indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

In Nederland gooien ze je tent dicht voor een jaar meestal, afgesneden keel agent zullen ze m wel helemaal dicht gooien, maar alleen de tent waar iets gebeurd is, collectieve straffen is meer een Noord Koreaanse methode lijkt mij....

Wat aan passen betreft, voor zo'n beetje elke circle k shop zitten altijd wel wat jongeren te drinken... ik kan alleen maar over bandung spreken want dat is waar ik zit, maar alcohol consumptie gaan ze echt niet meer terug draaien en gevolg van hun idiote alcohol beleid is dat meer en meer mensen sterven door foute, zelfgemaakte brouwsels....

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 12-01-2014 08:20 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Je slaat de spijker op zn kop AM. De gemiddelde Indonesier waardeert het veel meer als iemand zichzelf blijft dan dat men going native gaat. Deze discussie is jaren geleden al eens gevoerd: ten koste van je eigen aard, achtergrond, cultuur en karakter aanpassen, of zichzelf blijven maar wel respect tonen naar de andere cultuur.
De gemiddelde Indonesier is zeer trots op zijn eigen etnisch-culturele achtergrond en verwacht ook dat een buitenlander zondermeer trots is op diens cultural background . Men vindt een buitenlander zelfs ridicuul als die teveel going native gaat.......hoewel men weer te beleefd is dit te zeggen of te laten blijken. Zo zijn er vele buitenlanders in de waan dat ze zich "juist" gedragen door zowel qua uiterlijk als gedrag zoveel mogelijk de natives na te apen terwijl ze alle respect reeds hebben verloren bij de autochtone bevolking (zonder dit door te hebben).

Wat een ongelofelijke domheid hier weer. Wat een ongelofelijke hardheid, veroordelings mentaliteit, elkaar weer lekker afmaken, en wat een kortzichtigheid. We begrijpen helemaal niets meer van het woord respect. Heeft niets met 'cultuur' te maken, dat gezuip. Of het stiekum is of niet. Lekker zo jongens (meid)... lekker sfeertje hier weer.
Enzovoort, jullie doen maar. Goed LEZEN trouwens is ook een KUNST!! Emoticon: Party! Emoticon: Laugh out loud

Your attitude determines your altitude

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 12-01-2014 09:27 Keduadam wrote:

[quote removed]

Goed LEZEN trouwens is ook een KUNST!! Emoticon: Party! Emoticon: Laugh out loud

Ah, je weet het Keduadam? Maar je kan het blijkbaar niet. Niet erg joh, kan je leren.

Ik sta er steeds versteld van, dat je, ondanks dat je al zolang in Indonesië woont, zo weinig van dit land begrijpt.

Als er in 1 café iets gebeurt, pak je als politie die zaak en/of klanten aan, niet de hele stad. Het lijkt wel of keizer Nero uit zijn graf herrezen is.

Wat is er mis met alcohol. Ik heb gisterenavond 2 borreltjes gedronken. Niet om dronken te worden, enkel voor de smaak. Moet kunnen, toch. Emoticon: Yes!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

[quote removed]

Wat een ongelofelijke domheid hier weer. Wat een ongelofelijke hardheid, veroordelings mentaliteit, elkaar weer lekker afmaken, en wat een kortzichtigheid. We begrijpen helemaal niets meer van het woord respect. Heeft niets met 'cultuur' te maken, dat gezuip. Of het stiekum is of niet. Lekker zo jongens (meid)... lekker sfeertje hier weer.
Enzovoort, jullie doen maar. Goed LEZEN trouwens is ook een KUNST!! Emoticon: Party! Emoticon: Laugh out loud

Niks met cultuur te maken?

Wie heeft het hier over hoe dom kun je zijn Emoticon: Confused

Mijn god inzicht hebben waar je over praat is ook een kunst

Ga alsjeblieft er even bij stil staan wat je zegt Emoticon: Bye bye

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-01-2014 07:04 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
Gewoon bier vind ik bitter en vies , soms neem ik bruin bier , dus heb nooit meer gewone bier gedronken, nu nipte ik likeur en campari, af en toe voor de smaak.
Nou snap ik er niks meer van. Campari is toch ook bitter. Nog veel erger dan bier….

