indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik zit hier in mijn tuin al enkele weken aan te zien hoe mijn irisjes net onder de grond aangevreten worden door rayap (coptotermes gestroi). Ook de gele palm begint enkele bladeren te verliezen door een aggressief leger van deze beestjes. In huis heb ik ze niet, maar ik wil ze ook weg krijgen uit de tuin (zonder de planten dood te maken).

De tukang kwam net terug met een flesje Cislin van Bayer. Bij het lezen van het etiket ga ik zelf al bijna dood.
- handschoenen en beschermende kleding gebruiken
- artikelen gebruikt voor het sproeien het beste vernietigen na gebruik
- kleding met grote hoeveelheid water wassen
- vergiftiging mogelijk via huid, inademing en mond
- gevaarlijk voor mens, dier, vissen, vogels e.d.

Geen medicijn bekend tegen vergiftiging, atropine en adrelanine toedienen.

DAT zie ik dus niet echt zitten, voor mezelf niet, maar ook niet omdat er nog andere mensen in huis wonen die ik ook liever niet dood zie gaan zeg maar.

Dus is mijn vraag; is er een truukje met natuurlijke producten die deze beesten kan verjagen/doden? Verjagen is prima, ook als ik maandelijks actie moet ondernemen, als het maar niet deze rotzooi is die ik moet gebruiken.

spacer line  

http://www.indonesiaorganic.co(...)l.php?id=366&cat=132

Effe opa gugel vragen.
Anti Rayap organik

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

die had ik al gezien, echter adressen in Surabaya en Bali. Dan overweeg ik maar om gewoon dood te gaan. Emoticon: Very funny

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Verder zal ik met kapur aan de slag moeten. Ik zal volgende week eens even kijken.

jstar
User
spacer line

Ja, die termieten kan je alleen wegkrijgen door één van de 3 'gunstige' factoren weg te nemen: Warmte, vocht of eten.

We zitten hier in de tropen dus vergeet het maar in de open lucht. (Net als in Florida, in een Californië is het nog wel te doen.)

Azijn helpt van geen kanten. Borax* is alleen goed tegen mieren. En die wormpjes die de termieten opeten heb ik hier nog nooit gezien. Pesticide is gewoon het enige wat helpt. En dan vernietig je inderdaad alles wat er op/van leeft.

Ik doe trouwens niets aan wat er buiten gebeurt (vechten tegen de bierkaai); binnen is het wat anders natuurlijk. Gelukkig zijn de ruimtes met airco redelijk goed beschermd.

* wat hier ook in de bakso gebruikt wordt

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

jstar; heb binnen geen last van rayap gelukkig, maar ze beginnen mijn tuin te ondermijnen. Dat moet ik ook niet hebben. Andere planten zoeken is geen optie, ze verplaatsen zich gewoon naar het makkelijkst eetbare..

Ik heb ooit eens gelezen dat kalk strooien schijnt te helpen? Geen ongebluste trouwens, gewoon kalkpoeder. Dat probeer ik dus eerst, dat is namelijk niet echt schadelijk voor mens, plant en dier..

simpati
User
spacer line

heb binnen geen last van rayap gelukkig
Voor hoe lang, die vreten alle meubels en deuren en kozijnen als die niet behandeld zijn.
De uitzondering is Jati (Mahonie) en Kayu Kelapa dat schijnen deze rayap niet te lusten.
Ik heb een goede betonnen vloer toch komt deze rayap binnen, de eerste spaanplaat keukenkastjes zijn al gesneuveld.
Succes,
Jan

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 02-05-2014 11:55 Yerun wrote: Andere planten zoeken

Tegels zaaien.

jstar
User
spacer line

Vooral de draagbalkjes boven het plafond worden snel aangetast. Als ze dus in het huis (nog) geen metalstud voor de gypsum gebruikt hebben, krijg je zeker een probleem. En na verloop van tijd lijkt het wel poreus balshout; je kan het gewoon tussen je vingers verpulveren.

