indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo allemaal! Ik ga van de zomer een half jaar naar Yogyakarta om te studeren en omdat ik allemaal horrorverhalen heb gehoord over de banken daar ben ik benieuwd of iemand van jullie tips voor mij heeft?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Beste Erik ,

Is het de bedoeling met een verblijfsvergunning (een zgn. (K)ITAS) in IndonesiŽ te verblijven? Als dit niet zo is, dus indien u op een visum verblijft, is het openen van een bankrekening niet mogelijk. Het wordt nog erger: Officieel heeft men zelfs een registratienummer van de belastingen (NPWP) nodig.

Over de bank kan ik het volgende zeggen: Als u met een grotere bank zoals Mandiri of BCA in zee gaat, kan er weinig mis lopen en heeft u alle voorzieningen zoals een debit card (Pin Pas / Bancontact), internet bankieren, mobiel bankieren (GSM/SMS), veel ATM's om contant geld op te nemen, enz. enz. Ook kunt u dan bij de meeste supermarkten met uw Indonesische debit card betalen. Deze banken ondersteunen natuurlijk ook transacties van en naar het buitenland.

Mocht u in het ergste geval geen rekening kunnen openen, heeft u in ieder geval de mogelijkheid in restaurants en supermarkten om met een credit card te kunnen betalen. VISA (en ook wel MasterCard) worden overal wel geaccepteerd (met een minimum bestedingsbedrag). Het gebruik van een pincode op een kredietkaart is hier niet ingeburgerd; men zal raar staan te kijken als u ergens betaalt en er wordt door de terminal een code gevraagd; algemene paniek. Tevens zal men u toch nog willen laten tekenen. Wij tekenen onze kaarten trouwens principieel niet en daar zijn nooit vragen over.

Met uw Maestro kunt u wel contant geld opnemen bij de terminals met Cirrus/Maestro logo, soms zijn hier echter problemen mee. Vergeet ook niet voordat u vertrekt, het gebruik van Maestro voor buiten de EU bij uw Nederlandse of Belgische bank te laten activeren.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

Beste Lieve,

Heel erg bedankt voor je smelled reactie! Het is inderdaad de bedoeling dat ik in Indonesie op een kita verblijf. Dan zou het dus niet echt een probleem moeten zijn? Misschien weet jij als expert dan ook wat voor mij slimmer is om te doen: Ik heb natuurlijk ook woonruimte nodig. Denk je dat het verstandig is om nu online al iets te regelen, of dat ik bijvoorbeeld beter dit ter plekke kan regelen?

Mvg

Erik

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Reply to me via mijn email en je kan de antwoorden krijgen. Beter vooraf te regelen want ter plekke wordt het alijd een gedoe. Welke universiteit en faculteit? Het adres? Dan kan ik er 1 dichtbij zoeken, speciaal voor studenten geschikt.
Kan ook klikken op djavaconsults.nl hiernaast.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Dat is goed nieuw Erik, dan wordt het inderdaad wat makkelijker. U moet wel de KITAS 'in de hand hebben' dus een bankrekening zal pas kunnen zodra u daar bent. Wees echter niet verbaasd als men dwars ligt; de officiŽle regels zijn redelijk streng.

Ik weet zeker dat dhrn. YB en Guna2 veel beter een uitspraak kunnen doen over beschikbare woonruimte in Yogya, maar dit geldt voor de meeste steden en werkende jongeren en studenten die er verblijven: Meestal leeft men op kamers, dit wordt een kost genoemd. Met een groter budget is een alternatief de Serviced Apartment, dit is een combinatie tussen appartement en hotel.

Hierbij meer informatie over beide en in het algemeen over het huren van woonruimte: http://forum.indahnesia.com/to(...)ken_stage.php#196699
http://forum.indahnesia.com/to(...)e_gezocht_manado.php

Een huis of appartement voor korte termijn huren is vaak niet eenvoudig behalve in toeristische gebieden (Yogyakarta valt daar wel onder). Maar daar liggen de prijzen dan wel weer hoger. Ik heb nog eens gekeken op http://rumah.trovit.co.id maar er lijkt niet veel beschikbaar. Dit is een voorbeeld van een kost: http://www.urbanindo.com/prope(...)al-sleman-yogyakarta

Jammer genoeg adverteren de 'kost' vaak alleen met een plakkaat op het hek of door mond-tot-mond reclame. Dus in uw geval lijkt het dan aangewezen ter plekke een keuze te maken. Het is sowieso verstandig collega's en medestudenten daar om advies te vragen; zij zullen zeker wel een idee hebben waar er kost beschikbaar zijn, wat de betere buurten zijn (veilig en goed bereikbaar) en het is nooit slecht bij hen in de buurt te verblijven.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

elsbeth
User
spacer line

Op 21-04-2014 15:29 schreef Yogya-Bali:
Reply to me via mijn email en je kan de antwoorden krijgen. Beter vooraf te regelen want ter plekke wordt het alijd een gedoe. Welke universiteit en faculteit? Het adres? Dan kan ik er 1 dichtbij zoeken, speciaal voor studenten geschikt.
Kan ook klikken op djavaconsults.nl hiernaast.