[quote removed]
2.Ik vind terecht en verstandig dat ke2dam probeert aan te passen aan zijn omgeving , dat doe ik ook in Nederland.
aanpassen aan de omgeving is iets anders dan je zelf dingen onthouden die je anders wel zou doen (en die in dit verhaal ook heel goed zouden kunnen)

[quote removed]
3.De Batakkers, Toraja, Menado etc die andere eetgewoonten hebben kunnen vrij " hun gerechten "eten en hun drank drinken.
En dus kunnen “wij” dat ook waarmee je jezelf niet in allerlei bochten wringt.

[quote removed]
Zo lang ze geen overlast bij hun buren veroorzaken .
Maar dat is ook logisch , toch ?
Ik denk dat u zelf toch ook wel ook de wanna be moslims (sorry dat ik het zo zeg) tegen bent gekomen die van zattigheid niet meer uit hun ogen kunnen kijken ergens in de backstreets van Java en sembunyi2. Om ‘m flink te raken hoef je geen Batak, Toraja of Minahasa te zijn.
Nog maar een paar dagen geleden in Tahuna op Sangihe werd er rijkelijk drank geschonken uit de Philipijnen, gejoget op karaoke en de volgende dag een sura uit de Koran. En dat moet kunnen. We zijn allemaal maar mensen. Vorige week de filmcrew van TV One in het hotel met een lel vaneen fles cap tikus (arak). Ze zaten te smullen.Twee ervan moslim. Moet ook kunnen. Overlast? Nah ja het was gezellig zullen we maar zeggen ;-).

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 12-01-2014 07:04 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

2.Ik vind terecht en verstandig dat ke2dam probeert aan te passen aan zijn omgeving , dat doe ik ook in Nederland

Dank je wel Surya, maar probeer maar eens iets uit te leggen aan sommige ontzettende ego personen hier, bules met hun hufterig, hoogmoedig en onaangepast gedrag... Emoticon: Yes!
Dus voor mij mag je best wat rechtstreekser zijn hoor, maar dan nog... of ze iets vatten van de mindset in dit land, in Bandung in dit geval, is nog de vraag. Emoticon: Blush

Your attitude determines your altitude

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 12-01-2014 11:16 Keduadam wrote:

[quote removed]

Dank je wel Surya, maar probeer maar eens iets uit te leggen aan sommige ontzettende ego personen hier, bules met hun hufterig, hoogmoedig en onaangepast gedrag... Emoticon: Yes!
Dus voor mij mag je best wat rechtstreekser zijn hoor, maar dan nog... of ze iets vatten van de mindset in dit land, in Bandung in dit geval, is nog de vraag. Emoticon: Blush

Zegt de Belajar aneh Emoticon: Worship

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik vind het altijd fascinerend hoe de mens zo ver kom, met zijn uitlatingen en is hier een persoonscrisis of beter geschreven een intentietijd crisis het voor de hand liggend.
Het intelligentie pijl, opleidingen en de voorgeschiedenis hier een belangrijke rol in kan spelen ,zou je denken ,als je de berichten je toekomen van psygiatrie bureau's.
Ze zich mengen in een of ander vorm, het ontleden in het verleden, het de veroorzaker kan zijn van vreemde menselijke handelingen.
Dat sommige mensen zich vastbijten aan een geestelijk figuur en daarmee aan de haal mee gaat.
Dat al is een diepgaande vraag en enorm studies die je moet ondergaan, aan waarom zo iemand zo wil leven en ook zo anderen er mee willen opzadelen.
Zo is alles tot heden, een ongelooflijk kloof ontstaan, in het heden en verleden.
Bijzonder is dat de mens zich eigen zo vermoeid maak en zich het leven laten veraangenamen, met de middelen die er zijn, zodat je kan genieten, zoals je dat zelf wil invullen.
Heb gisteravond lekker gedanst en gedronken en ben vannacht als een blok in slaap gevallen.
Wat wil je nog meer.................. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie! Emoticon: Yeah right!

