indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Eeeh.. nou nee!

De dochter van de overburen gaat (eindelijk, dik in de 20) trouwen. Ik heb haar ooit 1x eens gezien, studeert namelijk in Yogyakarta, dus is nooit thuis.

Waarom ga ik niet langs?
- er word verwacht dat er naar ratio betaald word (eeh, sorry, een envelopje gegeven word). Reken maar dat ze precies weten wie wat heeft gegeven aan het eind van de dag.

- tering-herrie die hier voor muziek door gaat is reeds anderhalf uur geleden begonnen (7 uur vanochtend) en zal zeker tot na het donker doorgaan, met een korte onderbreking rond Magrib natuurlijk).

- Moeders geeft fucking 3500 uitnodigingen verstuurd. Ze missen me dus niet eens. Emoticon: Shiny

Fijne dag verder!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

We kregen een brief van de Pak RT dat er een bruiloft plaats zou vinden in de straat (twee huizen verder). Tevens kregen we een uitnodiging (natuurlijk) en daarin zagen we dat het ging om een kleindochter van buren.

In de brief stond dat men een tent zou installeren, en dat dit op een bepaald aantal dagen overlast geven voor de wagens in huizen met nummers ......

Prima. Wel heel officieel geregeld. Waarschijnlijk om problemen te vermijden, niet waar? Mijn roddeltante vertelde echter dat de persoon die er woont een zeer hoge positie bekleedde en zich niet wil verlagen om met de buren om te communiceren.

Dan breekt de eerste dag aan. De immense tent wordt aan de oprit over de straat ge´nstalleerd. We kunnen er niet meer door met de auto's maar dat wisten we. Omdat er echter een mooi rood tapijt op de straat wordt gelegd, kunnen we er ook niet meer door met de honden. (Ziet u het voor u, waar een Islamitische plechtigheid plaats vindt?). Dat is minder leuk natuurlijk...

Helemaal minder leuk is, dat er blijkbaar vijf grote airconditioning units voor de tent voor zien zijn. En de aanhanger met generator wordt verderop, dus bij ons voor de deur, neergepoot. Dan blijkt ook waarom; deze diesel generator maakt een ongelofelijke herrie. En men wil natuurlijk geen overlast in de tent. En in IndonesiŰ wordt nog steeds enkel glas toegepast in huizen en appartementen. Het heeft drie dagen geduurd.

U begrijpt dat dit niet echt een goede indruk bij ons en de buren heeft nagelaten. En dat wordt al snel gekoppeld aan religie, jammer genoeg. Terwijl het gewoon de ingesteldheid van de persoon is; dit was niet veel anders geweest indien hij een andere godsdienst had gehad.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik zou dat soort dingen dus gewoon niet accepteren. Sterker nog, in een wijk van Lippo Cikarang zou de feest-organisatie hier niet eens toestemming voor krijgen. Daar hoef ik me als bewoner niet eens druk om te maken, word tijdig opgevangen. Geloof? Diegenen die dergelijke zaken aan geloof koppelen moeten zich laten controleren bij een arts (of wellicht dominee, ustadz) want die hebben toch ergens een kortsluiting.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De boxen van dit feest staan recht voor de deur, met de deuren van de voorste kamers dicht is het prima te hebben binnen. De straat is druk met voetgangers en geparkeerde auto's, maar ik zou nog gewoon weg kunnen als dat zou moeten. Niet eens om hoeven vragen, gewoon zo gedaan. Genset? Geen idee, die hoor ik niet door het lawaai uit de boxen. Emoticon: Party!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Niet gaan en niet gemist worden Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun .....
Volgens mij weet je zelf het antwoord al en dat envelopje ...
of je nu gaat of niet, dat envelopje hoort bij de tradisi ...
Bijdrage naar ratio .... nee hoor als er maar iets inzit en sowieso het is nooit genoeg
en ..... je naam behoor je zelf op de envelop te zetten.

