indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pascal.F
User
spacer line

Vijftien toeristen vermist na bootongeluk in Indonesië

Door: redactie
17/08/14 - 11u35 Bron: Belga Archieffoto © thinkstock.
UPDATE Vijftien buitenlandse toeristen zijn als vermist opgegeven nadat hun boot is gezonken tussen de eilanden Lombok en Komodo, in het oosten van Indonesië. Aan boord zaten twintig buitenlanders en vijf bemanningsleden, tien mensen zijn gered. Het is vooralsnog niet duidelijk of er ook Belgische opvarenden waren.

Het vaartuig, dat Lombok donderdagavond verliet, zonk gisteren rond 19 uur lokale tijd. "We vernamen dat pas om 8 uur (vanochtend lokale tijd, red)", zo verklaarde een lid van de hulpdiensten. Volgens Sky News is stormweer een mogelijke oorzaak voor de schipbreuk.

"We hebben zo snel mogelijk een zoekoperatie gestart nadat we deze ochtend werden geïnformeerd", zo deelde Budiawan, een verantwoordelijke van de hulpdiensten, mee aan het Franse persagentschap AFP.

De tien geredde passagiers komen volgens de hulpdiensten uit Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië, Spanje, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Over de nationaliteit van de vermiste passagiers is nog niets bekend. De federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken heeft voorlopig geen weet van mogelijke Belgische opvarenden, zo deelde een woordvoerder van de FOD mee.

HLN.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Heel erg, maar ik zat er al jaren op te wachten. Heb het al vaker hier op dit forum genoemd dat vele bootjes (als er weer een forumlid aankwam met een goedkope tour per bootje van Lombok naar Komodo) totaal niet zeewaardig zijn. Eerder al eens gebeurd met een Perama-boot bij Satonda (Sumbawa), maar toen is men er allen nog levend vanaf gekomen. Ik heb tientallen malen die route gevaren maar wel met een zeewaardige boot. Heel erg dit maar men kon er op wachten.

pelaut
User
spacer line

Bron van het probleem: 'veiligheid' wordt als een kostenpost gezien, de benodigde papieren en vergunningen worden gekocht / afgekocht en er is geen onafhankelijke instantie die bij in gebreke blijven de noodzakelijke vergunningen intrekt / niet verstrekt. Ik werk toevallig als inspecteur van (zee) (tank) schepen, goede resultaten op veiligheidsgebied worden alleen verkregen als een onafhankelijke professionele buitenstaander regelmatig de toestand aan boord ten opzichte van vast gestelde normen beoordeeld. Daarom is er voor mij in Indonesie ook nog geen stuiver te verdienen omdat echte veiligheid in dit land (afgezien van offshore projecten die door buitenlandse maatschappijen worden beheerd) nog niet bestaat, er is al bijna niemand in echte veiligheid geïnteresseerd en al helemaal niemand die er een stuiver aan wil uitgeven. Daarom komt er ieder jaar een mannetje een stempeltje zetten na een cadeautje te hebben ontvangen, een veiligheidsstandaard, keurmerken en veiligheidscultuur ontbreken volkomen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Dit stond in the jakarta globe erover

http://www.thejakartaglobe.com(...)-tourist-boat-sinks/

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Uiteraard zijn het niet nakomen van (wel degelijk bestaande) veiligheidsregels doorgaans de schuld. Maar vlak ook de toeristen (vaak jonge backpackers) niet uit. Vroeger heb ik vaak verblijf aangeboden op de boot waarop ik werkzaam was, maar dikwijls vond men het te duur en ging dan vanwege de prijs liever in zee met discutabele organisaties annex bedrijven.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Net als YB heb ik hier ook al vaker iets van gezegd.

Buiten de twijfelachtige aanbieders kan de zee rondom Sumbawa en Flores vaak heel erg ruw zijn, daar hoeft het geen regenseizoen voor te zijn. Het wordt misschien eens tijd voor een interne discussie over veiligheid. Indonesie is mij de laatste jaren teveel van het 'hard fietsen snel thuis'. Geld verdienen is het eerste en enige doel. Er wordt weinig geregeld mbt veiligheid. daarstraks nog met vrienden zitten lachen om de vele verschillende namen die ooit op mijn tickets gestaan hebben maar als er zoiets gebeurt dan ben je als toerist ook nog eens onvindbaar voorlopig. ook als er een boot gehuurd wordt in bijvoorbeeld Labuan Bajo dan is er niemand die je vraagt naar een paspoort of wat dan ook. Er is hier een mooie taak weggelegd voor het ministerie van toerisme. Waar zijn visumkosten anders voor?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AM; over slecht weer gesproken.. vorige week nog heeft ASDP een flink deel van de vaarten van en naar Kupang dagenlang stilgelegd wegens slecht weer. Er komen namelijk het hele jaar door cyclonen voorbij. Die hoeven Indonesie niet direct te raken, maar hebben wel effect tot ver buiten hun afgebakende gebied op de weerkaarten.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Heel erg, en mijn gedachten gaan uit naar diegenen die nog niet gevonden zijn en de familieleden thuis.

