indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-01-2014 18:05 harlys wrote: En hopen dat het pad vrij is naar de weg en niet bij gekocht moet worden / dan wel permissie van de eigenaar is anders kan hij je lekker dwars zitten.
De menselijke factor cq. culturele factor wordt doorgaans vergeten. Zo ken ik er verscheidenen in Bali die hun droomhuis hebben moeten verkopen omdat het een nachtmerriehuis werd door bemoeienis met de buurtgenoten. Als je die tegen je hebt (vaak zonder het te merken dan wel te weten), wordt er van alles gesaboteerd, gechanteerd, etc.
Nogmaals: dit is een 3e wereldland, totaal onvergelijkbaar met een natie als NL.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 23-01-2014 03:17 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
De menselijke factor cq. culturele factor wordt doorgaans vergeten. Zo ken ik er verscheidenen in Bali die hun droomhuis hebben moeten verkopen omdat het een nachtmerriehuis werd door bemoeienis met de buurtgenoten. Als je die tegen je hebt (vaak zonder het te merken dan wel te weten), wordt er van alles gesaboteerd, gechanteerd, etc.
Nogmaals: dit is een 3e wereldland, totaal onvergelijkbaar met een natie als NL.

Ja deze factor word totaal vergeten en ze zijn vinding rijk om je te pakken cq op kosten te jagen.

Als je het spel door hebt kan alleen indoctrinatie en je houding tegen over de plaatselijke bevolking je redden.

Dit door dat je geld hebt de lokale maffia terecht wijst.

Maar dat kan alleen als je ze laat merken zelf ook scheit aan alles hebben Emoticon: Cooool

Of hier en daar vriendjes kent en hen daarop wijst ( lekker lachen en vriendelijk hun op je connecties wijzen.)

Maar goed blijft een hoop gezeik Emoticon: Yawn

Onder de radar blijven modaal leven je directe omgeving / arme buren afentoe
Ik zeg af en toe
een hand vol rijst en een kippetje gunnen

En je leeft gewoon weg goed (problemem heb je overal te wereld)

Maar plannen als huisjes verhuren etc etc klein schalig ben je aan de beurt.

Zie je het als hobby / tijd verdrijf kun je kiet spelen zonder hoofdpijn

Geven en nemen met je direct omgeving Emoticon: I love it

Ik neem soms eerlijk gezegt wel eens wat meer maareee.eH Emoticon: Cooool

Zo ist en niet anders in Indonesie Emoticon: Bye bye

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Hier maak je een fout / of vergeet je wat.

On 22-01-2014 16:17 Beras wrote: En vergeet niet dat als een buitenlander voor een offerte vraagt bij een bouwer of een onderaannemer (mandor) kan de prijs behoorlijk stijgen. Verstandig is dat je dan op de achtergond blijft.

Een onder aanaannemer etc etc heeft zijn eigen werk lui zo hier pis je de plaatselijke bevolking tegen het been Emoticon: Worship

Als je zo iets doet moet je 70 % van de omgeving mee laten bouwen.

Dat willen de bouwers niet want gaat het geheid meer kosten en vertraagt het kleine project waar weinig in valt te halen dan Emoticon: Stupid

Dus wat gaat er gebeuren !

Ellende krijg je van Rt /RW etc etc $ en dan nog de plaatselijke bevolking geheid !!

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Mijn initiele vraag was , is er iemand die wel eens goedkope huisje hebt gebouwd en zocht eigenlijk naar zijn kennis en ervaringen.

Het complex van enige hectaren was van een familied van mijn echtgenote en zij had 17 jaar geleden een kavel gekocht. Ongeveer 15 jaar geleden had die familid een deal gemaakt met een project ontwikkelaar.

Die familie lid heeft ook in Nederland gestudeerd. Wel erg handig als je advies nodig hebt. Voor locale overheden is mijn vrouw niet ongerust , alleen kan het irritant worden als premans je proberen af te persen tijdens de bouw.

Nu worden hier ook opmerkingen gemaakt zoals..... wat als....????? Tja, niemand kan in de toekomst kijken. Bijv. als Jokowi president wordt zal wellicht de Rupiah direct stijgen.

