indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er wordt vaak door sommigen gezegd dat er alleen negatief over Indonesie wordt
gepost, daarom dacht ik laten we het eens omdraaien.
In Indonesie zijn ook zaken waarvan ik zeg daar kan NL nog iets van leren.
Ongetwijfeld hebben ook anderen dergelijke positieve punten over Indonesie
Dan hebben we daar nu ook een topic voor. Dus niet een hidup Indonesia topic
maar gewoon nuchter bekeken en aantoonbare dingen.

Laat ik beginnen met een voorbeeld.

De aanpak van wanbetalers en fraudeurs bij electriciteit.

Inmiddels zijn op diverse plaatsen al de zgn pulsa-meterans beschikbaar;
Stroom vooraf kopen,

Bij wanbetalers of mensen die frauderen met hun meters wordt bij het niet nakomen van hun betalingen en/of boetes niet meer veel tijd besteed aan het langssturen van
mensen om (tevergeefs) om een afbetaling te bedelen of spullen in beslag te nemen
maar wordt er een lik-op-stuk-beleid gevoerd.
De normale meter wordt vervangen door een meter waar men vooraf moet betalen
een soort van OVchip-methode.
Uiteraard zullen sommige mensen dit hard vinden, maar vanuit bedrijfsoogpunt
bekeken kan NL hier nog iets van leren.

Bovendien zijn er inmiddels al veel mensen die zo'n meter ook vrijwillig plaatsen want het is gewoonweg gemakkelijker en je bent van je maandelijkse rekeningen af.
Ik plaats er nu ook een gooi er 2 juta op en ik hoef er bijna een jaar niet meer naar te kijken Is ook een gemakkelijkere methode als het maandelijke voorschot met een jaarnota/afrekening zoals het in NL gaat.

Waarom hebben ze zoiets in NL nog niet in de aanbieding.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

De 'op te laden' of prepaid meters zijn inderdaad wel gemakkelijk. De meeste nieuwe huizen, vooral in Bali, worden hiermee uitgerust. In Jakarta is het wat minder populair.

Het is trouwens zo dat de PLN medewerkers maandelijks langskomen voor het opnemen van de rekening (net als water); dat zorgt er wel voor dat uitzonderlijk verbruik zeer snel ontdekt wordt en men geen grote verrassingen na een jaar krijgt.

Niet om er toch weer een negatieve draai aan te geven, maar: We hebben hier om de drie weken een stroomonderbreking. En in bepaalde gebieden spreekt men zelfs van de krisis listrik . Men draait er blijkbaar niet de hand voor om, om gehele wijken even plat te leggen. Het is echt een structureel probleem; de capaciteit is gewoon onvoldoende.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wanneer de PLN medewerkers het stroomverbruik op komen nemen moet de rekening ook vrij snel betaald worden Idem met het water.
Maar dan is het ook meteen het daadwerkelijk verbruik afrekenen, dus dan word je
zelf ook meteen bewust gemaakt wanneer je uit de bocht bent gevlogen.

De stroomonderbrekingen en ook (op sommige plekken) soms dagen geen water
kunnen krijgen. Dan komt er een tankwagen. Dat zijn dingen die helaas ook bij
Indonesie horen. Op veel plekken is dat inderdaad een (capaciteits)probleem maar
vaak is het ook slecht onderhoud en soms zelfs sabotage of een storing doordat er
weer eens een kabel bij (weg)werkzaamheden is geraakt.
Vwb het gas zijn er geen opnames da's de vertrouwde groene en blauwe flessen,
maar helaas wordt ook daar mee gesjoemeld door sommige verkopers (gedeeltelijk
afvullen met water) maar inderdaad da's dan weer de negatieve zijde van de spiegel.
Dat hoeft niet onder de mat te worden geveegd het is zelfs goed wanneer ook dat
bekend wordt gemaakt.
Het is heus niet alleen zonneschijn in Indonesie het regent er ook Emoticon: Yes!

simpati
User
spacer line

Wat ik zeer positief vind van PLN is dat er verschillende tarieven zijn, degene die een een aansluiting heeft met een klein vermogen betaald veel minder per KWH dan een hoger vermogen, geen moeilijk gedoe met subsidies maar meteen met het kopen van credit voor de prepaid meter , dit was eerder ook al zo met de oude meter.
Ik heb een aansluiting van 16 AMP en betaal IDR 500.000 voor 399,90 KWH, inclusief vast recht.

