indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maksg87
User
spacer line

Hallo allemaal,

Aankomend weekend willen mijn vrouw en ik naar de molukken gaan. We hebben 15 dagen voor de Molukken en willen Ambon, Saparua en Kei kecil/besar bezoeken. Met de boot naar Saparua en met een retour vlucht van Ambon naar Kei. Is 15 dagen genoeg om deze eilanden te bezoeken of raden jullie aan om de 15 dagen over 2 van de 3 eilanden te verdelen.

Ik vroeg me ook af of het mogelijk is een brommer te huren en zelf de eilanden te verkennen of is een gids en driver aangeraden?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

15 dagen is niet veel voor zo'n lange reis maar wel te doen. Zijn die 15 dagen in- of exclusief.
Ik zou ze verdelen over:
4 dagen Ambon (inclusief een dag tussen Saparua en kei in)
4 dagen Saparua
7 dagen Kei
Als je de taal beheerst dan heb je niet echt een gids nodig. Brommers/motoren zijn makkelijk te huren. Prijzen liggen ergens tussen de Rp 70.000 en Rp 100.000 voor een dag. Op kei Kecil en Saparua kun je met een gewone brommer/motor goed uit de voeten. Kei Besar heeft veels teile wegen waarvoor een zwaardere motor vereist is.
Als je ook info wilt hebben over hotels op de eilanden en misschien een chauffeur nodig hebt op Ambon dan kan ik je daarmee ook verder helpen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

maksg87
User
spacer line

Hoi Anne Mieke, Bedankt voor je reactie.

We vliegen 22 juli vanaf Manado en moeten 6 juli weer in Surabaya zijn, we hebben dus 14 volle dagen en nog 2 halve dagen. Ik heb nog geen ervaring met een zware motor dus moet nog even kijken hoe ik dat dan ga doen op Kei besar.
Hoe zit het op Ambon? Is het prima te doen op eigen houtje?

Als je tips hebt voor hotels/guesthouses/hostels zijn deze meer dan welkom. Ons budget is alleen wel maximaal 300rb per dag, het liefst minder. Het mag van ons heel eenvoudig zijn Emoticon: Smile

Heel erg bedankt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jullie moeten dus van Manado komen? De tickets naar Ambon zijn al gekocht? Het is nl. nogal duur om van Manado naar Ambon te komen (even irt je laatste zin). Die halve dag bij de heenreis zie ik overigens niet (als je met Lion Air vliegt ben je op zijn vroegst rond 16.00 uur in Ambon stad, veel later als je van openbaar vervoer gebruik wilt maken)
Ticket voor 6 juli is ook geboekt? De prijzen zijn nu nog goed maar het is wel midden in de Ramadan.
Ambon is goed op eigen houtje te doen. Je kunt met een angkot naar bijvoorbeeld Liang, Tial of Namalatu (strand). Een brommer/motor huren weet ik niet maar daar is wel achter te komen.
Rp 300.000 per dag? Is dat per persoon of voor jullie samen? Ik vind het voor een reis door de Molukken erg weinig (in beide gevallen). een hotel onder de Rp 200.000 kan ik niet bedenken (dat betekent niet dat ze er niet zijn)
De kosten voor de speed naar Saparua en de kapal cepat naar Eilat (Kei Besar) zijn voor onze begrippen niet duur (ik moet even gaan zoeken naar de prijzen) maar je moet er van die 14 dagen wel 4 x gebruik van maken.
Waar zijn jullie op dit moment? In Manado, Bunaken, Tomohon?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

maksg87
User
spacer line

Op het moment zijn we in Manado. De ferry naar ambon gaat vanavond om 17.00 en scheelt aanzienlijk in kosten, maar we hebben nog een paar dingen die we in Manado moeten doen dus we moeten helaas een (duurdere) vlucht nemen. We hebben het schema een dag verzet omdat de vlucht op maandag een stuk goedkoper is, en vliegen nu 23 juli van Manado naar Ambon en 7 juli van Ambon naar Surabaya. De tickets zijn zojuist geboekt Emoticon: Smile