We spreken hier over minimale investeringen in euro's gezien, "worth the risk". Tot nu toe heeft mijn vrouw met de aankoop van haar kavel 17 jaar geleden flinke winst gemaakt. Waarom zou ze niet met enkele huisjes erop haar voordeel kunnen behalen?
Het staat toch leeg en gaan er zelf daar niet wonen.

Heb wel gemerkt dat sommige members hier erg voorzichtig ( en negatief) denken en vraag me af of ze wel aan de cultuur en tradities van Indonesie zich kunnen aanpassen als ze hier verblijven?

Een buitenlander hoort zich in Europa aan te passen maar een Europeaan hoeft zich hier niet aan te passen, merk ik vaak. Ik ken iemand die hier al jaren woont en hij vertikt het om de Indonesisch taal te leren. In Thailand is het 10x erger. Tja, dat is een ander ondewerp.

Beras, voor al uw nieuwbouw krotten voor te veel geld bij mislukte indo BV

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

"Worth the risk" zeg je Beras dus ik zou zeggen doen en alle (negatieve) opmerkingen
niets van aantrekken.
Het zijn jou 1200-1500 euro (5x of 7x) en als je dat kunt missen doen.

Ik ben wel benieuwd hoe het bouwproces verloopt en wat voor extraatjes
er bij komen, dus ik hoop dat je dat ook post hier.

Sommige members hier lullen maar wat uit hun nek,vooral niet naar luisteren
Jij bent immers getrouwd met een indonesische dus jij weet hoe eea in
Indonesie is. Succes en laat maar weten wanneer het af is. Emoticon: Bye bye

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-01-2014 10:44 sabar2 wrote: Sommige members hier lullen maar wat uit hun nek

Ipse dixit.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

OK, volgens sommigen is het mogelijk om voor die prijs 'iets' neer te zetten. Laten we ervan uitgaan dat dat ook lukt. Je moet immers altijd positief blijven en denken.

Je verwacht je investering er op 5 jaar uit te hebben, mooi zo.

Eigenlijk moet de levensduur van die huisjes dan 10 jaar zijn. Met de opbrengst van die tweede periode van 5 jaar kun je dan de oude huisjes afbreken en nieuwe zetten. Ook niet helemaal waar. De adder onder het gras heet: inflatie. En die is hoog in IndonesiŽ. Dus moeten we eigenlijk uitgaan van een levensduur van 15 jaar. Dan zet je nieuwe huisjes en is alles wat binnenkomt winst, ervan uitgaande dat dit de laatste huisjes zijn die je bouwt. Ondertussen is het belangrijk dat er geen renovatiekosten komen in de 15 jaar, of het plaatje klopt weer niet.

De kans dat huisjes van deze prijsklasse het 15 jaar uithouden is nihil: het klimaat zit niet mee, heel IndonesiŽ is gevoelig voor aardbevingen. Als er al een fundering gemaakt wordt, zal die heel krakkemikkig zijn (kan niet anders voor die prijs). Bij de minste aardschok valt alles als een kaartenhuisje in mekaar.

Als het je bedoeling is winst te maken: vergeet het dan maar. Emoticon: Nooo
Zeg je ach, het is voor mij genoeg om na vijf jaar break even te zijn, ik geef zo een aantal mensen werk, dan kan het. Maar de kansen zijn zeer reŽel dat je het grootste deel van je geld nooit terug ziet.

Besluit:
Kan het voor dit bedrag: ja Emoticon: Yes!
Is het verstandig om het te doen: nee Emoticon: Nooo

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

simpati
User
spacer line

De grond waarde 17 jaar geleden was 28 miljoen en nu geschat op tenminste 450 miljoen.
Reken je maar rijk, die winst heb je niet eerder tot het moment dat je verkocht hebt en de Rupiah's op bankrekening hebt.

Ga ik uit van jouw geschatte waarde van de grond komt je al uit op een verkoopprijs van meer dan 100 miljoen Rupiah, voor een ..... wat nog niet is afgewerkt.

Ik heb even gekeken naar voorbeeld wat je geeft voor een huis in Medan, de vraagprijs is 270 juta nego.
De konstruktie is typisch Indonesisch met drie keer het dak tegen de muur gebouwd zonder lood te gebruiken, is binnen de korte keren zo lek als een zeef.

