indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve, als ik in Indonesie ben dan kijk ik ook naar het nieuws en het maakt niet uit waar het over gaat; ik erger me groen en geel als het naar Amerikaans idee om de 10 minuten wordt onderbroken voor een Indomiereclame of zoiets. Natuurlijk ken ik de natuurrampen en ook de diverse vliegtuigongelukken.

Ik moet accepteren dat in Indonesie een leven minder waard is maar begrijpen doe ik het niet. Voor mijn gevoel heeft dit vooral hiermee te maken. De terroristische aanslagen zijn door landgenoten gedaan maar ik heb niet de indruk dat daar echt heel lang bij stilgestaan wordt. Ook ben ik nogal eens in Indonesie geweest als er weer eens een ramp was. Nog niet zo lang geleden de longsor en overstromingen in Noord Sulawesi. Ik merkte al snel dat ik me drukker maakte dan de bevolking zelf. Ik ken ook de etnische en politieke zuiveringen maar blijkbaar is dat snel vergeten als ene Prabowo hiermee alsnog bijna de helft van de kiesgerechtigden mee krijgt.

Deze ramp hoort in geen enkel van bovenstaand rijtje thuis voor mijn gevoel. Wat hier in Nederland gebeurt, de hele afgelopen week, vandaag maar met name gisteren heb ik in heel mijn leven in Nederland nog nooit meegemaakt.

Ook een land als Amerika heeft al vanalles voor haar kiezen gehad maar daar wordt toch beter begrepen wat hier aan de hand is.

Maar, ik denk zelf dat het en samenloop van omstandigheden en feiten is dat mensen daar blijkbaar anders in elkaar zitten dan wij. Ik heb er moeite mee.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

AM,
het is waarschijnlijk te wijten aan cultuur verschillen.
Het verlies van je geliefden ouders , kinderen en vrienden is altijd pijnlijk voor de direct betrokkenen , of men westers, oosters of wat dan ook.

Iets anders is dat men ook soms houvast zoeken en vinden in hun geloven .

Even off topic:
De keuze van bijna 50% van kiesgerechtigden is te verklaren omdat de nieuwe generatie Indonesiers ook weten dat er een nieuwe tijdperk komt in Indonesia , die min of meer ingeleid werd door SBY .
Men heeft een sterke leider nodig , wie het ook is .

bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Inderdaad Om. Ik geloof zeker niet dat een mensenleven in IndonesiŽ minder waard is. Men is er echter meer in 'survival mode' wat het mogelijk maakt zich meer af te sluiten van andere problemen. In het westen is men misschien ook een beetje verwend (excusez le mot, het klinkt nogal pedant). En dan is de schokgolf veel groter als er iets zeer ergs gebeurt (het effect van het steentje in de vijver vergeleken met in de woelige zee).

Ik vind dat deze ramp zeker wel in bovenstaand rijtje thuishoort. Als men ziet wat de impact was op de Australische bevolking na de bomaanslagen op Bali bijvoorbeeld en wat dat heeft gedaan voor de Indonesisch/Australische relaties; het is zeker te vergelijken. Maar dat is dan weer iets wat eigenlijk maar weinig ruchtbaarheid in Europa heeft gekregen. Logisch, men is het meest begaan met iets wat het eigen volk aangaat; dat is menselijk.

Ik vind het eigenlijk ongepast om dit nu aan te halen omdat ik weet dat de wond nog zeer vers is en ik bied bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan. Maar wat mij altijd opvalt, is dat er in het westen eigenlijk altijd alleen ad hoc gebeurtenissen zijn die het nationale gevoel stimuleren. En taferelen van intens verdriet, woede, verbijstering of blijdschap bij de ganse bevolking naar boven halen. Een ramp van deze omvang is er ťťn van, andere zijn de ontdekking van netwerken van kindermisbruik en -moord (Witte Mars), een serie drieste overvallen op een warenhuisketen, een eindronde halen in een wereldkampioenschap voetbal, een Tour de France winnaar hebben, een tennisster die Grand Slams wint, een schaatstocht over Friese meren.

