indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

njio1952
User
spacer line

Ben als kind van 7 naar Nederland gevlucht met mijn ouders. Wil graag de Indonesiche nationaliteit weer terug hebben omdat daar zowat al mijn familie woont. Voel mij Nederlands maar o zo Ook Indonesisch. Ben daar geboren in Jakarta. Kan ik ook een Indonesische nationaliteit aanvragen met daarbij ook een paspoort zonder mijn Nederlandse nationaliteit in te leveren.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Kort antwoord: NEE dat kan niet.

Lang antwoord kort verteld: je voelt je Indonesisch, maar is dat het Indonesie/Indie van TOEN of van NU? Inmiddels zijn we dik twee (Indonesische) generaties verder en lijkt het Indonesie van toen allang niet meer op het Indonesie van vandaag.

Ik zou zeggen, verblijf hier eerst eens een jaar of twee op een familie-visum, kijken of dat je 'o zo ook Indonesisch' voelen dan nog zo leuk is als je nu denkt dat het is. Ik vermoed namelijk dat je hier als vakantieganger wel eens een paar weken/maanden geweest bent, maar dat mag geen maatstaf zijn om maar direct Indonesier te worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik denk dat het antwoord al is gegeven.

Wat me wel van het hart moet is dat dit op twee benen hinken, totaal geen zin heeft. Met zichzelf ongelukkig maken door alleen maar sentimenteel te peinzen over het groenere gras aan de andere kant van de wereld, is niemand gebaat. Velen hier zouden hun rechterarm geven om in het westen te kunnen leven en hun kinderen daar op te laten groeien.

Het komt mij over dat er een heel emotionele reden wordt gegeven voor eigenlijk een financieel of praktisch probleem; u kunt, net zoals mensen als dhr. Malam en zijn echtgenote, redelijk eenvoudig een oplossing vinden die het mogelijk maakt langere periodes in beide landen te verblijven. Daarvoor is echt geen dubbele nationaliteit vereist. Het is iets lastiger, inderdaad.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik verblijf al meer dan 20 jaar in RI maar geen haar op mijn kalende hoofd die er aan denkt Indonesier te worden. Mijn kinderen en echtgenote zouden het niet eens accepteren en me waarschijnlijk laten opnemen in een RSJ.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 26-07-2014 10:28 Yogya-Bali wrote:
Ik verblijf al meer dan 20 jaar in RI maar geen haar op mijn kalende hoofd die er aan denkt Indonesier te worden. Mijn kinderen en echtgenote zouden het niet eens accepteren en me waarschijnlijk laten opnemen in een RSJ.
Emoticon: Very funny na acht jaar hier ben ik nog steeds dolblij dat ik een bruikbaar paspoort in bezit heb, evenals de kleine van me. Indonesier worden uit vrije wil? Emoticon: Stupid

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Nu bent u beide geboren Nederlanders en gehuwd met een Indonesische en dat maakt het natuurlijk allemaal wel veel makkelijker. Er is dan ook geen reden dit op te geven.

Ik denk dat, als dhr. Malam mij toestaat hem weer als voorbeeld aan te halen, het voor iemand in zijn situatie wel anders zou kunnen zijn; als de echtgenote WNI zou worden, zou het leven toch praktischer en aangenamer zijn. Ook als er iemand dan wegvalt.

Wat we al redelijk vaak zijn tegengekomen de afgelopen jaren, is natuurlijk de situatie dat de van oorsprong buitenlander een KITAS Lansia heeft, en dat deze zijn/haar partner die ex-WNI is, moet sponsoren. Dit is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld. Er zijn nu wel KITAP 'spijtoptanten'regelingen die de situatie hebben verbeterd, maar geen speciale her-naturalisatie mogelijkheden.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach Lieve ongetwijfeld zou het voordelen hebben als mijn echtgenote nog Indonesische zou zijn.
Aan de andere kant hebben wij geen plannen om Nederland voor IndonesiŽ te verruilen, Nederland blijft onze thuisbasis.

Ergens in oktober gaan we weer voor een aantal maanden, krijg ik weer de visa perikelen, maar het is inmiddels routine.
Ons huis is gehuurd, bankrekening hebben we, motor staat niet op mijn naam, maar ergens moet er ook vertrouwen zijn.

Ook in IndonesiŽ zijn er vele mensen die je gewoon kan vertrouwen, dus we plukken nu de vruchten en voordelen van twee landen en daar zijn we uiterst content mee.
Mocht er onverhoopt iets fout gaan in IndonesiŽ dan kunnen we zonder noemenswaardig verlies onze biezen pakken.

