indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik probeer in mijn geheugen te graven. De laatste keer dat ik op de ambassade in Jakarta was zal een jaar of 5, 6 geleden geweest zijn. Of ik toen mijn hp heb moeten opbergen maar over mijn (toch niet al te kleine) camera werd toen niets gezegd. Ik ben persoonlijk nogal onthand als ik mijn smartphone niet bij me heb omdat het voor mij ook mijn geheugen is waar vanalles en nog wat in staat.

Maar goed, het blijft een curieus iets, zo'n ambassade.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-04-2014 20:02 Jan van Toor wrote:
En yerun ik heb ook een eigen huis, auto, centjes, en tot voor mijn pensionering 14 maanden geleden bedroeg mijn salaris ook 6000 euro netto per maand om ook maar even dik te doen gelukkig heb ik daarvan mijn vrouw anderhalf jaar zelf kunnen verplegen voor zij op 49 jarige leeftijd overleed ! Geld en materieel aanzien is niet alles , anders heb je nog veel te leren in dit leven !
Ik heb ook nooit gezegd dat geld alles is, echter is het wel handig om te hebben en telt materie in Indonesie zeker mee voor de verstrekking van een visum. Vandaar dat ik dat benoemde. Dat ik verder in een 'PC Hooft-tractor' rijd maakt dan niet uit, maar dat is gewoon omdat die dingen hier relatief weinig kosten en mijn gezin erin past.

On 04-04-2014 19:56 Jan van Toor wrote:
Verder heb ik al weer 18 formulieren opgestuurd om dit visum te verkrijgen !
Invitation letter
4 sheets garantverklaring sponsor geautoriseerd door de gemeente
Copies paspoorten sponsor en spouse
Verklaring pensioenfonds plus bewijs van stortingen
3 maal bankafschriften ten bewijs dat er een pensioen word gestort
Verzekeringspolis voor de betreffende periode
Vliegticket
Ja, zo kan ik ook aan 18 komen, Dat zijn geen formulieren maar kopietjes joh..

Wat ik 2 jaar geleden aanleverde?
- uitnodiging sponsor
- bewijs draagkracht sponsor
- kopie paspoort-
-kopie KK
- kopie trouwboekje
- bedrijfspapieren (oprichting, vergunningen)
- bedrijfsfinancien (mandiri/BCA rekeningen 3 maanden)
- persoonlijke financien (BCA/BNI 3 maanden)
- bewijs van huurhuis
- bewijs van auto op afbetaling

Wat er nodig was? een stuk minder, maar als ik het niet bij me had, zou ik me voor mijn kop slaan als ik 1 ding vergeten was. Dat is namelijk een hele dag weggegooid. Dit jaar gaat dus ook alles weer mee, inclusief kopie eigendomspapieren huis en auto. Het zal je maar gebeuren dat je iemand tegenkomt die wat meer wil zien dan toen.. Dat kan dus!

De vorige keer heb ik trouwens het interview gedaan, vrouw en kind werden 'gezien' en konden lekker buiten wachten, buiten de drukte van de wachtkamer. Ik kon zelf nog kiezen of het in het Nederlands of Indonesisch ging, dat gesprek.

Uiteindelijk viel het 100% mee, maar bij dit soort belangrijke zaken neem ik het zekere voor het onzekere.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Juist, beter te veel dan te weinig. Dat is nou wat ik bedoel met die OKB 's en lokale bobo 's. Die hebben vrijwel nimmer iets compleet. Waarom? Dat zijn ze gewend bij Indonesische instanties. Iets niet compleet? Dat valt te compenseren met een paar rode flapjes. En zo werkt het dus niet bij Europesche instanties zoals ambassades. Eerste les voor hen om iets te leren van een andere cultuur: denk nooit dat de eigen wijze de enige is.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In feite gaan de Schengen-visa als een trein als men bedenkt dat men direct 25 Europese landen in kan zonder extra visa. Dan is het feitelijk een "koopje". Niet zeuren, gewoon afgeven wat men verlangt. Zo gaat het in NL ook toch?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Yerun Y-B Je kan met de zoon van Jan zijn vrouw niet vergelijken met jullie voorbeelden.
Het is een jongen in de 20 jaar die graag wil zien hoe zijn moeder woon en leef.
Voor het eerst naar Holland gaan, goed voor zijn ontwikkeling en verbreding van de wereld.
Jan heeft een ticket van 3 maanden, gekocht voor hem,3x30dgn=90dgn, het recht om in Nederland te verblijven, verzekering en alles wat nodig is, wat de eisen zijn die Nederland eist.
Waar hij tegen aan loop is die afspraken maken, bij de ambassade, dat gaat moeilijk ook door die zoon en van uit Holland moet je heel vroeg zijn en dan krijg je te zien dat de afspraken vol zitten, of ze het expres doen daar om niet te veel werk te hoeven af te handelen.
Misschien weet de Ambassadeur het zelf niet dat het zo gaat.
Dat zijn ambtenaren van Indonesisch afkomst, dat ze het flikken, zal mij niet verbazen. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Dit is op mijn tablet gemaakt , ik ben steeds bezig er op te leren..
Gecorrigeerd in mijn computer beter overzichtelijker...... Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

