indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 07-04-2014 16:41 sabar2 wrote:
Number of chinese visitors to North Sumatra increases

MEDAN, NORTH SUMATRA - The number of Chinese visitors to North Sumatra in the first two months of this year rose 2.63 percent on year to 1,055.

Dat is logisch: China is booming, daar gaat enorm veel geld rond op dit moment. Ze zijn ook met bijna 1,5 miljard dus zijn die duizend Chinezen een verwaarloosbaar percentage.

Ook het protectionistisch visa-beleid, is in principe niet toeristonvriendelijk het is een
regulerend instrument zoals je bv ook de USA niet binnenkomt wanneer je niet eerst je toestemming hebt geregeld in ESTA.

Vergelijken met de USA is onzin. Je moet vergelijken met de buurlanden. Stel een gezin met 2 kinderen, zonder enige voorkennis wil naar zuidoost AziŽ. Na veel wikken blijven MaleisiŽ en IndonesiŽ over. Als ze dan lezen, dat ze als gezin 100$ moeten neertellen om bv. alleen nog maar Bromo te bezoeken, dan zal hun keuze snel gemaakt zijn. Stel dat ze 10 uitstapjes plannen: zijn ze al 1000$ kwijt, alleen maar aan toegangsgelden!

"Wij" Nederlanders hebben twee zaken waardoor we onszelf eens de spiegel voor
zouden moeten houden; klagen klagen klagen en voor een dubbeltje op de eerste
rang willen zitten; zuinig.

Ik ben een Vlaming, dus deze zin gaat voor mij niet op. Emoticon: Party!

Indonesie kan beter geld investeren in voorlichting gezondheidszorg als "luxe"
uitgaven als toerisme promoten.
Help eerst de eigen bevolking in plaats van je druk te maken over "ontevreden" toeristen.

Weer onzin. Meer toeristen = meer jobs. Dus krijgen de mensen meer geld, en volgt de gezondheidszorg vanzelf. Zo help je de eigen bevolking het meest!

In Solo zit ik regelmatig aan de capucinno in het Novotel terwijl de dames naar de
Mata Hari zijn shoppen.
Ik ontmoet allerlei toeristen en geef ze tips en telefoonnummers van goedkope gidsen en chauffeurs.
Als ik dan thuiskom dan komt vaak een buurman mij bedanken want hij heeft weer een klusje.
Dat doe ik graag voor mijn medemensen en ik hoef geen commissie te hebben.
Buurman blij en toerist blij dus het mes snijdt aan twee kanten.

Iedereen mag een eigen mening hebben maar ik hoef het niet met iedereen eens te zijn
en niemand hoeft het met mij eens te zijn.
Een ding wel, als het aan mij ligt graag wat minder toeristen, het bederft Indonesie
anders een beetje te veel.

De vraag is of IndonesiŽ TOERISTonvriendelijk is. Je schrijft hier duidelijk met de ervaring van iemand die er WOONT. Dat is een heel ander gegeven.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 17:31 erwin wrote:

[quote removed]

Dat is logisch: China is booming, daar gaat enorm veel geld rond op dit moment. Ze zijn ook met bijna 1,5 miljard dus zijn die duizend Chinezen een verwaarloosbaar percentage.

1000 chinezen brengen wel het aantal toeristen in Indonesie omhoog, een groei van 22,6% (alle toeristen het ging niet alleen over de chinezen) tov vorig jaar is niet weinig

[quote removed]

Vergelijken met de USA is onzin. Je moet vergelijken met de buurlanden. Stel een gezin met 2 kinderen, zonder enige voorkennis wil naar zuidoost AziŽ. Na veel wikken blijven MaleisiŽ en IndonesiŽ over. Als ze dan lezen, dat ze als gezin 100$ moeten neertellen om bv. alleen nog maar Bromo te bezoeken, dan zal hun keuze snel gemaakt zijn. Stel dat ze 10 uitstapjes plannen: zijn ze al 1000$ kwijt, alleen maar aan toegangsgelden!

