indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wie weet hoelang de post erover doet in Indonesie?

- binnen een en dezelfde stad
- op een en het zelfde eiland
- van het ene naar het andere eiland (en zit er dan nog verschil van waar naar waar)

Thx

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Hier is echt geen antwoord op te geven AM dan is er nog verschil tussen brieven en pakjes. de postbezorging in Indonesie is volledig onbetrouwbaar
heel veel post raakt kwijt,wordt op het verkeerde adres bezorgd (als je geluk hebt
wordt het dan dagen later toch nog bij je bezorgd door die mensen)
Aangetekend versturen helpt, maar kost ook extra.
Het maakt echt uit waar je zit, niet overal is het zo'n puinhoop bv van Aceh naar Java vv
is het sturen van een pakketje binnen een week te doen, maar ik heb ook al een paar keer gehad dat het 4 weken duurde en helaas ook wel eens nooit meer iets er van gehoord.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het gaat mij om gewone brieven, kaarten ed. Nou kan ik me wel voorstellen dat het met de vaak onlogische adressering (nummers die elkaar niet opvolgen en door elkaar gebruikt worden bijvoorbeeld) niet echt simpel is. Maar heb ook de indruk dat men het zo nauw allemaal niet neemt. (en toch is het altijd vol in de postkantoren van Indonesie)

Ik bedenk net dat ik nog nooit een postbezorger gezien heb. Maar die zullen er toch wel zijn neem ik aan.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Anne Mieke, ik heb een aantal malen pakketjes verzonden via Tiki naar Jakarta en ook pakketjes ontvangen vanuit Jakarta dat ging perfect.
Drie weken geleden een pakket van 3 kilo met snelpost, naar Jakarta, 13.00 uur inleveren, de volgende dag 16.00 uur stonden ze daar voor de deur.

In het verleden een keer niet ontvangen, met de bon terug en binnen 15 minuten hadden ze het pakket getraceerd, was bij de security afgegeven.
Niets dan lof over Tiki, maar dan op Java, naar andere eilanden heb ik geen ervaring.
Ik betaalde voor 3 kilo met snelpost 45.000 Emoticon: Blush

spacer line  

Kan alleen wat ervaringen delen:

Post binnen Denpasar: 1 dag onderweg
Post op Bali, buiten Denpasar: 3 tot 7 dagen
Post van eiland naar eiland: 3 dagen tot 3 weken

Pakketjes versturen wij meestal middels Tiki post, gaat sneller (ook tussen eilanden), is (vaak) goedkoper en m.i. betrouwbaarder dan via Pos Indonesia. Men kan ook post versturen middels Tiki Post, kost maar iets van Rp., 7,000,- voor een brief o.i.d. Meer info: http://www.tiki-online.com/

En ja, er zijn echte postbezorgers. Rijden op een oranje Pos Indonesia motorfiets in de rondte en dragen zo'n oranje Pos Indonesia uniform, jack of vest

If you have nothing to loose, you can risk everything

simpati
User
spacer line

Op 13 februari om 11:15 dikke enveloppe ( 1 ons) van Malang centrum verstuurd naar Jakarta met TIKI, post is afgeleverd op 14 februari om 13:46
De naam van de service is Over Night Service (ONS) , de kosten waren Rp.21.600.
Pakket is online te traceren, zie: www.tiki-online.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Die Tiki is net zoiets als DHL,een particuliere bezorgdienst?
Ik wist niet dat zoiets bestond in Indonesie. Weer wat geleerd. En ook goed om te weten.

Het gaat om post waar ik zelf geen invloed op heb, en waarschijnlijk via de gewone postkantoren gaat (denk ik). Maar bovenstaand geeft mij een zeer divers beeld.

