indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hoi allemaal,

Ik ben vast niet de eerste maar ik ga samen met mijn vriend eind April voor 3 weken naar Indonesie. Natuurlijk heb ik veel verhalen gehoord over Gili en Bali maar ondanks dat we nog jong zijn, zijn we toch opzoek naar een wat unieker alternatief!

Ik heb veel gereisd maar ben nog nooit in Indonesie geweest. We willen niet te veel hooi op ons vork nemen door te veel te willen zien aangezien het land zo groot is. Liever een kleiner deel op ons gemak. We zijn eigenlijk op zoek naar een leuke plek met cultuur, kleine levendige stadjes, mooie stranden en natuurlijk de mooie natuur die we deze 3 weken eens kunnen gaan ontdekken. Iets ongerepter dus dan Bali en Gili.

Ik hoor heel graag jullie tips!

Groetjes,

Pien

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Pien, unieker alternatieven zijn er genoeg maar 3 weken zul je een (moeilijke) keuze moeten maken. Het land is gigantische groot. Kijk allereerst eens op de subfora van Sumatera en NTT (Nusa Tenggara Timur = de kleine oostelijke Sundaeilanden). Verder in de race zijn delen van Sulawesi, Maluku en Papua.

Je zult allereerst een deel van Indonesie moeten uitzoeken.
Sumatera is erg geschikt voor 3 weken (eigenlijk liever langer) maar daar staat op dit moment een vulkaan zo'n beetje in brand die relatief dicht bij een van de mooiste delen van Noord Sumatera ligt en het is nog maar de vraag hoe lang dit gaat duren.
Een collega gaat ook 3 weken in september. Ik heb hem aangeraden om een combi te doen van Zuid Sulawesi, Flores (en eventueel Sumba).
Je kunt ook kiezen voor Noord Sulawesi gecombineerd met eilanden in het noorden van de Molukken, bijvoorbeeld Ternate en Halmahera.
Of het midden en zuiden van de Molukken met Ambon, Seram, Saparua en de Kei-eilanden.
Of een deel van Papua ontdekken.
Voor echt mooie stranden ben je in Maluku, Papua, Sulawesi, Sumba en Flores bijvoorbeeld goed af. Maar..... er is dan verder ook niets op dat strand. Geen bedje, geen parasol, geen aardige meneer die jou een drankje komt brengen. Maar dan heb je ook wat.
Cultuur in Indonesie is heel divers, zeer uniek is bijvoorbeeld het Torajagebied in het zuiden van Sulawesi.
Kleine stadjes vooral in het oosten van Indonesie. Mooie natuur op alles wat ik hierboven heb omschreven, maar die is ook op delen van Java, Lombok, Sumbawa en Sumatera.
Het is niet zo gemakkelijk tips te geven over een land dat groter is dan heel Europa.
Dus veel lezen, googlen, de subfora uitspitten en van honderd verhalen er eentje maken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha spekkie naar je bekkie Anne Mieke.

Pien als er één is die jullie kan adviseren voor het geen wat jullie voor ogen hebben is Anne Mieke het wel Emoticon: Yes!

Ere wie ere toe komt toch Emoticon: Worship

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja haha.... ik weet dan nooit waar ik moet beginnen omdat er gewoon te veel in mijn hoofd zit.
En dan zie ik staan "liever een klein deel op ons gemak....". Er zit gewoon niks anders op dan een klein deel. Ik ben zelf nog lang niet uitgekeken en hebben voorlopig nog wel een paar jaar het een en ander te doen.

Dankjewel voor het compliment. Ook Elsbeth en Joke gisteren.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach Pien heeft nog tot april de tijd, heeft schijnbaar ook nog geen vast omlijnde plannen, wat ze aangeeft is nog vrij algemeen maar toch met een bepaalde richting, ze zal er zeker nog wel op terug komen.

spacer line  

Heel erg bedankt! Haha blijkt inderdaad niet zo gek dat ik niet zo goed weet waar we moeten beginnen. Ik ga hier eens even mee aan de slag en mochten er nog vragen bij me opkomen, kom ik zeker bij je terug als dat mag!

