indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Techtics
User
spacer line

Hoi,

Ik ben geboren in Jakarta, geadopteerd en woon al mijn hele leven in Nederland. Ik heb de Nederlandse nationaliteit. Nu vroeg ik mij af of ik de Indonesische nationaliteit kan aanvragen naast mijn Nederlandse. Weet iemand of dit mogelijk is en eventueel hoe?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

U vindt veel informatie over dubbele nationaliteit in deze thread: http://forum.indahnesia.com/to(...)oort_-_problemen.php

Maar om een lang verhaal kort te maken; voor de Indonesische wet is het onmogelijk een dubbele nationaliteit te bezitten.

U zal dus moeten kiezen en indien u echt WNI wilt worden, het Nederlanderschap moeten opgeven. Dit gaat d.m.v. een Verklaring van Afstand. En het wordt natuurlijk door de Indonesische overheid gecontroleerd.

Mocht u dit overwegen: Het verkrijgen van de Indonesische nationaliteit is niet eenvoudig; men dient een zwaar interview af te leggen in het Indonesisch waarin men moet aantonen redelijk veel van het land af te weten. Tevens wordt de motivatie getoetst. En last but not least; u wordt zelfs gevraagd het volkslied te zingen!

Vraagje: Heeft u ooit officieel ooit de Indonesische nationaliteit gehad? Zijn hier bewijzen van? Indien dit zo is, is het eigenlijk niet zo moeilijk een verblijfsvergunnning voor IndonesiŽ te verkrijgen (KITAS-KITAP).

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

On 08-05-2014 22:16 Lieve wrote:

Vraagje: Heeft u ooit officieel ooit de Indonesische nationaliteit gehad? Zijn hier bewijzen van? Indien dit zo is, is het eigenlijk niet zo moeilijk een verblijfsvergunnning voor IndonesiŽ te verkrijgen (KITAS-KITAP).

Indonesier is :
1.In principe iedereen die in Indonesia geboren is van Indonesische ouders een Indonesier.
2.Van Indonesische moeder , vader "onbekend" .
3.Moeder Indonesisch , buitenlandse vader onbekend of als de buitenlandse vader zijn kind niet erkende .
4.Ter vondeling gelegde kind ( vader en moeder onbekend) .

Bij een naturalisatie door adoptie bestaat waarschijnlijk een kans om de oude nationalteit terug te vragen ( men is te klein om zelf te beslissen) .

Bovenstaande gevallen werd beschreven in UU Kewarganegaraan.
Mijn inschatting zal het meer moeite en dus meer kosten leveren.

De snelste/praktischer manier is een KITAS -KITAP procedure te volgen zoals Lieve vertelde .
Je moet wel eerlijk zijn voor je zelf en onderzoeken welke "voordelen"je hebt als je Indonesische staatsburger wil worden .
En heb je daar ook familieleden ?

bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Om besefte al waar ik met mijn vraag naartoe wilde: Daar liggen eventueel wat mogelijkheden. Er zijn immers procedures voor ex-WNI's. Ook is in IndonesiŽ een redelijk ruime jus sanguinis van kracht m.b.t. het verkrijgen van nationaliteit.

Een andere factor in dit verhaal, is dat de kans groot is dat deze adoptie niet 'volgens het boekje' is verlopen. De reden dat ik dat hier zeg is, -behalve het feit dat het te adopteren kind een Indonesisch paspoort dient te krijgen- dat men streng is en zeer veel eisen stelt bij het adoptieproces. In de praktijk werden (en worden) de regels zeer vaak omzeild. Twaalf jaar geleden is de wet van 1995 in de huidige vorm gegoten. Maar ruim daarvůůr (eind jaren zeventig / begin jaren tachtig) zijn er veel regels al verduidelijkt en waren er procedurele uitspraken van het hooggerechtshof (mahkamah agung).

[Om maar een paar eisen voor adoptie te noemen: Het koppel dient al twee jaar in IndonesiŽ woonachtig te zijn en drie jaar te blijven inclusief het adoptie-proces. Het koppel moet vijf jaar gehuwd zijn (of medisch zijn vrijgesteld) met maximaal ťťn kind ten laste. Men moet geloven in God en de religie van ouders en kind dient idealiter identiek te zijn.]

Als men dus een procedure wil opstarten dient men als eerste hard te maken dat men van Indonesische afkomst is, men dient met bewijzen te komen. Om een kat een kat te noemen: Een afwijkende huidskleur en de vermelding van Jakarta in het paspoort zijn niet voldoende. Dus het liefst een geboorteakte en adoptie-bewijzen. Als u deze niet kan voorleggen zijn uw kansen al danig geslonken.

Hoe dan ook, een procedure voor het aanvechten van de wettelijkheid van de adoptie en een aantonen van jus sanguinis procedure, zullen beide zeer veel tijd (ťn geld) kosten. En zoals reeds eerder gezegd: U verliest de Nederlandse nationaliteit! Dus het antwoord op uw vraag is eigenlijk simpel: Neen.

spacer line  

Dat er soms(is het vaak ?) gesjoemeld werd is publiek geheim .
Vooral met de AsPal papieren.