Jij beslist zelf maar ik zou gewoon even het kopje laten zien, een van de drie dagen
van de ceremonie, maar het feit dat je alleen voor het grote feest bent uitgenodigd
zegt eigenlijk al dat ze je toch niet verwachten.

Voor wat betreft dit soort "feestjes" je moet toevallig maar langs een kinderrijk gezin wonen dan maak je dit vaker mee Emoticon: Worship

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

sabar2; er zijn stukjes cultuur waar ik mijn kont mee af veeg, namen op enveloppen zetten? Dan spoor je toch niet? Ik ben niet geweest, ben het ook absoluut NIET van plan.

In mijn planning kwam het toevallig zo uit dat ik in de kampung was, had net zo goed in Jakarta kunnen zijn, had ik het mooi gemist. He, wat jammer.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 16-08-2014 08:11 Yerun wrote:
sabar2; er zijn stukjes cultuur waar ik mijn kont mee af veeg, namen op enveloppen zetten? Dan spoor je toch niet? Ik ben niet geweest, ben het ook absoluut NIET van plan.

In mijn planning kwam het toevallig zo uit dat ik in de kampung was, had net zo goed in Jakarta kunnen zijn, had ik het mooi gemist. He, wat jammer.

Zoals ik al zei Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun je moet het zelf beslissen.
Deed ik ook met mijn Jokowi-T-shirt Emoticon: Wink

Sommige dingen zijn "tradisi" of "not-done" (vlgs ingewijden) en voor sommige
mensen (waaronder ik zelf ook) is soms Tradisi not done Emoticon: Laugh out loud

Soms is een goede buur meer waard als een verre vriend en soms
doet dat niet ter zake.

Sommige "feestjes" laat ik ook aan mij voorbijgaan of ik ben slechts toeschouwer.
Gisteren bv stonden ineens een aantal buurtbewoners voor mijn deur of ik meeging
naar het ziekenhuis, want de overbuurman was geopereerd.
Dus ik even omkleden en ik ging mee.
Drukte van jewelste in het ziekenhuis wanneer er ineens 50 man binnenkomen
maar na 20 minuutjes gingen we al weer huiswaarts.
Thuis aangekomen werd ik gevraagd om naar de "pos" te komen.
Alle mannen zaten daar en waren bezig met de voorbereiding en taakverdeling voor
vandaag en morgen festiviteiten Hari Raya Merdeka.
Ik voelde me een vreemde eend in de bijt, maar toch even blijven hangen, wat meegegeten en toen netjes afscheid genomen.
Het is niet "mijn feestje" als toeschouwer maak ik het wel mee, maar directe betrokkenheid voor die eer pas ik.
Maar men begreep dat en er zal heus onderling wel wat gezegd zijn, maar dat
gebeurd toch altijd.
De muziek schatert hier nu ook uit de boxen en dat gaat tot morgenavond door.
Sommige deuntjes herken ik, soldatenliedjes uit de koloniale tijd en tempo-doeloe
muziek .... het hoort erbij ... weer eens iets anders als campur sari en dangdut.
Maar het is toch leuk om te zien dat je erbij hoort ook bij deze gebeurtenissen,
ook al ben je belanda

