indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Rob92
User
spacer line

Zojuist zijn wij (2 beginnende reizigers van 21 jaar) erachter gekomen dat wij precies in IndonesiŽ zijn tijdens Idul Fitri en de Ramadan en nu lezen wij hier meteen heel veel negatieve berichten over drukte en enorme prijsstijgingen in deze periode. Tot nu toe hebben we alleen nog maar onze vlucht naar Singapore geboekt en we twijfelen nu enorm of we wel naar IndonesiŽ moeten gaan in deze periode of beter een ander land kunnen pakken in de omgeving van Singapore...? (we hebben ons al helemaal ingesteld op het snorkelen, duiken, watersporten, de cultuur etc...)

Het was ons idee om niks van te voren te boeken zodat we vrij kunnen zijn tijdens onze reis maar hebben wel een voornamelijk logistieke globale planning gemaakt:

Feestdag Datum Eiland Activiteit
Ramadan 19-jul Java Aankomst Jogjakarta
Ramadan 20-jul Java Borobudur & prambanan
Ramadan 21-jul Java 3 daagse reis naar bali via Bromo en Ijen
Ramadan 22-jul Java 3 daagse reis naar bali via Bromo en Ijen
Ramadan 23-jul Java 3 daagse reis naar bali via Bromo en Ijen
Ramadan 24-jul Bali Reizen naar Amed
Ramadan 25-jul Bali Duiken bij Amed
Ramadan 26-jul Bali Duiken bij Amed
Ramadan 27-jul Gili T Snorkelen/duiken/uitgaan
Idul Fitri 28-jul Gili (Ö) Snorkelen/duiken/uitgaan
Idul Fitri 29-jul Gili (Ö) Snorkelen/duiken/uitgaan

drukte?? 30-jul Gili (Ö) Snorkelen/duiken/uitgaan
drukte?? 31-jul Bali Reizen naar Ubud of Kuta?
drukte?? 1-aug Bali Verblijven omgeving Ubud of Kuta?
drukte?? 2-aug Bali Verblijven omgeving Ubud of Kuta?
drukte?? 3-aug Bali Verblijven omgeving Ubud of Kuta?
drukte?? 4-aug Bali Verblijven omgeving Ubud of Kuta?
drukte?? 5-aug Bali Vertrekken vanaf Denpasar

We zijn 2 studenten en willen voornamelijk in de goedkopere homestays/hostels verblijven die we het liefste niet van te voren willen boeken (maar misschien wel nodig is?)

Wat adviseren jullie ons:
Waar zullen we echt van te voren onze verblijfplaats moeten reserveren?
Welke plaatsen kunnen we het beste overslaan i.v.m. drukte? (Kuta?)
Kunnen we onze logistieke planning misschien beter omgooien?
Kunnen we misschien beter andere eilanden bezoeken in IndonesiŽ?
Of adviseren jullie ons om dit jaar een ander land in de omgeving van Singapore te bezoeken?

(excuses voor de lange post, maar we balen op het moment enorm!!)

Alvast hťťl erg bedankt voor iedere tip!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hallo Rob,
Zonder nog even in te gaan op het Lebaran gebeuren; welke types zijn jullie? Fuifnummers? Of meer natuurliefhebbers? Of een combinatie van beide?
Ik vraag dit omdat je bij Kuta een beetje Lloret de Mar toestanden moet voorstellen; maar ik kan me goed voorstellen dat je dit wel leuk kan vinden als student.
Persoonlijk (wij zijn PADI certified) vind ik Noord Sulawesi VEEL interessanter als het is om te gaan duiken. Daar is het ook een Christelijk gebied trouwens dus er is wat meer geopend gedurende die periode.
Het is en blijft een vervelend iets om te reizen in die periode, waar je ook naartoe gaat in RI.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Rob92
User
spacer line

Lieve, bedankt voor je snelle reactie!

We zijn vooral opzoek naar een combinatie! We gaan voornamelijk voor de natuur/cultuur maar we hopen ook enkele leuke avonden op Gili of misschien Kuta te hebben!