joost
User
spacer line

Wij hebben helemaal geen VIP behandeling gekregen mbt de aanvraag voor een Visum.
De afgelopen jaren dat de visa afhankeling nog voor een ieder in Jakarta werd beslistheeft mijn vriendin nooit een meerjaren visum gehad. Ook werd zij iedere keer geinterviewed,
Er stond toen ook al geschreven indien men al meerdere keren een visum had gekregen men en visum voor 1 of 2 jaar kon krijgen.
Tot februari j.l nooit gehad.
Maar nu wordt de aanvraag via Surabaya afgehandeld door de nederlandse ambassade in K.L.
Ik denk dat men in K.L. wat makkelijker een meerjarig visum afgeeft.
Ook werd mijn vriendin voor de eerste keer niet geinterviewed

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

In het kort komt het denk ik op het volgende neer
Verschillende ambtenaren hebben een andere benadering, men heeft weliswaar dezelfde eisen voor het verlenen van een visum, maar de nuances vult de ambtenaar zelf in.
Indien men "het vermoeden" heeft dat het wel goed zit, mbt "vestigingsgevaar" dan
zal er sneller een meerjarenvisum worden afgegeven.

Dus niet iedereen krijgt dezelfde uitkomst / behandeling.

Hoe meer "garanties" een aanvrager kan geven hoe groter de kans op succes,
zodat men buiten het profiel van de "verdachten" blijft.
Iemand die al meerdere visums in het verleden heeft gekregen heeft meer kans
op het verkrijgen van zo'n meerjarenvisum.

Indien je (voor de eerste keer) door die "mallemolen" moet dan is het enige
wat je kunt doen "zo beslagen als mogelijk op het ijs komen" en
het afsprakensysteem is nu eenmaal niet geweldig geregeld,
met zo'n beperkte "horizon" van slechts twee weken.

Wellicht dat de nederlandse ambassade in Jakarta eens een kijkje kan
nemen naar bv de indonesische ambassade in Den Haag.
Daar zijn ook wel klachten over maar het afsprakensysteem is beter geregeld
en heeft een grotere "horizon" waardoor men verder vooruit afspraken kan
inplannen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-04-2014 11:51 zieleffe wrote:
Het is een jongen in de 20 jaar die graag wil zien hoe zijn moeder woon en leef.
Voor het eerst naar Holland gaan, ....

Niet voor het eerst als ik de postings van Jan goed begrijp

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja je hebt gelijk Sabar2 ik heb het nog eens nagekeken.
Dan is het nog erger als het vorig keer wel lukte en nu het zo moeilijk gaat.
Een ding is zeker, het niet goed functioneren van dat systeem, op de ambassade, zoals je het ook zelf formuleerde.
Ik ben bang dat de leiding, te weinig daar aandacht aan schenkt en dat maakt het zo triester.... Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ja Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe er wordt wel eens geklaagd dat Indonesie toeristonvriendelijk is
met hun visumregeltjes maar het "ontmoedigingsbeleid" van de nederlandse
ambassade is de andere kant van de medaille.

Terwijl het allemaal zo eenvoudig is aan te passen, maar ja de wil moet er eerst zijn.

Echte doorzetters die breken uiteindelijk wel door de barrikades heen, maar je
krijgt er soms wel een olifantenhuid van, door die "jungle van regeltjes en burocratie"

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het ontmoedigingsbeleid van Nederland treft slechts een klein deel van de visumaanvragers volgens YB (ik geloof het meteen). Vergeleken daarmee is Indonesie zeker een toeristonvriendelijk land. Alleen al het feit dat Nederland meer toeristen krijgt elk jaar dan Indonesie zegt al iets.
Nederland is slechts een paar procent van Indonesie en heeft relatief veel minder te bieden dan Indonesie mbt cultuur, landschap, diversiteit etc.

