indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Zou gaarne tips willen hebben over het starten van een kippenfarm.Wat moet ik doen om eenvoudig te starten met niet al te veel start kapitaal.En ook wat is belangrijk voor mij het voer wat je die kippen geeft want ik zie kippen in Indonesie nu dat lijken wel TBC kippen.
Dus dat is niet de bedoeling ik dacht wel kippenvlees eten ze allemaal in Indonesie.Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

- controleer welke vergunningen je nodig hebt
- regel deze vergunningen
- bouw de farm

Dat de kippetjes er hier uit zien als TBC kippen is een kwestie van vraag en aanbod. Men wil eten, maar het mag niets kosten als het even kan. Als jij lekkere vette kippetjes produceert dan hangt hier ook een (flink) duurder prijskaartje aan, en zal je moeilijk een markt vinden voor je producten.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Joop die tbc kippen zoals jij ze noemt is ayam kampung, die hebben nagenoeg geen vet en zien er ook anders uit als ayam negeri.
Ayam negeri is meer een huis tuin en keuken kip zo als wij die in Europa kennen.

Aangezien een ayam kampung na 6 maanden even groot is als een ayam negeri na een maand wordt er veel gesjoemeld.
De vele vrachtwagens die je op de weg ziet met met honderden kippen zijn haast allemaal ayam negeri.

Het zijn nog meer kuikens dan kip, daar komt nog bij dat als je naar de leefomstandigheden van die kipjes kijk, dat een Nederlandse kip in vergelijking een adellijke kip is die gehuisvest is in een bungalow.
Die kippen zijn dus als je het zo mag noemen nog in hun pubertijd, hebben niets anders te doen als tegen elkaar aan gedrukt elkaar te pikken, vandaar dat ze er ook uit zien als tbc kippen.

Bezoek eens zo'n kippenfarm, je kan het geen farm noemen, meestal ver van de bewoonde wereld want de lucht is niet te harden, er zitten honderden op een vierkante meter, de meesten kunnen niet eens op hun pootjes staan.
Logisch want als ze gaan lopen dan verbruiken ze energie en duurt het langer voordat rijp zijn voor de slacht, dat is de bedoeling niet want de concurrentie is moordend.

Een ayam kampung kan je over het algemeen alleen maar op de pasar kopen, daar zit de kop en poten dan nog aan, daar kan je dan ook aan zien dat het een ayam kampung is, je betaal je wel te pletter voor zo'n kip.

spacer line  

"TBC" kippen ?

Volgens kenners ( Indonesisch) zijn ze zelfs lekkerder dan de PLOF kippen of Ayam Negeri.
Eigenlijk een foute benaming , moet zijn Ayam LUAR Negeri./
M.a.w raskippen. Reden omdat ze vrij kunnen rondlopen , kunnen scharellen , in vuilnisbakken, maden , eetbare afval (o.a stront eten ).
Tenminste dat doen de oude versie van ayam kampung.

Zie je ook in diverse restaurants of lesehan (waar je zitten kan eten/niet op stoel ) dat ze adverteren met ayam kampung.
In jou ogen is het TBC kippen, in mijn ogen zijn het kleine duiven ( de grote van een duif).
Geef mij maar de KFC of Mek D kippen. Goed gekruid.

Wat je moet doen is de overkoepelende beroepsgroep vragen , zie Peternak Ayam Indonesia .Een goede bekende van mij was vroeger ooit de voorzitter geweest ( van West Java ?) , heb nu geen kontak meer .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Een oom van mijn vrouw heeft een kippenfarm in de buurt Cianjur. Hij heeft ongeveer 7 ton eieren per dag... Een hele grote farm
Er werken ook wel een 40 heren en dames. Naast de farm heeft hij visvijvers waar hij de stront en dode kippen ingooid voor de Ikan lele.

De hokken zijn allemaal gemaakt van bamboe zelfs de voerbakken. Zo weinig mogelijk kosten en een zo hoog mogelijk rendement. De hokken zijn op een verhoging gebouwd zodat de poep er lekker onder kan vallen en je zo weinig mogelijk hoeft op te ruimen..

Wat me opviel was dat ze het voer zelf mixen in een grote schuur.

Wat malam zegt klopt... stinken, weinig ruimte..

