indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik dacht dat een uitkeringgerechtigde (AOW-WAO etc) uit Nederland die in Indonesia wonen niet belastingplichtig is .
Wel moet hij/zij een NPWP aanvragen om een aangifte te kunnen doen,.
Daar uit kan de R.I Belastingdienst concluderen of de WNA wajib pajak is ( belastingplichtig) in Indonesia.

De enige probleem voor de "expat"/migrant (buiten zelfsupporting) is alleen of hij/zij de zorgverzekering kan betalen of niet en aan de zware eisen van de Lansia Visum.(Retirement visum)

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Is daar op ťťn of andere manier achter te komen Surya?

Als een AOWer vrijgesteld is van belasting betaling, wordt het namelijk een heel ander verhaal.
Het lijkt mij dat mensen als Papadom en Jan Simpati veel aan deze informatie zouden hebben.

Gezien dit artikel in Merdeka kan ik mij niet voorstellen dat een WNA van welke leeftijd dan ook is vrijgesteld.

http://www.merdeka.com/uang/wn(...)ksa-bayar-pajak.html

In dit artikel spreekt men over 183 dagen, dus een half jaar, maar dat de controle hierop zwak is.

simpati
User
spacer line

Ik dacht dat een uitkeringsgerechtigde (AOW-WAO etc) uit Nederland die in Indonesia wonen niet belastingplichtig is.
Je hebt de keuze waar je belasting betaald, kijk eens op http://www.belastingdienst.nl/(...)dse_belastingplicht/
Ik betaal in Nederland om de eenvoudige reden: voor Nederland ben ik maar een minima, voor IndonesiŽ een rijkaard ik heb eerder eens uitgeteld dat het in mijn geval gaat om enkele duizenden Euroís.
Een en ander staat beschreven in het TRACTATENBLAD VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLAND JAARGANG 2002 NR.32

Wij worden niet vrijgesteld van belasting, maar wel van de premies volksverzekering omdat we daar ook geen gebruik van kunnen maken, bij de AOW wordt je 2% gekort per jaar dat je geen AOW hebt betaald, daar zal een andere berekening moeten worden gemaakt omdat we meer dan 50 jaar gaan werken, ik tot mijn achtenzestigste jaar.
Groetjes,
Jan

45havana
User
spacer line

Het is inderdaad moeilijk om belasting technies vrij te komen van het nederlandse belastingstelsel.Neem bijvoorbeeld het volgende;je hebt jaren gespaard voor een lijfrente en de premie heb je van je inkomen mogen aftrekken.Je hebt dus belasting voordeel genoten,nu die lijfrente tot uitkering komt wil vadertje staat best wel dat beetje belasting dat je erover gaat betalen,innen en dat zullen ze niet aan indonesie schenken.Dat je geen premie betaald voor sociale verzekering is niet meer als terecht want je kan er niet op terug vallen.
Hoe zit het nu met mensen die na uitgeschreven te zijn toch weer terug keren naar NL?Kunnen ze weer van de sociale verzekeringen gebruik maken?
Groetjes Ferry

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-11-2013 15:02 simpati wrote:
Ik dacht dat een uitkeringsgerechtigde (AOW-WAO etc) uit Nederland die in Indonesia wonen niet belastingplichtig is.
Je hebt de keuze waar je belasting betaald, kijk eens op http://www.belastingdienst.nl/(...)dse_belastingplicht/
Ik betaal in Nederland om de eenvoudige reden: voor Nederland ben ik maar een minima, voor IndonesiŽ een rijkaard ik heb eerder eens uitgeteld dat het in mijn geval gaat om enkele duizenden Euroís.
Een en ander staat beschreven in het TRACTATENBLAD VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLAND JAARGANG 2002 NR.32

Wij worden niet vrijgesteld van belasting, maar wel van de premies volksverzekering omdat we daar ook geen gebruik van kunnen maken, bij de AOW wordt je 2% gekort per jaar dat je geen AOW hebt betaald, daar zal een andere berekening moeten worden gemaakt omdat we meer dan 50 jaar gaan werken, ik tot mijn achtenzestigste jaar.
Groetjes,
Jan

Ok Jan ik begrijp het dan betaal je in de eerste schijf in Nederland 5.85 % en ben je omdat je nog geen 65 bent 31.15 % premie Volksverzekeringen kwijt.
Dat is een goede keuze.

