indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
Steffen
User
spacer line

Beste Bali kenners,

Ten eerste even voorstellen:
Stef uit het noorden van Nederland. 32 jaar en vele hobby's en interesses. Eigenschappen spontaan, avontuurlijk, primitief en soms erg gehecht aan rust en leegte. Tevens veel bewondering voor geloof en spiritualiteit.

Mijn voorstelling van Bali:
Totaal hectisch en chaotisch met veel te veel toeristen en dronken mensen en drugs gebruik. Meerendeel voor toeristen opgezette rituelen en dergelijke, en voornamelijk gericht op geld binnen harken.

Wat ik zoek en hoop te kunnen doen:
Zoek een gasthuis waar ik zo goedkoop mogelijk ergens in een plagge hutje in de tuin mag slapen en gebruik van een "toilet" kan maken en iets van koud stromend water. Tevens gebruik mogen maken van een soort keukentje met een wok en pannetje en wat basis bestek en dergelijke. Wasmachine is niet nodig maar een grote tobbe is wenselijk. Hopelijk een fiets om voor de wat verdere afstanden die ik eventueel wil doen.

Ik hoop veel cultuur op te kunnen snuiven en te beleven maar ook heel veel de natuur in kan duiken en lekker klauteren en ploeteren. Rugzakje mee met wat eten en drinken en lekker rondslenteren en genieten. Persoonlijke rituelen mee mogen maken van inwoners die hun hele leven, of al langer op Bali wonen. Veel op straat eten bij allerlei kleine kraampjes en proberen een "soort" vriendschap op te bouwen, zodat ik ook zelf achter een kraampje mijn eigen eten mag maken. Heel veel kunnen sproten en bewegen en tot rust komen, en een uurtje rustig in de zee of waterplas kunnen zwemmen. Hopelijk eens de gelegenheid krijgen om een plaatselijk feest mee te mogen maken zonder toeristen. Proberen zoveel mogelijk de taal leren en daarmee goodwill tonen. Heel graag zou ik eens her en der wat dagen willen meehelpen op een vissers bootje of in een tuin of rijstveld of wat dan ook, puur vrijwillig en om het mee te maken.

Wat ik absoluut niet wil is restaurants bezoeken en stappen en toerisme en drukte om mij heen. Voor een hele enkele keer prima, maar dan ook heel enkel.

Voorzover even mijn eerste introductie, en zal hier later aan toevoegen wat ik inmiddels allemaal heb gevonden en uitgezocht.

En waarom Bali?
Omdat het kan!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Iedereen zijn/haar heug en meug. Maar wat is uw vraag aan ons nu eigenlijk? Of dat we een gasthuis kennen met fiets en waar u kunt wokken? Hoe u toeristen kunt ontlopen? Wat we er van vinden?

Als u nogal spiritueel bent aangelegd, begrijp ik niet helemaal waarom u niet naar de echte bakermat gaat; India? Of zelfs Cambodja, Bhutan, Nepal of China?

Dus eigenlijk komt het toch neer op: Waarom Bali?

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

elsbeth
User
spacer line

Steffen, je voorstelling van Bali (en aan het eind de beschrijving van wat je niet wil), staat zo ongeveer lijnrecht tegenover je wensen.
Daarom stel ik toch nog eens de vraag: waarom dan toch Bali?
Dat ten eerste. Ten tweede: ben je wel eens in de tropen geweest en heb je reiservaring of ervaring met andere culturen?
Tot slot: wat is je begroting? Hoeveel geld heb je beschikbaar voor 6 maanden zonder inkomsten?
En werken op een rijstveld in de brandende zon, ik denk eerlijk gezegd dat je met de vraag of je de boer mag helpen geen goodwill opbouwt, maar eerder het tegenovergestelde. maar dat is puur mijn gevoel. Ik schat in dat dat eerder als belediging wordt opgevat, maar ik kan mij vergissen.
Of het op andere eilanden beter zou kunnen? Ik weet het niet, wel loop je daar in ieder geval een hoop toeristen mis. Is het uitgesloten dat het een ander eiland wordt? Kortom, terug naar vraag 1: waarom Bali als je daar exact de voorstelling van hebt van wat je niet wil?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Uw voorstelling van Bali is verkeerd, zeker voor wat betreft het drugsgebruik,
drugs zijn verboden in Indonesie en ik zal niet ontkennen dat er wel wat te vinden
is maar een toerist met drugs die betrapt wordt .... geen prettige ervaring.
Bali heeft een aantal toeristenconcentraties die "overlopen" maar er zijn ook stillere gebieden.

