indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is hier bekend dat Flores mijn ding is, maar er zijn veranderingen waar ik niet zo blij mee ben en op sommige plekken goed geschrokken ben.. Het was voor mij nu precies 2 jaar geleden dat ik van Larantuka naar Labuan Bajo reisde.
Ik ben op dit moment in Labuan Bajo (gereisd vanaf Ende) en hier maar meteen een paar updates.

Op het vliegveld van Ende werd ik zo ongeveer overvallen door een stuk of 30 chauffeurs toen ik de aankomsthal uit kwam (ik was de enige bule in het vliegtuig ook nog). Er moest een medewerker aante pas komen om me gewoon naar buiten te laten lopen. Eenmaal buiten ging het feest gewoon door en moest ik tientallen keren zeggen dat ik opgehaald zou worden. Nog nooit meegemaakt.
De hotels in Ende zijn en blijven drie keer niks. Ik heb nu in Mentari (WiFI, aircon) gelogeerd omdat ik een klasse hoger gewoon te duur vond.

In Bajawa is sinds een paar jaar een nieuw hotel Happy Happy (ik geloof dat Erwin dat hier al eens gemeld heeft). De redelijke kamers zijn Rp 350.000 maar prijs/kwaliteit eigenlijk te duur. Door de lage nachttemperatuur is er geen airco of ventilator (ook niet nodig), wel WiFi. Voor 2 kilo was betaalde ik Rp 40.000. Intussen zijn een aantal hotels in Bajawa dezelfde prijs. De er vlakbij gelegen (Korina, Elisabeth en Edelweiss) zijn nog net zo als jaren geleden. Dat wil zeggen, de prijzen zijn wel omhoog gegaan maar met het onderhoud gaat het niet goed. Een plus voor Happy2 is wel dat er een goed ontbijt is, er elke dag wordt schoongemaakt, warm water, een driewegstekker op de kamer en leeslampjes. Het zijn maar kleine dingen, maar toch. Het wordt dan ook gerund door twee Nederlanders Henk en Marie.

Verder schijnt er een touristguidestrijd aan de gang te zijn in Bajawa (en waarschijnlijk ook wel in andere toeristenplaatsen).
Het leukste restaurant is en blijf Lucas, een bamboegebouw met geruite tafelkleedjes en fatsoenlijk eten.

In Ruteng weer gelogeerd in het klooster bij de nonnen, veruit de schoonste, veiligste en goedkoopste overnachting. Ik betaalde Rp 150.000. De kamers voor 2 personen zijn Rp 220.000 en Rp 250.000, schoner dan Happy2 maar..... geen internet. Het jammere van Ruteng is dat het 's middags bijna altijd regent. Er komen heel weinig toeristen. De meesten gaan toch in keer door naar Labuan Bajo de ene kant of Bajawa de andere kant.

De grootste schok kwam vanmiddag in Labuan Bajo . Het was 2 jaar geleden al veranderd nu is het een nog grotere aaneenschakeling van (niet al te beste) hotelletjes, reisbureautjes, ticketverkopers, duikinfocentra, restauranttjes etc. Ik kwam zelfs een slijterij tegen en in de plaatselijk supermarkt wordt voor LB begrippen veel wijn en sterke drank verkocht. Het is ook meer dan duidelijk dat hier verreweg de meeste toeristen zijn. Het verschil met de rest van Flores is nu nog groter.

T ravels Ende-Bajawa, Bajawa-Ruteng, Ruteng-Labuan Bajo kosten Rp 80.000 pp en doen er ongeveer 4 uur over. De weg van Ende naar Bajawa ligt nog steeds behoorlijk overhoop door longsor en het de aanleg van nieuwe rioleringsbuizen. De weg van Bajawa naar Ruteng is in redelijke conditie op een paar kleine stukjes na. Ruteng-Labuan Bajo wordt ook veel aan de weg gewerkt en hier heeft het het meest te lijden gehad van longsor. Al met al valt die 4 uur reistijd niet tegen. een charterauto van A naar B is Rp 600.000. Een auto met chauffeur is je over meerdere trajecten meeneemt en dus ook moet overnachten kost Rp 700.000 (er kan hier en daar wel Rp 100.000 plus of min verschil in zitten)

Verder zijn tickets Labuan Bajo-Denpasar in een paar jaar tijd erg duur geworden. Twee jaar geleden betaalde ik nog rond Rp 700.000. Van de week heb ik voor een ticket 1,4 miljoen betaald en dat schijnt tegenwoordig een normale prijs te zijn.