In de omgeving is geen ander land met protectionisme, India en China zitten er het dichtsbij, maar ik weet niet hoe in de praktijk hun visa-beleid eruit ziet, maar bv China
vorig jaar is Elsbeth er dacht ik naar toe geweest en de visakosten waren beduidend hoger dacht ik.
Vwb uitstapjes in Malaysia zijn de toegangsprijzen bij de meeste attracties veel hoger
als in Indonesie als het dan gaat om kiezen tussen Malaysia en Indonesie
Vooral alle eco-attracties

[quote removed]

Ik ben een Vlaming, dus deze zin gaat voor mij niet op. Emoticon: Party!
Het sloeg op niemand in het bijzonder,sterker nog het sloeg zelfs op mijzelf

[quote removed]

Weer onzin. Meer toeristen = meer jobs. Dus krijgen de mensen meer geld, en volgt de gezondheidszorg vanzelf. Zo help je de eigen bevolking het meest!

ik vind persoonlijk, maar da's mijn mening, dat betere voorlichting over diabetis,tbc en kanker. Veel onnodige slachtoffers kan voorkomen in Indonesie, dit zijn er bij elkaar
zo'n 3 miljoen die er nu onnodig sterven jaarlijks. Dat vind ik belangrijker als toerisme,
maar dat komt wellicht omdat ik er meer bij betrokken ben door sterfgevallen in de familie
De gezondheidszorg in Indonesie was tot voor kort heel simpel geregeld;
geen geld dan crepeer je maar, rijksvoorlichting was minimaal, dat waren meestal
buitenlandse initiatieven die Indonesie wakker moesten maken
Er zijn plannen om dit te verbeteren, maar in de praktijk werkt het niet overal.
Wanneer je de kosten van gezondheidszorg afzet tegen wat iemand kan verdienen
met toerisme dan is dat nihil te noemen, dus jou redenering gaat niet op,helaas

[quote removed]

De vraag is of IndonesiŽ TOERISTonvriendelijk is. Je schrijft hier duidelijk met de ervaring van iemand die er WOONT. Dat is een heel ander gegeven.

Ik woon niet in Indonesie, vlgs de statistieken ben ik een toerist (denk ik)
Ik ben een pendelaar 6-8 mnd per jaar in Indonesie

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Je moet de stijging van het aantal Chinezen in absolute cijfers zien, bij zulke relatief kleine aantallen heeft percentages geen zin: als dit jaar 1 Chinees Bukit Lawang bezoekt, en volgend jaar 2, dan spreken we over een stijging van 100%. Managers goochelen afwisselend met naakte cijfers en percentages, al naargelang het hen uitkomt.

Meer jobs = betere educatie voor de kinderen en dan komt echt al de rest vanzelf. Trouwens zolang de dokters daar antibiotica voorschrijven voor een pijnlijke knie, zie ik het somber in wat betreft de gezondheidszorg.

6-8 maand per jaar is niet echt meer toerist. Voor mij is een toerist iemand die 3 ŗ 4 weken naar IndonesiŽ komt.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2014 17:19 Lieve wrote:

Laten we eerlijk zijn; dit proberen ze overal en allemaal (incl. BlueBird), maar de tarieven zijn laag zodat het verschil eigenlijk niet echt significant is. In een Jakarta bijvoorbeeld, moet je het heel bont maken als je een bedrag van meer dan 90.000 rupiah (Ä6) aan een taxi moet betalen. In Amsterdam zou hetzelfde traject 60 euro kosten.

Ook zitten er verschil waar je een Blue Bird neemt. Ik vind de chauffeurs over het algemeen toch een stuk vooorkomender en aardiger in bv Manado en Lombok.
Je kunt een taxirit in Indonesie niet vergelijken met een in Nederland.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Klopt Sabar, dat was een dure grap, dat visum voor China.
Ik zal het eens nakijken. We waren afgelopen zomer met het hele gezin (6 personen) en dan tikt het natuurlijk sowieso erg aan.
Interessante discussie overigens. Ik ben inmiddels ongeveer 10 keer in IndonesiŽ geweest en 1 keer in China. Hoewel de meeste dingen in China veel beter geregeld zijn (en wij hebben nog een niet toeristische route gedaan), zal ik waarschijnlijk niet nog een keer naar China gaan. Daarentegen hoop ik nog vele malen terug te gaan naar IndonesiŽ.
Wat vind je dus belangrijk in een land? Voor mij is dat het contact met mensen.
Dat is waarom IndonesiŽ voor mij een prettig vakantieland is, leuker dan heel veel andere landen.
Ik kom er nog op terug, nu geen tijd.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 18:11 erwin wrote:

6-8 maand per jaar is niet echt meer toerist. Voor mij is een toerist iemand die 3 ŗ 4 weken naar IndonesiŽ komt.

