indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 22-02-2014 13:50 pimpenel wrote:

Malam heeft altydt het laaste woord!

Precies, omdat Malam een eenvoudige jongen is die met beide benen in het volle leven staat.
Geen jokkebrok verhalen verteld, geen arrogante bal is en de visie heeft "Eerlijkheid duurt het langst" Emoticon: Bye bye

Ga jij nu maar lekker aan ketsen tegen Guna2 en laat mij er maar buiten, ik trek mij terug Emoticon: Yes!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ach wat, nu ik toch al met mama uit de kerk ben (cf. dhr. Yerun's opmerking in "je weet dat je te lang..." Emoticon: Wink en L. toch in Europa zit, kan er nog ééntje bij:

Vanaf 2011 is het als buitenlander (dus WNA op KITAS) niet meer mogelijk anderen te sponsoren voor een SosBud.

In de ambassade in Singapore (waar ze nieuwe regeltjes redelijk snel toepassen) was dit begin 2012 al in voege. De rest volgde later.

Natuurlijk lijkt dit op buitenlandertje pesten en overdreven administratie maar als je erover nadenkt is het eigenlijk wel logisch; er wordt verondersteld dat de sponsor (óók financiële!) verantwoordelijkheid neemt over de bezoeker tijdens het verblijf. Dit is natuurlijk veel makkelijker te op te leggen en te sanctioneren in het geval van een WNI. Ook zal wel meegespeeld hebben dat men zo een toevloed aan buitenlanders kan tegen gaan. Wat zijn we toch protectionistisch.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Voor zover ik weet, kan iedere houder van een KITAS/KITAP als sponsor optreden.

Dus ook dit kan deels de schroothoop op Emoticon: Laugh out loud

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-02-2014 06:03 Lieve wrote: Vanaf 2011 is het als buitenlander (dus WNA op KITAS) niet meer mogelijk anderen te sponsoren voor een SosBud.

Volgens de wet uit 1995 kon dat wel, en in de wet van 2011 vind ik niets dat erop wijst dat zulks is gewijzigd.

als je erover nadenkt is het eigenlijk wel logisch

Eigenlijk niet. Iemand met een KITAS/KITAP kan prima aan alle eisen voor een sponsorschap voldoen, net zo goed als een Indonesisch staatsburger. Maar ik geef onmiddellijk toe dat Indonesië het grootste recht van de wereld heeft om het sponsorschap voor te behouden aan zijn staatsburgers. Waarom dat in 1995 niet is gebeurd, ontgaat me. En nogmaals, ik kan geen wijziging vinden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-02-2014 06:03 Lieve wrote: ......maar als je erover nadenkt is het eigenlijk wel logisch; er wordt verondersteld dat de sponsor (óók financiële!) verantwoordelijkheid neemt over de bezoeker tijdens het verblijf. Dit is natuurlijk veel makkelijker te op te leggen en te sanctioneren in het geval van een WNI
Zo logisch is dat niet want een Indonesier kan naar NL met een sponsorschap van een wettig in NL verblijvende Indonesier. In NL is het ingezetenschap van meer belang dan het staatsburgerschap. En dat is logisch......meer dan de logica van RI.

spacer line  

On 23-02-2014 09:19 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Zo logisch is dat niet want een Indonesier kan naar NL met een sponsorschap van een wettig in NL verblijvende Indonesier. In NL is het ingezetenschap van meer belang dan het staatsburgerschap. En dat is logisch......meer dan de logica van RI.

In Nederland moet de sponsor aan bepaalde minimale eisen voldoen .
Heb ooit "sponsor" moeten spelen voor mijn broer(gezin).
Hun gezinsinkomen was op zijn minst 2x hoger dan onze gezinsinkomen =moi en nyonya)

Volgens mij gaat het in Indonesia om eventuele aansprakelijkheid als de toerist geintjes uithaalt of per ongeluk betrokken is bij een ongeluk en de kosten niet kan betalen.
Vandaar dat op het formulier (voorbeeld van Malam) iets over inkomen van de sponsor staat .(Penghasilan )
Van een kale kip kan men niet plukken.

Als ze de wetten echt toepassen zullen veel "nep" sponsors er uit vallen.

bisa dicek of makemyday .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 23-02-2014 06:53 guna2 wrote:

Volgens de wet uit 1995 kon dat wel, en in de wet van 2011 vind ik niets dat erop wijst dat zulks is gewijzigd.

