indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Regent Abu Bakar (Gegrilde Grijze) van West Bandung gepakt voor het klauwen van een half miljard..
Gisteren zijn chemokuurtje gehad, vandaag als bonus een mooi oranje gevangenishesje, mijn liefje wat wil je nog meer, daar worden we pas echt vrolijk van. Emoticon: Yes!
Want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Emoticon: Nooo

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Saatnya Menuntaskan Mega Korupsi Century
Malam
Ik weet dat je er al over geschreven had,dat die bank gered is door geld van de staat er in te pompen.
Maar nu herleeft er weer iets op en ik dacht begrepen te hebben,dat er veel geld was ondergebracht van corrupte geld van die Mekka reisbureau's
En misschien wel andere corrupte mensen daar hun geld zouden hebben gestald Emoticon: I love it Emoticon: I love it

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De Century bank staat los van die reisbureau's voor pelgrims die de boel hebben opgelicht Ziel.

De Century bank bailout was in 2008, president was SBY, gouverneur Bank Indonesia Boediono, die in 2009 vice president werd in de tweede periode van SBY en de minister van financiën was Sri Mulyani die nu ook weer minister van financiën is.
Er heeft geen gedegen onderzoek plaats gevonden hoe precies te situatie van Century was, het oorspronkelijk plan was er 200 miljoen Dollar in te pompen, maar dat werd uiteindelijk 573 miljoen Dollar, dat was ook precies wat de bank zo'n beetje waard was. Emoticon: Wink

Een aantal decadent rijke families met veel invloed waaronder een grote geldschieter van de campagnes van SBY en de steenrijke sigarettenfabrikant Sampoerna had grote bedragen op die bank staan, ze hadden veel risicovolle leningen en gaven hoge deposit rentes.
Toen de 573 miljoen er in was gepropt, haalden ze allemaal hun tegoeden weg Emoticon: Bye bye , later bleek dat de aandeelhouders al voor die tijd enorme bedragen uit de bank hadden gehaald en hun hielen hadden gelicht Emoticon: Bye bye , ze hebben er wel een aantal te pakken gekregen.
Maar van de ambtenaren zijn alleen maar twee mensen te pakken genomen, deputy vrouwtje Goltum een roofdier die een piepkleine straf kreeg en deputy gouverneur Budi Mulya die als bliksemafleider heeft gediend en 15 jaar aan zijn ribben kreeg.

Die had maanden voor de bailout van Century volgens eigen zeggen een renteloze lening van 87.000 Dollar van de hoofdaandeelhouder Robert Tantular gehad, maar ook weer terugbetaald, volgens de rechtbank was dat smeergeld om de staatshulp te versoepelen, 15 jaar een rete zware straf, Budi zat op de monetaire afdeling en had helemaal geen stem in de staatshulp. Emoticon: Nooo
Maar ex gouverneur en ex vice president Boediono, minister van financiën Sri Mulyani en SBY hebben ze met rust gelaten, ik zie het zo dat de KPK daar niet aan durft te beginnen, nu stormt het weer even, als dat geluwd is dan hoor je er weer jaren niets van, te veel machtige figuren, daar durft zelfs de KPK niet aan te beginnen.

Stel je voor dat ze ex president SBY en Boediono te pakken zouden nemen, SBY die 10 jaar president is geweest en slechts 6 jaar na het verdwijnen van de corrupte Suharto aan het bewind kwam, dat zou wereldnieuws zijn en de naam van het land door de slijk halen, daar krijgt de KPK geen toestemming voor. Emoticon: Nooo
Zelfs Widodo trapt waarschijnlijk op de rem, die haalde twee jaar geleden Sri Mulyani terug van de Wereldbank en die is nu weer minister van financiën. Emoticon: Blush
Ze hebben een aardig excuus gevonden om SBY, Boediono en Sri uit de wind te houden. Emoticon: Wink
"Ze hebben een foute inschatting gemaakt". Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Vroegaaaaaah als jochie van een jaar of 10 speelden wij op het dorpsplein (Het witte dorp in Rotterdam) een knikkerspel, hokkie knarren heette dat, met je vinger in de zanderige grond een hokje van pakweg 15 cm x 15 cm tekenen en daar gingen dan van de spelers hun knikkers in, bijvoorbeeld 4 spelers maal 5 knikkers. Emoticon: Nice
Op 3 meter afstand werd er een lijn gezet en van achter die lijn moest je dan een stuiter (grote knikker) precies in het hokje gooien (niet rollen) raakte je met de stuiter het midden van de pot vol knikkers dan spetterden die eruit en alles wat buiten de pot lag was voor jou.
Uiteraard als je te kort gooide rolde de stuiter naar de pot en dan knalde die ook half leeg, dan riepen de andere spelers gelijk "rol" dan ging de grap niet door, maar ja er ontstonden dan nog wel eens hevige discussies, wel of geen rol. Emoticon: Confused

Soms liep dat helemaal uit de klauwen hevige ruzies waar ook de vele kijkertjes zich mee bemoeiden, dan gebeurde het wel eens dat de één of andere onverlaat riep "Pik je deel" dan werd dus de pot in een aantal seconden leeggeroofd door spelers en kijkers, net een zwerm spreeuwen op een stuk brood. Emoticon: Bye bye
Nou was Dikkiedik een kloek baasje, meestal de kleinste en ik kon hard lopen, ik zorgde altijd als het uit de klauwen liep dat ik heel dicht bij de pot stond, mijn ouwe sok was namelijk van teen tot hiel met knikkers gevuld en ik had er een schurft aan als alleen het stuk bij de tenen gevuld was doordat anderen mijn knikkers pikten. Emoticon: Angry