Daar ben ik het volledig mee eens, dus een VOA 30 dagen is voor een gemiddelde
toerist heel vriendelijk

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 18:14 Anne Mieke wrote:

Klopt .... dichterbij dan .... de taksi in Indonesie is goedkoper als de taksi in Malaysia bv
Thailand,Filipijnen,Vietnam daar weet ik niks van de taksikosten.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Maar MaleisiŽ is vriendelijker, want gratis. En het gedoe om het visum te krijgen is op de luchthaven van KL oneindig veel beter geregeld.
De VOA-procedure is al veel verbeterd, maar als er enkele vliegtuigen rond dezelfde tijd landen, blijft het een gedoe en lang aanschuiven. Het aantal balies sterk verhogen zou al heel veel oplossen. En een cursus klantvriendelijkheid voor het personeel.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 18:28 erwin wrote:
Maar MaleisiŽ is vriendelijker, want gratis. En het gedoe om het visum te krijgen is op de luchthaven van KL oneindig veel beter geregeld.
De VOA-procedure is al veel verbeterd, maar als er enkele vliegtuigen rond dezelfde tijd landen, blijft het een gedoe en lang aanschuiven. Het aantal balies sterk verhogen zou al heel veel oplossen. En een cursus klantvriendelijkheid voor het personeel.

Gratis is altijd leuker (ook voor Vlamingen Emoticon: Wink )
Die cursus klantvriendelijkheid da's voor sommigen inderdaad hard nodig,
maar niet iedereen achter een balie is onvriendelijk in Indonesie en bv in
Malaysia ben ik ook wel vaker een B*TCH of een Z......wasser tegengekomen.
Gedoe en lange rijen bij de VOA-procedure wanneer te veel toeristen aankomen tegelijkertijd yep klopt
Daarom oa ook graag minder toeristen, maar ikzelf loop er meestal voorbij
omdat ik in NL al een toeristenvisum of visa budaya heb aangeschaft.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 07-04-2014 18:14 Anne Mieke wrote:
Ook zitten er verschil waar je een Blue Bird neemt. Ik vind de chauffeurs over het algemeen toch een stuk vooorkomender en aardiger in bv Manado en Lombok.

Daar ben ik niet zo zeker van. Wij namen een officiŽle taxi van Breda naar Antwerpen ('s nachts). De chauffeur sprak nauwelijks Nederlands, had geen idee waar we moesten zijn en reed 180 km/uur op de E19. Ik voelde me echt niet veel veiliger dan hier in een taxi. (Als ik een Amerikaanse zou zijn, zou ik mijn beklag doen op een aantal travel websites.) Maar inderdaad; een rit van ca. 55 kilometer zou in IndonesiŽ geen Ä120 kosten, daarin zijn ze niet vergelijkbaar.

In Jakarta zijn de meeste BlueBird chauffeurs trouwens helemaal niet van Jakarta maar ze zijn van centraal en oost Java, ze komen van ver hier naartoe om werk te zoeken. De Express en Gamya taxis zijn momenteel beter (en goedkoper). Op Bali en noord Sulawesi ben ik van mening dat het beter is een wagen met chauffeur te charteren.

Het transport en taxi verhaal is trouwens vergelijkbaar met hetgeen men overkomt in hotels, garages en restaurants: Men vertelt de 10% slechte ervaring aan iedereen die het wil horen maar men heeft het nooit over de 90% die positief was. En daar heb ik wel wat schrik van; veel potentiŽle bezoekers worden bang gemaakt met horror stories op Tripadvisor c.s. en men beseft niet dat meestal alleen de klagers de moeite nemen feedback te geven. En alles begint een eigen leven te leiden.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 18:14 elsbeth wrote:

Interessante discussie overigens. Ik ben inmiddels ongeveer 10 keer in IndonesiŽ geweest en 1 keer in China. Hoewel de meeste dingen in China veel beter geregeld zijn (en wij hebben nog een niet toeristische route gedaan), zal ik waarschijnlijk niet nog een keer naar China gaan. Daarentegen hoop ik nog vele malen terug te gaan naar IndonesiŽ.
Wat vind je dus belangrijk in een land? Voor mij is dat het contact met mensen.
Dat is waarom IndonesiŽ voor mij een prettig vakantieland is, leuker dan heel veel andere landen.
Ik kom er nog op terug, nu geen tijd.

