indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Qbeth
User
spacer line

saya mau kembali pindah kewarganegaraan saya, dari NL ke Indonesia, perkawinan saya sudah berakhir, dan saya mau membawa anak2 saya thomas 8 thn, dan Isabella 5 thn, apa kah bisa ?

Qbeth
User
spacer line

Op 13-07-2014 10:41 schreef Qbeth:
saya mau kembali pindah kewarganegaraan saya, dari NL ke Indonesia, perkawinan saya sudah berakhir, dan saya mau membawa anak2 saya thomas 8 thn, dan Isabella 5 thn, apa kah bisa ?

pierre
User
spacer line

Niet iedereen op dit forum is de taal machtig.

spacer line  

Bisa saja bu.
Lebih baik tanya ke KBRI bagian imigrasi.
Biasanya mereka bilang sulit atau tidak bisa.

Atau ibu pindah ke Indonesia dan memulai prosedur dari Sosbud, Kitas dan Kitap .
Yang penting apa ibu punya saudara/ teman yg bisa membantu antara lain sebagai sponsor.di Indonesia.

Warga negara si kecil dan izin suami harus dibawa sebagai pertimbangan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kort vertaald.
Is mogelijk , de juiste info vragen aan KBRI Den Haag .
Meestal werd gezegd moeilijk of bijna onmogelijk.

Of ze gaat eerst verhuizen naar Indonesia , via KITAS-KITAP alsnog proberen de Indonesische staatsburgerschap aan te vragen.
Ook belangrijk te weten of er toestemming is van de vader(voogdijschap) en de nationaliteit van de kindern.

bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Semua tentang bagaimana mendapatkan WNI dapat ditemukan di sini bu tapi ada banyak persyaratannya. Ibu harus mempunyai KITAP terlebih dahulu. Semoga berhasil.

http://hukum.unsrat.ac.id/pp/pp_2_2007.pdf

Hierboven vertel ik dat alles in deze wettekst terug te vinden is. Een ex-WNI heeft natuurlijk veel procedurele voordelen (bijv. kennis van het land, de cultuur & taal en Indonesia Raya, het volkslied) maar dient hier wel eerst op een KITAP te verblijven!

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik zal wel weer als uiterst grof worden bestempeld.
Hoe gek ben je om je Nederlandse paspoort voor je zelf en je kinderen op te geven.
Daar zit wat achter anders doe je dat niet.
Wat zit er achter Qbeth Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

spacer line  

Mocht je nadere info nodig die ik mss kan beantwoorden kan jou email adres geven of HP nr.

Indien nodig wil ik wel een paar telefoontjes voor je doen, gratis.
Discretie gevraagd en aangeboden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-07-2014 10:41 Qbeth wrote:
Ik vind het vreemd dat zowel titel als posting in het Indonesisch zijn.Bovendien heeft u de Nederlandse nationaliteit en die kan niet verkregen worden zonder het Nederlands te beheersen.

Graag in het Nederlands verder alstublieft zodat ook de niet Indonesisch sprekenden er nog een touw aan vast kunnen knopen. Zie ook forumrregels
∑ 2.1 ∑ Language
The languages which is used on this forum are English and Dutch (in the separated sub-forums), this language is understood by most of the visitors. Languages like Bahasa Indonesia will not be accepted on this forum.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik kan me niet uitspreken over het waarom natuurlijk. En over de situatie met de kinderen helemaal niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat als men terugkeert naar het vaderland na een moeilijke periode en een echtscheiding, men spijt heeft van de verandering van nationaliteit. En, des te beter; het is een signaal dat niemand moet bang zijn dat de persoon dit indertijd gedaan heeft om te profiteren van het Nederlands stelsel. Voor de kinderen zijn er meerdere opties zodat zij eventueel de voordelen van het Nederlanderschap niet hoeven te verliezen.