Nostalgie, dat "Pik je deel" moest ik gelijk aan denken toen ik een verslag in "Tirto" las over de roof bij First Travel die ruim 30.000 pelgrims bestolen hebben en waarvan nu het proces van aan de gang is. Emoticon: Yes!
Buiten bedrijfspanden, villa's, appartement en een garage vol auto's heeft de politie ook om en nabij 50 rekeningen van First Travel in beslag genomen met een slordige 7 miljard Rupiah, volgens de juridische adviseur van First Travel was het zelfs geen 7 maar 8,9 miljard Rupiah. Emoticon: I love it
Nu gaat zo iets bij de politie/recherche over diverse afdelingen en schijven en het moet uiteindelijk terecht komen bij de aanklager, maarrrrrr de aanklager maakte afgelopen week bekend dat er buiten het onroerend goed slechts 1,3 miljoen bij hem is terecht gekomen. Emoticon: Confused
Tja dan komt de hamvraag, waar is die 8,9 miljard gebleven, Tirto ging op onderzoek uit, die kreeg bij diverse afdelingen van politie een andere verklaring te horen, velen die er bij betrokken zijn wensen zelfs geen commentaar te geven. Emoticon: Talk to the hand

Het schijnt zo te zijn dat diverse afdelingen gewoon naar de banken gaan, rekening opvragen en leeghalen zonder enige vorm van coördinatie. Emoticon: Shut up!
Toen moest ik aan het knikkerspelletje denken, het drietal van First Travel werd opgepakt, de rechtsdienaren gingen op jacht naar de bezittingen en hatsekideeee "Pik je deel". Emoticon: Laugh out loud
Ik ben benieuwd welk kloek baasje het dichtst bij de vette rekeningen stond en zijn sok heeft volgepropt ala Dikkiedik. Emoticon: Devil

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Als je ze zo ziet zitten is het net de heilige maagd Maria, vergeet het maar dit is de burgemeester van Tegal Siti Masitha een ongeloofelijke gore graaimuts die 8,8 miljard scoorde onder andere uit medische middelen van gemeente ziekenhuizen.
De eis was 7 jaar, 200 miljoen boete en na vrijkomen 4 jaar geen politieke rechten, nee zegt de rechter, 5 jaar en 200 miljoen boete is voldoende. Emoticon: Confused

Zet dat eens af tegen de straf die de directeur bevolkingsregister Sugiharto vorige week in hoger beroep kreeg.
Sugiharto was met Irman de eersten die werden veroordeeld voor de e-KTP roof, Sugiharto was justice collaborator hij had meegewerkt en volledige opening van zaken gegeven zodat de KPK een hele lijst nieuwe verdachten had. Emoticon: Yummie!
Sugiharto had 430.000 Dollar en Rp 150 miljoen aan de KPK teruggegeven dus de aanklager eiste geen zware straf, conform de eis kreeg hij 5 jaar en een boete van 400 miljoen .

Nee zegt de rechter in hoger beroep, ik geef hem 15 jaar en 500 miljoen boete , bovendien moet hij het resterende bedrag wat ie geïncasseerd heeft aan de staat terug betalen nog, 20.000 Dollar en Rp 310 miljoen , gewoon alles terug betalen. Emoticon: Yes!
Niks justice collaborator zegt de rechter, daar heb ik geen reet mee te maken, daar zit die maffert dus de KPK mee in hun nieren, dat Sugiharto het resterende geld wat hij gepikt heeft moet terug betalen is terecht, maar van 5 naar 15 jaar slaat helemaal nergens op. Emoticon: Nooo

Kijk je dan naar Siti met haar 5 jaar en 200 miljoen boete terwijl ze de gestolen 8,8 miljard wat ook zo'n slordige 650.000 Dollar is, dus zelfs meer als Sugiharto gepikt heeft, niet hoeft terug te betalen dan begrijp ik er geen pepernoot meer van. Emoticon: Angry
Is het nu gek dat ik die rechter ervan verdenk omgekocht te zijn. Emoticon: Confused

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 11-04-2018 14:39 Malam wrote:
Ik blijf me verbazen over het recht in Indonesië, elke keer gaat er een trukendoos open en verschijnt er weer een nieuw fenomeen waar je met je pet niet bij kan. Emoticon: Nooo
Een overzicht, in de eerste periode van SBY met vice president Jusuf Kalla raakte de Century bank in de problemen, deze bank had heel veel risicovolle leningen en gaf spaarders torenhoge rentes, tot er in 2007 de klad in kwam er dreigde een bankrun en ze konden niet aan hun verplichtingen voldoen.
Achteraf bleek dat heel veel elitefiguren, maar ook politieke partijen geld bij Century hadden gestald, volle paniek dus, de gouverneur van Bank Indonesië Boediono had crisisoverleg met de minister van financiën en Jusuf Kalla omdat SBY in het buitenland zat.

Kalla hield de Bank Indonesia tegen om Century overeind te houden, Boediono wilde dat namelijk doen omdat er gevaar was voor een domino effect op andere banken en dat het hele financiële systeem dan in elkaar zou storten.
Flauwekul want daar was de bank te klein voor, Kalla heeft SBY op de hoogte gebracht bij zijn thuiskomst en er daarna nooit meer iets over gehoord, SBY gaf Boediono toestemming en er werd staatsgeld in gepompt, de klanten konden veilig hun geld weghalen.
Niet alleen de klanten, ook de directie schepten hun zakken vol van de staatssteun en verdwenen naar het buitenland, de bank was op slag geen donder meer waard, de naam werd veranderd in Mutiara bank en pakweg 4 jaar geleden is de bank met een gigantisch verlies verkocht. Emoticon: Bye bye

Dit was duidelijk een spelletje, Boediono werd vice president in de tweede periode SBY dat was buiten het smeergeld waarschijnlijk zijn beloning, er zijn onderzoeken geweest, maar ja wie durft de president en vice president aan te pakken, in de periode Widodo heeft de KPK het onderzoek opnieuw geopend.
Deputy gouverneur Budi Mulya was de sjaak die kreeg 15 jaar zondebok dus,want hij kon onmogelijk deze beslissing nemen zonder zijn baas Boediono, toen werd het weer stil ook de KPK pakte SBY en Boediono niet aan, je kan aan je water aanvoelen dat het aanpakken van een president die 10 jaar heeft gezeten en een vice president die 5 jaar heeft gezeten uiterst precair is. Emoticon: Yes!
Reken maar dat de KPK onder druk is gezet door de halve elite en enkele partijen die Boediono nog godsgruwelijk dankbaar zijn dat hij hun poen heeft gered. Emoticon: Worship