Sulawesi hebben we ook bekeken i.v.m. de interessante cultuur met betrekking tot de dood en de veelgenoemde mooie natuur. Alleen vinden we het jammer dat Sulawesi heel lastig te combineren is, met (in onze ogen) hoogtepunten als Borobudur, Prambanan, Bromo, Ijen en de Gili's!

simpati
User
spacer line

hoogtepunten als Borobudur, Prambanan, Bromo,
Ik denk dat jullie het bezichtigen van die drie actracties wel goed vinden als jullie de eerste keer entree hebben betaald.
Kijk eens op: http://forum.indahnesia.com/to(...)rga_objek_wisata.php
Het zijn tarieven om bij de planning van een route eens een telsom te maken of jullie dat jullie die bedragen willen(kunnen) uitgeven..
Ook is er rekening mee te houden dat er rond Idul Fitri waanzinnige tarieven voor tickets en hotels wordt gevraagd.
Succes met de voorbereiding,
Jan

Rob92
User
spacer line

Ja ik had het al gelezen!

Maar een prijsstijging van enkele attracties zal ons financieel niet veel problemen opleveren. Met de kosten van verblijfplaatsen en eten zullen we wel rekening moeten houden!

Met wat voor tarieven/prijsstijgingen kunnen we rekening houden bij de goedkopere hostels/homestays en eettentjes rond Idul Fitri?

Rob92
User
spacer line

* Vooraf hadden we ons budget vastgesteld (exclusief excursies als Bromo) op 30 euro per dag (Rp450,000)

simpati
User
spacer line

Eettentjes zijn voor Idul Fitri gesloten en tijdens het grote feest is er een complete volksverhuizing en zijn die ook nog gesloten.
Met de goedkope hostels/homestays in Java hetzelfde verhaal.
Vliegticket bij bijvoorbeeld Air Asia zijn voor rond Idul Fitri nu al flink hoger in prijs, ik weet dat omdat ik meestal op de vlucht ga voor het hele Ramadan gebeuren .
Bij Mc Donalds kan je eten achter gesloten gordijnen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Vnl de goedkopere accommodaties zullen waarschijnlijk heel snel vol lopen in deze periode. Vwb het reizen zal het heeel heel druk zijn en ook daar zal gelden niet op tijd
geregeld dan grote kans dat je gewoon geen (goedkoop) vervoer meer kunt regelen.

Tarieven/prijsstijgingen bij accommodaties en eettentjes (maar ook gewoon in de winkels) dat verschilt van +10% tot +100% het ligt er aan waar exact wat de lokale situatie is en hoe brutaal men is.

Alles zonder iets vast te leggen in deze periode, zoals het jullie bedoeling was
zou ik niet aanraden.

Jullie planning valt 1 op 1 in de drukke periode Lebaran.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

simpati
User
spacer line

Ramadan kan ook leuk zijn om eens mee te maken
Ik woon inmiddels 9 jaar in Malang, waar ik in het begin woonde was er bijna geen overlast van de toeters van de moskee .
We hadden toen mogelijkheden genoeg om inkopen te doen en gewoon thuis te eten, in de avond gingen we dan vaker naar de stad, was leuk om te zien dat iedereen zit te wachten tot het signaal dat er gegeten mag worden, normaal eet een IndonesiŽrs heel vaak alleen en kan echt niet wachten tot ander familieleden thuis komen.
In Malang doen met name de Boedisten heel erg hun best om mensen in de tijd van de Ramadan een goede maaltijd te vertrekken.

Voor jullie zal het extra moeilijk zijn tijdens de Ramadan.

Rob92
User
spacer line

Dus wat eigenlijk het advies is:

Ga voor een ander, niet islamitisch land in de buurt van Singapore en kom een andere keer buiten de Ramadan naar IndonesiŽ?

Of bezoek noord-Sulawesi *

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 27-03-2014 14:05 Rob92 wrote:

Ga voor een ander, niet islamitisch land in de buurt van Singapore en kom een andere keer buiten de Ramadan naar IndonesiŽ?

Of bezoek noord-Sulawesi *

Laat ik het zo zeggen.
Wat jullie bedoeling is.... vrijheid/blijheid en alles lokaal regelen en in alle rust
rondreizen dat is in deze periode niet echt te vinden in Indonesie.
Ook wanneer je naar "christelijke" gebieden of Bali gaat zal het drukker zijn als
normaal want veel Indonesiers vluchten ook naar die gebieden en het binnenlands
vervoer blijft een bottleneck. Niks vooraf geregeld dan kan het verkeerd lopen.

