indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tjoektjoek
User
spacer line

Bij de aanleg van nieuwe infrastructurele voorzieningen zoals spoorwegen of tolwegen vormt de grond verwerving het grootste probleem waardoor projecten worden vertraagd, eens of oneens?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Hoeft niet meer zo te zijn nu er eerder dit jaar een wet is aangenomen dit bepaalde vormen van onteigening en vergoeding makkelijker maakt.

http://economy.okezone.com/rea(...)anah-untuk-jalan-tol

Dat er altijd wel iemand is die op geld uit is, is natuurlijk zo, maar deze kunnen ze nu makkelijker 'ontzetten'. 50 miljoen per meter vragen, waar de grondprijs 1 is, dat slaat nergens op.

Of het strafbaar gesteld is weet ik niet, maar volgens mij is er ook paal en perk gesteld aan het speculatief opkopen van grond op een aangekondigd traject toekomstige tolweg.

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Oh, ik heb altijd begrepen dat er juist geen probleem is omdat nogal snell de bulldozer van stal wordt gehaald daar waar de grond bebouwd is.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 27-07-2014 12:31 Anne Mieke wrote:
Oh, ik heb altijd begrepen dat er juist geen probleem is omdat nogal snell de bulldozer van stal wordt gehaald daar waar de grond bebouwd is.
Als het grond van de staat is, of een groenzone, dan gaat dat tegenwoordig over het algemeen vrij snel.

Voorbeeldje is Pondok Labu in zuidelijk Jakarta. Daar staan huizen van miljarden rupiah's... ooit gebouwd op groenzones, staatsgrond en dergelijke. Die stukken grond zijn onteigend, sommigen missen een garage, sommigen hebben alleen een garage over, anderen hebben geen ingang meer (door het afbakenen van de stukken grond met betonnen muren).. gebaseerd op corruptie, wat daar al in de jaren 80 plaatsvond.. en vorig jaar is men begonnen met platgooien. Daar ligt over2-3 jaar de tolweg Antasari-Depok... Emoticon: Puh!

Is het echter prive-bezit, dan is het natuurlijk een ander verhaal en moet men zich ook gewoon aan de wet houden.

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ok, duidelijk dan hebben ze mij een klok en klepel verhaal verteld.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 27-07-2014 13:12 Anne Mieke wrote:
De beelden op tv laten natuurlijk graag zielige mensen voor 'hun' platgereden huisjes zien, ware het niet dat ze daar al vaak een generatie of langer illegaal wonen. En ook dan verkrijgt men geen recht om er legaal te mogen blijven zitten, al zou men dat natuurlijk wel graag willen.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Onteigenen moet gewoon gemakkelijker en sneller gaan. Belachelijk dat door een paar personen de vooruitgang wordt tegen gehouden. Het kost hier jaren om een aantal van die kleine rotkaveltjes los te peuteren bij de agrariers en de speculanten.

spacer line  

On 27-07-2014 13:12 Anne Mieke wrote:

In principe gaat het algemeen belang ( en "hogere" belangen ) boven de belangen van individuen .
Dus bij verzet wordt de buldozer(cq pantser wagens ) in gezet .

V.w.b de grondprijzen , dat kan altijd conform de marktprijs bepaald worden.
Toch zijn er groot verschillen , zelfs in dezelfde straat.
Een goede bekende kocht in 2010 een oude rumah Belanda in Jak- Pus voor bijna 8 jut per meter.
Volgens de formule "hitung tanah saja" ( je koopt alleen het grond , huis is zo oud , vol met gaten etc dus eigenlijk een slooppand ).
Nu vroeg een buurman in dezelfde straat , ook met een krot van een huis , (hitung tanah saja formule ) voor 30 jut per m

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-07-2014 13:20 Yerun wrote:

[quote removed]
De beelden op tv laten natuurlijk graag zielige mensen voor 'hun' platgereden huisjes zien, ware het niet dat ze daar al vaak een generatie of langer illegaal wonen. En ook dan verkrijgt men geen recht om er legaal te mogen blijven zitten, al zou men dat natuurlijk wel graag willen.
Zeker, dat zielige gedoe word ik niet week van. Velen bezetten land illegaal en mogen er dus vanaf worden gegooid. Zodra dit gebeurt, komt het op TV en is de overheid weer de boosdoener en het gepeupel is weer zielig. De geŽikte truc; als een razende tekeer gaan, schreien en huilen, maar wel de natie schade berokkenen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 27-07-2014 13:27 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Zeker, dat zielige gedoe word ik niet week van. Velen bezetten land illegaal en mogen er dus vanaf worden gegooid. Zodra dit gebeurt, komt het op TV en is de overheid weer de boosdoener en het gepeupel is weer zielig. De ge�ikte truc; als een razende tekeer gaan, schreien en huilen, maar wel de natie schade berokkenen.
inderdaad heel spectakel waarbij sommigen half zelfmoord lijken te plegen. Tja, beetje naief te denken dat iets je eigendom word als je er 30 jaar zit. Het is geen Nederland, waar krakers meer rechten lijken te hebben als pandeigenaren. Oprotten is oprotten Wil je niet? Dan komt de Satpol PP langs om je huizje uit elkaar te rukken. Ga je dan nog niet weg? Dan meppen ze ook een paar keer op jou in.