300rb is per dag voor 2 personen (1 kamer) maar alleen voor een overnachting. Vervoer eten en al het andere wat erbij komt is hier nog niet bijgerekend. Als we op het ene eiland goedkoper kunnen slapen kunnen we dit ook weer compenseren met met een duurder hotel op een ander eiland.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hieronder nog wat aanvullende info:

HOTELS:

In AMBON is de beste prijs/kwaliteit verhouding het Hero Citi Hub hotel, gelegen achter het kantoor van de gouverneur/padang. Rp 360.000 dus wel wat boven het budget maar de moeite van het overwegen waard:
http://www.citihubhotels.com/Citihubheroambon.html
Alternatief het Imperial hotel als het wat eenvoudiger mag zijn. Prijzen tussen Rp 150.000 en Rp 275.000 of Pondok Wisata Indah wat er een paar honderd meter vanaf ligt is ook niet duur maar bij mijn laatste bezoek vond ik het erg verouderd. Wel gezellig omdat je bij een familie logeert. Om Jan spreekt Nederlanders (maar is soms wat lastig te vinden als je er aan komt).

SAPARUA
Hotel Perdana. Ik verwacht nu prijzen tussen Rp 150.000 en Rp 250.000. Er is ook een wat eenvoudiger hotel Lease Indah.

KEI KECIL
Hotel Vilia in Langgur. Prijzen zullen nu rond Rp 200.000 tot Rp 300.000 zijn. Het hotel ligt net iets buiten het centrum (aan de hoofdweg) maar angkots rijden af en aan.
Hotel Asnolia in Tual. Geen actuele prijzen bij de hand. De duurste kamer was 3 jaar geleden Rp 300.000.

KEI BESAR
Voorzover ik weet alleen accommodatie beschikbaar in Elat. Er zijn een paar eenvoudige penginapans in het centrum vlakbij de haven. Waar ik gelogeerd heb destijds was er eentje zonder naam (eigenlijk een groot huis waarvan een deel gebruikt wordt voor overnachtingen) Het was toen Rp 150.000, gemeenschappelijke kamar mandi.

TRANSPORT:
Vanaf de luchthaven van Ambon kun je met een taxi naar de stad. Rp 200.000. Er is ook openbaar vervoer maar daar ken ik geen vertrektijden/prijzen van. Reistijd 45 tot 60 minuten afhankelijk van drukte. In de stad zelf kun je gebruik maken van angkot, becak of ojek.

De speed naar Saparua gaat vanaf Tulehu in het noorden van Leitimur en komt aan in Haria. Vaartijd 1,5 tot 2 uur.
De speed van Kei Kecil naar Kei Besar vertrekt van Watdek (aan de rechterkant van de weg naar centrum als je van hotel Vilia komt). Vaartijd ongeveer 2 uur.

Om vanuit Ambon op Kei Kecil (De namen Tual en Langgur worden door elkaar gebruikt) te komen neem je het vliegtuig (Wings). Er gaan ook Pelniboten naar Tual vanuit Ambon maar dat moet maar net passen in die 14 dagen. Je bent dan ook vrij lang onderweg.

Als je op Ambon nog een chauffeur nodig hebt dan mail me maar even (zie profiel).
Bovenal: goeie keuze! Emoticon: Wink

maksg87
User
spacer line

Bedankt voor de tips Anne Mieke! Ik denk het het vliegtuig naar Kei Besar voor ons de beste oplossing is aangezien we niet heel veel tijd hebben. Ik heb geen ervaring met zware motoren, zijn er andere mogelijkheden om me op Kei Besar te verplaatsen?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je kunt misschien met een gewone motor uit de voeten als je licht bent en jullie ieder een motor nemen. Of anders twee ojeks met een zware motor huren die jullie rondrijden.
De wegen gaan soms heel steil omhoog waardoor het ook nog eens gevaarlijk kan zijn als je motor niet krachtig genoeg is. Je zou het kunnen proberen met een auto maar toen ik er was, was daar geen mogelijkheid toe (die ik gevonden kon krijgen).
Veel plezier daar, het is er prachtig.

legetifa
User
spacer line

Er gaat geen vliegtuig richting Kei Besar, wel richting Kei Kecil. Je moet dan zowiezo van Kei Kecil met de boot naar Kei Besar (ong 1 uurtje). Op kei Besar is het met de auto nog steeds heel erg moeilijk, er moet maar net iemand uit de kampung zijn die over een auto beschikt. Normaal gesproken roep je gewoon een aantal ojeks die jullie overal naartoe kunnen brengen en naar alle mooie plekjes op Kei Besar.

