indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hans kolk
User
spacer line

In januari 2015 willen wij een rondreis maken door Sulawesi voor ongeveer 2 1/2 week. Wij hebben al verschillende reisverslagen gelezen. Maar vragen toch om een reisadvies. We willen een paar dagen lekker genieten van een prachtig wit strand waar we ook kunnen snorkelen en wij willen veel van de natuur en cultuur zien. Wij zijn voorstanders van guesthousen en huurwoningen. Hoe komen wij het beste naar Sulawesi met het vliegtuig, vanaf Jakarta, Kuala Lumpur.....????

Wie kan ons voorzien van advies?

Alvast bedankt.

simpati
User
spacer line

Met Air Asia kan van zowel Kuala Lumpur als Jakarta worden gevlogen naar Makasar, volgens mijn info niet naar Manado.
Probeer eens bij ticketindonesia.info/nl/index.php
Succes met de voorbereidingen,
Jan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Beste Hans,

Het meest logisch is om in Manadao te beginnen; Minahasa, eventueel door naar Gorontalo en/of Togean-eilanden en daarna naar Toraja en eventueel Bira. Je zou dan ook kunnen afsluiten met een paar dagen Bali. Bira is mooi maar het kost wel moeite om er te komen; ik vind persoonlijk de rit ernaar toe in het zuiden niet geweldig (6 uur),
Manado is beter bereikbaar met Singapore Airlines/Silk Air die 4 x per week naar Manado vliegt. Je komt dan 's ochtends in Singapore aan, de aansluitende vlucht ron 9.30 uur en om 13.00 uur in Manado. Omgekeerd kun je met SQ ook in Makassar beginnen maar met ongunstiger tijden.
Ticktprijzen zijn divers maar ik verwacht dat het in januari wel meevalt. Ik heb voor mij ticket afgelopen september 650 euro betaald.
Via Jakarta kan natuurlijk ook maar je bent in veel gevallen relatief hetzelfde geld kwijt, en soms zelfs veel meer maar vooral veel meer tijd. Via Singapore is verreweg het snelst en meest comfortabel.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

leomanado
User
spacer line

Even ter aanvulling op Anne Mieke

Als je in Manado even van de vlucht wilt bekomen zou je een paar dagen op Bunaken kunnen relaxen. Het snorkelen is er echt heel erg mooi. Daarna dan Minahasa en door naar Togean.
Als je in Toraja bent (dat zeker niet overslaan en echt de moeite waard) kun je via Sengkang, waar je het lake op kan en het leven van de lokale vissers met hun families kan zien, naar Bira. Bira heeft een prachtig wit strand, maar verwacht geen massa toerisme. Vanuit Bira kun je dan naar Makassar, maar vergeet vooral niet om de vele scheepswerven te bezoeken, waar de traditionele houten schepen worden gebouwd.
Afsluiten op het strand in Bali kan dan prima. Er zijn een aantal dagelijkse vluchten vanuit Makassar naar Bali.
Ik wens jullie alvast een fijne reis.

jstar
User
spacer line

Er zijn heel weinig mogelijkheden naar Manado vanaf Kuala Lumpur en ze zijn zeker niet efficiŽnt. Ook ben ik het eens met bovenstaande uitspraken dat je vanuit Europa via Singapore een betere aansluiting hebt dan via Jakarta. Vanuit Jakarta heb je vnl. Lion en Batik Air vluchten; daar is verder niets mis mee.

Persoonlijk zijn we meer geÔnteresseerd in Noord Sulawesi (ook voor het duiken e.d.) maar ik moet toegeven dat als je echt mooie stranden wilt, Wakatobi (en evt. het eiland voor de kust) er wel met kop en schouders bovenuit steekt. Tanjung Bira is een goede tweede.

elsbeth
User
spacer line

Hans, i.v.m. een passend antwoord, wil ik je eerst vragen wat je inmiddels van IndonesiŽ hebt gezien. je hebt nl. al eerder antwoord op deze vraag gekregen, zowel m.b.t. Sulawesi als Java/Bali en Sumatera.
Is dat allemaal niet doorgegaan, of is het inmiddels de 2 de of 3 de reis die je naar IndonesiŽ maakt. Ik vraag dit i.v.m. de adviezen en ook bijv. m.b.t.wat jou tot nu toe heeft aangesproken.

hans kolk
User
spacer line

Bedankt voor de reacties.