Alleen als je via indahnesia.com inlogt, vind je de advertentie van djava consults direct aan de linker kant. Log je via indonesiepagina.nl in , dan moet je eerst naar het kopje "links", om naar consultancy te gaan. Daar zie je djava consults staan.
Ik zeg het nog maar even, anders kun je lang zoeken.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-04-2014 15:53 Lieve wrote: maar er lijkt niet veel beschikbaar.

Ik denk niet dat er een probleem is met zoeken naar een kos. Zeker niet in de zomermaanden. Prijzen vallen ook mee: voor een luxe kos betaal je waarschijnlijk Rp 1.500.000 per maand (minder dan Ä 100), en dat is met meubels, airconditioning, wifi, etc. Geen zwembad... Goedkoper kan ook.

Overigens regel ik geen woonruimte voor anderen. Veel te lastig.

hennie
User
spacer line

Beste erik
Ik weet dus niet waar jij wild verblijven.maar stel dat jij
In bali blijft. Dan heb jij alles bij de hand.de emigratie is
Dicht bij in renon.en wat Kos betreft .zit jij heel erg goed
In bali en dan voorall in Renon!! Een luxe slaapkamer
Met t.v en a.c.tempat tidur.het zijn grote kamers.en heel
Erg schoon.in j.l.tukad badung .die wijk daar bevinden zich
Allemaal nieuw kamer kos projecte.de koste tussen de 1.2en
1.5.ex clusief pln.dat ligt meesta tussen de 150 en 175.000
Per maand ik geef jouw hier bij een tel nr08124662209 Kos Candra
Of agung kos 081337700355 of085792804868. Toch veel succes bij
Het zoeken

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 22-04-2014 01:03 hennie wrote:
Beste erik
Ik weet dus niet waar jij wild verblijven.maar stel dat jij
In bali blijft.

Dat wild Erik niet. Erik wild in Yogya verblijven. Hij is jong en hij wild wat. Hij wild studeren. In Yogya. Hij wild niet studeren op Bali. Op Bali kun je alleen overstekend laagbijdegronds wild bestuderen. En dat wild Erik niet.

jstar
User
spacer line

Overstekent laagbijdegronts wilt?

Ah Erik, niet verbaasd zijn als ze je het hemd van het lijf vragen in de bank bij het openen van een rekening; zelfs informatie over jouw godsdienst is blijkbaar vitaal in de strijd tegen witwaspraktijken.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ik denk ook dat een rekening openen helemaal niet nodig is. Gewoon pinnen. Wat contanten meenemen voor het geval er weer een storing is. Een debitcard van MoneyBookers aanschaffen.* Die heeft nog nooit problemen gekend hier. Eventueel grote bedragen internettig overmaken, bijvoorbeeld de kos, of betalen met creditcard. Een overboeking kost een tientje, geld pinnen kost ongeveer Ä 2 (helaas per ongeveer Rp 2,5 miljoen, afhankelijk van wat de ATM uitspuugt) of is `gratis' bij sommige soorten rekening.
Helaas gaat het maar om zes maanden.

*Met een creditcard kun je natuurlijk ook flappen tappen, maar da's erg duur. Die kaart van MB kun je internettig met iDeal aanvullen, en dan kun je twee minuten later flappen tappen. De ATM-problemen lijken te zijn veroorzaakt door een meningsverschil tussen de Indonesische en Nederlandse banken, en ik denk dat die MB-kaart Engels is en daarom geen problemen kent.

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

in Solo (Surakarta) doen ze minder moeilijk dan in de rest van Java. Ik heb destdijds een Bank Niaga rekening geopend terwijl ik een toeristen visum had. Je kunt het adres van een bekende doorgeven.

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Foute gegevens opgeven en gebruik maken van een bankrekening op basis van deze foute gegevens is strafbaar.

De regels zijn simpel:
- KITAS
- ID-bewijs
- eerste storting (varieert per bank)
- rekening openen in het district waar je KITAS is uitgegeven en waar je staat ingeschreven.

ibuluhu
User
spacer line

Inderdaad , en er worden tig kopieen van je kitas en paspoort gemaakt.
Niet om moeilijkheden gaan vragen, want die komen als je niet de goede gegevens geeft.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,225,934 topic views - 224,558 posts - 13,536 topics - 17,036 members - last post @ 17-12-2017 03:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,538,091 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com