Maar werkt dat ook zo als iemand definitief in IndonesiŽ woont met een visum ikut Istri of met een visa lansia?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat IndonesiŽ een WNA vrijstelt van belastingen die veel hoger liggen als in zijn land van herkomst, terwijl hij permanent in IndonesiŽ verblijft.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-11-2013 15:36 45havana wrote:
Het is inderdaad moeilijk om belasting technies vrij te komen van het nederlandse belastingstelsel.Neem bijvoorbeeld het volgende;je hebt jaren gespaard voor een lijfrente en de premie heb je van je inkomen mogen aftrekken.Je hebt dus belasting voordeel genoten,nu die lijfrente tot uitkering komt wil vadertje staat best wel dat beetje belasting dat je erover gaat betalen,innen en dat zullen ze niet aan indonesie schenken.Dat je geen premie betaald voor sociale verzekering is niet meer als terecht want je kan er niet op terug vallen.
Hoe zit het nu met mensen die na uitgeschreven te zijn toch weer terug keren naar NL?Kunnen ze weer van de sociale verzekeringen gebruik maken?
Groetjes Ferry

Mijn gedachte Ferry, je hebt een lijfpolis in Nederland afgesloten, daar heb je de volle belastingvrijstelling van genoten, op het moment van uitbetalen val je als 65 jarige in een minder belasting tarief.
Het is en blijft een in Nederland afgesloten contract bij een Nederlandse instelling, dus de uitbetaling valt onder de Nederlandse wet, immers zij betalen je uit vanuit Nederland.

Sociale verzekeringen, ik haal Jan Simpati aan die al jaren lang in IndoneiŽ woont, maar zijn belastingen en premies in Nederland heeft betaald, dat is duidelijk, die heeft recht op alle faciliteiten in Nederland.

Iemand die jaren weg is uit Nederland, geen belasting en sociale premie heeft betaald, maar nog steeds Nederlander is.
Die heeft recht op de sociale basisvoorzieningen van Nederland, die krijgt een sociale uitkering incl. een basis zorgverzekering.

Dat zo iemand jarenlang niet heeft bijgedragen aan sociale premies in Nederland en toch van bepaalde faciliteiten gebruik kan maken, kan je een hiaat in de wet noemen of bescherming van je burgers, vul het zelf maar in.

Mijn jongedame kwam naar Nederland toen ze 25 was, die heeft 20 % opbouw AOW gemist, maar op het moment dat ze zorg nodig heeft uit de AWBZ dan valt die 20 % weg, dan krijgt ze voor 100 % de zorg die ze nodig heeft ze is namelijk Nederlandse.

Zo steekt Nederland in elkaar en maakt het tot een land waar derde wereld bewoners een moord voor doen om er te wonen Emoticon: Yes!

spacer line  

On 18-11-2013 13:29 Malam wrote:

In dit artikel spreekt men over 183 dagen, dus een half jaar, maar dat de controle hierop zwak is.

Over de belasting plichtigheid volgens de 183 dagen regels heb ik jaren geleden met een paar oudgedienden in Indahnesia er over ge omong kosongen.

Op dit moment zijn de data base nog niet aan elkaar gekoppeld , wat in het vat verzuurt niet.
Elke buitenlander die in Indonesia verblijven worden bij de immigratie geregistreerd, wanneer ze komen , gaan , terug gaan etc.

Padahal, WNA yang berada di Indonesia lebih dari 183 hari dalam jangka waktu 12 bulan, menjadi Subyek Pajak di Indonesia.

spacer line  

On 18-11-2013 15:47 Malam wrote:

[quote removed]

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat IndonesiŽ een WNA vrijstelt van belastingen die veel hoger liggen als in zijn land van herkomst, terwijl hij permanent in IndonesiŽ verblijft.

Kijk naar de posting van AMED , JohanN en vraag aan de zakenmensen die daar wonen hoe ze dat doen.
Als de belasting in Indonesia hoger is , dan zal het echt vreemd zijn dat men naar Indonesia gaat verkassen .

