indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo!

Ik heb inmiddels de nodige berichten gelezen over de verschillende visa, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik me even heel kort voorstellen (wel zo aardig):
Angelique (28 jaar) en sinds ongeveer twee jaar ZZP-er binnen de marketing- en communicatie. Ik heb dus het geluk dat ik mijn werk eigenlijk altijd overal kan doen en vandaar ook mijn plan-in-wording/droom waarvoor ik wel wat advies kan gebruiken.

Ik zou graag voor een paar maanden (ik denk ong. 6 maanden max.) naar IndonesiŽ willen en daar zou ik graag vrijwilligerswerk willen doen. Ik kan mijn werk als ZZP-er in principe overal uitvoeren (als ik maar internet heb) en de bedoeling is dus ook om mijn 'gewone' werk gewoon voort te zetten. Huurwoning in NL zou ik voor vertrek op willen zeggen om vervolgens terug in NL een nieuwe woning te zoeken (dat kan gezien mijn opgebouwde wachttijd prima).

Zo heb ik dan even iets minder druk m.b.t. betaalde opdrachten voor mijn bedrijf en kan ik dus wat uren vrij maken voor vrijwilligerswerk en natuurlijk om iets van IndonesiŽ te zien.

Ik noem het maar even plan-in-wording gezien het echt nog het eerste begin met alles uitzoeken is en in hoeverre het allemaal haalbaar is natuurlijk.

Ik worstel vooral even met welk visum dan het beste zou passen en hoe dit in de praktijk geregeld kan worden. Ik begrijp dat ik in ieder geval een werkvergunning zou moeten hebben (ook voor vrijwilligerswerk), maar ik vrees dat het enigszins gaat botsen met mijn plannen/droom om tussen de verschillende eilanden te kunnen reizen en op verschillende locaties vrijwilligerswerk te kunnen doen.

Als iemand advies en tips heeft..!
Ik hoor het graag en als een advies betekent dat ik terug moet naar de tekentafel met het plan, dan is het ook prima hoor! Ik ben me er van bewust dat het geen plan is om even te bedenken en dat zomaar even gerealiseerd kan worden.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat de eerste vraag is, wat voor vrijwilligerswerk Emoticon: Confused
Om teleurstelling te voorkomen, IndonesiŽ heeft honderdduizenden hoog opgeleide studenten die geen werk kunnen vinden.
Mochten we in Nederland denken dat IndonesiŽ op hoog opgeleide mensen zit te wachten die vrijwillig IndonesiŽ willen helpen, dan kom je van een koude kermis thuis Emoticon: Blush

Alle kennis is er, alleen ontbreekt het vaak het werk, daar heeft IndonesiŽ geen buitenlandse vrijwilligers voor nodig die het povere salaris van een IndonesiŽrs weg neemt.
Mooier kan ik het niet maken Emoticon: Blush

Weeskinderen verzorgen misschien Emoticon: Bye bye

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam

Ik heb het wellicht niet helemaal duidelijk vermeld:
Ik heb absoluut niet de indruk dat in IndonesiŽ de banen voor het oprapen liggen en al helemaal niet de indruk dat men daar kennis en hoogopgeleiden uit het westen nodig heeft.

Ik heb dus inderdaad vrijwilligerswerk in gedachten met een maatschappelijk doel.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam
U benoemt trouwens een goed punt waar ik inderdaad ook mee zit. Ik heb online globaal eens gekeken naar de mogelijkheden voor het doen van vrijwilligerswerk en ik kom vaak zaken tegen als het geven van Engelse les. Ik ben dan inderdaad bang dat zulke zaken ten koste gaan van de baan van een ander en daar zou ik me niet prettig onder voelen.

