indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

BlogBlot
User
spacer line

Districtshoofd sluit vliegveld na weigering stoel volle vlucht
Gepubliceerd op 23 december 2013 04:08
Het districtshoofd van Ngada in Oost Nusa Tenggara, besloot om een vliegtuig van Merpati Nusantara een verbod op te leggen om te landen op het vliegveld Turelelo Soa. Dit gebeurde zaterdagochtend nadat hij geen ticket kreeg voor de reeds volgeboekte vlucht.
Lees verder , klik op de titel

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ben benieuwd wanneer deze koekwaus uit zijn functie word gezet wegens het plegen van een economisch delict of zo.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Wat een mafketel, zulke moeten ze aan hun ballen opknopen.
Economische delict, hier heeft een vliegmaatschappij flinke kosten gemaakt.

Gaat dit districts- hoofd die ook even ophoesten?

Where there is a will there will be relatives.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het is wat malam zegt; denk je dat je alles wel hebt meegemaakt of gelezen over Indonesie... krijg je toch weer een moment waarvan je broek afzakt. Dit was er zoeen. Gelukkig waren de gordijnen nog dicht.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nou op facebook gaat dit verhaal rond, volgens mijn vriendin heeft dat zijn aandacht ver overschreden.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht een verhaal wat ik een jaar of 6,7 geleden meemaakte op het vliegveld van Maumere. Het vliegtuig deed de route Kupang-Maumere-Denpasar. Er werd ingecheckt en instapkaarten werden uitgegeven. Zo ook voor de in totaal zoín 60 passagiers waarvan een stuk of tien buitenlanders. Het vliegtuig kwam maar niet iedereen kon mee. Een regeringsbeambte in Kupang had met zijn gevolg zitplaatsen opgeŽist ondanks dat deze door de maatschappij al vergeven waren. Gevolg: veel van de wachtenden in Maumere werden niet tot het vliegtuig toegelaten (ondanks de instapkaarten!). Alle buitenlandse toeristen, behalve ik kregen voorrang en konden door. Er ontstond veel rumoer, boze mensen en zelfs bijna gevechten; een aantal van de geweigerden waren al voor de 3e dag op een rij voor niets naar het vliegveld gekomen ondanks dat ze confirmed tickets hadden.
Omdat ik dit net als anderen niet accepteerde en er vanalles geregeld moest worden was ik nog lang op het vliegveld. Ongeveer een uur na de geplande vertrektijd kwamen alle passagiers weer van boord. De piloot had besloten om helemaal niet meer te vertrekken. De redenen luidden van overloaded tot technische mankementen en weersomstandigheden. Ik hoop dat de echte reden was dat de piloot hier niet aan mee wilde werken. De buitenlandse toeristen waren er een aantal behoorlijk in paniek vanwege en aansluitende internationale vlucht vanuit Denpasar. Hoe het uiteindelijk is afgelopen weet ik omdat ik er toen voor had gekozen om de route overland terug naar Labuan Bajo te doen. Het was bizar om te ervaren dat Merpati dit zo gemakkelijk deed. Geen excuus. Geen geld terug ook, immers de instapkaarten waren al uitgegeven!
Het zou zomaar eens kunnen dat deze betreffende piloot niet meer in dienst is bij Merpati.

Regeringsbeambten denken soms dat ze alles kunnen maken en lappen regels, eerlijkheid en respect aan hun laars. Daarbij doen luchtvaartmaatschappijen ook vaak zomaar wat uit angst, gemakzucht of gewoonte.