Groetjes,

Pien

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 04-02-2014 16:44 schreef Anne Mieke:
Ja haha.... ik weet dan nooit waar ik moet beginnen omdat er gewoon te veel in mijn hoofd zit.
En dan zie ik staan "liever een klein deel op ons gemak....". Er zit gewoon niks anders op dan een klein deel. Ik ben zelf nog lang niet uitgekeken en hebben voorlopig nog wel een paar jaar het een en ander te doen.

Dankjewel voor het compliment. Ook Elsbeth en Joke gisteren.

Hi Annemieke, mag ik meteen 'meeliften' hier... maar dit is idd iets heel kleins, en overzichtelijker voor jou, je advies betr. die eilandjes ten noorden van Jakarta?
Misschien voor vakantiegangers voor drie weken voor t eerst in Azië (zoals ook een NL vriendin van mij die ook deze kant uit wil komen)... houdt van snorkelen, zwemmen. En niet te veel 'jakkeren' van hot naar her.
Als ik als soort 'basis' Bandung neem... wat zou jij doen?

Dan is de Molukken of Bali eigenlijk te ver heb ik t idee, om wat relaxt hier te zijn...
en Pangandaran vind ik weinig mooi vergeleken met koraal en de vissen in het heldere water.

Ik hoorde dat die eilanden ook erg voordelig zijn, en in elk geval koraal hebben...

Kortom. Vandaar dacht ik: bijv. twee dagen in JAK (bijkomen na aankomst vliegveld), dan mss vier dagen naar die eilandjes, dan een week Bandung en omgeving (stad, krater en warm zwemmen Lembang, Kawah Putih) dan een paar dagen naar Jogya en Borobudur, terug naar Bandung en Jakarta?
Wat vind je van mijn plan? Het heeft geen haast, maar zou alvast GRAAG je mening weten.

En tegelijk hierbij misschien ook voor Travellover een (gedeeltelijk) ideetje of inspiratie geven? Emoticon: Worship

Your attitude determines your altitude

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-02-2014 13:40 Keduadam wrote:

[quote removed]

Hi Annemieke, mag ik meteen 'meeliften' hier... maar dit is idd iets heel kleins, en overzichtelijker voor jou, je advies betr. die eilandjes ten noorden van Jakarta?
……..
Dan is de Molukken of Bali eigenlijk te ver heb ik t idee, om wat relaxt hier te zijn...
Ik hoorde dat die eilanden ook erg voordelig zijn, en in elk geval koraal hebben...
Wat vind je van mijn plan? Het heeft geen haast, maar zou alvast GRAAG je mening weten.
Ik neem aan dat je het over pulau Seribu hebt. Zo ja, dan kan ik geen advies geven. In die zin dat ik daar zelf nooit geweest ben. Het lijkt er op dat daar half Jakarta zit in het weekend en dan hoeft het voor mij al niet meer. Of ze voordelig zijn dat betwijfel ik.

Maluku en Bali mag wat mij betreft niet in een adem genoemd worden. De mooie stranden van de eilanden in Maluku zijn niet te vergelijken met die van Bali in alle opzichten. Het ligt er maar aan wat je gasten willen. Pulau Seribu en ook Karimun zouden redelijk veel luxe hebben en als ik het zo lees denk ik niet dat je daar een strand voor jezelf alleen hebt. Ik zou dan nog l iever naar de zuidkust van Java gaan (in het oosten). Pangandaran is erg druk. Maar nogmaals het is maar net wat ze willen.