Klopt Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Elsbeth heel interessant om te zien waarom mensen eigenlijk een haat-liefde
verhouding hebben met Indonesie. Wat vind je belangrijk dat wordt duidelijk nu.
Veel minpunten zijn ook gebaseerd op persoonlijke gevoelens of ervaringen merk ik,
maar ieders ervaringen zijn anders en wat men ergens meemaakt is vaak geen algemeen beeld van hoe Indonesie is. Overigens Indonesie heeft zoveel verschillende
gebieden en overal is er iets wel anders, wat je leuk of juist niet leuk kunt vinden.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 18:40 Lieve wrote:
En alles begint een eigen leven te leiden.

Dat bedoel ik dus, relativeren en in het juiste perspectief plaatsen
anders wordt alles uit de context getrokken.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2014 18:23 sabar2 wrote:

[quote removed]

Klopt .... dichterbij dan .... de taksi in Indonesie is goedkoper als de taksi in Malaysia bv
Thailand,Filipijnen,Vietnam daar weet ik niks van de taksikosten.

Dichterbij is alles goedkoper dan in Nederland natuurlijk. Taxikosten in zuidoost Azie zijn het laagst, in (veel landen van) west Europa het hoogst in de wereld.
In mijn herinnering zijn taxikosten in Thailand ook laag en ik weet niet precies wat je bedoelt met goedkoper dan in Maleisie maar het zal daar niet het veelvoudige kosten. Er kunnen wel behoorlijke verschillen zitten tussen de hoofd- of grote steden zoals KL, Bangkok.

Het gaat (mij) ook niet zozeer om de taxikosten maar om het feit of het toeristvriendelijk is of niet, danwel je een oor aangenaaid wordt.
Wat ik ook merk is hoe het in Indonesie in angkots gaat. het werkelijke tarief is bv Rp 3000 (in de stad) en er zijn toeristen die helemaal blij zijn als ze daar Rp 10.000 voor betalen omdat ze het zo goedkoop vinden. Als dat maar vaak genoeg gebeurt dan krijg je scheve verhoudingen en mensen het idee van een wandelende ATM. Ja vervoer is goedkoop in Indonesie, maar vervoer is dan ook navenant en er is een andere levenstandaard. En inderdaad veel armoede en werkeloosheid. Dat is in eerste instantie niet het probleem van de toerist maar door alles eerlijker, duidelijker en toegankelijker te maken is er geen land ter wereld dat mbt toerisme zoveel potentie heeft. En daar zouden de inwoners van kunnen profiteren (zodat het niet meer "nodig" is dat ze die Rp 10.000 in de angkot vragen)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2014 18:40 Lieve wrote:

[quote removed]
In Jakarta zijn de meeste BlueBird chauffeurs trouwens helemaal niet van Jakarta maar ze zijn van centraal en oost Java, ze komen van ver hier naartoe om werk te zoeken. De Express en Gamya taxis zijn momenteel beter (en goedkoper). Op Bali en noord Sulawesi ben ik van mening dat het beter is een wagen met chauffeur te charteren.
We hebben het over taxiritten dus bijvoorbeeld binnen Manado, hooguit naar Tomohon (BB rijdt niet in de hele Minahasa) en op Bali in bijvoorbeeld Sanur of Kuta. Waarom zou je daarvoor een auto met chauffeur betalen?
Ook op de luchthaven van Manado blijkt maar weer eens dat je daar het best een BB kunt bellen. Voor de "taxi"s" (=auto's die niet als taxi herkenbaar zijn) betaal je echt veel meer, om naar Tomohon te komen zelfs het dubbele.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik denk dat je zowel in Jakarta als Kuala Lumpur een oor aangenaaid kunt krijgen
als je een taksi neemt van het vliegveld naar het centrum.
Als je niet op de hoogte bent van de prijzen en waar je een taksi moet regelen.

ritje de stad in KL ca 40 minuutjes komt dacht ik nu op RM 65 = ca 23 euro
vergelijkbaar ritje in Jakarta 120.000 Rph = ca 8 euro
(misschien betaal ik zelfs wel te veel als Lieve zegt dat voor 90.000 je het al heel gek moet maken)

In KL kom je zonder taksi niet ver uit de buurt van een hotel, als je 3-4 keer
een taksi hebt genomen dan heb je de kosten van een VOA in Indonesie
al uitgegeven of terugverdiend afhankelijk waar je voor kiest
Malaysia of Indonesie

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgens mij was de vraag of Indonesie een toeristonvriendelijk land is. Dat heeft niet zozeer te maken met wat alles kost maar meer of het allemaal eerlijk gaat, naar verhouding en het gevoel dat je erbij hebt. Maleisie, bijvoorbeeld maar ook Thailand,heeft alles hoe dan ook beter voor elkaar. Het gaat mij (en met mij velen) vooral om het gedoe zoals al eerder gepost het verkrijgen van een visum, de onduidelijkheden van een verlenging (het is al bizar genoeg dat je bij aankomst maar 30 dagen krijgt). Daar begint het allemaal mee.

