indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Palmboom87
User
spacer line

Geachte forumleden,

Via Ticketindonesia zou ik voor mijn broer een ticket willen boeken. Voor de boeking kan je (als je geen paspoort hebt) ook je KTP (Kartu Tanda Penduduk) nummer doorgeven. Hij beschikt over een KTP, en heeft een kopie hiervan netjes naar mij toe gemaild.

Nu heb ik een tweetal vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben alvorens ik ga boeken:

- Weet iemand wat het juiste KTP nummer is wat je moet gebruiken voor de boeking. Je hebt namelijk 2 soorten nummers op de KTP namelijk:

* Een letter+cijfers (1 letter+11 cijfers) combinatie aan de voorkant van het pasje (P.xxxx.xxxxxxx)
* Een NIK code/nummer (van 16 cijfers) aan de achterkant van het pasje (NIK: xxxxxxxxxxxxxxxx).

Wie weet welke ik moet gebruiken voor het boeken? Misschien handig om er bij te zeggen het gaat om een KTP uit de provincie Maluku... (maakt dat nog iets uit?)

-Ten tweede heb ik de volgende vraag.

Mijn broer heeft twee voornamen op zijn KTP vermeld staan waarvan de eerste voluit is geschreven en de tweede afgekort is met een hoofdletter (voorbeeld: Marinus A (achternaam))

* Is alleen het opgeven van zijn eerste voornaam voldoende voor het boeken via Ticketindonesia?

Misschien handig om te vermelden dat ik van plan was om de tickets te boeken bij Garuda Indonesia.......

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Vraag 1:
Op de KTP-vraag kan ik je geen antwoord geven. (misschien even een mail sturen naar Ticketindonesia.info?)
Vraag2:
Alleen de eerste voornaam is voldoende. Doe ik zelf ook altijd (omdat ik er vier heb en dat sowieso nergens op past)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

NIK is het echte KTP-nummer.

Liefst de namen exact zoals op het document invoeren, hoewel het over het algemeen geen probleem zal zijn als er een letter of naam mist als buitenlander, kan dit voor Indonesische reizigers reden zijn om ze gewoonweg niet aan boord te laten gaan.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 17-07-2014 19:47 Palmboom87 wrote:

- Weet iemand wat het juiste KTP nummer is wat je moet gebruiken voor de boeking. Je hebt namelijk 2 soorten nummers op de KTP namelijk:

* Een letter+cijfers (1 letter+11 cijfers) combinatie aan de voorkant van het pasje (P.xxxx.xxxxxxx)
* Een NIK code/nummer (van 16 cijfers) aan de achterkant van het pasje (NIK: xxxxxxxxxxxxxxxx).

Wie weet welke ik moet gebruiken voor het boeken? Misschien handig om er bij te zeggen het gaat om een KTP uit de provincie Maluku... (maakt dat nog iets uit?)

-Ten tweede heb ik de volgende vraag.

Mijn broer heeft twee voornamen op zijn KTP vermeld staan waarvan de eerste voluit is geschreven en de tweede afgekort is met een hoofdletter (voorbeeld: Marinus A (achternaam))

* Is alleen het opgeven van zijn eerste voornaam voldoende voor het boeken via Ticketindonesia?

Omdat het namenstelsel hier en in heel AziŽ niet zo rigide is als in het westen (voornamen met achternaam) en men zelfs bijvoorbeeld gewoon alleen twee 'voornamen' kan hebben, is het belangrijk dhr. Yerun's advies te volgen, en voor een Indonesische staatsburger ALTIJD ALLE NAMEN VERMELDEN! Er zijn al redelijk wat gevallen geweest waarin reizigers geweigerd werden door onvolledige informatie, ook bij mij in de familie.

Over het KTP nummer: Eigenlijk bestaat dit niet alhoewel het wel vaak zo wordt genoemd. Het nummer waar men het over heeft heet de NIK. Als u het andere nummer (met de P) beter bekijkt, zult u zien dat dit een afgeleide (en incomplete) versie is. Vaak ontbreekt het ook.

Misschien wel interessant als achtergrondinformatie:
Zie de NIK als een rijksregistratie- of SOFI-nummer. Deze is altijd noodzakelijk, of het nu bij de aanschaf van een auto, het openen van een rekening, het behalen van het rijbewijs, het aangaan van een lidmaatschap of voor het boeken van een reis is. Zoals u reeds veronderstelt maakt het inderdaad uit waar de KTP is uitgegeven (dus waar de persoon gedomicilieerd is). Dit ziet men namelijk in de eerste zes posities van het nummer:
1.2. Provincie (81 voor Maluku)
3.4. Regentschap of stadsgemeente
5.6. Onderdistrict
7.8. Geboortedag (voor vrouwen +40)
9.10. Geboortemaand
11.12. Geboortejaar
13-16 Volgnummer

Ik onthoud de betekenis altijd door deze lettercombinatie: PPKKCC.HHBBTT.RRRR (6 regio, 6 datum, 4 nummer). Het is zeer belangrijk hierin geen fouten te maken en zo kan ik het controleren als ik iemands nummer doorkrijg. In mijn geval staat er op positie zeven en acht een 61, men kan dus van het nummer ook het geslacht van de persoon afleiden. Het volgnummer is in feite als hoeveelste persoon men is geboren die dag in dat subdistrict; een 0004 betekent dan dat men de vierde persoon was.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Waarom zit er verschil tussen het opgeven van namen tussen een Indonesier en een buirtenlander?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

AM; van buitenlanders verwachten ze dat ze stampij maken over een letter of een 2e voornam niet vermeld wegens mierenneukerij, Indonesiers kruipen heel onderdanig in een hoekje en pakken hun koffer weer van de band om naar huis te gaan. Immers zelf fout geboekt, dus vette pech.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Vind het toch bijzonder. Ik heb tickets en instapkaarten met allerlei mogelijk variaties. Mijn achternaam staat er vaker niet dan wel op. Van mijn voornamen gebruik er er hooguit twee, die andere twee passen toch niet. Ik gebruik bij jullie meestal alleen de eerste. Ik heb zelfs nog nooit geen vragen daarover gehad. Ook al een keer zonder ticket gevlogen (2 maanden geleden van Lewoleba naar Kupang) en met een instapkaart van iemand anders (Waingapu naar Kupang).

Voor mijn intercontinentale tickets gebruik ook meestal alleen mijn eerste voornaam. (het past trouwens ook niet op het immigratieformulier en daar zet ik voor de twee laatste de initialen op)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha kijk dat is nauw die zorgzame IndonesiŽr, die geen gedisciplineerd mentaliteit kennen.
Ze zijn goedkoop en daarom rommelen ze maar wat aan.
Dat ik het weet dat vorig jaar van en naar Bintan gevlogen heb, wat een chaoten zijn het op die vliegvelden...... Emoticon: Devil
Er zit geen structuur aan die mensen en de controleurs die managers hebben ook een opleiding gehad, van een onbeholpen guru, die het ook niet weet, zo gaat het daar er aan toe en zo hollen zo meer achteruit dan vooruit.
Trouwens in Nederland begin je dat ook al te merken bij de jongere generaties............ Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Clown

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Palmboom87
User
spacer line

Iedereen van harte bedankt voor jullie input!
Hier kan ik zeker wat mee......!

Salam
Palmboom

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,556,988 topic views - 235,443 posts - 13,700 topics - 26,270 members - last post @ 09-12-2019 12:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,561,712 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com