indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Is het verantwoord om niet ingeŽnt naar indonesiŽ te gaan of is dit pure zelfmoord en vragen om problemen? Is het mogelijk om je in IndonesiŽ te laten inenten. Ik neem aan dat ze daar dezelfde vaccins hebben? Of kun je toch beter even hier in NL naar de GGD of huisarts gaan? En zijn de bijwerkingen tegenwoordig nog erg? Mijn moeder en vrienden vertelden me dat ze behoorlijk ziek werden of een tijd lang last hadden van stijve/opgezette armen. Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Phillip,
Je hoeft niet iedere keer meer ingeent te worden als je Haverix neemt voor die behandeling ga je een paar keer naar bijvoorbeeld de GGD of je huisarts en ben je daar minimaal 10 jaar vanaf.
Voor buiktyfus is het een prikje om de 3 jaar.
Die stijf.opgezette armen kan je voorkomen door de medicijnen een dag voor injectie uit de koelkast te halen en is er niets aan de hand.
Ons advies is neem gewoon die injecties, het is natuurlijk geen pure zelfmoord als je ze niet neemt.
Succes,
Jan

spacer line  

Ik heb het al mijn laatste keren wel gedaan. Zeker de buiktyphus, omdat ik elke vakantie flink ziek was in mijn buik. Nu heb ik daar geen last meer van. het prikje voor de buiktyphus is inderdaad voor 3 jaar en de hep. a is voor 15 jaar nu geloof ik. Ook adviseren ze DTP.
Ik ben verder helemaal niet ziek geweest ervan. Ja beetje opgezette arm, maar dat is na een dag weg. Daar zou ik het in ieder geval niet voor laten! Gewoon goed je arm ontspannen met prikken.. dan valt het heel erg mee!

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

advies volgens http://www.lcr.nl is:
(Landelijk CoŲrdinatiecentrum Reizigersadvisering)

* Als men UIT een gele koorts gebied komt is gele koorts vaccinatie verplicht.

* Een DTP-vaccinatie wordt aanbevolen

* Bescherming tegen Hepatitis A wordt aanbevolen.

* Buiktyfusvaccinatie aanbevolen bij reizen langer dan 2 weken.

voor richtlijn prijzen deze:
http://www.ggdmn.nl/index.php?id=60

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-02-2005 00:23 philipwestra wrote:
Is het verantwoord om niet ingeŽnt naar indonesiŽ te gaan of is dit pure zelfmoord en vragen om problemen? Is het mogelijk om je in IndonesiŽ te laten inenten. Ik neem aan dat ze daar dezelfde vaccins hebben? Of kun je toch beter even hier in NL naar de GGD of huisarts gaan? En zijn de bijwerkingen tegenwoordig nog erg? Mijn moeder en vrienden vertelden me dat ze behoorlijk ziek werden of een tijd lang last hadden van stijve/opgezette armen. Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen!

Hallo,

Inenten of niet is persoonlijk en afhankelijk van het gebied waar je heen gaat. De bijwerkingen voor een typhusinjectie zijn van korte kuur en staan in geen verhouding tot de ziekte zelf.
Gele koorts is niet nodig in I. (behalve als je binnen zes dagen vanuit een Afrikaans/Zuidamerikaans land doorreist).
Cholera wordt bijna nooit meer gedaan (bescherming is slechts 6 maanden). Van Hepatitis A weet ik niets (omdat ik als kind geelzucht heb gehad heb ik deze injectie niet nodig) Malaria is lastig. Van bepaalde malariabletten (lariam) kunnen sommige mensen wel ernstige bijverschijnselen krijgen. Sommige GGD's (of gelijksoortigen) geven weleens eerst proeftabletten vooraf om te zien of je er tegen kan. Aziatische doktoren hebben er een hekel aan als toeristen (heftige) malariamiddelen slikken. De mogelijke ziekte zou dan minder snel op te sporen zijn.
Ik wil nog wel even kwijt dat injecties en/of het slikken van preventiemiddelen niet voor 100% inhoudt dat je de ziekte niet krijgt. De kans wordt er natuurlijk wel kleiner van.
Ik reis nu zo'n twintig jaar naar Azie en heb ook altijd elke drie jaar de typhusinjecties gehad. Toch werd ik 10 jaar geleden heel erg ziek en moest uiteindelijk na een half jaar aanmodderen in Nederland met spoed worden opgenomen in een ziekenhuis. Dat was in Tomohon (Minahasa, Sulawesi). Ik heb toen 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en het duurde een half jaar voordat ik echt helemaal beter was.