Jammer is dat het kopen van credit (nog) niet mogelijk is met internetbankieren van BCA, met water is het ook niet mogelijk en als mensen langer niet in hun woonplaats verblijven geeft dat grote problemen, ik heb al eens geprobeerd om voldoende voorschot te geven maar dat (wil) kan men niet, daar kan Indonesie weer iets leren van Nederland.
Alle andere rekeningen kan ik voldoen met internetbankieren van BCA.
Groetjes,
Jan

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

De laagste die ik hier aangeboden krijg is 900 watt maar ik ga nu naar 2.200 watt
er komt op 2 verdiepingen nieuwe extra electriciteit bij en dan is dat noodzakelijk.

Vwb prepaidmeteers (pulsa) wellicht is dat per metertype anders maar ik kan 2 juta
inkopen zonder problemen.

Vwb voorschotbetalingen in NL ik zit bij Eneco maar wanneer ik 6 maanden vast
wil betalen dan kan dat niet bij Eneco want dan wordt het bedrag teruggestort
hun computersysteem kan dat niet handelen Ik kan het alleen maandelijks betalen
NADAT de factuur bekend is gemaakt in hun systeem wanneer ik te vroeg betaal
wordt het ook teruggestort.
Ik kan wel het automatisch laten incasseren (via een machtiging) maar dan pakken ze soms 2 x het bedrag van mijn rekening dus dat doe ik niet meer.
Wellicht kan dat bij een ander bedrijf met een ander computersysteem maar zeker niet bij Eneco. Dus niet overal in NL is dat goed geregeld.

Mbt internetbankieren in Indonesie dat wordt bijna nergens aangeboden
Wanneer je geluk hebt krijg je een rekening per email toegezonden maar
daar houdt het wel op met de automatisering van betalingen bij de meesten.
Meestal is het gewoon zelf cash betalen (in de rij staan) of via de ATM overmaken.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik denk dat er wel een aantal banken zijn die het wel met internetbankieren ondersteunen, Jan.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Internetbankieren in Indonesië is juist redelijk ver gevorderd, mijnheer Sabar!

De providers van water en stroom, maar ook de meeste telecom bedrijven en zelfs luchtvaartmaatschappijen, hebben geïntegreerde oplossingen met de grote banken.

Het is niet zoals een Zoom-it of FiNBox of iDeal waarbij alles centraal wordt doorgesluisd, maar het zijn wel goed werkende verbindingen. Je moet dus gewoon maar de leverancier in de lijst kiezen en de factuur staat klaar. Goed en gemakkelijk.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er zijn wel een paar banken/bedrijven maar bij de meesten, zoals je ook ziet, gaat
het niet verder als ATM overboekingen.
Een groot deel van de Indonesiers heeft geen eens een bankrekening, laat staan
een computer en digibeten daar zijn er nog heel veel van in Indonesie.
Dus die betaalloketjes die blijven voorlopig nog wel even bestaan.
Is ook maar beter ivm de regelmatige stroomonderbrekingen, want dan werkt
internet toch niet.