Zo ver is Ambon niet, er gaan rechtstreekse vluchten heen vanuit Jakarta. En je hoef daarna niet al teveel moeite te doen voor een mooi, schoon en leeg strand (zelfs op Ambon zelf). Wat dichter bij, d e eilanden uit de kust van Labuan Bajo op Flores. Volgens mij (niet zeker) gaat/ging er een vlucht vanuit Bandung (hoop alleen dat dat niet Merpati was). Verder ben ik niet zo heel erg Java-minded dus je vraagt het wellicht aan de verkeerde. Het is er mij te druk, te vol en teveel van alles. Een ander alternatief misschien Lombok en dan in het zuiden Kute, bij Tanjung A’an.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AnneMieke, zeer bedankt! Ik heb je stukje bewaard voor later,
en ga me wat beter laten informeren idd betr. die eilandjes... want dat was mijn eerste gedachte ook; ja heel JAK gaat daar heen lijkt me ook Emoticon: Stupid maar ALS het wat zou zijn, zeker niet in het weekend!
Een Indon. vriend had het er weliswaar over vandaag nog, en zei dat hij er geweest was en het voordelig en supermooi was...

Ja ik ken Ambon goed (ken er Paradijselijke strandjes, heb veel vrienden daar) en ik heb t idee dat jouw lichte voorkeur daarheen gaat, boven Bali? Bali heeft mijzelf nooit zo geboeid tot nu toe (Aussies, dronkelappen, toerisme, druk, duur). Maar Bali heeft toch ook koraalstranden, en snorkelparadijsjes neem ik aan?

De oostelijke zuidkust van JAVA is voor mij een heel onbekend iets... enne, eigenlijk had ik dit advies nooit zo verwacht.
Heb daar wel eens mensen over gevraagd, maar die wisten niets of waren wat afwijzend...
NOOIT gehoord van YESSS, DAT is mooi of zo.
Heb je daar een bepaalde streek/stad op het oog, welke naam?

Hoewel, zand blijft voor mij 'dood', en zand IS ook dood...
Koraal = leven (helderder, vissen, koraal...). Veruit toch wel de voorkeur als ik hierover moet nadenken ook voor snorkelaars uit NL; het is nl zo ontiegelijk anders als het (zand!)strand van de Noordzee (brr).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-02-2014 14:48 Keduadam wrote:
Een Indon. vriend had het er weliswaar over vandaag nog, en zei dat hij er geweest was en het voordelig en supermooi was...
Het is maar net wat je gewend bent en WAT je mooi en voordelig vind. En vooral, wat je referentiekader is.

Ja ik ken Ambon goed (ken er Paradijselijke strandjes, heb veel vrienden daar) en ik heb t idee dat jouw lichte voorkeur daarheen gaat, boven Bali? Bali heeft mijzelf nooit zo geboeid tot nu toe (Aussies, dronkelappen, toerisme, druk, duur). Maar Bali heeft toch ook koraalstranden, en snorkelparadijsjes neem ik aan?

Lichte voorkeur is zachtjes uitgedrukt. Ik kom alleen op Bali om over te stappen, boodschappen te doen, soms vrienden bezoeken en eindelijk weer eens goed glas wijn te drinken. Smaken verschillen en ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen die voor het eerst in Indonesie en op Bali zijn daarvan onder de indruk zijn. En duur? Ik zou willen dat het overal zo goedkoop was als op Bali. Het oosten van Indonesie is veel duurder.
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.
De oostelijke zuidkust van JAVA is voor mij een heel onbekend iets... enne, eigenlijk had ik dit advies nooit zo verwacht.
Heb daar wel eens mensen over gevraagd, maar die wisten niets of waren wat afwijzend...
De zuidkust van Java (recht onder Malang en Jember zeg maar) heeft (voor mij relatief) mooie en vooral verlaten stranden…..maar het is geen snorkelgebied. Je bent overigens net zo snel in Ambon als bij de stranden van de zuidkust van oost Java. Niet weten en afwijzend gaat vaak samen.