Opnieuw; ik wil het gebeurde niet minimaliseren maar gewoon het punt bekrachtigen: in de door AM verguisde televisiereclames hier wordt het land Indonesia wel in elke spot vernoemd. De Indonesia Raya kennen we allemaal. De Pancasila kennen we allemaal. Er zijn geen nationale rampen die dat gevoel even doen pieken; het staat hoe dan ook op een hoger niveau.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Laat ik het zo stellen: bij deze ramp zijn ook Indonesiers omgekomen en ik heb niet de indruk dat buiten hun families mensen daar echt mee bezig zijn, in die zin dat ze niet beseffen wat er nu werkelijk gebeurd is en dat dit uiteindelijk de hele wereld aangaat. Op de eerste plaats omdat het nieuws blijkbaar erg karig is maar ik merk ook dat wat ik doorsluis maar amper aankomt.

Wat je precies bedoelt met Indonesisch/Australische relaties weet ik niet, aan de toeristenaantallen van dat land is het in elk geval niet te zien. Ook bedoel ik te zeggen dat deze aanslag gedaan is door eigen volk wat toch net iets anders ligt dan wat hier gebeurd is.

Ik vind dat een mensenleven in Indonesie wel minder waard is en dat uit zich soms in ogenschijnlijk kleine dingen. Ik was een jaar of 6 geleden op een islamitische begrafenis van een 18 jarig meisje. In de rouwstoet liep iemand voor me met een t-shirt "fuck you" en zo ongeveer iedereen was aan het bellen en sms-en. De moeder van het meisje was een paar maanden daarvoor bevallen van weer een dochter, en ach ze zou wel weer zwanger proberen te worden.... Zo kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen. Ik begrijp wat je met de "survival mode" bedoelt; misschien verklaart het ook dat er in het algemeen soms wat gemakkelijk over dingen gedaan wordt.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2014 20:03 Surya Atmadja wrote:
AM,
het is waarschijnlijk te wijten aan cultuur verschillen.
Het verlies van je geliefden ouders , kinderen en vrienden is altijd pijnlijk voor de direct betrokkenen , of men westers, oosters of wat dan ook.
En dat is precies hetgeen wat ik niet altijd zie. Je rijtje staat volgens mij ook niet in de goeie volgorde, maar dat is een ander verhaal.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Sorry Anne Mieke, ik heb nog wat aan mijn post toegevoegd.

M.b.t. AustraliŽ vs IndonesiŽ: Van tijd tot tijd is het gewoon echt koude oorlog tussen de twee landen. Het zijn politieke machtspelletjes natuurlijk omdat beiden de dominante in de regio willen zijn en zaken zoals aanslagen worden daarvoor gretig gebruikt.

Over de volgorde van het rijtje; ja, misschien zijn ouders voor ons wel het belangrijkste. Of dat dit slecht is?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 24-07-2014 21:08 RPeetoom wrote:
Uw alwetende toontje is een laagje vernis dat uw domheid perfect doet glanzen.

Daar heeft u waarschijnlijk heel lang over na moeten denken. Toch bedankt voor de (alweer) constructieve reactie. Ik kijk altijd uit naar uw pejoratieve (excuseer, moeilijk woord) en nietszeggende opmerkingen. Waarom niet eens gewoon deelnemen aan de discussie? Met argumenten? Of kunt u dat gewoon niet? U doet me altijd weer aan een bepaalde politicus denken met zijn negatieve oneliners.

Het is trouwens 'alwetend toontje'. Of 'alwetende toon'. Zelfs ik (van oorsprong niet-Nederlandstalige) weet dat. Maar misschien heeft u dat nooit op school geleerd?

