indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

elsbeth
User
spacer line

Lang niet alles van Padang food is pedis. Er zitten zeker risico´s aan, zeker als er niet veel omloop is.Het gaat nl. om vele gerechten die van tevoren klaargemaakt worden en op schoteltjes in de vitrine staan.
Als je aan een tafeltje gaat zitten, krijg je ongevraagd een stuk of 20 schoteltjes voor je neus.
Je betaalt alleen wat je aanraakt-opeet. de rest gaat weer terug de vitrine in, totdat de volgende klant komt. Een hoop mensen deinzen daar voor terug. Het gaat echter wel om gerechten die uren hebben staan sudderen. Op langer busritten, vooral in Sumatera, wordt vrijwel uitsluitend gestopt bij Padang restaurants. En....pakai tangan, je eet met je vingers en niet met bestek. Al staat er altijd wel een beker met bestek op tafel, maar met je vingers is toch lekkerder...

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Er zijn zeker goede Padang gelegenheden, maar er zijn ook vele mindere. Drukke restaurants zijn het beste en veiligste. Ieder het zijne, maar ik zal er nooit meer eten in ieder geval. Ooit was ik nog negatiever toen ik dit voor een andere site schreef:

Wij raden het bezoek aan een rumah nasi Padang, een veelvoorkomende eetgelegenheid in Sumatra, af. Deze restaurants bewaren hun zwaar gepeperde gerechten voor iedereen zichtbaar in een ongekoelde glazen vitrine. De gerechten die door een klant niet worden gegeten gaan gewoon weer terug in de vitrine en worden weer opgediend voor een volgende bezoeker. De hoeveelheid vliegen die van deze gerechten meegenieten is groot. Wij hebben door dit soort restaurants dan ook regelmatig vervelende darmstoornissen opgelopen.

Er zijn veel leden hier die daar anders over denken (geloof ik)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Lekker is niet per definitie gezond of goed voor de maag natuurlijk.

Iets soortgelijks vindt men ook vaak in Italiaanse koffieshops; een bord met gebakjes (vaak met crème fraîche o.i.d.) wordt op de tafel gezet en later afgerekend, gebaseerd op de consumptie.

We eten trouwens redelijk veel met de vingers; bij iets als een nasi ayam of bebek goreng (zie postings hiervoor) wordt de rijst en sambal en komkommer e.d. ook zonder bestek gegeten.

Neem dus altijd wat van de voorverpakte wet tissues of een mini flesje hand desanitizer mee. Te koop in elke supermarkt en apotheek. Dit is sowieso onontbeerlijk in Indonesië (ik weet dat de meeste westerlingen het niet gewend zijn), vooral als men geld e.d. heeft aangeraakt; eerst de handen wassen in de aparte wasbakken die elk restaurant voorziet (separaat van de toiletten). Bij kaki lima en warung eerst een wet tissue gebruiken. En uw borden en bestek vooraf even afnemen met een papieren servet. Dit is geen teken van wantrouwen en u hoeft zich ervoor niet te schamen; velen van ons doen dit ook.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

Voor toeristen die voor het eerst komen dan is de tip van Lieve belangrijk .
Ook als ze al ingeent zijn voor DTP en andere enge tropische ziekten.

Ik zelf ben ook gevoelig , ik eet nooit bij een K5 .Omdat ik al een tijdje geen inentingen nam.
Ben 2x ziek geworden door schieterij .
RM Padang langs de straat of K5 kom ik nooit, behalve Sederhana bij jln Sabang en Natrabu, Garuda , of Sari Ratu .
Moet toch glimlachen over het schoonmaken van bestek of glazen.
Jaaaren geleden met mijn ouders vroeg in de ochtend (subuh) minum kopi en pisang goreng/ubi en taleus in Pelabuhan Ratu .
Mijn vrouw zoon en andere aanhang sliepen nog.

Dus wij bij zo'n warkop zitten en koffie bestellen.
De uitbater( si Emang) doet zijn best om de al schone (op het eerste gezicht) glas schoon te maken met zijn keukendoek.
Die heeft de kleuren van een regenboog .
Dus ik zei, Mang diguyur wae ku cai panas . Even door heet water spoelen .
Deed hij wel(klant , vooral orang kota is koning) , en daarna gebruikt hij zijn veelkleurige keukendoek.
Dus ik zeg , nee niet doen, weer te laat.Hij nog 1x spoelen en snel afwrijven.
Toen zeide mijn moeder , laat maar zitten .

Heb vaak gelopen na de sluitingstijd van Jalan Sabang , liep langs de gerobaks van K5, van mie/baso.
Nou dan zie je baso nog lekker te bewegen /sudderen voor de rest van de nacht , wachten tot dat de volgende klant de volgende dag gaat eten.