Geen radio, geen GPS en een reddingssloep voor maar zes personen waarbij er vijfentwintig aan boord waren. En dan beslissen om vijf kilometer in volle zee te gaan zwemmen?! Voor een ongeoefende zwemmer is één kilometer al veel.

Natuurlijk is het een kwestie van veel en snel geld verdienen door lokale ondernemers. Maar men is er zelf wel bij; ik heb het gevoel dat veel (vnl. backpack) toeristen het ook niet zo nauw nemen en dat het voor hen allemaal zo goedkoop mogelijk moet zijn. Of dat ze heel goedgelovig zijn.

En gevaren zien ze niet; hier is het plotseling altijd onderdeel van 'de ervaring'. Gekscherend zegt men altijd als men een onverantwoorde situatie ziet; O-I-I. Only In Indonesia. (Van een show op een Traveler Chanel; O-I-I, Only In India.) Natuurlijk zijn er altijd rampen (Amerikanen noemen die "acts of God" Emoticon: Wink waar men gewoon helemaal niets aan kan doen en gewoon brute pech heeft.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Pascal.F
User
spacer line

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ze hebben er al een aantal uit het water gehengeld, nog 2 vermisten over:

http://www.nu.nl/buitenland/38(...)geluk-indonesie.html

... adat de boot was gezonken tussen de eilanden Lombok en Komodo, een tocht die drie dagen kan duren ...

Poeh, zelfs over land is sneller volgens mij. Ik geef het ze te doen, 3 dagen op een bootje zonder APK keuring. Emoticon:

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het ongeluk met een omgebouwde vissersboot gebeurde tussen de eilanden Lombok en Komodo. Dergelijke schepen zijn niet berekend op de tocht van drie dagen, die nodig is om het eiland te bereiken.
Tja.. als je daar op klimt als toerist (met geen reden is dit goed te praten, zeker niet 'heb al betaald') dan vraag je natuurlijk om moeilijkheden. Dergelijk afval valt regelmatig uit elkaar, alleen nu is het nieuws omdat er toeristen aan boord waren.

Bron: powned.nl

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jeroen. Ik weet dat er vanuit kupang (maar vanuit meerere plekken zoals Aimere, Waingapu ed daar in de buurt) ASDP's niet varen als het weer te slecht is.

Het probleem met deze tochten waarmee het ongeluk nu is gebeurd is dat er geen speling in zit. Dwz dat zo'n boot bijvoorbeeld aankomt in Labuan Bajo (dat zou volgens mij dan de bestemming zijn) en meteen de ochtend erop weer vertrekt, terug naar Lombok en idem. Voor mijn gevoel wordt het risico dan gewoon genomen, en al helemaal in deze tijd van het jaar.

Idd overland is het sneller maar mensen doen dit vaak voor de romantiek. Er is met zoveel tochten intussen ook niks unieks meer aan. Ik blijf erbij dat je beter ter plekke (=LB) een boot voor een dag kunt huren en het weer vooraf checken ipv zo'n pakket weken, soms maanden van tevoren boeken. Ik heb daar ook boottochten gehad maar wel met een spiegelgladde zee. Het jammere is dat mbt veiligheid de Nederlandse normen worden meegenomen en men ervanuit gaat dat het daar net zo is (het is immers een toeristenboot). Maar verschrikkelijk weer.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AM; zeker waar. Dit soort dingen hangt vrijwel geheel van het weer af (of dat zou zo moeten zijn). Ik snap de romantiek van het langzaam de tijd voorbij laten gaan, al ben ik geen boten-mens. Ik zou dan liever een treinrit maken (en ja, die heb je daar niet inderdaad). Maar als je dan toch ziet dat er hoge golven zijn en vervolgens moet je aan boord van een gammele oude vissersboot? Dan is bij mij de romantiek gelijk weg.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wat mij nu zo opvalt, dat ze niet samen iets gedaan hebben, om elkaar te helpen.
Dit waren wel jonge mensen, maar zo als ik het in de kranten lees, dan was het ieder voor zich, om je eigen te redden.
Er zijn nog twee mensen vermist en daar van is een Nederlander..... Emoticon: So funny Emoticon: Cry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De twee nog vermiste personen zouden spaans zijn volgens de globe

http://www.thejakartaglobe.com(...)swam-volcano-island/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-08-2014 09:26 Yerun wrote: Tja.. als je daar op klimt als toerist (met geen reden is dit goed te praten, zeker niet 'heb al betaald') dan vraag je natuurlijk om moeilijkheden. Dergelijk afval valt regelmatig uit elkaar, alleen nu is het nieuws omdat er toeristen aan boord waren.
Zoals AM al zegt, gewoon vliegtuig nemen naar Labuanbajo en dan een lokaal bootje nemen naar Rinca (2 uur varen). Vooraf kan men de conditie bekijken en het weer. Uiteindelijk is het allemaal niet veel duurder/goedkoper.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het is altijd goedkoper als je niet je leven verliest lijkt me. Inderdaad vliegen en daarna verder. Dat is ook romantisch genoeg.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb begrepen dat veel, vooral backpackers deze trip doen omdat er nogal gefeest wordt aan boord. Het is dan ook echt een toeristending (dat blijkt wel uit de samenstelling van passagiers). Of er dan ook gedronken wordt door de bemanning weet ik natuurlijk niet maar ik zou er niet van staan te kijken. Dan heb je al snel een " wat-kan-ons-nog-gebeuren-stemming"

Ik ben zelf meer van de lokale verbindingen en een ferry, zoals al eerder aangegeven vaart gewoon niet als er slecht weer (op komst) is. Het lijkt me dat de vele eilanden voor de kust van LB ook veelvuldiger en interessanter zijn en kun je gaan waar anderen niet gaan want de trip Lombok-LB via Sumbawa is allang niet uniek meer.