elsbeth
User
spacer line

Dat mensen op een andere manier hun verdriet uiten (of zelfs helemaal niet) wil nog niet zeggen dat ze minder verdriet hebben. Ik heb in Indonesie ook begrafenissen meegemaakt van kleine kinderen, het leek in eerste instantie of nabestaanden geen verdriet toonden. Maar als je hen in de ogen keek, zag je een verpletterende dofheid en leegheid waaruit het verdriet te lezen was. Ik heb mij altijd enorm verzet tegen uitspraken als dat een verlies van een kind in het ene land erger is dan in het andere land. Ik vind dat je daar verschrikkelijk mee uit moet kijken.
Lieve en eerder Sabar beschrijven een aantal dingen die ik ook voel. Ik had er eigenlijk niet over willen beginnen, iedereen leek immers zo enorm eensgezind in het fantastische van het getoonde verdriet van heel Nederland.
Ik heb de afgelopen dagen af en toe iets mee gekregen van de gebeurtenissen in nederland, ben nl. sinds een paar dagen op vakantie.Ik heb hier een klein laptopje en een zeer langzaam Wifi. Vandaar dat ik de afgelopen dagen niet heb gepost. Toch wil ik het volgende nu kwijt: ja, er is iets vreselijks gebeurd, je moet er niet aan denken dat het jouw familie betreft. En ja, het heeft iets verschrikkelijks onrechtvaardigs dat deze slachtoffers min of meer betrokken zijn geraakt in een oorlogssituatie. Maar ook de 700 verkeersdoden die wij in Nederland ieder jaar hebben, zijn onrechtvaardig en voor betrokkenen een even grote ramp: je verliest een dierbare (of meerdere).
Waar ik persoonliijk moeite mee heb (zoals gezegd: ieder verwerkt zoiets op zijn eigen manier) is de manier waarop juist de afgelopen dagen in beeld worden gebracht. Waar ik van vele forumleden lees dat het zo mooi is dat alle snelwegen en viaducten vol staan met mensen die de rouwstoet willen volgen, zie ik mensen die het hele gebeuren willen filmen, fotograferen. De TV gaat bij mij dan uit. De ontroering stopt bij mij dan meteen.
Ik voel mij er juist erg ongemakkelijk bij. Ik hoor verder iedereen (terecht) over de beelden waarbij door mensen ter plekke werd geplunderd, knuffels die werden getoond, maar ik hoor niemand over de walgelijke reportage van 1 vandaag waar godbetert een dagboek herkenbaar werd getoond en waar nb ook nog uit voorgelezen werd.
Gelukkig kwamen er snel excuses en werd de uitzending verwijderd.
Er gebeuren in de wereld vreselijke dingen en dit is er ťťn van.
Het zou in mijn hoofd niet opkomen om een rouwstoet van mij volstrekt onbekende overledenen te gaan bekijken. Wat is daarvan de intentie?
Iedereen gaat op zijn eigen manier met verdriet om, het verdriet van hemzelf of het verdriet van een ander. Het is ook geen kritiek, het is de beschrijving van mijn ongemakkelijke gevoel bij de TV beelden van massa's fotograferende filmende en klappende mensen bij een rouwstoet.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je bent niet de enige met het ongemakkelijke gevoel, ik heb er vandaag ook een paar gesproken. Maar precies zoals je zegt, iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om. Ik wil graag alles zien, de beelden, de verhalen, tv, internet, alles. Ik denk dat ik ook tussen die mensen zou kunnen staan, al was het maar om een soort verbondenheid te voelen of een antwoord op diegenen die dit hebben laten gebeuren. Zeker weten doe ik het niet want ik heb het tot nu toe nog niet gedaan. Ik heb weer geen moeite met die camera's.

Een rouwstoet met onbekende overledenen..... tja er zijn ook mensen die naar een begrafenis in Toraja gaan of een crematie op Bali, iets wat mij weer niets doet.

Gewone begrafenissen etc in Indonesie (dus van bekenden ed) gaan daar heel anders. Een paar maanden geleden was ik nog bij mensen waarbij je niet eens kan zien of het nu een begrafenis of een feest was. Er werd gezongen, gegokt en gezopen (ja echt gezopen). Ik was over de rooien, zij niet. Ik denk dat dat ook komt omdat het vaak normaal is om werkelijke naar elke begrafenis te gaan, dus met een frequentie van 1, 2 keer per week zeg maar. Ze zeiden overigens zelf ook dat het meer op een feestje leek.

elsbeth
User
spacer line

Lieve, misschien moet je de heer Peetoom even vragen wat zijn bezwaar tegen jouw posting nou precies is. Misschien heeft hij zeer steekhoudende argumenten, maar dan moet hij niet zo flauw zijn die onder het tapijt te vegen.

elsbeth
User
spacer line

Wat je zegt over het bezoeken van begrafenisceremonies in Toraja trek ik mij zeker aan. Nemesis heeft mij daar jaren geleden al eens over aan het denken gezet. Toch ben ik nog wel eens naar zo'n ceremonie geweest. Het verschil zit hem er een beetje in dat het daar (in de gevallen dat ik er was, maar dat geldt volgens mij vrij algemeen daar) is dat het om mensen ging die al jaaaaren dood waren. Maar ach, is het niet de mens eigen om zijn keuzes goed te praten en te verdedigen.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Elsbeth, het leven is te kort (en de nacht ook, het is al 3 uur) om me verder iets aan te trekken van RPeetoom's beweegredenen en zijn eeuwige trol* praktijken. Ik heb interesse in uw mening en die van anderen zoals AM, maar eigenlijk niet in de zijne.