Weet je waar ik mij thuis zou voelen, in Duitsland waar mijn voorouders vandaan komen
Proost

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-01-2014 08:20 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Je slaat de spijker op z'n kop AM. De gemiddelde Indonesier waardeert het veel meer als iemand zichzelf blijft dan dat men going native gaat. Deze discussie is jaren geleden al eens gevoerd: ten koste van je eigen aard, achtergrond, cultuur en karakter aanpassen, of zichzelf blijven maar wel respect tonen naar de andere cultuur.
Ik ben door bijna dagelijkse contact met mensen van allerlei allooi (en "slechts 3 maanden per jaar) veel meer te weten gekomen dan bijvoorbeeld een jaar of 10, 15 geleden.
Mijn uitgangspunt is: leuk dat “jullie” een cultuur hebben, adat en zo en die wil ik graag leren kennen maar ik ben ook nog iemand, kom ook nog ergens vandaan. Ik had gistermiddag een taxirit van 2,5 uur! Dus tijd genoeg om het over vanalles te hebben. De taxichauffeur kende me nog van vorig jaar toen hij me in alle vroegte naar het vliegveld bracht (hoe is het mogelijk met 550 units hier). Ik vertel ook vaak vanuit mezelf hoe het in Nederland gaat, maakt niet uit waar het over gaat, ook over gewaagde onderwerpen (je hebt snel in de gaten wat iemand “aankan”). Mensen hier zijn er heilig van overtuigd dat het in Nederland beter is. Ik vertel ze vaak dat niet zozeer een kwestie van goed of slecht is maar vooral anders. Maar net wat je gewend bent. Ik leer van hen en zij van mij (dat laatste hoop ik dan maar).

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Prachtig Anne-Miek het vertellen en hen die beeld die ze van Nederland hebben, voorgoed uit te bannen en ze uit te leggen, dat het niet zo rozengeur en maneschijn is.
Ik heb jaren geleden in het ziekenhuis gelegen in Indonesië en die zusters die vroegen er ook naar, hoe is het in Nederland allemaal geregeld.
Heb ik ze uitgelegd, dat veel verplichtingen zijn opgelegd en dat daar enorm hoge prijskaartje aan vast zat.
Dat ze beter in Indonesië af waren, dan in Nederland, want de kosten,de prijs heb ik hen uitgelegd, blijft er net genoeg over, voor om te eten.
Dat de verpleegsters hard moesten werken en dat er in de nachtdienst maar twee personen zaten, die de hele afdeling moesten runnen.
Je had ze eens moeten horen, neen dan blijf ik liever maar hier, want we zijn met meer mensen op de afdeling en als je dan ook nog weinig overhoud, hebben wij het hier beter zegde ze toen ........ Emoticon: Yeah right!
Het is maar om hen een spiegel voor te houden en die beeldvorm weg te nemen.... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

[quote removed]

Nou ja, nou breekt mijn klomp. Wat is dit nou weer? Wiens domheid? Welke hardheid? Welke kortzichtigheid? Wie begrijpt niets? Wie de schoen past trekke hem aan. Sorry, maar wat een ongelooflijke arrogantie.
Ik had wel weer één of andere grove reactie verwacht van dhr. Dubbeldam (mijn topic "De huidige houding van alles moet maar kunnen worden gezegd" was aan dit soort personen gericht) maar dit slaat toch alles. Wat een immense bord en plaat voor de kop.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-01-2014 11:16 Keduadam wrote: Dank je wel Surya, maar probeer maar eens iets uit te leggen aan sommige ontzettende ego personen hier, bules met hun hufterig, hoogmoedig en onaangepast gedrag... Emoticon: Yes!
Nogmaals een ongelooflijke arrogantie en grofheid (zie wederom mijn topic "De huidige houding van alles moet maar kunnen worden gezegd" ), maar dit slaat werkelijk alles.
Onze Madrotter ken ik persoonlijk en weet donders goed waarover het gaat; meer dan Keduadam kan bevroeden. Maar daar ging het niet eens over; het ging over zijn mening m.b.t. aanpassen en in hoeverre. Maar laat maar, met dit soort type PVV-ers valt niet te praten, dat heb ik al ondervonden.
Laten we maar terugkeren naar de rode draad; dit is zinloos.