Iiiiieeeee, veel kuman en enge beesten daaro. Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De meeste toeristen hebben een "gevoelige maag" Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya
en sommige situaties in Indonesia zijn anders als in hun "thuisland"
Men zegt hier vaak je weet pas wat Indonesia is wanneer je een keer
de "schieterij" hebt gehad van een kraampje Emoticon: Wink

Maar los daarvan iedereen is weer verschillend en wat sommige enge beesten vinden
eten anderen als lekkernij op.

Gelukkig heb ik een maag die teveel sambal,chili,pepers en koffie heeft gehad
en ik kan nu soms zeggen (als excuus) sorry Pedas2 ma'af of sorry allergic.
Niet overal eet ik alles, belangrijk is dat het vers bereidt wordt niet die bakken
vol al bereidt (alleen even opwarmen) of in zwarte olie al uren pruttelend eten.

Soms waarschuw ik mijn vrouw en kinderen, dat kun je beter niet eten.
Ik heb er inmiddels een instinct voor ontwikkeld (verre van feilloos) en vaak
krijg ik achteraf te horen hoe wist je dat, als men weer eens buikpijn heeft na
een gulzige bui.

Aan de andere kant kun je ook overdrijven.
Zo zat ik eens ergens te eten en daar kwam een familie binnen.
Op het eerste gezicht allemaal Indonesiers, maar er zat bezoek uit NL bij.
En ... dat kon je zien, er werd extra water bijbesteld, extra servetjes en bestek !!
Dat bestek kreeg een extra wasbeurt en werd vakkundig nagewreven met de
servetjes. Glazen werden extra uitgespoeld en de krukup verhuisde van de
bordjes snacks naar de bordjes van 3 mensen die gingen eten, leek me
lastig maar men vond het schijnbaar nodig.
Alle drankjes werden ook afgedekt en diverse kipas werden uit tassen gehaald
om de vliegen te verjagen.
Het was een gezellige groep, veel lachen,grapjes maken en smakelijk eten.
Alleen drie mensen aten hun bord niet leeg, dronken hun drankje niet op en
waren te druk bezig met hun kipas. Volgens mij was dat het bezoek uit NL
want ze betaalden achteraf wel de rekening voor de hele groep.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 15-08-2014 10:12 Surya Atmadja wrote:
De uitbater( si Emang) doet zijn best om de al schone (op het eerste gezicht) glas schoon te maken met zijn keukendoek.
Die heeft de kleuren van een regenboog .
Dus ik zei, Mang diguyur wae ku cai panas . Even door heet water spoelen .
Deed hij wel(klant , vooral orang kota is koning) , en daarna gebruikt hij zijn veelkleurige keukendoek.
Dus ik zeg , nee niet doen, weer te laat.Hij nog 1x spoelen en snel afwrijven.

Ya, sweat on a plate . (Uitspraak over koks die een theedoek aan hun middel voor alles gebruiken, de borden maar ook hun voorhoofd.)

Authentiek eten is leuk maar voor velen risicovol. Ik vraag me af of men het nog zou doen als men ziet hoe de afwas wordt gedaan in een emmer 'water'.

sabar2 wrote: Aan de andere kant kun je ook overdrijven.
Zo zat ik eens ergens te eten en daar kwam een familie binnen.
Op het eerste gezicht allemaal Indonesiers, maar er zat bezoek uit NL bij.
En ... dat kon je zien, er werd extra water bijbesteld, extra servetjes en bestek !!
Dat bestek kreeg een extra wasbeurt en werd vakkundig nagewreven met de
servetjes.

Doe ik ook bij bezoek uit het westen. Better safe than sorry . Het is, ook voor mij, een kleine ramp als ze continue naar het toilet moeten en dingen moeten afzeggen door zware krampen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-08-2014 13:43 Lieve wrote:

[quote removed]

Ya, sweat on a plate .

Authentiek eten is leuk maar voor velen risicovol. Ik vraag me af of men het nog zou doen als men ziet hoe de afwas wordt gedaan in een emmer 'water'.
Daar ben ik het niet mee eens. Bij een kaki lima of warung zie je nog wat er gebeurt. In een restaurant heb je geen zicht op de keuken. De eerste keer dat ik ziek werd was in het restaurant van het Sahid Jaya hotel in Jakarta, toen nog vier **** en tegenwoordig zelfs vijf *****.
Ik zie idd vaak hoe de afwas wordt gedaan en ik eet er nog steeds. gewoon omdat het lekker(der) is.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Precies Lieve, die emmer ‘water’ is vaak niets anders dan ‘kali water’, die al ik weet niet hoe lang voor de afwas gebruikt wordt. Wat men niet ziet deert niet, denkt men kennelijk.
Men heeft mij vaak voor een aansteller versleten wanneer ik daar iets over zei.
Zelfs in Nederland moet men – zeker tijdens hoogzomer – uitkijken. Ik vis graag op karper en dan ‘kampeer’ ik graag een dag of twee aan de waterkant. De afwas deed ik in het verleden vaak ik het betreffende viswater, totdat ik het verhaal hoorde van een medevisser die in het ziekenhuis was opgenomen voor de ziekte van Weil. Urine van ratten zorgt voor de infectie via open wondjes of slijmvliezen. Deze ziekte kan een dodelijke afloop hebben.
Denk ook eens aan blikjes frisdranken in supermarkten waar mogelijk deze knaagdieren overheen gehuppeld kunnen hebben.
Tegen de ziekte van Weil kan men niet ingeënt worden en die komt ook in de tropen voor, zeker tijdens de natte moesson.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ja, water is altijd risicovol hier. In elke vorm en elk gebruik. Natuurlijk kan men ook problemen tegenkomen na een restaurantbezoek (zelfs McD had verlopen rundvlees uit China geïmporteerd), maar de kans is nu eenmaal kleiner. Daar zal men geen PET flessen in voedsel verwerken om het knapperiger te maken, daar zijn voorschriften om de handen te wassen na de toiletgang (en hopelijk volgt men dit op), daar zijn geen 'geheime kruidenmixen', de bakso bevat geen....u beseft wel waar ik heen wil.