U heeft volkomen gelijk mr. Guna2. En het is ook schandalig wat er is gebeurd: D.m.v. een Memorandum/circulaire (surat edaran) heeft de Direktur Jenderal Imigrasi indertijd eventjes de KBRI's in de landen hiervan 'op de hoogte gesteld'. En dat kunnen ze omdat het niet duidelijk tegen een UU indruist. Dat is ook het probleem met veel van die Peraturan en Keputusan, men doet maar op een heel eenzijdige manier. Meer informatie op imigrasi.go.id (voor wie zin heeft zich dar doorheen te worstelen). Zover ik me kan herinneren waren er trouwens 4 aanpassingen van de 1995 wet sinds de implementatie.

We kwamen hier achter door een geval in Singapore. Dat kan gebeuren, misschien een weigering door een overijverige immigratie medewerker? Daarna volgde Parijs bij een goede vriend op KITAS. En zelfs hubby kon zijn broer niet meer sponsoren (dit kon daarvoor wel). Toen pas ontdekten we waarom. En het erge is dat er nog steeds op bijna alle KBRI websites vermeld wordt dat het wél mogelijk is. De vraag is natuurlijk welke landen wel of niet conformeren; het lijkt er op dat in de meeste Europese landen wel rekening wordt gehouden met de bewuste memo.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

That's typical Indonesia Lieve. Regels worden ter plekke uit de grond gestampt of juist achterwege gelaten. Wat levert het meeste op, is datgene wat telt. Zoals je stelt, moet je de wet kennen om je "weerbaar" te kunnen opstellen. Anders wordt er over je heen gelopen heen en terug en ga zo maar door. Heb al heel wat malen aan de stok gehad met ambtenaren die ter plekke wetsregels uit hun duim zogen of bepaalde wetsveranderingen bewust niet meedeelden. Waarom? Financieel gewin voor hen.
Uiteindelijk wint men het maar in 50% van de gevallen want wat hier telt is niet de wet, maar de lokale interpretatie van de dienstdoende ambtenaar. Een advocaat erbij halen kan helpen, maar wie doet dat? Men wilt toch geen vijanden bij de immigratie. Een EPO (= exit permit only) is zo geregeld en daarvoor hoeft de immigratie geen reden te hebben; dat is hun recht iemand te weigeren.....
Het recht is hier zo krom als de wegen. En dat is realiteit. Zal voorlopig nog niet veranderen ondanks de resultaten van de KPK.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Lieve geeft al aan, het blijft binnen de wet, zeker omdat de wet op sommige punten enorm onduidelijk is kan dit gebeuren.
Een voorbeeld is de herziening van de wet strafrecht waar nu zoveel over is te doen.

Zoals Surya al vele malen aangaf, de wet is gebaseerd op de oude wetten van Nederland en zijn in de afgelopen decennia nauwelijks bijgesteld.
Daar kunnen we heel moeilijk over doen en het bestrijden, maar zoals YB al aangaf, niet echt verstandig.

Het spreekwoord "Eigenwijzen/brutalen hebben de halve wereld" gaat hier niet op, glimlachen, aanpassen en accepteren werkt beter.
Dat gaat er moeilijk in bij sommige figuren, die tegen beter weten in op het forum vol blijven houden, maar in de praktijk wel zo handelen.
Anders hadden ze al lang naar het kikkerland zijn gedeporteerd Emoticon: Yes!

pimpenel
User
spacer line

Beste forum leden
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en
Mijn houding..
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben"
En mijn houding
Hangt af van wie jij bent!!
Dengan hormat

spacer line  

On 23-02-2014 15:24 Malam wrote:

Zoals Surya al vele malen aangaf, de wet is gebaseerd op de oude wetten van Nederland en zijn in de afgelopen decennia nauwelijks bijgesteld.
Daar kunnen we heel moeilijk over doen en het bestrijden, maar zoals YB al aangaf, niet echt verstandig.

Het is gewoon een feit, sommigen van mijn vrienden/kennissen halen hun S2 (Master) voor rechten in Leiden .Het is ook normaal dat ze hun PH.d in Holland halen.
Uiteraard zal een wet (ook in Nederland) getoets (moeten) worden of het werkbaar is in de praktijk, waar de sosialisai(implementatie) een grote rol spelen.

Dus er komen vaak extra aanvullingen zoals Peraturan Presiden, Peratruran Pemerintah .
Het kan dus gebeuren dat een plaatselijke Kanim ergens in de provincies bepaalde "kennisachterstand" hebben(bewust-onbewust Emoticon: Wink ).

van een KBRI mag je andere eisen stellen , de Atase Imigrasi is meestal een goede ervaren ambtenaar .

bisa dicek of makemyday .

pimpenel
User
spacer line

Respect!!
Respect is net als een glimlach
Het kost niets en iedereen
Stelt het op prys!!!