Nu komt het, Masyarakat Anti Korupsi Indonesia (MAKI) heeft dit bij de districtsrechtbank aangekaart en heeft gelijk gekregen, nu heeft de rechter de KPK gelast om de zaak Century te hervatten en een aantal verdachten aan te wijzen waaronder Boediono.
Dat die zaak van Century nu eindelijk eens wordt aangepakt is terecht, maar een districtsrechter kan toch onmogelijk de KPK opleggen om verdachten aan te wijzen als de KPK zegt nog geen voldoende bewijzen te hebben, dus ik sta helemaal paf en niet alleen ik. Emoticon: Blush
Voordeel is wel dat deze al 11 jaar voortslepende zaak weer onder de aandacht is gebracht en er misschien eindelijk eens spijkers met koppen worden geslagen, dat is ook duidelijk de bedoeling van MAKI, ik ben benieuwd.
Slimjurk Boediono heeft zich in 2014 als een hazewindhond uit de politiek teruggetrokken je hoort nooit meer iets van hem, hij houdt zijn kop zorgvuldig onder het maaiveld. Emoticon: Devil

Voor de gene die er belangstelling voor heeft, ga er maar even voor zitten, veiligheidsriemen vast.

Het Century Bank verhaal krijgt een vieze lange staart, dit is geen kat met zeven staarten, maar een muis met zeven staarten en die staarten lopen als een puzzel overal naar toe en hebben voor zo ver ik het zie zelfs invloed op de aankomende verkiezingen.
Laat ik beginnen met de anti corrupsie beweging MAKI die een de districtsrechter had gevraagd de KPK te gelasten de Century bank fraude zaak te hervatten en de voormalige gouverneur van de Bank Indonesia Boediono verdachte te maken.
Tot ieders verrassing wees de districtsrechter Effendi Mukhtar deze eis toe, waardoor de al sinds 2008 durende zaak weer volop in de belangstelling staat en misschien wel in een stroomversnelling komt, dat wordt Effendi niet in dank afgenomen door de elite.

Ik had het net i.v.m. Setya Novanto nog over de opperrechter van het hooggerechtshof (MA) Hatta Ali, een regelrechte gangster, welnu deze Hatta Ali gaat ook over mutaties van districtsrechters, nauwelijks twee weken na de uitspraak wordt Effendi Mukhtar weg gepromoveerd.
Die ga je gegarandeerd straks op een eiland in Verwegiestan als hoofdrechter terug vinden, volgens de gangster Hatta Ali zat deze mutatie al langggggg in de planning, an me hoela Ali. Emoticon: Bye bye
Dit oprakelen van deze zaak raakt de keluarga besar van SBY, immers hij was president, hij gaf het ja woord aan bank gouverneur Boediono en hij nam in 2009 Boediono mee als vice president voor zijn tweede periode en liet Kalla die tegen het op de been houden van de bank was vallen. Emoticon: Shut up!

De huidige president Widodo heeft de macht om achter de schermen dit hele Century verhaal af te blazen, maar zo steekt hij niet in elkaar.
Als in de afgelopen maanden alles er op wijst dat SBY met zijn Partai Demokrat Widodo gaat steunen en hij trekt enkele dagen geleden ineens zijn steun min of meer in door te verklaren dat het in 2019 tijd voor een nieuwe president wordt, dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Emoticon: Confused
Dit Century bank verhaal raakt niet zo maar de elite, maar de super elite, de binnenste kring van het netwerk van SBY met een aantal super rijken en alles wordt uit de kast gehaald om de boel af te stoppen. Emoticon: Talk to the hand

Boediono heeft het voor de Century bank ook geprobeerd met de Indover bank (De Indonesische Overzeese Bank).
De Indover Bank was een volledige dochter van de Bank Indonesia, de centrale bank van Indonesië.
Beide banken zijn voortgekomen uit de in 1828 opgerichte Javasche Bank, die na de Tweede Wereldoorlog werd genationaliseerd.
De Indover bank is in 1965 opgericht als rechtsopvolger van het Nederlandse filiaal van de Bank Indonesia, deze bank had tevens een filiaal in Amsterdam, waar naar Suharto miljarden gestolen geld heeft weggesluist en waar het werd omgezet in legale bedrijven voor de familie Suharto. Emoticon: Yummie!
In 2000 tijdens het bewind van Gus Dur werd er een onderzoek ingesteld door Gus Dur naar deze bank, hij stuurde de procureur generaal Darusman en Antasari (onthou deze naam) naar Amsterdam, die onderzochten de Indover bank en hadden ook gesprekken met de Nederlandse Bank.

In 2004 werd bij wet bepaald dat de Bank Indonesia tot 2009 de tijd kreeg Indover te verkopen, logisch want een staatsbank die ook nog eens controle moet houden over banken die een eigen bank heeft is krom.
De verkoop lukte niet erg, vermoedelijk werd er ook niet zo veel moeite voor gedaan, in 2008 raakte de Indover bank in de problemen, daar had niet alleen de familie Suharto (nog steeds machtig tot zelfs vandaag) veel poen staan maar ook de superrijken, immers een bank die eigendom is van de Bank Indonesia, wat kan je gebeuren in zo'n roerige tijd. Emoticon: I love it
Boediono wilde er meer als een half miljard Euro in proppen, met de zelfde kutsmoes als bij de Century bank, domino effect het hele financiële systeem van Indonesié zou in elkaar klappen, Boediono was duidelijk onder druk gezet plus wat het hem op zou leveren. Emoticon: Blush

Boediono kreeg van Ramli Rizal die minister van economische zaken was in de regering Gus Dur ten tijde dat Darusman en Antasari in Amsterdam waren het advies met Antasari te gaan praten, die was inmiddels voorzitter van de KPK en Boediono wist in eerste instantie niet dat Antasari bij het onderzoek naar Indover betrokken was geweest.
In dit gesprek was de boodschap van van Antasari die precies wist waar de schoen wrong, als je vandaag geld overzet naar de Indover bank om hem overeind te houden, dan kom ik je morgen arresteren, oeps dacht Boediono, ze hebben me door, de Indover bank viel om, over en uit.