simpati
User
spacer line

Treurig dat weer een voor mij zeer interessant topic naar de klote wordt geholpen!

spacer line  

On 12-01-2014 11:16 Keduadam wrote:

[quote removed]

Weet dat het moeilijk is , maar niet bevorderlijk voor de topic.
Ik ben binnenkort (inshaallah) in Bandung .
Mss kunnen we samen kopi drinken( of bandrek/bajigur).
T.z.t zal ik mijn hape nr hiero geven, voor het geval dat iemand mij wil ontmoeten.
Ik heb "veel" prive contacten met lezers , leden , oud leden.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. A.M Campari is ook bitter , maar smaakt anders dan bier (vind ik vies , behalve bruin bier-hoogstens een halve flesje ) Ben geen bierdrinker.
Over het nippen aan alcohol(bier) tijdens "beslote": feesten in Jakarta kan ik alleen melden dat het bier niet echt rijkelijk aanwezig is , en geen MiRas.
Sommige vrienden kunnen soms krijgen via "relaties" .
Vergeet niet we zaten toen nog in de SMP-SMA tijd.
Soms hoorden we dat er ganja gerookt werd , uit Atjeh te verkregen.
Ken wel een paar buurjongens die af en toe ganja sigaretten roken .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 12-01-2014 13:55 schreef simpati:
Treurig dat weer een voor mij zeer interessant topic naar de klote wordt geholpen!

Jammer Jan maar ze zijn ook zo eigenwijs zoals Y-B ook schreef een plank, bord, plaat voor hun kop.
Daar zou je nog door kunnen komen, misschien met een boormachine, maar hier is echt gepantserd glas, daar kom je niet door heen............ Emoticon: Stupid Emoticon: Confused Emoticon: Cry

spacer line  

On 12-01-2014 11:31 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Mensen hier zijn er heilig van overtuigd dat het in Nederland beter is. Ik vertel ze vaak dat niet zozeer een kwestie van goed of slecht is maar vooral anders.

Ik heb ook mijn jaarlijkse ervaringen als Orang Turis in zijn eigen land , hoogstens 1 maand per jaar met soms uitschieters van 5-6 weken.

Eerlijk gezegd ga ik niet met zo maar in gesprek met een taxichauffeur, een Satpam of Parman met d kupluk.
Geen zin en geen tijd .

Dat de mensen daaro verkeerde voorstellingen hebben over hoe goed de toean/nyonya's hebben is ook te wijten aan de verkeerde signalen van de Orang Turis.
Ooit heb ik iets meer dan 2-2,5 uur gezeten in een taxi in Jakarta , en in gesprek kwam.
Over de politiek in Indonesia.
Hotperdom, ik werd bijna van de tafel geveegd , zo goed was hij , in discussie en inhoudelijk.
Hij was waarschijnlijk een Moslim activist met goede opleiding ( veel werkloze academici) .
Voor" Parman met de kupluk" is het een feit dat er geen arme mensen zijn in Eropa(in onze verhaal , in Belanda).
Tot dat ik haarfijn vertelde wat een de gemiddelde Belanda of Jerman mensen verdiende .
Vaak geef ik mijn eigen situatie als voorbeeld.
En hoeveel heb ik over na het betalen van hypotheek, schulden aan creditcardmaatschappijen , afbetaling van de auto , het betalen van benzine, internet-telefoon,krante etc .
Uiteindelijk , betul pak , en toch kan u en ibu jaarlijks met pakansi.

