indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kazuka
User
spacer line

Na hier weer een heleboel geleerd te hebben over het visumgebeuren, toch een eigen onderwerp omdat ik het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden heb.

In september dit jaar vlieg ik naar Kuala Lumpur om vervolgens verder te gaan naar Indonesie en waarschijnlijk te eindigen in Australie. Op dit moment heb ik alleen nog een enkele reis naar KL aangeschaft. Verder weet ik nog niet precies hoelang ik overal wil blijven en waar ik exact naartoe wil, maar ik denk wel langer dan twee maanden in Indonesie te willen blijven.

Als ik het allemaal goed begrepen hebt, kun je met een sociaal cultureel visum 60 dagen in het land verblijven en vervolgens elke 30 dagen weer verlengen voor 30 dagen tot max. 6 maanden. Nu moet er ook aangetoond worden dat je het land weer gaat verlaten en nou vraag ik mij af of het een probleem is als dit bijvoorbeeld een ticket voor 4 maanden na aankomst is? Want in theorie heb je maar een visum voor 60 dagen.

Tips over andere mogelijkheden zijn ook welkom!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wanneer je een ticket hebt in en een ticket uit (4 maanden later) voldoe je aan een van de eisen om aan een sociaal cultureel visum te komen.
Belangrijker is dat je een sponsor hebt want je moet ook een uitnodigingsbrief + kopie ID (KTP) overleggen bij de ambassade en een verblijfplaats
Verder moet je er rekening mee houden dat je binnen 90 dagen na afgifte Indonesie inreist, omdat anders het visum vervalt.
In Indonesie moet je voor de verlengingen zelf samen met de sponsor naar de imigrasi
een verlenging kost 250.000 rph je moet ook je vingerafdrukken en foto aldaar laten maken (op kantor imigrasi) en je bent je paspoort even een paar dagen kwijt.
De sponsor moet papieren invullen/tekenen en overleggen en moet garant staan voor je en zelf moet je ook eea invullen en overleggen.
Een agent kan je hierbij ondersteunen maar voor niks gaat de zon op.

Zie de site van de ambassade voor meer info.
In NL in Den Haag http://new.indonesia.nl/index.php/en/

Een andere mogelijkheid is dat je met een VOA (visa on arrival) binnenkomt (30 dagen)
deze kun je 1 x verlengen (weer 30 dagen) dan even het land uit en dat nog een 2e keer herhalen. Maar .... het ligt er een beetje aan waar je verblijft in Indonesie niet overal is een kantoor imigrasi en niet overal is de imigrasi even gemakkelijk.
Voor een VOA-verlenging heb je geen sponsor nodig, maar misschien wel een agent
(biro jasa) die je daarbij helpt wanneer je zelf het niet wil of kan doen. Maar wederom je bent je paspoort even kwijt en verlengingen + evt. agent kosten ook geld..

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Dhr. Sabar was zeer volledig.

Er is maar één detail: het proces om een VOA (Visa On Arrival) te verlengen lijkt zeer veel op dat van een SosBud; er is in de meeste immigratiekantoren wél een sponsor nodig bij het verlengen. (Ik schrijf het maar zoals het is; officieel moet het tegenwoordig)

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Klopt wat Lieve zegt.
De procedure van het verlengen van een VOA is nagenoeg hetzelfde als het verlengen van een Sosbud.

Ten overvloede, Sabar maakt het weer moeilijker als dat het is, mensen begrijpen er geen hout meer van.
Schakel je een agent in dan is hij sponsor, want in alle gevallen heb je voor het verlengen van een VOA bij welk Immigratiekantoor dan ook een sponsor nodig.
Maak het niet moeilijker als dat het is Sabar.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Da's nieuwe info voor mij, maar goed dat er andere mensen zijn die me op dit punt
aanvullen.

heris
User
spacer line

Dat je samen met je sponsor naar de imigrasi moet is voor mij nieuw, ook nieuw is dat er een foto en vingerafdrukken gemaakt moeten worden en dat de sponsor nogmaals papieren moet invullen, ik dacht dat al aan de orde is geweest met de procedure en de uitnodigingsbrief (sponsorbrief) + kopie ID (KTP) op de ambassade ?
Groeten Henk.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Dit gaat nu officieel zo Heris bij de verlenging van een sosbud.
Maar zoals altijd kan dit per kantor imigrasi "iets afwijken" in
mijn persoonlijke geval hoef ik alleen voor de vingerafdrukken en foto binnen
te komen en de rest regelt mijn vrouw (sponsor) alleen.
Ik zwaai meestal even vanuit de auto maar ik ben dan inmiddels ook al een
"vaste klant" en invalide / beperkt in mijn bewegingen.

kazuka
User
spacer line

Bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie!