Zoals reeds gezegd is de procedure voor een ex-WNI niet wezenlijk anders dan voor andere buitenlanders. Maar aan veel eisen zal voor haar redelijk eenvoudig tegemoet te komen zijn (ja, men moet inderdaad het volkslied zingen voor de commissie). En eigenlijk is de procedure ongecompliceerd en rechttoe rechtaan. Ik zou de Indonesische ambassade hiervoor totaal links laten liggen en alles via familie in RI spelen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wanneer de familie in RI dat kan is dat een mogelijkheid.
In het andere geval kan wellicht djavaconsults.nl weer helpen ??

http://www.djavaconsults.nl/wiezijnwij.htm

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Als er geen familie is in IndonesiŽ, dan houdt het op. Echt waar, dan is er v.w.b. sponsoring maar ook argumentatie geen beginnen aan.

spacer line  

On 14-07-2014 09:36 Lieve wrote:
Als er geen familie is in IndonesiŽ, dan houdt het op. Echt waar, dan is er v.w.b. sponsoring maar ook argumentatie geen beginnen aan.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden .
Belangrijk is of qbeth voldoende familie, vrienden( relatie) heeft.
En of ze financieel onafhankelijk is.
Zulke zaken kan zij beter discreet bespreken of met de KBRI ( let op ze kunnen lastig zijn) of met andere Indonesiers in Nederland.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Glad ijs, Om. Bermain air basah, bermain api hangus.

spacer line  

On 14-07-2014 11:02 Lieve wrote:
Glad ijs, Om. Bermain air basah, bermain api hangus.

Daarom moet men adequate maatregelen nemen , discreet vragen bij Indonesische vrienden,(bij KBRI kan het lastig zijn of je krijgt een verkeerde antwoord) .
Dat is mijn ervaring toen onze zoon bepaalde keuze moet maken .
Ik kreeg een foutive antwoord, terwijl ik op grond van de bestaande regels/UUD een andere antwoord hebt .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-07-2014 09:36 Lieve wrote:
Exact. Maar zelfs met familie is het niet makkelijk. Hen raadplegen achterwege laten want zij zelf hebben nog nooit met dat bijltje gehakt. Het beste is je licht op te steken bij degenen die deze weg al eens hebben bewandeld............en dat is doorgaans niet de familie. Zoals SA opmerkt:
Daarom moet men adequate maatregelen nemen , discreet vragen bij Indonesische vrienden,(bij KBRI kan het lastig zijn of je krijgt een verkeerde antwoord) .
Zoals men een verkeerd antwoord kan krijgen bij KBRI en andere overheden (met dikwijls incompetente ambtenaren die dit niet kunnen toegeven), zo zeker bij familie.

Los hiervan ben ik van mening dat deze persoon zeer rigoreus te werk gaat de kinderen ook WNI te maken terwijl ze - internationaal gezien - een veel betere toekomstpositie hebben met een Europese nationaliteit. Behoorlijk egoistisch, iets waarmee ik hier vaak te maken heb en trek mijn handen dan ook af van personen die de eigen kinderen de Nederlandse nationaliteit (willen) ontnemen.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

De persoon zegt echter niet dat de nationaliteit van de kinderen ook zou moeten veranderen. Alleen dat er een oplossing zou moeten zijn om ze mee te nemen. Of dat dit in overleg gebeurt met de echtgenoot? Ik geef ze het voordeel van de twijfel.

Als de dame in kwestie de Indonesische nationaliteit zou bezitten, zou het bijzonder eenvoudig zijn als sponsor voor de kinderen op te treden. En dan zou het geen probleem voor ze zijn lange periodes in IndonesiŽ te verblijven en vrij tussen Europa en IndonesiŽ te reizen.

Ook is theoretisch een dubbele nationaliteit mogelijk tot hun 21e (18). Eigenlijk is dit ideaal; zij kunnen dan later zelf kiezen. Dit is wel een precedent dat ik nog nooit eerder gezien heb: kinderen die een oorspronkelijk Indonesische ouder hadden, die vervolgens Nederlandse werd en aansluitend weer Indonesisch staatsburger. Het is de vraag hoe moeilijk het zal zijn een extra nationaliteit toe te kennen; het kan zo simpel zijn als de huwelijks- en geboorteakte tonen (afhankelijk van haar nationaliteit op moment van geboorte). Of een langdurige en moeilijke rechtszaak met dure juridische bijstand. Vergeet ook niet dat in 2006 de regels veranderden; het is waarschijnlijk al te laat voor de oudste.