Het is gewoon jammer dat Indonesie hier zo slordig mee omgaat. Het zou een geweldige bron van inkomsten kunnen zijjn; iets wat ze daar wel kunnen gebruiken lijkt me. Dat zou ook helpen aan het vestigingsgevaar waarvan sommige aanvragers "verdacht" worden. Die hebben dan jou en mij nl. niet meer nodig voor een visumaanvraag omdat ze zelf voldoende middelen hebben (en een reden om terug te gaan)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-04-2014 20:22 Anne Mieke wrote:
Het ontmoedigingsbeleid van Nederland treft slechts een klein deel van de visumaanvragers volgens YB (ik geloof het meteen). Vergeleken daarmee is Indonesie zeker een toeristonvriendelijk land. Alleen al het feit dat Nederland meer toeristen krijgt elk jaar dan Indonesie zegt al iets.
Nederland is slechts een paar procent van Indonesie en heeft relatief veel minder te bieden dan Indonesie mbt cultuur, landschap, diversiteit etc.

Het is gewoon jammer dat Indonesie hier zo slordig mee omgaat. Het zou een geweldige bron van inkomsten kunnen zijjn; iets wat ze daar wel kunnen gebruiken lijkt me. Dat zou ook helpen aan het vestigingsgevaar waarvan sommige aanvragers "verdacht" worden. Die hebben dan jou en mij nl. niet meer nodig voor een visumaanvraag omdat ze zelf voldoende middelen hebben (en een reden om terug te gaan)

Het vrije verkeer in de EU maakt het voor veel EU-burgers mogelijk om eventjes
de grens over te gaan, logisch dat als de belemmeringen worden weggenomen dat er meer gebruik van wordt gemaakt.
In de statistiekjes tellen deze allemaal mee als toeristen, een beetje verdraaid beeld dus.

Vergelijk daarentegeneens hoeveel Nederlanders naar Indonesie gaan en hoeveel Indonesiers naar Nederland, dan krijgen we heel andere aantallen.

Vwb het cijfermateriaal wat YB aanlevert 98% van de aanvragen wordt gehonoreerd.
Ik zet mijn vraagtekens bij dat onderzoekje. Het "ontmoedigingsbeleid" zit echter niet
bij degenen die wel een aanvraag indienen maar juist bij degenen die "ontmoedigd"
worden om uberhaupt een aanvraag in te dienen.

Mbt tot het afsprakensysteem is het wel duidelijk dat juist de nederlandse ambassade daar slordig mee omspringt waarom zouden er anders met de regelmaat van de klok
iedere keer klachten over komen.

Vwb "regelzucht en burocratie" belemmeren de ambassades zowel de Indonesische
als de Nederlandse beiden het "vrije verkeer" maar .... da's ook juist de bedoeling,
want men wil juist "gecontroleerd verkeer"

Ik dacht dat Indonesie in 2013 8.6 miljoen toeristen heeft mogen verwelkomen
hoeveel Nederlanders daar tussen zaten weet ik niet.
Nederland had in 2013 12,7 miljoen "bezoekers"trek daar de EU-dagjesmensen
even vanaf dan doet het internationaal toerisme in Indonesie het toch qua aantal
redelijk goed lijkt mij.
Maar los daarvan het blijft appels met peren vergelijken, een dagje efteling vanuit
Belgie is in Nederland ook toerisme, welke definitie gebruik je er voor ?!

http://www.nbtc.nl/nl/homepage(...)cijfers-toerisme.htm

Nederland staat overigens in Indonesie niet in de top 10 van bestemmingen
terwijl men in Indonesie toch wel graag naar Amsterdam,Volendam en de Keukenhof
wil gaan maar wanneer het te lastig/moeilijk is om een visum te verkrijgen dan kiest de
Indonesier die kan reizen toch liever voor gemakkelijkere bestemmingen waar men
visumvrij naar toe kan.

http://www.indonesienu.nl/nu-a(...)ndonesie-tripadvisor

Maar we gaan ver een zijspoor in wellicht iets voor een nieuw topic
EDIT: bij deze aangemaakt http://forum.indahnesia.com/to(...)istonvriendelijk.php