Het vliegveld waar dit bericht over gaat is overigens die bij Bajawa midden Flores.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

koming
User
User icon of koming
spacer line

Ach jongens,

In het Wilde Oosten van IndonesiŽ is dit schering en inslag, het gebeurt vaker dat de plaatselijke koddebeijer bepaalt wat de vliegmaatschappij moet doen, waar ze naartoe moet vliegen en hoe laat.
Soms zelfs wordt zo'n toestel geclaimed voor het eindejaarfeestje van de plaatselijke Telcom of zo. Dan moet Merpati daaraan gevolg geven want anders verliezen ze hun licentie.
Ten oosten van de 3M-lijn (Manado-Makassar-Mataram) heerst de wet van de localen

koming

koming
User
User icon of koming
spacer line

Zelfde geldt ook voor bootdiensten

koming

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Volgens de districtsmanager van Merpati was er op een later tijdstip toch nog plek gevonden.
Merpati had Marianus gebeld, maar die gaf aan dat hij inmiddels een ticket had bij Transnusa.
Dus je kan stellen dat het gewoon een ordinaire wraakactie was.

Hoofd van de luchttransport divisie Donatus Mite verklaarde dat het vliegtuig zondag alsnog is vertrokken en dat er geen poliliek isue van moest worden gemaakt omdat het hier gaat om een miscommunicatie tussen Marianus en Merpati. Emoticon: Confused

General manager van Merpatiís NTT, Djibrael de Hock verklaarde dat de President directeur van Merpati inmiddel persoonlijk contact had gehad met Marianus en dat de zaak is gesloten. Emoticon: Bye bye

Ondanks dat Marianus de luchtvaart in gevaar heeft gebracht, heeft het Ministerie van transport en de nationale politie nog geen plannen om hem te vervolgen.
Het schuiven is al begonnen, de woordvoerder van het Ministerie van Transport gaf aan dat ze een Marianus en de politie een waarschuwingsbrief zouden sturen en dat het aan de politie is om hem te vervolgen.

Op het in gevaar brengen van de luchtvaart staat maximum 3 jaar gevangenis en/of een boete van 1 miljard Rupiah.
De nationale politie wil de zaak eerst onderzoeken, dus wat ik al dacht, die schobbejak komt er gewoon mee weg. Emoticon: Angry

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Eerst was dit bij Garuda ook heel normaal, hier is dat flink teruggebracht. Merpati blijft dus over en krijgt de dubbele last aan idioten en ander overheidspersoneel te verwerken. Voor een maatschappij die al jaren verlies draait zijn dit soort berichten erg slecht natuurlijk, al zijn er op sommige routes geen alternatieven. Gelukkig dat Lion Air, Sriwijaya Air (met Nam Air) en Garuda Indonesia allemaal al op enkele bestemmingen in Nusa Tenggara vliegen of dit op zeer korte termijn gaan doen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dat persmuskieten over iemand heen vallen die fout is, dat zie je overal ter wereld.
In het sensatie beluste IndonesiŽ zijn het vaak geen muskieten maar strontvliegen die op een rokende hoop af komen, heel eng.
Ik haal daarbij Atut aan, het is te zot voor worden hoe de media iemand schofferen, terwijl ze nog niet is veroordeeld.

In sommige gevallen is het maar goed dat deze persmuskieten er zijn, zoals in het geval van Mari(anus), er is inmiddels zoveel over geschreven dat het moeilijk gaat worden dit geval onder het tapijt te vegen, hoe graag sommigen dat ook willen.

De media maakt er een grote zaak van, mede doordat er in een weekend weinig valt te vermelden, gelukkig maar.
Zoals gewoonlijk zijn er weer twee partijen, ťťn partij die Anus roemen als een sociaal bewogen bestuurder, de andere partij valt over zijn arrogantie en het in gevaar brengen van de luchtvaart.

Beide partijen blazen de boel lekker op, inmiddels lopen er in het huis huis van afgevaardigden een aantal de messen te slijpen, het is te hopen dat dit muisje een staartje gaat krijgen.
Het zou toch te gek voor woorden zijn als hij er zonder sanctie mee weg komt.

