indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tjoektjoek
User
spacer line
 

1. Indien een Nederlands bedrijf zaken wil doen met de Indonesische overheid, waar moet een ondernemer rekening mee houden?

2. Is de Indonesische overheid een betrouwbare partner om grote complexe bouwprojecten te realiseren?

3. In welke mate zijn projectdoelstellingen haalbaar geformuleerd door de Indonesische overheid?



Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line
 

1. Dat je als onderneming een bedrijfsverleden hebt van minimaal 5 jaren. Je zult ook de laatste 5 jaarstukken moeten deponeren. Inclusief de details van bestuurders. Uitreksel kvk en verklaring belastingdienst. Een,nieuw bedrijf zal niet snel staan in de lijst van voorgeselecteerde bedrijven.

2.Dat ligt er aan. Complexe bouwprojecten worden amper gedaan door lokale bedrijven. Er zijn genoeg ook Nederlandse firma's met een behoorlijk markt aandeel.

3. Als de project doelstellingen geformuleerd zijn door gespecialiseerde bedrijven in,opdracht van de Indonesische overheid of wereldbanken.




Where there is a will there will be relatives.

spacer line  

Aanvullend antwoord op vraag 1, om ook maar enige kans te maken om uberhaupt ergens bij betrokken te worden:
Beschikken over een ongeregistreerde hoeveelheid liquide middelen in diverse valuta dat multi-functioneel kan fungeren als "breekijzer", "smeermiddel" en "tekengeld".

Antwoord op vraag 2: De kranten staan vol over de "betrouwbaarheid" van de Indonesische overheid.

Antwoord op vraag 3: Erg afhankelijk met welk deel / onderdeel van de Indonesische overheid men zaken doet. Hoe kleinschaliger c.q. verder weg van de centrale overheid, hoe knulliger / vager de doelstellingen geformuleerd worden.


If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Heb je mij weer
Ik heb Tjoekie zijn postings nagelezen Emoticon: Blush

Wat wil je nu eigenlijk Emoticon: Confused

Elke keer er iets in knallen en nauwelijks reageren op de antwoorden Emoticon: Blush

Vertel eens wat meer waarom je dit soort vragen stelt, of tracht je een discussie op gang te brengen Emoticon: Confused



Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line
 

Hier is nauwelijks een,podium voor. De vraag opzich is bedenkelijk. Een,ondernemer op de schaal van wat hier bedoeld werd? Stelt niet de vraag op dit forum. Elke serieuze ondernemer die meent brood te zien informeert op hele andere plekken.

Ik ging niet eens in,op de aanvullende zaken die AEB nog noemde.




Where there is a will there will be relatives.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Ach Anorak het was zo maar een opmerking van mij.
Tjoekie stelt namelijk over allerlei onderwerpen vragen en gaat er na antwoorden niet verder op in.
Dan bekruipt mij zoiets van Emoticon: Confused



Tjoektjoek
User
spacer line
 

In het kader van de afronding van mijn studie (onderzoek) stel ik een aantal vragen om mede te controleren of mijn bevindingen uit interviews e.d. compleet zijn. Uiteraard heb ik reeds andere ( valideerbare ) bronnen geraadpleegd, echter kwam ik hier op dit forum tevens een aantal interessante topics tegen.



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Heel veel succes met het onderzoek. En de studie natuurlijk.


It's only kinky the first time.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Ik neem aan dal u zich al verdiept heeft in Bappenas? Deze brengt een overzicht uit waarin ze vermeldt wat de huidige en toegankelijke projecten zijn.

http://www.bkpm.go.id/img/file(...)K%202013-compact.pdf

Eigenlijk is hierin alles terug te vinden voor uw vragen 1. en 3. Voor grote projecten (met een gedefinieerd minimum) is er eigenlijk altijd een lokale agent -of noem het lobbyist of onderhandelaar- noodzakelijk. Deze weet wie te contacteren en wat de budgetten en voorwaarden van de verschillende belanghebbenden zijn. Nu zal iedereen moord en brand schreeuwen omdat dit de deur open zet voor korupsi , maar kijk eens naar recente projecten in West Europa voor de aanbesteding van wegenwerken en toekenning voor het voorzien van verkeersborden?!