Nog geen hekwerk of tralies, ijzerwerk is pittig in prijs in IndonesiŽ in verhouding met de rest, in Medan zijn wel voldoende erg goed vaklui op het gebied van ijzerwerk, zelfs het beste wat ik zelf in IndonesiŽ heb gezien.
De bouwvakkers zijn een stuk minder, voor mij gewoon GROTE PRUTSERS die je constant in de gaten moeten houden en er voor waken dat ze in de buurt niet overal schulden maken met eten en rookwaar die ze op de BON laten zetten en met de Noorderzon vertrekken als ze het eerste (maand) loon binnen hebben.
Toevallig ben ik wel eens in Sumatera geweest en meen er toch iets vanaf te weten.
WEET WAAR JE AAN BEGINT!
Succes,
Jan

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-01-2014 07:58 Beras wrote: Tot nu toe heeft mijn vrouw met de aankoop van haar kavel 17 jaar geleden flinke winst gemaakt.

Dat weerleg ik nou juist. Zie mijn posting:
De waardevermindering van de Rupiah meegerekend? Voor de krismon gekocht, dus verlies en geen winst in echte, harde valuta gerekend (niet in Indonesisch monopoliegeld).
17 jaar geleden stond de Rupiah op 3700 per gulden (dus 1680 voor 1 euro). En nu? 10x zoveel. Dus een enorme waardevermindering van 1000%. En dan hebben we nog niet de gigantische inflaties over de jaren meegerekend. Reken je niet rijk op de Rupiah.

Heb wel gemerkt dat sommige members hier erg voorzichtig ( en negatief) denken en vraag me af of ze wel aan de cultuur en tradities van Indonesie zich kunnen aanpassen als ze hier verblijven?
Daar krijgen we het weer, de eeuwige discussie over negatief of realistisch. Als je goede raad als negatief beschouwt, ja dan houdt het op. Ook wel eens gedacht aan realistische waarschuwingen? Vanuit uw redenaties hier vraag ik me af of u zich wel aan kan passen. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Op 23-01-2014 11:42 schreef simpati:
De grond waarde 17 jaar geleden was 28 miljoen en nu geschat op tenminste 450 miljoen.
Reken je maar rijk, die winst heb je niet eerder tot het moment dat je verkocht hebt en de Rupiahs op bankrekening hebt.

Het is goed dat jullie niet zo maar aannemen wat een member hier beweert want soms voor er veel onzin uitgekraamt. Voor jouw info, 2 jaar geleden heeft iemand al 360 miljoen ervoor aangeboden. Mijn rouw heeft geweigerd. De waarde van grond in een woon complex met 24 uur satpam is veel hoger dan grond elders.

Haar vader woont in een straat waar hij 50 jaar geleden grond had gekocht voor onder de 5 miljoen. Het is nu 3.5-4 miljard waard.

Een huizen project in de buurt in aanbouw, bij start 265 miljoen per huis en nu al bijna klaar na 8 maanden, is de waarde 395 miljoen. Zo maken veel midden classen winst. Ze kopen er 1 op crediet en betalen iedere maand de aflossing. Wanneer de waarde flink stijgt dan verkopen ze.

Ik hoor van jullie niet dat veel indonesiers veel winst maken met kopen en verkopen van grond en/of huizen en zelfs met verhuren van huizen??? Vreemd??? Mischien denken jullie te veel "bule-achtig".
Als je hier wilt verblijven moet je niet volgens Nederlandse maatstaven leven en niet denken in euro's. En volgens jullie denk methode al die huizen project ontwikkelaars verlies dan??? Kom zeg......