Flores is booming, ik ben niet blij, dat zeg ik eerlijk, maar voor de economie hier is het goed. Tot slot voor wie nog naar Flores wil: NU GAAN!

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

On 16-05-2014 15:28 Anne Mieke wrote:

Verder zijn tickets Labuan Bajo-Denpasar in een paar jaar tijd erg duur geworden. Twee jaar geleden betaalde ik nog rond Rp 700.000. Van de week heb ik voor een ticket 1,4 miljoen betaald en dat schijnt tegenwoordig een normale prijs te zijn.
!

Als de genoemde prijs voor een enkeltje is, dan is dat inderdaad fors aan de prijs.

Betaalde nml. voor een vlucht DPS - LBJ d.d 15 April (met Merpati,, ging uiteindelijk dus niet door) IDR 705,000,-. Vlucht was reeds geboekt in November 2013.

Vervangende vlucht met Garuda, d.d. 18 April, kostte IDR 950,000,-. Vlucht was geboekt ergens begin Februari, nadat de problemen met Merpati steeds duidelijker werden.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Labuan Bajo is inderdaad niet leuk meer. Sail Komodo heeft geen goed gedaan. Opvallend zijn de vele Italiaanse restaurantjes. En natuurlijk de Italianen die daar op af komen. Maar, zoals gezegd, goed voor de economie en hopelijk goed voor de bevolking.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 16-05-2014 15:28 Anne Mieke wrote:
Het is hier bekend dat Flores mijn ding is, maar er zijn veranderingen waar ik niet zo blij mee ben en op sommige plekken goed geschrokken ben.. Het was voor mij nu precies 2 jaar geleden dat ik van Larantuka naar Labuan Bajo reisde.
Ik ben op dit moment in Labuan Bajo (gereisd vanaf Ende) en hier maar meteen een paar updates.

Op het vliegveld van Ende werd ik zo ongeveer overvallen door een stuk of 30 chauffeurs toen ik de aankomsthal uit kwam (ik was de enige bule in het vliegtuig ook nog). Er moest een medewerker aante pas komen om me gewoon naar buiten te laten lopen. Eenmaal buiten ging het feest gewoon door en moest ik tientallen keren zeggen dat ik opgehaald zou worden. Nog nooit meegemaakt.
De hotels in Ende zijn en blijven drie keer niks. Ik heb nu in Mentari (WiFI, aircon) gelogeerd omdat ik een klasse hoger gewoon te duur vond.

In Bajawa is sinds een paar jaar een nieuw hotel Happy Happy (ik geloof dat Erwin dat hier al eens gemeld heeft). De redelijke kamers zijn Rp 350.000 maar prijs/kwaliteit eigenlijk te duur. Door de lage nachttemperatuur is er geen airco of ventilator (ook niet nodig), wel WiFi. Voor 2 kilo was betaalde ik Rp 40.000. Intussen zijn een aantal hotels in Bajawa dezelfde prijs. De er vlakbij gelegen (Korina, Elisabeth en Edelweiss) zijn nog net zo als jaren geleden. Dat wil zeggen, de prijzen zijn wel omhoog gegaan maar met het onderhoud gaat het niet goed. Een plus voor Happy2 is wel dat er een goed ontbijt is, er elke dag wordt schoongemaakt, warm water, een driewegstekker op de kamer en leeslampjes. Het zijn maar kleine dingen, maar toch. Het wordt dan ook gerund door twee Nederlanders Henk en Marie.

Verder schijnt er een touristguidestrijd aan de gang te zijn in Bajawa (en waarschijnlijk ook wel in andere toeristenplaatsen).
Het leukste restaurant is en blijf Lucas, een bamboegebouw met geruite tafelkleedjes en fatsoenlijk eten.

In Ruteng weer gelogeerd in het klooster bij de nonnen, veruit de schoonste, veiligste en goedkoopste overnachting. Ik betaalde Rp 150.000. De kamers voor 2 personen zijn Rp 220.000 en Rp 250.000, schoner dan Happy2 maar..... geen internet. Het jammere van Ruteng is dat het 's middags bijna altijd regent. Er komen heel weinig toeristen. De meesten gaan toch in keer door naar Labuan Bajo de ene kant of Bajawa de andere kant.