spacer line  

Over trouwerijen van Indonesiers heb ik behoorlijk veel ervaring.
Ook ben ik getrouwd in Jkt , perkawinan campuran ook nog .
We hadden (op mijn verzoek en van mijn vader Emoticon: Shiny om het thuis te houden ,zeer eenvoudig ( pa is ambtenaar /pegawai negeri) , murah dan meriah.
De gasten zijn minimaal 450 uitnodigingen( er komen wel > 500-550 ) , eigen "catering" .
In 2 ploegen , de weg een doorgaansweg in Jakarta Centrum is minimaal een halve dag "afgesloten".
De weinige gasten zijn 1ste graads familie die je MOET uitnodigen (directe oom/tante's , neven en /nichten).
Als we (mijn ouders) zaken relatie, 2de graads familie/vrienden hadden uitgenodigd dan zou het 4 cijferige uitnodigingen zijn .
Ik zelf heb geen zakenrelatise ( ben koelie uit Ollanda), en mijn vrienden klasgenoten uit Jakarta heb ik niet uitgenodigd, dan is het weer tientallen uitnodigiingen erbij (x2 ).
Mijn Hollandse gast is mijn schoonmoeder.
Als ik met een Indonesische getrouwd was , zou ik met gemak 1000 gasten krijgen ,alleen maar eerste graad familie zonder zakenrelaties.
Dan moet je sawah verkopen of je harta pusaka Emoticon: Wink tenminste als je dat hebt verkopen ( in Nederland een 2de hypotheek afsluiten)

Over de cultuur(trouwen etc) men moet ook rekening houden welke functie een trouwerij is( zoals bij overlijden of de jaarlijkse familie arisan) .
Van de 1000 uitgenodigden ( vaak ook buiten de stad, provincie , eiland) komen vaak niet eens de helft opdagen.

Ik heb per ongeluk een trouwerij van Orang Melayu(je ziet de pakaian adat) in Medan, Hotel Aryaduta gezien .
Een hele boel gasten logeren daar (weet niet wie betaald) ook uit Java ( gesprek gehad met een gast , was vriendin van mijn nicht in Jkt) .
Jaren 80( ik ben getrouwd in 1979) ging men al delen van hotels/ party centrums (geen losmen Emoticon: Wink ) huren , met gasten boven de 1000.

Over de envellop met inhoud, dat hangt af wie de bruid/bruidegom(hun ouders/familie ) zijn.
Het kost een paar Euro's meer maar "verdiend"je makkelijk terug.

Tegenwoordig is het anders, veeeeel luxe en bombarie .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 16-08-2014 08:04 sabar2 wrote:

1.Niet gaan en niet gemist worden Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun .....
Volgens mij weet je zelf het antwoord al en dat envelopje ...
of je nu gaat of niet, dat envelopje hoort bij de tradisi ...
Bijdrage naar ratio .... nee hoor als er maar iets inzit en sowieso het is nooit genoeg
en ..... je naam behoor je zelf op de envelop te zetten.

2.Jij beslist zelf maar ik zou gewoon even het kopje laten zien, een van de drie dagen
van de ceremonie, maar het feit dat je alleen voor het grote feest bent uitgenodigd
zegt eigenlijk al dat ze je toch niet verwachten.

1.Indonesia is een land van tegenstellingen .
De feest thuis is eigenlijk bedoelt voor familie/intimi etc .Gebeurt minimaal 2x , bij de bruidbruidegom.
Zaken relaties ontvangt je in een "buurthuis" , hotelletje , party centrum of * hotels .
Met alle poes pas erbij.

2. Zit dik in , het is een basa basi uitnodiging .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ieder land heeft bij trouwerijen zijn rariteiten.
Maar ik ben nog nergens op een trouwerij in Indonesia een polonaise,vogeltjesdans of stoelendans tegengekomen.

Overigens die vogeltjesdans die komt oorspronkelijk uit Malaysia, die wordt daar
gedanst bij trouwerijen.

spacer line  

On 16-08-2014 10:14 sabar2 wrote:

Ieder land heeft bij trouwerijen zijn rariteiten.
Maar ik ben nog nergens op een trouwerij in Indonesia een polonaise ,vogeltjesdans of stoelendans tegengekomen.

Overigens die vogeltjesdans die komt oorspronkelijk uit Malaysia, die wordt daar
gedanst bij trouwerijen.

Nou , dan moet je vaker uitgenodigd worden door je Indonesische buren of aangetrouwde familie.
Dat gebeurde vaak bij de grote hotels .
Als men in een kleine huis woont (rumah petak of "gewone"perumahan) , kan je geen polonaise of vogeltjesdans doen .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 16-08-2014 10:28 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Nou , dan moet je vaker uitgenodigd worden door je Indonesische buren of aangetrouwde familie.
Dat gebeurde vaak bij de grote hotels .
Als men in een kleine huis woont (rumah petak of "gewone"perumahan) , kan je geen polonaise of vogeltjesdans doen .