Terug on topic:

Ik ken persoonlijk diverse Indonesiers, die meer te besteden hebben als ikzelf
die graag een keer naar Nederland op vakantie willen gaan, maar die bij voorbaat
al afhaken wanneer ze horen dat ze langs de nederlandse ambassade moeten
om via een "lastige procedure" een visum aan te vragen.
Dan wordt gewoon gezegd, als ze mijn centjes niet willen geen probleem dan ga ik wel naar Macao,Malaysia of HongKong.
Alleen de mensen die een reden/binding hebben om naar NL te gaan
die hebben geen keuze en moeten door die "mallemolen" en dan ...
is het maar afwachten of ze een afspraak kunnen maken en welke ambtenaar ze
tegenkomen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-04-2014 11:51 zieleffe wrote: Waar hij tegen aan loop is die afspraken maken, bij de ambassade, dat gaat moeilijk
Daar zijn adviesburo's voor. In RI is dat een gebruikelijk iets. In NL blijkbaar nog niet, daar is men gewend alles gratis te krijgen en is het moeilijk te aanvaarden voor advies en assistentie te betalen. Ik zie het hier op het forum al jaren met dat eeuwige gezeik over visa voor RI. Het stikt van de consultancy-buro's die je kunnen helpen; zowel in NL als in RI. Waarom eigenwijs jezelf in de stront werken als een ander het voor een kleine handling-fee voor je oplost??
Ik heb wel eens met een collega zitten uitrekenen hoeveel voordeliger men uit is met zelf regelen (en tig keer terug komen, wachten, geschoffeerd worden, etc.) en het laten doen. Kwamen we toch stukken goedkoper uit via een adviesburo dan als men het zelf doet. Ik maak al 23 jaar gebruik van dit soort buro's of tussenpersonen. Geen gezeur aan mijn hoofd; snel, voordelig en accuraat.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-04-2014 21:03 sabar2 wrote: Vwb het cijfermateriaal wat YB aanlevert 98% van de aanvragen wordt gehonoreerd.
Ik zet mijn vraagtekens bij dat onderzoekje.
Geen onderzoekje Sabar, vers van de ambassade.

Het "ontmoedigingsbeleid" zit echter niet bij degenen die wel een aanvraag indienen maar juist bij degenen die "ontmoedigd" worden om uberhaupt een aanvraag in te dienen.
Vorige week nog enkele visumaanvragers. Konden allemaal in het slot komen. Hoe? Wederom: advies.
Van Indonesische zijde hoor ik weinig klachten over de visumaanvraag afhandeling. Alleen hier op het forum van Nederlanders/Belgen. Volgens mij wordt het dan tijd de hand eens in eigen boezem te steken en te accepteren dat men te weinig van het Indonesische systeem afweet (zelfs voor een Nederlands instituut in Indonesia gevestigd).
Ook het niet verkrijgen van een multiple-entry visum heeft niets te maken met verschil tussen KL en Jakarta maar alles met veranderend beleid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-04-2014 21:03 sabar2 wrote: Ik ken persoonlijk diverse Indonesiers, die meer te besteden hebben als ikzelf
die graag een keer naar Nederland op vakantie willen gaan, maar die bij voorbaat
al afhaken wanneer ze horen dat ze langs de nederlandse ambassade moeten
om via een "lastige procedure" een visum aan te vragen.
Dat is weer die arrogantie van de OKB hier Sabar. Men is gewend dat een reisburo het kan regelen en dat werkt niet meer bij de Schengenlanden (op enkele erkende reisburo's na). Men moet opeens wachten, zich verplaatsen en in de rij staan.......net als het armlastige gepeupel. Goede les voor hen: wil je naar Europa? Leer dan ook dat men daar niet zo feodaal en hierarchisch is ingesteld als in RI. Gelijke monniken, gelijke kappen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 03:07 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Daar zijn adviesburo's voor. In RI is dat een gebruikelijk iets. In NL blijkbaar nog niet, daar is men gewend alles gratis te krijgen en is het moeilijk te aanvaarden voor advies en assistentie te betalen. Ik zie het hier op het forum al jaren met dat eeuwige gezeik over visa voor RI. Het stikt van de consultancy-buro's die je kunnen helpen; zowel in NL als in RI. Waarom eigenwijs jezelf in de stront werken als een ander het voor een kleine handling-fee voor je oplost??
Ik heb wel eens met een collega zitten uitrekenen hoeveel voordeliger men uit is met zelf regelen (en tig keer terug komen, wachten, geschoffeerd worden, etc.) en het laten doen. Kwamen we toch stukken goedkoper uit via een adviesburo dan als men het zelf doet. Ik maak al 23 jaar gebruik van dit soort buro's of tussenpersonen. Geen gezeur aan mijn hoofd; snel, voordelig en accuraat.