In de wandkastjes, deurtjes en deurlijsten, gebruik ik een injectiespuit waarmee ik die Bayer (Premise?) injecteer in voorgeboorde 2 mm gaatjes (gemaakt met boormachine). Dat gaat redelijk goed en is wel veilig.

Het probleem is ook nog eens dat ze vliegen. En als de buren ze hebben, krijg jij ze ook. En de gekko's hebben al genoeg aan de muggen.

Heb trouwens ook heel veel last van rupsen. En niet die van mooie vlinders maar de kleine ulat tanah die de wortels vernietigen waardoor de planten afsterven.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

het enige hout in dit huis is van de jatihouten deuren en ramen en wat meubels van MDF en aanverwant materiaal. Plafond en dak is gelukkig aluminium.

Maar goed, de termieten buiten dus maar gewoon met harde hand uitroeien voordat ze zich nestelen IN mijn huis. Ik heb volgende week dus weer wat te doen hier. Emoticon: Smile

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ik heb in de tuin geexperimenteerd met inspuiten onder druk van petroleeum op de plaatsen waar je last hebt van de rayap.Het helpt enigzins maar helemaal wegjagen doe je ze niet.Of je moet uit holland een mol importeren.
En als je de rayap in huis hebt moet je een tokeh in huis halen.

Shalom

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

kan niet met zekerheid zeggen of dit helpt met termieten maar wel met echt bergen andere insecten, neem een zooitje lemongrass, in de blender met een beetje water, strainen met een lap in iets waarmee je het kunt spuiten.... en ruikt nog lekker ook Emoticon: Smile

spacer line  

On 02-05-2014 11:30 Yerun wrote:
die had ik al gezien, echter adressen in Surabaya en Bali. Dan overweeg ik maar om gewoon dood te gaan. Emoticon: Very funny

Denk aan de kinderen, ook van de buren.
Gaan ze lekker spelen in de tuin , in de nest porren om de" mieren" te verjagen.
En dan krijgen ze racun/gif .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Bokito.
Heb je rayap in huis , dan moet je uitmesten .
Vooral bij de oude huizen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. simpati.
De oude huis van mijn vader had ook last van rayap.
Het is echt oud, een rumah belanda gebouwd in 1939, met nog echte jati balken.
Zit ik in een stille nacht te knikkebollen naast zo'n grote ondersteuning balk , hoor iets knagen, bleek rayap te zijn .
De balken worden daarna vervangen , anders krijgt je de plafond op je kop .

Bij de nieuwe huizen met slechte nog jonge niet goed gedroogde balken is het gevaarlijk.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Een losmen eigenaar heb ik eens in de weer gezien met minyak kayu putih. Hij smeerde dit op deurposten en plekken waar de 'straatjes' heen gingen. Ik zag dat die plekken werden gemeden door de termieten. Ook kruidnagelolie zou helpen, maar is duurder. Deze oliesoorten doden niet echt, maar ze hebben er duidelijk een hekel aan.

Als er echt sprake is van een nest en je kan erbij, dan kokend water erover.

edit: volgens mij is jati teakhout Jan. Of niet?

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 02-05-2014 20:26 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Denk aan de kinderen, ook van de buren.
Gaan ze lekker spelen in de tuin , in de nest porren om de" mieren" te verjagen.
En dan krijgen ze racun/gif .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Bokito.
Heb je rayap in huis , dan moet je uitmesten .
Vooral bij de oude huizen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. simpati.
De oude huis van mijn vader had ook last van rayap.
Zit ik in een stille nacht te knikkebollen naast zo'n grote ondersteuning balk , hoor iets knagen, bleek rayap te zijn .
De balken worden daarna vervangen , anders krijgt je de plafond op je kop .

Bij de nieuwe huizen met slechte nog jonge niet goed gedroogde balken is het gevaarlijk.