De belastingverdrag Indon-Ned is al behoorlijk oud .
zie : Op verzoek van IndonesiŽ diende als basis voor de onderhandelingen de beŽindigde Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek IndonesiŽ tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen, met Protocol, van 5 maart 1973, zoals gewijzigd bij Protocollen van 22 juli 1991 en 23 augustus 1993.
Het is vernieuwd in 2002.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dat bedoel ik Surya.

Duidelijk is dat iemand die langer dan een half jaar in IndonesiŽ is, belastingplichtig is.
De controle is zwak (nog wel)
Maar zijn mensen met een uitkering AOW of toelage AOW met pensioen vrijgesteld zo als jij eerder schreef?
Of laat ik zeggen zoals jij dacht?

Kan je daar wat duidelijkheid in geven?
In welke wet is dat te vinden?
Waar kan ik dat vinden?

spacer line  

On 18-11-2013 15:36 45havana wrote:

Groetjes Ferry

Het is bekend dat vele Nederlandse emigranten in den vreemde (zeker in Europa) die tig jaren in buitenland verblijven op hun oude dag terug komen naar Nederland.
Hebben ze geen pensioen opgebouwd , geen vermogen etc dan komen ze automatisch bij de bijstand.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja je kan gaan draaien Om, maar geef nu eens klip en klaar aan waar de informatie vandaan komt dat iemand die op en visa lansia in IndonesiŽ zit geen belasting hoeft te betalen?

Dat is het enige wat ik vraag.

Heb je enig idee hoe belangrijk die informatie is?
Waarom tracht je nu weer onder een uitspraak die je doet uit te komen Emoticon: Angry

spacer line  

On 18-11-2013 18:30 Malam wrote:

Of laat ik zeggen zoals jij dacht?

Stel dat ik met mijn NED.vrouw onze echtpaar AOW-Bedrijfspensioen wil verbrassen in Indonesia en daar wil gaan wonen(goed weer, alles is relatief goedkoopetc ) dan worden we in Indonesia niet belast( zo heb ik het begrepen) .

WEL moet ik waarschijnlijk (proforma) een NPWP vragen , alleen om het bewijs te hebben dat onze inkomen al NETTO is (al belast door Nederlandse belastingdienst).
Dus op grond van het verdrag hoef ik geen Indonesische belasting betalen omdat ik geen Indonesische inkomen heb .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Neeeeeeeeee Surya, met een visa lansia woon je in IndonesiŽ en ben je uitgeschreven uit Nederland, je kan namelijk niet in twee landen ingeschreven staan, je woont in IndonesiŽ of in Nederland, zo simpel is het.

Nu de hamvraag, ik ben weg uit Nederland, ik heb een visa lansia, dus woon permanent in IndonesiŽ, mijn enige verbinding met Nederland is, mijn AOW en pensioen wordt overgemaakt naar IndonesiŽ en ik betaal geen belasting, premie en zorgverzekering meer in Nederland.

Betaal ik dan als 65 jarige belasting in IndonesiŽ of niet?
Daar ging het om.

Ja of nee, je kan wel allerlei zijsporen en mistgordijnen gaan verzinnen, maar de vraag is duidelijk zat.

Ik wil een bevestiging dat 65 jarigen geen belasting hoeven te betalen zoals jij dacht, niet meer of minder dan dat, en de bron waar je dat vandaan hebt gehaald.

spacer line  

On 18-11-2013 18:50 Malam wrote:

Ik wil een bevestiging dat 65 jarigen geen belasting hoeven te betalen zoals jij dacht, niet meer of minder dan dat, en de bron waar je dat vandaan hebt gehaald.

Dus op grond van het verdrag hoef ik geen Indonesische belasting betalen omdat ik geen Indonesische inkomen heb .

Duidelijker kan het niet.
Dat is wat ik begrepen heb.
Mooier kan ik niet maken!!!!!

lees ook wat simpati schreef.
jou aow etc is al belast in nederland.