We spreken over 2008 enkele maanden erna flikte Boediono precies hetzelfde met de Century bank, die werd wel overeind gehouden, zodat de superrijken hun poen veilig van die bank af konden halen.
Ondertussen had de voorzitter van de KPK Antasari de Bank Indonesia onder de loep, die stond op het punt het lid van de raad van bestuur Pohan te arresteren voor het uitdelen van roomtaarten aan banken, dat schoot President SBY volledig in het verkeerde keelgat.
Antasari was een sta in de weg voor zijn keluarga besar, daarbij kwam dat Pohan de schoonvader was/is van zijn zoon Agus, Antasari kreeg bezoek van PDI kaderlid Andi Mallarangeng de latere minister van jeugd en sport die gepakt is voor corruptie, Andi bedreigde Antasari, laat Pohan en de Bank Indonesia met rust, is slecht voor je gezondheid. Emoticon: Blush

Dat was hij niet van plan, en 3 weken erna werd Antasari opgepakt voor het opdracht geven voor moord, na een showproces met rammelende in elkaar gezette bewijsvoering kreeg Antasari 18 jaar in zijn ribben geschopt. Emoticon: Angry
De man heeft jaren gestreden, zelfs een kleuter kon zien dat ie gepiepeld was en 2 jaar geleden heeft Widodo hem gratie gegeven en tot op de dag van vandaag worden de bewijzen weggemoffeld zo machtig is de SBY kliek.
Antasai was weg en Boediono had vrijspel om voor een vette beloning Century wel overeind te houden.
Nu dus weer de Century bank, de rijen zijn weer gesloten en het mechanisme van van afweer en intrige draait weer op volle toeren, de bolle huilebalk SBY heeft alweer verklaard dat er politieke motieven achter zitten, met een link naar Widodo en reken maar dat er links er rechts weer bedreigingen worden geuit. Emoticon: Yes!

Deze Indonesische Duisenberg Boediono heeft er precies een jaar gezeten toen mocht hij aan het handje van SBY meelopen, zijn opvolgster was deputy graaimuts Miranda Goeltom, die hield het slechts 3 maanden vol, toen moest ze het spinhuis in.
Boediono en Goeltom hebben onder hun bewind van de Bank Indonesia één grote honingzoete roompot gemaakt, alle bankeigenaren die voldoende contributie aan die twee betaalden mocht vrij uit die roompot lepelen. Emoticon: Yummie!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Opperrechter van het hooggerechtshof in Manado Sudiwardono

Gerechtsmaffia. Emoticon: Confused Welnee hoor, de regent van Bolaang Mongondow het slagschip Marlina Moha die al 10 jaar haar schaapjes in haar regentschap uitkneep was gepakt en veroordeeld.
Marlina ging in hoger beroep, hmmmm dacht haar zoon Aditya Moha die in de DPR zit, mijn mamsie in de bajes, dat ga ik niet leuk vinden, dus dan zoek je de opperrechter van het hooggerechtshof van Manado Sudiwardono op, die wil je wel een handje helpen hoor. Emoticon: Yes!
Wel 110.000 Sing. Dollar aftikken natuurlijk, dat dan weer wel. Emoticon: Shut up!
Maar dan heb je ook wat, dan wordt moeders gelijk vrijgelaten en voor de hoger beroeps zitting wordt dan ook wel wat geritseld.
Tja en dan krijgt de KPK een tip, misschien de districtsrechter wel die voor lul wordt gezet en haalt de KPK een rechter en een DPR lid met een heterdaadje van de straat, pffffff je mag ook niks meer. Emoticon: Blush

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Grappige is dat die Boediono altijd zo als "schoon" werd gezien Emoticon: Smile

Wat ik me trouwens afvraag Malam, hoe zit het met die Sjamsul? Die vette pad die naar Singapore is gevlucht en wat ik begrepen heb zo'n 1,2 MILJARD dollar heeft gestolen in die hele bank zaak??? Ik hoor zijn naam nooit meer?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Whoahahaha Boediono schoon, die is net zo schoon als mijn toilet die niet doorgetrokken is als ik een bruine trui heb zitten breien. Emoticon: Laugh out loud

Vetklep Sjamsul Nursalim, eigenaar van de Bank Dagang Negara Indonesia (BDNI) van origine ook een Nederlandse bank die genationaliseerd is.
Sjam kreeg in 1999 een godsvermogen van de Bank Indonesia, die vulde zijn koffer en BDNI viel alsnog om, deze bank is met nog een aantal banken toen opgegaan in de staatsbank Bank Mandiri.
Sjam is één van de rijkste Indonesische zakenlieden, hij is miljardair (Dollars) de KPK is ook bezig met de BDNI bank, maar dat schiet net als met de Century Bank niet echt op. Emoticon: Nooo

Sjam zit in Singapore en is al paar keer door de KPK opgeroepen en denkt, krijg de ploeris maar, mij maak je niks. Emoticon: Bye bye
Dat gaat het niet worden ook, er zijn zo'n 25 tot 30 families in Indonesië die de totale economie beheersen, één ervan is Sjam, overigens op de Suharto's na nagenoeg allemaal Indonesiërs met Chinese roots.
Die club is onaantastbaar, die beschermen elkaar, in tegenstelling van Indonesiërs, vandaar ook dat ik denk dat de Century bank als een kaarsje dooft. Emoticon: Yes!

Ik zie wel vaker een explosie van nieuws, onder andere in 2016 de Yayasan Supersemar van Suharto, één van de stichtingen van die meesterdief waar bedrijven verplicht werden geld in te storten voor studenten.
Dat geld ging rechtstreeks naar de Indover bank in Amsterdam die er aandelen in legale bedrijven voor kocht, de familie Suharto moest 293 miljoen Dollar aan de staat terug betalen. Emoticon: Yummie!
Alle kranten sprongen erop, de poen zat zelfs al haast in de schatkist, an me hoela, nooit meer wat van gehoord. Emoticon: Nooo

Sjam ligt op zijn Perzisch tapijt van 300.000 Dollar in zijn miljoenen villa te gillen van het lachen. Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Gaat lekker, eerst de 18 DPRD leden van Malang die verdachte zijn van smeergeld aannemen, nu heeft de KPK een verbod voor reizen naar het buitenland voor 38 verdachten van de DPRD Noord Sumatra ingesteld. Emoticon: Blush

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zag op T.V. dat die dokter deze advocaat had als zijn verdediger. Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-04-2018 15:22 Malam wrote:

[quote removed]

Voor de gene die er belangstelling voor heeft, ga er maar even voor zitten, veiligheidsriemen vast.