Ho Lee Fuk

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Door de UU 2/2012 waar dhr. Yerun al naar verwees, is de maximale periode van waardebepaling, onderhandeling en in beroep gaan, tot ca. 12 weken gebracht. Op zich denk ik niet dat drie maanden nu zo'n ingrijpende vertraging betekent voor grote projecten.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Kan me beelden herrinneren, Jakarta, wel een aardige poos geleden, Sutiyoso was nog gouverneur, dat een hele wijk werd plat gegooit, met aardig heftig geweld ook, en dat was echt vreselijk, die mensen hadden allemaal gewoon legale eigendoms actes, ok, ik neem aan dat die waarcshijnlijk niet op geheel legale wijze verkregen zijn, geen schade vergoeding, niets.....

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Anderzijds, een meid van mama vertelde me dat haar 'echtgenoot' (zij is vrouw nummer drie in het rijtje) een beetje een louche figuur, 2 miljard zal krijgen omdat de kampung waar hij een huisje heeft verdwijnt daar het officieel overstromingsgebied wordt. Dat ging vlot en allemaal heel officieel.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 27-07-2014 17:47 madrotter wrote:
Kan me beelden herrinneren, Jakarta, wel een aardige poos geleden, Sutiyoso was nog gouverneur, dat een hele wijk werd plat gegooit, met aardig heftig geweld ook, en dat was echt vreselijk, die mensen hadden allemaal gewoon legale eigendoms actes, ok, ik neem aan dat die waarcshijnlijk niet op geheel legale wijze verkregen zijn, geen schade vergoeding, niets.....

Het is zeker wel eens gebeurd maar Indonesie is geen uitzondering hierin.
China en Brazilie hebben voor hun WK-droom hetzelfde geintje uitgehaald.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Tjoektjoek
User
spacer line

Heeft de methode van aanbesteden misschien ook nog iets te maken, hoe het grondverwervingsproces verloopt? Er zijn namelijk verschillende manieren hoe de overheid een project kan aanbesteden. Bijvoorbeeld dat de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het ontwerp, financiering, realisatie, onderhoud en exploitatie (PPS/PPP).

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dus een opdrachtnemer kan ook verantwoordelijk zijn voor de onteigening van grond?

Blijft toch staan dat er dikwijls "dwarsliggers" zijn die het "algemeen openbaar" belang dwarsbomen. Grootste probleem is telkens: pembebasan lahan . In de tijd van Soeharto werd benodigde grond zonder slag of stoot onteigend en te weinig uitgekeerd. Dat is weer een ander verhaal waarnaar men ook niet terug wil. Maar hedendaags gaat het de andere kant op. Dwarsliggen om het dwarsliggen of gewoon inhalig. De tolweg tussen Cikampek en Palimanan bij Cirebon loopt zo al jaren vertraging op. Idem dito die tussen Bogor - Ciawi - Sukabumi en die tussen Bawen - Solo. Wegen die van economisch levensbelang zijn voor verbetering van 's lands broodnodige infrastructuur.

marcel70
User
spacer line

On 27-07-2014 17:40 Lieve wrote:
Door de UU 2/2012 waar dhr. Yerun al naar verwees, is de maximale periode van waardebepaling, onderhandeling en in beroep gaan, tot ca. 12 weken gebracht. Op zich denk ik niet dat drie maanden nu zo'n ingrijpende vertraging betekent voor grote projecten.

Vraagje is deze wet ook van toepassing op harta besama als er onderhandelt wordt op de verdeling daarvan?

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

Verdeling bij huwelijksgoederenrecht is kwestie van nemen en geven naar redelijkheid en billijkheid .
Bij (vecht)scheiding gelieve een beedigde makelaar die de marktwaarde van de grond kan bepalen..
Lukt het nog niet, dan naar de pengadilan.

bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Mijnheer Marcel, de wet die dan van toepassing is, is de zgn. UUP, de wet op huwelijken. Het gaat dan in beginsel over de UU No. 1 Tahun 1974 tentang Perkawinan.

Artikel 37 beschrijft wat er gebeurt als er geen overeenstemming is tussen (ex) partners over gemeenschappelijk bezit (nu wordt het een beetje een kluwen), de rechter doet een uitspraak gebaseerd op de kenmerken van het afgesloten huwelijk:
In het algemeen refereert men naar het Burgerlijk Wetboek als het huwelijk is geregistreerd in IndonesiŽ . Lees maar vanaf artikel 126. Anders geldt de wet van het land waar het huwelijk plaats vond.
Voor Moslims is de Kompilasi Hukum Islam (KHI) van toepassing. Hierin wordt duidelijk vermeld dat goederen en eigendommen gescheiden kunnen zijn en dat er geen automatisch gemeenschappelijk bezit is.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

81,010,649 topic views - 238,411 posts - 13,717 topics - 29,708 members - last post @ 10-04-2020 10:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

132,115,287 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com