in IndonesiŽ het hoogst in de provincie Banten is.

Dat las ik ook ergens (was het Jakarta Post?) maar toen ik naar een UNICEF rapport keek zag ik dit:

Voorlichting en water blijken weer een probleem te zijn; net als in Afrika prefereert men fles- i.p.v. borstvoeding. We doen het blijkbaar slechter dan landen als Vietnam, Thailand en MaleisiŽ. En maar iets beter dan Marokko, Turkije en Noord Korea. We zitten in de klasse van die ex-Sovjet staten waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

Erg hoor.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 24-08-2014 10:35 Surya Atmadja wrote:

Reactie in Verkiezingen topic.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De Unicef-rapporten zeggen veel en zijn niet door onervaren kaboutertjes
opgesteld.
Een organisatie als Unicef heeft ook zijn reputatie hoog te houden, dus die
zullen niet zo maar iets zeggen.

Het is een goede zaak dat Unicef in Indonesia zit en "samenwerkt" met
het ministerie van Childprotection.
Dat in sommige rapportages Indonesia er slecht voorstaat dat had ik ook
gezien, maar als de "wil" ontbreekt bij regering of DPRD om hier iets te
veranderen dan blijft het bij rapportages en signaleren.

Stilstand is achteruitgang in deze. Zoals ik al zei er is op dit gebied nog veel
werk te verrichten in Indonesia en ik hoop, voor de rechten van de kinderen
dat het niet blijft bij goede voornemens en het bagataliseren van problemen.
Niet alleen "brandjes blussen" maar concreet uitvoerend interdepartementaal
zaken echt aanpakken.

Ik ben reuze benieuwd wat het "voorbereidingsteam" hier in petto heeft.
Het is tijd voor "some serious business" als het gaat om childprotection.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Het moet natuurlijk gerelativeerd worden
Er zijn ook veel kinderen in Indonesia die het goed hebben
(goed in deze ook relativeren)
Er zijn veel ouders die alles voor hun kind(eren) doen,
ondanks het feit dat ze soms een hard leven hebben.
De politiek heeft de handjes vol met allerlei zaken,
maar toch blijf ik hoopvol
want soms is het niet alleen een kwestie van kabinet en oppositie
Politici zijn ook mensen met gevoel (zie einde filmpje)

http://www.youtube.com/watch?v=-Lk5XAKls5Y

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,289,886 topic views - 234,450 posts - 13,692 topics - 25,294 members - last post @ 24-10-2019 06:55 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,760,843 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com