Klopt YB maar je weet hoe Nederlanders zijn toch ???
Zuinig en eigenwijs, wanneer het verkeerd gaat dan is het alleen klagen

Toen ik pas met Indonesie te maken had heb ik vele malen gebruik gemaakt
van adviesburo's, ook omdat ik de taal nog niet genoeg machtig was en er
soms geen touw aan kon vastknopen.
Wanneer je eenmaal de weg weet dan kun je voorzichtig zelf je zaakjes gaan
regelen en dan word je, proefondervindelijk wijzer, ook al stoot je soms je hoofd.
Maar als iets met 99,99% zekerheid geregeld moet worden binnen een beperkte
tijd, dan besteed ik het nog graag uit, ook al betaal ik iets meer.
Al dat geloop (wat al lastig is voor mij) en die pusing (hoofdpijn/stress) geef ik
dan graag in iemand anders handen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Voor assistentie bij aanvraag Schengenvisum kan men terecht bij:
http://www.djavaconsults.nl/
Ik heb het al eerder laten vallen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 03:16 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Geen onderzoekje Sabar, vers van de ambassade.

[quote removed]
Vorige week nog enkele visumaanvragers. Konden allemaal in het slot komen. Hoe? Wederom: advies.
Van Indonesische zijde hoor ik weinig klachten over de visumaanvraag afhandeling. Alleen hier op het forum van Nederlanders/Belgen. Volgens mij wordt het dan tijd de hand eens in eigen boezem te steken en te accepteren dat men te weinig van het Indonesische systeem afweet (zelfs voor een Nederlands instituut in Indonesia gevestigd).
Ook het niet verkrijgen van een multiple-entry visum heeft niets te maken met verschil tussen KL en Jakarta maar alles met veranderend beleid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ik heb al eerder gezegd YB waarschijnlijk heb ik alleen contact met mensen uit die 2%
groep.
Een rapport van de ambassade daar verwacht ik van dat dat positief is, de slager die
het eigen vlees keurt.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen, met onvolledige dossiers, naar Jakarta gaan
en dan hun efforts verder stoppen, da's deels hun eigen fout maar soms ook omdat
ambtenaren ivm dat "vestigingsgevaar" nog om iets extra's vragen wat men dan net
niet bij heeft, maar waar vooraf ook niet om werd gevraagd.
In die zin geef ik Yerun gelijk je kunt beter te veel meenemen.
Mensen die niet meer terugkomen vallen waarschijnlijk niet in die 2% afgewezen.
Die vallen gewoon buiten de registratie.

Edit: Van indonesische zijde zal je zeker weinig klachten horen. Klagen dat
doen Indonesiers niet snel, meestal gaan ze "roddelen" over hun slechte ervaringen
en dat werkt dan als een steen in het water, iedereen geeft dat aan elkaar door
en dan wordt al heel snel gezegd, daar en daar hoef je niet heen te gaan want
dan gebeurt er ..... *gossip*gossip*gossip*
Dus in die zin heeft oa de nederlandse ambassade ook al een slechte reputatie

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 03:20 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Dat is weer die arrogantie van de OKB hier Sabar. Men is gewend dat een reisburo het kan regelen en dat werkt niet meer bij de Schengenlanden (op enkele erkende reisburo's na). Men moet opeens wachten, zich verplaatsen en in de rij staan.......net als het armlastige gepeupel. Goede les voor hen: wil je naar Europa? Leer dan ook dat men daar niet zo feodaal en hierarchisch is ingesteld als in RI. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Of het arrogantie is dat geldt zeker niet voor alle mensen die ik ken.
Maar mensen hebben of de tijd of de zin niet om hun werk te onderbreken
om met hun hebben en houden onder de arm bij een ambassade/consulaat
langs te gaan. Te veel moeite en dan is het eenvoudiger om een reisplan te
veranderen, dus in die zin mist Nederland dan kansen.
Dan kopen ze hun kado's, diamantjes of andere dingen wel elders.