elsbeth
User
spacer line

Ik begrijp Malams reactie goed, ik denk inmiddels zelf ook met gemengde gevoelens over vrijwilligerswerk. Het lijkt een beetje in de mode te raken om een tijdje "iets goeds" te doen. Dat kan iets kortdurends zijn (2 weken Engelse les op Bali), of iets langdurigers.
Ik heb zelf in een ver verleden (1988-1989) ook vrijwilligerswerk gedaan in Zuid Sumatera. Met een paar collega's heb ik daar een project op een school voor gehandicapte kinderen opgezet. De stichting die we toen hebben opgericht is nog steeds werkzaam in IndonesiŽ. Ik doe er zelf niks meer mee en kijk op die periode terug als een heel leerzame periode, zowel op sociaal als (vooral) op persoonlijk gebied. Waar ik moeite mee heb, is de trend dat jonge mensen zich blauw betalen om 2 weken vrijwilligerswerk te gaan doen in de vorm van het helpen bouwen van een school of een ander gebouw. Ik kan mij niet voorstellen dat deze jonge mensen dit werk beter kunnen doen dan een lokale timmerman. Iets heel anders vind ik oogartsen die in 6 weken tijd ontelbaar veel operaties doen, waar lokale artsen de know how niet voor hebben.
Zelfde verhaal voor de KNO-artsen die gespleten gehemeltes corrigeren, waardoor deze mensen weer geaccepteerd worden in de maatschappij.
Ik zou zo ook even niet weten wat je zou kunnen doen, belangrijk is in ieder geval dat je je bewust bent van de gevoeligheid van het onderwerp. Er zitten hier wel wat mensen met weeshuisprojecten, hoewel ik die inmiddels al een tijd niet heb gezien.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.elsbeth
Ik begrijp de reactie van Malam inderdaad ook.

Het moeten betalen om ergens vrijwilligerswerk te doenÖ Ik vind het sowieso vaak niet transparant waar ik dan voor betaal en dan inderdaad de vraagtekens m.b.t. kan een local dit niet beter doen en daardoor in zijn/haar levensonderhoud voorzien?

Ik vind het moeilijk op basis van informatie van de organisaties die ik op internet heb gevonden, dus vandaar dat ik hoop dat iemand hier wat meer licht op een aantal zaken kan werpen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-08-2014 19:19 Angeliekjuh wrote:
Ik begrijp dat ik in ieder geval een werkvergunning zou moeten hebben (ook voor vrijwilligerswerk), maar ik vrees dat het enigszins gaat botsen met mijn plannen/droom om tussen de verschillende eilanden te kunnen reizen en op verschillende locaties vrijwilligerswerk te kunnen doen.
Ik heb begrepen dat het soort werk en dus ook vrijwilligerswerk nogal precies omschreven moet worden. Dan nog de vraag of en hoeveel kosten er aan een (vrijwilligers) werkvergunning zitten. Ik spreek hier wel eens locals over die steen en been klagen dat het met de bureaucratie welhaast onmogelijk wordt gemaakt voor buitenlanders. Dan nog de verschillende locaties. Ik denk dat dit allemaal apart geregeld moet worden.

Elsbeth had het over weeshuisprojecten maar volgens mij is dat een ander verhaal waarbij buitenlanders al dan niet met een stichting geld bij elkaar sprokkelen waarvan een aantal projecten gerealiseerd kunnen worden. Dat is toch net iets anders dan echt werken.

Als het een combi met reizen wordt dan kun je kiezen voor een sosial budaya visum maar hiervoor is een sponsor nodig en moet je na 60 dagen elke maand een immigratiekantoor op (laten) zoeken. Je bent je paspoort dan 1? 2? weken kwijt. Ik denk dat het gemakkelijker is om dan gewoon drie keer een 60 daags visum te kopen en het land uit, nieuw visum aanvragen en weer terug. Mogelijkheden daarvoor zijn in Singapore, Kuala Lumpur, Kuching en Dili. Vergis je ook niet was het reizen betreft; voor een eiland als Sumatera kun je met gemak een hele maand uittrekken (en nog wel langers als je het echt goed wilt zien)

Dan nog de vraag op welke eilanden je vrijwilligerswerk zou willen doen. Op Java en Bali bijvoorbeeld zijn al veel mensen actief, maar aan de andere kant woont op Java de helft van de bevolking en zelfs 20% van Zuidoost Azie. Ik denk dat een aantal eilanden van Maluku daar ook heel goed voor in aanmerking zouden kunnen komen, of midden Sulawesi, Sumatera, iig delen van Indonesie die minder toeristisch zijn (het hangt samen op de een of andere manier).

Verder lijkt me het beheersen van het Indonesisch een must.

Veel succes met alles.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Elk land heeft zijn eigen trots en waarom moeten de Nederlanders weer zo behulpzaam zijn om vrijwilligerswerk te verrichten.
Dat ze niet omkijken naar hun eigen volk is een gegeven, maar dat doen wij in Nederland ook niet meer, ze moeten door een regering aan gespoord worden, om de oudjes te helpen met buurtpreventie en of hulp van uit de familie.
Neen landen zoals IndonesiŽ is wel een derde wereld land, maar het contrast is zo verschrikkelijk groot, dat je eigen moet schamen om je gratis aan te bieden, om daar wat voor hulp ook te willen geven. Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Anne Mieke

Bedankt!
Ik ben inderdaad van plan om het Bahasa Indonesia de komende maanden te gaan leren.