In bepaalde gebieden zal het best wel veel voorkomen Lieve maar procentueel gezien
maakt slechts een beperkt gedeelte van de bevolking,bedrijven,banken gebruik
van internetbankieren.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je kan ook kiezen voor een dongel Sabar Emoticon: Wink
Voor het lezen van nieuws, email, skype en internetbankieren ruim voldoende.
Werkt ook als de stroom is uitgevallen. Emoticon: Yummie!
Ik gebruik Tri 5 gb, 1 jaar actief voor Rp 75.000, werkt als een tierelier. Emoticon: Yes!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Klopt Malam mijn vrouw heeft ook zo'n ding op haar laptop.
Maar als de batterij van de laptop leeg is dan kan je niet veel meer,
wanneer je niet kunt opladen.

simpati
User
spacer line

Da's wel een heel klein vermogen Simpati
Het vermogen van 16AMP is bij een voltage van 220 Volt 16x220= 3.520 Watt.
Voor ons is dit minimaal omdat wij de was doen met een Elektrolux wasmachine met warm water en die vraagt maximaal 2.200 watt.

Ik denk dat er wel een aantal banken zijn die het wel met internetbankieren ondersteunen
Klopt helemaal bij de oude meters met ieder maand een afrekening, zo ver ik weet is het (nog) niet mogelijk om credit voor de prepaid meter online te kopen, ik koop dat met de bankpas van BCA bij een geldautomaat en dat is ook eenvoudig.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 08-03-2014 05:07 sabar2 wrote:

Klopt Malam mijn vrouw heeft ook zo'n ding op haar laptop.
Maar als de batterij van de laptop leeg is dan kan je niet veel meer,
wanneer je niet kunt opladen.

Tja "als" zo lust ik er nog wel een paar, als mijn oma een pik had gehad dan had het mijn opa geweest.
Wij worden hier minimaal 2 keer per week met stroomuitval geconfronteerd, maar in alle jaren nog niet meegemaakt dat dit 3 uur duurde Emoticon: Nooo

Dat is de tijd die ik met mijn batterij kan werken, en mocht het ooit gebeuren en ik moet een betaling doen, doe ik het de volgende dag Emoticon: Yes!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 08-03-2014 05:11 schreef simpati:
Das wel een heel klein vermogen Simpati
Voor ons is dit minimaal omdat wij de was doen met een Elektrolux wasmachine met warm water en die vraagt maximaal 2.200 watt.

Ik denk dat er wel een aantal banken zijn die het wel met internetbankieren ondersteunen
Klopt helemaal bij de oude meters met ieder maand een afrekening, zo ver ik weet is het (nog) niet mogelijk om credit voor de prepaid meter online te kopen, ik koop dat met de bankpas van BCA bij een geldautomaat en dat is ook eenvoudig.

Ik meende ook dat de zoon van mijn vriendin gewoon naar een geldautomaat ging en zijn elektrische tijd betaling verrichte, is dat zo, want dat heb ik nooit kunnen begrijpen, dat je geld betaald via die automaat waar je alleen geld kan pinnen. Emoticon: Smile
Je moet niet lachen hoor, maar hij zei dat en nu ik lees van Jan zo iets ik had zijn uitleg gewoon als nonsens beschouwd..... Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

In Vlaanderen werkt men ook met elektriciteitsmeters bij mensen die vaak hun rekening niet kunnen/willen betalen.
Straffer nog: in België heeft elk gezin recht op X aantal Kwh gratis elektriciteit.

HIdup Belgia? Emoticon: Shut up!

Maar je hebt gelijk: laten we de positieve zaken eens belichten.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

On 08-03-2014 09:16 erwin wrote:

HIdup Belgia? Emoticon: Shut up!

Maar je hebt gelijk: laten we de positieve zaken eens belichten.

Als het maar niet door slaat Emoticon: Wink
Ik heb al van af het begin vaak de positieve kanten van Indonesia verteld .

Nu laat ik het aan anderen over.

bisa dicek of makemyday .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 08-03-2014 05:11 simpati wrote:
Da's wel een heel klein vermogen Simpati

Ik had het verkeerd begrepen Simpati watt en Kwh is niet hetzelfde.
Maar ik had dat probleem ook, wanneer de ricecooker net aanstond moest de dispenser uit anders was het **Plof** Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 08-03-2014 08:48 zieleffe wrote:

[quote removed]

Ik meende ook dat de zoon van mijn vriendin gewoon naar een geldautomaat ging en zijn elektrische tijd betaling verrichte, is dat zo, want dat heb ik nooit kunnen begrijpen, dat je geld betaald via die automaat waar je alleen geld kan pinnen. Emoticon: Smile
Je moet niet lachen hoor, maar hij zei dat en nu ik lees van Jan zo iets ik had zijn uitleg gewoon als nonsens beschouwd..... Emoticon: Shiny

Het is geen nonsense Ziel, in Indonesie kun je de ATM ook gebruiken voor overboekingen, zonder extra kosten.