Ik ken geen cijfers, misschien zal een toerist in bijvoorbeeld Maleisie per dag meer uitgeven dan in Indonesie maar daar is bijvoorbeeld de infrastructuur ook veel beter (en dan zal ik het niet hebben over de buiteneilanden). In Maleisie kun je nog een auto huren om er zelf op uit te gaan, iets wat ik iemand in Indonesie nooit zou aanraden.

Indonesie is ook mijn land (en ik ken ook veel andere landen). Ik weet hoe ik het moet doen, waar ik naar toe moet, wat de prijzen zijn etc. en met de taal erbij scheelt het helemaal alles. Maar dat kun je van een gemiddelde toerist niet verlangen. en zoals Erwin ook zegt er is een groot verschil of je er 6 tot 8 maanden per jaar woont (maar, met alle respect ook niet alle gebieden van het land kent) of dat je er als toerist een keer met vakantie gaat. Ik val daar tussenin en ik probeer juist met de ogen van de toerist naar Indonesie te kijken. Daarnaast nog wat ik meekrijg van reizigers die mijn pad kruisen. Bijna altijd hoor ik de vergelijkingen (met Thailand, Maleisie etc) om zaken die ik een posting eerder op de dag al heb geschreven.

elsbeth
User
spacer line

Toeristonvriendelijk? Nee, absoluut niet. De vervelende ervaringen die ik in IndonesiŽ heb gehad (inclusief 10 maanden wonen in Zuid Sumatera) zijn op ťťn hand te tellen.
Ik ben op diverse punten het land binnen gekomen en heb nooit, maar dan ook nooit gezeik gehad met het VOA. Dat je af en toe lang moet wachten, so what, je hebt vakantie!
En dat het in Malaysia of in Vietnam sneller gaat, het zal me echt worst wezen.
En ja, ik heb daar ook gestaan met 4 kinderen die doodop waren na en lange vlucht.
Dat er dingen soms onduidelijk zijn, daar zet je je over heen. Ik heb het hier nadrukkelijk over vakantieperikelen. En dat de prijzen van Borobodur en andere attracties dusdanig verhoogd zijn dat het voor de Westerse backpacker en bule met kinderen niet meer te betalen is (zie posting Erwin) : is het dan een basisbehoefte om in IndonesiŽ te zijn geweest? Dan ga je dus naar Texel, of naar Frankrijk. Alsof het er om gaat dat een brood niet meer te betalen is.
Als je iets niet kunt betalen, moet je er niet heen gaan. Ik zie het (en dat is het natuurlijk ook) als een onvoorstelbare luxe dat ik af en toe met mijn gezin een prachtige reis kan maken. Om even de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: ik denk dat het veel met jezelf te maken heeft hoe je behandeld wordt en hoe je dingen ervaart.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 07-04-2014 19:17 Anne Mieke wrote: We hebben het over taxiritten dus bijvoorbeeld binnen Manado, hooguit naar Tomohon (BB rijdt niet in de hele Minahasa) en op Bali in bijvoorbeeld Sanur of Kuta. Waarom zou je daarvoor een auto met chauffeur betalen?
Ook op de luchthaven van Manado blijkt maar weer eens dat je daar het best een BB kunt bellen. Voor de "taxi"s" (=auto's die niet als taxi herkenbaar zijn) betaal je echt veel meer, om naar Tomohon te komen zelfs het dubbele.

Ben het wel met u eens als het om een eenmalige trip gaat vanaf de luchthaven of zo.