Alhoewel velen alhier vinden dat het een hier een bananenrepubliek is, moet de Indonesische staat zich ook houden aan voorwaarden in contracten en overeenkomsten. En er is hier ook een trias politica waardoor er een scheiding van uitvoerende en rechterlijke macht is. Men kan dus gemakkelijk de staat of de betreffende bestuurlijke macht voor de rechter dagen. Dit beantwoordt gedeeltelijk uw vraag 2. Buitenlandse bedrijven hebben perfect de mogelijkheid, gemaakte afspraken na te laten komen of de afgedwongen boeteclausules te verzilveren.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

De kleine spelers moeten zich aansluiten( inkopen , inlikken , omkopen)bij de grote jongens .
Anders ben je kansloos .

De goedkoopste bieder die vaak een order binnen kan slepen wil nog niet zeggen de beste aanbieder te zijn .
Kijk maar naar de Transjakarta gunning, men kiest een Chinese bedrijf , de goedkoopste en laat de duurdere Europese merken maar kwalitatief beter links .
Dat is toch een oude kueh verhaal , al sinds ik in mijn hansop(tjelana monjet) rondliep.


bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Men is de bussen op verschillende TJ lijnen aan het vervangen. Het werd wel tijd want ze vielen gewoon (letterlijk!) uit elkaar van ellende. Toen ik vandaag langs zo'n spiksplinternieuwe geel/rode bus van lijn 4 reed, viel me op dat de deurmechanismen al flink verroest waren. Het is de vraag of dat dit: 1. Normaal is in dit klimaat; 2. De Chinezen inderdaad tweedehands bussen voor nieuwe hebben verkocht; 3. Het gewoon slechte kwaliteit is. Of een combinatie van de drie natuurlijk. Zoals altijd: Goedkoop is duurkoop.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Lieve; beter een bus met verroeste deurmechanismen, al hoort het niet zo, dan 1 die een blauwe minibus heeft gekopt, zoals ik vorige week op Gunung Sahari zag.





Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line
 

Om Sid,

Dat is al enige jaren anders, bedrijven als Royal Haskoning doen goede zaken. Waarom? Omdat investeerders deze zooi niet willen. Er is een aardige inhaalslag gemaakt ondertussen in kwaliteit. Die begint met de voorwaarden voor ontwerp. De voorselectie is dusdanig dat de rotte appels niet door een aanbesteding komen.

Het zogenaamde kopen is daarmee al voor een goed deel ondervangen. Ligt daarmee de focus op de uitvoerende partijen. Het is al jaren niet meer zo dat overheids projecten uitgevoerd kunnen worden door een lokale partij zonder enige vorm van controle.

Zeker niet bij grote infrastructurele werken. Daar zit een westerse controle op.




Where there is a will there will be relatives.

spacer line  

Zoals je weet ben ik een ongeschoolde Pendul in Nederland.

Door mijn persoonlijke kontakten, vaak ambtenaren bij BUMN ( staatsbedrijven, banken) hoor ik wel eens hoe buitenlandse firma ( o.a Nederlandse multinationaals) zaken deden met Indonesia.
Mijn broer was directeur bij een ...(zeg maar de top segment van BUMN - ), pas 4 jaar gepensioneerd.
Dus hoor ik soms iets die niet geschikt is voor de krant of internet.

Anekdote: jaaren geleden belde een 2* generaal b.d zijn broer om info te vragen of hij ene meneer x kent.
Als lobbyist en adviseur van een Nederlandse multinational moet hij proberen om een order binnen te slepen. Zijn broer lachte, en zegt , hij is jou eigen neefje .
Denk niet dat het tot een goed gesprek had geleid .