Ik schrok ook toen ik op een nieuws website al die mensen zag. Ik dacht eerst; het is om afscheid te nemen. Maar als je al die smartphones met camera's in de lucht ziet vermoed je snel dat het om ramptoeristen gaat.

Slaap wel.

*ik besef dat het beste om trollen tegen te gaan, is door er geen aandacht aan te besteden. Maar ik vind het heel grof om met zo'n beladen onderwerp (de discussie is een beetje zoals op eieren lopen en je moet je woorden goed afwegen) af te komen met zulke ongefundeerde persoonlijke aanvallen. Of dat het nu gaat om een gefrustreerde persoon die boos is op de hele wereld of een twaalfjarige puber op zijn zolderkamer (wie zal het zeggen?), er zijn grenzen.

Een trol (mv.: trollen) in een internetomgeving is een persoon die op fora, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties (bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen - ook wel flames genoemd in internetjargon) van andere mensen uit te lokken, opzettelijk verkeerde informatie (desinformatie) te geven of zichzelf expres anders voor te doen en een rol te spelen. Het gebruik van het woord trol in deze zin, is afkomstig van de vroege uitsluitend Engelstalige internetgemeenschap.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2014 22:12 Lieve wrote:
Maar als je al die smartphones met camera's in de lucht ziet vermoed je snel dat het om ramptoeristen gaat.
[quote removed]
Nee, dat geloof ik niet. Ik fotografeer zelf ook en veel daarvan zijn niet de typische vakantiefoto's maar het alledaagse leven in welke vorm dan ook (en dus ook detailfoto's van begrafenissen). Dit is volgens mij vooral het vastleggen van een uniek moment, juist om het niet te vergeten. Waarom zou een fotograaf die voor een krant werkt dat wel mogen en een gewone burger niet.
Ramptoeristen zijn in mijn ogen een andere categorie.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben tegen de avond gaan slapen, nadat ik vermoeid in de zon gelegen middag heb genoten, zie ik deze discussie van de dames en het moet mij van het hart dat de gevoelens wel echt op vrouwelijk elementen rusten.
Om moeilijke woorden te vermeiden, een vrouw beleef de emoties heel anders, dan de mannen.
Zoals jullie weten, heb ik twee jaar geleden bij mijn schoonmoeder die ceremonie mogen mee maken.
Ik heb het verschrikkelijk gevonden, hoe er daar met overledenen mee omgegaan word.
JE BELEEF HET EN DAN ECHT JE MOET JE EIGEN CULTUUR GEWOON WEG DENKEN .
(HE WEER DIE CL AAN STAAN)
In mijn vorige postingen heb ik het ook over beschaving gehad en dat is het verschil die kennen ze niet en daarom verrast het ons zo, hoe ze met mensen omgaan.
Waarom kennen ze dat niet en heb men dit niet tot zich kunnen nemen, door de eenzijdigheid in hun leven, ze kennen elkaars culturele verschillen nog geen zins.
De meesten krijgen niets mee in hun leven, zoals wij de wereld binnen halen met deTV kent men daar niet zo, alleen de rijken kunnen van alles op TV krijgen.
Op Java weten ze niet hoe ze op Sumatra en anders om, hun doden begraven.
Ook het moslims achtige leef stijl, maakt het een groot verschil, onpersoonlijk gauw onder de grond stoppen en weg is weg.

Ik heb op Bali een crematie bijgewoond vond het prachtig en dat heeft niets te maken met ramptoeristen, maar met geÔnteresseerd zijn in andere culturen.
Zag in het vuur gewoon een armpje uitvallen en daar worden zij niet geŽmotioneerd van.
Nu ga ik slapen en zie in de morgen wel hoe er gereageerd word....... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Er is een dunne lijn tussen medeleven en ramptoerisme. Of moeten we het sensatie-lust noemen? En dan hebben we ook nog het ergens bij willen horen.