Het is inderdaad allemaal vrij ingewikkeld. Omdat mijn reisplannen niet vast staan, weet ik niet exact hoelang ik wil blijven maar toch zeker langer dan een maand. Wat raden jullie dan aan wat betreft visa? Het lijkt mij nu het makkelijkst om het via een agent te regelen of zie ik dit verkeerd?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Zoals ik al zei een VOA visa on arrival (30 dagen) met een verlenging van 30 dagen
via een agent is een mogelijkheid, dan heb je je 60 dagen.

Maar .... het ligt er een beetje aan waar je verblijft in Indonesie niet overal is een kantoor imigrasi en niet overal is de imigrasi even gemakkelijk.
Voor een VOA-verlenging heb je een sponsor nodig, een agent bijvoorbeeld
(biro jasa) die je daarbij helpt
Maar je bent je paspoort even kwijt (paar dagen) en een verlenging + een agent kost geld..
Dus wellicht moet je je reisschema een beetje aanpassen om in de buurt van een buro imigrasi te verblijven, of je moet een agent vinden die bereidt is (tegen een extra vergoeding) om jou achterna te reizen om de verlenging af te geven,

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Tja, als u niet weet of u zich aan het einde van 'het' visum in Java of Sulawesi bevindt, wordt het natuurlijk wel erg lastig plannen.

Er zijn een aantal data die u gewoon vast moet leggen. Het aflopen van een visum is daar één van. Een overstay is nooit leuk (bij een paar dagen is er geen reden tot paniek maar wel mogelijke intimidatie en een boetebedrag per dag).

Om het allemaal heel eenvoudig te houden is dit misschien een goede mogelijkheid: Zoek en boek de goedkoopste vlucht naar Singapore of Kuala Lumpur van een grotere Indonesische locatie die u zeker wilt bezoeken, op dag 29. Neem diezelfde dag een vlucht terug naar Indonesië maar naar een ander eiland.

Zo zijn de praktische implicaties tot een minimum herleid, tevens heeft u een ticket om het land te verlaten binnen de visum termijn wat lastige vragen kan vermijden. En als u even wat moeite doet in het zoeken naar een paar scenario's kan het financieel gezien goed meevallen. (I.t.t. in Europa en bij long haul vluchten, kost een retourvlucht hier namelijk niet minder dan twee enkele reizen) De 2 internationale vluchten vervangen dus die ene vlucht tussen twee eilanden (wat ook best wel duur kan zijn).

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Via Batam en of Bintan ben je zo het land uit.55 minuten naar Singapore varen.
Een vlieg ticket van Jakarta naar die eiland kosten niet zo veel.30€, een ferry ticket 40 Sing-dollar dan ook weer terug, dus het is toch wel allemaal opgeteld wel wat eurootjes kwijt.
Het verzorgen van een nieuwe sosbud sponsor enzv. elk half jaar .... Emoticon: Shiny Emoticon: Sadley

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Hallo allemaal,
Wat een handige website om vragen te stellen! Ook ik heb een dringende vraag. Ik ga half mei naar Indonesie om voor 6 weken vrijwilligerswerk te gaan doen op Oost-Lombok. Daar heb ik een werkvisum voor nodig. Ik heb al de juiste papieren ontvangen van de vrijwilligersorganisatie. Maar op dit moment ben ik aan het reizen in Australie en Nieuw-Zeeland en daardoor niet in de gelegenheid om dit werkvisum aan te vragen in Nederland. Weet iemand toevallig of er een andere mogelijkheid bestaat om dit werkvisum aan te vragen vanuit het buitenland? Alvast bedankt! Groeten, Nicole

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 26-03-2014 10:00 nicoledejong12 wrote: Weet iemand toevallig of er een andere mogelijkheid bestaat om dit werkvisum aan te vragen vanuit het buitenland?