Het Century Bank verhaal krijgt een vieze lange staart, dit is geen kat met zeven staarten, maar een muis met zeven staarten en die staarten lopen als een puzzel overal naar toe en hebben voor zo ver ik het zie zelfs invloed op de aankomende verkiezingen.
Laat ik beginnen met de anti corrupsie beweging MAKI die een de districtsrechter had gevraagd de KPK te gelasten de Century bank fraude zaak te hervatten en de voormalige gouverneur van de Bank Indonesia Boediono verdachte te maken.
Tot ieders verrassing wees de districtsrechter Effendi Mukhtar deze eis toe, waardoor de al sinds 2008 durende zaak weer volop in de belangstelling staat en misschien wel in een stroomversnelling komt, dat wordt Effendi niet in dank afgenomen door de elite.

Ik had het net i.v.m. Setya Novanto nog over de opperrechter van het hooggerechtshof (MA) Hatta Ali, een regelrechte gangster, welnu deze Hatta Ali gaat ook over mutaties van districtsrechters, nauwelijks twee weken na de uitspraak wordt Effendi Mukhtar weg gepromoveerd.
Die ga je gegarandeerd straks op een eiland in Verwegiestan als hoofdrechter terug vinden, volgens de gangster Hatta Ali zat deze mutatie al langggggg in de planning, an me hoela Ali. Emoticon: Bye bye

Het hoge woord is er uit, de gangster Hatta Ali heeft toegegeven dat Effendi Mukhtar is gedegradeerd en naar een post ergens op Sumatra wordt verplaatst.
Volgens Ali is het niet de taak van een rechter om de KPK te gelasten mensen als verdachten aan te wijzen.
Daar kan ik mij wat bij voorstellen en het toont weer eens aan dat districtsrechters totaal niet weten wat ze wel en niet kunnen beslissen of hoe ver ze kunnen gaan. Emoticon: Nooo

Wat wel vreemd is dat Ali nu in deze precaire politieke zaak wel ingrijpt terwijl hij in 99 % van de rare beslissingen van districtsrechters de andere kant op kijkt en zelfs alle aanbevelingen van de Juridische commissie t.a.v. die rare beslissingen de prullenbak in flikkert. Emoticon: Confused
Dan zegt de gangster nog iets opzienbarends, de KPK moet maar kijken wat ze met de uitspraak doen, de uitspraak van Effendi Mukhtar is niet bindend.
Dat staat dus lijnrecht tegen alle verklaringen van de agelopen jaren waarin hij steevast zegt dat de uitspraken van districtsrechters in pre-trials opgevolgd moeten worden. Emoticon: Clown

Het altijd te laat komen van Indonesiërs komt door een fenomeen wat ze "jam karet" noemen, rubberen tijd, dat is niet het enige wat van rubber/elastiek is, met de wet (hukum) is het hetzelfde "Hukum karet" . Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De regent van Batu Bara (Noord Sulawesi) OK Arya Zulkarnain heeft 5 jaar en 6 maanden aan zijn lange jeger onderbroek, buiten dat er nog een boete is van 200 miljoen, en 6 miljard in de staatskas terug storten.
Dat zal deze 62 jarige knar maar al te graag doen, anders worden zijn bezittingen allemaal verkocht en als dat niet voldoende is dan krijgt hij alsnog een bonus van 2 jaar.
In het kielzog van OK ook nog een hele kudde bestuursambtenaren die hem gezelschap mogen houden, zo kom je langzaam toch zeker van doe ouwe stelende knarren af, nog niet voldoende maar het begin is er. Emoticon: Blush

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik had hier boven het Century bank verhaal uit de doeken gedaan.
Vandaag deed de voormalige vice voorzitter van de KPK Bibit Samad Rianto er een vies schepje bovenop, die is er van 2009 tot 2011 mee bezig geweest.
Politieke interventie en bedreigingen aan het adres van de KPK, tevens gebeurden er allerlei rare ongevalletjes/vernielingen ze lieten de KPK geen moment met rust volgens Bibit.
Het zal niet meevallen deze zaak uit te pluizen, heel ingewikkeld en politiek zeer gevoelig, Bibit is er twee jaar mee bezig geweest en was geen steek verder gekomen. Emoticon: Nooo

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

We waren het al gewend.
Maar dit jaar worden we extra verwend.
Ze pakken de één na de andere regent.

De regent van Mojokerto Mustofa had al een tijdje het boze oog van de KPK op zich gericht, afgelopen vrijdag werd tijdens een huiszoeking ook nog 6 luxe auto's en een schuur vol jetski's in beslag genomen, dus het was een kwestie van tijd, vanmorgen ging ie dus na verhoor naar de bajes, wat je inmiddels haas wel het regentengasthuis kan noemen. Emoticon: Yes!
Het regent nog al fors in Jakarta op dit moment, misschien kan de KPK een van die waterscooters gebruiken om tijdens overstromingen corrupte regenten naar de bajes of rechtbank te brengen. Emoticon: Wink
Mustofa gaat voor twee dingen, incasseren van steekpenningen voor het afgeven van vergunningen voor zendmasten en fee uit projecten en wegenbouw, zonder kerst was het toch, ho ho ho lever alles maar in bij de regent van Mojokerto. Emoticon: Worship
Met hem nog 4 anderen te loel, het is trouwens zo wie zo een pleuris bende daar, half vorig jaar was er al een heterdaadje, toen gingen een aantal DPRD leden, particulieren en de burgemeester van Mojokerto, het bestuur daar is nu villedig onthoofd. Emoticon: Devil

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 25-04-2018 13:51 madrotter wrote:
Grappige is dat die Boediono altijd zo als "schoon" werd gezien Emoticon: Smile

Wat ik me trouwens afvraag Malam, hoe zit het met die Sjamsul? Die vette pad die naar Singapore is gevlucht en wat ik begrepen heb zo'n 1,2 MILJARD dollar heeft gestolen in die hele bank zaak??? Ik hoor zijn naam nooit meer?