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-01-2014 11:42 simpati wrote:
De bouwvakkers zijn een stuk minder, voor mij gewoon GROTE PRUTSERS die je constant in de gaten moeten houden en er voor waken dat ze in de buurt niet overal schulden maken met eten en rookwaar die ze op de BON laten zetten en met de Noorderzon vertrekken als ze het eerste (maand) loon binnen hebben.
Ik heb geen verstand van de oorspronkelijke vraag maar heb een paar weken geleden van het hierbovenstaande wel eea meegekregen.
Communicatie en discipline komen niet voor in de kamus. Bizar wat een opzichter moet doen om de mannen al aan het werk te krijgen, dat de dingen goed en uberhaupt wel gebeuren. Elke ochtend een drama om ze te verzamelen en naar de werklocatie te krijgen. Eindeloze discussies over bij welke warung er de lunch gekocht moet worden (...). Materialen die niet toereikend zijn door berekenings- en/of inschattingsfouten (2 vierkante meter tegels tekort, de reeds gebruikte zijn niet meer op voorraad maar ach die kleur blauw lijkt er ook wel ongeveer op, ...). Voor geen meter zelfstandig kunnen werken.
Een huis (laten) bouwen in Indonesie? Ik geloof dat ik er 24/7 zou gaan bivakkeren om zelf alles te regelen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

30 jaar geleden was 1 gulden = Rp 200 oftewel 1 euro = Rp 90. Nu is 1 euro = Rp 16.500. Reken de waardevermindering van de Rupiah maar uit. En dan ook nog eens de waardevermindering onder invloed van inflatie. Dan zal er weinig winst gemaakt zijn.

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yogya-Bali,

Zie mijn vorige post. Ik ben van mening dat als je hier wilt verblijven moet je niet in euro's denken wanneer je bijvoorbeeld grond en/of huizen wilt kopen en/of huizen wilt verhuren.

Hoe de rupiah verder zal ontwikkelen weet geen mens. Zie ook mijn laatste post over de ecnonomische vooruitzichten van Indonesie.
http://forum.indahnesia.com/to(...)onesi_euml_topic.php

En nog maals:
wanneer ik jullie zo hoor maken vele indonesiers , inclusief grote en kleine project ontwikkelaars, verlies met aankoop van grond en/of huizen en/of verhuren van huizen......kom nou zeg......

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-01-2014 12:11 Anne Mieke wrote: Een huis (laten) bouwen in Indonesie? Ik geloof dat ik er 24/7 zou gaan bivakkeren om zelf alles te regelen.
Dat heb ik gedaan (nou ja, laten doen want ik heb van een huis bouwen evenveel verstand als van de Russische taal). Goed resultaat. Toen ik het wilde verkopen voor een prijs evenredig aan de kwaliteit, lukte dat moeilijk want Indonesiers kijken niet naar kwaliteit maar naar het uiterlijk en vergelijken mijn woning met die van de buren waar het afdakje al naar beneden was gekomen vanwege goedkope constructie en materiaal. Maar ja, zoals al 10-tallen gezegd: uiterlijk is hier belangrijk en niet het innerlijk, zowel wat materie betreft als mensen. Het is een vorm-maatschappij en geen inhoud- cq. kwaliteit-maatschappij.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Beras, 1 ding is duidelijk: you don't take no for an answer.

Doen man, bouw die huizen! Jij bent de enige die erin gelooft, geeft niet. Al de anderen lullen maar wat uit hun nek.

Maar je moet achteraf hier niet komen Emoticon: Cry

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Erwin,

Kan je me antwoorden waarom de meeste midden classers en a-clasers hier speculeren in grond of huizen als ze geld over hebben?? Antwoord is meestal : meer rendabel dan de bank rente.

Zijn jullie hier het mee eens of niet?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Beras,

Dat kan zijn, maar NIET met die goedkope huizen. In mijn vorige posting maak ik de berekening.

Is deze berekening correct of niet?

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-01-2014 12:19 Beras wrote: Ik ben van mening dat als je hier wilt verblijven moet je niet in euro's denken

Dat klopt, tenzij je in euro's investeert, en ik neem aan dat jij dat doet.

Geen goed geld naar slecht geld brengen, zo sprak ik eerder. Y-B gooide daar een schepje bovenop. Als je toch in Ä rekent, dan, zijn die 28 miljoen aankoopkosten in guldens van 17 jaar (NLG 1 = IDR 1200)geleden Ä 25.500. En de huidige opbrengst van 450jt is op dit moment zo'n Ä 27.000. Tel uit je winst over 17 jaar. Inflatie niet meegerekend, natuurlijk, want dat zou je vast oneerlijk vinden.