Een tip wellicht voor jullie, Sabah Malaysia, Kota Kinabalu,Tawau,Kuching,Sandakan etcetera alhoewel ook daar Idul Fitri wordt gevierd maar dit gebied is minder hectisch.
Je kunt daar ook duiken en de natuur in oa Mount Kinabalu bv

Of een combi met Bali maar dan wel je vervoer en onderkomen goed regelen
Java is nauwelijks leuk te bereizen in deze periode.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

On 27-03-2014 14:05 Rob92 wrote:

Mijn advies is , gewoon je programma doen.
Mits je van te voren de hotels reserveert (kan via Agoda.nl) en ook een verzorgde trip naar de candi's via de plaatselijke travel agent .

Geldt ook voor je vervoer en hotel op Bali !!

Kijk dat je een paar euro's extra moet betalen tijdens zo'n vakantie en feestdagen is mijn inziens logisch , ook dat het druk ZAL zijn .
Dat is ook een extra ervaring.

V.w.b eten/drinken , je kan altijd naar een (toeristen)hotel stappen ,desnoods sterrenhotel om te lunchen/dineren.
Wel praktisch als je ook een eigen lunchbox en aqua in je reistas meeneemt.
Dat doe ik vaak als ik daar de toerist speel.

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Stel :
19 juli aankomst Manado (i.p.v. Yogjakarta),
20-21-22 juli duiken Bunaken,
23-24 Tomohon (nauwelijks reistijd tussen deze 2 plaatsen).
25 vlucht Manado-Makassar Lion air vertrek 6.45, aankomst 8.25. Met bus of travel door naar Tanatorja (hele lange dag, tocht van minimaal 9 uur)
26-27-28 Tanatoraja
29 rit Tanatoraja-Makassar, met aansluitend eventueel de laatste Garudavlucht (19.25) naar Denpasar, of op de 30-ste de eerste Lion Airvlucht (rond 9.00)
30-31 juli-1-2-3-4 aug Bali
5 aug. vertrek Denpasar.
Betekent dat je 13-14 dagen daar bent en daarnaast 3-4 lange reisdagen hebt.
Bovendien sla je nu Java helemaal over.
Toch wel alles vantevoren vastleggen. Of je moet Sulawesi als enige eiland nemen (zal je geen spijt van krijgen), of bijv. Bali en Flores kiezen (daar zal Anne Mieke vast op aansturen, toch AM??)

Rob92
User
spacer line

Surya Atmadia, bedankt voor je advies!

Ik denk inderdaad dat het dat gaat worden! Jammer van de 'vrijheid' maar we hadden toch al een behoorlijk concrete planning!

Wat betreft het reizen op Bali, is liften daar misschien een optie langs de noordkust? Aangezien het toch zo druk op de wegen is?

elsbeth
User
spacer line

Dat lijkt mij niet echt een pretje, er wordt erg hard gereden en ik loop daar zelf liever niet langs de kant van de weg.

Rob92
User
spacer line

Oh sorry Elsbeth, je reactie stond er nog niet! We gaan het meteen bekijken!

simpati
User
spacer line

Een tip wellicht voor jullie, Sabah Malaysia,
Dan is een budget van Ä30 niet voldoende, Sandakan is de enige plaats in MaleisiŽ waar ik hinder had van de Ramadan , daar waren veel restaurants overdag gesloten.
Wil je een hotel hebben waar gewoon wordt gegeten tijdens de Ramadan kost de overnachting al Ä30.
Vervoer is op Sabah (Borneo) Malaysia niet zoals in de rest van MaleisiŽ, je zal vaker privť vervoer nodig hebben.

Thailand zou wel mogelijk zijn met een budget van Ä30, een overnachting zonder ontbijt kan al voor ongeveer THB 400, vervoer is prima georganiseerd en mede daardoor erg goedkoop.

elsbeth
User
spacer line

Het nadeel van Tanatoraja dat je gewoon 2 dagen nodig hebt om heen weer naar Makassar te gaan.
Het grote voordeel is wel dat het waanzinnig mooi is. De natuur is schitterend, prachtig wandelen, de mensen aardig, de cultuur interessant, genoeg betaalbare hotelletjes en eettentjes.
Voor mij echt een mooie combinatie van wat ik zoek.

simpati
User
spacer line

Het grote voordeel is wel dat het waanzinnig mooi is
Helemaal mee eens, jullie zouden van Singapore met de de bus naar Kuala Lumpur kunnen reizen en daar een vlucht nemen rechtstreeks naar Makasar , dat kan met Air Asia maar is niet echt voordelig in die periode, voor jullie samen waarschijnlijk ongeveer Ä350 inclusief bagage en een stoel reserveren.

simpati
User
spacer line

Ä350 voor twee personen retour Kuala Lumpur naar Makasar

Rob92
User
spacer line

Elsbeth, wat een heerlijke tips!

