indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Pagi,

Mijn echtgenote vraagt me net wanneer ik een Indonesische identiteitskaart ga halen. Dit zou niet hetzelfde zijn als een dual citizenship. Het is de eerste keer dat ik daar van hoor. Ze zei dat dit nodig is voor de Kartu Keluarga, om later eventueel kindjes in te schrijven, zou makkelijker zijn. Tot nu toe staat ze nog altijd geregistreerd onder haar families KK.

Heeft iemand hier weet van?

Dank je wel.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

spacer line  

Hangt af van uw "status".

Als buitenlander kun je nml. geen Indonesische identiteitskaart (KTP) aanvragen / krijgen en ook kan men (de buitenlander) niet op een "Kartu Keluarga" bijgeschreven worden.

Uw vrouw moet simpelweg de procedure volgen om haar eigen familie te "beginnen". Daarvoor zijn wat formulieren beschikbaar bij het dorpshoofd danwel bij de Catatan Sipil en er moeten wat handtekeningen (o.a. van de ouders) verzameld worden. Met de ingevulde / ondertekende formulieren registreert zij zich als zelfstandige familie en verkrijgt haar eigen "kartu keluarga".

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Er zijn mogelijkheden om een KTP orang asing of een KTP musiman te krijgen. Soms is het een KTP ter grootte van de Indonesische KTP, soms is het een A-4 tje met je foto en data erop. Dit kan alleen met een KITAS of KITAP. Ik heb het 2x gehad maar heeft totaal geen enkel nut want men vraagt toch aldoor naar de KITAS, om de reden dat het niet gangbaar is en dus wantrouwen wekt.

KK inschrijven gebeurt ook wel eens als WNA ( Warga Negara Asing ) maar heeft evenzo geen enkel nut. Kinderen inschrijven heeft niets te maken met makkelijker of moeilijker. Ik denk dat je vrouw malu is als er geen echtgenoot op de KK staat bijgeschreven. Dat is het enige punt en nut.

Je vrouw kan een eigen KK laten maken zonder familie. Staat zij dan alleen op. Als er kinderen komen, worden die bijgeschreven. Alleen jij staat er dan niet op. Heeft totaal geen enkele andere waarde dan het zgn. voorkomen van gezichtsverlies. Als je bij je vrouw woont, dan staan jullie toch al ingeschreven bij de RT/RW/ lurah en dat is voldoende.

Daarnaast kost het onnodig geld want men ziet weer een melkkoetje. Juist niet slim om het aan te vragen als het toch geen nut heeft.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dank je wel. Ik had al een vermoeden dat het niet veel nut zou hebben :-)

Volgens haar heeft het wel nut als je een verzekering neemt bij de staat. Naar het schijnt hebben die ook een verzekering(zou goedkoper zijn dan Prudential, enz.) en kan de buitenlandse echtgenoot daar ook gebruik van maken. Ik heb precies ook niet zoveel vertrouwen in een verzekering van de staat, als men het de buitenlander in het algemeen al moeilijk maakt. Dan gaat het uitbetalen(als er iets voorvalt) ook niet vanzelfsprekend zijn, vermoed ik.

Nogmaals bedankt.

bulekurus
User
spacer line

Hoi nsenada,

Kan ik je emailadres krijgen, zit met een paar vragen.

mvg

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 11-02-2014 02:06 schreef Yogya-Bali:
... alleen met een KITAS of KITAP. Ik heb het 2x gehad maar heeft totaal geen enkel nut want men vraagt toch aldoor naar de KITAS, om de reden dat het niet gangbaar is en dus wantrouwen wekt

Raad jij mss (blijvende aanvragen, elk jaar, ook na drie jaar) een Kitas aan?

Of, is een Kitap altijd beter, afgezien van bovengenoemde ervaringen?
(in mijn geval, een Kitas Lansia).

Your attitude determines your altitude

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Bulekurus, mijn emailadres staat in mijn profiel.
En voor vragen denk ik dat je ze beter aan de anciens kan stellen, ik ben redelijk nieuw hier en ben zogoed als nergens van op de hoogte. Maar ik wil wel altijd proberen te antwoorden.

pelaut
User
spacer line

Interessante vraag, ik krijg volgende week mijn eerste KITAP en er zou gelijk, na uitgifte, een KTP asing bij geregeld worden ( 2 juta extra kosten). Klonk leuk, maar zal nu toch eens bij de agent navragen of die KTP asing enig nut heeft. Kom er op terug als ik meer details heb gekregen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry Keduadam, ik bedoelde dat ik 2x zo'n KTP heb gehad. Ik bedoelde te zeggen dat autoriteiten zo'n KTP maar vreemd vinden en doorgaans toch liever de KITAS of KITAP zien als men zich ergens moet identificeren.

Wat verblijf betreft, dus KITAS/KITAP betreft: als je voor een KITAP kan gaan, is dat altijd beter dan een KITAP want dan ben je er voor 5 jaar vanaf.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-02-2014 03:14 nsenada wrote: Volgens haar heeft het wel nut als je een verzekering neemt bij de staat. Naar het schijnt hebben die ook een verzekering(zou goedkoper zijn dan Prudential, enz.)
Spijt me te zeggen maar ik denk toch echt dat je vrouw je pusht vanwege het "gezichtsverlies" en geen enkele andere reden. Staatsverzekering kan je als buitenlander helemaal niet krijgen (en dan nog heeft die KTP/KK er niets mee te maken) en voor elke andere verzekering heb je totaal geen KTP nodig. Ben 14 jaar lokaal verzekerd (geweest) met mijn gezin zonder KTP of inschrijving op de KK van mijn vrouw en kinderen. Maar we waren wel allen verzekerd als gezin. 3x geswitcht van verzekering en er was er niet 1 die vroeg naar mijn KTP of bijschrijving op KK.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB, okay ben ik weer gerustgesteld. ik wil gaan tzt voor een Kitap.