De trouwerijen die ik meemaak is meestal, eerst een ceremonie bij het huis van de vrouw, daarna bij het huis van de man en tot slot in een gedung.
Mijn laatste bruiloft was in Gedung Graha Saba Buana circa 2000 gasten
(overigens bezit van de Jokowi family)

Maar Gedung Wanita, Hotel Dana en anderen zijn duurder oplopend tot 50 juta huur
de capaciteit is daar ook groter. Maar .. ook daar nog nooit een polonaise gezien,
wel 5 rijen dik gasten die naar binnen willen.
Polonaise past ook niet in de tradisi, misschien dat het bij sommige mixed-marriages wel gebeurd in Lor Inn zou ik me zoiets kunnen voorstellen, maar da's dan geen ceremonie volgens de tradisi.

spacer line  

On 16-08-2014 11:12 sabar2 wrote:

[quote removed]

Polonaise past ook niet in de tradisi , misschien dat het bij sommige mixed-marriages wel gebeurd in Lor Inn zou ik me zoiets kunnen voorstellen, maar da's dan geen ceremonie volgens de tradisi.

Nu heb je over verschillende trouwerijen .
Van traditionele trouwerij (Javaans of Sundanees) of van de niet Moslims cq perkawinan campuran.
Waar men kan dansen met dangdut of campur sari etc.

De trouwerij van mijn broer (Javaans) is echt plechtig , alles volgens protocol .
Zelfs ik loop met gehuurde Javaanse adat kleding met keris etc .

Hangt natuurlijk af wie de bruid en bruidegom zijn (of eigenlijk de Keluaga/ clan of te wel de asal-usul) .
Je kan poeprijk zijn maar insiders weten goed dat in Indonesia er verschillende werelden zijn , of over katak gesproken er zijn veel verschillende katak en tempurung .
Tenminste dat is mijn verhaal Emoticon: Shiny

Btw: ik dacht dat Mas Joko uit een arme familie kwam

PS : 50 jut wordt zo opgehoest door een rijke Bule .
In Ollanda kan je met dat bedrag makkelijk een partycentrum of schuur huren en eenvoudige catering en bijbehoren jajem kopen bij de plaatselijke kroeg.
Met een muziekbegeleiding van Trio Koekoek , lekker polonaisen, of mss de pocoh pocoh dansen cq met dangdut reggae .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Alhoewel er bij bruiloften af en toe ook wel echte feesten zijn, en niet alleen recepties die door de gasten zelf gesponsorde veredelde schranspartijen zijn, komen ze toch niet zo heel vaak voor.

Wat nu wel is komen overgewaaid uit de Verenigde Staten, is de sweet sixteen . Hier is het wel vaker op achttienjarige leeftijd. Met ziet het vooral in welgestelde kringen; er wordt een heel duur cadeau voor dochter- of zoonlief gekocht, liefst een auto. En er wordt een ongelofelijk luxueus en extravagant feest gegeven.

Maar ik ben nog nergens op een trouwerij in Indonesia een polonaise,vogeltjesdans of stoelendans tegengekomen.

gedanst bij trouwerijen.

Denk dat vogeltjes- en kusjesdans (gebaseerd op La Bamba) op Belgische feesten echt groot zijn gemaakt? Ik zie die platvloerse toestanden zoals de Marie Louise hier eigenlijk ook nooit. Gelukkig maar. Anderzijds wordt er ook niet zo heel vaak 'gewoon' gedanst en zo (buiten de Batak huwelijken), en dat vind ik wel soms jammer.

Je kan poeprijk zijn maar insiders weten goed dat in Indonesia er verschillende werelden zijn , of over katak gesproken er zijn veel verschillende katak en tempurung .