spacer line  

Nee, het is geen water uit de kali (bij jln Sabang of Pecenongan heb je geen kali of sloot maar gewone huizen of voor een restaurant.
Wel gebruikt men 1 emmer water voor bijna de hele dag , om de rotzooi te verbloemen doen ze pisang bladeren .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

In Kuta/legian kan je heerlijk eten bij tubes (een leuk surftentje) of Jokers, Dit zijn qua uitstraling niet de authentiek Balinese restaurants maar hebben juist de relaxte surf sfeer van het nieuwe Bali die u zeker niet mag missen.

Wij zijn zelf pas terug uit Bali en hebben al onze ervaringen en alle excursies die we gedaan hebben op een website gebundeld, misschien vind je het leuk om eens een kijkje te nemen!

= edit: reclame vanaf 100 berichten of tegen betaling =

Veel plezier op Bali!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jokkebrok, je maakt gewoon reclame voor het zoveelste reisbureautje voor Baligangers.

elsbeth
User
spacer line

Nick, was je al eerder in Indonesië geweest of was het de eerste kennismaking?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Elsbeth tik zijn www. hoepelepoep. com maar in, dan weet je genoeg.
Oh sorry, is al weggehaald Emoticon: Blush
Nick maakte reclame voor zijn reisbureautje, is in de mode kan je vanaf huis doen.
Misschien ook iets voor mij Emoticon: Confused
Ik kom wel aan de honderd postings voor een beetje reclame Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je kan zijn ervaringen op zijn www. hoepelepoep.com hier nog vinden Elsbeth.

http://forum.indahnesia.com/to(...)e_te_reizen_tips.php

elsbeth
User
spacer line

Haha, had ik allang gedaan.
Ik was even benieuwd waar die € 35,00- € 40,00 aanbetaling nou heen ging.
Ik denk niet naar die chauffeur, die jou, als je hem aanspreekt, ook naar die attracties brengt. Zonder aanbetaling.
Wat kost een dag auto met chauffeur vandaag de dag op Bali? Max. 500.000Rp? Meer/minder?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Juist, voel je em, schreef ik ook al in de andere topic.
Chauffie de helft, Nick de helft en de toerist dubbel betalen.
Met zo'n reclame moet je net hier komen Emoticon: Laugh out loud
Slim bezig C1000

sukadi46
User
spacer line

Kijk in Kuta in de buurt van Poppies. Ik eet altijd bij vrienden of met ze in de buurt van de pasar. Als je de kaki lima's neemt, vraag ik altijd di bunkus aja of neem je eigen bord mee.

elsbeth
User
spacer line

Nou ja, ALS ik al dubbel betaal, dan liever aan een Balinees met z'n gezin dan aan een slimme jongen in Nederland.

dp1990
User
spacer line

Na een beetje speuren op Internet heb ik onderstaande adressen gevonden waar je lekker goed Balinees en Indonesisch kan eten waar de toeristen maar ook de locals graag komen.

* Nasi Ayam Kedewatan Ibu Mangku, Ubud
* Warung Ibu Oka, Ubud
* Puteri Minang, Ubud

* Warung Bali Nasi Men Weti, Sanur
* Warung Mak Beng, Sanur

* Warung Babi Guling Pak Malen, Seminyak
* Warung Eny, Seminyak
* Warung Kolega, Seminyak
* Warung Mimpi, Seminyak

* Pondok Tempo Doeloe, Kuta
* Nasi Pedas Ibu Andika, Kuta

Ik denk stuk voor stuk toch wel begrippen op Bali. Iemand die deze lijst nog kan aanvullen? Ik zoek voornamelijk nog adressen in Kuta, Legian en Seminyak aangezien daar mijn verblijfplaats is.

BTW: Vorig jaar op aanraden bij de beroemde Made's Warung gegeten maar vond deze helemaal niet speciaal.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,950,444 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com