indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Mochten er mensen zijn in Indonesie die met een PME pensioen zitten
(ikzelf ben hier ook gedeeltelijk bij, vandaar dat ik op de hoogte ben)

Check de PME site even http://www.metalektropensioen.(...)ortal&_schema=PORTAL

Kleine pensioenen kunnen worden afgekocht nu en overdracht van pensioenen
kan ook plaatsvinden.
Doe eea voor 1 april 2014 vanaf dat moment gaan de pensioenen met 0.5% omlaag

Hebt u al een pensioen dat is er helaas niets meer aan te doen als hemat2

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Kleine pensioenen?

Klopt niet helemaal sabar2, zelfs een klein pensioen kan niet worden afgekocht vanaf bepaalde geboorte jaren, zo ook de mijne.

Where there is a will there will be relatives.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Waarschijnlijk heeft PME enige coulance gekregen mbt tot deze "regel"
Zoals je op de site ook kunt zien (rechterbovenhoek) kan het nu (tot 1 april)
bij PME wel. In het geval van PME gaat het om brutopensioenen tot 468.06
euro per kalenderjaar. Ik koop het zelf ook af ben ik ook van dat gezeik af.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

PME is niet het enige pensioenfonds wat per 1 april a.s.. de pensioenen verlaagd
er zijn er nog minstens 28 meer.

Zie bericht in media heden:
http://www.nu.nl/geldzaken/371(...)rlagen-pensioen.html

De kop is wellicht enigszins misleidend, waarschijnlijk een "getint" bericht;
de teneur ... het valt wel mee.
De aanhangers van VVD-PvdA D66 CU en SGP zijn er nu al van overtuigd
dat het in NL al weer heel wat beter gaat,
Rutte zegt zelfs we gaan in de goeie richting nu.
Doet me een beetje denken aan die italiaanse kapitein alleen die verliet het schip
voortijdig.
Rutte kennende moet hij eerst "verzuipen" voordat hij toegeeft dat hij onder water staat.

Maar de kern van dit bericht... pensionado's in Indonesie hou uw post in de gaten.
Deze keer is het niet de blauwe brief die voor verrassingen zorgt en ..
dit is geen 1 aprilgrap.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Sabar,

Misschien kun je jezelf eens informeren. Want de regels nu zijn dat bijvoorbeeld met mijn bouwjaar het NIET mogelijk is dit bedrag af te kopen.

It's only kinky the first time.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Oyibo ik kan alleen mededelen wat het PME in dit geval aangeeft.
Wel weet ik dat het eerst niet mogelijk was (ook in mijn bouwjaar niet)
maar dat het nu wel kan, nb zelfs aangeboden wordt.
Wellicht heeft dit te maken met de algemene acties die alle pensioenfondsen
nu doen om tot 1 April hun dekkingsgraad verder te verbeteren, dat het tijdelijk
wel mag. Hoe dit bij andere pensioenfondsen zit weet ik niet, maar diverse
fondsen (zie ook mediabericht) zijn met "opschoningsacties" bezig.
Mijn persoonlijk afkoopverzoek bij PME zit inmiddels in de procedure.
Don't shoot the messenger en wellicht moet je zelf even informeren bij jouw
pensioenfonds of de regels ivm je bouwjaar tijdelijk anders zijn.

Martinus
User
spacer line

Waarschuwing, bij afkoop van een pensioen(tje) wordt dit gelijk belasting betalen daarover,
waardoor het soms kan tegenvallen.
Mijn jongste broer kocht onlangs ook een pensioentje af van € 8,00 per maand.
Staarde zich blind op het brutobedrag, echter was de helft kwijt aan belasting waarvoor het pfonds hem niet heeft gewaarschuwd. heeft er nu wel spijt van.

spacer line  

On 04-03-2014 08:42 Martinus wrote:

Mijn jongste broer kocht onlangs ook een pensioentje af van € 8,00 per maand.

OmSid ook , ooit ergens gewerkt , weet niet eens dat ik het heb .
Dat leverde 2,50 eurie per maand .

bisa dicek of makemyday .

simpati
User
spacer line

Kijk eens voor informatie van PME op:
http://www.metalektropensioen.(...)ortal&_schema=PORTAL

Klein pensioentje
Heeft u maar een klein pensioentje? Dan kan het zijn dat u in plaats van uw leven lang iedere maand, het hele bedrag in één keer krijgt. Dat heet afkoop. PME koopt uw pensioen af als uw pensioen lager is dan euro € 451,22 bruto per jaar (2013).

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-03-2014 08:42 Martinus wrote: ... echter was de helft kwijt aan belasting waarvoor het pfonds hem niet heeft gewaarschuwd. heeft er nu wel spijt van.

Mag iemand die 50% belasting mag betalen spijt hebben van zo'n flutbedragje?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Het ondoorzichtige regels van de verzekeringen maatschappijen kan soms heel vervelende consequenties hebben.
Mijn vriendin had ook verplicht betaald aan een of ander pensioen bij Nat Nederlanden.
Zij moest het in een bedrag uitkeren en dat hebben we maar gedaan door die drang die er achter zat.
Want ik wilde dit per maand uit laten keren al was het maar 10€ per maand.
Maar neen ze kreeg 3400€ uitgekeerd en netto was het 1880€, 52% was afgehouden door de premies en belasting.
Had ik het in een depot gebracht bij de bank, dan kon het hele bedrag gestort worden en kon ze na aftrek van de premie en belasting per kwartaal uitgekeerd worden, dan betaal je minder premie en belastingen.
Je moet zo iets maar weten, een les maar ze vertellen je het niet daar lig die gedoe je moet overal zelf achter komen.
Het ergste was dat bij de jaarlijkse belasting invullen, weinig terug kreeg van die 52%. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated
Die regering en die uitkeringsfabrieken en alles wat daar mee te maken hebben, laten je gewoon in ongewisse .... Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-03-2014 11:15 zieleffe wrote: Die regering en die uitkeringsfabrieken en alles wat daar mee te maken hebben, laten je gewoon in ongewisse

De klootzakken! Graaiers zijn het, allemaal!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja Guna je spot er maar mee, maar de hogere elite weten het wel te halen, hun salarissen komen wel boven de norm uit boven die van minister president......... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-03-2014 12:01 zieleffe wrote: de hogere elite

Naar heropvoedingskampen op het platteland sturen, die lui. Zeker als ze brildragend zijn. Daar zijn in het verleden puike resultaten mee behaald.