Buiten hetgeen ik opgenoemd is er nog heel veel maar daar moet je wat verder voor reizen, vaker overstappen. Jij kent de mensen, ik niet. En, dat scheelt alles. Voor mij is het gemakkelijk om voor vrienden of collega’s iets in elkaar te draaien omdat ik de mensen ken, weet wat ze willen, wat ze met andere vakanties doen en zij kennen mij. Termen als goedkoop, mooi, interessant hebben voor elk mens een andere betekenis.
Zand dood? Hm…. ik hou me veel met astrologie bezig en zoiets moet je toch niet tegen een Stier, een Maagd en een Steenbok zeggen, die hebben nl. het element aarde…

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Wel ik krijg nu toch een beter beeld... TX Anne Mieke!
Heb ook Malang/Jember opgezocht... is idd wel een stuk verder weer als Jokyakarta!
En als je dan naar t strand daar gaat... ja dan is Bali weer om de hoek, dan trekt zo'n strand daar me toch minder, met al die moeite. tja hm, en zand... huh Emoticon: Shut up!

Mss Ambon toch nog niet zo gek - na Bandung > < Jokyakarta in drie dagen of zo(?) - en is ook zo totaal anders als Java, het land, de zee, mensen... hun luidruchtigheid Emoticon: Confused hun boterzachte verse vis mmmmh, enz.

Om in drie weken (net als Travellover) een behoorlijk diverse - maar ook wel relaxte - indruk te krijgen van dit gigantische land... Emoticon: Yummie!
Dus die eilandjes boven JAK gewoon vergeten w.s.... we kijken wel.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Travellover, Ik hoop dat jij hier ook meteen wat aan hebt, succes! Emoticon: Party!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja Travellover en kijk uit voor investeerders die een resort willen bouwen.
Eerst advies vragen aan Keduadam. Emoticon: Yes!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

En dat goeie glas wijn... ja DAT moet ik missen als we Bali vergeten.

Hoewel, krijg een beter idee. Ik laat mijn gast wel een (heel goeiekope, €5,-?) fles Rioha wijn van Hoogvliet meenemen... (Of, hoe was t ook weer, je mag geloof ik twee liter meenemen?).
Veel goedkoper en veel meer kwaliteit en ik betaal dan niet mee aan die krankzinnig misdadig hoge haram belasting.
Heb een keer een Bali 'wijn' in Bandung gekocht voor Rp300.000,-(?)... nou voor een fles azijn doe ik dat in principe nooit meer hier. Emoticon: Frustrated

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam haha ja dat ambonbommeboeventuig... ik kan ze meteen opzoeken daar. Emoticon: Cooool Emoticon: I love it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Miswijn toch wel Keduadam, lekker ouweltje erbij Emoticon: Yummie!
Kroepoek mag ook Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-02-2014 16:46 Keduadam wrote:
En dat goeie glas wijn... ja DAT moet ik missen als we Bali vergeten.

Hoewel, krijg een beter idee. Ik laat mijn gast wel een (heel goeiekope, €5,-?) fles wijn van Hoogvliet meenemen... (Of, hoe was t ook weer, je mag geloof ik twee liter meenemen?).
Veel goedkoper, en ik betaal dan noet mee aan die krankzinnig misdadig hoge haram belasting.
Heb een keer een Bali 'wijn' in Bandung gekocht voor Rp300.000,-(?)... nou voor een fles azijn doe ik dat in principe nooit meer hier. Emoticon: Frustrated
Je mag maar 1 liter meenemen. Bali wijn vind ik persoonlijk niks. Een fles fatsoenlijke, geimporteerde wijn ligt tussen Rp 300.000 en Rp 400..000 (begint bij die prijs maar daar kun je wel iets goeds voor kopen). Dan is het tegenbod van die 5 euro wel heel erg weinig en zeker niet bij Hoogvliet. Ik dan dan voor een liter van AH gaan, die hebben meerdere goede huiswijnen (Plus ook overigens).Daarbij heb je in Ambon meer kans op een drankje dan op Java... Emoticon: Wink
Tegenwoordig doen ze in Indonesie op binnenlandse vluchten al moeilijk over sterke drank en wijn.

spacer line  

Ik heb er hartstikke veel aan, dank jullie wel! Ik heb alles natuurlijk even opgezocht en nagelezen en neigen nu naar Zuid Sulawesi en Flores.