Een taxi supir in Ollanda hoef bijna geen zorgen te maken of ze het eind van de mand kunnen halen of niet, of ze de ziekenhuis of zorgkosten niet kan betalen.
Zijn kinderen gaan gewoon naar de lagere, middelbare scool, zelfs universiteit als ze voldoende kapaciteit hebben.
Kan best voorstellen dat een taxi supir uit Jakarta graag taxi chauffeur wil worden in Amsterdam.
Veel van de supir mobil rental(huurauto's) die met bapak ( moa dus Emoticon: Wink ) mee willen , desnoods op mijn zolder bivakkeren .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Daarom ga ik dit soort gesprekken zoveel mogelijk uit de weg Surya.
Het is verdomd moeilijk om de situatie uit te leggen, mensen denken dat iedereen rijk is in Nederland en voor iemand die naar Indonesië gaat is dat misschien ook wel zo.

Vaak willen ze weten hoe duur de vliegreis is, via een omweg natuurlijk, ze beginnen met hoe lang het vliegen is Emoticon: Wink
Ga even uit van 700 Euro voor een retourticket maal 2, dat is dik 23 miljoen Rupiah.
Dat is een heel knap jaarsalaris voor een arbeider in Indonesië probeer dan nog maar uit te leggen dat je heel voorzichtig met geld om moet gaan Emoticon: Blush

Ik hou me maar zoveel mogelijk op de vlakte, met mijn pensioentje enkele maanden naar Indonesië gaan omdat het leven daar veel goedkoper is als in Nederland gaat er nog het beste in. Emoticon: Yes!

Zinloos om uit te wijden, Indonesiërs kunnen ook rekenen, voor je het weet krijg je de opmerking dat je op dit moment 40 % meer voor je Euro krijgt t.o.v. enkele maanden geleden.
Dan sta je met je broodmolen vol tanden Emoticon: Shut up!

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Ik blijf ook zoveel mogelijk op de vlakte, maar sommigen willen ook weten wat ik verdien. Met mensen die ik heel goed ken, praat ik er dan wel eens over. Als ze mijn salaris horen vallen ze steil achterover. Dan vertel ik ook wat alles kost: 30.000 IDR voor een brood, bijvoorbeeld, of wat een liter benzine kost, of de huur van een woning. Die bedragen zijn voor hen zo gigantisch, dat kunnen ze nauwelijks bevatten.

En wanneer ik vertel hoeveel belastingen we betalen, dan is het hek helemaal van de dam. Emoticon: Stupid

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Mijn vergelijking is anders. Iemand met dezelfde baan hier als ik in Nederland kan onmogelijk een vakantie naar Nederland betalen, laat staan drie. Natuurlijk is Nederland duur maar ik vind veel dingen in Indonesie naar verhouding (salaris kosten van levensonderhoud) veel duurder. Ik sla soms steil achterover wat dingen hier in de supermarkt kosten. Ik kocht een paar weken geleden een flesje nagellakremover vooor een prijs waar ik er in Nederland 4 of 5 voor had kunnen kopen. Ook frisdranken vind ik relatief duur. Niet voor mij maar wel gezien het gemiddelde salaris hier. Een brood hier (dat verschrikkelijke casino) voor Rp 12.000 iets meer dan een derde van de prijs hierboven in Belgie maar de meeste mensen hebben hier niet het drievoudige salaris. Een pak sinaasappelsap kost hier de hoofdprijs, minimaal twee keer zo duur als in Nederland.
Aan mij wordt ook regelmatig gevraagd wat mijn salaris is. Zelfde verhaal als Erwin hierboven. Nee laat mij dan maar een flinke hypotheek betalen en belastingen. We krijgen ook veel voor die belastingen in Nederland vind ik.
Eigenlijk kun je het ook niet met elkaar vergelijken.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Sari roti in 3 dagen van 8,500 naar 10.700 of 10.500 (ben het prijs kaartje kwijt kocht net een brood)

Zonder enige vermelding 2000 rhp

heel veel indonesiers vinden het ook heerlijk maar zulke verhogingen belachelijk.