Nu is het anders geworden, transparansi zeggen ze dan, en de KPK staat te loeren om foute ambtenaren op te pakken.
En je kan zo verlinkt worden door concurrenten die geen kruimels hadden gekregen.
Vergelijkt maar met de bouwfraude in Nederland.

Lieve schreef :
Voor grote projecten (met een gedefinieerd minimum) is er eigenlijk altijd een lokale agent -of noem het lobbyist of onderhandelaar- noodzakelijk.


Dus er is weinig veranderd , zo lang het legaal is .


Een andere verhaal, heb gesprekken per ongeluk gehoord van een groep zakenmensen en ambtenaren uit daerah(provincies buiten Java) in een hotel in Jkt .
Ze hebben een relatief grote project over waterzuivering, ze praten de tactiek om de bupati /plaatselijke bevolking te kunnen bewerken.
Ze weten niet dat de orang turis naast hun ontbijt tafel bijna alles kan horen .

Ik denk dat bij een grote project met multinationals waar miljoenen dollar mee gemoeid is ook zulk gesprekken kan plaatsvinden , alleen de setting is mss anders .


bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line
 

Ik had niet anders verwacht dan dat je het beter weet. Uit eerste hand? Nee dat heb je niet. Maar aangezien je precies weet hoe het wel werkt , in Om Sid zijn ogen, prima. Gewoon doorgaan in deze stijl.

U heeft geen flauw idee zelfs.

Het zou wellicht beter zijn niet eens te reageren. Ik geef het mee, tegen beter weten in.

Emoticon: Bye bye




Where there is a will there will be relatives.

Tjoektjoek
User
spacer line
 


Op 04-08-2014 10:00 schreef Anorak:

Het zogenaamde kopen is daarmee al voor een goed deel ondervangen. Ligt daarmee de focus op de uitvoerende partijen. Het is al jaren niet meer zo dat overheids projecten uitgevoerd kunnen worden door een lokale partij zonder enige vorm van controle.
Zeker niet bij grote infrastructurele werken. Daar zit een westerse controle op.


Interessant, mijn onderzoek richt zich daarmee expliciet op PPS / PPP (Public - Private - Partnerships) zoals eerder aangereikt door Lieve. Bij PPP is de gedachte dat de markt (bestaande uit private partijen) het ontwerp, financiering, realisatie en onderhoud/exploitatie van projecten tot zich nemen (er zijn ook andere combinatie mogelijk). Een PPP contract (concessie) wordt voor een langdurige periode afgesloten. (tussen de 15-30 jaar) Afspraken met de publieke partij zijn daarbij van cruciaal belang. De value for money gedachte zou hier leidend in moeten zijn, dus niet alleen prijs maar ook zeker de kwaliteit (in verschillende vormen).

Ik heb vastgesteld dat het aantal PPP projecten (ondanks de MP3EI ambitie) nog niet goed van de grond komt in IndonesiŽ. Hier liggen meerdere oorzaken onder welke bijdrage of een PPP wel of niet succesvol zal zijn. De kennis en visie van de overheid over PPP is daarin van groot belang maar ook de betrokkenheid van alle stakeholders.



Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Voor de geÔnteresseerden: Dhr. Tjoektjoek vermeld zijdelings de MP3EI. U weet dat we van afkortingen houden, het staat voor Masterplan Percepatan dan Perluasan Pembangunan Ekonomi Indonesia. Het is redelijk ambitieus, dit zijn de doelstellingen die ik even heb gekopieerd:

The Masterplan for Acceleration and Expansion of Indonesia's Economic Development (abbreviated MP3EI); is an ambitious plan by the Indonesian government to accelerate the realization of becoming a developed country of which the fruits and prosperity will be enjoyed equally among the people; By utilizing the MP3EI, Indonesia aims to earn its place as one of the worldís developed countries by 2025 with expected per capita income of USD $14,250-$15,500 and total gross domestic product of USD $4.0-$4.5 trillion. To achieve these objectives, real economic growth of 6.4 to 7.5 percent is expected for the period of 2011-2014. This economic growth is expected to coincide with a decrease in the rate of inflation from 6.5 percent in 2011-2014 to 3.0 percent in 2025. The combined growth and inflation rates reflect the characteristics of a developed country.;