Ik had geen specifieke locatie in gedachten voor eventueel vrijwilligerswerk omdat ik niet de indruk had dat het allemaal eenvoudig zou zijn. Zou in ieder geval Java, Bali en Sumatra willen bezoeken, maar heb me nog niet bedacht hoeveel weken ik waar zou willen doorbrengen vanwege het visum-vraagstuk.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat het wel handig is om eerst uit te puzzelen wat het precies gaat worden zowel voor het visum als voor het ticket(s) en om alles dan zo voordelig mogelijk (in tijd, geld en geregel) in elkaar te laten passen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Ik begrijp de boze reactie niet zo goed.. Althans, ik ben niet zeker dat ik uw reactie goed begrijp. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen/beledigen.

Heb persoonlijk ook wat moeite met het woord derde wereld land, omdat ik het denigrerend over vind ik komen. Ik gebruik het woord liever niet, misschien moet ik zo zeggen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar mijn insteek met vrijwilligerswerk (ook in NL overigens) is nooit 'zielige mensen helpen'. Het is (en ik spreek alleen voor mezelf natuurlijk) meer de wens om me ook eens met andere zaken bezig te houden dan het zuiver commerciŽle werk van alle dag.

Ik begrijp in ieder geval dat het beter is om dit onderdeel te schrappen vanwege hoe tegen een aantal zaken aangekeken wordt danwel hoe e.e.a. overkomt.

Overigens dank voor de reacties.
Zeer nuttige informatie waarmee ik een betere keuze kan maken.

Nogmaals: nimmer mijn bedoeling geweest om wie dan ook op enige manier te kwetsen/beledigen.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hallo Angelique. Nogal een beladen onderwerp, niet waar?

Zonder me uit te spreken of dat vrijwilligerswerk nu wel of niet 'werkt' op de lange termijn en zinvol is voor een maatschappij, iets meer informatie over visa en implicaties:

We gebruiken steeds het woord werk. En dat is het ook. Veel stichtingen e.d. zullen het doen uitschijnen dat het geen probleem is en dat zij vergunningen hebben om buitenlanders aan te werven.

Neem dat alstublieft met een grote zak zout; officieel dient men een werkvergunning en het bijbehorende visum voor de persoon aan te vragen. En in de praktijk gebeurt dit nooit, tenzij het over langdurende opdrachten gaat. U kan dit nagaan door te zien of er een IMTA (werkvergunning) en KITAS (verblijfsvergunning) wordt aangeboden. In de praktijk komt iedereen binnen op een visum; een al dan niet gesponsorde SOSBUD of VOA. En als u ťťn van de laatste twee visa heeft, kunt u hier niet werken. Zelfs niet met een Business Visa.

IndonesiŽ is een redelijk gesloten land; de inwoners zijn vriendelijk en toegankelijk, de administratie en wetten zijn dit niet.

Het is altijd de vraag in hoeverre men een risico neemt; er wordt zeer veel oogluikend toegestaan. Tevens hebben veel stichtingen goede banden met Immigratie en zelfs Werkgelegenheid. (Dat zijn ministeries.) Men krijgt dus veel voor elkaar. Officieel staan er zware straffen op en kan men behalve uitgewezen, boetes en zelfs gevangenisstraf oplopen. Maar in de praktijk: De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Toch is het altijd de vrijwilliger die de dupe is; een argument als: ZŪj vertelden mij dat het in orde was , is niet valabel; u wordt er op aangesproken. Het is dus aan de persoon dit risico in te schatten.

Omdat er bij u niet echt een band met IndonesiŽ lijkt te zijn, en alles nog in het beginstadium is, zou ik nog eens rondkijken of er geen andere landen zijn die een iets buitenlander vriendelijker beleid voeren en waar er wel officiŽle programma's bestaan.

Ik wens u veel succes, welke keuze u ook maakt!

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

Hallo Lieve

Ik begrijp dat het een beladen onderwerp is, maar ik heb liever eerlijke reacties dan een gebrek aan bepaalde informatie.

Ik heb persoonlijk geen prettig gevoel gekregen van bepaalde organisaties die vrijwilligerswerk aanbieden, ik had hier al ergens gelezen dat voor alle werk (ook onbetaald werk en stage) een werkvergunning nodig is en dat klopte totaal niet met wat dergelijke websites verkondigen.