Ik moet wel bekennen dat het enige waar ik een kleine angst voor heb, is dat het misschien wel heel stilletjes en afgelegen is.

Ik voel me absoluut geen die hard indonesie-backpacker als ik dit toegeef Emoticon: Puh! maar we zouden het wel heel leuk vinden als we dagen afgezonderd in de natuur kunnen afwisselen met bijvoorbeeld leuke vissers of surfplaatsjes met wat restaurantjes. Zou dit in deze gebieden ook kunnen?

Misschien een illusie om te denken dat dit beide kan zonder in een gebied terecht te komen wat volledig door toerisme is verpest? Een gezonde mate van toerisme gecombineerd met het locale leven kan ook een hele gezellige sfeer op leveren is mijn ervaring (bv Samara in Costa Rica voor degene die daar toevallig ook geweest zijn).

Ik kwam hierbij via internet al snel uit op Lombok en zit er dus ook over te denken om dit misschien te combineren met flores of sulawesi. Hebben jullie ervaringen hiermee of kom ik echt van een koude kermis thuis door naar Lombok te gaan?

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Pien

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Pien, het blijft lastig. Ik weet niet precies wat jij bedoelt mij stilletjes en afgelegen. Ik heb je postings teruggelezen en ik kom niet verder dan dat je veel gereisd hebt en iets van Costa Rica. Met Zuid Sulawesi wordt hier het Torajagebied bedoeld (het meest interessante) waar je bijvoorbeeld kunt overnachten in Rantepao of Makale allebei kleine stadjes. Als je naar Flores gaat zul je in de onvernachtingsplaatsen (Maumere, Ende, Bajawa, Ruteng en Labuan Bajo) iets soortgelijks aantreffen. In Maumere, Ende en Ruteng zijn geen restaurantjes zoals je die voorstelt in toeristische gebieden, ze zijn er wel maar allemaal lokaal. Alleen in Bajawa zijn een drietal restaurantjes die voornamelijk toeristen voorzien,in Labuan Bajo wat meer. Aan Labuan Bajo zelf is niks aan (buiten de mooie vergezichten over de baai), Bajawa is veel leuker om te verblijven en ik vind zelf Ruteng ook wel leuk. Veel kleiner zijn bijvoorbeld Moni (Kelimutu) en Riung als je daar zou verblijven. Moni is een bergdorp met links en rechts bebouwing langs de Trans Flores “highway”. Riung is een vissersdorp.
Verder is vooral Flores steeds meer in opkomst door het toerisme.
Dat je “snel” op Lombok komt, komt omdat ook Lombok toeristisch is. Over eilanden van bijvoorbeeld de Molukken, maar ook andere eilanden in de streek van Flores zul je veel minder tegen komen. Dat betekent niet dat ze niks te bieden hebben maar gewoon omdat daar minder mensen heen gaan. Mensen zijn vaak geneigd om daar te gaan waar de meesten gaan. Je zult er echt zelf achter moeten komen. Op jou vraag of je bij Lombok van een koude kermis thuiskomt zul je ook verschillende antwoorden krijgen. Bij mij staat Lombok niet in mijn top 10 hoewel er mooie dingen te zien zijn. En ook dat zegt niets. Het heeft allemaal te maken met je interesses, wensen, verwachtingen, eisen en zeker ook je referentiekader.

Ik blijf bij mijn eerste voorstel van Zuid Sulawesi (6 dagen) en Flores (10 dagen) met een afsluiting op Bali (4 dagen, ook ivm aansluitingen op intercontinentale vluchten) bij een totaal verblijf van 3 weken.

barubagus
User
spacer line

hoe zit het met de ziekenhuizen op Ambon. Ben van plan deze keer met vrienden naar de molukken te gaan. Inde groep zitten mensen met medicijn gebruik voor hun hartkwalen. Is visum verlenging na 2 maanden daar makkelijker?