Het komt er dus op neer dat men zich in 2025 wil kunnen scharen bij de ontwikkelde landen. Een ontwikkelingsland-af zijn dus. Men heeft het hier over economische (dus vnl. financiŽle) doelstellingen. Andere doelstellingen (m.b.t. scholing, analfabetisme, hygiŽne, gelijke rechten, ....) vindt men elders terug.

De oorzaken dat de samenwerking tussen de overheid en private sector niet zo succesvol* is, zijn wel bekend: Corruptie, religieuze spanningen, een instabiel politiek klimaat en jonge democratie, natuurrampen, veranderende doelstellingen, enz. enz. De komende vijf (tot tien) jaar wordt een interessante periode.

*Kijk maar naar de recente perikelen met MRT, Monorail en tolwegen.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line
 

Tjoektjoek,

Indonesie heeft veel bedrijven die zich richten op commercial development. Niet zo zeer op het grootschalige waar jij op doelt. De door Lieve aangehaalde MP3EI is ambitieus en overigens al afgeschoten. De komende jaren zijn er wel degelijk infrastructurele projecten.

Die betreffen wegen, spoor en haven. Kontrakten zijn al effectief. Ontwerp,engineering, aanbesteding/tender, uitvoering. Deze projecten zijn zonder enige uitzondering in handen van buitenlandse partijen. In enkele gevallen zijn investeerders overheid, banken en een handjevol private partijen.

Deze projecten hebben een hoog risico percentage waar in enkele gevallen geen verzekering voor is af te sluiten in de markt. Ook niet de aannemers verzekeringen in uitvoering. Hiervoor zijn andere regelingen getroffen.

In de fase en de vordering van projecten kunnen je stellen dat het gebruikelijke handjeklap is uitgesloten. Partijen overigens zijn gedwongen een convenant te tekenen.
Geheel is het natuurlijk niet uit te sluiten. Echter, tot nu toe is men succesvol geweest in het filteren van rotte appels. De nadruk overigens ligt op controle op elke fase van een project, financieel en technisch.

Lieve meent een interessante periode te zien in het komende decennia. Ik denk het niet.
Indonesie is in het stadium dat men corruptie structureert. Dit zou 1 van de laatste stappen moeten zijn in het stoppen van.

Tenslotte wil ik opmerken dat de nu gekozen manier van het omgaan met grote projecten in Indonesie een geld stroom het land uit creŽert die wellicht de kosten heeft gelijk aan de gestructureerde corruptie die van toepassing is in het heden.

Indonesie zal een intern gerichte markt moeten hebben. Omringende landen hebben Indonesie al ruim ingehaald en profiteren volop van Industrialisatie en werkgelegenheid.
En daarmee is de productie en export slag volledig gemist, en dat is triest genoeg.

Natuurlijk is er export gaande, echter niet op de schaal van de omringende landen.



Where there is a will there will be relatives.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Tja, het glas is halfvol of halfleeg.

Ik begrijp dat productie en export over het algemeen worden gezien als een noodzakelijke combinatie om een economie gaande te houden en te laten groeien. Of dat het nu over levering van diensten of van fysieke producten gaat. De eerste is meer Singapore, de laatste iets als Vietnam. China combineert waarschijnlijk beide. En landen als Thailand en MaleisiŽ richten zich ook sterk op toerisme.

En om maar eens advocaat van de duivel te spelen; ik denk dat de overheid van IndonesiŽ hier anders over denkt:

Toerisme is geen kernactiviteit. Leuk en aardig voor Bali en centraal Java maar niet cruciaal voor de algemene economie. Opmerking van Lieve: Zie onze discussies over de verhoging van visa en entrťegelden.