Ja, gewoon aanvragen bij de Indonesische ambassade Down Under.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Weet je dat zeker Guna2?

Het betreft een workpermit. Wat ik zeker weet is dat je deze aan kunt vragen als je al op een visum in Indonesie bent. Zelfs op basis van verblijf op een touristen visum.

It's only kinky the first time.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 26-03-2014 10:17 oyibo wrote: Weet je dat zeker Guna2?

Nee. Maar als je het kennelijk in NL kunt aanvragen moet het in AUS of NZ ook kunnen. Ze kan het visum dus Daar Beneden aanvragen, en de work permit in RI. Dunkt me?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Nicole, even om zeker te zijn dat we het over hetzelfde hebben: Er bestaat geen werkvisum voor Indonesië.

U zult verblijven op een verblijfsvergunning (ITAS) en de yayasan die de aanvraag doet in Jakarta, dient uw sponsor te zijn. De goedkeuring wordt naar een ambassade van keuze gestuurd, dit is het tijdelijk visum om Indonesië binnen te komen (VITAS). En dan wordt het zodra u in Indonesië bent, gewisseld voor een (K)ITAS.

Tevens moet de yayasan een werkvergunning (IMTA) voor een buitenlander regelen, dit is niet uw verantwoordelijkheid.

Adressen: http://indonesia.visahq.com.au/embassy/australia/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik stelde de vraag om de volgende reden, ik weet dat het een probleem is als je op vakantie bent buiten je eigen land een ambassade kan zeggen, die moet U in eigen land aanvragen.
Dit is niet alleen mij maar vele andere globetrottende engineers meermaals overkomen.

Ook mij. En is het praktijk ervaring, die de kosten overigens behoorlijk kan doen oplopen, zoals ik ook uit ervaring weet. Nou zijn de kosten voor werkgever, maar dan nog zonde van het geld !

Zeker de moeite deze materie een s dieper door te nemen.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Als wat jij hierboven stelt waar is, Lieve, dan vrees ik grote vrezen voor Nicole. Ze post haar vraag immers in het topic Sociaal-cultureel visum. Nou kan ze op een SOSBUD binnenkomen, maar dat lijkt me niet echt handig in dit geval.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Lieve,

Het is ten alle tijde zo dat een persoon ZELF verantwoordelijk is hij/zij werkt onder een work permit/IMTA.

Ik heb nog geen enkele werkgever gedeporteerd zien worden, wel werknemers, en in Indonesie? zelfs busladingen in 1 keer tegelijk. Het klopt overigens wel dat een werkgever deze aanvraagt en niet de persoon. Die IMTA is geen immigratie aangelegenheid. De goedkeuring daarvan ligt ergens anders zoals je weet. Je mag wel naar Immigratiekantoor de zooi ophalen en foto nemen, dat weer wel.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik denk inderdaad dat Nicole ons van iets meer informatie dient te voorzien; het is niet helemaal duidelijk wat er precies (niet) geregeld wordt.

Dhrn. Oyibo en Guna maken een goed punt; men kan bij controle NOOIT naar anderen wijzen en beargumenteren: Zij zeiden dat het in orde was! Het is altijd de verantwoordelijkheid van de persoon zelf in orde te zijn met de papierwinkel; u wordt hierop aangesproken en u bent de pineut mocht het niet zo zijn.