Je haalde het aan, als je het over de duivel hebt dan trap je hem op zijn staart Madrotter, dit verhaal van Sjamsul Nursalim gaat nu van start. Emoticon: Nice
Sjam is is één van de rijkste mannen van Indonesië (volgens Forbes) en zit (nog) hoog en droog in Singapore, hij was eigenaar van de Bank Dagang Nasional Indonesia (BDNI) die onder valse voorwendsels op poten werd gehouden in 2004.
In die zaak is Arsyad Temenggung die hoofd van het Agentschap Structurering Banken was in december 2017 opgepakt, er zijn ondertussen 92 getuigen gehoord, Sjamsul is 3 keer opgeroepen door de KPK maar denkt krijg de kolere maar. Emoticon: Bye bye
Volgens een onderzoek van de staatsaccountant heeft deze grap de staat 4,58 biljoen Rupiah gekost, tegen de koers van toen plus minus een half miljard Dollar. Emoticon: Blush

Sjamsul rukte de bank leeg en die viel alsnog om, althans hij is met nog een stel failliete banken opgegaan in de Mandiri Bank, ook hier had de gouverneur van Bank Indonesia en later vice president Boediono een belangrijke rol in. Emoticon: Yes!
Voorlopig is het zo dat als Dagobert Duck (Sjamsul) een poot op Indonesische bodem zet dat hij dan gelijk wordt opgepakt, dat staat al vast.
Nu is de zaak van de BDNI naar de rechter gegaan en gaat het proces beginnen, dan komt ook gelijk de rol van Dagobert Sjam vast te staan met keiharde bewijzen erbij. Emoticon: Wink
Niet dat ze hem dan hebben, want wat haast niemand in Indonesië weet, Indonesië heeft nog steeds geen uitleveringsverdrag met Singapore Emoticon: Nooo Dat werd duidelijk toen de corrupte voorzitter van de Kamer van Koophandel Nyalla 3 jaar terug was gevlucht voor de KPK, die werd er uit gezet omdat hij een verlopen visum had want uitleveren deden ze niet.

Zo'n verdrag is ooit bij een overleg op Bali opgetuigd en getekend door Singapore, maar Indonesië heeft dat nooit ondertekend, dat is nooit door de DPR gekomen, tja die gaan hun toevluchtsoord weggeven, an me hoela. Emoticon: Talk to the hand
Aan de andere kant zouden ze hem bij verstek kunnen veroordelen, al hoe wel ik dat nog nooit gehoord of gelezen heb in Indonesië, die 4,58 biljoen moet ook geen probleem zijn, Sjamsul heeft namelijk een zaken imperium in Indonesië waar ze beslag op kunnen leggen. Emoticon: Yes!

Niet dat dit gaat gebeuren want de rijken hebben nog steeds hun zaakjes beter in orde als de gerechtelijke instanties als je leest dat de Indonesië Corruption Watch (ICW) vandaag bekend maakte dat in 2017 van het totale staatsverlies door corruptie slechts 4,91 % via de rechter is teruggekomen in de staatskas. Emoticon: Angry
De rechters verdommen het nog steeds om bij de veroordeling het totaal geroofde bedrag terug te laten betalen, ook als de aanklager dat in zijn eis opneemt, ra ra hoe kan dat. Emoticon: Confused
Het is nog steeds zo dat iemand 10 miljard rooft en daarvoor 6 jaar en 500 miljoen boete krijgt en klaar is Kees, dan zit je volgens mij te slapen. Emoticon: Yeah right!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 30-04-2018 15:13 Malam wrote:
We waren het al gewend.
Maar dit jaar worden we extra verwend.
Ze pakken de één na de andere regent.

De regent van Mojokerto Mustofa had al een tijdje het boze oog van de KPK op zich gericht, afgelopen vrijdag werd tijdens een huiszoeking ook nog 6 luxe auto's en een schuur vol jetski's in beslag genomen, dus het was een kwestie van tijd, vanmorgen ging ie dus na verhoor naar de bajes, wat je inmiddels haas wel het regentengasthuis kan noemen. Emoticon: Yes!
Het regent nog al fors in Jakarta op dit moment, misschien kan de KPK een van die waterscooters gebruiken om tijdens overstromingen corrupte regenten naar de bajes of rechtbank te brengen. Emoticon: Wink
Mustofa gaat voor twee dingen, incasseren van steekpenningen voor het afgeven van vergunningen voor zendmasten en fee uit projecten en wegenbouw, zonder kerst was het toch, ho ho ho lever alles maar in bij de regent van Mojokerto. Emoticon: Worship
Met hem nog 4 anderen te loel, het is trouwens zo wie zo een pleuris bende daar, half vorig jaar was er al een heterdaadje, toen gingen een aantal DPRD leden, particulieren en de burgemeester van Mojokerto, het bestuur daar is nu villedig onthoofd. Emoticon: Devil

Het gaat hartstikke goed in Mojokerto, hadden ze vorige week al 6 auto's, 2 motoren en 5 jetski's in beslag genomen van de roofregent Mustofa, enkele dagen geleden kwam er ook nog een tropische verrassing uit de kast bij zijn ouders rollen. Emoticon: Yummie!
Rp 3,7 miljard, dat is een slordige 230.000 Euro, je moet je voorstellen dat de KPK onderzoekers zo'n kast opentrekken wat ze dan vinden, 3,7 miljard in biljetten van 50 en 100.000 zijn meer dat 50.000 biljetten, allemaal in pakketten in plastic tasjes, bingoooo. Emoticon: Worship
Gisteren maakten ze nog eens een klapper, er kwamen nog eens 16 auto's voor de dag. Emoticon: Yes!