Iemand vroeg eens termen, uitspraken en gezegdes voortaan uit te leggen: De kikker onder de kokosnoot; men is wereldvreemd, na´ef, weet niet wat er speelt.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. sabar2
Ceremonie(le) adat tijdens perkawinan is anders dan de daarna gehouden "acara bebas" de zgn vrije gedeelte waar de jongeren soms de nog fitte "oude jongeren"mee kan dansen.
De oudjes die ik gezien heb zijn vaak toeschouwers .
Buiten de bekende "manortor"dansen van de Org Batak (jong en oud) werd voor zover ik weet soms gedanst met oudere dansen zoals jaipongan bij de Sundanezen , de moderne versie van Ketuk Tilu , een soort ibingan of van de Orang Betawi de tari Cokek met Chinese invloeden . Met de typische muziek combinatie van Chinees, Melayu / Arabische instrumenten.

Dat zag ik bij familie en vrienden (Sunda en Chinees) , vorige eeuw dan.
Bij de Sundanese en Javaanse "adel" ( ben nooit geweest) gaat het echt stijfjes aan toe , de protocol !.
Ook werd er "gezongen" door beroeps o.a een sinden, Sundanese tembang, kakawihan etc , en door oudjes werd er pantun door de 2 aanhangs van de bruid,bruidegom voorgedragen
Hoe de andere deelvolkeren het doen zou ik niet weten en waarschijnlijk doen ze tegenwoordig het niet meer ? .

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Loop af en toe spontaan onuitgenodigd een trouwerij binnen bij mij in de buurt (Lembang, Bandung, midden in de Taman Bunga) als er een goeie jaipong groep speelt, altijd welkom, vinden ze prachtig als er een wildvreemde bleekscheet binnen komt lopen Emoticon: Smile

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-08-2014 08:21 sabar2 wrote: Soms is een goede buur meer waard als een verre vriend en soms doet dat niet ter zake.
Als bule wordt men toch geacht meer bij te dragen dan een autochtoon, ook al is de overbuurman 10x rijker dan de bule -buur (wat betreft vooroordelen over de vermeende rijkdom van de bule is men hardleers).
Edoch een goede relatie is nooit weg. Lukt dat niet dan een "geurspoor" achter laten en wel de buurt tonen dat men bevriend is met hoge omes, politie, leger of preman . Verzekerd van een zeer "beleefde" benadering door de buurtgenoten.

spacer line  

Orang Betawi bilang( zegt) ,Itu mah Gertak Sambel , teminste als je het niet kan optrommelen als het nodig is .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 16-08-2014 13:21 Lieve wrote:

Iemand vroeg eens termen, uitspraken en gezegdes voortaan uit te leggen: De kikker onder de kokosnoot; men is wereldvreemd, na´ef, weet niet wat er speelt.

Click to see original image

Ik weet de betekenis Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve maar ik voel me niet aangesproken Emoticon: Wink

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 16-08-2014 12:18 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Nu heb je over verschillende trouwerijen .
Van traditionele trouwerij (Javaans of Sundanees) of van de niet Moslims cq perkawinan campuran.
Waar men kan dansen met dangdut of campur sari etc.

De trouwerij van mijn broer (Javaans) is echt plechtig , alles volgens protocol .
Zelfs ik loop met gehuurde Javaanse adat kleding met keris etc .

Hangt natuurlijk af wie de bruid en bruidegom zijn (of eigenlijk de Keluaga/ clan of te wel de asal-usul) .
Tenminste dat is mijn verhaal Emoticon: Shiny

Btw: ik dacht dat Mas Joko uit een arme familie kwam

PS : 50 jut wordt zo opgehoest door een rijke Bule .
In Ollanda kan je met dat bedrag makkelijk een partycentrum of schuur huren en eenvoudige catering en bijbehoren jajem kopen bij de plaatselijke kroeg.
Met een muziekbegeleiding van Trio Koekoek , lekker polonaisen, of mss de pocoh pocoh dansen cq met dangdut reggae .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya je leest mijn postings schijnbaar niet goed of je wil gewoon je eigen verhaal vertellen. Dat mag dat hou ik niet tegen, maar mij dan geen verkeerde woorden in
de mond leggen.