Waneer men dat heeft
Niet heeft
Ben jij niets waard !!!!!!
Dengan hormat Emoticon: Bye bye

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Nog een voorbeeld van een surat edaran. En hopla, geen Blauw Boekje meer!

papadom
User
spacer line

Het volgende is mij nog niet duidelijk ; woon sinds Jan. 2014 in Sumatra /Toba . Eerste keer binnengekomen op een VOA ( 30 dgn. ) Hierna iedere keer naar Penang voor de 60dgn. optie ( Visa 211 ). Mijn vraag is; hoe vaak kan ik dit doen ; vindt het zelf geen probleem om iedere 2mnd. naar Penang te gaan ; Vliegen zo,n 120Euri,s en een perfecte service in Penang. Moet ik dit visum t.z.t omzetten naar Sosbud of zo ? Uiteindlijk is mijn doel om hier permanent te blijven ben 65 , dus zou ik een retirement visa kunnen aanvragen... Heeft iemand een idee ????

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Voor alle duidelijkheid U verblijft in Sumatra/Toba.
Via een visa lansia bent u van dat heen en weer vliegen af, maar U dient wel
aan de eisen/voorwaarden te voldoen om een visa lansia te verkrijgen en uiteraard
dient zo'n visa ook verlengd te worden maar daar hoeft u het land niet voor uit.
Edit: Overigens zou U het land uit willen heeft u daar wel een "vergunning" voor
nodig anders bent u uw visum kwijt en/of nog extra problemen.

Een Sosbud daarvoor heeft men een sponsor nodig men krijgt in eerste instantie
een visum voor 60 dagen wat daarna 4 x 30 dagen (max 180 dagen) verlengd kan
worden.
Men dient over een in/uitreisbewijs te beschikken bij aanvraag

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Joepie, kreeg de iPad met een opdracht! Even een snelle reactie voordat ik naar de mis ga:

Mijnheer/mevrouw Papadom, u heeft gekozen voor een 'traditionele' maar ook wel dure oplossing. De VOA had u trouwens éénmalig kunnen verlengen (met lokale sponsor).

Er zijn twee (voor u relevante) visa die in het buitenland kunnen worden aangevraagd; een toeristen visum en een SosBud. Als ik het goed begrijp gaat u dus elke twee maanden naar het buitenland voor een nieuwe '211'. Beide bovengenoemde visa hebben echter die code! Maar ik ga ervan uit dat u geen sponsor heeft, dus dat maakt het een Tourist Visa. Deze bestaat naast een SosBud, is niet verlengbaar en kan officieel niet worden omgezet in een SosBud (als men dit voor u 'regelt' wordt er inderdaad 'geregeld' ).

Alhoewel dit inclusief de vlucht (€120+€30 per twee maanden) wel heel duur wordt, is het perfect mogelijk. En u bent blijkbaar redelijk tevreden; als u behoefte heeft aan een goedkopere oplossing (ca. €120+€100 voor een half jaar) kan dit via de Visa Kunjungan Sosial Budaya (SosBud) met een Indonesische sponsor die u toestaat maximaal 180 dagen (inclusief verlengingen) hier te verblijven. Dan begint het spel weer van voren af aan. Bovenstaande prijzen zijn zonder verblijfs- of agent- en sponsorkosten.

Terugkomend op uw initiële vraag; Men kan bij het zien van zoveel stickers in uw paspoort wel vragen stellen (onafhankelijk van welke van de twee u kiest), maar eigenlijk heeft dit meer te maken met het vermoeden van het illegaal werkzaam zijn. Als ik zie dat u al wat op leeftijd bent, is dit niet echt een probleem. Er is geen wettelijke verplichting voor een SosBud.

Als u hier zoekt op (Visa) Lansia, zult u veel informatie terugvinden over de retirement visa. Dit is perfect mogelijk maar er worden wel wat meer voorwaarden aan gesteld. Het vereist o.a. een lokale agent als sponsor. En het kan redelijk duur uitvallen. Het doel is eigenlijk een KITAS/KITAP; een verblijfsvergunning. Waarmee men veel meer rechten heeft, zoals het openen van een bankrekening, halen van een rijbewijs, enz. Het verkrijgen van een verblijfsvergunning via een retirement visa is één methode, veelal aangewezen voor personen (55+) die niet met een Indonesische staatsburger zijn gehuwd.

papadom
User
spacer line

Mijn dank Lieve ,

Sorry ik kon mijn eigen topic niet terugvinden ; ( ben een nieuwkomertje..) Ik denk dat jouw antwoord al mijn vragen covered ; 1 ding nog ; is het na 4x op en neer vliegen vor een nieuw toeristenvisum afgelopen ? Ik meen dit ergens gelezen te hebben....Tja je hebt gelijk v.w.b de kosten , maar voor mij is het maar 3 uur rijden naar Kualanamu ; een uurtje vliegen , s,avond in Penang een biertje drinken en de volgende morgen fris en fruitig naar het consulaat te gaan ; de rest v/d dag wat shoppen ,en de volgende dag paspoort ophalen en weer terug naar huis...Ik vindt het eigenlijk wel relaxed zo.....