Nawoord: Een Christelijke yayasan 'hier om de hoek' geeft scholing en kost en inwoning aan kansarme kinderen en wezen uit alle uithoeken van Indonesië. Zeer nobel. Wat ze ook doen, is elke keer weer vrijwilligers (uit Australië op SosBuds) laten overkomen en die les laten geven. Ik ken de directeur en heb hem daarover eens gesproken; hij maakte duidelijk dat ze gewoon de middelen niet hebben om het 'officieel' te spelen. Heel begrijpelijk en schrijnend maar ook risicovol voor alle betrokkenen.

spacer line  

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik ben er mee bezig om uit te zoeken wat nu het beste is om te doen. Maar ik ben aan het reizen en daardoor niet lang op een dezelfde plek. Aanvragen in Australie en NZ gaat helaas niet meer lukken, want ik ga volgende week al naar Azie toe. Ik heb dus een visum nodig om vrijwilligerswerk voor 6 weken te kunnen doen, wat ik al heb ontvangen van de vrijwilligersorganisatie is het volgende: een sponsorletter vanuit Lombok en een kopie van het identiteitsbewijs van de kepala desa (dorpshoofd) van Labuan Pandan. Misschien is het een optie om op een toeristenvisum binnen te komen en het vanuit daar regelen dan maar? Wat denken jullie?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Binnenkomen op een toeristenvisum (VOA 30 dagen) kan altijd
Een VOA met 30 dagen verlengen is ook mogelijk
Edit: bij reden voor verlenging/sponsorbrief niets vermelden over vrijwilligerswerk
(vrijwilligers)werk met een toeristenvisum is niet toegestaan
Wanneer je binnenkomt als toerist en daarna via de imigrasi een
sociaal cultureel visum voor vrijwilligerswerk wilt gaan regelen dan
gaat de imigrasi dus meteen kijken dat je NU geen vrijwilligerswerk
doet (je maakt dan mensen wakker) een "werkvergunning" kun je
niet regelen als toerist.

Je kunt (maar dat is een risico !!) een VOA 1 x verlengen (dus totaal 60 dagen)
en dan illegaal (vrijwilligers)werk doen maar als de imigrasi je betrapt heb
je problemen; je kunt uitgezet worden en/of de toegang (tijdelijk) worden ontzegd
in de toekomst.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-03-2014 02:46 nicoledejong12 wrote: aar Azie toe. Ik heb dus een visum nodig om vrijwilligerswerk voor 6 weken te kunnen doen, wat ik al heb ontvangen van de vrijwilligersorganisatie is het volgende: een sponsorletter vanuit Lombok en een kopie van het identiteitsbewijs van de kepala desa (dorpshoofd) van Labuan Pandan.

Wie heeft die sponsorbrief geschreven, en wat staat erin? Welk visum wordt aangevraagd, en op welke grond? Wordt erin gerept van vrijwilligerswerk?
Enfin, Labuan Pandan is Verweggistan, en die organisatie zal toch wel eens vaker met dit bijltje hebben gehakt?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 28-03-2014 04:20 guna2 wrote:

[quote removed]

Wie heeft die sponsorbrief geschreven, en wat staat erin? Welk visum wordt aangevraagd, en op welke grond? Wordt erin gerept van vrijwilligerswerk?
Enfin, Labuan Pandan is Verweggistan, en die organisatie zal toch wel eens vaker met dit bijltje hebben gehakt?

Het is te hopen anders kun je als vrijwilliger zo maar onder de bijl gaan
(figuurlijk gesproken)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Er zijn natuurlijk redelijk veel vrijwilligersorganisaties hier actief. Heel bekende zijn de organisaties van Carol Sasaki en All Hands Volunteers.

De meeste organisaties hebben (laten we een kat een kat noemen) goede 'connecties' met personen in het Ministerie van Arbeid en met Immigratie. En SosBuds worden oogluikend toegestaan.

In de praktijk worden yayasans meestal met rust gelaten (opnieuw; menutup mata). Maar soms ook niet -vooral bij structureel langere assignments en bij het niet betalen van de juiste ambtenaar- en dan probeert men toch de werkvergunning (IMTA) en de bijbehorende jaarlijkse bijdrage van $1200 (DKPP) voor elke vrijwilliger op te leggen. Dat is natuurlijk vaak niet mogelijk en dan gaat men over op sponsoring door privé personen i.p.v. de stichting.

Ik denk dat iedereen voor zich/haarzelf de risico's moet inschatten. Eén ding is zeker; als men het de lokale organisatie vraagt, zal men altijd no problem als antwoord krijgen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,179,392 topic views - 234,359 posts - 13,692 topics - 25,234 members - last post @ 20-10-2019 16:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,648,430 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com