Overigens schijnt Merpati een afspraak te hebben dat er altijd plaats is voor dit soort arrogante vuillakken, dus ze hebben al aangekondigd dat het personeel in kwestie, sancties kunnen verwachten, gekker moet het niet worden. Emoticon: Angry

Het komt nog zo ver dat het personeel van Merpati deze schijthuizen besteld heeft om de landingsbaan te blokkeren, paard in de wieg, kind in de wei Emoticon: Confused

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Tja, er staan mensen op de landingsbaan, dan landen mag dus niet. Verder goed dat dit opgeblazen word in de media, want het is gewoon een vorm van corruptie natuurlijk.

Dat Merpati dit goed is 100% te wijten aan het feit dat ze een staatsbedrijf zijn zonder ruggengraat. Ik merk dit op een andere manier met het terughalen van refunds voor geannuleerde vluchten. Ik krijg met regelmaat te horen 'klant heeft het zelf opgehaald', en dan zegt de klant 'nietes'.. dan vraag je bewijsje. Is er niet. Dan schakel ik het hoofdkantoor in, heb ik mijn refund diezelfde dag nog terug.. en zal ik nooit horen wat er met de centen is gebeurd. Gewoon in de zak van de lokale medewerkers wellicht.

Overigens is dit niet alleen Merpati, TransNusa personeel doet het ook zo. Trigana Air ook, maar daar hebben ze even geleden in Pangkalan Bun laten weten wie de baas is, het hoofdkantoor dus. Ook hier verdween onze refund in de zakken van het personeel.

Allemaal corruptie, nepotisme en het gevoel dat diegene het geld toch niet komt terughalen, zeker niet die rijke buitenlander. Dat komt niet in het nieuws natuurlijk, maar zo'n stinkende pad van een ambtenaar natuurlijk wel. Dat is smullen hier, want ze hebben dik moeten betalen voor hun posities en willen daar natuurlijk ook goed gebruik van kunnen maken de rest van hun leven.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Welke krant je ook leest, meer dan 50 % gaat over corruptie, het is niet meer bij te houden, de ťťn na de ander gaat voor de bijl.
Dat de praktijken van dit soort stinkvogels nu worden aangepakt heeft alles te maken met het goede werk van de KPK.

Die hebben sinds dat ze met hun werk in 2003 begonnen, 83 % van de zaken succesvol af kunnen ronden, ik heb geen zicht hoeveel procent dit is in de afgelopen 3 jaar, maar dat zal de 100 % benaderen, de straffen worden ook steeds zwaarder.

De KPK is niet meer weg te denken, er staan flinke uitbreidingen op het programma, dat zal op termijn ook op regionaal niveau merkbaar worden.
SBY zal in ieder geval de geschiedenis in gaan als de eerste president die zich daadwerkelijk heeft sterk gemaakt om de corruptie aan te pakken.

Mede door dat, worden zaken als wat Marianus nu flikt nu breed uitgemeten, dat is een goede zaak.
Ook Hepi en Hepi in Jakarta (Jokowi - Basuki) laten een frisse wind waaien, dat blijft niet beperkt tot Jakarta, dat heeft op termijn impact op het hele land.

Er zit eindelijk beweging in, een goede zaak dus.
Ik volg met Argus ogen de zaak van Mari(anus) als dit manneke wordt aangepakt dan kan dat een start zijn om meer regionale bestuurders onder de loep te nemen. Emoticon: Yummie!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Er komen steeds meer signalen van wat de kranten noemen Lawmakers dat de actie van Mari(anus) niet ongestraft mag blijven Emoticon: Laugh out loud

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Polri (de natuionale politie) heeft inmiddels laten weten dat het strafbaar is om zomaar een vliegveld te sluiten. Zij gaan de zaak in behandeling nemen.

De leden van de civiele politie Satpol PP die de landingsbaan daadwerkelijk bezetten zijn inmiddels als verdachten aangewezen.