Elsbeth, wij zijn inmiddels in Oost- Java en Bali geweest en dat was geweldig.

Daarom lijkt Sulawesi ons een goed project voor de volgende vakantie.

jstar
User
spacer line

Inderdaad een logische stap. Koppel of gezin?

Oost Java+Bali-> Sulawesi-> Sumatra-> Kalimantan-> Molukken+Flores-> Papua-> Jakarta
Gradaties en opeenvolging van avontuurlijkheid Emoticon: Wink

Dus je kan nog wat jaartjes vooruit....

elsbeth
User
spacer line

Okť Hans, je bent dus wel gegaan, goed om te horen.
Sulawesi is prachtig. Het handigst is inderdaad, zoals Anne Mieke al aangaf, vliegen vanuit Singapore met Silk Air, maar ik weet niet waar je vandaan komt.
Ik vind de Minahasa erg leuk (Noord Sulawesi). Snorkelen is op Bunaken heel mooi, strand is echter niet het type strand dat jij zoekt. Tomohon is leuk, vrijwel geen toeristen, dus alles is een stuk simpeler (lees: leuker). Gewoon een beetje door zo'n plaats slenteren, een busje pakken en je ergens laten afzetten (maakt niet uit waar), stukje lopen en maar zien hoe je weer terug komt.
Dat vind ik persoonlijk de leukste dingen en zo kom je ook tot de meest verrassende ontmoetingen.
Tanatoraja vind ik heel erg mooi, je zou daar dagen kunnen wandelen.
Zorg dat je niet iedereen achterna holt, maar neem eens een andere route. Dus niet die hele grote begrafenisceremonie, maar juist die kleine waar geen hond komt behalve de familie (hoe gek het ook klinkt, het wordt toch wel op prijs gesteld, mits je je netjes gedraagt en kleedt).
Verder naar het Zuiden ken ik het nauwelijks. De vallei van Mamasa schijnt ook erg mooi te zijn (het zusje van Tanatoraja zeg maar). Komen geen toeristen en is ook moeilijker te bereizen. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe oud jullie zijn, met hoeveel men je reist.
Maar het wordt gegarandeerd een mooie reis!!

maryl
User
spacer line

hallo,ook wij hebben sulawesi in gedachten voor januari. Hans, is het je bevallen in dit jaargetij; ik kom nogal extreme regens tegen bij mn oriŽntatie en dat brengt ons aan het twijfelen.
Anderen met info waar we in januari het best heen gaan uiteraard ook heel welkom.
Als ik samenvat wat ik tot nu toe gelezen heb is het erg nat op de eilanden rondom Java en droger verder naar het oosten. Hoe zien jullie dit?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zie het als volgt:

Er komen hier vaak mensen die een klip en klaar antwoord willen hebben mbt regentijd en reistijd. Dat Ūs er niet.
Het is zeker niet zo dat hoe meer naar het oosten hoe droger. Het verschilt per eiland, per regio en per jaar. Ik neem dat je net als iedereen met enige regelmaat de extremen mee krijgt? Ons eigen Nederland is daar op dit moment een goed voorbeeld van. In Indonesie is het niet anders.
In januari ďhoortĒ het op veel plekken in Indonesie te regenen.
De enige uitzondering op het regen/droge seizoen in Indonesie is Maluku, dat wil zeggen in het midden zoín beetje (Ambon, Seram, Saparua). Daar is het precies omgekeerd en zit je in januari in het ďdrogeĒ seizoen. Maar ook daar kun je er niet de klok op gelijk zetten (weet ik uit ervaring)
Over ervaringen in Sulawesi: in januari 2014 maakte ik in de Minahasa (Manado, Tomohon, Tondano) dramatische overstromingen mee waarbij delen van wegen, huizen en mensen werden weggevaagd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

maryl
User
spacer line

Jaaah, deze ervaring van jou is nou net waarom we zijn gaan twijfelen. Aan het eind van de dag een opfrissende bui (zoals elders de regentijd meestal is) is niet iets waardoor we ons laten afschrikken. Om nou met ons hele gezin serieus gevaar op te zoeken is wat anders.
De molukken waren nog niet in beeld; Inmiddels wel al wat op Papua georiŽnteerd, maar als ik jou goed begrijp heeft dat "weertechnisch" geen meerwaarde. Voor al het overige was het enthousiasme voor Sulawesi ook makkelijk naar Papua om te buigen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ken geen percentages maar heb al diverse malen over Papua gevlogen (en er uiteraard ook geweest) en dan zie je bijna een en al oerwoud. De paar bebouwde gebieden gaan relatief nergens over. (de grootste steden Sorong, Manokwari en Jayapura zijn dorpen vergeleken bij de rest van Indonesie). Met oerwoud meer kans op regen.
Ik zou het niet van het weer af laten hangen, vooral omdat het niet meer te voorspellen is. Afgelopen december/januari was het droog in Sorong en Labuan Bajo maar ook in Ambon.

