indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Hotels in Indonesië > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en wil hier graag de ervaringen delen die ik tot nu toe gehad heb met Indonesische gidsen... Ik hoop dat ik onder het juiste kopje post...

Ik heb in augustus vorig jaar in mijn eentje 4 weken door IndonesiŽ gereisd. Op die reis heb ik in Bandung stomtoevallig een uitstekende gids leren kennen die me zo goed beviel dat ik haar, toen ik samen met een paar andere Nederlanders naar Bali ging, voor ons groepje ook als gids heb laten fungeren. De extra kosten voor het vliegticket en haar fee en overnachtingen hadden we er graag voor over...

Waarom is ze zo goed? De gidsen zoals ik die heb leren kennen, zijn voornamelijk bezig met het uitmelken van standaardzaken als Tempels, 'ambachtelijke' producten en de andere standaardmeuk. En boven alles zijn ze bezig met het je naar provisiemogelijkheden te leiden zoals winkels of toeristenrestaurants. Deze gids niet. Ze heeft er zelf lol in om mee te gaan met toeristen en haar Engels te oefenen, en ze neemt je enkel mee naar tourist-shops als je dat specifiek vraagt... Ze is eerlijk en gezellig. Verder heeft ze me mee genomen naar prachtige plekjes die nauwelijks blanke toeristen zien.

Deze maand ben ik weer een paar weken in IndonesiŽ geweest, nu op Java (met dezelfde gids) en Lombok. Het was weer een belevenis.
In Yogyakarta nam ze me bijvoorbeeld mee naar een geweldig eettentje dat enkel bezocht wordt door Indonesische liefhebbers, ze heeft me meegenomen naar haar geboortedorp in de buurt van Solo waar geen blanke toeristen komen, maar waar je wel kunt zien hoe de IndonesiŽrs van buiten de stad wonen, en waar de bevolking satť eet van vers geslachte geit (ik ben in de keuken geweest) en waar kikkerbillen als ontbijt gegeten kunnen worden (of slang, maar dat trok me niet).
In Bandung heeft ze me meegenomen naar het kratermeer Kawah Putih, wat ik bijzonder vond, en ik heb gezwommen in het toeristen-vrije hete water van het zwembad dat daar vlakbij ligt, en nam ze me mee naar een restaurant waar ik goudvis heb gegeten. Een dag later gingen we eten in een restaurant waar ze barracuda serveerden. Ook heb ik dankzij haar nu inktvis in eigen inkt gegeten, geiten-oor, satť van konijn en andere bijzondere dingen.. Ook qua cultuur heb ik leuke, bijzondere dingen gedaan... Zo ben ik met haar naar de kermis gegaan in Yogya, heb het Ramayana-ballet gezien bij de Prambanan, en ben naar een spectaculaire Anklung-voorstelling in Bandung geweest.

Om het verschil aan te geven... In Lombok had ik een gids die me mee nam naar een 'handweverij met shop' waar ik spullen kon kopen die ik voor minder in mijn hotel kon kopen, en naar een 'authentiek dorp' dat net als Volendam totaal 'ver-toerist' was. Ik heb deze gids gevraagd om me terug naar het hotel te brengen... Daar heb ik geen trek in.

Ik ben zo blij dat ik deze gids heb leren kennen! Door haar ben ik het prachtige eiland Java nog mooier gaan vinden en ik kan niet wachten tot ik weer terug kan om samen met mijn gids een paar van de '1000 eilanden' bij Jakarta te bezoeken, of om naar de geboorteplaats van haar echtgenoot te gaan en bij haar familie te pitten... En mag ik zeggen dat ik de Ratu Boko een belevenis vond?

Ik zou zeggen: willen jullie IndonesiŽ verkennen maar dan met iemand die je echt mooie dingen laat zien, huur dan een goede gids in. Voor de kosten hoef je het niet te laten...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,021,193 topic views - 236,343 posts - 13,704 topics - 27,679 members - last post @ 29-01-2020 10:53 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,908,233 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com