Welke kampung verblijven jullie op Kei Besar als ik vragen mag?

legetifa
User
spacer line

Oh ik zie nu pas de datum Emoticon: Stupid

maksg87
User
spacer line

Bedankt voor de informatie! Zal mijn ervaring even delen misschien dat iemand anders er iets aan heeft.

Ambon

Hebben de eerste nacht bij Pondok Wisata Indah gelogeerd. Aardige eigenaar, doet er alles aan om je te helpen, maar de kamer was erg oud en niet heel goed bijgehouden. Prijs voor een kamer met ac was 175k of 185k en een kamer zonder ac was dacht ik 135k. Beide kamers zijn erg basic, bed is erg hard, badkamer was niet schoon, en je hoort letterlijk alles wat er buiten gebeurd.

Imperial hotel was 275k voor een kamer met 2 personen en was aanzienlijk duurder dan wanneer je alleen was. Het zag er wel redelijk uit, maar zijn hier uiteindelijk niet gaan slapen. We hebben wel een brommer gehuurd voor 50k per dag.

Victoria hotel was 200k voor een kamer voor 2 personen. Onze kamer was basic maar schoon, had een tv, airco, warm water en wifi alleen in de lobby tussen 18.00 en 22.00 uur.

Saparua

Vanuit ambon vertrok de boot naar saparua om 9 uur en de prijs was 60k pp. Vanaf saparua hebben we een ojek genomen naar Putih lessi indah voor 30k.

De eerste nacht geslapen in de nieuwere kamers van het perdana hotel 245k voor een 2 persoonskamer incl ontbijt. Ontbijt was droog brood zonder beleg en de staf had weinig zin in gasten had ik het idee. Kamer was wel school, had een tv en ac, badkamer was ook prima. (geen warm water)

De dag erop naar Putih Lessi Indah vlak voor het dorp Kulur gegaan. Voor ons veruit de leukste plek waar wij hebben geslapen op de molukken. Ze vroegen 350k per persoon per nacht maar is onderhandelbaar. We waren dan ook de enige gasten en hebben uiteindelijk 200k per persoon per nacht betaald. Deze prijs is incl alles, ontbijt, lunch, diner, motorhuur, snorkelbenodigdheden en ze halen graag een cocosnoot voor je uit de boom.
De maaltijden zijn extreem uitgebreid. Het beste eten op de molukken hebben wij hier gegeten (niet overdreven).. Staf is super behulpzaam, s'avonds voetballen op het strand en na het eten komen de verhalen van Aziz en zit de hele staf bij elkaar.

Voor 300k heeft aziz een privespeedboot laten komen die ons op kwam halen op het strand en ons afzetten in ambon. Heel fijn omdat we anders om 7 uur s ochtends de boot weer moesten nemen aan de andere kant van het eiland.

De kamers zijn erg basic maar schoon en zitten midden op het strand. Een bed met klamboe en een eigen badkamer met hurktoilet en douche. Elektriciteit alleen tussen 18.00 en 23.00. Zorg wel dat je deet bij hebt en iets langs om je te bedekken want s avonds wordt je buiten helemaal lek gestoken door de muggen.

the cottages

Kei Kecil

Vanaf het vliegveld de taxi gepakt naar Coaster Cottages bij Ohoililir. 150k voor de taxi als je afdingt, lager dan 150 gaat moeilijk worden maar je kunt het proberen. Mij is verteld dat de prijzen omhoog zijn gegaan na de verplaatsing van het vliegveld.

