indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

esther
User
spacer line

Hallo,

Eind maart ben ik in Oost-Java en zou ik heel graag in Sukamade de schildpadden gaan bekijken. De lonely planet zegt alleen dat dit heel moeilijk te bereizen is en geeft verder weinig informatie.
Heeft iemand ervaring met het bezoeken van dit plaatsje en de reis er naar toe. Is het de moeite waard?
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Alvast bedankt

groetjes Esther.

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

Ester,
Wij gaan over twee dagen Emoticon: Smile en zullen 18 maart ofzo ook proberen om naar sukamade te gaan.
Het is idd nauwelijks te bereiken
Na veel reisverslagen (richting Sukamade) te hebben gelezen, hebben we besloten om dit niet op eigen gelegenheid te doen omdat dit erg frusterend kan zijn, veel mensen werden opgelicht en omdat de taxi niet ver genoeg komt moet je halverwege verder met een 4x4 of met een motor, deze kunnen vragen wat ze willen. en als je bijv. 10.000Rp afspreekt wordt dat later 100.000. Ze weten gewoon dat je wel verder moet want je zit echt in de middle of nowhere. Van een paar mensen heb ik begrepen dat je een mooie reis kan maken georganiseerd door het viavia cafe in Yogya. link: http://www.viaviacafe.com/yogy(...)s/trips.htm#overland en dan de overlandtrip. Deze reis is duur (voor indonesische begrippen helemaal) maar het bespaart een hoop ergenis en heel veel tijd en of het je geld bespaard valt te bezien. Hier op het forum vinden sommige het te duur (en dat zal ook wel Emoticon: Smile ) maar wij hebben het er toch voorover. Bovendien heb ik deze reizen ook op het I-net gezien voor 750dollar voor 1 persoon en iets van 400 pp indien 2 personen.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik denk dat ik wel een kennis heb die je voor 220 euro per persoon 5 dagen vermaakt, ik denk dat iedereen dat wel zou willen doen, ik ook nog wel Emoticon: Wink Maar goed, dat is een ander topic.

Over Sukamade staat in mijn boek ook niets beschreven, behalve dat er schildpadden zijn en waarom de eieren bewaard worden door een organisatie. Niet over hoe je er moet komen.

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

Een reisverslag
Sukamade is eigenlijk een compleet onbereikbaar dorp vlakbij de zuid-oost kust van Java, in een Nationaal Park dat alleen vanuit het oosten te betreden valt. Aangezien we uit het westen kwamen, vereiste dat sowieso al een omweg. Daarnaast is de laatste pakweg twintig kilometer van de weg naar Sukamade onverhard en bijzonder bergachtig. Met een bus en vervolgens een minibus kwamen we tot op veertig kilometer van Sukamade. Daar bood de minibus-chauffeur ons aan om naar Sarongan te rijden, twintig kilometer verder, voor 7.500 Rupiah. Prima. Onderweg nog wat boodschappen gedaan omdat volgens de reisgidsen het gebied zodanig afgelegen was dat de lokale bevolking bij wijze van spreken alleen bladeren en sprinkhanen at.

Bij aankomst aan het begin van het Nationaal Park Meru Betiri wilde de chauffeur opeens 100.000 Rupiah hebben, 75.000 plus iets extra omdat hij ons wat verder had gebracht dan we hadden afgesproken. Dat was dus meer dan dertien keer dan we waren overeengekomen! We hadden toch alle drie gehoord dat hij slechts 7.500 wilde hebben, maar - met nog een vijftal IndonesiŽrs erbij - het was zijn woord tegen het onze. Eigenlijk hadden we hem gewoon tienduizend in zijn handen moeten drukken en weg moeten lopen, maar dat bedachten we pas achteraf. De afzetter kreeg het nog voor elkaar om ons te laten onderhandelen en uiteindelijk stoof hij weg met 45.000 Rupiah. Waarschijnlijk houdt hij nu nog vakantie.

De motorrijders die ons eventueel verder konden brengen waren getuige van onze 'onderhandelingen' met de lieve chauffeur. We wilden per se niet dat ze ons ook zouden afzetten en vonden hun vraagprijs van 50.000 Rupiah per persoon wel erg gortig en liepen bij wijze van onderhandelingstaktiek direct weg. Helaas stoven ze direct uiteen, en slechts een van hen kwam later terug om nog 40.000 Rupiah te bieden. Daar hadden we op dat moment helemaal geen oren naar en besloten de rest te lopen. Volgens de 'bewaker' van het Nationaal Park was het twee uur lopen, maar daarbij had hij blijkbaar niet gerekend op onze bepakking van zo'n tien kilo per persoon. Het zegt waarschijnlijk genoeg over het onbegaanbare terrein dat de vrachtwagen die ons na een paar dagen gelukkig terugbracht, over de veertig kilometer vier uur deed...

