indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

papalima
User
spacer line

prive chauffeur.

Wij zijn van plan om in sept.2014,een rondreis te gaan maken op java.Graag zouden we deze reis maken met een privé chauffeur, wie heeft tips! We zouden van Jakarta naar Banyuwangi willen reizen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is eventueel een schappelijke prijs?

r.de.limaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.home.nl

spacer line  

De prijs wordt niet bepaald door de afstand van Jakarta naar Banyuwangi, maar op basis van het aantal dagen dat u beschikbaar heeft voor dat traject en waarvoor u de diensten van een chauffeur met auto wilt inhuren.

Feitelijk zult u betalen voor:
- Gebruik / huur van de auto (zeer afhankelijk van wat voor soort / welk luxe niveau u wenst te gebruiken )
- De brandstofkosten
- Tol-, parkeer- en doorgangsgelden
- Salaris van de chauffeur + "onderweg" toeslag
- Overnachtingskosten van de chauffeur
- Eet en drinkgeld voor de chauffeur
- De lege rit terug naar Jakarta, inclusief de brandstofkosten

If you have nothing to loose, you can risk everything

Mattheus
User
spacer line

Het is zoals Amed zegt. De prive chauffeur vraagt normaliter een vast bedrag per dag. Hierin zijn dan begrepen huur van de auto, de chauffeur, brandstofkosten, tol- en parkeergelden alsmede de maaltijden en de accommodatie van de chauffeur. Daarover heen komen dan eventueel de empty-run dagen.

Zelf heb ik op die manier ook één van mijn reizen op Java gemaakt langs de diverse hoogtepunten. Van Jakarta naar Bali. Drie weken Java via Bogor, Bandung, Pangandaran, Dieng Plateau, Borobudur, Yogyakarta, Prambanan, Solo, Sukuh, Malang, Bromo, Sukamade en Ijen. Daarna heb ik mij op Bali laten afzetten om daar nog een tiental dagen te verblijven.

spacer line  

Autohuur is idr 600.000 a idr 700.000 per dag afhankelijk van de auto. Prijs is incl benzine en chauffeur. Extraatje voor de chauffeur (zo'n 7,50 euro per dag) wordt op prijs gesteld. Chauffeur zoekt zelf een slaapplek en eten over het algemeen het liefst in een lokaal restaurantje (je kan ze uitnodigen maar meestal eten ze niet mee). Als je ergens wilt kijken blijven ze meestal bij de auto (en kunnen dan meteen op je spullen passen). Meestal gaan ze in de auto liggen slapen of praatje maken met collega chauffeurs.
Goede auto's met chauffeur kun je o.a. reserveren bij Biancatours (biancatours.com) in Yogyakarta. Ze hebben meerdere auto's. De eigenaar spreekt goed Nederlands dus dat is gemakkelijk. Hou ook rekening met de zgn. empty-run dagen. Als de chauffeur je in Jakarta komt ophalen (en als vertrekpunt Yogyakarta heeft) dan zal de auto eerst leeg van Yogya naar Jakarta moeten rijden (dat is een dag rijden). Deze dag zal je ook moeten betalen.
Auto met chauffeur is een erg fijne manier van reizen. De chauffeur vertelt (als je dat wilt) e.e.a. en je hebt alle vrijheid.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-01-2014 21:42 Villa Ditya wrote:
Autohuur is idr 600.000 a idr 700.000 per dag afhankelijk van de auto. Prijs is incl benzine en chauffeur. Extraatje voor de chauffeur (zo'n 7,50 euro per dag) wordt op prijs gesteld. Chauffeur zoekt zelf een slaapplek en eten over het algemeen het liefst in een lokaal restaurantje (je kan ze uitnodigen maar meestal eten ze niet mee).
Het kan zijn dat ik andere ervaringen hebt maar ik heb heel vaak een auto met chauffeur gehuurd voornamelijk op veel plekken in Sulawesi, Maluku, Papua, NTT, Bali en Lombok. Daarbij heeft de chauffeur altijd met mij samen gegeten, uiteraard op mijn kosten maar nooit in fancy restaurants maar in gewone warungs. Er is er nog nooit eentje geweest (van van de 50 keer of zo?) die dat afgeslagen heeft. Ik weet niet of dat komt omdat ik alleen reis.