Resteert eigenlijk nog het probleem van de arbeiders die zich krom hebben gewerkt om hun kinderen te laten studeren. Ik stel vijftig stokslagen voor (zwangere vrouwen iets meer, natuurlijk). Da's toch niet onredelijk?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

"Guna het gaat er steeds meer op lijken dat jij drie talen spreekt, Nederlands, Indonesisch en Wartaal, vooral in de laatste ben je kei, was dat soms je studierichting?"... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Niet alleen wordt de eenmalige uitkering eenmalig belast met 52%
het bedrag komt ook bruto bij je belastinginkomsten en dit kan gevolgen hebben voor evt toeslagen die je ontvangt (zorg,huur,kindertoeslag)

Dit is mij bekend maar aangezien ik van geen van die potjes nog iets ontvang
maakt het voor mij geen F... uit, maar je moet je niet blind staren op een brutobedrag
maar ook naar de consequenties kijken.

PME waarschuwt hier wel voor (een zinnetje) Verder is het zo dat iedereen geacht wordt
de wet te kennen, maar in de praktijk zijn er maar weinigen die de ontwikkelingen nog
bij kunnen houden. Dus in die zin trek je meestal aan het kortste eind.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-03-2014 15:10 sabar2 wrote: Niet alleen wordt de eenmalige uitkering eenmalig belast met 52%

Nope. Het bedrag(je) wordt opgeteld bij je inkomsten, waarna de belastingschaal wordt bepaald. Als dat de schaal van 52% is moet je je smoel houden. Of gewoon door blijven kankeren, natuurlijk. Godverdomme.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Groen-gras-buurman Emoticon: Confused

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

smoel zie ik niet staan in mijn kamus guna2
PME weet niet wat mijn inkomsten zijn, maar een eenmalige uitkering wordt
normaliter hoger belast, zoals bv ook vakantiegeld.(in ieder geval wel bij mij)
later kun je het te veel betaalde evt terugclaimen bij de belasting
althans da's mijn ervaring maar wellicht dat ze dat in Yogja anders doen als in NL
Meer kaas eten Guna2 dan snap je ook iets meer van de inkomstenbelasting
(grapje) Emoticon: Bye bye

In het verleden, toen ik die nog had, werden zowel mijn 13e maand als mijn eindejaargratificatie beiden ook met 52% belast en aangezien de hypotheekrente toen nog anders in elkaar zat en ik een eigen huis had leverde een verzoek om belastingteruggave jaarlijks toch minimaal zo'n 4-6.000 gulden op.
Toen leek NL nog een "paradijs"

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-03-2014 17:13 sabar2 wrote: smoel zie ik niet staan in mijn kamus

Nieuw woordenboek kopen.

PME weet niet wat mijn inkomsten zijn

Het gaat helemaal niet om jou. De wereld draait niet om Sabar. En toch draait hij.
En dat werd hierboven reeds door jou duidelijk gemaakt:

Dit is mij bekend maar aangezien ik van geen van die potjes nog iets ontvang
maakt het voor mij geen F... uit

Waarbij opvalt dat je het F-woord wel gebruikt, doch het keurige woord `smoel' mijdt.

Mensen die 52% inkomstenbelasting betalen over het afgekochte pensioentje krijgen vast geen subsidies, want ze moeten tenminste iets van € 55.000 bruto per jaar verdienen (ruim € 3.000 netto per maand?) om die 52% te mogen betalen. Het maximum bedrag van dat afkoopbare pensioentje is pakweg € 450 per jaar. Ze betalen dus ongeveer € 250. Dat is het maximumbedrag dat de jongste broer van Martinus nu moet afdragen, en waardoor hij nu in rouw is gedompeld. Dat maximale bedrag is overigens niet puur `verlies' als je rekening houdt met het feit dat hij ook als hij het bedragje niet had afgekocht hij belasting had moeten afdragen over de maandelijkse uitkeringen, misschien ook wel 52%. Daarvoor moet hij wel eerst de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Doet hij dat niet, dan dient het totale bedrag van maximaal € 450 als verloren te worden beschouwd, het maximale `verlies.' Lekker puh. En gezien de laagte van het maandelijkse bedrag, moet hij behoorlijk wat ouder worden dan 65, minstens 70, schat ik, om het totaalbedrag te behalen. En dan maar hopen dat die fooi (correct) geïndexeerd is en het pensioenfonds tegen die tijd nog bestaat. Kortom, de jongste broer van Martinus moet z'n effing smoel houden. Als hij nou een onbewust ongehuwde langdurig werkeloze moeder was... Maar tja, ze naaien natuurlijk nooit de mensen die in de hoogste belastingschaal zitten. Dat snap jij nog wel.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,676,338 topic views - 227,308 posts - 13,610 topics - 18,990 members - last post @ 20-07-2018 18:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,872,462 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com