Dan hadden we gisterenavond ook weer een heterdaadje waarbij een lid van het rovershol DPR is opgepakt, het schijnt de afgevaardigde van West Java van de PDI te zijn, vermoedelijk is het Amin Santono en met hem nog 8 boefjes. Emoticon: Devil
Amin Santono is lid van commissie XI die over geldzaken/begrotingen gaat en de voorzitter van commissie XI is, ja ja flapperdeflapperdeflap hij weer, Melchias Markus Mekeng. Emoticon: I love it
Die neemt tegenwoordig overal waar hij naar toe gaat een tasje met een schoon overhemd en onderbroeken mee, die kan namelijk elk moment worden opgepakt voor zijn aandeel in de e-KTP roof, waar hij 1,4 miljoen Dollar heeft gescoord. Emoticon: Shut up!
De persconferentie zal straks wel volgen, die roofridders zijn gisterenavond opgepakt en de KPK heeft dan 24 uur om uit te zoeken wie naar huis mag en wie in een mooi oranje vestje wordt gehesen.

In Malang heeft de Minister van Binnenlandse zaken als een raket een mouw aan moeten passen door een paar plaatsvervangende voorzitters van de DPRD te installeren.
Er gebeurde namelijk geen reet meer sinds de burgemeester Moch Anton en 19 DPRD leden door de KPK zijn opgepakt. Emoticon: Blush

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Malam Minggu (zaterdagavond) dan staat in Indonesië alles op een laag pitje, dan gaan Indonesiërs massaal naar buiten, de avond van de week, zelfs de gekte van de persmuskieten is dan geluwd ook die gaan dan windowshoppen. Emoticon: Yes!
De steden zijn dan propvol, mensen die uit eten gaan en de jongelui die gaan mezen of beter bekend onder sjansen, dan zijn er ook vaak festiviteiten in de stad, dan liggen er zelfs geen tientallen persmuskieten op de stoep van de KPK. Emoticon: Yeah right!

Doet me denken aan de zaterdagavonden toen ik nog een reethaar van een jaar of 10 was, de avond bij uitstek, met pa en ma voor de zwartwit tv, kijken naar "Je neemt er wat van mee" van Theo Eerdmans met Maud van Praag. Emoticon: Shiny
Dan kregen we een glaasje vruchtenlimonade van Riedel, waar ik lang mee deed omdat ik het weg lepelde met een theelepeltje onder het olienoten pellen, nostalgie, we staken allemaal de pleurismoord van de armoe, maar ik kijk er met plezier op terug. Emoticon: Blush

In Indonesië wordt er nog steeds waarde gehecht aan Malam Minggu, hoe kom ik daarop, ik zat met smart te wachten op de persconferentie van de KPK, waar je doordeweeks een explosie ziet in de media, vond ik nu één berichtje van deze persconferentie om 21,15 uur.
Het blijkt inderdaad Amin Santono te zijn uit het rovershol DPR, die heeft zitten kloten in de herziening van de begroting 2018 voor de regio West Java waar hij vertegenwoordiger voor is, met hem zijn het Hoofd van de afdeling financiering voor huisvesting van het Ministerie van Financiën en twee particuliere aannemers veilig opgeborgen. Emoticon: Bye bye
Tevens heeft de KPK 1,9 kg goud, 1,8 miljard Rupiah, 63.000 Singapore Dollar en 12.500 Dollar in beslag genomen, als particuliere aannemers van staatsprojecten dit soort gigantische bedragen voor omkoping over hebben, kan je afleiden hoeveel er geroofd wordt als zo'n begroting daadwerkelijk wordt toegekend en gerealiseerd wordt. Emoticon: Blush

Morgen zal er wat meer loskomen van de enkele persmuskieten die op zondag werken, maandag breekt de hel weer los als de hele meute zich er op stort. Emoticon: Yummie!
De PDI heeft Santono gelijk uit de partij geschopt en tracht hem als DPR lid uit te stuffen, dat is niet zo gemakkelijk bij ambtenaren, als je nagaat dat Novanto al helemaal klaar is en al in Sukamiskin zit, is hij nog steeds niet als voorzitter van de DPR geschrapt en krijgt nog netjes elke maand zijn salaris. Emoticon: Confused

Een nieuw fenomeen in corruptieland, gouden munten lekker gemakkelijk, 1,9 kg aan gouden munten, past makkelijk in een klein diplomatentasje maar je hebt wel gelijk 1,2 miljard te pakken. Emoticon: Yummie! Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De media is toch nog ondanks Malam Minggu wakker geworden en maken er nu ook melding van, die smeerlappen in de DPR worden steeds voorzichtiger, de KPK was al sinds december bezig met Santono. Emoticon: Yes!
Het is één grote boevenbende, je kan alleen in de DPR, wat je moet zien als het huis van afgevaardigen in Amerika waar senatoren voor een staat worden gekozen (in Indonesië voor een regio) als je bekend bent in de regio (elite dus) kiezers kan krijgen/kopen en er een politieke partijen achter gaan staan, maar dat kost ook geld. Emoticon: Blush
Agus de metselaar heeft geen naamsbekendheid, geen geld dus daar stapt geen één partij in, zo blijft het een vicieuze cirkel binnen de regio elite. Emoticon: Angry

Die zijn over het algemeen al behoorlijk rijk en zitten echt niet te wachten op die paar pleuris centen die ze in de DPR krijgen, die hebben duidelijk andere bedoelingen en zeker niet het beter maken van Indonesië of hun regio. Emoticon: Nooo
Ze hebben vaak maar één belang, projecten voor hun regio promoten om mooi weer te spelen bij hun kiezers in de regio en daar fee van krijgen of via hun bedrijven of vriendjes er wijzer van te worden. Emoticon: Yummie!
Een door en door rot politiek systeem, waar mensen (Jan met de pet) die het echt goed menen met hun land en bevolking totaal geen kans krijgen. Emoticon: Nooo
Sinds Suharto en zijn club (Dat waren de enige die mochten stelen) is het na de reformatie en decentralisatie volledig uit de klauwen gelopen, alles en iedereen loopt nu van elkaar te stelen mits je maar in de elite club zit en 2017 was een absoluut top jaar en het wordt nog steeds erger, waar en hoe gaat dit eindigen. Emoticon: Confused