Maar om even te generaliseren; een vakantie in Bali volgt veelal een traditioneel patroon. De manier waarop zeer velen het doen: Men verblijft in een hotel of resort en maakt van daaruit daguitstappen naar diverse attracties zoals Ubud, de rijstvelden, tempels, enz. enz. Maar velen gebruiken hiervoor een taxi vanuit het hotel of villa/bungalow (men zou geen andere manieren weten, er is ook geen ander openbaar vervoer behalve de gecharterde tourbussen). Dit is natuurlijk niet verstandig; het is beter om een wagen met chauffeur op die dagen te gebruiken. Deze zijn goedkoper, betrouwbaarder omdat men de chauffeur kent en, heel belangrijk; er is een gegarandeerd vervoer terug, zelfs bij regen of grote drukte.

Deze huurwagens hebben een vooraf gesproken fixed rate zonder verrassingen, en kunnen gewoon vooraf gereserveerd worden. Ze zijn niet te vergelijken met de louche figuren die een 'taxi' voor een korte trip aanbieden op de luchthaven (en soms een gelamineerd blad met tarieven te voorschijn toveren). Deze moet men nooit gebruiken.

Als ik in Manado op bezoek ben, volg ik hetzelfde patroon; gewoon vooraf een wagen reserveren voor een aantal dagen. En die wacht mij op in de luchthaven. Heel gemakkelijk en toch flexibel; men kan altijd zeggen 'morgen niet' of 'kom wat vroeger'.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Toeristonvriendelijk daar ging het om ja.
Wat vind je belangrijk is dan de kernvraag als het gaat om een persoonlijke mening.

Indonesie is een protectionistisch ingesteld land.
Daarom dat gecontroleerde inreisbeleid adhv visa
de kosten daarvoor zijn verwaarloosbaar (zie taksiritjes KL-Jakarta)
Onduidelijkheden over de visa, sommige mensen weten niet alles
maar het is heel simpel voor de standaard toerist VOA 30 dagen
wil je iets langer blijven, dat kan in principe + 30 dagen (via agent/sponsor)
Wil je geen rompslomp in Indonesie dan vooraf een toeristenvisum 60 dagen
regelen via de ambassade.
Wil je langer blijven, daar zijn ook mogelijkheden voor (tot 180 dagen)
Dus geen gedoe, zo gaat dat bij Indonesie.

Ik heb zelf een tijdje in Malaysia "gewoond" dus ik weet dat eea in Malaysia
beter geregeld is, maar ook duurder als in Indonesie.
Voor de extraatjes moet meer betaald worden da's logisch.
Malaysia is ook een mooi land maar niet echt met Indonesie te vergelijken
persoonlijk vind ik Sabah mooier als veel wat ik in Indonesie heb gezien,
maar ik ben niet overal in Indonesie geweest dus er zullen ongetwijfeld
ook veel prachtige plekjes in Indonesie zijn.
Vanuit persoonlijke redenen heb ik Malaysia verlaten en ben op Java
"geland" Ik voel me in Indonesie geen toerist, sterker nog ik mijd tegenwoordig
alles wat toeristisch is het liefst, ik "dompel" mezelf liever in het gewone leven.
Ik denk dat ik Indonesie ook wel anders bekijk als een toerist, maar ik zie en hoor
ook meer, door mijn langer verblijf jaarlijks.
Wat Indonesiers zeggen over andere eilanden, Bali, Jakarta daar luister ik geeneens
naar want of men is er nog nooit geweest of men heeft een "vervuilde" mening
(de uitzonderingen laat ik dan even in het midden)
Mijn oordeel / mening is gebaseerd op mijn (reis)ervaringen, niet op een plek en
dat wat ik opvang en analyseer. Ik relativeer verder alles.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 07-04-2014 20:09 elsbeth wrote: .......ik denk dat het veel met jezelf te maken heeft hoe je behandeld wordt en hoe je dingen ervaart.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2014 20:09 elsbeth wrote:
Om even de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: ik denk dat het veel met jezelf te maken heeft hoe je behandeld wordt en hoe je dingen ervaart.
Hieronder mij antwoord op een vraag vanochtend:
Nee, het is zeker niet alleen kabaal maken en het gaat wel wat verder dan het ď hey mister, of buleĒ. (ď kita main di hotel?Ē, ď kita enak2 sus?Ē om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik neem aan dat je genoeg Indonesisch begrijpt om hiervan de strekking te begrijpen.

Ter informatie: dit is een voorbeeld als ik helemaal niets doe maar gewoon over straat loop.