Ik heb serieus nog nooit iets oranjes op een fiets gezien (of ik heb niet goed opgelet, dat kan ook)

Zover dank.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Net als AEB verstuur ik alles per koerier, in dit geval JNE (soms via ELTEHA of TIKI of een plaatselijke koerier afhankelijk van de streek waar ik mij bevind). Kost ietsje meer maar je kan het tracken en weet dan tenminste dat het aankomt. Gedurende het laatste decennium heb ik wel duizenden poststukken via JNE verzonden en geen 1 te laat of kwijt. Werkt perfect: 1 tot 5 dagen. Laatste gevallen: Jakarta 1 dag, Maninjau (West-Sumatra) 5 dagen.

simpati
User
spacer line

TIKI bezorgt niet naar een P.O. Box , waarschijnlijk omdat er dan niemand een handtekening zet voor de aflevering.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt Simpati. Ook moet er bij alle poststukken een telefoonnummer bij zodat men kan bellen in het geval het adres moeilijk vindbaar is.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Maar mijn ervaring is dat het goed en betrouwbaar werkt, eerlijk is eerlijk.

Ja Anne Mieke Tiki is zoiets als DHL en werkt perfect.
En als je ooit nog eens iets met een oranje vestje tegen komt moet je goed opletten op het opschrift aan de achterkant.
Als dit er op staat dan heb je het niet te maken met een betrouwbare bezorgdienst Emoticon: Laugh out loud

koming
User
User icon of koming
spacer line

Hangt er een beetje vanaf waarnaartoe in IndonesiŽ,. Kan verschillen tussen 3 weken en anderhalf jaar (eigen ervaring).
En postbezorgers zijn er, zelfs in de "buitengebieden". Maar vaak niet zo veel.

groet,

koming

koming
User
User icon of koming
spacer line

Ter anecdote: ik woonde ooit op een middelgroot eiland in een kabupaten hoofdstad en daar waren twee postbussen: een bij de markt en een naast het postkantoor. Ik heb mezelf ooit een brief gestuurd en gepost bij de markt om te kijken hoe lang het zou duren voordat-ie werd bezorgd in de stad zelf. Dat duurde uiteindelijk 24 dagen!
Pas toen begreep ik waarom niemand die postbussen ooit gebruikte, iedereen liep altijd het postkantoor binnen om zijn of haar poststukken te laten bezorgen

koming

koming
User
User icon of koming
spacer line

Nog een anecdote: ooit was er in Indonesie een conflict tussen de posterijen en Garuda Indonesia over de bezorging van de post. Dat heeft 6 maanden geduurd en op een gegeven moment was er een paar ton opgehoopt in Makassar. Toen gingen ze alles beetje bij beetje weer bezorgen en dat heeft nog 8 maanden extra geduurd.

koming

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Zoals dhr. Malam gebruiken wij altijd Tiki. Ze hebben overal wel vestigingen en zijn vaak ook aanwezig in copy centers e.d. Veel beter (betrouwbaarder, goedkoper en sneller) dan de Pos. Wel is het zo dat de kleinere vestigingen hun marge nemen en wat duurder zijn dan de grote distributiecentra.

Natuurlijk hebben ze tracking numbers en zo om op te kunnen volgen, ik denk wel dat je in de specifieke Tiki vestigingen alleen met cash of met debit card kan betalen. De kosten zijn niet meer dan een derde van wat men in West Europa zou betalen.

In een paar distributiecentra hebben ze zelfs een drive-through. En voor dozen met breekbare inhoud kan men opteren voor een houten frame er omheen tegen minimale kost.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ah sorry, hoe lang.......over Tiki kan ik het volgende zeggen: JKT-JKT uitzonderlijk dezelfde dag, meestal de volgende. JKT naar elke grotere stad op Java ca. 2-3 dagen (logischerwijs duurde het versturen naar Solo verleden week wel wat langer). JKT naar Bali/Sulawesi/Sumatra ongeveer 3-4 dagen.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er is een verschil tussen de post en bv Tiki waar velen naar verwijzen.
Voor pakketpost (tussen de eilanden) gebruik ik inmiddels ook Tiki da's nog maar een keer fout gegaan (1 : 25) dus dat valt wel mee in vergelijking met de normale post.