45havana
User
spacer line

Dus in princiepe kan je gewoon kiezen waar je belasting wil betalen,maar zoals Jan al aan gaf;in NL ben je een minima en in IND heb je een ruim modaal inkomen en betaal je waarschijnlijk meer belasting dan in NL.Zeker met de huidige koers van +/- Rp15.700.
Wat ik niet weet is of dat je na 183 dagen in aanmerking komt voor pajak asing of niet.

spacer line  

On 19-11-2013 01:49 45havana wrote:

1.Dus in princiepe kan je gewoon kiezen waar je belasting wil betalen,maar zoals Jan al aan gaf;

2.in NL ben je een minima en in IND heb je een ruim modaal inkomen en betaal je waarschijnlijk meer belasting dan in NL.Zeker met de huidige koers van +/- Rp15.700.

3.Wat ik niet weet is of dat je na 183 dagen in aanmerking komt voor pajak asing of niet.

Volgens de principe van het verdrag , kan je belasting plichtig zijn in Indonesia als je daar werkt (het fijne er van kan je aan de zakenmensen vragen) .

Bij de Ret.Visa is het niet relevant , omdat je niet mag werken .
En je pensioen/AOW-WAO etc is AL belast in Nederland.

Zie oude topics (pas op of er geen nwe regels zijn bijgekomen)
http://forum.indahnesia.com/to(...)sia_ouderenvisum.php
http://forum.indahnesia.com/to(...)ogd_tot_2_5_juta.php

De 183 dagen aanwezig te zijn binnen 12 maanden periode (!!!!) is een regel die men vaak vergeet .
Volgens de Indonesische belastingwet wordt je geacht belasting te betalen .
Van daar dat ze de NPWP ingevoerd hebben voor iedereen , om te kijken of men belastingplichtig is of niet.
In Nederland is de 183 dagen regeling ook bekend , Zie hun belastingsite.

De koers van de Euro is niet relevant , het is relevant OF je belastingplichtig bent of niet.

http://www.belastingdienst.nl/(...)tdrie_dagenregeling/

Lucietati
User
spacer line

hallo, ik heb een vraagje mijn schoonmoeder wil terug naar Saparua op de molukken, nu kan ze een retirement visum aanvragen maar als zij dat wilt moet ze eerst 10 dagen op Bali verblijven, zij is een vrouw op leeftijd 84 jaar is er geen mogelijkheid dat zij die 10 dagen in Jakarta kan verblijven. Dit is voor ons zeer wenselijk gezien er in Jakarta familie woont en op Bali niet, wie kan mij hier iets over vertellen.
Daarnaast zoeken wij nog een transport bedrijf die alszijnde groupage haar spullen kunnen verschepen naar in ieder geval Ambon en het liefst voor een redelijke prijs.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Haha Malam de terrier... ik lees eigenlijk alleen jou info nog... want ik vertrouw hier niet alle info meer altijd van onze have Javaan. Maar terecht; wordt vervolgd. Hij wordt gevolgd...
Ben benieuwd of het bevrijdende antwoord van pak Surya ooit komt? Emoticon: Party!

Your attitude determines your altitude

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

--

spacer line  

On 26-11-2013 11:42 Keduadam wrote:

Ben benieuwd of het bevrijdende antwoord van pak Surya ooit komt? Emoticon: Party!

Ik ben toekomstige klanten aan het werven.
Voor mijn eigen ADPIS BURO .

Moet toch bij gaan verdienen om mijn "vorstelijke"AOW uitkering bij te spijkeren.

( Al dan niet met BTW, Indahnesia klanten krijgen 10% diskon)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Lijkt mij een onmogelijke missie Om.
De onzin die je inmiddels de laatste jaren hebt uitgekraamd is inmiddels bekend Emoticon: Wink
Dat heeft jouw geloofwaardigheid behoorlijk aangetast Emoticon: Yes!
Persoonlijk zou ik nog niet de legalisatie van mijn hamster aan jou toe vertrouwen Emoticon: Blush

Jouw kennis is namelijk internetkennis en wat je van familie en kennissen in IndonesiŽ te horen krijgt.
Niet van iemand die zijn leven inpakt in IndonesiŽ Emoticon: Wink
Dat maakt je tot een gevaarlijke raadgever.
Niet leuk om te horen, maar het is niet anders.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 26-11-2013 15:00 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik ben toekomstige klanten aan het werven.
Voor mijn eigen ADPIS BURO .