De zaak is dus nog niet afgedaan.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-12-2013 08:22 Anne Mieke wrote: Regeringsbeambten denken soms dat ze alles kunnen maken en lappen regels, eerlijkheid en respect aan hun laars. Daarbij doen luchtvaartmaatschappijen ook vaak zomaar wat uit angst, gemakzucht of gewoonte.
....en geld natuurlijk AM. 20 jaar geleden had een travelagency de reserveringsman van Merpati in Maumere op z'n loonlijst staan daar ze vaak seats nodig hadden Maumere - Bali. Als hun klienten op het vliegtuig moesten, belden ze de betreffende persoon op en hij gooide er dan wel een paar anderen vanaf. Jammer voor degenen die al een ticket hadden maar de reserveringsman's wil was wet in het "Wilde Oosten" (Merpati was destijds zo ongeveer de enige my die vluchten had op de "oosterse" trajecten). Het is iets minder erg nu maar 20 jaar geleden had men heel wat te "lijden" in het Verre Oosten van RI.
Zoals ik al in topic "Nieuws in Indonesie" had vermeld dat het Oosten (nog) steeds vol zit met allerlei primitieve potentaatjes.
Al vaak mee te maken gehad in NTT, Maluku en Papua. Hele series "VIP's" moesten worden bezocht (en betaald) voordat men wat gedaan kreeg. In Maluku gaat het al iets beter omdat de centrale overheid dit onrustige gebied nauwlettend in de gaten houdt. Maar Molukkers, Papua's, Florinezen en Timorezen kunnen er wat van; verwijtend dat ze dat hebben geleerd van hun leermeesters op Java; jajaja, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet (contradictie wat betreft uiterlijk, hehehe, geintje meneer Sonneberg).
Verscheidene malen heb ik buitenlandse toeristen gewaarschuwd voor de willekeur in NTB, NTT, Maluku en Papua, en hen op het hart gedrukt als eerste in het vliegtuig te komen, voordringende lokalen in de kraag te grijpen en terug te zetten op de plaats waar ze vandaan kwamen, want wie het eerst komt het eerst maalt. Van het ene moment op het andere moment kon een of andere lokale Bobo beslissen om met zijn familie te gaan shoppen op Bali en eiste dan direct enkele plaatsen op. Ook drukte ik hen op het hart bij het inchecken seats te verzoeken vanaf rij 5 omdat de lokale bobo's altijd voorin willen zitten (gengsi dong).

spacer line  

Ik heb in mijn begin "carriere" (1979) een paar maanden gewerkt bij een Indonesische reisburo in A'am.
Ook daarna gevlogen naar Indonesia en een paar keren naar Bali, Yogya-SBy .
Vooral in het begin jaren gebeurde weleens ( niet zelf meegemaakt) dat sommige omhoog gevaleen pejabat hun macht misbruiken.
Dat er bepaalde afspraken gemaakt werd is niet te vermijden , ook dat er min of meer speciale stoelen gereserveerd (moeten) worden.

In de case van deze bupati is duidelijk een "communicatie stoornis" , want de man beweerde dat hij had "gesmeekt" dat hij "plotseling" terug moet.
Terwijl hij toch van te voren moeten weten ( neem ik aan ) wanneer zo'n vergadering moet komen.

Toen (volgens hem ) zijn smeekbede niet hielp om met Merpati te gaan , had Merpati een paar uren later (16.00 uur) een plaats gegeven.
Maar hij had al ergens geboekt.
Dat hij zijn macht misbruikte om Sat Pol P.P bepaalde orders te geven met eventuele gevolgen ( in gevaar brengen , financieel etc ) is waarschijnlijk gebaseerd op "wraak"gevoelens.
En het zou terecht zijn dat hij bij de rechter moet verantwoorden effe kijken of de J.P.U het aandurfde om hem aan te klagen en de politie opdracht geeft(?) de bupati op te roepen .
De mendagri, perhubungan en andere instanties plus kranten / internet zal hun werk ook doen.
Mocht het bewezen is dat die man zijn macht misbruikte , dan is de conclussie duidelijk, ontslaan , en de eventuele boete (max 1 M ?) en X jaren gevangenis.