Een huis bouwen voor het door jou genoemde bedrag is godsonmogelijk. Ik vraag me zelfs af of het bamboehutje zoals eerder vertoond voor dat geld nog kan worden gebouwd - zonder dat de huurder allerlei kosten heeft. En ik weet van wanten, ik zit niet als een kip zonder kop te lullen zoals sommige "members". En omdat het om tijdelijke verhuur gaar, hoe zit het straks met de vaste kosten als er geen huurders zijn? En in NL is de huurprijs pakkumbeet 10% per jaar van de kostprijs van het pand, hier heb ik als vrolijke huurder nooit meer betaald dan 2%. En zo kan ik nog wel ff doorgaan, en dan wil ik het nog niet eens hebben over de juridische aspecten en het eigendomsrecht van je gade.

Maar daar ging het allemaal niet om in je oorspronkelijke vraag: Nee, dit kan niet waar zijn. En al is het wel waar....

Erwin heeft gelijk: jij bent de enige die erin gelooft, en verder niemand, nou ja, behalve die Sabar dan. Maar dat telt niet. En als je nou per se geld wilt weggooien, doe het dan nuttig, en laat een technische school je project uitvoeren. Van begin tot end.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Ik hoor van jullie niet dat veel indonesiers veel winst maken met kopen en verkopen van grond en/of huizen en zelfs met verhuren van huizen??? Vreemd???
Mischien denken jullie te veel "bule-achtig".
Als je hier wilt verblijven moet je niet volgens Nederlandse maatstaven leven en niet denken in euro's. En volgens jullie denk methode al die huizen project ontwikkelaars verlies dan??? Kom zeg......

Wij (mijn fam vertoeven 20 jaar in indonesie)

We hadden 3 huisjes in bogor gekocht

Toen we ze verkopen wilde komt een van de verre fam opdagen na 10 jaar
(de huisjes die nu een paar miljard waard zijn grond en dergelijke) op eisen !

We procuderen nu 5 jaar en wonnen de zaak in hoger beroep en waren een miljard kwijt

aan proces kosten etc etc

Doch de zaak is opnieuw verwezen en we mogen en kunnen niks verkopen.

Cafe Harlys hebben we gehuurd voor 5 jaar de eigenaar zegt na 2 jaar de huur op

Wij er tegen in beroep nu 2 jaar we zijn 150 miljoen verder en iedereen weet dat hij de huur niet op kan zeggen.

Doch hij wint het en will een schade vergoeding van 1 miljard en will beslag leggen op goederen van ons

Kan niet maar gebeurt dus daar weer beroep tegen aan getekend winnen wij het maar

Hij dient een schade vergoeding in want hij kon het voor een veel hogere prijs verhuren

Nu wil ie wel meewerken als we hem tegen moet komen Emoticon: Stupid $

Dan zeg je ja ga je recht halen geef niet toe maar we betalen elke keer de advocaten en procedure kosten het houd niet op.

Een vriend van ons verhuur huisjes de huurders hebben 1 jaar betaald (vooruit)

De huurders vinden nu al 4 jaar allerlei reden om daar na niks te betalen dus nu is ie na 4 jaar zo ver
uitzetting mag nu van de rechter. hoeveel miljoenen verlies aan de rechtzaken schat maar pffff

Probeer maar eens een uitzetting in indonesie in een kampong.

Ik wil alleen zeggen je kan nergens op aan en er is een doel ze willen je uit kleden

En als je dan denkt dat je de wijs heid in pacht heb nu verkoop maar wat van "jouw: is

Meneer beras

Ik denk dat je geen kwartje overhoud jouw ideeen zijn mooi maar gebouwd door anderen
vaak indos en project handelaren / bouwers en geheel lucht kastelen

en dat trachten meer je te vertellen.

Er zijn geen nederlandse maatstaven en geen indonesie maatstaven.

Zolang jij geld heb ben je in indonesie overal welkom en iedereen kan je goed koop (van je geld af ) helpen

liegen / bedriegen vertellen wat het allemaal waard is zelfs je vrouw en haar sudara

De enige maatstaaf die hier geldig kan zijn is jouw poen tot het op is

Je rekend je zelf op een bule achtige manier rijk lees de comments goed Emoticon: Bye bye

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Tip pas op wat weinigen door hebben !!

Als je vrouw haar broer nu komt het !!