Op postkantoren in Indonesie is het inderdaad heel druk maar dat komt omdat er ook
andere diensten daar worden aangeboden oa bv copieeren en ook omdat er daar
agenten zitten van oa Tiki, de "brievenbuspost" wordt nauwelijks serieus genomen
maar ..... veel Indonesiers versturen wellicht in hun hele leven hooguit 10 brieven
De traditie in Indonesie is als je iets te vertellen / vragen hebt dan ga je naar iemand
toe en .... inmiddels wordt er ook al veel via internet en social media gedaan.
Maar .... er zijn nog genoeg mensen "van de oude stempel"

Ik heb bv in het begin van mijn relatie met mijn vrouw (heel romantisch) iedere dag
voordat ik terug zou komen een kaart gestuurd vanuit Nederland van de pakweg 150 kaarten zijn er maar zo'n 60 aangekomen en soms kwamen ze met een twee weken
verschil aan soms met 3-5 tegelijk. Het bleek dat de "postbode" van mijn vrouw dit
als bijbaantje deed en soms gewoon post opspaarde (of zelfs weggooide) maar heel vaak kwam het zelfs geeneens bij hem terecht en raakte het al zoek in Amsterdam,Singapore of Jakarta.

Omgekeerd .. post vanuit Indonesie naar het buitenland(oa Nederland) als 25% van wat ik verstuurd heb aankwam was ik al tevreden en sommige post/kaarten kwamen pas
aan 2-3 weken nadat ik al weer terug was.

Lokaal en tussen de grotere steden verloopt het iets beter en het ligt er ook aan wie of wat je verstuurt en in welke frequentie, maar hoe groter de afstand hoe lastiger het wordt

Aangetekend via Tiki eea versturen als je meer zekerheid wilt hebben is aan te raden
maar voor "normale post" of kaartjes is Tiki denk ik te prijzig.

De postbodes in Indonesie zijn heel herkenbaar, ze hebben een "gedeeltelijk uniform"
minstens een shirtje en pet,een bedrijfsfiets/brommer en vaak zie je ze niet omdat het hele vroege vogels zijn ze doen hun werk vaak als bijbaantje voordat hun andere werk begint en in Indonesie begint de "activiteit" heel vroeg de meeste Nederlanders draaien zich dan nog 3-4 keer om Emoticon: Yes! Maar ... da's in Solo dus Emoticon: Worship

spacer line  

Heb 2 weken geleden een pakketje (tjoklat en oleh2) van minder dan 1 kg verstuurd van Jkt naar Cimahi ( in de buurt van Bandung) .
Voor een gewone bezorging ( 3 werkdagen dagen) kost het 9000 rup, voor express bezorging (de volgende dag) kost het onder de 30.000 rup.

Wel moet je de HP nr van de ontvanger opgeven, zo dat ze gebeld worden dat de TIKI bezorger aankomt. Weekenden zijn geen werkdagen.
Ook als het kan de RT en RW vermelden naast de postcode.

bisa dicek of makemyday .

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Ik heb ooit een vraag gesteld over het versturen van een laptop vanuit NL naar RI (Alor). Tot nu toe niet gedaan vanwege de adviezen van diverse forumleden.
Maar...als ik het ding meeneem naar RI en dan via TIKI verzend moet het goed komen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 24-02-2014 19:06 BintangJan wrote:
Ik heb ooit een vraag gesteld over het versturen van een laptop vanuit NL naar RI (Alor). Tot nu toe niet gedaan vanwege de adviezen van diverse forumleden.
Maar...als ik het ding meeneem naar RI en dan via TIKI verzend moet het goed komen.

Een vrij snelle conclusie BintangJan ik steek er mijn handen niet voor in het vuur.
Het ligt er aan van waar naar waar je het verstuurt en een laptop is en blijft een gewild ding ook in Indonesie.
Ook bij Tiki raakt wel eens iets zoek, is mijn ervaring, maar meestal gaat het wel goed.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb bv in het begin van mijn relatie met mijn vrouw (heel romantisch) iedere dag
voordat ik terug zou komen een kaart gestuurd vanuit Nederland van de pakweg 150 kaarten zijn er maar zo'n 60 aangekomen en soms kwamen ze met een twee weken
verschil aan soms met 3-5 tegelijk. Het bleek dat de "postbode" van mijn vrouw dit
als bijbaantje deed en soms gewoon post opspaarde (of zelfs weggooide) maar heel vaak kwam het zelfs geeneens bij hem terecht en raakte het al zoek in Amsterdam,Singapore of Jakarta.