Geen T.S.T , Kong Ka Li Kong, of ABS praktijken meer.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Surya, die meneer Kong Ka Li Kong, is dat een vriend van je? Of is hij familie van dhr. Kong Kali Kong?
T.S.T.???

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

surya; het is hier nog nieuws, en dat zegt wel wat denk ik. Dat er bepaalde situaties zijn waarop ambtenaren aanspraak kunnen maken kan ik begrijpen. Maar zoals je zelf al zegt: ineens een vergadering waar hij bij moet zijn? Dat kan maar een paar redenen hebben
- hij is het vergeten
- hij liegt
- hij moest zijn vriendin afschepen

Komt wel boven water denk ik. In ieder geval machtsmisbruik, en daarvoor kun je je baan kwijtraken, zeker als ambtenaar.

spacer line  

On 25-12-2013 10:00 Yogya-Bali wrote:
Surya, die meneer Kong Ka Li Kong, is dat een vriend van je? Of is hij familie van dhr. Kong Kali Kong?
T.S.T.???

Voor anderen die het nog niet weten, K.K.K ( Kongkalikong) is een soorts spel waar mensen elkaar rug strijken/cq krabben, tot wederzijdse voordelen .
Ai skrets joer bek , ju skrets mai bek.
T.S.T= Tahu sama tahu .
Dat is zo oud als de weg naar Rome.
J.P.U = Jaksa Penuntut Umum=Zeg maar de O.M .

Toem mijn zoon nog klein was werden zelfs wisman(wisatawan manca negara =toeristen) vaak gemats boven de Indonesiers .
Heb mijn terugreis al geconfirmeerd bij een grote hotel in Jkt , het gebeurde bij de oude Halim ,dus jaaren gelede) .
De flight uit DPS (richting Singapura-AMS )is weer te laat .
Dus passagiers zijn aan het morren.
Bij informatie blijkt dat er ook problemen zijn met de stoelen.
Ik vroeg om bij elkaar geplaats te worden, vrouw en een klein kind erbij .
Kon niet want ze "moeten" de wisman eerst herverdelen , daarna de "autochtonen".

Dus deze Amsterdamse autochtoon gelijk naik pitam/ bijna mata gelap , want alles is O.K , met seat nrs . En dan moet ik gaan wijken, terwijl mijn rupiah, dollar of gulden dezelfde waarde heeft als van een Wisman ?
Samen met een medepassagier ( toevallig kolonel) hebben we onze eigen plaatsen geclaimd en gekregen(eerst mondeling dreigen ) .
Omdat de discussie door omstanders werd gehoord , gingen de anderen ook hun rechten eisen.
Hoe het verder ging met hun weten we niet , we zijn gewoon kopi aan het drinken.
Weg van die tumult en opgewonden mensen, want die 2 hebben plaats gekregen , waarom wij niet. Emoticon: Shiny

Het vliegen met Sempati (mss weet Y-B nog)kan ook leuk zijn .Is al lang failliet.
Je kan bijna gratis reizen als ze te laat komen .
Heb op een voucher gevlogen Jkt -Ygy-Sby , Jkt -Ygy gratis meteen voucher.
Van Ygy naar Dps via Sby ook met grote diskon (korting) omdat ze ook te laat kwamen.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-12-2013 10:46 Surya Atmadja wrote: Het vliegen met Sempati (mss weet Y-B nog)kan ook leuk zijn .Is al lang failliet.
Je kan bijna gratis reizen als ze te laat komen .
Heb op een voucher gevlogen Jkt -Ygy-Sby , Jkt -Ygy gratis meteen voucher.
Van Ygy naar Dps via Sby ook met grote diskon (korting) omdat ze ook te laat kwamen.
Klopt Surya. Voor elke uur te laat kreeg je zoveel vouchers. Ik vloog vaak voor 60% van de prijs want ze waren bijna altijd te laat......dus regende het vouchers.

renem
User
spacer line

Ik ken nog een verhaal ( source even kwijt maar mischien van dit forum of een ander forum )van een italiaan die lion air belde met een bom melding om het vliegtuig te vertragen waar hem (of zijn vriendin )de toegang was ontzegd om voor hem onduidelijke redenen.
Hij heeft 3 jaar cel gekregen. ( helaas voor hem is hij daar ook overleden. Hart aanval oid )

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 25-12-2013 11:43 Yogya-Bali wrote: Voor elke uur te laat kreeg je zoveel vouchers.