Ja dingen zijn hier soms veel duurder dan in nederland of worden het.

Wij kunnen nog combineren en door dat veel produckten nog voor ons heel goed koop zijn

vangen we de klap op.

Maar ik vind dit smerige streken van de bakker Emoticon: Yes!

spacer line  

On 13-01-2014 00:57 Anne Mieke wrote:
Mijn vergelijking is anders. Iemand met dezelfde baan hier als ik in Nederland kan onmogelijk een vakantie naar Nederland betalen, laat staan drie. Natuurlijk is Nederland duur maar ik vind veel dingen in Indonesie naar verhouding (salaris kosten van levensonderhoud) veel duurder.

Klopt .
Zie mijn verhaal van Taxi supir Jakarta en Taxi chauffeur in Amsterdam(Nld)
Of een pas afgestudeerde academici (Bach.) en een Nederlandse Bach. ( geen Hogeschool of Sekolah Tinggi).
In Nederland krijgen ze aanvang salaris van modaal inkomen ?
In Indonesia van af 2,5 jut -5 jut per maand ( de kinderen van mijn neven-nichten in Jkt)
Een Nanny of genduk bij een rijke Chinees of Bule verdienen een fractie van wat haar Nederlandse collega's ( vaak ook buitenlanders) verdienen.

Een werkloze/zieke werknemer krijgen geld , in Indonesia kunnen ze creperen of hebben ze vroeger AsKes , Jamsostek( nu een algemene ziekenfonds ).

Hoe dan ook hebben de Nederlanders de eerste 2 treden van inmiddels verouderde theorie van een meneer in hun bereik .
In Indonesia nog niet zeker.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Harlys, een warme gemblong , ubi , ketela(sampeu) /pisang bakar of goreng met kopi tubruk is ook lekker(der) .

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Tsja....

Joh, ik zit hier nu 17 jaar en een paar maanden, in Bandung, kom zelden ergens anders en ken de stad wel redelijk goed, ken bergen en bergen mensen ook bergen bule's die hier zitten maar ga maar met en handje vol van die luitjes om, te druk met mijn gezin en met muziek, Indonesische muziek voornamelijk, en al zeg ik het zelf, er zijn niet veel Indonesiers die zich met mij kunnen meten nu als het gaat om muziek uit de jaren 50, 60, 70 en traditionele muziek soorten als jaipongan, ketuk tilu, kliningan, wat dat betreft laat ik mijn blog maar voor me spreken:

http://madrotter-treasure-hunt.blogspot.com/

Probeer altijd nieuwe dingen te leren over dit land, deze stad en als ik me soms uit of forums zoals dit is het vaak negatief. Dat is niet omdat ik de hele tijd boos ben maar omdat ik gewoon verschrikkelijk veel hou van wat ik nu als "mijn" stad beschouw....

Maar alles weten doe ik niet en dat pretendeer ik verder ook niet, als je dingen wilt weten over wetten en regels of over andere plekken dan Bandung kun je veel beter terecht bij bijvoorbeeld Yogja-Bali, die weet daar veel en veel meer van dan ik....

En wat aanpassen betreft.... Tsja... Je bent en blijft altijd een bule hier, daar verander je niets aan. Het wordt wel heel erg gewaardeerd als je wat kennis hebt van dit land, zijn vele culturen, spreek je zelfs maar een klein beetje Sundanees gaan er echt vaak deuren open die normaal gesloten zouden blijven.... Vorig jaar deed iemand mij traditionele Sundanese kleding cadeau, ging er voor de lol mee door de stad lopen, de reacties waren ongelovelijk, veel mensen bleven met wijd open mond stil staan en staren, heel veel staken hun duim in de lucht, vonden het echt prachtig en als je ze dan in het Sundanees aansprak dan vielen ze bijna om of wilden ze je omhelzen, anderen lagen op de grond met de slappen lach, ik vond 't allemaal prachtig.... Zal niet mijn dagelijkse pakkie worden hier alhoewel ik het wel echt hele comfortabele kleding vind....