Ook zijn er op centrale plekken (meestal supermarkten) slimmerikken die
zelf via internet de betalingen voor je doen, tegen een kleine vergoeding.
Veel mensen maken daar ook gebruik van wanneer ze niet in de rij voor
het betaalloketje willen gaan staan.

Internetbankieren bestaat en werkt in Indonesie maar verhoudingsgewijs
maakt maar een beperkt gedeelte van de bevolking,bedrijven en banken
gebruik van deze faciliteit.
Wellicht dat de jongere generatie daar verandering in gaat brengen, want
je ziet ze steeds jonger al met een laptop ed rondlopen.
Meestal wordt deze echter gebruikt voor de fun, spelletjes en chatboxes ed
Programma's zoals bv word en excell zijn voor velen nog abacadabra.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Lang geleden dus weer tijd om weer iets positiefs van Indonesie te posten.
Gisteren een nieuwe bril aangeschaft, totaal kostenplaatje ca 75.00 euro
(1.122.000 rph)
Binnen 30 minuten had ik de bril inclusief glazen (niet standaard) op mijn snufferd
Wanneer ik 5 dagen had willen wachten dan had ik het zelfs nog 350.000 rph
goedkoper kunnen hebben, maar ik had deze keer geen zin in sabar2

Komende 2 jaar volledige garantie op de glazen en ik kan zo vaak als ik wil
langskomen voor een gratis reiniging en/of evt bijstelling, op vertoon van mijn
servicecard.

Zo heb ik het in NL nog niet meegemaakt

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Surya Atmadja[/url] wrote:

Als het maar niet door slaat Emoticon: Wink
Ik heb al van af het begin vaak de positieve kanten van Indonesia verteld .

Nu laat ik het aan anderen over.

Wij zien vaak bagai menegakkan benang basah, Om.

We hadden het al vaak over eten. Wat er omheen draait, de entourage, vind ik ook altijd positief; je wordt misschien niet altijd 'professioneel' bediend (volgens de regels van het vak) maar je wordt wel als een koning(in) behandeld. Het 'op restaurant gaan' is voor mij hier dan ook niet zo enerverend zoals het in West Europa wel kan zijn.

De manier waarop het personeel geduld heeft bij 'moeilijke kiezers', altijd vriendelijk blijft en direct reageert als je ze aanspreekt, is op een niveau van een Europees multi-sterren restaurant. Hier hoef je niet te smeken voor de rekening en kijken ze niet ostentatief de andere kant op als je zwaait.

Tevens is het fooien systeem redelijk gemakkelijk met de (5-8%) service charge op de rekening. Betalen met kredietkaart is zeer eenvoudig en je wordt niet uitgelachen als je vraagt of er promo's zijn met bepaalde banken/kaarten (ja ik ben ook zuinig; het cliché over Nederlanders, Schotten en Chinezen bevat blijkbaar wel waarheid).