Een heldendaad van ons, al zeggen we het zelf. En al konden we gelukkig de laatste vijf kilometer alsnog achterop een motor naar ons verblijf. Dit was op een paar honderd meter van een van de mooiste stranden die we ooit hebben gezien. Prachtige golven, natuur en zand, terwijl het 's nachts nog mooier zou worden. Het strand van Sukamade staat namelijk bekend om zijn jaarlijks terugkerende schildpadden, die hier hun eitjes leggen. Toen wij om negen uur 's avonds in het donker naar het strand gingen, bleken er twee van die reuzen bezig met eieren leggen. Prachtig om die schildpadden van ruim een meter compleet uitgeput terug naar de zee te zien kruipen. Ze zijn (dan) inderdaad supersloom!

De volgende dag wilden we op safari in het Nationaal Park om apen, panters, neushoornvogels en meer van die exotische dieren te zien. Daarvoor dienden we volgens de experts naar het dorp Sukamade zelf te gaan, zo'n vijf kilometer van ons 'hotel'. Het bleek iets verder te zijn, waardoor we in combinatie met de gigantische hitte en het fijne terrein opnieuw compleet uitgeput aanbelanden bij het volgende adres. Niet veel zin meer in safari dus, maar apen en neushoornvogels konden we na onze twee persoonlijk uitgevoerde safari's toch al niet meer zien. Wel schitterend wat je allemaal voor je kiezen krijgt als je zomaar een beetje op eigen houtje door de jungle banjert.

De terugtocht met de vrachtwagen was lang maar wel enerverend. Hoewel niet erg comfortabel, was het een van de mooiste tochten die we gemaakt hebben. Of lag dat aan het gegeven dat we continu aan de heenreis moesten denken...? Na vier uur vrachtwagen, drie kwartier minibus, afscheid nemen van Thijs die westwaarts ging, drie kwartier wachten tot een bus met vrije plaatsen voorbij kwam, twee uur bus, half uur boot naar Bali, vier uur bus, half uur minibus, half uur minibus, kwamen we aan in Kuta.

We hadden besloten het vaste hotel van Menno en Dorine (oom en tante, ouders van Thijs) te proberen. Na afgelopen nacht vonden we echter dat de Yulia Beach Inn veel te duur was voor het gebodene en gingen op zoektocht naar een ander hotel. Nu is dat in Kuta geen probleem aangezien op elke tien meter weer een nieuw verblijf uit de grond is gestampt. In de prijsrange van 40.000 tot 225.000 Rupiah kozen we typisch genoeg uiteindelijk de duurste, terwijl we eigenlijk Yulia met 200.000 al te duur vonden. Maar alles is relatief, nu zijn we wel blij omdat het hotel waarmaakt waarvoor we betalen

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Heb je ook de bron van dit verhaaltje? Ik zou ook graag het jaartal willen weten. Misschien kan ik 't in wat perspectief plaatsen.

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

peewan
User
spacer line

Ik ben vorig jaar met de stichting AM-Travel uit Eindhoven op motorvakantie geweest naar Bali/Java. We hebben toen ook Sukamade aangedaan vanuit het oosten. Tot Sarongan was de weg nog redelijk te rijden, maar vanaf daar is het nog zo'n 20 kilometer met hoofdzakelijk zeer rotsachtige weg, dwars door het tropisch regenwoud. Op de motor is deze trip goed te doen, je hebt immers tijd genoeg als je aan zoiets begint. We hebben overnacht bij de rangers van het WNF, die daar de eitjes van de schildpadden rapen en zorgen dat die dus niet door stropers worden meegenomen. Speciaal voor overnachtingen is er een guesthouse gebouwd met daarin 4 kamers, wc en badkamer buiten. Wij waren toen de eerste bezoekers van dit guesthouse. Er werd gezorgd voor eten en er was zelfs voor de liefhebbers een bir Bintang te krijgen.

Peter.

esther
User
spacer line

hallo,

Bedankt voor de reacties. Wat een fijn forum is dit toch?!!!
Wij reizen van Bali naar Sukamade en hopelijk scheelt dat wat in de moeilijkheid van het reizen. Wel lijkt het me ondanks alles de moeite zeker waard.
Mocht iemand meer tips hebben, ervaringen willen delen of info hebben over waar ik nog meer over het plaatsje kan vinden dan lees ik dat graag!!!

groetjes Esther

spacer line  

Laat even weten hoe de reis naar Sukamade gegaan is. Wij willen in april naar Sukamade. Ook zou ik graag willen weten of het in die periode nog de moeite waard is. Heb namelijk gelezen dat de kans op schildpadden dan zeer gering is.