Ik kom soms op de gekste plekken, vandaag nog, in Cibaduyut, op platenjacht bij een redelijk bekende platen verkoper hier, (viel beetje tegen wel paar aardige platen van Titiek Sandhora en Muchsin gescored) en daar komen gewoon geen bule's. Nooit. Ja in het schoenen gedeeltje, Cibaduyut is DE plek in Bandung om voor schoenen te gaan kijken....

Ben pas uitgenodigd om een rijst oogst ceremonie bij te wonen in Rancakalong. Dan wordt de godin van de rijstvelden, Dewi Sri bedankt en er wordt dan Tarawangsa muziek gespeeld, trance muziek die resulteerd in bijvoorbeeld dat mensen die al een poos ruzie hebben mekaar huilend in de armen vallen en aan mekaar uitleggen waarom dingen fout zijn gegaan, vergelijk het met het Mohon Maaf Lahir tijdens de Idul Fitri, en tijdens die ceremonie kan de godin verschijnen in het lichaam van aanwezigen. De stokoude man die mij uitnodigde zei giegelend dat Dewi Sri misschien wel via mij contact zou maken, ga ik rondlopen en praten met haar stem Emoticon: Smile Ben echt benieuwd en kan niet wachten om dit mee te maken.... Is echt een enorme eer dat ik hier voor wordt gevraagd, tot nu toe is er slechts 1 bule ooit uitgenodigd voor dit daar, jaren geleden, een Fransman....

Mijn goede vriend, Andrew Weintraub, die al een aantal boeken en veel artikelen heeft geschreven over Indonesische muziek en professor is aan de Universiteit van Pittsburg heeft me een poosje geleden mee genomen naar het huis van Gugum Gumbira. Ik neem aan dat de Indonesie kenners hier wel weten wie dat is. Hij is het die de jaipong muziek en dans heeft ontwikkeld en kon het geweldig met hem vinden, we gaan waarschijnlijk wat projecten samen doen, hij heeft de wereldwijd bekende Jugala studio en heeft nog veel muziek die nooit is uit gegeven plus alle reels met uitgegeven muziek heeft hij ook nog. Probleem is dat zijn machine om die reels af te spelen en opnames te maken kapot is dus zijn ik en Andrew bezig om te kijken war we hier aan kunnen doen....

En zo maak ik bergen dingen mee hier....

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

En nu ik toch op mijn praat stoel zit....

Ga ook regelmatig naar Krontjong avonden, vlakbij Jl. Dipati Ukur, vereniging Merah Putih, er speelt dan een echt Krontjong orkest en er komen veel heel interressante mensen, heel veel van hun echt stokoud en Nederlands wordt door bijna iedereen gesproken daar, prachtig om de verhalen van die mensen aan te horen, over de Hollandse tijd (die altijd veel beter was dan nu) en we zingen omstebeurt liedjes. Vorige keer hebben ze mij zover gekregen en ik hebBandung Selatan Di Malam gezongen, een bekend lied uit de tijd van de strijd tegen de Hollanders en kreeg zowaar een staande ovatie Emoticon: Smile

Mijn blog, en ik vertel dit echt niet om op te scheppen, heeft nogal wat teweeg gebracht. Ik krijg gemiddeld per maand zo'n 35 tot 50.000 bezoekers, krankzinnig veel mail, vaak ook van artiesten of kinderen en klein kinderen van artiesten, nooit om te klagen dat ik die muziek gratis laat downloaden maar om me te bedanken dat ik deze muziek opgraaf en er voor zorg dat die niet vergeten wordt, want dat is oner andere de missie zeg maar. Het is nu vreselijk moeilijk geworden om nog platen te vinden of cassettes van traditionele muziek. Het meeste is allemaal naar het buitenland verdwenen, vaak opgekocht door platen handelaren, vroeger met containers vol en ik vind dat verschrikkelijk, ik vergelijk het soms met Napoleon die alle kunst uit Egypte roofde, maar daar staat het tenminste nog in het Louvre zodat iedereen het kan bekijken. De meeste van die muziek is verdwenen in archieven (zoals in Leiden en degenen die dat hebben gedaan in de jaren 70, 80 en 90 verklaren daar nu enorme spijt van te hebben, noemen het nu zelf roof) of het is verdwenen in persoonlijke collecties zoals bijvoorbeeld een Fransman die naar schatting zo'n 20.000 cassettes heeft verscheept naar Frankrijk een paar jaar geleden....