Coaster Cottages zit aan Pasir Panjang aan de rand van Ohoililir. Het strand is erg mooi ,lang en wit, het zand is het fijnste zand wat ik ooit heb gezien op een strand. Prijs is verschillend, wij hadden de nieuwe bungalows en betaalden 220k of 240k per persoon incl. Ontbijt, lunch en diner die erg uitgebreid zijn. Als je weg gaat kan de staf je lunch sochtends klaar maken en inpakken. De staf is erg behulpzaam en wil je graag overal bij helpen. Het huren van een brommer bij coaster cottages is 100k per dag.

De kamer was groot en erg schoon, een comfortabel bed met klamboe en een westers toilet met mandibak.

Het strand voor de cottages

het uizicht vanaf het balkon

het zicht je als je vanaf de cottages het strand op loopt rechts

het zicht je als je vanaf de cottages het strand op loopt links

Kei Besar

Vanaf Kei kecil de boot naar Elat (Ik dacht 30k) Een ojek nemen is niet nodig want binnen een paar honderd meter sta je midden in Elat. Daar ter plekke gevraagd naar een penginapan. Ik weet niet hoeveel er zijn en hoe onze penginapan heette, maar het was vrij vooraan. Prijs was 150.000 per nacht.
Had nog nooit op een zware motor gereden maar heb toch maar een zware motor gehuurd na advies van Anne-Mieke en de eigenaresse van de penginapan. Bij dezelfde penginapan voor 50.000 per dag. Even proberen te rijden op de lange weg naar de haven en gaan. Haha wat ben ik blij dat we een zware motor hebben genomen, met een brommer was het ons nooit gelukt om die heuvels op te komen, zelfs niet als we allebei een brommer voor onszelf zouden hebben. De natuur op Kei besar is super mooi en er zijn erg veel leuke dorpjes.

In totaal hadden we maar 2 weken de tijd, maar we hebben genoeg gezien om te weten dat we zeker nog terug gaan komen naar Molukken!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het is de enige penginapan, ik ben de naam vergeten. Redelijk maar was 3 jaar geleden stukken goedkoper (Rp 60.000), maar kan ook aan het verschil in kamers liggen. Grote motor heb je zeker nodig. Ik ben op het topje van de bergrug onderuit gegaan en mijn been lelijk verbrand aan de uitlaat. Maar een mooi eiland. Leuk dat jullie ook een goede ervaring hebben gehad.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2014 12:52 maksg87 wrote:
Ambon

Hebben de eerste nacht bij Pondok Wisata Indah gelogeerd. Aardige eigenaar, doet er alles aan om je te helpen, maar de kamer was erg oud en niet heel goed bijgehouden. Prijs voor een kamer met ac was 175k of 185k en een kamer zonder ac was dacht ik 135k. Beide kamers zijn erg basic, bed is erg hard, badkamer was niet schoon, en je hoort letterlijk alles wat er buiten gebeurd.
................
Voor 300k heeft aziz een privespeedboot laten komen die ons op kwam halen op het strand en ons afzetten in ambon. Heel fijn omdat we anders om 7 uur s ochtends de boot weer moesten nemen aan de andere kant van het eiland.
................

In totaal hadden we maar 2 weken de tijd, maar we hebben genoeg gezien om te weten dat we zeker nog terug gaan komen naar Molukken!
Het moet dus Pondok Wistata Lestari zijn (en ook nog Avema ertussen in geloof ik). Zie het nu pas dat ik het ook in Emoticon: Blush mijn eigen posting verkeerd geschreven had.

Die prive speed is interessant. Heb je voor mij een telefoonnummer van Aziz?

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben gehad (maar dat kan ook bijna niet anders op de Molukken). Waar vonden jullie het het leukst?
Ik heb in oktober 2012 een tussenlanding gemaakt op Tual, toen nog het oude vliegveld. Waar is het nieuwe vliegveld nu?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,354,150 topic views - 233,363 posts - 13,684 topics - 23,776 members - last post @ 22-08-2019 13:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,260,589 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com