Dansen op trouwerijen jawel dat gebeurd polonaise,vogeltjesdans,stoelendans
heb ik nog nooit gezien niet bij een javaans, sudanees of niet-islamitisch huwelijksfeest

De meeste huwelijksfeesten waar ik kom, logisch in Solo e.o. zijn vlgs de
javaanse tradisi en die zijn hoe ik ze heb beschreven.

Dat het op een mixed-marriage kan gebeuren, dat ontken ik niet maar.. zoals hierboven
beschreven heb ik het nog nooit meegemaakt, dansen op campur sari dat wel.
Dat er verschillende werelden zijn in Indonesie dat klopt helemaal, maar de wereld met de polonaise ben ik nog nergens tegengekomen.
Dus hou die kikker maar onder de kokosnoot, die heb je wellicht ergens anders nodig.

Mas Jokowi komt uit een arme familie, dat klopt maar je hebt de link met het levensverhaal van Jokowi die ik je ooit heb gegeven niet bekeken anders had
je geweten dat de familie van Jokowi niet meer in een hutje woont en los daarvan
het vermogen van Jokowi is dacht ik ook gepubliceerd.
Ik zou graag met hem willen ruilen op dat punt.

50 juta voor een Bule is niks ..... nou ligt eraan er zijn genoeg bules hier in Indonesie
die het niet bij de hand hebben. Maar los daarvan wat heeft dat te maken met datgene
wat ik postte ??

Ik geef je misschien een aanleiding om veel van je "kennis" ten toon te stellen.
Dat mag ... zoals ik al eerder zei, maar als tegenargument op mijn postings ..
sorry Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya maar je bent weer aan het zwabberen.

Jij wilt jou verhaal kwijt, inhoudelijk ingaan op mijn postings doe je niet, want
je knipt er iets uit, leest dat op jou manier en geeft er dan een eigen interpretatie aan.

Maar ... ongetwijfeld interpreteer ik het allemaal weer verkeerd.

EDIT:

nog even een toelichting wat ik met zwabberen bedoel, want de dikke van Dale
is daar niet exact over, en jij ziet dat schijnbaar als een zware belediging.
Zwabberen houdt in dat je naar alle kanten met je verhaal opgaat, maar het
stukje waar het echt over gaat overslaat, maar dat komt door jou manier van
lezen/interpreteren/reageren.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 16-08-2014 16:40 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Als bule wordt men toch geacht meer bij te dragen dan een autochtoon, ook al is de overbuurman 10x rijker dan de bule -buur (wat betreft vooroordelen over de vermeende rijkdom van de bule is men hardleers).
Edoch een goede relatie is nooit weg. Lukt dat niet dan een "geurspoor" achter laten en wel de buurt tonen dat men bevriend is met hoge omes, politie, leger of preman . Verzekerd van een zeer "beleefde" benadering door de buurtgenoten.

Alle bules zijn rijk !!! als we het hebben over stereotype gedachtes staat deze in
de top 3 en de volgende is Nederland is luilekkerland