Een extraatje van 7,50 euro omgerekend tegen de huidige koers ruim Rp 120.000 vind ik behoorlijk al was het maar omdat het in veel gevallen zelfs meer is dan het eigenlijke salaris voor die dag. Of en hoeveel een tip moet zijn lijkt me beter te laten afhangen of je tevreden bent of er mogelijke extra inspanningen zijn. Tenslotte is het gewoon werk van de chauffeur en ik vind persoonlijk dit soort bedragen de markt bederven. Tenslotte betalen toeristen sowieso al (veel) meer dan locals, met andere woorden de tip zit er eigenlijk al in.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Ik denk dat het inderdaad komt doordat je alleen reist, Anne Mieke.
Ook maakt het uit of de chauffeur alleen is of nog een gids bij zich heeft.
Zeker als dat laatste het geval is, zullen ze liever met elkaar eten. Dat is tenminste weer mijn ervaring. Ik bied ook altijd aan om bij ons aan tafel te zitten en mee te eten, maar het gebeurt zelden. Terwijl ik toch ook genoeg de taal spreek om een praatje te maken ( wel van geheel andere orde dan jij dat doet, vermoed ik, ten voordele van jou uiteraard).
Ik kan me wel voorstellen dat het "gekker" is als je apart gaat zitten als jij alleen bent met een chauffeur.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-01-2014 22:31 elsbeth wrote:
Ik denk dat het inderdaad komt doordat je alleen reist, Anne Mieke.
Ook maakt het uit of de chauffeur alleen is of nog een gids bij zich heeft.
Zeker als dat laatste het geval is, zullen ze liever met elkaar eten. Dat is tenminste weer mijn ervaring. Ik bied ook altijd aan om bij ons aan tafel te zitten en mee te eten, maar het gebeurt zelden. Terwijl ik toch ook genoeg de taal spreek om een praatje te maken ( wel van geheel andere orde dan jij dat doet, vermoed ik, ten voordele van jou uiteraard).
Ik kan me wel voorstellen dat het "gekker" is als je apart gaat zitten als jij alleen bent met een chauffeur.
Een gids heb ik nooit. Meestal vraag ik aan de chauffeur waar "we" zullen gaan eten. Ik ben niet zo kieskeurig. Meestal heb ik chauffeurs die helemaal geen Engels spreken en dat heb ik ook niet nodig. Ik vind het het fijnst als ik een open iemand mee heb de hele dag zodat we de hele dag door lekker kunnen kletsen over vanalles en nog wat. Dat lukt niet altijd, heeft ook vaak te maken met het feit dat het voor de chauffeur zelf een wat onwennige situatie is. Wat soms wel weer leuke anekdotes oplevert.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Dan is het inderdaad logischer dat de chauffeur met jou mee eet.
Ik vraag overigens ook altijd nadrukkelijk aan de chauffeur ons te brengen naar een niet-toeristische eettent. Zo'n tent met alleen maar toeristen vind ik helemaal niks: meestal minder lekker en je moet er veel langer wachten.
Zoals jij reist, is natuurlijk de perfecte manier om de taal echt goed onder de knie te krijgen. Dat zal je in de loop der jaren dan ook aardig gelukt zijn.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-01-2014 06:47 elsbeth wrote: Ik vraag overigens ook altijd nadrukkelijk aan de chauffeur ons te brengen naar een niet-toeristische eettent.
Dat zal sneller lukken in minder toeristische streken Elsbeth waar men (nog) niet is gewend aan het commissiesysteem. Maar anders - zeker op Bali en in Yogya - zullen ze altijd proberen je mee te trekken naar een tent waar ze commissie krijgen omdat ze een klant aanbrengen, dan wel gratis eten krijgen hiervoor.

Remember , dit is commissieland. En dat gaat ver..........zo ver dat men bereid is de eigen partner "uit te lenen" als men er commissie over vangt. Klinkt hard en ongelooflijk, maar is wel degelijk waar (uiteraard niet bij een ieder maar er zijn er genoeg).

Als er ergens iets vreemds gebeurt, moet je direct gaan denken: "Wie heeft er belang bij dat de commissie zijn/haar kant op rolt?" Gisteren nog zo'n kwestie "opgerold": een business overeenkomst werd op het laatste moment bijna getorpedeerd. Ik vermoedde dat de manager bang was dat zij haar commissie misliep omdat de deal was gesloten tussen de eigenaar in bijzijn van diens secretaresse. De manager vreesde dat de secretaresse er met de commissie vandaar zou gaan i.p.v. zij die een ander bedrijf wilde begunstigen. Uiteindelijk met de eigenaar - die niets bevroedde - weer om de tafel en alsnog de deal gesloten met een tandenknarsende manager op de achtergrond.
Bij vrijwel alles denkt men hier: wat kan IK er aan verdienen? Ook al gaat het bedrijf naar de klote vanwege verkeerde deals , het eigenbelang is vele malen groter dan het bedrijfsbelang.
Ik heb heel wat managers en secretaressen slapende rijk zien worden vanwege de commissies. Zeker vaak bij bedrijven waar de eigenaar een bule is. Dezen "geloven" nog vaak in hun personeel; iets dat geheel onmogelijk is. En dat weet de Indo-Chinees verdomd goed, vandaar dat die altijd familie erop zet om te controleren.

simpati
User
spacer line

De eerste keer dat bij mij echt overdreven werd met het vangen van commisie was in 2001 bij de Hotel Cemara Indah in de buurt van de Bromo, de manager van dat hotel zorgde voor ons vervoer naar Kalibaru, ik betaalde Rp. 350.000, ik heb zelf gezien dat de manager Rp. 200.000 inpikte en de chauffeur slechts Rp. 150.000 kreeg.
Het was overigens een prima chauffeur waar we een gezellige rit van ongeveer 200 km mee hebben gemaakt.
Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,243 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,694,750 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com