Maar die mensen die "vastlopen" en perse naar Nederland moeten
die komen dan inderdaad bij de buro's terecht.
Ze hebben weinig keuze als ze perse naar NL (of elders) moeten.

Edit: maar ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat het "afsprakensysteem"
met een grotere "horizon" beter is als de 2 - weken waar men nu mee werkt ?

Nu lijkt het er meer op of iedereen Nederlanders,Belgen en Indonesiers
zich maar aan moet passen aan de werkwijze van de nederlandse ambassade
Ik denk wanneer dit probleem publiek wordt gemaakt in de media in Nederland
dat meneertje Timmermans toch iets uit heeft te leggen over de werkwijzes van
de ambassades.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er kamervragen (in het vragenuurtje) gesteld
worden over iets wat toevallig in een ingezonden brief,radar,hartvannederland
of iets dergelijks in de picture kwam.
Dat gebeurt in Indonesie wellicht niet zo maar in Nederland werkt dat toch iets anders.

spacer line  

On 07-04-2014 03:33 sabar2 wrote:

[quote removed]

Edit: Van indonesische zijde zal je zeker weinig klachten horen. Klagen dat
doen Indonesiers niet snel, meestal gaan ze "roddelen" over hun slechte ervaringen
en dat werkt dan als een steen in het water, iedereen geeft dat aan elkaar door
en dan wordt al heel snel gezegd, daar en daar hoef je niet heen te gaan want
dan gebeurt er ..... *gossip*gossip*gossip*
Dus in die zin heeft oa de nederlandse ambassade ook al een slechte reputatie

Nou nou ,
mijn ervaring en ervaringen van mijn landgenoten in Indonesia en Nederland ( en dat gaat over tig jaar ) is anders .
Het is omdat ik geen persoonlijke belang bij heb om te roddelen of te zeiken over de Nederlandse ambassade.

Dat de ambassade streng selecteert is normaal, is hun werk .
Dat de loketbediendes ( pardon medewerkers) soms humeurig zijn , kan ik het als een menselijke reactie zien.

Ik ben in 20102x bij de ambassade geweest, nieuwsgierig of de klachten van vele forumleden/lezers terecht zijn .
( nu is het mss beter ?)
Heb gezien hoe veel mensen / potentiele toeristen en mix couple daar waren.
De security meprau uit het Oosten van Indonesia heeft bij sommigen al haar (ongezouten) oordeel .
Nou als ik dag in dag uit "zulke" klanten op mijn bordje krijg zal ik ook mss gefrustreerd raken.

Er is een Nederlandse gezegde : De goeden lijden onder de kwaden.

bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Fijn dat jouw ervaring anders is Om Sid, ik had 2 van jouw landgenoten, werknemers die een visum moesten hebben voor een training in Nederland. Nu ik al een ervaring had, ben ik met ze mee gereisd, dit was met het inleveren van de papieren voor visum, wat overigens keurig was overlegd van te voren. Heb de heren zelf laten gaan, tot ik begreep wat er aan de hand was. Mijn Bahasa is net wel genoeg te begrijpen wat er gebeurd. Volgens brilletje paardestaart waren de papieren niet in orde en konden ze ophoepelen. Dus mocht er gecommuniceerd worden middels een telefoon.

Uitgelegd dat ik in dit geval de werkgever was, mijn naam ook op papier stond. Ik werd gewoon geweigerd. Heb de heren even laten staan en heb mijn telefoon gehaald uit de kluis, en ben gaan bellen met de aardige mevrouw die het papierwerk voorbereidt had.

Aangekomen bij het loket bij brilletje paardestaart, de arrogantie droop er vanaf, tot......................... degene die ik belde de deur open deed en even pols hoogte kwam nemen bij brilletje paardestaart. De papieren werden ingenomen. Daarmee was voor ons de kous af. En konden we huiswaarts.

Om Sid, de manier waarop de jongens werden afgescheept en het voorval is gemeld, hiervoor kregen we overigens keurig excuus ! Was ik nou niet meegegaan konden we dus nog een keer opdraaien voor vlieg en hotel kosten ! Geen probleem als brilletje paardestaart een dergelijke houding heeft, mag ze ook met dezelfde houding de rekening betalen van nog een keer op en neer vliegen en hotel.