De grootste schok kwam vanmiddag in Labuan Bajo . Het was 2 jaar geleden al veranderd nu is het een nog grotere aaneenschakeling van (niet al te beste) hotelletjes, reisbureautjes, ticketverkopers, duikinfocentra, restauranttjes etc. Ik kwam zelfs een slijterij tegen en in de plaatselijk supermarkt wordt voor LB begrippen veel wijn en sterke drank verkocht. Het is ook meer dan duidelijk dat hier verreweg de meeste toeristen zijn. Het verschil met de rest van Flores is nu nog groter.

T ravels Ende-Bajawa, Bajawa-Ruteng, Ruteng-Labuan Bajo kosten Rp 80.000 pp en doen er ongeveer 4 uur over. De weg van Ende naar Bajawa ligt nog steeds behoorlijk overhoop door longsor en het de aanleg van nieuwe rioleringsbuizen. De weg van Bajawa naar Ruteng is in redelijke conditie op een paar kleine stukjes na. Ruteng-Labuan Bajo wordt ook veel aan de weg gewerkt en hier heeft het het meest te lijden gehad van longsor. Al met al valt die 4 uur reistijd niet tegen. een charterauto van A naar B is Rp 600.000. Een auto met chauffeur is je over meerdere trajecten meeneemt en dus ook moet overnachten kost Rp 700.000 (er kan hier en daar wel Rp 100.000 plus of min verschil in zitten)

Flores is booming, ik ben niet blij, dat zeg ik eerlijk, maar voor de economie hier is het goed. Tot slot voor wie nog naar Flores wil: NU GAAN!

Ik kan natuurlijk niet vergelijken, maar het is wel herkenbaar. Ik ben vorig jaar in Happy2 beland omdat de andere hotels geen reservaties wilden aannemen. De meeste hotels zijn zwaar overpriced, maar de service gaat maar achteruit. Het ontbijt in Happy2 is de moeite waard. Lucas is inderdaad goed, maar dikwijls vol.

Dat er steeds aan Ruteng wordt voorbij gegaan blijft mij verbazen. Ik was er vorig jaar ongeveer een week, en het was fantastisch. In de buurt is er zo veel te zien/doen. Ruteng en omgeving heeft een enorm toeristisch potentieel.

Vele hotels zijn inderdaad erbarmelijk, maar bij gebrek aan beters zitten ze toch elke avond vol.

Ach AM, het is allemaal onze eigen schuld. We hadden maar wat minder reclame moeten maken! Emoticon: Stupid

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ha Erwin, ik had natuurlijk op jou kunnen wachten.
LB was ooit een eenvoudige plaats met een paar hotels, wat eenvoudige restaurantjes en hier en daar een boekingskantoortje. Nu val je er over en heeft er Kutaverschijnselen. Nu is LB nooit echt mijn ding geweest. Het is vooral mooi van een afstand zowel vanuit land met uitzicht op de baai (en de zonsondergang vanaf Paradise Bar) en vanaf de zee. Zo heb ik gisteren al minstens 20 laundry's gezien. Alternatief voor Lucas is Dito's of Camelia maar, vooral die laatste minder gezellig.

Ik geef het nog 5 jaar (misschien 10) voordat ook Bajawa concurrentie krijgt. Ik vind overigens de prijs/kwaliteit verhouding van hotels in LB ook niet goed. Ik ben blij dat ik het nog in de "goede" tijd heb gezien en er vaak geweest ben. In deze regio ga ik me meer concentreren op Sumba en de eilanden oost van Larantuka. Wat je zegt over Ruteng: eens. daar hebben ze in elk geval 1 goed hotel, nl. het klooster! Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-05-2014 16:39 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Als de genoemde prijs voor een enkeltje is, dan is dat inderdaad fors aan de prijs.

Betaalde nml. voor een vlucht DPS - LBJ d.d 15 April (met Merpati,, ging uiteindelijk dus niet door) IDR 705,000,-. Vlucht was reeds geboekt in November 2013.