Behalve dat is platen verzamelen nu enorm populair geworden onder de hoge midden klasse en rijke Indonesische jongeren. De meeste luisteren er niet eens naar maar zetten het te koop op internet en vragen er dan de meets krankzinnige prijzen voor....

Maar, en daar ben ik toch wel een beetje trots op, het mooiste effect van mijn blog is dat echt heel veel jongere Indonesiers hun muziek van vroeger aan het heroindekken zijn, prachtig want in dit land zijn artiesten die ooit echt als supersterren werden gezien al heel snel vergeten....

Als grootste voorbeeld daarvan noem ik dan Titim Fatinah. Als zij, of haar tijdgenoot en ook een enorme superster, Upit Sarimanah, ergens moesten optreden dan braken er vaak flinke rellen uit, vergelijk het met de gekte die uitbrak als de Beatles ergens kwamen....

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Ben ook van plan om binnen kort naar Cirebon te gaan om daar voor cassettes te kijken en ik wil zien of ik informatie kan krijgen over H. dariyah, in die omgeving een legende die ongelovelijk mooie Tarling en Tayuban muziek heeft gemaakt. In 2009 is ze helaas overleden, had haar graag ontmoet en haar verhalen willen horen.... Dan op de terug weg wil ik een paar dagen door brengen in Subang om te zien of ik misschien wat familie leden van Titim Fatimah kan ontmoeten, er is bitter weinig informatie over haar, ik ben echt een enorme fan. Zonder haar en Upit Sarimanah zouden heel veel latere vrouwelijke zangeressen geen kans gehad hebben. Ze kwamen allebei uit de wayang wereld, sinden worden die zangeressen genoemd en die zaten altijd uit het zicht op de achtergrond, maar zij werden zo vreselijk populair dat ze op een gegeven moment op verhoogde podiums BOVEN de dalangs zaten, iets wat de toen grootste dalang Barnas R. Somantri vreselijk stoorde, die vergelijk hun met een pest die een boom ziek en dan kapot maakt Emoticon: Smile

Zo'n 2 jaar eindelijk een wayang show gezien van Asep Sunandar, DE grootste wayang speler aller tijden en was echt ongelovelijk... Was in de Kebon Jati area, ik kwam aan en was helemaal afgeladen, geen plek om te zitten of om te staan, ben ik hondsbrutaal geweest, het podium opgeklommen. Daar werd me gelijk een plaats aangeboden, kreeg eten en drinken in mijn handen gedouwd en ik zat op een prachtige plek midden tussen de muzikanten en zangeressen Emoticon: Smile

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

En tot slot toch nog even, ik ben het wel echt eens met Jogya-bali als het gaat over de discussies op dit forum, ik zie zo vaak onderwerpen die mij best interesseren maar die dan weer om zeep geholpen worden door nutteloze, eindeloze scheld partijen en ik vind dat zo vreselijk zonde....

Als jong ventje van 14, 15, 16 jaar zat ik in de Rotterdamse punk beweging.... Nu, al die jaren later zie ik in discussies op Facebook ed een zelfde verschijnsel, als je in '76 nog geen punk was dan weet je niks, hoorde je er niet bij en tel je niet mee. Een zelfde soort gedrag zie ik hier best wel vaak, nergens voor nodig, mijns inziens....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,701 posts - 13,689 topics - 24,560 members - last post @ 22-09-2019 05:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,497,304 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com