Een goede relatie vind ik persoonlijk wel belangrijk, met het merendeel lukt dat ook wel.
Maar wie mij niet respecteert moet ook geen respect terug verwachten, dat zit dan weer
meer in mij.
Een "geurspoor" ja dat ken ik Emoticon: Wink toevallig polis in de familie en dat schijnt indruk te
maken Emoticon: Laugh out loud maar "hoge omes" dat is ook iets waar men naar opkijkt en om een
of andere reden zoeken die "hoge omes" ook vaak de bules op (nou ja niet allemaal)
dat ligt er ook aan wat voor contacten de familie heeft.
Wat dat betreft kun je ook in de juiste familie "introuwen", maar dat besefte ik later pas.
Maar veel hangt ook van de eigen opstelling af.
Ik zat zojuist bij een ceremonie ivm Hari Raya Merdeka en dan krijgt mijn vrouw ineens
een andere naam (was ze niet blij mee) Ibu John ....
en in een van de speeches werd verwezen naar 350 jaar koloniale bezetting en nu
we zelfstandig zijn zijn we die "hollanders" nog niet kwijt en ja dan sta je ineens in
het middelpunt door zo'n grapje. Maar men blijft beleefd, want er wordt meteen
excuses gemaakt en bij gezegd dat het een grapje is.
Alsik dan zelf ga lachen lacht iedereen ineens mee en dan is het ijs weer gebroken.

Er kan in iedergeval nooit gezegd worden dat ik me niet integreer, alleen hoe ver
dat gaat, dat bepaal ik altijd nog zelf.

marcel70
User
spacer line

On 16-08-2014 18:58 sabar2 wrote:

[quote removed]

Alle bules zijn rijk !!! als we het hebben over stereotype gedachtes staat deze in
de top 3 en de volgende is Nederland is luilekkerland

Een goede relatie vind ik persoonlijk wel belangrijk, met het merendeel lukt dat ook wel.
Maar wie mij niet respecteert moet ook geen respect terug verwachten, dat zit dan weer
meer in mij.
Een "geurspoor" ja dat ken ik Emoticon: Wink toevallig polis in de familie en dat schijnt indruk te
maken Emoticon: Laugh out loud maar "hoge omes" dat is ook iets waar men naar opkijkt en om een
of andere reden zoeken die "hoge omes" ook vaak de bules op (nou ja niet allemaal)
dat ligt er ook aan wat voor contacten de familie heeft.
Wat dat betreft kun je ook in de juiste familie "introuwen", maar dat besefte ik later pas.
Maar veel hangt ook van de eigen opstelling af.
Ik zat zojuist bij een ceremonie ivm Hari Raya Merdeka en dan krijgt mijn vrouw ineens
een andere naam (was ze niet blij mee) Ibu John ....
en in een van de speeches werd verwezen naar 350 jaar koloniale bezetting en nu
we zelfstandig zijn zijn we die "hollanders" nog niet kwijt en ja dan sta je ineens in
het middelpunt door zo'n grapje. Maar men blijft beleefd, want er wordt meteen
excuses gemaakt en bij gezegd dat het een grapje is.
Alsik dan zelf ga lachen lacht iedereen ineens mee en dan is het ijs weer gebroken.

Er kan in iedergeval nooit gezegd worden dat ik me niet integreer, alleen hoe ver
dat gaat, dat bepaal ik altijd nog zelf.

Heel herkenbaar dit.Gauw zeggen dat het een grapje is.Dit is ook weer een voorbeeld hoe een javaan omgaat met die dingen.maar diep in hati zit nog steeds een probleem.
Heb altijd op school en van mijn vader geleerd om niet over de oorlog te praten tegen een Duitser in wat voor vorm dan ook.Zo hoort dit zijn ,basic BELEEFDHEIDSVORMEN!!
Ik zou nooit lachen,dan is de malu extra kuat voor ze,ik moet zeggen helpt goed.

Becik ketitik olo Ketoro

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ach wat, altijd die 'gevoeligheden' uit het verleden. Hubby had ooit een vergadering in de Duitse hoofdzetel van een bedrijf. Daar werd de uitspraak gedaan: Om uit te breiden moeten we dus naar Nederland . Hij riep uit: Nee, niet opnieuw! Na een seconde stilte waren alle aanwezige Duitsers het tapijt aan het afgrazen van het lachen (zijn woorden, niet de mijne). Dus dat valt allemaal nog wel mee.

