indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Guidowater
User
spacer line

Hallo allemaal,

Ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met malaria in indonesie. De verhalen op internet lopen nogal uiteen.

We reizen van Sumatra naar bali en verblijven in hotels. Het verblijf in Sumatra is in Bukit lawang. We reizen van eind mei tot half juni.

Misschien hebben jullie een goed beeld van hoe de situatie werkelijk is. Ik weet bijvoorbeeld van mijn reizen naar Zuid-Afrika dat het daar allemaal zwaar overdreven is.

Bedankt alvast.

Groetjes Guido

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allereerst is malaria nooit overdreven. Je moet de pech of het geluk hebben het al dan niet te krijgen. Ik neem aan dat je inmiddels ook weet dat er verschillende vormen van malaria zijn. De verhalen op het internet lopen uiteen, zo ook hier. Ik heb er op dit forum al veel over geschreven. Het gaat niet om de situatie. De ene mens wordt nu eenmaal sneller gestoken dan de andere, daar is al veel mee gezegd.
Malaria komt voor in heel Indonesie, in de ene regio wel wat meer of minder dan de andere en malaria tropikana, de ernstige vorm weer meer op de buiteneilanden dan op de eilanden/gebieden die je hier noemt.
Ik reis nu bijna 27 jaar naar, voornamelijk, zuidoost Azie waarvan tientallen reizen naar Indonesie. Ik heb jarenlang Lariam geslikt (mefloquine) en daar zulke verschrikkelijke dingen mee meegemaakt dat ik inmiddels ruim 19 jaar niets meer slik. Ik heb uiteindelijk wel malaria gekregen vijf jaar geleden, maar dat was ook na heel veel reizen, een grote frequentie en langdurig. Dat was op Sumba
Ik weet dat men hier verschillend over denkt. Ik zou het voor de hierboven staande reis zeker niet aanraden. Ondanks dat nu vaker Malarone dan Larian wordt voorschreven heeft Malarone ook bijwerking, is duur en in geval van verdenking is een diagnose moeilijk te stellen (een diagnose voor malaria is sowieso moeilijk te stellen.)
Verder heb je meer kans op ander tropische ziekten dan op malaria.
Het verblijf in hotels is helemaal niet van belang. Mbt de reistijd: Java en Bali zou in deze tijd al het droge seizoen moeten hebben maar er zijn haat geen voorspellingen meer te doen. Op Sumatera regent het altijd wel.
Met de regentijd ook meer kans op muggen.
Wat dan wel te doen: zorgen dat je niet gestoken wordt!

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

koming
User
User icon of koming
spacer line

In grote lijnen kan ik me aansluiten bij wat Anne Mieke hierboven zegt. Ja, ook ik heb Lariam geslikt en hoewel ik zelf redelijk weinig bijwerkingen heb gehad heb ik gezien welke effecten het heeft gehad op mijn collega's, van Malarone ben ik wel ziek geweest. En desondanks heb ik malaria tropica opgelopen dus geen garantie. Ik ben ook gestopt met slikken en dat bevalt goed. Toch zou ik dat niet zomaar aanraden want malaria is een serieuze ziekte dus iedereen moet ondanks de verschillende meningen zelf een afweging maken.
Ter ondersteuning van die afweging het volgende: de artsen in Nederland en met name die bij de GGD's baseren zich op een bulletin van een onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid (ben ff de naam kwijt) en die baseren zich weer op de WHO. In die bulletins wordt heel IndonesiŽ over ťťn kam geschoren, maar niet in het hele land is de malariakans even groot. In Jakarta en Bali zul je veel minder snel malaria oplopen dan in Papua.
Dus weest kritisch, oriŽnteer je goed en maak een goede afweging, staar je ook niet blind op adviezen van de GGD die commercieel belang heeft om jou zoveel mogelijk vol te stoppen met rommel. Stel je op als mondige consument/patient in dit geval.

Koming

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 17-03-2014 08:49 koming wrote:

Ter ondersteuning van die afweging het volgende: de artsen in Nederland en met name die bij de GGD's baseren zich op een bulletin van een onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid (ben ff de naam kwijt) en die baseren zich weer op de WHO. In die bulletins wordt heel IndonesiŽ over ťťn kam geschoren, maar niet in het hele land is de malariakans even groot. In Jakarta en Bali zul je veel minder snel malaria oplopen dan in Papua.
Dus weest kritisch, oriŽnteer je goed en maak een goede afweging, staar je ook niet blind op adviezen van de GGD die commercieel belang heeft om jou zoveel mogelijk vol te stoppen met rommel. Stel je op als mondige consument/patient in dit geval.

Koming

Gelukkig is de situatie in BelgiŽ flink verbeterd; daar was het vroeger ook op landniveau (en wij maar uitleggen).

Het advies voor reizigers komt daar van het Instituut voor Tropische Geneeskunde te Antwerpen:

Malaria

Er is geen malariarisico in de steden/stedelijke gebieden van alle Indonesische eilanden, behalve in het westelijk deel van Nieuw-Guinea. Indien men dus enkel in die steden/stedelijke gebieden verblijft, zijn er geen extra maatregelen nodig naast de eventuele bescherming tegen muggensteken 's avonds en 's nachts. Er is vrijwel geen malariarisico in de belangrijke toeristische gebieden (WHO: "tourist resorts" Emoticon: Wink , zoals op Java, Bali en zuidwest Sulawesi.

Er is malariarisico het hele jaar door in de meeste regionen van de 5 oostelijke provincies East Nusa Tenggara, Maluku, North Maluku, Papua en West Papua (West Irian Jaya).