Hoor ik voor het eerst rayap in Jati Emoticon: Confused

wie weet kan het Emoticon: Confused

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-05-2014 04:33 harlys wrote:

[quote removed]

Hoor ik voor het eerst rayap in Jati Emoticon: Confused

wie weet kan het Emoticon: Confused

Rayap met roestvrij stalen kunstgebitjes misschien Emoticon: Confused

spacer line  

Tya , dat is gewoon de waarheid.
Trouwens als je goed leest heb ik over een oude Rumah Belanda van 1939.
En het verhaal ging toen mijn ouders al lang overleden waren( 2000-2001) .
Dus oude djati (uit Nederlandse tijd en bouwperiode/norm gebouwd) die al iets meer dan 60 jaar oud is heeft ook zwakke plekken gekregen.
Anders dan de huidige jati achtige houtsoorten die vaak niet goed gedroogd zijn en van inferieure kwaliteit.
Bisa diCek, Om. Emoticon: Yes!

Ik zag ook de "poederachtige"uitwerpselen / afgeknaagde resten, wit/geel en rond zoals zeer kleine kristalsuiker.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb hier 1 jati-houten meubel, waarvan in 1 plank (zo te zien) boorgaatjes zitten. geen termieten, maar ze moeten wel DOOD, want ze vreten mijn meubel op. Dus met olie aan de slag geweest. Stinkt even, maar werkt wel. Zal wel een zachte plank zijn geweest of zo. Jammer, maar het is niet anders.

spacer line  

Nah itu, dia.
ER moet vaak 1x in de zo veel jaren obat gegeven / ingewreven worden(onderhoud).

Mss kan Albert (ex meubelboer) zijn licht hier werpen.
OmSid is alleen maar een pendul en turis, ma'af

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

]Malam[/url] wrote:

[quote removed]

Rayap met roestvrij stalen kunstgebitjes misschien Emoticon: Confused [/quote]

Malam je maakt wel een grappje maar bij mij kwamen de beestje gewoon door de vloor naar boven en bouwen aarden tunneltjes langs de muur.

Shalom

Tuann
User
User icon of Tuann
spacer line

Dank aan alle, voor de goede tips, excellent.

Mijn ervaring, gaatje in hout boren daarna opvullen met watten vervolgens een keer per week injecteren met een injectie spuit, zodat het watje verzadigd is en zo constant gif in het hout kan trekken. Een jaar lang, zodat de volgende generatie (eitjes) ook uit geroeid is.
Faststack van bayer heeft gewerkt.
Ga premise ook zeker een keer proberen voor de hout worm en termieten.

spacer line  

Yerun goede morgen je zou het met kopere stuivers of centen kunnen proberen.Hier in nederland lukt het met mieren buiten de deur te houden.Ik weet niet of het lukt.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

heb helaas geen stuivers bij de hand hier, of andere koperen muntjes wat dat betreft.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb na lang wachten vandaag besloten het 'wondermiddel' van Bayer in te zetten, met tegenzin, maar steeds meer planten worden aangevreten, dus hupsakee, tijd om in te grijpen.

De kleine is bij oma, andere inwoners zijn van die leeftijd (18+) dat als ik zeg 'uit de buurt blijven' ze dat ook doen (nou ja, het blijven Indonesiers natuurlijk).

Ik zag dat er regen aan komt, dus heb ik zojuist 2.5 mm opgelost in een liter water, en heb dat over die delen van de tuin gesproeid (zo laag mogelijk bij de grond) waar de rayap nu lekker zit te smikkelen aan MIJN planten).

Het ruikt niet fris, dus hoop ik over een half uur een stortlading regen te krijgen zodat daarna alles van de bladeren af is en kinderen weer veilig in de tuin kunnen rondlopen.

Of de rayap hiermee weg is? Zeker niet 100%, want ik heb niet de hele tuin vergiftigd, maar als het aanvreten van mijn planten stopt is het prima.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Een spoor van 100 Rupiah muntjes naar de buurman en daar een jackpot van 100.000 neerleggen?
Het zijn Indonesische termieten, niet geprobeerd is altijd mis Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

54,831,103 topic views - 225,527 posts - 13,565 topics - 17,513 members - last post @ 20-02-2018 19:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

96,675,426 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com