Moet toch bij gaan verdienen om mijn "vorstelijke"AOW uitkering bij te spijkeren.

( Al dan niet met BTW, Indahnesia klanten krijgen 10% diskon)

Nou ja, heb mijn best gedaan... Pak geeft gewoon geen antwoord, ook als een ander dan Malam het vraagt... Ik vind het meer komisch dan triest...
Hoe krijg je t voor elkaar, steeds de andere kant uit blijven kijken...
en doen alsof je gek bent?
HOE is zoiets toch mogelijk? Emoticon: Shut up! Emoticon: Frustrated Emoticon: Clown

Aapje horen zien en zwijgen Emoticon: Shut up!

Het is zoiets als een lelijke eend, een Deux Cheveaux. Door zijn lelijkheid heeft ie toch iets aparts, en ga vertederende gevoelens krijgen, en ga je zelfs van hem houden ook. Emoticon: Smile
Toch hou ik van je Surya.

pierre
User
spacer line

Misschien kan iemand de vraag van lucietati beantwoorden?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-11-2013 10:57 Lucietati wrote:
hallo, ik heb een vraagje mijn schoonmoeder wil terug naar Saparua op de molukken, nu kan ze een retirement visum aanvragen maar als zij dat wilt moet ze eerst 10 dagen op Bali verblijven, zij is een vrouw op leeftijd 84 jaar is er geen mogelijkheid dat zij die 10 dagen in Jakarta kan verblijven. Dit is voor ons zeer wenselijk gezien er in Jakarta familie woont en op Bali niet, wie kan mij hier iets over vertellen.
Daarnaast zoeken wij nog een transport bedrijf die alszijnde groupage haar spullen kunnen verschepen naar in ieder geval Ambon en het liefst voor een redelijke prijs.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Pierre, man oh man natuurlijk heb je gelijk dat we ver in deze topic zijn afgeweken.
Maar nu iemand die aandacht vraagt voor zijn moeder van 84 die naar IndonesiŽ wil verkassen met en visia lansia Emoticon: Blush

Ik zeg niks Emoticon: Shut up!
Maar als zou mogen spreken, dan zou ik zeggen waarom wil je van opoe af?
84 jaar en emigreren, waar ben je mee bezig Emoticon: Confused

Ga met opoe op vakantie snotverdorrie, laat dat mens genieten van haar laatste dagen in plaats van haar het circuit van visa lansia in te laten gaan Emoticon: Angry
Waar ben je mee bezig Lucretia

Tevreden Pierre?
Misschien was dit de reden dat er geen antwoord was, te weinig mensen hier die de waarheid durven te vertellen Emoticon: Blush

spacer line  

On 26-11-2013 21:04 Malam wrote:

[quote removed]

Ik zeg niks Emoticon: Shut up!
Maar als zou mogen spreken, dan zou ik zeggen waarom wil je van opoe af?
84 jaar en emigreren, waar ben je mee bezig Emoticon: Confused

Ga met opoe op vakantie snotverdorrie, laat dat mens genieten van haar laatste dagen in plaats van haar het circuit van visa lansia in te laten gaan Emoticon: Angry
Waar ben je mee bezig Lucretia

Zo die zit , is het dan niet mogelijk dat oma haar laatste levensdagen alsnog wil genieten van haar oude dag, in haar land van herkomst ?

Als ze dat wil ? is het toch haar wens en zaak .
Ik ken ook mensen die dat willen maar niet kunnen omdat ze mss niet aan de eisen kunnen voldoen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. L , je kan mss de ambassade in Den Haag bellen of het echt noodzakkelijk is per se op Bali komen.
Vertel gewoon eerlijk , ik weet dat er een Ambonese dame werkzaam is , die kan je mss benaderen , of bel Access Indonesia in Den Haag, mijn vriend heeft goede ervaringen met A.I .
Succes
Barangkali bisa omong omong , ktorang sama sama basudara .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,950,749 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com