Productie wordt voornamelijk gezien als noodzakelijk voor de interne consumptie, de markt is groot genoeg. Textiel is een uitzondering. Nike, Converse en Adidas vertrekken? Om het maar eens cru te stellen: Pech maar geen ramp, er is genoeg vraag naar textiel productie voor export. Opmerking van Lieve: En die markt is eigenlijk al ingenomen door landen als Bangladesh en China.

We belasten de ingevoerde producten zodanig, dat de competitieve positie van die bedrijven zeer verzwakt t.o.v. bedrijven die wťl in ons land produceren. Dit zal de Toyota's en de Coca-Cola's wel hier houden. Wij zijn toch een enorme afzetmarkt. Opmerking van Lieve: En daar zit natuurlijk ook wel wat in als je jezelf na China en India kan positioneren. ASEAN is wel een gevaar voor deze protectionistische benadering; in deze andere lidstaten kan er zware concurrentie ontstaan en men kan dit niet tegenhouden of belasten. Vergelijk het met de open markt in de EU.

Dus waar komt het geld vandaan? Uit export natuurlijk. Als eerste de natuurlijke hulpbronnen zoals goud, olie, aardgas, bauxiet, hout, nikkel en koper. En het paradepaardje: Tin. De (nog niet in kaart gebrachte) rijkdommen zijn enorm, wij zijn het enige Aziatische land in OPEC! En dan hebben we nog landbouwproducten zoals koffie, thee, palmolie, en rubber. En als we nu de controle over het verwerken van al die mineralen en ertsen zelf in handen krijgen, i.p.v. de buitenlandse bedrijven, zullen de inkomsten en winsten nůg hoger zijn. Dit dekt ons in voor de komende decennia. Dus niet alleen export, maar exportvalorisatie; meer geld verdienen aan de verwerking van de ruwe producten. Opmerking van Lieve: Raad eens wat de programma's van de twee belangrijkste presidentiŽle kandidaten inhield?


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  


On 06-08-2014 13:19 Lieve wrote:
Tja, het glas is halfvol of halfleeg.


1.Toerisme is geen kernactiviteit. Leuk en aardig voor Bali en centraal Java maar niet cruciaal voor de algemene economie. Opmerking van Lieve: Zie onze discussies over de verhoging van visa en entrťegelden.

2. Uit export natuurlijk. Als eerste de natuurlijke hulpbronnen zoals goud, olie, aardgas, bauxiet, hout, nikkel en koper. En het paradepaardje: Tin. De (nog niet in kaart gebrachte) rijkdommen zijn enorm, wij zijn het enige Aziatische land in OPEC! En dan hebben we nog landbouwproducten zoals koffie, thee, palmolie, en rubber. En als we nu de controle over het verwerken van al die mineralen en ertsen zelf in handen krijgen, i.p.v. de buitenlandse bedrijven, zullen de inkomsten en winsten nůg hoger zijn.


1.Interessant is het aandeel van WISDOM .
De ervaringsdeskundigen/expats die hel en verdoemenis voorspellen dat de buitenlandse toeristen (WISMAN)niet meer naar Indonesia willen komen .

2.God allemachtig , en dan zegt men (o.a hiero) dat Prabowo alleen maar de landsgrenzen wil sluiten en geen basisproducten of halffabrikaten meer leveren aan buitenland .


bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 


Lieve wrote: Voor grote projecten (met een gedefinieerd minimum) is er eigenlijk altijd een lokale agent -of noem het lobbyist of onderhandelaar- noodzakelijk. Deze weet wie te contacteren en wat de budgetten en voorwaarden van de verschillende belanghebbenden zijn. Nu zal iedereen moord en brand schreeuwen omdat dit de deur open zet voor korupsi


En zo moet het dus niet: http://www.tempo.co/read/news/(...)ICW-Imbau-Suap-Smith

Hier een Engelstalig artikel wat hetzelfde behandelt, de wapenfabrikant Smith & Wesson die in een aantal Aziatische landen orders probeerde binnen te halen op een niet zo koshere manier, vnl. met tussenpersonen: http://m.thejakartapost.com/ne(...)police-officers.html