Op dat soort figuren achter een loket? Zouden deze mensen het benul hebben dat ze met een klant te maken hebben? Dat denk ik dus niet. Met zulks een houding hoor je daar niet eens te zitten. Want even voor het gemak, je bent een klant voor een betaalde dienst, ongeacht een toe of afwijzing. Overigens, heb niet het risico genomen en ben bij het afhalen van de visa ook mee gegaan.

De goeden lijden onder de kwaden? Als dit gangbare praktijk is van behandeling?
Zouden ze zich op een ambassade dood moeten schamen. Ik heb 2 keer te maken gehad met de ambassade, en 2 keer was dit een hele slechte ervaring.

Ik hoop zoals ik eerder al zei dat er het e.e.a. verandert is. Want zo hoeft het echt niet te gaan. Getuige de handelswijze van andere Nederlandse ambassades.

Een bijscholinkje daar zou geen kwaad kunnen als ik het zo zie.

Where there is a will there will be relatives.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-04-2014 10:49 Surya Atmadja wrote:

Er is een Nederlandse gezegde : De goeden lijden onder de kwaden.

Da's alleen zo wanneer er eenheidsworst wordt gedraaid

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Indonesiers zullen niet zo heel snel op de bonnefooi naar het (verre) buitenland op vakantie gaan. Men sluit zich vaak aan bij een georganiseerde tour. En de travel agent speelt een grote rol in het verkrijgen van de documenten en visa natuurlijk, ook al moet men zich voor het betreffende land zelf in de ambassade aanbieden.

Ik kan mijnheer Sabar wel volgen m.b.t. het ontmoedigingsbeleid; als men cijfers toont van succesvolle aanvragen, is het een beetje zoals de cijfers na een alcoholcontrole: Men zegt bijvoorbeeld '10% van de gecontroleerden werd positief bevonden'. Maar men vergeet duidelijk te vermelden dat alleen de 'verdachte' gevallen moesten blazen. Dus het absolute cijfer is dan bijvoorbeeld slechts 1/10 van 10%; één op honderd dus. Het is wel een interessante vraag om te weten hoeveel mensen er nu eigenlijk afhaken doordat zij toch niet kunnen voldoen aan de voorwaarden of door de gepercipieerde bureaucratie.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2014 14:04 Lieve wrote:
Het is wel een interessante vraag om te weten hoeveel mensen er nu eigenlijk afhaken doordat zij toch niet kunnen voldoen aan de voorwaarden of door de gepercipieerde bureaucratie.
Dat afhaken is jammer waardoor de Nederlandse regering haar zin krijgt. Het hoeft echter niet omdat een vreemdelingenadvokaat met bezwaar aan te tekenen hier in Nederland hier alsnog een toewijzing van kan maken. Dat is meestal ook beter dan een nieuwe aanvraag (met weer een afwijzing).

Ik heb ooit eens op de ambassade gezeten waar een man uit Ambon (!) voor de vierde keer een poging deed om een visum te krijgen. Ik had last van plaatsvervangende schaamte.

spacer line  

On 07-04-2014 14:11 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Ik heb ooit eens op de ambassade gezeten waar een man uit Ambon (!) voor de vierde keer een poging deed om een visum te krijgen. Ik had last van plaatsvervangende schaamte.

Hoeveel van zulke gevallen kregen de loket medewerkers ?
per dag, per week, per maand , per jaar ?
Vandaar dat ze een voorselectie doen .
Ik zou ook kierewiet worden

bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Een advocaat nemen zou kunnen. Klopt. Tegen de tijd dat dit er door is hoeft het niet meer.

Wij zagen een expat afgewezen worden. Wegens vestigings gevaar. Iemand zal reden hebben gezien dit af te wijzen. De tijd die iedereen had was 10 dagen, in een groep van 7 expats. Probeer zo'n uitje eens te organiseren met mensen over 3 continenten. Alleen de Indonesische werd afgewezen. Uit solidariteit heeft iedereen afgezegd.

Best wel triest. Maarja het leven gaat door ook zonder visum.

Het legt wel de zielige vertoning bloot. Het is te hopen dat het beter is geworden. De ervaring in de zelfde ambassade met 2 werknemers maakte de zere plek pijnlijk duidelijk.

Zelfs dan moet je kennelijk mee. Anders kost het gewoon spijkers.

Where there is a will there will be relatives.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,368,825 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com