Vervangende vlucht met Garuda, d.d. 18 April, kostte IDR 950,000,-. Vlucht was geboekt ergens begin Februari, nadat de problemen met Merpati steeds duidelijker werden.
Ja, is een enkeltje. Ik boek vanuit Nederland meestal de eerste binnenlandse vlucht maar omdat ik nooit precies weet hoe mijn reis verloopt doe ik dat een paar dagen tot een week vooraf. Vijf maanden vooraf boeken is voor mij geen optie.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou ik toch bezig ben:

Ik was vanochtend even op het vliegveld ivm een vluchtwijziging. Ik viel van mijn stoel (in dit geval de ojek) toen ik daar een spiksplinterniewe futuristische terminal zag staan van glas en staal, nog niet in gebruik. Past voor geen meter bij Labuan Bajo of de omgeving. Wanneer de terminal klaar is kan mijn niemand vertellen.
Daarna heb ik gelopen van boven naar beneden en via de havens en de pasar naar het centrum Je kunt geen 50 meter lopen of je valt over de cementzakken, steigers, tegels etc. Zoals het Indonesie betaamt, niet afgeschermd. Labuan Bajo is een grote bouwput, er wordt gebouwd of gerenoveerd. Net zoals Jan zegt de Italianen lijken LB ingenomen te hebben.

Nu moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ie wel of niet leuk/acceptabel vindt maar toch maar het volgende.
Toeristen die vanuit Bajawa aankomen (laat in de middag)of uit Bali (ook maar liever een middagvlucht) zou ik aanraden om 1 nacht in LB te verblijven en vervolgens de volgende ochtend vroeg 2 of 3 dagen met een boottrip naar Rinca en/of Komodo en eventueel andere eilanden met een boot waarbij aan dek geslapen kan worden. Op dag 2 of 3 in de middag terug naar LB en de volgende ochtend vroeg door of vliegen.
Het enige wat hier leuk is op dit moment is de zonsondergang vanaf Paradise Bar, de pasar en de pasar malam waar je 's avonds kan eten (veel ikan bakar).

Verder zijn veel trips hier achterlijk duur en buiten proportie. Het begrip "all inn" moet je ook goed uitzoeken wat het precies inhoudt. Het is in elk geval in de meeste gevallen exclusief de toegang tot NP Komodo, camerageld en ranger en snorkelspullen . Met inclusief wordt bedoeld inclusief drinken en eten (nasi goreng of zo iets) dus dat zijn de kosten niet (die andere wel!)Het is de moeite waard om zelf met een schipper te onderhandelen (moet kunnen voor Rp 600.000 heen en terug naar Rinca). Ik weet zeker dat zo'n schipper dan meer krijgt dan via de boekingskantoren. De nieuwe entreeprijs zou nog niet van kracht zijn.
Labuan Bajo bevindt zich in het stadium hard fietsen, snel thuis en is intussen compleet anders an de rest van Flores. Op straat word je voortdurend aangeproken over trips. Om moe van te worden.

Verder is er nog steeds geen goede middenklasse in hotels , in elk geval te weinig. Het is of schreeuwend duur in tig sterren dingen (aan een strand een paar kilometer verder, afhankelijk van, etc of de hotels zijn in erbarmelijke staat.

Nog ter aanvulling op vervoer : er zijn op Flores nu vluchten naar/van alle grotere plaatsen
Van Larantuka naar Kupang
Van Maumere naar Denpasar, Kupang en Sumba
Van Ende naar Denpasar, Labuan Bajo, Kupang en Sumba
Van Bajawa naar Kupang
Van Ruteng naar Kupang, Labuan Bajo en Denpasar

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nog eentje:

Er is sinds een maand een speedbootverbinding tussen Labuan Bajo en Sape (oost Sumbawa; vanochtend gehoord op de luchthaven van een man die er gisteren vandaag kwam). Reistijd 2 uur en een kwartier, tegen de ferry is 8 uur nodig heeft (of 9 of 10...) prijs Rp 150.000 enkele reis. Dat s nou weer wel een reden om via Labuan Bajo te gaan en een geweldige manier om letterlijke snelle glimpen op te vangen van de vele eilanden tussen west Flores en oost Sumbawa en dan vanaf Bima weer met het vliegtuig verder naar Lombok bijvoorbeeld (tegenwoordig rechtstreeks en niet meer via Bali)

Bjirke
User
spacer line

Ik vertrek volgende week naar Flores en ben dus blij met al deze actuele updates! Bedankt! Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-05-2014 10:18 Bjirke wrote:
Ik vertrek volgende week naar Flores en ben dus blij met al deze actuele updates! Bedankt! Emoticon: Smile
Toch alles maar ter plaatsen checken. Het verandert wel heel snel hier.

