indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

asepers
User
spacer line

Kopen van nieuwe auto of motorfiets niet meer mogelijk voor Kitas en Kitap houders?

Sehubungan dengan Faktur a.n xxxxx xxxxx, hari ini pihak birojasa memberikan informasi kepada kami,

Bahwa SAMSAT BALI saat ini sudah tidak menerima pengajuan faktur untuk WNA (Kitas / passport sudah tidak dapat digunakan untuk memproses STNK)

Dan jika ada WNA yang ingin membeli mobil, diharapkan agar nama di STNK menggunakan nama WNI (jika penduduk asli bali melampirkan KTP Bali, jika penduduk luar Bali, melampirkan KIPEM dan KTP asli)

Kopen van nieuwe auto of motorfiets niet meer mogelijk voor Kitas en Kitap houders?

zie ook de 2 links hieronder

http://balipod.com/bali-expat-(...)-purchase-t9875.html

http://balipod.com/bali-expat-(...)-car-purchase-2.html

simpati
User
spacer line

Mogelijk een wet alleen voor Bali, de Balinees zal toch ergens zijn geld vandaan moeten halen!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er zijn voor de Bulinezen altijd wel ""öplossingen"" te vinden
desnoods "strooien"met uang of een tweedehandsje.
Maar los daarvan is er ook nog zoiets als een KTP asing

Linksom of rechtsom als er extra betaald wordt krijgt men wat men wil.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Allah u' akbar...... Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat in Bali eenzijdig zo'n maatregel zou worden genomen. Het zou zelfs indruisen tegen bepaalde wetgeving.

Van de links word ik ook niets wijzer daar de ex-pats op dat forum blijkbaar niet eens weten wat nu eigenlijk een KTP precies is en wat de (on)mogelijkheden bij KITAS en KITAP zijn (KTP Orang Asing).

Eigenlijk is het redelijk eenvoudig, we hebben het hierover al gehad: In veel gevallen (zoals bij de aanschaf van een auto, motor enz.) is er gewoon een uniek identificatienummer van de persoon noodzakelijk. Dit heet een NIK (Nomor Induk Kependudukan). Als men als KITAS houder dat nummer niet kan geven, heeft men wel een probleem ja.

Deze NIK staat op de KTP maar KITAS houders hebben die natuurlijk niet; ze hebben dit nummer echter van de CatSip gekregen bij de registratie. Als men dus even de documenten bekijkt, vindt men deze NIK wel terug.

Deze ziet er ongeveer zo uit: eerste 6 posities geven de locatie aan, dan volgt het geboortejaar, dan een opvolgend nummer van personen die op die dag geboren zijn.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Bali voelt zich toch al anders dan anders. Nou laat ze maar anders dan anders zijn. Om Swasti....... Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Voor de "gemakzuchtige"of "niet-zo-slimme"Bulinezen is het altijd nog mogelijk
om een agent in te schakelen om een auto of motorfiets te kopen Emoticon: Worship

De slimme Balinezen (die agenten dus) zullen hun diensten direct aanbieden
wanneer het juiste bedrag op tafel komt Emoticon: Laugh out loud

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 14-03-2014 12:21 Lieve wrote:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat in Bali eenzijdig zo'n maatregel zou worden genomen. Het zou zelfs indruisen tegen bepaalde wetgeving.

Vergis je niet Lieve, de provincies hebben een grote mate van vrijheid in maken van allerlei bijwetten.
Het gaat steeds meer op de Verenigde Staten lijken, iedere provincie maakt zijn eigen regels.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Heb even wat opgezocht en de Peraturan Kapolri waarin gezegd wordt dat een NIK moet worden ingegeven voor het verkrijgen een STNK, is van eind 2010. Als iemand dat interpreteert als zijnde dat een buitenlander geen motorvoertuig kan aankopen, is het wel erg gesteld.

simpati
User
spacer line

Het zou zelfs indruisen tegen bepaalde wetgeving.
Daar hebben ze in Bali geen moeite mee, het overschrijven van een auto/motor naar een andere provincie is volgens de wet ook GRATIS , toch heb ik daarvoor in 2008 fiks betaald, in Bali laat men de keuring ( CEK PHISIK ) gewoon verlopen, die is maar 30 dagen gratis en dat blijven ze volhouden tot je betaald, voor alleen mijn Kymco scooter betaalde ik IDR2.5 miljoen en voor mijn auto nog eens IDR7.5 miljoen en uiteraard geen kwitansies.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Heb mijn maatje in Bali gecontacteerd. Zij vertelde dat er waarschijnlijk een misverstand is met het zgn. moratorium.

Men wil bijvoorbeeld vermijden dat personen in andere provincie hun wagen in (het goedkopere) Jakarta aankopen. Dus geen mutaties meer voor tweedehands wagens aangekocht buiten de provincie.

Dat er op BPKB en STNK alleen Indonesische staatsburgers zouden mogen staan, heeft ze geen weet van. Wél dat alleen lokale inwoners (dus met een Balinese KTP) een auto zouden kunnen bezitten.