Ik (en de meeste van de 240 miljoen inwoners van dit land) houden de huidige generatie Nederlanders en Vlamingen echt niet verantwoordelijk voor wat hun voorvaderen ooit uitspookten hier. Dan zou ˙ ook problemen moeten hebben met de Spanjaarden, Fransen en Britten. En wij met de Portugezen. Men moet leren van de geschiedenis, geen wrok koesteren.

Vandaag is het Hari Kemerdekaan (Onafhankelijkheidsdag), iets dat we vieren omdat niemand een kolonie wil zijn van een vreemde mogendheid, niet omdat we een hekel hebben aan een volk. En het wordt echt geen spitsroeden lopen voor de aanwezige bule. Dat is toch wel een feestje waard?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Absoluut geen spitsroeden lopen.
Steltlopen en op blikken lopen dat wel Emoticon: Wink

De muziek is nu ook feestelijker, niet meer die oude tempo doeloe en nationalistische
liederen en marsmuziek, Zowaar ook weer campur sari Emoticon: Laugh out loud

Maar er zijn ook gewoon mensen die weer bezig zijn met klusjes aan de auto of het huis.
Ik ben ook maar begonnen om de gerbang een nieuw kleurtje te geven... BLAUW Emoticon: Worship

Op de vraag waarom blauw ... da's toch logisch ... het stikt hier nu van de merah-putih Emoticon: Worship
Maar ... niemand die valt over dat grapje mijnerzijds.

marcel70
User
spacer line

On 17-08-2014 06:43 Lieve wrote:

Ach wat, altijd die 'gevoeligheden' uit het verleden. Hubby had ooit een vergadering in de Duitse hoofdzetel van een bedrijf. Daar werd de uitspraak gedaan: Om uit te breiden moeten we dus naar Nederland . Hij riep uit: Nee, niet opnieuw! Na een seconde stilte waren alle aanwezige Duitsers het tapijt aan het afgrazen van het lachen (zijn woorden, niet de mijne). Dus dat valt allemaal nog wel mee.

Ik (en de meeste van de 240 miljoen inwoners van dit land) houden de huidige generatie Nederlanders en Vlamingen echt niet verantwoordelijk voor wat hun voorvaderen ooit uitspookten hier. Dan zou ˙ ook problemen moeten hebben met de Spanjaarden, Fransen en Britten. En wij met de Portugezen. Men moet leren van de geschiedenis, geen wrok koesteren.

Vandaag is het Hari Kemerdekaan (Onafhankelijkheidsdag), iets dat we vieren omdat niemand een kolonie wil zijn van een vreemde mogendheid, niet omdat we een hekel hebben aan een volk. En het wordt echt geen spitsroeden lopen voor de aanwezige bule. Dat is toch wel een feestje waard?

Click to see original image

Gevoelig ??? hier op java? Misschien ben ik dan al verandert in een Javaan?
Over gevoeligheden gesproken?? Emoticon: Shiny

Wie zegt dat ik de javaan zijn onafhankelijkheidsdag niet gun,ze doen hun best maar.
Het zijn de ontsmakelijk grapjes die ze denken te moeten maken,het zijn niet alleen het grapjevan hierboven genoemd door Sabar ,je kan Duitsers niet met Javanen vergelijken.

Iets meer van 75% van mijn omzet komt uit Duitsland,ik zou het niet in mijn kop durven halen
zulke grapjes te maken.dat is wat ik er me bedoel.

En als we het toch over de geschiedenis hebben,niet alle feiten komen voor in de schoolboekjes,YB kan dat mischien wel beamen.
Hier komt die: Zou een Javaan die zelfde grapjes tegen een Japaner ook zeggen? Denk het nie..... Maar dan gaan we het weer over groepsdenken hebben en sociale structuren ect.....

Ik wens je een goeie Hari Merdeka ...
Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Worship

Becik ketitik olo Ketoro

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,088,453 topic views - 235,043 posts - 13,697 topics - 25,815 members - last post @ 21-11-2019 10:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,921,959 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com