Ik bedoelde niet dat Qbeth advies aan de familie moest vragen; niemand maar dan ook niemand heeft hier ervaring mee, zelfs de immigratie ambtenaren en agenten zullen met de mond vol tanden staan. Ze heeft echter de familie nodig voor sponsoring en om verklaringen af te leggen. Ik neem aan dat ze vrijwillig het Indonesische staatsburgerschap heeft afgestaan; dit worden zeer moeilijke en kritische vragen bij de verwerking van de aanvraag. Familieondersteuning is onontbeerlijk; voor het beoordelen van de aanvraag ja, maar vergeet ook niet dat ze al in IndonesiŽ ingeschreven dient te zijn vůůr de aanvraag.

Over de financiŽle implicaties; een agent vraagt gemakkelijk 50-150 miljoen rupiah voor het naturaliseren van een buitenlander. En zelfs dan staat men er nog steeds alleen voor bij het committee. En dat is nog zonder KITAS/KITAP gerekend. Ik ben niet genegen in te gaan op het 'ongedaan' maken van de gehele procedure door mensen om te (laten) kopen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-07-2014 17:51 Lieve wrote: Over de financiŽle implicaties; een agent vraagt gemakkelijk 50-150 miljoen rupiah voor het naturaliseren van een buitenlander. En zelfs dan staat men er nog steeds alleen voor bij het committee.
Die bedragen kloppen Lieve. Reeds 2x heb ik Nederlanders bijgestaan die hun destijds opgegeven RI nationaliteit terug wilden krijgen. Dat ging om bedragen boven de 50 miljoen. Beiden hebben het na meer dan een jaar bureaucratisch touwtrekken opgegeven, misselijk van telkens weer onvolledig dit en dat. Het klopt, het schijnt werkelijk zo te zijn dat vrijwel geen enkele ambtenaar hiervan verstand heeft. De gekste eisen werden gesteld waaraan zelfs op den duur de Nederlandse ambassade niet meer wilde meewerken.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-07-2014 17:51 Lieve wrote: Ook is theoretisch een dubbele nationaliteit mogelijk tot hun 21e (18). Eigenlijk is dit ideaal; zij kunnen dan later zelf kiezen.
In principe is het ideaal, de keuze later aan de kinderen zelf laten i.p.v. de keuze door ouders opgedrongen (vandaar mijn antipathie tegen ouders die zelf beslissen voor hun kind). Maar - as far as I know - had men vlak na geboorte reeds de 2 nationaliteiten moeten regelen en is dit niet meer mogelijk op gevorderde leeftijd. (Graag verduidelijking hierover als iemand dat weet.)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Men heeft normaal gesproken zestig dagen te tijd om het kind te registreren (zie hieronder).

Maar er is nog een eerdere verplichte stap: Het huwelijk had men indertijd bij de Indonesische ambassade in het buitenland moeten registreren.

Zeer vaak vergeet men dat. En als men dan later in IndonesiŽ gaat wonen, kan men het huwelijk niet inschrijven bij de Catatan Sipil. Hier wordt vaak een mouw aangepast (tegen een bijdrage) of men moet dan procederen. Dit is bijna een formaliteit; in de rechtszaak wordt men in het ongelijk gesteld, men betaalt een kleine boete en het huwelijk wordt erkend.

Maar het (voor mij onbekende) precedent hier is, dat het huwelijk niet meer bestaat op het moment dat men in IndonesiŽ aankomt! Er valt dus niets te registreren. Maar er zijn wel kinderen uit dit huwelijk. Het is de vraag wat er dan na zo'n lange tijd nog mogelijk is.

UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 23 TAHUN 2006
TENTANG ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN
Pasal 27
(1) Setiap kelahiran wajib dilaporkan oleh Penduduk kepada Instansi Pelaksana di tempat terjadinya
peristiwa kelahiran paling lambat 60 (enam puluh) hari sejak kelahiran.
(2) Berdasarkan laporan sebagaimana dimaksud pada ayat (1), Pejabat Pencatatan Sipil mencatat pada
Register Akta Kelahiran dan menerbitkan Kutipan Akta Kelahiran.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Thanks...duidelijk. Bekend verschijnsel dat niet registreren van het huwelijk via ambassade en in Indonesia. Maar ook omgekeerd van Nederlanders hier die hun huwelijk niet laten inschrijven in NL met alle vervelende gevolgen voor echtgenote indien echtgenoot weg valt. Zij heeft dan geen enkele status om op terug te vallen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,842,965 topic views - 236,141 posts - 13,703 topics - 27,449 members - last post @ 23-01-2020 03:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,592,464 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com