Bedankt voor de informatie! Zal mijn ervaring even delen misschien dat iemand anders er iets aan heeft.
Ambon
Hebben de eerste nacht bij Pondok Wisata Indah gelogeerd. Aardige eigenaar, doet er alles aan om je te helpen, maar de kamer was erg oud en niet heel goed bijgehouden. Prijs voor een kamer met ac was 175k of 185k en een kamer zonder ac was dacht ik 135k. Beide kamers zijn erg basic, bed is erg hard, badkamer was niet schoon, en je hoort letterlijk alles wat er buiten gebeurd.
Imperial hotel was 275k voor een kamer met 2 personen en was aanzienlijk duurder dan wanneer je alleen was. Het zag er wel redelijk uit, maar zijn hier uiteindelijk niet gaan slapen. We hebben wel een brommer gehuurd voor 50k per dag.
Victoria hotel was 200k voor een kamer voor 2 personen. Onze kamer was basic maar schoon, had een tv, airco, warm water en wifi alleen in de lobby tussen 18.00 en 22.00 uur.
Saparua
Vanuit ambon vertrok de boot naar saparua om 9 uur en de prijs was 60k pp. Vanaf saparua hebben we een ojek genomen naar Putih lessi indah voor 30k.
De eerste nacht geslapen in de nieuwere kamers van het perdana hotel 245k voor een 2 persoonskamer incl ontbijt. Ontbijt was droog brood zonder beleg en de staf had weinig zin in gasten had ik het idee. Kamer was wel school, had een tv en ac, badkamer was ook prima. (geen warm water)
De dag erop naar Putih Lessi Indah vlak voor het dorp Kulur gegaan. Voor ons veruit de leukste plek waar wij hebben geslapen op de molukken. Ze vroegen 350k per persoon per nacht maar is onderhandelbaar. We waren dan ook de enige gasten en hebben uiteindelijk 200k per persoon per nacht betaald. Deze prijs is incl alles, ontbijt, lunch, diner, motorhuur, snorkelbenodigdheden en ze halen graag een cocosnoot voor je uit de boom.
De maaltijden zijn extreem uitgebreid. Het beste eten op de molukken hebben wij hier gegeten (niet overdreven).. Staf is super behulpzaam, s'avonds voetballen op het strand en na het eten komen de verhalen van Aziz en zit de hele staf bij elkaar.
Voor 300k heeft aziz een privespeedboot laten komen die ons op kwam halen op het strand en ons afzetten in ambon. Heel fijn omdat we anders om 7 uur ‘s ochtends de boot weer moesten nemen aan de andere kant van het eiland.
De kamers zijn erg basic maar schoon en zitten midden op het strand. Een bed met klamboe en een eigen badkamer met hurktoilet en douche. Elektriciteit alleen tussen 18.00 en 23.00. Zorg wel dat je deet bij hebt en iets langs om je te bedekken want ’s avonds wordt je buiten helemaal lek gestoken door de muggen.
the cottages
Kei Kecil
Vanaf het vliegveld de taxi gepakt naar Coaster Cottages bij Ohoililir. 150k voor de taxi als je afdingt, lager dan 150 gaat moeilijk worden maar je kunt het proberen. Mij is verteld dat de prijzen omhoog zijn gegaan na de verplaatsing van het vliegveld.
Coaster Cottages zit aan Pasir Panjang aan de rand van Ohoililir. Het strand is erg mooi ,lang en wit, het zand is het fijnste zand wat ik ooit heb gezien op een strand. Prijs is verschillend, wij hadden de nieuwe bungalows en betaalden 220k of 240k per persoon incl. Ontbijt, lunch en diner die erg uitgebreid zijn. Als je weg gaat kan de staf je lunch sochtends klaar maken en inpakken. De staf is erg behulpzaam en wil je graag overal bij helpen. Het huren van een brommer bij coaster cottages is 100k per dag.
De kamer was groot en erg schoon, een comfortabel bed met klamboe en een westers toilet met mandibak.
Het strand voor de cottages
het uizicht vanaf het balkon
het zicht je als je vanaf de cottages het strand op loopt rechts
het zicht je als je vanaf de cottages het strand op loopt links
Kei Besar
Vanaf Kei kecil de boot naar Elat (Ik dacht 30k) Een ojek nemen is niet nodig want binnen een paar honderd meter sta je midden in Elat. Daar ter plekke gevraagd naar een penginapan. Ik weet niet hoeveel er zijn en hoe onze penginapan heette, maar het was vrij vooraan. Prijs was 150.000 per nacht.
Had nog nooit op een zware motor gereden maar heb toch maar een zware motor gehuurd na advies van Anne-Mieke en de eigenaresse van de penginapan. Bij dezelfde penginapan voor 50.000 per dag. Even proberen te rijden op de lange weg naar de haven en gaan. Haha wat ben ik blij dat we een zware motor hebben genomen, met een brommer was het ons nooit gelukt om die heuvels op te komen, zelfs niet als we allebei een brommer voor onszelf zouden hebben. De natuur op Kei besar is super mooi en er zijn erg veel leuke dorpjes.
In totaal hadden we maar 2 weken de tijd, maar we hebben genoeg gezien om te weten dat we zeker nog terug gaan komen naar Molukken!