In de rest van IndonesiŽ is er wisselend malariarisico in sommige districten. Voor een goed georganiseerde toeristische reis met overnachting uitsluitend in luxehotels, zijn de maatregelen om zich te beschermen tegen muggensteken 's avonds en 's nachts essentieel ťn voldoende als bescherming tegen malaria. Bij koorts moet men ook steeds aan de mogelijkheid van malaria denken. Voor mensen die in meer primitieve omstandigheden op het platteland overnachten, is het aan te raden een geÔmpregneerd muggennet te gebruiken, en is bovendien de inname van preventieve geneesmiddelen nodig.

In een aantal omstandigheden is het malariarisico groter en is steeds de inname van preventieve geneesmiddelen nodig:
(1) voor een verblijf van gelijk welke duur in Papua en West Irian Jaya (westelijk deel van Nieuw Guinea)
(2) voor risicovolle avontuurlijke reizen in primitieve omstandigheden in afgelegen gebieden op Sumatra, Lombok of op de oostelijk gelegen eilanden zoals Kilamantan (op Borneo), Flores, Molukken, Noord-Celebes (Sulawesi), Timor en andere.

De inname van volgende malariatabletten is nodig:
ATOVAQUONE-PROGUANIL (1 tablet per dag vanaf 1 dag voor vertrek tot 7 dagen na terugkeer) OF DOXYCYCLINE (1 tablet per dag vanaf 1 dag voor vertrek tot 4 weken na terugkeer; soms kan een tolerantietest van enkele dagen aangewezen zijn) OF LARIAMģ (1 tablet ťťnmaal per week, vanaf enkele weken voor vertrek tot 4 weken na terugkeer) zijn de eerste keuze antimalariageneesmiddelen.

Om een werkzame hoeveelheid LARIAM in het bloed te hebben bij aankomst in het malariagebied, start men dit product best steeds 2 tot 3 weken voor vertrek. Personen die dit product nog nooit eerder ingenomen hebben, moeten in elk geval 2-3 weken op voorhand gestart zijn, om eventuele nevenwerkingen op te vangen (duizeligheid, slapeloosheid, nachtmerries, opwinding, onverklaarbare angst, hartkloppingen). Lariam wordt niet voorgeschreven indien de arts oordeelt dat er tegenindicaties bestaan (zwangerschapswens, epilepsie, depressie, of hartritmestoornissen waarvoor bepaalde geneesmiddelen zoals bŤtablokkers, calciumantagonisten of digitalis worden ingenomen) of indien u bij een vroegere gelegenheid dit geneesmiddel niet hebt verdragen. U neemt het geneesmiddel verder tot 4 weken na thuiskomst. Indien Lariam goed verdragen wordt, kan het indien nodig gedurende vele maanden en zelfs jaren worden ingenomen.

Voor een korte reis is de inname van het meestal zeer goed verdragen ATOVAQUONE-PROQUANIL een uitstekende keuze. Atovaquone-Proguanil mag vele maanden ingenomen worden, maar de kostprijs loopt dan wel snel erg hoog op.

DOXYCYCLINE (100 mg per dag, te starten de dag voor vertrek, en in te nemen tot 4 weken na thuiskomst). Doxycycline moet zittend worden ingenomen met veel vloeistof of tijdens de maaltijd. Doxycycline kan soms aanleiding geven tot fototoxiciteit en schimmelinfecties in de mond of genitaliŽn. Doxycycline mag meerdere maanden worden ingenomen. In Thailand is men verder overal in staat om snel en betrouwbaar de diagnose van malaria te stellen en op correcte wijze te behandelen.

Dit alles dient individueel met de arts of de arts van het reisadviescentrum besproken te worden.

http://www.who.int/malaria/pub(...)country_profiles.pdf - Indonesia

Eerlijk gezegd vind ik die reisadviezen meestal (zoals ITG hierboven) nogal overdreven. Noord Sulawesi? Hmm.

Dengue is een veel reŽler gevaar.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sukadi46
User
spacer line

Waarom stel je je vraag niet aan de GGGD, ze hebben een redelijk goede inzicht in deze kwestie? Het westen van West Java is de kans groter dan de rest van Java.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-03-2014 16:45 sukadi46 wrote:
Waarom stel je je vraag niet aan de GGGD, ze hebben een redelijk goede inzicht in deze kwestie? Het westen van West Java is de kans groter dan de rest van Java.
Of dat zo is vraag ik mij af.
De GGD schrijft nogal algemeen en verwijst naar het spreekuur.

Persoons- en reisgebonden vaccinaties zijn o.a. afhankelijk van de aard en duur van uw reis en uw gezondheidssituatie.

De aard van de reis maakt niet uit. Als er muggen in een bepaald gebied of streek zitten dan zitten ze niet in de ene straat wel in in de andere straat niet. Wat wel uitmaakt is waar je verblijft in Indonesie en al dan niet in de regenperiode. Gezien het gehele land komt Java er nog goed vanaf. Sumatera is al meer risico (en zoals eerder geschreven nog meer op de buiteneilanden, oa Papua, NTT, etc). De duur van de reis is strikt genomen ook niet van belang. Je kunt evengoed op dag 1 al gestoken/geinfecteerd zijn als helemaal nooit. Het niet af van iemands gezondheidsituatie maar wel of iemand al dan niet vatbaar is voor muggenbeten. Verder worden er adviezen gegeven die al vaker gegeven zijn (zie de diverse topics mbt malaria).
Mi is het veel beter om eerst zelf hierover veel te lezen en een eigen oordeel te vormen. De GGD zit er ook niet om vliegen te vangen. Het zit mij persoonlijk natuurlijk ook dwars dat de GGD destijds willens en wetens Lariam voorschreef terwijl er toen al vanalles mee aan de hand en over bekend was.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,457 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,995,571 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com