Voyeurs zijn we allemaal wel (anders zouden de boekskes niets verkopen). Wat is het nut nu eigenlijk om van iets het naadje en draadje te weten? Ik bezondig me daar net zo goed aan hoor, ik ben zeker niet roomser dan de paus.

Ik vraag me wel af in hoeverre je nog sereen het moment kan beleven als je daar staat te foefelen met je gsm om toch maar de mooiste plaatjes voor het thuisfront te maken.

Ook kan ik me nog discussies herinneren indertijd over de herdenking van slachtoffers of bekendheden (Ground Zero, Apeldoorn, Volendam, Dutroux slachtoffers, Enschede, Fortuyn, Leopold, Lady Diana, enzovoort), men ziet altijd dat herdenkingsplechtigheden overvol zijn. En iedereen zal wel zo haar of zijn reden hebben deze te willen bijwonen. Die van de pers en media is duidelijk: Geld verdienen. En veel politici zijn natuurlijk opportunistisch.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Denk dat u een goed punt maakt mijnheer Zieleffe; als men zich kan loskoppelen van de eigen achtergrond en zich in de plaats kan stellen van de mensen, is dat natuurlijk perfect.

Maar ja, hoevelen is dat gegeven? Als ik voor mezelf spreek; ik begrijp waarom velen onder u op een bepaalde manier tegen IndonesiŽ en haar bewoners aankijken. Maar het emotionele facet dat ik dat onaangenaam vind, kan ik wel niet uitvlakken. Het is moeilijk jezelf weg te cijferen en echt neutraal te zijn, het is altijd door een gekleurde bril dat men iets ziet.

Nu, denkt u omdat er geen mannen 'in het pak' een perfect ingestudeerde en impressionante ceremonie uitvoerden, het verdriet om uw schoonmoeder minder was? Nee toch? Gaat het er dan over dat zij meer respect verdiende? Dan hebben we het weer over de westerse kijk daarop.

Terug over de MH17: In andere landen met veel minder slachtoffers zijn er niet zulke (staats)plechtigheden georganiseerd. Daarom is het verlies voor de nabestaanden niet kleiner en wordt er niet minder gerouwd. Het is (jammer genoeg) een kwestie van nummers en aantallen; hoe groot was de verontwaardiging geweest bij vier medelanders onder de slachtoffers? Of twaalf?

Nog iets waar ik aan denk; de zgn. koffietafels na een (Vlaamse?) begrafenis waar familieleden en vrienden op zijn uitgenodigd, zijn eigenlijk heel aangenaam en joviaal. Als men niet beter wist, zou het kunnen zijn dat men op een familiefeest zat. En in IndonesiŽ is dat soortgelijk bij een wake voor de begrafenis of crematie; er wordt na de plechtigheden eten geserveerd en gebabbeld en gelachen. Voor sommigen zal dat wel respectloos zijn. Maar het brengt de mensen ook wel dichter bij elkaar.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-07-2014 02:03 Lieve wrote: En in IndonesiŽ is dat soortgelijk bij een wake voor de begrafenis of crematie; er wordt na de plechtigheden eten geserveerd en gebabbeld en gelachen. Voor sommigen zal dat wel respectloos zijn. Maar het brengt de mensen ook wel dichter bij elkaar.
Ik zie dan ook zelden verschil tussen een huwelijksfeest en een begrafenisfeest. Als we ergens langs rijden en ik zie een feestelijke bedoening, vraag ik mijn eega of het hier gaat om een trouwerij of uitvaartplechtigheid (soms staan ze ook niet ver van elkaar). Maar goed, alle gekheid op een stokje (of mag dat nu ook niet?), ik heb de meeste postings niet gelezen, ook geen zin in: een ieder rouwt op zijn of haar wijze. En de Nederlandse wijze is geen universele wijze. Zeker niet, het is een calvinistische wijze. Heel anders dan in Mexico, New Orleans, maar ook zeker anders dan hier in RI waar men wel degelijk rouwt, alleen niet op onze wijze. Persoonlijk sta ik veel meer achter de manier waarop men hier rouwt dan achter de wijze in NL. Geen praatgroepen en therapien voor nodig; men steunt elkaar via allerlei rituelen die zeer goed werkzaam zijn hier. Anyway, laat een ieder in zijn/haar waardigheid en het op zijn/haar eigen wijze doen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De "survival mode" is iets wat de meesten in het westen niet kennen.
Met uitzondering van diegenen die er ervaring mee hebben elders of
bv in de oorlogsjaren.
Iedere keer wanneer ik hier verblijf dan zijn er een aantal "feesten"
trouwpartijen,geboortes en overlijdens.
Voor veel mensen hoort dat bij het leven hier... GRATIS SMP (eten !!!)
verre familie zien (reunies) en even tijd om bij te praten (Gossip2)