En, nee het is geen zelfmoord om geen injecties en/of pillen te nemen. Sterker nog, het is misschien wel belangrijker om eten, drinken, warmte, stilstaand water en en muggen in de gaten te houden.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

wij hebben hier alle prikken genomen absoluut niet ziek of last van iets gehad. (alleen van de typhyspillen, ja wij hadden pillen kreeg je een beetje een reutelende maag maar dat heb je ook van hachť Emoticon: Smile

Neem ze hier, bovendien word het door het ziekenfonds grotendeels vergoed (meestal 75%), en particulier weet ik het niet

-edit- geen malariapillen genomen btw

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 26-02-2005 00:23 philipwestra wrote:

Waar wil je naartoe? Voor Java en Bali hoef je niet zoveel inentingen te nemen. Bij andere, meer afgelegen gebieden wordt het misschien een ander verhaal. Ben zelf ingeent, heb geen stijve armen of iets dergelijks gehad.

gmee01
User
User icon of gmee01
spacer line

Hallo.
voorkomen is beter dan genezen: een oud Hollands gezegde. Dus waarom niet?Het is sowieso goed als je in Indonesie verblijft je bewust te zijn van het feit dat Indonesische hygiene iets anders is dan de westerse. Op het ogenblik heerst hier nogal wat denque-fever, hetgeen een behoorlijke aanslag op het lichaam kan doen. Veroorzaakt door een mug, die zich verspreid in met name stilstaand, vervuild water. Komt veel voor in Kampungs. Ik woon hier al wat jaren en zelfs in een gerenomeerd restaurant kun je voedsel-vergiftiging oplopen. Andere cultuur, andere gewoonten..Als ik naar de buitengebieden ga (buiten Bali-Java) laat ik mij preventief inenten. Het is zoals Diederik hiervoor schreef; compleet afhankelijk van waar je naar toegaat. En zoals ik al schreef: voorkomen is beter dan genezen. Vriendelijke groet en geniet Indonesie . Gerard

Pardi
User
spacer line

Philip.
Een raad kan ik je geven: als je besluit je te laten inenten doe het dan in Nederland dan kan je er zeker van zijn dat je goede entstof krijgt. In Indonesia wordt nog al eens gerommeld met de enstof, alleen als er verpakte "gevulde injectiespuiten" gebruikt worden heb je bijna 100% kans dat er niets mis mee is. In Bandung laten oom zeggers hun kinderen alleen nog inenten met door hen zelf gekochten injectievloeistof van de apotheek, ook vrienden van mij in Jakarta en Jambi. Zij hebben in hun familie een dramatische les geleerd er zijn twee kinderen overleden omdat zij niet voldoende beschermd waren. De entstof kwam uit een grote fles waar mee geknoeit was in een " puskesmas? " vermoedelijk bijgevuld? De kinderen overleden 1 jaar na een buikthypus injectie aan deze ziekte.

Bezin eer ge begint.

Pardi Emoticon: Yes!

Amadeus
User
spacer line

On 26-02-2005 10:17 sayang wrote:
advies volgens http://www.lcr.nl is:
(Landelijk CoŲrdinatiecentrum Reizigersadvisering)

* Als men UIT een gele koorts gebied komt is gele koorts vaccinatie verplicht.

* Een DTP-vaccinatie wordt aanbevolen

* Bescherming tegen Hepatitis A wordt aanbevolen.

* Buiktyfusvaccinatie aanbevolen bij reizen langer dan 2 weken.

voor richtlijn prijzen deze:
http://www.ggdmn.nl/index.php?id=60

Nog enige toevoegingen:

Voor mensen die langdurig (meer dan 3 maanden) verblijven in Indonesie wordt geadviseerd BCG (tegen tbc) en hepatitis B.

Voor jonge kinderen geld dat vaccin tegen hep.A niet noodzakelijk is. (voor hen is het een vrij onschuldige ziekte terwijl het voor volwassenen vervelende consequenties kan hebben).