Vreemd genoeg ook als je de (mede)veroorzaker van die vertraging was. Een medewerker van Sempati (Y-B kent um) en ik hebben op Changi ooit voor zoveel vertraging gezorgd dat mijn volgende Singapore-vlucht geheel en al gratis was. Ik voelde me toch een beetje schuldig daarover.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Er schijnt een overeenkomst te zijn met Merpati dat ze plekken vrij houden voor plaatselijke bestuurders bij spoedgevallen.
Ik kan me zo voorstellen dat Merpati die toch al in moeilijkheden verkeerd enkele uren voordat ze vliegen deze plaatsen verkoopt.

Alle kranten hebben hun eigen berichtgeving, vaak politiek gekleurd dus het is moeilijk om er uit te halen wat er precies is gebeurd.
Vast staat dat nagenoeg alle kranten het een cowboy actie noemen, sommige kranten gaan wat verder door te zeggen dat men zo'n actie alleen van terroristen kan verwachten.

De eerste keer in de geschiedenis van de Indonesische luchtvaart dat zo iets gebeurd en slecht voor het nationale en internationale imago van IndonesiŽ.
Marianus moest een belangrijke bestuurvergadering bij wonen, er moesten belangrijke beslissingen worden genomen t.a.v. het budget voor 2014.

Zo'n vergadering komt niet uit de lucht vallen, maar als die arrogante eikel verzuimt om te boeken en in de vroege ochtend naar verluid op het vliegveld verschijnt en 7 plaatsen eist dan zit Merpatie met een probleem.
Hier is helemaal geen sprake van mis communicatie, maar pure arrogantie, meneer had inmiddels een ticket bij een andere maatschappij toen Merpati hem als nog een plaats aan kon bieden.

Dus dit was een ordinaire wraakactie, aan alle kanten tracht men het nu te sussen, het zou zo'n goede regent zijn die altijd klaar staat voor de armen, dus opwarmen van de publieke opinie.
Marianus heeft zijn excuus ook inmiddels aangeboden, de voorzitter van zijn partij PAN en de gouverneur zouden hem al een ernstige waarschuwing hebben gegeven enz. enz.

Voorlopig zijn de 15 politieagenten die de actie hebben uitgevoerd al als verdachten gehoord.
Volgens het hoofd van de Nationale politie generaal Sutarman is Marianus nog niet verhoord, daar is toestemming van de Gouverneur voor nodig, van alle kanten wordt er druk uitgeoefend om Marianus te vervolgen, maar voorlopig heeft de gouverneur nog geen toestemming gegeven.

Blijft dit ongestraft dan is het een vrijbrief voor veel regionale hoofden hun arrogante praktijken voort te zetten, op het laatste moment plaatsen opeisen is namelijk dagelijkse kost, er komen steeds meer gevallen boven tafel.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2013 12:39 renem wrote:
Ik ken nog een verhaal ( source even kwijt maar mischien van dit forum of een ander forum )van een italiaan die lion air belde met een bom melding om het vliegtuig te vertragen waar hem (of zijn vriendin )de toegang was ontzegd om voor hem onduidelijke redenen.
Hij heeft 3 jaar cel gekregen. ( helaas voor hem is hij daar ook overleden. Hart aanval oid )
Klopt, dat bericht heeft hier ook gestaan ja. Was geen slimme actie, en hij kan het 'door omstandigheden' niet navertellen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,300,976 topic views - 223,704 posts - 13,516 topics - 16,718 members - last post @ 18-11-2017 14:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,260,177 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com