Het leven voor de meeste Indonesiers is zwaar. Geen werk is geen eten.
Dus dan is het "bedelen" bij familie of via de kumpulans.
Geld lenen bij de een om de ander terug te betalen en dan nog iets overhouden
om te kunnen eten.
Sociale dienst,voedselbank dat hebben ze hier niet, op sommige plekken kan
men aankloppen bij de kerk of moskee of yayasan (verbonden daaraan)
Wanneer je ziet hoeveel mensen er hier overlijden aan "eenvoudige ziektes"
zoals diabetis en tuberculose, een botbreuk (bij een ongeval) etc etc dan
kan je dat als westerling niet begrijpen.
Doodgaan .... dat is onderdeel van het dagelijks leven, iedere 6 maanden
dat ik hier ben maak ik het mee .. en dan heeft men ook nog de herdenkingen.
Het hoort bij de cultuur, het kost allemaal geld (cultuur=gengsi kost geld) en
zo draait het gewoon door. Morgen gaat er weer iemand trouwen of wordt er
een baby geboren en dan moet er weer iets in de amplop geduwd worden,
maar ... men krijgt ook iets terug ... roti,bungkus of iets anders.

Voor direct betrokkenen is er (soms intens) verdriet maar voor de omgeving
is het wat komt hierna weer ........ survival-mode dus ...

Een "echte" ramp ..... om dat te voorkomen gaat men naar de kerk en/of moskee.
Alhamdullilah .....

Het vliegtuig Algerije ... verdwenen van de radar is neergestort in Mali
116 doden ..... nationaliteiten oa 50 fransen, oorzaak ???

http://www.thejakartapost.com/(...)d-crashes-mali.html.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

On 25-07-2014 06:11 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ik zie dan ook zelden verschil tussen een huwelijksfeest en een begrafenisfeest. Als we ergens langs rijden en ik zie een feestelijke bedoening, vraag ik mijn eega of het hier gaat om een trouwerij of uitvaartplechtigheid (soms staan ze ook niet ver van elkaar)..

Ik durf hier te zeggen dat ik tientallen of meer Indonesische begrafenissen gezien en ook bijgewoond .De meesten zijn moslims( ik ben namelijk moslim) , en vele Christenen (vrienden , bekenden) .
Meestal bij dierbaren , alleen bij mijn ouders niet , het is onmogelijk om aanwezig te zijn.in Jkt.Overleden Moslims moeten dezelfde dag begraven worden.

Er zijn wel degelijk verschil tussen een begrafenis gebeuren en huwelijksfeest.
Bij de begrafenis van de Moslim heb je een opgebaarde overledene , bij de Christenen die de overledene thuis houdt idem dito.
Soms wordt het opgebaard in een rouwcentrum( Rumah Duka).

De gewoonte /adat : de gasten , vaak komen ze van ver , krijgen gepaste eten en drinken.
En er wordt niet gefeest !, bij feesten denk ik gelijk aan lopend buffet, catering , vrij eten en drinken , al dan niet met alcohol houdende dranken.
En muziek om te dansen, varierend van dangdut tot hip hop of wat dan ook.

Bij de Christenen en Chinese Indonesiers zie je van mijlen ver of het een begrafenis gebeuren is of een feest gebeuren.

Het delen van verdriet en geluk:
Ik zag een reportage (in Oekranie) .
Men vroeg aan de Nederlandse reporter of jullie (Nederlanders) rouwdag hebben of gaan organiseren .
Antwoord, wij hebben het niet .
Gedeeltelijk waar want de laatste Nationale rouwdag was iets meer dan 50 jaar geleden.

Aangezien de impact groot is ( door gesol , politisering etc ) had men de boodschap kennelijk begrepen en opgepakt .
Er kwam een rouwdag , en iedereen voel zich solidair, betrokken .
Er is een (menselijke) behoefte om je verdriet te delen.