Ik zie dat Jeroen Sky Aviation er uit heeft gehaald. Die vliegtuigen staan ook allemaal aan de grond net als Merpati (vanuit de vertrekhal naar buiten kijkend naar links zie je de geparkeerde toestellen staan in Kupang)

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jeroen:
De vluchten naar NTT o.a. Denpasar-Waingapu en Kupang-Maumere (en nog meer) staan nog onder Sriwijaya in Ticketindonesia info maar het zijn toestellen van NAM Air, een dochter (?) van Sriwijaya. Misschien moet je die even aanpassen.

Ik wil nog een algemene tip meegeven aan mensen hier. Vooral op de buiteneilanden veranderen de vluchtschema's en maatschappijen heel vaak. Hierdoor kun je maar beter vluchten wat korter van tevoren plannen (maximaal een maand). De uitzondering is misschien Labuan Bajo-Denpasar maar het zou wel eens kunnen dat daar ook grote veranderingen gaan komen gezien de gigantische terminal die er net gebouwd is.
Ik vind op dit moment Wings betrouwbaarder dan TransNusa. Het nadeel van deze twee is wel dat je maar 10 kg bagage mee mag nemen. Ik heb op alle vluchten (tot nu toe 3) moeten bijbetalen voor 4/5 kg gemiddels Rp 55.000. Ik zeg het maar even want vluchten lopen ook vertragingen doordat reizigers dit niet weten, gaan klagen, dingen gaan overpakken etc

spacer line  

Hierbij nog even een kleine aanvulling op de update van Anne Mieke:
Wij zijn net terug van het prachtige eiland Flores. De trans flores weg van Labuan Bajo tot aan Ende is nu goed te berijden. Inderdaad zijn ze op enkele kleine stukjes nog bezig met de weg. De weg is nu zo goed dat je met een eigen gehuurde auto of brommer ook het eiland rond kunt. Tenminste als je er van houd om door de bergen te rijden en dit moet je niet onderschatten op Flores.
De luchthaven van Labuan Bajo is nu in gebruik. Als je in de aankomsthal staat, heb je aan de rechterkant een balie waar je een taxi kunt bestellen die je naar bijna alle hotels in de buurt brengt. Gemiddeld betaal je daar 60.000 voor. Daarmee omzeil je de horde taxirijders die je bespringen als je buitenkomt.
Een goede aanvulling als je een slaapplaats nodig hebt in Labuan Bajo is: Komodo Lodge. Mooie schone kamers met airco en goede bedden, een goed ontbijt en elke ochtend een flesje koud water. Ook niet onbelangrijk: schone badkamers met warm water. Helaas niet met uitzicht over de baai maar wel dicht bij het centrum.
Tevens waren er in alle plaatsen ATM' 's te vinden. Behalve in Moni.
In Bujawa hebben wij geslapen bij Lucas Authentic Lodge. Zij zitten op hetzelfde rijtje als hotel Edelweiss. Schuin tegenover Lucas. Schone kamers met zowel koud (250.000) als met warm water (350.000) Ze hebben ook een restaurant wat erg gezellig is ingericht ( batakmotieven) maar waar je ook goed kunt eten ( en zelfs in de authentieke keuken kunt kijken) Met de lodge zijn ze net begonnen dus kunnen nog wel wat tips gebruiken maar dit pakken ze wel gelijk op.
We hebben Flores inderdaad in ons hart gesloten met voor ons wel het belangrijkste: de hartelijkheid van de mensen die er wonen. In Ruteng zijn we de hele middag rondgeleid door jongens van de junior highschool die hun engels moesten verbeteren van de leraar Engels.
Dus inderdaad onderschrijf ik wat Anne Mieke ook zegt: ga nu nog heen voordat teveel toeristen het gaan ontdekken. Want dat gaat eerder gebeuren dan wij denken!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dank voor de onderschrijving. Ikzelf heb het idee dsat ik voorlopig niet meer in labuan Bajo kom (maarja ik roep wel eens vaker wat...). wil een volgende keer toch wat meer rondokm Ruteng zien en weer naar Larantuka.
De toeristenroep is toch vooral voor Labuan Bajo. maar goed verstand op nul. boot huren en weg.
Ik was vorige week nog op Gili Meno en Air (Lombok) maar het haalt het gewoon niet bij de eilanden uit de kust van LB.