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Geen probleem mijnheer Papadom.

Als deze oplossing voor u werkt en u voelt zich er goed bij, waarom niet? Het is niet aan mij uw rekening te maken.

Waarschijnlijk verwart u het totale aantal met het verlengen van de SosBud; dit kan maximaal vier keer. Er is geen enkele garantie dat een visum wordt toegekend; men kan de persoon altijd de toegang tot het land ontzeggen. Zelfs als men reeds een visum heeft en hier aan het loket staat. Maar er is geen magisch aantal waarna men 'moeilijk gaat doen'. Er zijn me wel gevallen bekend dat men veel vragen stelde; dit was vnl. bij mensen op VOA van wie men beroepsactiviteiten vermoedde.

Van duur naar goedko(o)p(er):
VOA - Tourist Visa - SosBud - KITAS - KITAP

Met een SosBud bent u trouwens niet verplicht de maximum termijn in het land te zijn; u zou er ook voor kunnen kiezen na slechts één verlenging (dus drie maanden) naar het buitenland gaan voor een nieuwe versie. Het is sowieso niet slecht eens een procedure te doorlopen bij Immigratie; behalve dat u zo een beter gevoel krijgt wat een SosBud of verlenging precies inhoudt, heeft u ook een goede basis voor een toekomstige oplossing en daar al wat contacten gelegd.

Er is een goedkoper KITAS alternatief voor een retirement visa; dan moet u wel met uw (Indonesische) vriendin trouwen. Hihi.

papadom
User
spacer line

Nog iets vergeten ; Die verlengingen voor het Sosbud verhaal ; hoe gaat dat ? iedere maand ( in mijn geval Medan ) om te verlengen of iedere 2 mnd. . ?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Combinatie van de twee:

Bij binnenkomst heeft u twee maanden. Dan kunt u vier keer voor één maand verlengen.
2 + 1 + 1 + 1 + 1
Dit maakt samen 180 dagen (ca. 6 maanden). Een verlenging is dus altijd voor 30 dagen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Aanvulling, werkt hier als een tierelier.
Na twee maanden formulieren invullen, handtekening sponsor, wegbrengen en na enkele dagen ophalen en dat 4 maal. Emoticon: Yes!

simpati
User
spacer line

Beste Papadom,
De eerste twee verlengingen van een Sosial Budya kunnen in Pematang Siantar worden geregeld.
Het Kantor Imigrasi in Pematang Siantar ligt vanuit Parapat gezien aan de andere kant richting Tebingtinggi, de meeste Sosial Budaya in Noord Sumatra worden aangevraagd voor mensen die op Samosir verblijven, de persoon die de beslissing voor die plek heeft genomen heeft heeft waarschijnlijk zijn zakken goed gevuld!
De service van de Kantor Imigrasi in Noord Sumatra schijnt erg te zijn verbeterd nadat men een paar jaar geleden de meeste medewerkers naar een andere plek in Indonesië zijn gestuurd en andere ambtenaren zijn gekomen uit een ander Kantor Imigrasi.

Zolang jij plezier hebt met naar Penang gaan moet je dat zeker doen, mocht je eens problemen krijgen met de gezondheid kan je bij de buren van het Indonesisch Consulaat in Penang terecht, het Penang Adventist Hospital.
Lion Air Thailand ( www.lionairthai.com/en) vliegt sinds kort ook van Medan naar Hat Yai, voor een nieuw visa on arrival voldoende, Consulate of Indonesia in Songkhla verstrekt volgens mij geen visums meer,www.embassypages.com/missions/embassy5067/
Verder is dit een leuke plaats om eens een weekje te verblijven met goede en voordelige hotels en een paar mooie stranden.
Groetjes,
Jan

papadom
User
spacer line

Dank Lieve en Jan ; het is mij duidelijk........Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Jan , als mijn Sumatraanse vriendin hoort dat ik een weekje naar Hat Yai en Songkhla ga , dan wordt ik bij thuiskomst meteen gelyncht ; na 5 jaar iedere 3 mnd naar thailand voor een visarun , is zij heel goed op de hoogte wat Hat Yai en Songkhla te bieden hebben..........

joost
User
spacer line

Pimpernal kamu minta berapa buat visa Social Budaya

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

57,178,683 topic views - 226,354 posts - 13,588 topics - 18,097 members - last post @ 26-04-2018 19:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

99,557,028 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com