Geld wil lenen (waar dan ook ) dan kan hij dat doen op het stuk grond van je vrouw copietje halen bij het kadaster en als hij het slim speelt kom je er bij de verkoop pas achter Emoticon: Bye bye

Beras
User
User icon of Beras
spacer line

Een huis bouwen voor het door jou genoemde bedrag is godsonmogelijk

2-3 zijn het wel met me eens maar dat wordt hier door velen genegeerd.

Materiaal prjzen werden zelfs genoemd van iemand die bezig is te bouwen.

Mocht het niet mogelijk zijn om een 5x7 huisje te bouwen voor 25 dan maar 35 miljoen, dus gemiddeld 1 miljoen per m2. Als je toch nederlands denkt, daarvan kan ik niet eens een eenvouudige keukensetje maken in NL........ja toch???

Dat moet zeker kunnen vooral met de goedkope bouwmaterialen zoals AmedBali eerder al zei.

En omdat het om tijdelijke verhuur gaar, hoe zit het straks met de vaste kosten als er geen huurders zijn?

Wat voor vaste kosten? PPB?
Water is uit de grond ,dus geen PAM en electricteit is pre-paid systeem, dus geen vastrechten. Of vergeet ik andere kosten?

En je vergelijkt weer met euro's. Ik denk aleen in rupias.

Dus, volgens jou en anderen is het zo dat geen enkele Indonesier,dus ook niet mijn vrouw, winst kan maken met onroerend goed.

Ga morgen weer naar die Indonesische kennis die 10 huizen had gebouwd en zal enkele foto's hier plaatsen. Hoorde net dat 1 huis daar nu voor 295 miljoen te koop staat. 3 zijn er al verkocht en de rest wordt verhuurd (vol).

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 23-01-2014 13:41 Beras wrote:

[quote removed]

2-3 zijn het wel met me eens maar dat wordt hier door velen genegeerd.

Materiaal prjzen werden zelfs genoemd van iemand die bezig is te bouwen.

Mocht het niet mogelijk zijn om een 5x7 huisje te bouwen voor 25 dan maar 35 miljoen, dus gemiddeld 1 miljoen per m2. Als je toch nederlands denkt, daarvan kan ik niet eens een eenvouudige keukensetje maken in NL........ja toch???

Dat moet zeker kunnen vooral met de goedkope bouwmaterialen zoals AmedBali eerder al zei.

[quote removed]

Wat voor vaste kosten? PPB?
Water is uit de grond ,dus geen PAM en electricteit is pre-paid systeem, dus geen vastrechten. Of vergeet ik andere kosten?

En je vergelijkt weer met euro's. Ik denk aleen in rupias.

Dus, volgens jou en anderen is het zo dat geen enkele Indonesier,dus ook niet mijn vrouw, winst kan maken met onroerend goed.

Ga morgen weer naar die Indonesische kennis die 10 huizen had gebouwd en zal enkele foto's hier plaatsen. Hoorde net dat 1 huis daar nu voor 295 miljoen te koop staat. 3 zijn er al verkocht en de rest wordt verhuurd (vol).

Je leest over alles heen heb ik het idee Emoticon: Confused

Tuurlijk kan je verdienen doe ik ook

Gewoon lezen wat anderen hier plaatsen en wat er allemaal kan gebeuren en wie er eigenlijk verdient Emoticon: Frustrated

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Het ga je goed, Beras. En dat zal beslist prima lukken, want het geluk is met de dommen.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 23-01-2014 12:24 Beras wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Erwin,

Kan je me antwoorden waarom de meeste midden classers en a-clasers hier speculeren in grond of huizen als ze geld over hebben?? Antwoord is meestal : meer rendabel dan de bank rente.

Zijn jullie hier het mee eens of niet?

Vullen het ene gat met het ander en maar pochen maar dat kan dan ook in indonesie Emoticon: Laugh out loud

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Beras

Het lijkt erop dat je alleen wilt horen dat iedereen jouw plannen fantastisch vindt. oke vooruit dan maar. " Je hebt gelijk, eigelijk had ik al lang geleden moeten doen wat jij nu gaat doen. Ik weet zeker dat dit een enorm succes gaat worden".

Veel succes met je plan.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

49,974,355 topic views - 222,224 posts - 13,488 topics - 16,255 members - last post @ 23-09-2017 16:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,077,486 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com