Ik denk Elsbeth dat je je erg vergist en dat er nogal een verschil is of jij met je gezin reist of ik bijvoorbeeld alleen.

elsbeth
User
spacer line

Het neemt niet weg dat ik veel van genoemde ergernissen wel herken, maar ik erger mij er niet aan. Als ik IndonesiŽ toeristonvriendelijk zou vinden, zou ik er niet meer heengaan.
Dat heb ik zoals gezegd met China wel. Wat betreft de totale kosten overigens van die reizen: 3 weken China heeft mij een stuk meer gekost dan 5 weken IndonesiŽ, maar dat doet er in deze discussie eigenlijk niet toe. Ik voelde mij er niet prettig, dus ik wil er niet meer heen. Wat ik in de vorige posting een beetje probeerde te zeggen dat ik het gevoel krijg dat men vindt dat de toerist gepleased moet worden. En dan vooral onder het mom van : dat is voor de lokale mensen zelf uiteindelijk ook veel beter want dan verdienen ze meer, wordt de werkloosheid minder en gaan ze het beter krijgen.
Ik heb toch een beetje de indruk dat het vooral gaat om het plezier en vooral de portemonnee van de toerist. Misschien nuanceer ik het vanavond nog, maar dit is zoals ik het nu voel.

elsbeth
User
spacer line

Ja Anne Mieke, daar spreek ik inderdaad genoeg Indonesisch voor.
Het lijkt me een vervelende ervaring, die ik zelf overigens ook (in mijn jonge jaren) in Turkije heb meegemaakt. Ik beweer ook niet dat mijn uitspraak voor alle vervelende dingen opgaat. Ik ben echter ook vaak genoeg in IndonesiŽ (ach, geldt voor zoveel plaatsen, ook hier in Nederland) in situaties geweest, waarin ik mij kapot schaamde voor de intolerantie, voor de opstelling als dingen niet liepen zoals men wenste.
Ook zie ik dat mensen zich soms moeilijk kunnen verplaatsen in een ander, zich niet uit hun eigen referentiekader kunnen losmaken. Dan kan een reis naar een land met een andere cultuur, met een volstrekt ander man/vrouwbeeld wel eens heel vervelend worden.
Ik wil dit verhaal niet op jouw ervaringen leggen, Anne Mieke, ik zeg het in het algemeen.
Je ziet het gewoon gebeuren.
Dat ik met mijn gezin in IndonesiŽ reis is in 2 van de 10 reizen het geval geweest, de overige was ik met mijn moeder, mijn zusje, mijn vriend, maar ook wel alleen (de tijd dat ik er woonde/werkte). Maar goed, doet er niet zoveel toe, we hebben het niet alleen over aangesproken worden, het gaat ook om andere dingen.
Het heeft m.i. ook te maken met de zwaarte waarmee mensen zichzelf serieus nemen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wat mij betreft hoeft de toerist niet gepleased te worden. Maar met meer respectvol gedrag denk ik dat Indonesie inderdaad meer toeristen kan krijgen. Voor mij is dat niet onder het mom; ik denk dat dat echt zo is.

Wat ik hierboven schrijf gaat wel wat verder dan een ergernis. Dit soort dingen wordt gezegd (geschreeuwd dus iedereen kan meegenieten) door mannen die veel (soms de helft) jonger zijn dan ikzelf en waarvan ze het wel uit hun hoofd laten om dit tegen hun "eigen" vrouwen te roepen. Dat is heel erg genant en je hebt er eigenlijk ook geen weerwoord op.
Verder kan ik het hier nog heel vaak zeggen - maar heb ook het gevoel van een roepende in de woestijn te zijn omdat hier niet zo veel mensen het oosten bereizen - er zijn grote verschillen tussen oost en west en Indonesie verandert; 25 jaar geleden werd er zoiets niet geroepen. Maar, het respecrtloze schijnt van deze tijd te zijn, niet alleen in Indonesie overigens.

elsbeth
User
spacer line

Maar wordt dat dan juist in het oosten of westen geroepen (van IndonesiŽ )
Laat je het zoals het is, of zeg je iets terug? Hoe los je zoiets op?
Gewoon nieuwsgierigheid. Het zou kunnen dat het veranderd is. Het is mij in Palembang ťťn keer overkomen dat ik onheus "beroepen" werd. Dat was toen ik in een korte broek op de fiets zat. Dat was meteen de eerste en de laatste keer. Kan gewoon niet in Palembang, althans toen niet, het was ongepast.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

61,707,739 topic views - 228,240 posts - 13,631 topics - 19,471 members - last post @ 25-09-2018 14:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

105,796,249 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com