Your attitude determines your altitude

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

KTP aanvragen? Ik was al blij dat mijn KITAS vorig jaar netjes op bankpasformaat en van plastic was, i.p.v. een papieren vodje met afdrukte foto. Heb verder niets nodig.

Vreemd is wel dat ik als familie-hoofd op de KK sta, maar dat hebben ze gedaan zonder dat ik er uberhaupt naar gevraagd heb. Heb er achteraf ook niet meer om gevraagd. Als het niet klopt/mag moeten ze maar gewoon een nieuwe maken tegen die tijd.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ach Yerun, kijk net even op surat pindah van de KK. I.p.v. de foto van mijn vrouw staat de foto van haar tante erop (????), mijn kinderen zijn opeens allemaal moslim op 1 na, mijn zoon heeft een nieuwe naam en mijn vrouw een nieuwe leeftijd. Vader van de kinderen is er niet (tja, een orang asing/bule bestaat blijkbaar niet). Slechte beurt van mij, niet eerder op gelet. Maar wie verwacht er nou ook 5 fouten op 'n officieel overheidsdocument. How low can you go!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Schitterend.
Wat is het nu werkelijk YB een KF (Kartu Flodder) of een KT ( Kartu Tokkies) Emoticon: Wink

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

YB; dat is nog een redelijke score. Ik had in Jogja een vriendinnetje geboren op Lombok, Rempung heet het daar. Ga je een KTP aanvragen, krijg je er een terug waarop staat Rembang (dat is op Java), want Rempung zal wel fout zijn voor iemand die in Jogja woont. Dat weet een Javaan namelijk stukken beter als de persoon zelf.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 12-02-2014 07:41 Yogya-Bali wrote:
Ach Yerun, kijk net even op surat pindah van de KK. I.p.v. de foto van mijn vrouw staat de foto van haar tante erop (????), mijn kinderen zijn opeens allemaal moslim op 1 na, mijn zoon heeft een nieuwe naam en mijn vrouw een nieuwe leeftijd. Vader van de kinderen is er niet (tja, een orang asing/bule bestaat blijkbaar niet). Slechte beurt van mij, niet eerder op gelet. Maar wie verwacht er nou ook 5 fouten op 'n officieel overheidsdocument. How low can you go!

Hidup Indonesia? Emoticon: Nooo

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 12-02-2014 15:31 erwin wrote:

[quote removed]

Hidup Indonesia? Emoticon: Nooo
Even rechtlullen voordat Beras het doet: kan gebeuren, ambtenaar is ook een mens.

En dan mijn reactie: oneervol ontslaan, pensioen afnemen en opsluiten dat tuig. Totaal geen respect voor het werk als ambtenaar dat hij zou moeten hebben. Totaal geen respect naar de mensen die hij van dienst zou moeten zijn. Puur zakkenvullen om zijn/haar gekochte positie terug te verdienen in zo kort mogelijke tijd. Eerst de rechterzak, daarna de linkerzak, en gelukkig had ie ook nog een zak in z'n blouse, past ook nog wat in.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 11-02-2014 01:29 nsenada wrote:
Pagi,

Mijn echtgenote vraagt me net wanneer ik een Indonesische identiteitskaart ga halen. Dit zou niet hetzelfde zijn als een dual citizenship. Het is de eerste keer dat ik daar van hoor. Ze zei dat dit nodig is voor de Kartu Keluarga, om later eventueel kindjes in te schrijven, zou makkelijker zijn. Tot nu toe staat ze nog altijd geregistreerd onder haar families KK.

Heeft iemand hier weet van?

Dank je wel.

Beste,

De forumleden hebben u al ingelicht maar ik zal proberen het samen te vatten en misschien nog wat extra informatie te verschaffen.

Ik denk dat uw echtgenote niet helemaal beseft wat ze vraagt; een KTP is alleen mogelijk bij een permanente verblijfsvergunning (KITAP). Meer zelfs, het is dan verplicht:

Pasal 63
(1) Penduduk Warga Negara Indonesia dan Orang Asing yang memiliki Izin Tinggal Tetap yang telah berumur 17 (tujuh belas) tahun atau telah kawin atau pernah kawin wajib memiliki KTP.

Als u geen KITAP houder bent (maar op KITAS of SOSBUD), kunt u geen identiteitskaart krijgen (zoals gezegd; de e-KITAS lijkt er wel wat op).

Over de KK; eigenlijk ligt de bal in het kamp van uw echtgenote. Zij dient haar eigen 'familie te beginnen' en een KK aan te vragen. Als KITAP houder heeft men een eigen KK. Eigenlijk wordt een buitenlander nooit bijgeschreven op de KK van een WNI, alleen vermeld als vader van de eventuele kinderen die er op staan.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dank je wel Lieve!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,298,110 topic views - 233,641 posts - 13,687 topics - 24,457 members - last post @ 19-09-2019 09:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,376,859 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com