En als Flores te toeristisch wordt dan naar Maluku! Toch?

spacer line  

Die kant willen we zeker nog gaan bezoeken en zijn er ook reuze nieuwsgierig naar. We hebben er al over gesproken dat dat onze eerstvolgende reis gaat worden!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nah kom maar op dan want ook van Maluku heb ik veel gezien. Ik was twee weken geleden nog op Ambon en Seram.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Op dit moment in Labuan Bajo

Vluchten heen/terug Labuan Bajo-Denpasar met Wngs (10 kg), Garuda (20 kg) Kalstar (?)
Verder naar Kupang en Ende,en nu eenkeer per keer ook naar Makassar (dat schept nieuwe mogelijkheden)

Prijzen voor het huren van een boot zin heel erg gestegen sinds de laatste keer, vooral als je dat prive wilt doen. Prijzen waren vandaag gemiddeld 3 juta voor het huren van eenboot (er werd ook 4 of zelf5 gevraagd) maar het is uiteindelijk 1,7 geworden trp naar Pandar, klein stuk trekking) Pink Beach Komodo, Kanawa. 5.30 vertrekken, naar verwachting rond 17:00 uur terug.

Drank beter meenemen uit Bali. Het is hier wel maar echt (nog veel) duur(der). Een fles wijn die op Bali Rp 350.000 kost, is hier Rp 550.000 een fles JW kost hier het dubbele van op Bali.
Relatief veel Italiaanse restaurants, gisteren eentje geprobeerd maar naar verhouding veel te duur.
Wel veel rustiger mtb toerisme van in mei bijvoorbeeld.
Het weer is niet te voorspellen. Het heeft hier inmiddels al meer half jaar (bijna) niet geregend dus ht is erg droog. Verderop in het binnenland is het normaler.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 19-10-2014 12:45 schreef Anne Mieke:
Ikzelf heb het idee dsat ik voorlopig niet meer in labuan Bajo kom

(maarja ik roep wel eens vaker wat...).

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 08-01-2016 16:46 schreef Anne Mieke:
Op dit moment in Labuan Bajo

Emoticon: Laugh out loud

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-01-2016 12:50 Back To Indonesia wrote:
Twee jaar geleden hebben wij een tour gedaan met privé chauffeur over Flores inclusief komodo met een hele gave boot. We zaten daar alleen op, als je in LB een boot zoekt kan het zijn dat deze vol zit met toeristen. Wat heel gaaf was wij hebben onder de sterren hemel geslapen. Er waren kajuiten maar wij kozen ervoor om buiten te slapen.
Heb deze even uit het topic "voor het eert naar Indonesie" geplukt.
Je kunt idd met andere toeristen een boot huren. Maar je kunt ook zelf iets regelen en geen gebruik maken van de vaste routes.
Ik was afgelopen zaterdag met iemand om 5:30 uur 's ochtends weg vanuit Labun Bajo op een gewone boot (ongeveer 2,5 breed en ik schat iets van 10 meter lang) Allereerst de zonsopgang achter de mistige bergen. Drie uren varen naar Padar (tussen Rinca en Komodo) en daar 300 meter een berg op voor spectaculaire uitzichten. Via de andere kant langs Komodo, pink beach, en daarna nog een onbewoond eiland.Het is gewoon een paradijs, veel mooier vind je het niet in Indonesie, eilanden met groene, grijze, bruine en gele bergen, de meeste onbewoond. Ik hoefde geen varaan meer te zien (heb ik al diverse malen gezien) De zee was afwisselend glad en ruw met grote stromingskolken waar de boot langs moest manoevreren. Bijna 11 uur onderweg geweest!

Het is schitterend, geen ander woord.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Heb je niet wat mooie foto's voor ons? Emoticon: Smile

spacer line  

Op 17-05-2014 02:25 schreef Anne Mieke:

Ik geef het nog 5 jaar (misschien 10) voordat ook Bajawa concurrentie krijgt. ....... Ik ben blij dat ik het nog in de "goede" tijd heb gezien en er vaak geweest ben.