Wat u zoekt .. tsja ... het is low low low budget.
Ik geef u weinig kans.

Uw hoop ... sommige dingen zijn wel mogelijk maar money is needed
Niets is voor niets op Bali. Maar ook hier zitten dingen bij uit duizendeneennacht.
Een eigen eettentje ... U mag niet werken in Indonesie zonder werkvergunning.

Een half jaar in Bali verblijven zegt U ... op welke wijze ...
heeft U een lokale sponsor ? bent U ervan op de hoogte dat uw visum regelmatig
verlengd moet worden en dat daar kosten aan zitten.

Ik zou zeggen doe eerst even een realitycheck en lees wat in, voldoende info
beschikbaar op het subforum Bali.
Want daar wilt U heen. Wat ik niet begrijp want Bali is zo'n beetje Lloret de Mar
in de toeristenconcentraties en op het platteland, daar vindt U wellicht rust
maar daar zal het dan ook wel zo'n beetje bij blijven.

Dit is geen reactie om te "katten" maar ik wil wel even zeggen.
de werkelijkheid en uw voorstelling/idee liggen ver uit elkaar.

Ik zou zeggen ga eerst eens een maandje low-budget kijken, wellicht is uw droom
toch niet wat U wilt,

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Steffen
User
spacer line

Waarom Bali?

Nogmaals omdat het kan. heb een lijst gemaakt met landen en ben alles gaan opzoeken en gevoelsmatig kwam Bali daar voor mij als nummer 1 uit. Ik denk dat er heel veel te zien is en meer dan genoeg mogelijkheden om uit te wijken naar andere eilandjes en dingen. En met geen toeristen bedoel ik de overbekende en drukke plaatsen. Ubud was mijn eerste gedachte maar begrijp dat dit ook heel erg verwesterd is. Maar nogmaals het is gewoon een gevoel.

Het zijnde spiritueel is meer een gevoelskwestie en geen wens om dit zeer direct op te zoeken maar toch een vleug daarvan mee te krijgen.

Goodwill opbouwen door iemand te helpen is niet de intentie, het is gewoon dat ik graag zou willen ervaren hoe zij hun werk doen en wat daar bij komt kijken. Het is niet dat ik daarmee iemand wil helpen.

Mijn budget heb ik niet vastgesteld, maar heb nu een aantal adressen gevonden die er zeer interessant uit zien waar ik voor een 100 euro per maand kan verblijven. Volgens mij is dat echt lowbudget. Terwijl er stroom en warm water aanwezig is.

En idd ik heb nog geen vraag gesteld! Emoticon: Smile Maar dat komt nog wel.

Vriendelijke groet, Stef

elsbeth
User
spacer line

Helemaal mee eens Sabar. Bovendien, als je echt goedkoop wil zitten, moet je niet op Bali zitten. Ik heb de indruk (is ook mijn eigen ervaring) dat men vooral op Bali verdomd goed weet wat de gemiddelde toerist te besteden heeft. Daar zal men niet snel zeggen: nou, voor jou doen we het wel voor wat minder.
Aan het hele sponsorgebeuren had ik nog niet eens gedacht.
Ik ben benieuwd of je reiservaring in de tropen hebt. Het klinkt allemaal heel romantisch wat je beschrijft (ik moet nu meteen aan de film Blue Lagoon denken), maar het
werkelijke leven op dat niveau is snoeihard.
Toch nog eens de vraag: waarom niet bijv.ergens op Sumatera? Of Java? Probeer die vraag eens serieus te beantwoorden, dan kom je volgens mij aardig bij wat je echt wil.

Steffen
User
spacer line

Visum heb ik inmiddels uitgezocht en kan deze aanvragen bij de Indonesische ambassade, van een sponsor ben ik op de hoogte en weet dat er meer dan genoeg mogelijkheden zijn om dit via een bureau op Bali te laten regelen. Kosten tussen de 35 en 50 euro per verlenging.

Ik ga er vanuit dat ik minimaal een 400 tot 500 euro per maand nodig ben. Maar heb daarnaast nog een redelijk overschot indien nodig.