U ziet dat de westerse bedrijven er gretig aan meedoen. Dit is ook geen uniek Indonesisch probleem, ik denk dat China koploper is, maar het speelt net zo goed in de westerse wereld: http://blogs.tijd.be/zaakjusti(...)orrupter-dan-walloniŽ.html

Dit vond ik wel interessant:

Tips om gesjoemel bij overheidsopdrachten te vermijden
Drie procent van ons bnp zou volgens de Wereldbank opgaan aan smeergeld. Corruptie bij de overheid is niet marginaal.

Hoe ziet de robotfoto van een corrupte ambtenaar eruit? Het is een veertiger, van het mannelijke geslacht, actief in het domein van de openbare werken en met tien tot twintig jaar ervaring.

Dit daderprofiel, opgesteld door de federale politie op grond van 285 fraudedossiers, legt meteen de vinger op de wonde: als een ambtenaar te lang in de functie van aankoper of aanbesteder blijft hangen, maakt hem dat kwetsbaar voor omkoping.

Corruptie bij overheidsaanbestedingen is een wijdverbreid fenomeen. Volgens de Wereldbank zou drie procent van ons bruto nationaal product opgaan aan smeergeld.

Na de ophefmakende bouwfraude in Nederland vroeg men de leidinggevenden van ministeries welk percentage van de ambtenaren naar hun mening corrupt is. Drie procent, luidde hun onthutsende antwoord. Dat zijn 31.000 ambtenaren. Jaarlijks voert de Nederlandse justitie vijftig onderzoeken naar omkoping bij overheidsopdrachten. Vijf ambtenaren belanden elk jaar effectief achter de tralies.

In BelgiŽ malen de gerechtelijke molens heel wat langzamer, maar ook hier staan er belangrijke fraudedossiers op de agenda van justitie: bij de Regie der Gebouwen, in Mechelen met de bestelling van verkeersborden bij Glen Janssens, en in Charleroi. Recent werd er opnieuw een leidinggevende ambtenaar in verdenking gesteld wegens omkoping. De directeur van de technische dienst heeft er via een privťbedrijfje studieopdrachten van de gemeente in de wacht gesleept, een klassiek mechanisme bij corruptie.

Om gesjoemel bij overheidsopdrachten te vermijden, is het belangrijk belangenconflicten actief op te sporen, zegt Bart De Bie van het auditkantoor i-Force. Dat kan door ambtenaren te verplichten hun bestuursmandaten in bedrijven bekend te maken, en ook van welke bedrijven ze aandelen in portefeuille hebben.

Ambtenaren die instaan voor aankopen moeten ook sneller roteren, zoals in de privťsector. Dat gebeurt nu veel te weinig, met het argument dat de regelgeving over overheidsopdrachten ingewikkeld is en dat er door de rotatie heel wat deskundigheid verloren gaat. Ambtenaren die weet krijgen van onregelmatigheden, moeten dit kunnen rapporteren aan iemand anders dan hun chefs. Elke overheid moet zoín procedure in een klokkenluiderregeling opnemen.
Bron: De Standaard




Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 


On 06-08-2014 13:19 Lieve wrote:


En om maar eens advocaat van de duivel te spelen; ik denk dat de overheid van IndonesiŽ hier anders over denkt:

Dus waar komt het geld vandaan? Uit export natuurlijk. Als eerste de natuurlijke hulpbronnen zoals goud, olie, aardgas, bauxiet, hout, nikkel en koper. En het paradepaardje: Tin. De ( nog niet in kaart gebrachte ) rijkdommen zijn enorm, wij zijn het enige Aziatische land in OPEC! En dan hebben we nog landbouwproducten zoals koffie, thee, palmolie, en rubber. En als we nu de controle over het verwerken van al die mineralen en ertsen zelf in handen krijgen, i.p.v. de buitenlandse bedrijven, zullen de inkomsten en winsten nůg hoger zijn. Dit dekt ons in voor de komende decennia. Dus niet alleen export, maar exportvalorisatie; meer geld verdienen aan de verwerking van de ruwe producten. Opmerking van Lieve: Raad eens wat de programma's van de twee belangrijkste presidentiŽle kandidaten inhield?