De praktisch en snelle manier is om daar te wonen / werken , eventueel trouwen als je snel Kitas,Kitap wil krijgen.
De eerste stappen tot opteren* van R.I nationaliteit .
Kitas-Kitap route zoals je ergens boven heb gezegd.

Toen mijn zoon in 2004 een keuze moet maken , Indonesisch of Belanda hadden we bij de I.N.D geinformeerd (kreeg duidelijk antwoord) .

Ook bij de KBRI, onduidelijk en fout antwoord ( heb al eerder ingelezen).
Dat het gecontroleerd werd is duidelijk , bij elke paspoort verlenging werd door KBRI bekeken of mijn zoon niet op de paspoort van zijn moeder staat.
Voor de Nederlandse regering is mijn zoon toen een Nederlander .

Techtics
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lieve,

Ik heb officieel de Indonesische nationaliteit gehad. Ik heb ook nog een paspoort met foto etc. Voor zover ik en mijn ouders het kunnen beoordelen zijn alle officiŽle wegen bewandeld. Daarmee bedoel ik:
De wettelijke procedure gevolgd die NL en IndonesiŽ in 1983 voorschreef. Alle papieren stukken zijn opgesteld in Bahasa.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Dat is goed om te weten.

Ik ga ervan uit dat u dan 31 jaar oud bent; tot welke leeftijd had u officieel een Indonesisch paspoort en is er ooit afstand gedaan van het staatsburgerschap? Dus is het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aangemeld of is het laatste paspoort gewoon 'verlopen'?

Als u (ook part-time) in IndonesiŽ wilt gaan wonen, heeft u als ex-WNI interessante mogelijkheden waardoor het verkrijgen van een dubbele nationaliteit eigenlijk niet eens echt aantrekkelijk is.

Techtics
User
spacer line

Ik heb de nationaliteit slechts 3 maanden gehad, van 0 tot 3 maanden. Ik ben inderdaad 31.
Het staatsburgerschap is aangemeld. Mijn Indonesisch paspoort was niet verlopen. Dat zou ik nog even kunnen nazoeken maar mijn eerste ingeving is dat het niet was verlopen.

spacer line  

Indonesisch paspoort is nu na 5 jaar verlopen (moet effe de mijne bekijken) , vroeger moet je om de 2 jaar verlengen.
Dat is mijn ervaring 47 jr ervaring mbt mijn Indonesische nationaliteit , ik woon nu in Amsterdam.

Het feit dat je toen niet mee kan beslissen (baby) kan als extra punt meegenomen worden.
Als ik jou was, blijf Nederlander, je kan altijd daar wonen als Nederlander mits je aan de eisen kan voldoen ,

jstar
User
spacer line

Mee eens. Al ik het zo lees, hebben ze misschien iets teveel volgens het (eerder vermelde) 'boekje' gehandeld?! Tja, mosterd na de maaltijd.

Indoboy20
User
spacer line

Verlies je de Indonesische nationaliteit als je je paspoort laat verlopen (5 jaar)? Of verlies je die pas als je meldt dat je bv een andere nationaliteit hebt aangenomen?

spacer line  

On 17-05-2014 14:18 Indoboy20 wrote:
Verlies je de Indonesische nationaliteit als je je paspoort laat verlopen (5 jaar)?
Volgens UU no 17 K verlies men de nationaliteit

Of verlies je die pas als je meldt dat je bv een andere nationaliteit hebt aangenomen?
Dat is 100% zeker, want je moet afstand doen bij de KBRI Den Haag.

Goede (dus dure) advocaten kan mss je lekker maken door een woord aan te wijzen die opening kan geven. Ik denk dat het alleen geld gaat koste .

"Setiap warga negara R.I yg berada di luar negeri diwajibkan (verplicht untuk melaporkan diri ( melden/inschrijven bij de ambassade)

Bagi yg tdk melaporkan diri selama jangka 5(lima tahun) = wie dat niet doet in de periode van 5 jaren) , maka yg bersangkutan DAPAT kehilangan kewarganegaraan R.I "

Je kan moeilijk zeggen dat je die regels niet kent .

Indoboy20
User
spacer line

Ik was in twijfel omdat je dan in principe staatsloos wordt als je niet een andere nationaliteit in de tussentijd had aangevraagd.

spacer line  

On 17-05-2014 19:46 Indoboy20 wrote:
Ik was in twijfel omdat je dan in principe staatsloos wordt als je niet een andere nationaliteit in de tussentijd had aangevraagd.

Klopt, dan is die persoon statenloos .
En dat is niet de bedoeling , dan kan men mss(?) met hangende pootjes effe melden bij de KBRI .
Mss wordt hij/zij alsnog geholpen , uiteraard kan men rekenen op een stevig gesprek/uitbrander.

Want dat kan gebeuren ook bij sommige illegalen Emoticon: Wink
Effe KBRI bellen /laten bellen..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,361,987 topic views - 232,755 posts - 13,677 topics - 22,546 members - last post @ 20-06-2019 08:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,660,905 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com