Na de dip van vanochtend hebben we weer helemaal zin gekregen in onze reis naar Sulawesi - Bali - Gili!

Raad je ons aan om op Sulawesi ook alles van te voren al vast te leggen of alleen de vluchten?

Rob92
User
spacer line

*Trouwens iedereen bedankt voor alle tips! Had zoveel input ťcht niet verwacht!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Rob,
Van Sulawesi krijg je echt geen spijt.
Wij hebben in 2012 de hotels rechtstreeks geboekt en de vliegtickets via
ticketindonesia.info het spaart een hoop tijd uit om dat tevoren te doen en vaak is het ook nog goedkoper. Je kan het dus helemaal zelf regelen zonder dat je een pakketreis o.i.d. neemt. Ikzelf boek meestal via booking.com, is gemakkelijk te annuleren en over het algemeen pas te betalen bij aankomst in IRP. Emoticon: Yes!

edit: ticket indonesia.info zie je staan onderaan de pagina van Indahnesia

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
User
spacer line

Rob, ik zou nog even nadenken of je misschien Noord Sulawesi overslaat en alleen een dag of 5 Tanatoraja neemt. Dan heb je wat meer tijd voor Bali en Gili's.
Gezien jullie leeftijd vind je dat denk ik leuker dan Noord Sulawesi.
Mijn eerder aangegeven schema is wel erg doorpezen..

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben net thuis en er staat zoveel dat ik er eerlijkgezegd schuin overheen gelezen heb, maar denk wel de essentie begrepen te hebben.

Java en Bali tijdens de Ramadan blijft tricky. Het eerste deel van de vakantie op Java kan vooral een transportbleem opleveren. In de zin van onvindbaar of erg duur. Sulawesi kan een alternatief zijn maar zowel in Noord Sulawesi als in het zuiden krijg je toch te maken met gedoe met transport. Buiten Toraja is het zuiden islamitisch en daar zul je toch doorheen moeten om er te komen.
Wat betreft de gili's: dit is erg toeristisch vooral in deze tijd van het jaar. Het heeft voor mij gevoel ook iets kunstmatigs. Maar, als je van feesten houdt dan moet je juist naar Gili Trawangan gaan (of Kuta op Bali). De week na Idul Fitri kan erg druk zijn op Bali en accomodaties erg vol of duur. Een combinatie van hoogseizoen en Indonesiers die zelf met vakantie gaan.

Ik ben het niet eens om het dan maar buiten Indonesie te zoeken. Er zijn alternatieven genoeg. Inderdaad zou ik voor een deel Flores aanraden om diverse redenen. Je hebt minder "last" van de Ramadan zowel mbt het reizen zelf en de "volksverhuizing". Voor jonge mensen vind ik Flores over het algemeen ook meer geschikt dan Noord Sulawesi (Minahasa). Mbt duiken/snorkelen ben je op Flores (voor de westkust) ook beter af dan op Bunaken. Ik was in oktober op Bunaken en ben geschrokken van de vele recreatieboten. De setting uit de kust van Flores vind ik persoonlijk ook veel mooier en gevarieerder.
Verder ligt het er maar aan wat je zoekt op een vakantie. Verder is het oosten van Indonesie (dus ook Sulawesi en Flores) veel relaxter dan het westen. Op Java, maar vooral op Bali en de Gili's wordt je de hele dag achterna gezeten door mensen die vanalles van je willen (transport, massage, winkeltjes etc) terwijl je dat in Zuid Sulawesi, en nog meer in de Minahasa en op Flores haast niet tegen komt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,760,066 topic views - 227,359 posts - 13,611 topics - 18,997 members - last post @ 22-07-2018 20:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,975,092 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com