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Nu het regenseizoen nog niet over is vraag ik me af hoe de 'wegen' zijn. Het strand is verbluffend mooi.

Sepp

joost
User
spacer line

Wij zijn net terug uit Oost-Java waar we overigens al 10 jaar komen.
Onze standplaats is altijd Bondowoso. Ik ben redelijk bekend in de zuid-oost hoek. Gezien we nog al eens een dagtochtje doen richting Muncar, Puger, Wato Ulo en Grajagan. Doch Sukamade had niet mijn interesse. Overal is te komen. Ben je een onbekende in het land
kost het veel tijd. Wil je meer weten mail je maar. Ken een zeer goede chauffeur uit die streek. Diederick kent hem ook.
groeten Jo

jokebro
User
spacer line

ook wij (gerrit en ik) hebben de rit naar Sukumade gereden.
met de motor
Ik mocht bij de reisleider achterop en heb volop kunnen genieten van de jungle rondom me.
Het is een moeilijk begaanbare weg, maar eenmaal bij de baai was het het uitzicht meer dan waard.
verderop werd de weg nog moeilijker en was ik ook wel blij dat we er waren.
het logeren in het reservaat is goed.
We hadden een dekbedhoes van Knabbel en Babbel op bed.
De heren blauw en de dames rose.
Ook wij zaten in het donker op het strand en werden gebeten door de vlooien, waar we een week lang plezier van hadden.
We hebben een schildpad zien graven, maar die bedacht zich met het leggen van de eieren, en keerde zeewaarts.
de volgende dag hebben we kleintjes uitgezet, machtig zo mooi, dat zie je normaal gesproken alleen op de televisie.
en nu waren we erbij.
De terugweg weer achterop bij George en ik heb zelfs kunnen filmen het laatste stuk.
Gerrit die had de tijd van zijn leven, hoe ruiger hoe liever. Emoticon: Cooool

vendie
User
spacer line

In 1993 en 1995 Sukamade bezocht. Zeer maar dan ook zeer de moeite waard. Logeer je toevalig in Kalibaru (Margo Utomo) dan is het mogelijk om van hieruit een 2 daagse trip te maken naar dit natuurreservaat. Van de logies moet je niet teveel voorstellen maar het is een super aanrader.
Heb je al geboekt voor je reis naar IndonesiŽ.
Zo niet kijk dan eens op de site van StappInn Travel.
Suc6
Cor van Dee

Guesthouse Rumah Senang - Huis waar je je prettig voelt

kroepoek
User
User icon of kroepoek
spacer line

Emoticon: Frustrated
Selamat beste mensen,

Ik weet niet hoe het nu is maar in 1996 was Sukamade prima te bereizen. Weliswaar kost het wat moeite maar dat geldt voor veel plekken in dit land. Ik kan nog wel even de plekken nagaan maar we zijn er met een truck gekomen die toen een keer per dag ging (als het weer het toeliet, bij veel regen dus niet). Onderweg kwamen we vast te zitten maar iedereen (tenminste de mannen) hielpen de truck weer verder en we zaten met zijn allen op de bagage en goederen. Sfeervol en zeer vriendelijk allemaal. Ik geloof niet dat ik (opzichtig) ben afgezet maar het was mijn eerste Indonesietripje toen ik nog geen Bahasa sprak maar het was zeker niet zo dat ze onderweg de prijs aanpasten. Dan dreigen niets te betalen en verder te lopen (niet aan te bevelen) kan helpen en eventueel zeggen dat je ergens (bij een government of politie) een klacht gaat indienen kan ook helpen. Maar welicht heb je het verkeerd verstaan want 10.000 rP is wel erg wenig voor een reis van uren in een truck. Emoticon: Worship

Maar goed, het was zeer de moeite waard. Hotel supersfeervol. Reuze schildpad gezien (augustus zijn ze er vaak niet meer maar nu wel een grote gezien 's nachts) en veel kleintjes. Het is wel een stuk lopen naar het strand (1-2 uur) maar overdag leuke wandeling. Pas op voor de dames in de plantages want die wilden sex met ons (haha en ik ben best lelijk) Emoticon: Blush
We moesten vanwege de regen wel een dag langer blijven maar de omgeving is mooi voor wandelen, apen enzo. Ik ga hier zeker nog eens terug, alleen al vanwege de rit er naar toe.

Doen!

Mas Anton

be true to yourself and you' ll never fall

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,033,372 topic views - 240,286 posts - 13,732 topics - 33,687 members - last post @ 23-10-2020 18:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

140,338,395 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com