Buiten Java en Bali is malaria profylaxe aan te raden, met name in de jungle en Irian Jaya. De profylaxe geeft geen 100% bescherming maar wel 70-80 %. Bijwerkingen van Lariam (meest voorgeschreven middel) kunnen heel vervelend zijn. Je zou evt zelf een afweging kunnen maken of je het wel of niet inneemt. Het niet innemen bij bezoek naar Irian jaya houdt een groot risico in. Malaria tropica(de meest dodelijke malaria variant) komt daar nog veel voor.

groeten (echgenoot van) Amadeus

spacer line  

Heb net m'n prikken gehaald. Was voorbij eer ik er erg in had. Heb wel een wat ontstoken gevoel op de plek waar ik geprikt ben. Zal voor iedereen wel verschillend zijn. Aangezien ik alleen op Java blijf hoefde ik alleen maar de DTP- en buiktyfusprik te halen. Buiten de (grote) steden op Java is er nog wel malariagevaar. Daar wordt me aangeraden: slapen onder de klamboenetten en lange broek en lange mouwen dragen. Ook voor de andere eilanden is een malaria prik (of -tabletten) aangeraden. Gele koorts hoefde ik me niet voor in te enten. Als kind heb ik geelzucht gehad dus de Hepatitus A prik hoefde ik ook niet meer.

Het buiktyfusvaccin is nuttig tegen de gevolgen van buiktyfus; het voorkomt het niet. Buiktyfus kun je oplopen door het drinken van besmet water. De symptomen zijn oa. overgeven en diarree. Het vaccin beschermt je zodra het virus door de maagwand gaat en in je bloed terechtkomt. (deze info citeer ik uit de mond van een GGD-arts).

tijgetje
User
spacer line

Mijn zoontje van 10 mnd oud heeft gisteren een Hep A vaccinatie gehad omdat wij 6 Oktober a.s naar Indonesie (Jakarta) gaan. Hij heeft nu koorts. Ik heb er nu al spijt van hem deze inenting te laten geven, want eigenlijk hoefde deze vaccinatie niet voor zijn leeftijdscategorie. Kan dit kwaad? Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn voor een baby?
Emoticon: Bye bye

Robert
User
User icon of Robert
spacer line

Zou je niet daarvoor langs een dokter gaan ipv een indonesie forum? Ik denk dat die je wat betere info kan geven en je hebt het wel over je kind!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 20-09-2006 08:13 tijgetje wrote:
Mijn zoontje van 10 mnd oud heeft gisteren een Hep A vaccinatie gehad omdat wij 6 Oktober a.s naar Indonesie (Jakarta) gaan. Hij heeft nu koorts. Ik heb er nu al spijt van hem deze inenting te laten geven, want eigenlijk hoefde deze vaccinatie niet voor zijn leeftijdscategorie. Kan dit kwaad? Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn voor een baby?
Emoticon: Bye bye

Kleine kinderen hebben wel vaker last van koorts na een inenting maar je kunt altijd even langs de dokter gaan of desnoods bellen hoe het zit en of dat normaal is.
Ik neem aan dat als een arts een klein kind een Hep.A vaccinatie geeft dat hij wel weet wat hij doet.
Beterschap voor de kleine gewenst.
Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Emoticon: Puh! inenten vond ik niet echt nodig,

ik ben een maand geleden nog naar jakarta geweest,en
ik ben niet ziek geworden door iets ofsoow..

mijn medepassagiers in het vliegtuig (klm) die hadden zich ook
niet laten inenten...gewoon nederlanders en die vonden het ook niet nodig.. Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 22-09-2006 09:45 saffier-blue wrote:
Emoticon: Puh! inenten vond ik niet echt nodig,

ik ben een maand geleden nog naar jakarta geweest,en
ik ben niet ziek geworden door iets ofsoow..

mijn medepassagiers in het vliegtuig (klm) die hadden zich ook
niet laten inenten...gewoon nederlanders en die vonden het ook niet nodig.. Emoticon: Bye bye

Mijn oudste broer vond het ook niet nodig om te enten nu ben ik de oudste............

Zelfs als je al weer maanden thuis bent van je reis kun je nog ziek worden.
ach ja het is niet verplicht dus suc6

spacer line  

Owjeeh wat erg joh warungkiara,

ik denk dat het toch maar beter is om je te laten inenten..

ook al kost het wel ietsjes meer,als je maar veilig bent toch..

Groeten

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,615,005 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com