Buiten de moeilijke procedure om mijn vrouw weer Indonesische te laten worden, durf ik het haar niet eens voor te stellen, ik denk dat mijn vredelievende meegaande echtgenote mij met een klewang achterna komt Emoticon: Blush

spacer line  

Vergeet niet de oude lullen visa, de Retirement Visa.
Alleen zijn de basisvereisten vaak niet voor iedereen haalbaar of aantrekkelijk.

Njio 1952 (geboortejaar ?) kan onderzoeken of de VISA LANSIA voordelen voor haar positief uitvalt.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-07-2014 11:12 Lieve wrote:
Nu bent u beide geboren Nederlanders en gehuwd met een Indonesische en dat maakt het natuurlijk allemaal wel veel makkelijker. Er is dan ook geen reden dit op te geven.
Ik heb hier jaren gezeten met mijn van Nederlandse nationaliteit voorziene ex-partner en daarna jaren alleen. Dus geen huwelijk met een Indonesische, pas na 10 jaar.
Maar goed, is niet zo van belang. Wat me zo vaak opvalt - sorry Njio1952 - dat het vaak oud-Ind(ones)isch gasten zijn die vanwege sentimentele redenen opeens weer Indonesier willen worden. Zo ook die 2 personen die ik assisteerde en waarover ik in een eerdere topic repte. Maar als men dan hier ziet dat juist dezen na verloop van tijd het snelst naar andere Nederlanders trekken, dan vraagt men zich af of de migratie en nationaliteit redenen realistisch waren. Zo was een goede vriend (volbloed Indonesier van geboorte, in 1965 naar NL verkast), ook altijd lovend over zijn land van herkomst. Sinds hij hier vrijwel jaarlijks op vakantie komt, is hij heel anders gaan kijken tegen land en familie. Hij is nu zelfs zover dat hij na zijn pensioen naar RI terug wil, maar ver van zijn familie (stedelingen die behoorlijk welvarend zijn) en tussen veel westerlingen wil verkeren omdat hij zich ervan bewust is geworden hoe Nederlands hij is geworden door de lange tijd in NL. Zijn keuze? Ubud, de meest westerse plaats van RI met een overvloed aan bule om je lekker "thuis" te kunnen voelen in de westerse wereld.

spacer line  

On 26-07-2014 15:21 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
I Zo was een goede vriend (volbloed Indonesier van geboorte, in 1965 naar NL verkast), ook altijd lovend over zijn land van herkomst. Sinds hij hier vrijwel jaarlijks op vakantie komt, is hij heel anders gaan kijken tegen land en familie. Hij is nu zelfs zover dat hij na zijn pensioen naar RI terug wil, maar ver van zijn familie (stedelingen die behoorlijk welvarend zijn) en tussen veel westerlingen wil verkeren omdat hij zich ervan bewust is geworden hoe Nederlands hij is geworden door de lange tijd in NL. Zijn keuze? Ubud, de meest westerse plaats van RI met een overvloed aan bule om je lekker "thuis" te kunnen voelen in de westerse wereld.

Ubud ?
Daar had ik ook ooit belangstelling voor.
Heb een Javaanse vriend die in Duitsland woont(Indonesische paspoort) die daar een lapje grond heeft .
Heb veel gedagdroomd om daar te vestigen.

Ik denk dat het afhankelijk is wie je (aangetrouwde) familie bent , zijn ze financieel onafhankelijk of niet.
Ik had in 2004-2005 rondgereden op Bali (had Jan S daar ook ontmoet) , maar uiteindelijk viel mijn keuze op West Java-Jakarta.
Waar mijn familie/vrienden wonen.
Ze kunnen mij een goede duw geven .

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-07-2014 18:52 Surya Atmadja wrote: Ik denk dat het afhankelijk is wie je (aangetrouwde) familie bent , zijn ze financieel onafhankelijk of niet.
............
Waar mijn familie/vrienden wonen.
Ze kunnen mij een goede duw geven .
Zoals ik al opmerkte, zijn de familieleden van deze vriend "stedelingen die behoorlijk welvarend zijn". Dus hij hoeft niet bang te zijn dat de familie hem lastig gaat vallen voor geld.
Nee, het gaat hem er om dat hij niet meer 100% tegen de Javaanse/Indonesische mentaliteit kan en daarom in Ubud wil verblijven waar hij - indien nodig - afstand kan nemen van de autochtone bevolking en op z'n westers kan converseren.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,614,972 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com