Tevens overweegt men een volledige stop van inschrijvingen van gebruikte en nieuwe wagens gedurende een langere periode.

Dit zou trouwens de komende vijf jaar geďmplementeerd worden en het zijn wilde plannen van de gouverneur.

asepers
User
spacer line

Het betreft een nieuwe auto gekocht bij PT. ASTRA INTERNATIONAL in Surabaya en zal afgeleverd worden door PT. ASTRA INTERNATIONAL in Denpasar.
Ik heb een Kitap en woon op Bali. Alleen Bali ktp wordt geaccepteerd of een ktp van een andere provincie i.c.m. een kipem of kipam van Bali.

simpati
User
spacer line

Het betreft een nieuwe auto gekocht bij PT. ASTRA INTERNATIONAL in Surabaya
Beste asepers,
Ik weet voldoende als ik dit lees, er valt voor de Balinees niets meer te ritselen en nu proberen ze jou op een andere manier onder druk te zetten, ik voel dat er hier met geld veel is te regelen, erg genoeg voor jou.
Succes,
Jan

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Geaccepteerd door wie? De persoon van SAMSAT of is dat de versie die u te horen krijgt van Astra? In het laatste geval is het gewoon het eerder beschreven 'NIK probleem'.

U heeft trouwens een Bali KTP. En zelfs de SAMSAT kan dus niet moeilijk doen. Voordat we dáár discussies over krijgen:

Pasal 63
(1) Penduduk Warga Negara Indonesia dan Orang Asing yang memiliki Izin Tinggal Tetap yang telah berumur 17 (tujuh belas) tahun atau telah kawin atau pernah kawin wajib memiliki KTP.
(2) Orang Asing yang mengikuti status orang tuanya yang memiliki Izin Tinggal Tetap dan sudah berumur 17 (tujuh belas) tahun wajib memiliki KTP.
(3) KTP sebagaimana dimaksud pada ayat (1) dan ayat (2) berlaku secara nasional.
(4) Penduduk wajib melaporkan perpanjangan masa berlaku KTP kepada Instansi Pelaksana apabila masa berlakunya telah berakhir.
(5) Penduduk yang telah memiliki KTP wajib membawa pada saat bepergian.
(6) Penduduk sebagaimana dimaksud pada ayat (1) dan ayat (2) hanya diperbolehkan memiliki 1 (satu) KTP.

Pasal 91 - 1
Setiap Penduduk sebagaimana dimaksud dalam Pasal 63 ayat (5) yang berpergian tidak membawa KTP dikenakan denda administratif paling banyak Rp 50.000,00 (lima puluh ribu rupiah).

Gewoon kalm blijven, niet roepen. Maar wel op uw strepen staan en duidelijk maken wat de wet hierover zegt. Ook altijd de teksten meenemen. Als men iets anders beweert gewoon beleefd vragen of men een wettekst of circulaire kan laten zien die dat aantoont.

asepers
User
spacer line

Op 14-03-2014 14:38 schreef Lieve:

U heeft trouwens een Bali KTP. En zelfs de SAMSAT kan dus niet moeilijk doen. Voordat we dáár discussies over krijgen:

Ik heb geen Bali KTP,maar een Kitap met met adres in Bali.
Een NIK nummer kan ik nergens vinden in mijn papieren.
Astra zegt,dat de Samsat een kitas niet meer mag accepteren m.i.v. jan. 2014.
Iemand laten bellen naar de samsat en het zelfde antwoord gekregen.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 14-03-2014 15:28 asepers wrote:

Ik heb geen Bali KTP,maar een Kitap met met adres in Bali.
Een NIK nummer kan ik nergens vinden in mijn papieren.
Astra zegt,dat de Samsat een kitas niet meer mag accepteren m.i.v. jan. 2014.
Iemand laten bellen naar de samsat en het zelfde antwoord gekregen.

Sorry, maar om zeker te zijn en verwarring te vermijden: Heeft u een KITAP of een KITAS? Dus de permanente verblijfsvergunning van 5 jaar of de tijdelijke verblijfsvergunning van 6 maand/1 jaar/2 jaar?

Als u een KITAP heeft zoals u vermeldt, moet u een KTP hebben (zie de wetteksten die ik hierboven heb geplaatst). Het nummer op die KTP is in feite de NIK die de SAMSAT nodig heeft, net zoals op de KTP van een Indonesische onderdaan.

Als u een KITAS heeft, heeft u indertijd bij de aanmelding bij de Catatan Sipil, een SKTT en een NIK gekregen. De SKTT is aan A4-tje en item 2. op de SKTT is de NIK.

Op het niet hebben van een KTP of SKTT staan trouwens boetes!

(Onleesbaar) voorbeeld van een SKTT:

En de KTP OA van Beckham:

asepers
User
spacer line

Lieve,bedankt voor de moeite,
die U voor mij doet,
maar helaas zijn Uw voorbeelden bij mij niet zichtbaar!