Zo je bent nogal verliefd (geweest) of nog ? 150 X1,05Ä is 157,50Ä.
Grapje; we wisten al dat het een risico is als je met de post pakketjes verstuurd
Wij hebben wel pakketten verzonden van of naar IndonesiŽ
Wel is het goed verzorgd als je een pakket van uit IndonesiŽ verzend, het werd goed ingepakt op het postkantoor, niet bij de balie, maar achter het postkantoor in Bandung .
We hebben zelf in Bandung een pakket zelf gezocht en gevonden die we verzonden hadden voor dat we daar naar toe vlogen............. Emoticon: Wink Emoticon: Smile

........

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Och Ziel als je in het begin van een relatie zit dan weet je soms van gekkigheid niet wat je doet het bedrag was wel hoger want er zaten ook van die supergrote kaarten bij Emoticon: Yes!
Maar ja, ik heb er van geleerd dat de post in Indonesie niet zo vlekkeloos verloopt.

Ik heb nu een contactje in Solo gevonden (een amsterdammer) die ieder half jaar een kuubje of 2-3 per schip verstuurd, zonder problemen en alles komt netjes aan dus dat
gaan we (wanneer ik weer terug ben) ook in gang zetten een betrouwbare vervoerder
vinden voor zoiets is ook het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar .... ik heb het nu zelf gezien dat het bij hem al 3 x goed is gegaan dus dat risico
ben ik nu ook wel bereid om te nemen. Maar bv fotoos die stop ik lekker in mijn koffer,
ik ben er al heel wat verloren in mijn leven en dat beetje wat ik nu heb, behoud ik graag.

Maar voor de volgende trip kan ik alvast weer 37 kg uit gaan zoeken....
Wat o wat zal ik nu weer meenemen ik lijk wel een prive verhuisbedrijfje de laatste
jaren.
Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

spacer line  

On 24-02-2014 19:06 BintangJan wrote:

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Bintang Jan: Ook een grote online electronica shop zoals Bhinneka.com verstuurt hun zendingen (incl. laptops, desk-top computers, LED / LCD schermen, monitors, etc., etc.) binnen Indonesie met TIKI of JNE. Spullen worden wel HEEL erg goed en beschermd ingepakt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ga persoonlijk liever voor JNE maar die is niet in elke streek aanwezig. TIKI is ook oke.
Er zijn vervelend genoeg nog wel enige minder betrouwbare koeriers. Zo stuurde eens een kennis zowel mijn paspoort als mijn bankboekje in 1 hetzelfde pakket via Caraka naar mij van Yogya naar Bali. Toen ik hoorde dat hij dat in 1 pakket had verstuurd, heb ik direct in Bali mijn bankrekening geblokkeerd. En.....het pakje is nimmer aangekomen. Heeft me meer dan een half jaar gekost om mijn gram te halen (tot op het hoofdkantoor in Jakarta toe).
Maar pada umumnya weinig problemen (met JNE nimmer).

In afgelegen streken (niet eens afgelegen, zelfs in Yogya nog) levert de tukang pos de post af bij de kelurahan (= gemeentehuis). Die gaat het vervolgens verdelen over de RW's/RT's (= buurtgenootschappen). Pak RT spaart het eerst op en gaat er ook nog eens in kijken als hij denkt dat er iets waardevols in zit. Zo heb ik heel wat amateuristisch opnieuw dichtgeplakte pakketjes ontvangen toen in ook nog in de daerah woonachtig was. Dikwijls kwam post pas na een paar weken binnen. Heb dan ook meer dan 15 jaar lang een postbus gehad (en verzond zelfs voor die postbus brieven ŗlŗ poste restante , dat kwam nog sneller terecht).

Martinus
User
spacer line

Heb geen ervaring met post versturen binnen Indonesie, wel met versturen van post van
Rotterdam > Bangka, ik houd altijd rekening met een marge van 12 dagen.
De meeste tijd zal wel zijn van m.i. Jakarta > Sungailiat of Muntok.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,950,397 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com