indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

daavi1980
User
spacer line

Beste mede-forum leden,

Weet iemand een goede bron waar ik mij kan inlezen m.b.t. de Indonesische Huwelijksvermogensregime van toepassing bij echtscheidingen?

Ik zit nu in echtscheidingsprocedure en advocaat van tegenpartij beargumenteerd nu dat Indonesisch recht m.b.t. huwelijksvermogen van toepassing is. Ik ben alleen totaal niet bekend met de inhoud van Indonesisch recht op huwelijksvermogen.

Hoor graag van jullie.

Groet,
David

Theo65
User
spacer line

Dit is geregeld in het internationaal privaatrecht (IPR).

In de zaak Chelouse/van Leer is een stappenplan ontwikkeld op grond waarvan duidelijk wordt welke rechter bevoegd is en welk recht van toepassing is op de echtscheiding. Dit kan ik mij nog vaagjes herinneren.

Men gaat op zoek naar aanknopingspunten om tot een rechtskeuze te geraken om vervolgens de wettelijke verdeling - in Nederland bij helfte indien partijen in gvg gehuwd zijn geweest - daarop los te laten.

Waar is het huwelijk gesloten?
Om welke nationaliteiten gaat het?
Waar hebben partijen gedurende het huwelijk gewoond?
Zijn er kinderen? Wat is hun nationaliteit?.......
En ga zo maar door.

Als het huwelijksgoederenregime in Indonesie beter voor de vrouw uitpakt, kan ik mij best voorstellen dat haar advocaat voor die rechtskeuze gaat. Dat moet je dus omstandig ontkennen en aangeven waarom je vindt dat bijvoorbeeld het Nederlands recht van toepassing is.

Let op de kosten van je eigen advocaat. Die kunnen in dit soort zaken behoorlijk oplopen.
Maak voor je zelf een kosten/baten afweging.

Waar wordt de procedure gevoerd?

songo
User
spacer line

Daar is op dit forum ook al een topic aan gewijd. Zie link hieronder.
Misschien helpt dit je op weg.

http://forum.indahnesia.com/to(...)and_van_erfrecht.php

tujuan sama jalan yang lain aja

spacer line  

On 25-11-2013 14:16 Theo65 wrote:

Waar is het huwelijk gesloten? kan relevant zijn
Om welke nationaliteiten gaat het? dat is belangrijk
Waar hebben partijen gedurende het huwelijk gewoond? nie tzo relevant
Zijn er kinderen? Niet relevant, ze zijn als toekomstige erfgenamen nog niet aan bod
Wat is hun nationaliteit?... Nog Niet relevant .
En ga zo maar door.

Waar wordt de procedure gevoerd? wel relevant , en zeker als de wet juist toegepast gaat worden.

Algemene tip , als het geen Moslim huwelijk is kan de partijen het min of meer laten leiden door de basis van Nederlandse echtscheiding regels.
De KHUP (perdata) van Indonesia was vroeger een "kopie" van de oude B.W , dus kan men bij benadering de nieuwe B.W bestuderen .

LET OP :
1, Als je naar de rechter moet gaan, en zeker als men een mix-couple is met 2 nationaliteiten jullie niet in jullie eigen voeten schiet als er sprake is van bezit van onroerend goed die niet gescheiden wordt door een prenupt agreement . (geen gemeenschap van goederen) .
2.Als het kan schikken , neem geen advocaat , maar een mediator !

bisa dicek of makemyday .

Theo65
User
spacer line

De door mij beschreven situatie van een buitenlandshuwelijk ziet toe op een procedure in Nederland waarbij partijen ook in Nederland wonen. Chelouse /van Leer is in dit soort (conflict)situaties een standaardarrest van de Hoge Raad. Een beroep doen op dit arrest in een procedure in Indonesia heeft dan ook geen zin.

Zaken (geschillen) die betrekking hebben op onroerend goed worden in de regel beslecht volgens het recht van het land waarin het onroerend is gelegen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,926,050 topic views - 236,269 posts - 13,703 topics - 27,581 members - last post @ 26-01-2020 18:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,754,248 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com