Vriendelijke groet, Stef

elsbeth
User
spacer line

Gevoelsmatig kwam Bali er als beste uit. Als je echt low budget wilt, en echt weg van toeristen en echt het leven van een IndonesiŽr wil ervaren en bovendien echt de taal wil leren spreken, dan is Bali zo ongeveer de laatste plaats waar je zou moeten zijn.
Ik probeer je niet te ontmoedigen, maar ik probeer een beetje uit je te krijgen waarom je zo aan Bali hangt. Er is heel veel te zien, wat bedoel je daarmee?
Ubud: heel erg verwesterd? Je komt er nauwelijks nog een IndonesiŽr tegen, behalve de chauffeurs die hopen een ritje te pakken.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Sumatera of Java zijn in iedergeval buiten de grote steden goedkoper Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Elsbeth
maar dan toch weer hoe een half jaar verblijven ??

Stef even serieus.
Ik heb mijn levenlang gedroomd om naar Bali het godeneiland te gaan.
In 2005 was ik er voor het eerst, een maand lang in alle uithoeken.
Voor mij was het een teleurstelling.

Voor een relaxvakantie van 2 weken of zo, prima alhoewel ik weet betere en goedkopere
plekjes in Indonesie (en daarbuiten) als ik jou insteek lees wat je hoopt/zoekt dan zeg
ik, ga eerst kijken of het echt is wat je wilt/zoekt om teleurstelling te voorkomen.

Als ik het goed inschat zeg je na 2 weken weg hier.

Steffen
User
spacer line

Ook ben ik mij bewust van inentingen en dergelijke en de kosten daarvan. Deze zijn terug te vinden op de website van de GGD Noordholland. Maar het was voor mij makkelijker om even persoonlijk contact op te nemen en heb mij dus laten informeren. Als ik mij goed wil beschermen en alle opties neem kom ik uit op een 200 euro ongeveer. Het enige wat verder besproken moet worden is middelen tegen Malaria. Maar dat zal in een consult verder duidelijk worden.

Tijdens het consult wordt ik direct ingeŽnt en moet voor de combinatie mix van Hepatitus A en B een tweede keer terug komen.

elsbeth
User
spacer line

100% met Sabar eens (om toch maar even in de procenten te blijven hangen.. Emoticon: Wink .
Nog een keer, Stef: wat is je reiservaring, ben je wel eens in de tropen geweest?
Ben je het gewend om alleen te reizen? Ik denk dat je je aardig verkijkt op de contacten die je kunt leggen met de lokale bevolking.

Steffen
User
spacer line

Maar ik zal idd eens de door jullie genoemde opties eens doornemen! Wellicht verkijk ik mij er dan op en dat zou dus een vergissing zijn dan. Tevens zal ik een lijst maken waarom nou exact Bali en wat het nu echt is wat ik daar wil en verwacht.

Bedankt dat jullie mij in twijfel zetten en mij dus nog beter moet verdiepen in wat ik verwacht en kan verwachten aan te treffen. Wellicht heb ik idd een te droomachtige fantasie. Ben dan ook blij dat ik niet direct de vraag heb gesteld in mijn inleiding, want was hier namelijk al een beetje bang voor.

Stef

Steffen
User
spacer line

PS: mijn reis ervaring is 0,0 % buiten Europa om dan. Het alleen reizen ben ik bekend mee, en heb het altijd zeer goed naar mijn zin gehad, en heb er ook echt de voorkeur voor om alleen te reizen.

Ook het idee dat er genoeg te doen is, betekend voor mij dat met bij wijze van spreke drie uitstapjes in een half jaar genoeg is. Ik kan rustig een paar weken elke dag naar hetzelfde stukje bos, strand of simpel plekje toelopen en een hele dag niets doen. Ik vermaak mij daar prima mee. Dus echt een verwachting dat ik van alles ga beleven heb ik niet, en wens ik ook niet.

elsbeth
User
spacer line

Stef, goed dat je je openstelt voor kritische vragen.
Er zullen er vast nog wel meer komen, bedoeld om je een goede keuze te kunnen laten maken.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik denk dat Stef even de tijd moet krijgen om de reacties te laten bezinken.
Zoals ik al zei ... ga er zelf een maandje kijken ... ik betwijfel dat je echt
een volle maand op Bali blijft, volgens mij ga je tussentijds naar een
ander eiland van Indonesie (want Bali is geen land, maar een klein eilandje
in Indonesie)
Je hebt een voorstelling en een plan/idee een aantal reacties hier die je waarschijnlijk
zo niet verwacht had, dus tijd voor een realitycheck, ga kijken Stef, ik meen het.

spacer line  

On 13-08-2014 12:24 Steffen wrote:

Ik ga er vanuit dat ik minimaal een 400 tot 500 euro per maand nodig ben. Maar heb daarnaast nog een redelijk overschot indien nodig.