Het gevoel bekruipt me soms dat het meer een kwestie is van geld verdienen voor bepaalde organisaties is en dat men in ruil daarvoor een bepaald beeld verkoopt, dat niet overeenkomt met de werkelijkheid en mogelijk ook nog eens alleen maar kwetsend is voor anderen.

Nee. Laat ik daar dan maar een streep door zetten voor de zekerheid en dan met een VOA alleen een paar weken reizen a la vakantie.

Ik neem aan dat het uitvoeren van mijn eigen werk (al ben ik als bedrijf gevestigd in NL en heb ik alleen NL opdrachtgevers) eveneens onder de werkvergunning valt als dit zo streng is?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Inderdaad. Natuurlijk is dit totaal onmogelijk te controleren, maar het geeft u wel een idee wat te antwoorden bij moeilijke vragen.

Er zijn hier redelijk veel buitenlanders die totaal onzichtbaar vanuit hun huis werken. Zij hebben dan een bedrijf in het buitenland en voeren geen Indonesische opdrachten uit. Denk maar aan programmeurs, web site ontwikkelaars, grafici, e.d. Ze verblijven hier als toerist of worden gesponsord door hun echtgeno(o)t(e) en zijn officieel zonder werk. Er zijn maar weinigen die thuis lopen te niksen. Tevens hebben veel 'informeel' werk; dit betekent dat men de partner helpt in de zaak zonder een arbeidscontract en zonder met klanten in contact te komen. Dit is volgens Immigratie acceptabel, maar het Ministerie van Arbeid -die hierover het laatste woord heeft- is een andere mening toegedaan.

Nog even terugkomend op die Business Visa; men zou verwachten dat men hiermee korte opdrachten in het land kan uitvoeren. En het wordt veel voor consultancy en training gebruikt. Dit is echter officieel niet mogelijk; het was tot voor kort alleen bruikbaar voor auditeer of QA opdrachten (afgeschaft in 2013, nu is een KITAS verplicht) en vergaderingen o.i.d. bij te wonen. Men kan niet door een buitenlandse firma te werk worden gesteld in IndonesiŽ; als men hier werkzaamheden verricht, dient men een lokale werkgever of een eigen bedrijf (PT PMA) te hebben.

Opnieuw een voorbeeld van zeer strikte regels die anders geÔnterpreteerd en heel losjes toegepast worden.

Over mogelijke alternatieven: In een land als India is het tegenwoordig mogelijk een werkvergunning voor vrijwilligerswerk te verkrijgen. In Cambodja zijn er nauwelijks regels en is het gemakkelijk. Maar in Thailand of Vietnam bijvoorbeeld, is het bijna onmogelijk. Er zijn dus mogelijkheden in AziŽ, maar wel weinig.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Wil je vrijwilligerswerk doen en cursussen volgen: www.internship-jogja.com
Neem contact op.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Helder.

Ik heb persoonlijk meer iets van: ik ben ergens te gast en ook als men ergens een paar maanden wil verblijven: men is te gast en om dan meteen allerhande wetten en regels met handen en voeten te treden..

Ik ben daar misschien extreem voorzichtig in ook, dat kan best.
Vriendin vertelde onlangs over vrijwilligerswerk waarvoor men ook zonder werkvergunning aan de slag kon en dat zou allemaal geen probleem zijn, maar dat is natuurlijk vertrouwen op iemand die de ogen dan even sluit.

Zal de opties een goed naast elkaar zetten: een vakantie combineren met aansluiten een paar maanden elders in de regio wonen is misschien wel een goed idee en misschien is een paar weken niet werken minstens een even goed idee.

Ik heb in ieder geval een hoop nuttige informatie, waarvoor dank allen!

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yogya-Bali
Cursus volgen is inderdaad een leuk idee! Zal ik zeker naar kijken! Bedankt voor de tip! Kent u deze organisatie overigens?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Met een toeristenvisum kan men in iedergeval 60 dagen vakantie vieren
(vooraf aanvragen via de ambassade)
voor een langer verblijf (180 dagen) kan een visum budaya / sociaal visum (sosbud)
maar dan heeft men lokaal een sponsor nodig (aanvraag ook via de ambassade)
en voor beiden geldt geen (vrijwilligers)werk

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Sabar2
Helder. Bedankt!

Ik ga met deze informatie aan de slag.
Allemaal bedankt! Zal misschien niet zo veel berichten posten even, maar zal zeker blijven lezen hier vanwege alle nuttige informatie!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,950,483 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com