Terug naar Indonesia, iedereen die een sterfgeval bewust meemaakten zien gelijk dat de direct getroffenen gesteund werden door de omgeving, familie, buren etc.
Vanaf de eerste dag , de 1ste nacht, vaak samen bidden tot de 7de dag,daarna de 40ste , 100, 300 , en 1000ste dag .

Uiteraard moeten de gasten eten en drinken krijgen .

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

geen appels met peren vergelijken, maar vond dit toch wel interessant:

http://www.slate.com/articles/(...)states_tried_to.html

spacer line  

On 25-07-2014 11:18 madrotter wrote:
geen appels met peren vergelijken, maar vond dit toch wel interessant:

http://www.slate.com/articles/(...)states_tried_to.html

Ik heb de gereconstrueerde films gezien over de fout die gemaakt werd door de Amrikis .
Dacht dat het bij Discoverry Channel is ? .

Daarnaast is er een Koreanse passagiersvliegtuig (een Boeing 747?) die door een Russische gevechtsvliegtuig werd neergehaald (ook Discoverry Channel) .
Dat kwam omdat de koreaanse piloten verkeerd vliegen en per ongeluk tot 2 x toe overRussische luchtruim vlogen.
Op dat moment dachten de Russen dat het een Amerikaanse militaire spionage vliegtuig was .
Dus toen de Koreaanse vliegtuig eerst ontsnapte en weer boven de Russische luchtruim bloog werd de boeing neergeschoten door de Russische piloot.
In opdracht van de basis , eerst werd waarschuwingssalvo gegeven ( van achter).
Toen de Boeing niet reageerde en verder doorvliegt richting Russische grondgebied werd het uiteindelijk neergestoten.
De Rusische piloot volgt gewoon de bevelen en was nog steeds van overtuigd dat het een Amerikaaanse vliegtuig was.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-07-2014 08:05 Surya Atmadja wrote: Er zijn wel degelijk verschil tussen een begrafenis gebeuren en huwelijksfeest.
Het was een joke pak Surya. Ik bedoelde dat men het verschil niet ziet tussen een trouwerij omdat die traditionele bruiloften hier zo weinig met het begrip "feest" (plezier) te maken hebben maar meer met een (rouw)plechtigheid. Dat bedoel ik met de opmerking geen verschil te zien. Als het mogelijk is, probeer ik altijd bij een bruiloft er onderuit te komen want het heeft nog meer een grafstemming dan een begrafenis hier.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Yogya-Bali.
Sorry , dat ik het verkeerd begrepen heb.

Want als ik eerlijk mag zijn , er zijn 2 Yogyanezen die ik respecteer , zelfs als ik niet niet altijd eens ben met hun .
Je moet kunnen zeggen , we zijn eens dat we oneens(kan ) zijn.

Persoonlijk vind ik dat bruiloften een plaats is om te kunnen zien(wie er uitgenodigd zijn) en gezien te worden( je bent erbij, dus men had niet vergeten om je uit te nodigen ).
Ook lekker en veel vreten, vooral met een goede cateraar , roddelen etc .

Gelukkig woon ik in buitenland , anders zou ik veel uitnodigingen krijgen , te veel familie-vrienden, dus veel verplichtingen.
Zou ik de kado cq envellope met " inhoud" niet kunnen ophoesten van mijn vorstelijke AOW .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nu zijn we wel erg afgedreven van deze topic Vliegtuig MAS van Amsterdam naar KL neergeschoten.
Daar kan beter een nieuwe topic voor geopend worden.
Stel voor, om dat door Yogya-Bali over te laten,verzin een goed tekst, wat maakt het verschil, in cultureel gezien traditionele bruiloften en begrafenissen.

http://www.nrc.nl/youp/2014/07(...)19/niet-te-bevatten/

http://www.hpdetijd.nl/2014-07(...)ellectuelenverdriet/

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
User
spacer line

Heel interessant dat je met die link komt, Madrotter. Toevallig haalde mijn man dit vanmiddag aan. Ik kon het mij niet herinneren, maar was van plan het op te zoeken.
Ik geloof niet dat het appels met peren vergelijken is, maar we zullen moeten wachten tot alles grondig is uitgezocht.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,847 posts - 13,518 topics - 16,739 members - last post @ 22-11-2017 02:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,406,138 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com