Als je in of op een kampung niveau wil zitten zou je met die 500 eurie(met de koers van 16.000 rupiah per eurie) wel in "de kost komen" bij een "local".
Veel Balinezen hebben niet eens dat bedrag als take home pay.
Maar dan moet je bereid zijn om als local te leven .

Wil je iets geriefelijker verblijven (een beetje standaard europees, backpacker niveau ) dan zal je waarschijnlijk ook lukken , maar dan moet je echt ervaring hebben .
En als nieuweling heb je geen plaatselijke contacten

Heb ooit in een "budget"guesthouse in Bandung(richting Lembang )gezeten voor een paar dagen.
Had toen verkeerd ingeschat, kwam op een week-end en tijdens de Chinese nieuw jaar .
Heb voor 15 eurie (180.000 rup) de "beste" kamer genomen , incl ontbijt.
Terwjil er nog standaard kamer zijn voor 90.000 rup per nacht.
Op Bali zal het duurder zijn.

bisa dicek of makemyday .

Steffen
User
spacer line

Goed, ik zal het eerst even laten bezinken en mij verder verdiepen, en ben zeer dankbaar voor alle reacties. En had wel verwacht dat dit ongeveer de reacties zouden zijn Emoticon: Wink Dus geen paniek, ik neem het mee en zal mij verder beraden over hoe of wat en de mogelijkheden.

Bedankt, en kom er op terug.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-08-2014 11:32 Steffen wrote:
Mijn voorstelling van Bali:
Totaal hectisch en chaotisch met veel te veel toeristen en dronken mensen en drugs gebruik. Meerendeel voor toeristen opgezette rituelen en dergelijke, en voornamelijk gericht op geld binnen harken.
.....................
Ik hoop veel cultuur op te kunnen snuiven en te beleven maar ook heel veel de natuur in kan duiken en lekker klauteren en ploeteren. Rugzakje mee met wat eten en drinken en lekker rondslenteren en genieten. Persoonlijke rituelen mee mogen maken van inwoners die hun hele leven, of al langer op Bali wonen. Veel op straat eten bij allerlei kleine kraampjes en proberen een "soort" vriendschap op te bouwen, zodat ik ook zelf achter een kraampje mijn eigen eten mag maken. Heel veel kunnen sproten en bewegen en tot rust komen, en een uurtje rustig in de zee of waterplas kunnen zwemmen. Hopelijk eens de gelegenheid krijgen om een plaatselijk feest mee te mogen maken zonder toeristen. Proberen zoveel mogelijk de taal leren en daarmee goodwill tonen. Heel graag zou ik eens her en der wat dagen willen meehelpen op een vissers bootje of in een tuin of rijstveld of wat dan ook, puur vrijwillig en om het mee te maken.
Ik ben een beetje in de war van de voorstellingen (en vragen en antwoorden die hierna gekomen zijn).

Het Bali zoals jij je voorstelt is er zeker en dan hebben we het vooral over Kuta/Legian, Ubud en Sanur. Om persoonlijke rituelen mee te maken is nog niet altijd even gemakkelijk. De Balinezen zijn een gesloten gemeenschap en het beheersen van het Indonesisch (nog liever Balinees) is een must.

"Veel op straat eten bij allerlei kleine kraampjes" is vooral in de dichterbevolkte gebieden. In eenvoudige dorpjes, ver weg van de toeristen zul je niet zo heel veel hiervan aantreffen.

Ik weet niet, vraag ik mij af of Bali dan zo geschikt is. Ik zou dan toch ook eens naar andere eilanden kijken. Keuze genoeg.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

robbert
User
spacer line

Nu maar eens wat tegenwicht geven. Ikzelf kom van 1980 tot nu (zowat) jaarlijks op Bali. Soms voor een maand en een enkele maal langer ! Het is onzin om Bali met Loret te vergelijken. Wel zijn plaatsen als Kuta en Ubud vergelijkbaar met bijv. Benidorm (weet ik toevallig ook wat van, want regelmatig kom ik er langs met de Camper.) Maarrr ga een zijweg in en plotseling vind je weinig toeristen en dit geldt nog in sterkere mate voor Bali. Ga bijv. het strandpad langs bij Sanur, even voorbij het stadje kom je nog nauwelijks tot geen toeristen meer tegen.
De diverse ceremoniŽn (tandvijlen, trouwen, overlijden) blijven indrukwekkend en belanda's zijn echt meer dan welkom. Of de Gamelanmuziek, soms zo opzwepend dat het bijna rock is, ik krijg er geen genoeg van ! Of de pasar malams zoals die te vinden zijn bij bepaalde tempelfeesten, geweldig zoals iedereen plezier heeft. Wel eens een kermis daar meegemaakt ? je weet niet wat je ziet. Kortom laat iedereen maar lekker xxxx en gewoon gaan.
Rob

