indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

marshall
User
spacer line

Voor de mensen onder jullie die weleens op Sumbawa en /of Flores zijn geweest en die daar enige tijd hebben rondgekeken; wat is jullie impressie van de eilanden? Ik ben zelf van plan om in September dit jaar 1 van deze eilanden te bezoeken. Welk van de 2 eilanden is het meest reizigersvriendelijk, hierbij denk ik bv. aan het openbaar vervoer, verhuur van een motor ed.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beide eilanden zijn niet erg toeristisch. En de infrastructuur is er dus ook naar. Maar wel erg spannend, toch? Ik ken eigenlijk alleen uit eigen ervaring Oost-Flores. Weet wel dat beide eilanden zowel qua natuur als cultuur sterk afwijken van Java of Bali, als je dat kent. Minder groen, wat ruiger. Sumbawa is voornamelijk islamitisch, Flores voornamelijk katholiek met sterke animistische inslag.
Gezien m'n ervaringen in Oost-Flores zou ik je daar in ieder geval niet aanraden om een motor te huren. Het kan wel, maar als je problemen onderweg krijgt is er niet 1-2-3 hulp te krijgen. Of je moet met een groepje reizen.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik ben van de haven op Sumabawa naar de hoofdstad gereden voor een overnachting aldaar. Daarna snel weer terug naar Lombok. De eerste 20 kilometer is er eigenlijk niets, wat zoutpannen, geen echte dorpen en erg weinig verkeer. De hoofdstad zou een grote buitenwijk van een stad kunnen zijn, laagbouw, brede boulevards. Weinig vertier trouwens.

De wegen zijn trouwens goed te bereiden voor zover ik ze gezien heb.

Amadeus
User
spacer line

In 1996 heb ik beide eilanden gezien (Ik ben via bus en boot getrokken van Kupang (Timor) naar Jakarta). Flores vind ik zelf een van de mooiste eilanden. Het is toch nog redelijk groen(ik was er in de droge tijd) en bergachtig. Sumbawa is niet zoveel te beleven. Op Flores heb je de Keli Mutu (3 coloured lake), in het oosten, echt mooi om te zien. Flores heeft een sterke animistiische inslag zoals Diederick al benoemde. Deze kun je bewonderen in de dorpen rondom Bajawa en Ruteng, maar ook Moni (startpunt Keli Mutu). Voor mij een geweldige ervaring. Infrasstructuur is niet zoals op Bali en Java maar er rijden redelijk wat bussen tussen de belangrijkste gebieden, en de wegen was in 1996 vrij goed.

groeten (echtgenoot van) Amadeus

maria
User
spacer line

Wij zijn ook van plan om in mei naar Flores te gaan. Volgens de informatie die ik her en der ingewonnen heb moet het een heel mooi eiland zijn. Als je op www.onzereizen.nl kijkt vindt je het reisverhaal van nederlanders die in 2004 nog op Flores zijn geweest. Misschien heb je daar wat aan.
In de plaats Labuan Bajo is een hotel genaamd golohilltop. Dit wordt gerund door 2 ned. meisjes. Ook zij hebben een site, www.golohilltop.com. Je kunt ze ook mailen voor meer informatie.

Succes.

marshall
User
spacer line

Het verschil in landschap was me zeker wel al opgevallen. Ik heb zelf vorig jaar een 8 tal maanden in IndonesiŽ vertoefd. Opvallend vind ik dat Lombok droger dan Bali en Java is en Sumbawa weer een stukje droger dan Lombok. Van Flores heb ik nog te weinig gezien om daar een oordeel over te geven maar wat ik gelezen heb is dat dit eiland weer wat groener is dan Sumbawa. Het feit dat Sumbawa en Flores niet zo toeristisch zijn vind ik juist uitdagend, ook het feit dat cultuur, natuur en de mensen op de eilanden zo verschillend zijn maakt IndonesiŽ natuurlijk een schitterend land om te bereizen. Het idee is dat mijn vriendin (uit Solo) en ik naar Flores of Sumbawa gaan (vanaf Lombok). Ik vermoed dat wij iets van 1,5 week ervoor uit kunnen trekken. Ik ben in April vorig jaar met de boot van Lombok via Sumbawa naar Flores gevaren. Het idee was toen om in Flores aangekomen naar Kelimutu te gaan, maar omdat mn soc-cult. visum in vrij kort tijdsbestek weer verlengd moest worden heb ik hier toen vanaf gezien en met dezelfde boot weer teruggegaan naar Lombok (via Komodo, Rinca, Sumawa).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,889,770 topic views - 236,224 posts - 13,703 topics - 27,545 members - last post @ 25-01-2020 22:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,707,478 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com