Ik heb een ,,KARTU IZIN TINGGAL TETAP''

Dit is nog een papieren versie(2010) / geen plastic kaartje,zoals een sim.
en er staat geen NIK nummer op zoals b.v. op een Bali ktp van mijn huisbaas.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Geen probleem, het SKTT voorbeeld is toch niet relevant, want u heeft inderdaad een KITAP.

De plastic versie van de verblijfsvergunningen heet trouwens een e-KITAS/P en is NIET hetzelfde als een KTP.

In uw geval blijkt u geen KTP en KK aangevraagd te hebben?! Dit is we'll noodzakelijk!

Sorry lastig typen in auto.

asepers
User
spacer line

My agent Bali-ide,die alle kitas en kitap aanvragen heeft afgehandeld voor mij,
geeft dit antwoord:

A, I have to check if only foreigners may not anymore register car/motor under their name.
But Bali authority still not be able to issue KTP for foreigner.

Dus dat schiet weer lekker op.
Bali autoriteiten kunnen nog geen ktp orang asing verstrekken.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik denk echt dat u de agent, artikel 63 van de UU 23/2006 eens moet laten lezen. Een Undang-Undang is hiërarchisch hoogste wet die geldt voor het totale grondgebied van Indonesië.

Penduduk Warga Negara Indonesia dan Orang Asing yang memiliki Izin Tinggal Tetap yang telah berumur 17 (tujuh belas) tahun atau telah kawin atau pernah kawin wajib memiliki KTP.

Vrij vertaald: iedere Indonesische staatsburger van 17 en ouder of die getrouwd is, én de buitenlander met een permanente verblijfsvergunning (KITAP), MOET een KTP hebben.

En er is nu zelfs een aanvulling op de wet bekrachtigd (24/2013) die het verplicht stelt een elektronische versie te bezitten (KTP-el).

Mevrouw Frangipani, leest u dit? Nu begrijpt u mijn cynisme m.b.t. veel agenten. Dit geldt dus al sedert 2006; acht jaar !!! Hetzelfde voor SIM trouwens; men heeft recht op een rijbewijs van 5 jaar; niemand weet dit en men moet zelfs in het computersysteem 'truken' om dit voor elkaar te krijgen (diplomaat status).

asepers
User
spacer line

Ik heb verleden jaar wel een Sim A + C gekregen die 5 jaar geldig zijn.

Ik zal weer verder gaan met dat artikel 63 van de UU 23/2006 bij mijn visum buro Baliide.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hier heeft men het trouwens over een KTP WNA:
http://kependudukan.denpasarko(...)t-saran/2024/ktp-wna

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik heb de vrijheid genomen eens de website van uw bureau Baliide te openen.

Wat ik zag, deed me huiveren (zie het voorbeeld hieronder). Alhoewel, eigenlijk ben ik wel de meest flagrante onwaarheden tegengekomen en is het meer verontwaardiging dat mensen nog zo op het verkeerde been worden gezet. En daar worden dan exorbitante bedragen voor gevraagd.

Vint de veif fauten in de KITAS apliekatie:

Eigenlijk zou dat niet eens zo'n slechte thread zijn; een overzicht van 'feitelijke onjuistheden', vnl. verspreid door agentschappen.

simpati
User
spacer line

Wat ik zag, deed me huiveren
Erg jammer, ik weet dat het een betrouwbaar bedrijf is wat al heel lang (meer dan 12 jaar) voor een visum kan zorgen en ik weet dat asepers al heel lang klant is bij Bali Ide.
Dat de tarieven hoger zijn is mij bekend, maar IDR 6 miljoen voor een KITAS LANSIA voor mensen die in Bali wonen vind ik een erg fair bedrag.
Jan

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Jan, ik weet eigenlijk niet eens hoeveel ze vragen maar als je zaken krijgt die niet (meer) nodig zijn en bepaalde belangrijke dingen niet, is het eigenlijk toch altijd teveel?

Ik wil er wel eens een post (of thread) aan wijden wat er nu precies niet klopt en wat de zaken zijn die men foutief (niet) aanbiedt. Nu liever niet want ik ben nogal moe. Ik wil ook deze agent niet viseren want ik besef dat de meeste zeker niet beter zijn.

Het enige wat ik nog wel kwijt wil is dat het de betreffende persoon in de problemen kan brengen; men is te goeder trouw en denkt alles in orde te hebben door met een agentschap te werken maar er ontbreken cruciale documenten. En het feit dat men zich blijkbaar alleen op de immigratiedienst richt verklaart wel wat de oorsprong is van de issues waar dhr./mevr. asepers nu tegen aan loopt.

Tevens is het erg dat men (na zoveel tijd) nog steeds uitgaat van het 'feit' dat alleen een man de sponsor kan zijn bij een familiale KITAS, niet andersom.

Prettige avond.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

58,967,304 topic views - 227,014 posts - 13,603 topics - 18,700 members - last post @ 22-06-2018 20:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

101,855,433 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com