Anders moeten ons helaas beperken tot java/bali.

koming
User
User icon of koming
spacer line

In het algemeen geldt: hoe verder je in het Wilde Oosten van Indonesië penetreert des te verder ben je van de "bewoonde" wereld. In Ambon stad zal het wel meevallen met de ziekenhuizen maar de situatie daar is niet vergelijkbaar met Jakarta, laat staan met hier.
Dus lijkt het me een kwestie van het risico afwegen.
En visumverlenging is een heel ander issue, zie daarvoor andere discussie op deze site.

koming

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-02-2014 23:39 barubagus wrote:
hoe zit het met de ziekenhuizen op Ambon. Ben van plan deze keer met vrienden naar de molukken te gaan. Inde groep zitten mensen met medicijn gebruik voor hun hartkwalen. Is visum verlenging na 2 maanden daar makkelijker?

Anders moeten ons helaas beperken tot java/bali.
Ik ben in de loop der jaren weleens in ziekenhuizen geweest in Indonesie (niet altijd voor mezelf maar ook voor anderen). Op Ambon niet. Over het algemeen vind ik wel dat afgezien van de grote ziekenhuizen met name op Java en Bali je goed in katholieke ziekenhuizen terecht kan. Verder breidt het Siloamketen zich steeds meer uit. Deze ziekenhuizen zouden goed en modern zijn en ik meen dat er in Ambon eentje gebouwd zou worden, misschien inmiddels al klaar is (?)

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Even off Topic:

Heb vele reis opmerkingen en tips gelezen van Anne Mieke. Geweldig, mijn complimenten hoor.

Denk dat het voor de Ambassade erg waardevol zal zijn om Anne Mieke als promotor te benoemen. Ze zijn dit jaar van plan de promotie van Indonesia te intensiveren.

KBRI Den Haag Intensifkan Promosi Indonesia di 2014

Memasuki kuartal pertama 2014 ini KBRI Den Haag fokus untuk meningkatkan dan memperluas promosi di bidang perdagangan, pariwisata, investasi budaya dan kuliner, dengan menggandeng jaringan high-end Belanda.

"Sudah saatnya bagi kita untuk meningkatkan promosi Indonesia dengan membidik target lebih luas dan tepat sasaran, termasuk upper-class Belanda, dengan memanfaatkan hubungan bilateral yang sedang berada di puncak, terutama setelah Deklarasi Bersama Kemitraan Komprehensif dari hasil kunjungan delegasi bisnis PM Rutte ke Indonesia," ujar Dubes.

http://www.id.undp.org/content(...)nesias-papua-region/

Beras, voor al uw nieuwbouw krotten voor te veel geld bij mislukte indo BV

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel.

Als er wat "simpele" aanpassingen zouden zijn dat zou Indonesie zichzelf kunnen promoten. In de zin van het aanpassen van visabepalingen bijvoorbeeld. Gewoon bij binnenkomst 3 maanden of dat mensen kunnen kiezen tussen 1 maand, 2 maanden, 3 maanden tegen oplopende prijzen en ook niet de verlengingen aanbieden zolang die niet overal goed geregeld is.
Mensen laten zich ook vaak tegenhouden door de negativiteit in het nieuws van allerlei soort zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, extremisme en alcoholbeleid.Een ambassade is mij te bureaucratisch overigens. Er valt al veel te winnen als men in Indonesie bedenkt hoe de reiziger het zou willen hebben. Maar, ook hierover heb ik vaak geschreven.

Ik probeer gewoon in kleine kring "mijn" Indonesie te promoten. Hoe Indonesie dat zelf doet zou voor mijn gevoel wel wat anders/beter kunnen.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Juist AM,

Versoepeling van zaken zoals jij die noemt zou het voor een aantal toeristen eenvoudiger maken Indonesie te bezoeken. Ook wij ergeren ons iedere keer weer aan de bureaucratie, alhoewel het verkrijgen van een VOA in Jakarta en wellicht ook in Denpasar al wel makkelijker gaat.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,202,192 topic views - 233,614 posts - 13,687 topics - 24,384 members - last post @ 16-09-2019 09:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,267,343 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com