Wat ook met een restaurantbezoek samen gaat: Het parkeren. Dit is in een stad per definitie problematisch. Maar hier heeft elk restaurant buiten de shopping malls wel een SatPam (Satuan Pengamanan, veiligheidsbeambte) en parkeerwachters die ervoor zorgen dat je altijd wel een plaats hebt. En dat voor 2.000 rupiah.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Parkeren is, hoe dramatisch ook, vaak wel redelijk op te lossen. Enige tijd geleden was ik voor een avondje stappen in Kemang, op eigen gelegenheid, en dus met auto. Omdat ik niet ver wilde lopen zette ik deze voor de plek waar ik moest zijn op straat neer, alarmlichten aan. Dan komt er iemand naar je toe die je wil inparkeren. Maar dat laat ik dan lekker doen, kost voor een avondje staan ook max 20.000. Voordat mijn auto ingeparkeerd staat, zit ik aan een drankje (max 2 als ik nog naar huis moet rijden).

jstar
User
spacer line

Ik las laatst een artikel over een nieuwe SUV (terreinwagen) van VW. De productie zou in Mexico of de Verenigde Staten plaatsvinden. Of zich wel logisch daar het om een zeer grote wagen gaat die bijna 5 meter lang is en dus heel geschikt zal zijn voor de Amerikaanse markt.

Blijkbaar doen de twee landen bijna alles om er maar voor te zorgen dat zíj de productie op hun grondgebied krijgen. Natuurlijk wel begrijpelijk voor de lokale werkgelegenheid, maar toch. Tevens zie je allerlei negatieve berichten voorbijkomen over de automobielindustrie in het westen (Bornem, Genk, Antwerpen). Alleen Vorst met Audi doet het (nog) goed.

Dat hebben ze natuurlijk in landen als Indonesië, India en China goed begrepen. Zij verplichten de constructeurs gewoon lokaal te produceren, anders worden er zware invoerrechten en belastingen geheven waardoor een model zeer duur wordt en concurrentieel negatief gepositioneerd wordt. En men moet in de lokale economie investeren en werkgelegenheid verschaffen. Het is geen politiek van belonen maar van bestraffen.

Natuurlijk moet de markt dan ook wel interessant zijn/blijven en wat te bieden hebben. En men moet aan hetzelfde zeil/zeel trekken (vanuit de gezamenlijke EU i.p.v. individuele landen en streken als Nedersaksen, Vlaanderen, ...). En daar wringt het schoentje bij ons.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-06-2014 05:01 jstar wrote: Zij verplichten de constructeurs gewoon lokaal te produceren

Allemaal verspilde moeite en verkeerd politiek/economisch inzicht. Over een paar jaar worden alle auto's overal lokaal geproduceerd. Erg lokaal. Thuis. In je garage. Met je printer.

jstar
User
spacer line

Volgens alle voorspellingen zouden we nu allemaal op waterstof moeten rijden. De tussenstap, elektrisch rijden, is zelfs (nog) niet eens geïmplementeerd! En aardgas, een andere tussenstap? Bijna niemand wil er aan, nog buiten de investeringen gerekend.

En de olielobby is nog oppermachtig. De automobielindustrie kreeg klappen maar krabbelt weer overeind. En voor miljarden mensen is de auto (een echte) nog steeds een statussymbool die ze ooit willen hebben.

Daarom lach ik ook zo met die zelfrijdende Google Car én de Urbee én de Honda 'oplossingen'. Misschien komt het, ooit.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

De verschillen tussen de olie-industrie en en de autoindustrie zijn enorm, jstar, en ik begin er niet eens aan om ze op te sommen. Wat mij betreft het voornaamste verschil: de autoindustrie maakt weinig winst, procentueel gezien. Dat geldt bijna voor alle bedrijven die iets produceren. Als ze hun product kunnen laten printen, worden de kosten van het bedrijf onmogelijk veel lager, en kan de winst gigantisch toenemen. Nauwelijks investeringen meer, geen fabrieken, geen personeel, geen dealers, noem maar op. De autofabrikanten willen wel, dunkt me.

Het zal best nog wel even duren, maar...

Tien huizen in één dag.

renem
User
spacer line

Altijd een vriendelijk glimlach bij de kassa, je boodschappen worden uit je mandje gehaald en netjes in gratis plastik tassen gedaan ,deze gebruik ik later als afalzakken in de pedaal emmer.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

60,445,407 topic views - 227,621 posts - 13,617 topics - 19,240 members - last post @ 15-08-2018 00:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

103,957,551 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com