En dit bevestigt nog maar eens de zienswijze:

Governor: 'New oil reserve discovered in Riau'
PEKANBARU, RIAU - Governor of Riau Province Annas Maamun revealed on Monday that a new oil reserve, presumably the biggest in Riau, was found in Rokan Hilir District by PT Chevron Pacific Indonesia (CPI).

"Fifteen days ago, I met Chevron officials, and they said that the biggest oil reserve in Riau was located around River Rokan. The volume will be more than the oil deposits in Duri Field in Bengkalis," Governor Maamun claimed here on Monday.

The Rokan Hilir District will become the richest in the nation if the source was confirmed, he stated, adding that the revenues from the oil reserve will aid to reduce poverty in the region.

It was the obligation of the administration and the government to help in overcoming poverty in the region, he stressed. Moreover, the wealth of Riau Province should be used for its development as there are many roads that need to be constructed and repaired to boost the local economy, the governor emphasized.

"There is also rapid population growth. In Rokan Hilir District, there were 480 thousand residents five years ago, but now there are 790 thousand residents, which is an increase of 40 percent," the governor pointed out. Besides oil, Riau is also an important center for palm oil production.

According to the Bogor Agriculture Institute, Riau has the most fertile land and the largest number of palm oil plantations on Sumatra Island.



Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

Wat ik tussen neus en lippen door, wel gehoord had, dat men voor de kust van MaleisiŽ Olie hadden gevonden.
Dat in Riau Olie is gevonden dat is mooie, moet straks even kijken op Google map of dat er dicht bij ligt.
Nu had u er over dat ze dat in eigen beheer zouden moeten doen.
Daar heb ik mijn twijfels over, want ze kennen het niet, ze hebben geen ervaringen in de olie industrie, die Offshore komen meestal met buitenlandse personeel.
Daar kan Malam wel het een en het ander over schrijven.

In eigen beheer dan gaat het fout met die gasten, die nog geenszins logica in hun genen hebben....
Ze zullen altijd afhankelijk zijn van buitenlandse investeerders............ Emoticon: I love it Emoticon: Nice Emoticon: Cooool





Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  


On 29-08-2014 12:35 zieleffe wrote:
Wat ik tussen neus en lippen door, wel gehoord had, dat men voor de kust van MaleisiŽ Olie hadden gevonden.
Dat in Riau Olie is gevonden dat is mooie, moet straks even kijken op Google map of dat er dicht bij ligt.
Nu had u er over dat ze dat in eigen beheer zouden moeten doen.
Daar heb ik mijn twijfels over, want ze kennen het niet, ze hebben geen ervaringen in de olie industrie, die Offshore komen meestal met buitenlandse personeel.
Daar kan Malam wel het een en het ander over schrijven. ( silahkan)


Ex BPM zat al tig jaren in Indonesia, ,die heet tegenwoordig Pertamina ? , je hebt ook Chevron (ik dacht actief in Aceh(klasgenoot van mij was ooit security adviseur) .

Je moet eens zien welke gasvelden Indonesia heeft, buiten de andere energiebronnen.
Bruinkool kan je zo oprapen van de grond , de Nederlanders hebben zelfs Emma Haven aangelegd en de treinverbinding tussen de haven van Padang naar Sawah Lunto.

Daarom wilde Prabowo puur grondstoffen uitvoer naar buitenland beperken.


bisa dicek of makemyday .


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



75,240,825 topic views - 233,622 posts - 13,687 topics - 24,410 members - last post @ 16-09-2019 18:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,290,259 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com