Dus nee, Papua heeft wat dat aangaat geen meerwaarde maar ook geen minderwaarde.

maryl
User
spacer line

Het gaat eigenlijk om vergelijk met Sulawesi. Zuid/midden/noord 5 jaar geleden gingen wij met gezin(5pers)en hebben we oa door jouw meedenken gekozen voor Flores ipv Sulawesi. Op dit moment studeert een van de kinderen in Yogyakarta,naar aanleiding van oa deze reis. Nu gaan wij hem bezoeken en gezamenlijk weer een nieuw stuk van het land ontdekken. Dus de start van de route staat vast.
Inmiddels blijkt dat de combi met papua wel erg prijzig gaat worden.
Iemand al ervaring met garuda combi pass en of dat interessant is; wij hebben internationale tickets met Garuda

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Combi of niet, tickets naar/van Papua zijn inderdaad duur en met name met Garuda. Veel goedkoper zijn oa Sriwijaya/NAM en Express Air. Bovendien is op veel trajecten in Papua Garuda niet bruikbaar en als ik zo de prijzen zie dan schiet je er ook niet echt veel mee op.

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 11-09-2016 18:39 maryl wrote:
Jaaah, deze ervaring van jou is nou net waarom we zijn gaan twijfelen. Aan het eind van de dag een opfrissende bui (zoals elders de regentijd meestal is) is niet iets waardoor we ons laten afschrikken. Om nou met ons hele gezin serieus gevaar op te zoeken is wat anders.
De molukken waren nog niet in beeld; Inmiddels wel al wat op Papua georiŽnteerd, maar als ik jou goed begrijp heeft dat "weertechnisch" geen meerwaarde. Voor al het overige was het enthousiasme voor Sulawesi ook makkelijk naar Papua om te buigen.

In Papua (beetje afhankelijk van welk deel) is er nauwelijks onderscheid tussen droge en natte tijd. Het is gewoon 3 dagen warm en daarna gaat het regenen. 'T is inderdaad wat verder en duurder maar wel een once-in-your-lifetime-experience. Ook weer afhankelijk van welk deel je wilt bereizen. Reizen binnen de provincie kost wel tijd, ernaar toe vliegen gaat tegenwoordig steeds beter

maryl
User
spacer line

Weten jullie of tussen kerst en 20 januari op cultureel gebied deze bestemmingen de moeite waard zijn. Deze vraag geldt voor zowel Sulawesi waar merendeels juli/aug de begrafenissen schijnen plaats te vinden, alsook voor Papua waar naar onze informatie dan ook geen festival is. Wij vragen ons af of niet alle bekende papua foto's gemaakt zijn op een festival en men buiten die periode gewoon gekleed gaat.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet wat je bedoelt met gewoon gekleed maar met name in het binnenland kom je Papuas gewoon tegen met peniskoker, oorringen etc. Die lopen daar niet voor de anderhalve toerist die daar komt.
Ik was een paar jaar geleden in Wesaput (bij Wamena) in de tijd van de bupativerkiezingen. Daar kwamen Papua bijeen in een mix van traditionele kleding (rieten rokjes, verentooien, lichaamsschilderingen etc) en alledaagse casual kleding. Gewoon zoals het was en zoals het is. Er werd geen kunstje opgevoerd of zo, in de wijde omgeving toeristen letterlijk op 1 hand te tellen en bij de bijeenkomst was ik zelfs de enige. Het is een misverstand dat dit altijd voor het opvoeren van een toneelstukje voor toeristen gebruikt wordt. Er zijn trouwens haast geen toeristen in Papua. Ik kan er van de 4 keren dat ik er geweest ben geen 20 herinneren.

Wat dat aangaat is het toeristisch "besef" in Toraja bijvoorbeeld groter.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

61,707,739 topic views - 228,240 posts - 13,631 topics - 19,471 members - last post @ 25-09-2018 14:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

105,796,211 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com