Ik heb het de afgelopen jaren keer op keer in mijn prietpraat op dit forum geschreven, Indonesië is nog steeds het enige land in Z.O Azië waar mensen onder de armoede grens nog steeds stijgt.
Ondanks de enorme natuurlijke rijkdommen van het land, het IMF en de Wereldbank kunnen waarschuwen wat ze willen dat het verschil tussen rijk en arm inmiddels schandalige vormen heeft aangenomen, de elite heeft er gewoon schijt aan. Emoticon: Bye bye
Tot het klapt natuurlijk, vroeg of laat gaat dat gebeuren, dan ontstaat er een tweede Venezuela, wat voor hoe ik er tegen aan kijk binnen twee jaar aan totale anarchie ten onder gaat. Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oeps Amin Santono blijkt een ijverige spaarder te zijn, dan hebben we het over de rapportage van rijkdom/bezittingen aan de KPK, die bestuurders verplicht zijn te doen. Emoticon: Blush
Op 1 augustus 2010 aan het begin van zijn roofbaan in de DPR, rapporteerde Amin een vermogen van 668.000 Euro, 40 maanden erna op 1 decemder 2014 toen hij aan zijn tweede termijn als DPR rover begon was Amin inmiddels miljonair geworden met een vermogen van haast 1,1 miljoen Euro. Emoticon: I love it
Als Amin de afgelopen 41 maanden net zo voortvarend te werk is gegaan als de 40 maanden er voor, waar het gezien het smeergeld wat hij afgelopen vrijdag kreeg op lijkt dan heeft Amin nu zo'n slordige anderhalf miljoen Euro in zijn koekjestrommel zitten. Emoticon: Yummie!
Dan hebben we het nog niet over de tonnen die hij waarschijnlijk weg heeft gesluisd (meestal Singapore) een geliefkoosd spelletje van de DPR ridders om uit het zicht van de KPK te blijven. Emoticon: Shut up!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 05-05-2018 12:10 Malam wrote:

Het gaat hartstikke goed in Mojokerto, hadden ze vorige week al 6 auto's, 2 motoren en 5 jetski's in beslag genomen van de roofregent Mustofa, enkele dagen geleden kwam er ook nog een tropische verrassing uit de kast bij zijn ouders rollen. Emoticon: Yummie!
Rp 3,7 miljard, dat is een slordige 230.000 Euro, je moet je voorstellen dat de KPK onderzoekers zo'n kast opentrekken wat ze dan vinden, 3,7 miljard in biljetten van 50 en 100.000 zijn meer dat 50.000 biljetten, allemaal in pakketten in plastic tasjes, bingoooo. Emoticon: Worship
Gisteren maakten ze nog eens een klapper, er kwamen nog eens 16 auto's voor de dag. Emoticon: Yes!

Zoooo ze zijn lekker aan het opschonen in Mojokerto, vandaag moest de burgemeester van de stad Mojokerto op de thee bij de KPK, na de thee kreeg hij gratis een oranje hesje en werd overgebracht naar het hotel waar rats, kuch en bonen op de menukaart staat. Emoticon: Yummie!
Kan ie lekker effe nakletsen met de regent Mustofa over die mooie tijd met gevulde brandkast ten koste van de Mojokertonezen. Emoticon: Yeah right!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hoplaaaa ze hebben schijnbaar voor de verandering weer eens een regent te pakken.
Dirwan Mahmud, de regent van Zuid Benkulu is zonet door de KPK gearresteerd, ook zijn echtgenote en enkele particulieren, er zou ook een geldbedrag in beslag zijn genomen.
Ze worden overgebracht naar Jakarta en de KPK heeft 24 uur de tijd om te bepalen wat er gaat gebeuren, morgen rond deze tijd een persconferentie.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Persconferentie heeft plaats gevonden, Dirwan is te loel, ook zijn skatje waar hij de echtelijke sponde mee deelt Hendrati is in een oranje vestje gehesen. Emoticon: Blush
Voorts nog een nicht van Dirwan die hoofd van een gemeentelijke dienst is Nursilawati en natuurlijk de geldgever Juhari, die er 15 % voor over had om het project te verwerven. Emoticon: Yummie!
Op naar de volgende regent. Emoticon: Worship

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het lijkt de moppentrommel wel, tijdens de bankencrisis in 1998 kreeg de bank Modern hulp van de Bank Indonesia, de directeur-eigenaar van die bank Samadikun Hartono dacht pik je deel. Emoticon: Yummie!
In 2002 werd Hartono aangeklaagd, in 2003 kreeg hij in hoger beroep 4 jaar gevangenisstraf en 169 miljard terug betalen aan de staat, dat zag Hartono niet zitten en hij trok aan zijn stutten. Emoticon: Bye bye
Pas in 2016 kregen ze hem weer in het vizier, hij zat in China, hij werd tijdens de Formule 1 in Shanghai gearresteerd en uitgeleverd aan Indonesië. Emoticon: Worship
In 2016 maakte Hartono de eerste trek van 42 miljard over naar de staat, in 2017 nog eens 40 miljard, vanochtend verschenen zijn medewerkers op het hoofdkantoor van Bank Mandiri om het restant van 87 miljard (5,4 miljoen Euro) te brengen, cash. Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Voormalig regent Raja Bonaran Situmeang van Tapanuli Tengah die de opperrechter van het constitutionele hof Akil had omkocht en daar 4 jaar voor kreeg hebben ze nu ook voor een ander feit aan zijn ballen. Emoticon: Nice
Meneer zat in de verkoop van ambtenaren baantjes, al naar gelang de plek in de organisatie moesten ambtenaren 120 tot 150 miljoen betalen, zo verzamelde meneer een slordige 3,5 miljard, dus meneer plakt er na zijn vier jaar nog een verlenging aan vast, overigens is dat nog steeds een spelletje wat burgemeesters en regenten spelen. Emoticon: Yes!
Toen ik de foto van de vuinisbak Raja zag moest ik ogenblikkelijk aan een andere persoon denken. Emoticon: Wink

Het had zijn tweelingbroer in blanke versie kunnen zijn, Bromsnor uit Swiebertje. Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

60,549,168 topic views - 227,651 posts - 13,619 topics - 19,296 members - last post @ 18-08-2018 14:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

104,085,282 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com