indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Theo90
User
spacer line

Beste mensen,

Na een heleboel berichten gelezen te hebben, zit ik alsnog met een aantal vragen over het visum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In Augustus zal ik naar Indonesiė reizen, om hier vrijwilligers werk te doen.
Eigenlijk zal dit een stage zijn, maar hier krijg ik niet voor betaald en is dus geheel vrijwillig. Het is de bedoeling dat ik 5.5 maand blijf, bijna 6 maanden.

Mijn plan is om een sociaal- cultureel visum aan te vragen.
Van de organisatie heb ik een uitnodigingsbrief ontvangen.
Heb ik nu ook een goedkeuringsbrief van de immigratiedienst op Jakarta nodig, of is deze uitnodiging voldoende?
Ook vraag ik mij af of een sociaal- cultureel visum handig is, of dat ik beter voor een ander visum kan gaan.
In Juli heb ik een afspraak staan in Den Haag om het visum aan te vragen.

Graag ontvang ik advies van jullie, ik vind dit maar lastig!

Alvast ontzettend bedankt!
Groet Theo

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Hoi Theo,

Een uitnodigingsbrief van een organisatie heeft geen zin. Het moet een uitnodiging zijn van een Indonesisch staatsburger, of een buitenlander met een Indonesische verblijfsvergunning. Misschien bedoelde je dit ook wel, maar het is wel belangrijk dit in de gaten te houden. Van degene die deze brief ondertekent moet je ook een kopie van het paspoort/id-kaart hebben. In de brief moeten alle gegevens staan (reden van bezoek, adres waar je gaat verblijven, reisdata liefst met vluchtnummers, en al jouw gegevens inclusief paspoortnummer).

Bij de ambassade moet je dan naast die brief en kopie paspoort in elk geval ook de vliegtickets hebben (hoeft niet terug naar Nederland te zijn, als het maar met vertrek uit Indonesiė is).

Het sociaal-cultureel visum is 60 dagen geldig en kan maximaal vier keer 30 dagen verlengd worden. Dat is dus in totaal 180 dagen (= bijna 6 maanden). Visumverlengingen kunnen wel veel gedoe zijn. Als je in Sumatra ver van het immigratiekantoor (meestal in de provinciehoofdstad) verblijft moet je hier wel rekening mee houden.

Ik denk niet dat er makkelijkere opties zijn dan het sociaal-cultureel visum. De enige andere optie is volgens mij een toeristenvisum, maar dan moet je om de 60 dagen een vluchtje naar Singapore of Kuala Lumpur maken, voordat je opnieuw een visa-on-arrival koopt bij binnenkomst in Indonesiė.

Groeten, Erwin

Edit: Oh sorry vergeten; je hebt geen brief van de immigratiedienst in Jakarta nodig. Dat is alleen voor verblijfsvergunningen (KITAS).

'In de Archipel' | Weblog over Indonesiƫ: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 18-06-2014 12:05 Erwinn wrote: je hebt geen brief van de immigratiedienst in Jakarta nodig. Dat is alleen voor verblijfsvergunningen (KITAS).

Het is erger: Theo heeft zowel een verblijfs- als werkvergunning nodig. Vrijwilligerswerk - al dan niet bezoldigd - is werk, en een werkvergunning krijg je niet zonder een (tijdelijke) verblijfsvergunning. Ik raad Theo aan om dit forum nog maar een keer door te pluizen.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Ik heb stage gelopen in Indonesiė met een sociaal-cultureel visum. Maar nu ik er over nadenk was toen de uitnodigingsbrief van de universiteit en niet van het bedrijf. Sorry voor mijn onjuiste informatie hierboven dan. Dan zijn er denk ik drie opties:

• Een sociaal-cultureel visum op uitnodiging van iemand van de stage-organisatie, maar niet in het kader van de stage, maar als 'bezoek aan vrienden' (dan klopt de rest van de informatie hierboven dus wel).
  • Een toeristenvisum met elke twee maanden een retourvluchtje het land uit.
  • De officiėle manier, met een verblijfs- en werkvergunning zoals guna2 zegt. Maar dan gaat het nooit lukken om in augustus naar Indonesiė te vertrekken. De brief van de immigratiedienst in Jakarta kan wel drie maanden duren, en je moet daarvoor dan eerst nog een aanbevelingsbrief hebben van de sponsor, maar ook van de Indonesische ambassade in Den Haag! (althans, dit is mijn persoonlijke ervaring, dat een dergelijke visumaanvraag voor KITAS zeker een paar maanden duurt).

• 'In de Archipel' | Weblog over IndonesiĆ«: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Theo90
    User
    spacer line

Dan ga ik voor de bovenste optie, dat klinkt inderdaad het best.
    Ontzettend bedankt voor alle informatie! Emoticon: Smile Gaat nu helemaal goed komen!
    Groet, Theo

Lieve
    User
    User icon of Lieve
    spacer line

Iemand bracht dit onder mijn aandacht. Het is een post geplaatst op een ander forum.

Het is een schrijnend maar ook interessant voorbeeld wat men tegen kan komen bij stage, internship, externship, on-the-job training, magang, beroepspraktijkvorming, sukarelawan, afstudeerstage en alle andere mooie definities.

Hi everyone,

I write this post to comment you an issue that I“m having with the inmigration office in Solo.
    I“m doing an internship program with AIESEC, an international students organization, in a hotel school in Solo with the sosial budaya visa.

Inmigration took my passport and started an investigation of my activities here. They repeat
    all the time that I“m a teacher and I don“t have the teaching licence from the education department and the labour authorization. They also claim that AIESEC can“t be my sponsor and it should be the University to what they belong... They interviewed me for two days, around 6h, like spies movie, repeating the questions and pressing me a lot

It“s being more than 10 days without my passport and everything looks so weird. Next Monday there will be a meeting all the parts, I hope they tell me the final desition, because my flight out will be 14th and my visa expires 17th.

Have you ever heard about this trouble before?

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,784 posts - 13,516 topics - 16,726 members - last post @ 20-11-2017 16:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,349,209 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com