elsbeth
User
spacer line

Ik ben het ook niet eens met de vergelijking Bali-Lloret de Mar. Zit toch echt veel liever op Bali!
En ik denk dat Stef op Bali een prima vakantie kan krijgen. Ik denk nl. dat hij Bali gekozen heeft om toch nog een beetje te kunnen proeven van de geneugten van het (luxere) leven.
Anders zou hij volgens mij niet voor Bali kiezen. En als hij dat leuk vindt, dan is dat prima.
Als hij echt zoekt wat hij beschrijft, raad ik hem toch echt andere eilanden aan.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Robbert, goed dat je wat tegenwicht geeft.
Maar ik heb Stef al gezegd gaan (voor 30 dagen) en het zelf gaan bekijken
of het bevalt, gezien zijn eerste posting vermoed ik dat hij het 2 weken uithoudt.

Maar ik ben zeer benieuwd naar zijn beslissing en vooral naderhand naar zijn reisverslag/bevindingen.

Voor een 2-wekelijkse relaxvakantie is het prima te doen op Bali (als je daar van houdt)
maar een half jaar Emoticon: Confused Maar wellicht schat ik Stef verkeerd in en wordt hij een echte Bali-lover, die zijn er ook.
Ik weet overigens niet of Stef van Benidorm houdt.
Ik betwijfel het als ik zijn posting zie en lees wat hij zoekt of denkt te vinden.

Wij kruisten elkaar Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.elsbeth, maar nu is het mijn beurt.
Ik ben het voor 100% met jou posting eens,die vergelijking Bali-(zo'n beetje) Lloret de Mar geldt ook alleen voor de toeristenconcentraties, alleen blijft de vraag hoe ga je dat elders
een half jaar oplossen met je visum.
Een toeristenvisum is namelijk maar maximaal 60 dagen geldig.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 13-08-2014 18:02 elsbeth wrote:
En ik denk dat Stef op Bali een prima vakantie kan krijgen. Ik denk nl. dat hij Bali gekozen heeft om toch nog een beetje te kunnen proeven van de geneugten van het (luxere) leven.
Anders zou hij volgens mij niet voor Bali kiezen. En als hij dat leuk vindt, dan is dat prima.
Als hij echt zoekt wat hij beschrijft, raad ik hem toch echt andere eilanden aan.

Of misschien toch nog op veilig willen spelen? Dat is het probleem met postings als deze; we krijgen een bepaalde indruk van een persoon door een heel beladen terminologie waar veel Nederlanders nogal goed in zijn (spiritueel? avontuurlijk? primitief?) maar nu denk ik dat als het er op aan komt, het gewoon gaat over goedkoop relaxen op een plaats met exotisch imago waar men weinig risico loopt. En dan wordt Bali wel begrijpelijk. Alhoewel er inderdaad genoeg alternatieven zijn, zelfs in (oost of zuid) Europa.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er zijn Bali-lovers dat durft ik keihard te roepen.
Het is maar waar je van houdt.

Een greep uit de ton (NB het is niet overal zo op Bali) maar er zijn mensen
die vinden dit te gek op Bali

http://www.youtube.com/watch?v=zV24Zl16Pz8

http://www.youtube.com/watch?v=HWpEMApL4FU

elsbeth
User
spacer line

En laten we nou even wel wezen: wat is er in godsnaam mis met een Balilover te zijn???
Of een Sumateralover? Of een Floreslover? Interessant dat alleen met betrekking tot Bali over "lovers" gesproken wordt. Daar gaat wat mij betreft een ongelofelijke arrogantie vanuit. De ťťn houdt van pindakaas, de ander van kaviaar, prima toch?
Het is toch bijzonder dat de grootste Bali critici hun vakantie vieren op.....Bali.
Ja, want dat vinden de kinderen zo leuk, a me hoela.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hoe zeggen ze dat? Nobody goes to Bali anymore, it's too crowded. Een leuke contradictie....

Ach, ik kom er nog steeds graag, in Bali. Maar dan wel voor een weekend en ik probeer bepaalde plaatsen gewoon te vermijden. Dan blijft het leuk.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

51,347,246 topic views - 223,770 posts - 13,516 topics - 16,725 members - last post @ 20-11-2017 13:53 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,344,498 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com