Ik moest erg denken aan zo'n 25 jaar geleden toen ik op Flores was. Ook toen was ik zeker niet de enige en hoorde je verhalen dat het 10 jaar daarvoor veel rustiger was en.....dat het over een tiental jaren zeker overspoeld zou worden door toeristen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-01-2016 05:58 salina wrote:
Heb je niet wat mooie foto's voor ons? Emoticon: Smile
Ik moet dat idd maar eens gaan doen ja.Zit nu in de trein en voordat ik thuis ben, ben ik ruim 3 uur onderweg geweest (4 vluchten) dus ik ben halfdood. Morgenook meteen weer werken (vakantiedagen moeten ergens vandaan komen.Maar in de loop van de week ga ik mijn best doen om onderhand maar eens duidelijk te maken hoe mooi het daar is. Echt als je zoiets ziet dan geloof je amper dat het bestaat.
Flores is altijd mijn nummer 1 geweest maar deze deel ik wel met Papua en en Maluku.Het verschil tussen Flores en de andere twee is dat het door het verschil van regen- en droog seizoen en afhankelijk van ochtend of middag telkens een andere aanblik heeft en dan heb ik het voornamelijk over de eilanden tussen LB en Sumbawa. Alleen al eroverheen vliegen (je vliegt tussen Denpasar en LB langs Komodo) is en sprookje. TIP:
Neem een vlucht vanuit Denpasar of Labuan Bajo in de ochtend en vanuit Denpasar NAAR LB een plek in het vliegtuig aan de rechterkant in het midden en van LB naar Denpasar aan de linkerkant in het midden. Door de stand van de zon kun je dan de mooiste foto's maken en neem je een deel van de motor en/of vleugels mee voor diepte in de foto. Het vliegtuig vliegt zo laag dat als het helder is je zelfs af en toe een varaan kunt zien lopen.

Overigens is Sumbawa ook schitterend. Daar ben ik helaas maar een keer geweest (ander volk, ligt mij niet zo)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-01-2016 10:57 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Ik moest erg denken aan zo'n 25 jaar geleden toen ik op Flores was. Ook toen was ik zeker niet de enige en hoorde je verhalen dat het 10 jaar daarvoor veel rustiger was en.....dat het over een tiental jaren zeker overspoeld zou worden door toeristen.
Het is nog steeds geen Bali en ik hoop dat het dat ook niet gaat worden Wel jammer dat dit nog niet helemaal begrepen wordt door de autoriteiten die er iets aan kunnen doen.
LB heeft nu een nieuwe terminal (maar die worden er sinds een paa jaar zo'n beetje overal gebouwd) een afzichtelijk ding van glas. er zijn al plannen om de startbaan de verbreden en te verlengen zodat er ook grotere vliegtuigen kunnen landen. De vluchten vv LB zijn toch voor de helft toeristen.
Op Flores het is her relatief og steeds rustig maar het ligt er ook aan waar je bent en welk seizoen. Flores moet het vooral hebben van de maanden juni-september. LB is veruit het drukst. Nummer 2 is Kelimutu (Ende of Maumere), daarna Bajawa. Riung, Ruteng en Larantuka worden helaas nog te vaak overgeslagen. Het vervoer is tegenwoordig goed op Flores met kleine bussen, travels of een eign auto met chauffeur. De wegen zijn en blijven gevoelig voor landverschuivingen door regen.
Er zijn nog genoeg stukken op Flores die ik nog niet gehad heb.

Wat jammer is in LB is dat er langs de waterkant nu een aantal te hoge restuarants worden gebouwd van 4 verdiepingen of zo zodat de vrije uitzichten van bijvoorbeeld Gardena belemmerd wordt. Ongelooflijk at dit toegestaan wordt. Ik heb allerlei wilde plannen in die regio en ga eens kijken of ik ergens een vinger tussen de deur kan krijgen met behulp van locals. Toerisme in Indonesie kan veel beter zowel voor de natuur als de mensen die erin werken.

Een pikant detail. Ik ben dus op Padar en Komodo geweest van de week dus in het nationaal park en ik heb niks betaald.... Emoticon: Confused

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik hoop dat ik het goed gedaan heb.
Dit is een van de foto's van 2 maanden geleden. Het eiland vanwaar de foto genomen is, is pulau Padar, dat in de verte pulau Komodo.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Wat een prachtige foto!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja mooi he.

Het interessante van dit gebied is, is dat het van kleur verandert naarmate het droge/natte seizoen (groener, geler of bruiner). Zo ook de zee die nu donkerblauw was maar op wolkenloze dagen turkoois.
Het is voor mij een van de prachtigste gebieden van Indonesie.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,934 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 15:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,471,876 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com