Mijn collega zou dit ook gaan doen over een paar weken maar ziet er nu vanaf en gaat idd of met een lokale boot of kiest een andere bestemming.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-08-2014 11:33 Anne Mieke wrote:
Ik heb begrepen dat veel, vooral backpackers deze trip doen omdat er nogal gefeest wordt aan boord. Het is dan ook echt een toeristending (dat blijkt wel uit de samenstelling van passagiers).
Dat wist ik niet AM, maar verbaast me niets. Deze boten vertrekken vrijwel allen vanaf de Gili's die bezocht worden door Ibiza, Benidorm en Mallorca-achtige toeristen. Deze eilanden hebben geen enkele link meer met RI behalve hun geografische ligging. Het zijn "resorts" geworden waar de buitenlandse toerist vrijwel is gevrijwaard van lokalen (op een paar gigolo-achtige cowboys annex beachboys na). Ben er dan ook al geen 4 jaar meer geweest (maakte doorgaans alleen een stopje van 4 uur met de boot en dan weer weg van die eilanden).

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik griezel van deze boten....1x erop gevaren en ik zat dicht bij een reddingsboei....

de overtocht was maar een klein stukje van Java naar Bali......maar dat was voor mij méér

dan genoeg...bbbrrrrr Dan liever een wat duurdere overtocht met een zeewaardig goede

boot....dan zo'n stokoude roestige drijvende wrak !!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De twee vermisten zijn waarschijnlijk gelocaliseerd

http://www.thejakartapost.com/(...)stranded-island.html

Kaat2013
User
spacer line

Hoe kun je als toerist eigenlijk bekijken of het veilig is? Er is vast geen keurmerk, maar is er een maatschappij die je het beste kunt hebben? Of ter plekke bekijken?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je gaat toch naar Java en Bali? Dan krijg je hooguit te maken met de overtocht van Java naar Bali (da's inderdaad een grote roestbak maar volgens mij is er niks anders).
Verder zijn er nog heel veel boten rondom Bali naar de eilanden of die naar Lombok en de gili's. Kijk vooral naar voldoende zwemvesten.
Voor de overtocht Bali Lombok vind ik persoonlijk de ferry nog het veiligst (alternatief vliegtuig).

Er is hier ook ergens een opsomming van boten rondom Bali maar die moeteen ergens in het Bali subfforum staan.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Kaat,
Inderdaad de boot naar Bali noemden wij de gatenkaas boot.
Ik zelf vind vliegen een stuk comfortabeler en vanaf Yogyakarta of Surabaya wel betaalbaar.
Voor een idee wat het kost kun je kijken en eventueel boeken op
http://ticketindonesia.info/en/index.php
Toen wij in de zomerschoolvakantie met de kinderen gingen heb ik de tickets vooraf op bovenstaande site geboekt en een reisplan opgesteld zodat we op Java geen tijd daarvoor uit hoefden te trekken. Op Bali gingen we gewoon per dag kijken wat we wilden doen. Wij waren inderdaad voor het suikerfeest weer op Bali.
Het was er wel drukker als in een ander seizoen maar meer met lui die hun personeel pulang kampung hadden gestuurd en zelf het gemak van een hotel wilden hebben voor een paar dagen.
Met Kerst en oud en nieuw is het een ramp op Bali en stikt het van de gezinnen (locals) die de Kuta sunset willen zien, lopen gaat dan sneller als met een taxi, maar goed jij bent er in de zomervakantie en 2 j. geleden vond ik het wel meevallen. Wij hebben toen in Januari de tickets geboekt en die waren ook bijna 1000 euro pp.
Het is hoofdseizoen ! Het is niet anders in die periode. Je kunt je aanmelden op verschillende sites voor de nieuwsbrieven en soms komt er een aanbieding uit rollen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

AvS67
User
spacer line

Pppfff, heftig hoor!

Ik wist dit niet.
We hebben net met 2 gezinnen een boottocht geboekt van Lombok naar Komodo/Rinca/Flores en weer terug. In totaal 5 dagen/4nachten

Heb alle vluchten ed al geregeld, maar begin nu toch wel heel erg bang te worden.
Weet nu niet wat verstandig is.
We gaan (als ik nog ga) overigens met Paramatours.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag.

Gr. Angelique

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,016,505 topic views - 222,253 posts - 13,491 topics - 16,273 members - last post @ 25-09-2017 01:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,119,160 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com