Ik denk overigens dat je er een dikke boterham mee kan verdienen. Zodra je ziektes krijgt ben je natuurlijk de klos. Misschien kan je iets proberen met biologisch kippenvlees en eieren.. Je moet je dan wel focussen op de grote stad. Misschien moet je proberen wat eieren van goede kippen mee te nemen in het vliegtuig welke je in Indonesie kan uitbroeden.

http://www.michielbussink.nl/a(...)elen.php?id=1&aid=96

een superkip zou de Chaamse Hoen moeten zijn... wellicht iets voor de fijnproevers in Indonesie

http://www.walnoothoeven.nl/geschiedenis.html

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

He jongens het is niet voor mij ik vraag het voor mij Girl in Indonesie woont op Sumatra in het gebergte Ronggururan.En wil dit gaan doen bij haar moeder in het dorp vanaf Januari
Mij vraag is een begin kapitaal van 5 miljoen rupias zou dat kunnen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Natuurlijk kun je voor 5 miljoen iets starten, maar je moet dan niet denken aan een kippen-farm maar aan een kippenhok bij mensen in de achtertuin, schuurtje of lege slaapkamer.

spacer line  

Maar dit is dus wel een begin ze wil dit langzaam opbouwen.Ze heb al pech genoeg gehad
mot ze wel een vergunning vragen hier voor.In Sumatra

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry Joop, zo werkt het in RI niet. Althans niet in sectoren die al door locals of local Chinese zijn "bezet". Daar kom je niet tussen.
De kippenfokkerij en -handel is lucratief en daar komen de "grote" jongens om de hoek kijken. Marketing, transport, afzet......hoe te transporteren? Waar af te zetten?
Als men je ziet als een gevaar of als een moneymaker (en het gerucht zal zeer snel gaan dat er een bule geldschieter achter zit), dan is het sabotagespel snel begonnen. Al 10-tallen malen meegemaakt: starten van allerlei business op lokaal nivo maar vergeten dat er backing (doorgaans vanuit het aparat ) noodzakelijk is want anders betaalt men uiteindelijk de dubbele prijs voor alles. En men mag geen gevaar zijn voor de "gevestigde orde" want dan is de business snel gesaboteerd.

Dan een 2e: hoe is het gesteld met het zakeninstinct van deze dame die je support? Vrijwel 80% van de bevolking lult zich krom over business , ze hebben allen lumineuze en lucratieve ideeen. Als ze allemaal zo'n business-minded instelling hebben, waarom is dit land dan nog steeds niet behorende tot de rijkste landen ter wereld?
Please , dat gezwam over "we gaan bisnis doen" hoor ik al zo lang ik een voet heb gezet op Indo-bodem. Er komt in 99% van de gevallen niets van terecht.
Droom niet want je gaat geld verliezen. Je hebt al verscheidene malen via dit forum voor deze dame van alles geprobeerd en er komt niets uit. Dat toont mij alweer de wispelturige aard, gebrek aan doorzettingsvermogen en gebrek aan innovatief denken. Laat het wat het is......zoals 100-miljoenen met haar. Fantasialand bevindt zich tussen 6,8 NB en 11,15 ZB en tussen 94,45 en 141,50 OL.

spacer line  

Een "mooie" reactie Yogya.. Ik sluit me aan bij je reactie. Die kippen en eieren handel is inderdaad in handen van veel Chinezen. Het veel mij ook op dat oom er niet te veel over wil praten toen wij daar waren.. Het zal dus wel goed gaan..

Ik denk als je fanatiek wilt gaan beginnen met een kippenfarm dat je zeker meer moet investeren dan 5 juta. Misschien kan Joop beter elke maand een paar juta overmaken zonder verdere verplichtingen dan heb je ook geen ergernis en drukte.. Of een andere dame zoeken die het wel in de vingers heeft of al een zaakje runt.. Ze gaat blijkbaar niet zorgvuldig met je zuurverdiende geld om..

Ik wens je veel succes toe wat je ook gaat doen Joop.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik begrijp Joop wel, hij tracht met alles wat in hem zit het dametje wat hij onder zijn hoede heeft genomen te helpen.
Ben je niet echt goed bekend in IndonesiŽ dan lijkt het soms heel erg aannemelijk wat je voorgeschoteld krijgt. Emoticon: Yes!
Als 25 % van de bisnis voorstellen die ik de afgelopen 17 jaar heb gehad mij hadden opgeleverd wat ze mij vertelden, dan had ik nu net zo rijk als Bill Gates geweest Emoticon: Blush

Ik ben er nooit ingestapt, dus ik zal het nooit weten, maar vermoedelijk had mijn spaarvarken nu een stuk magerder geweest.
Ik had een keiharde leerschool toen ik het tweede of derde jaar naar IndonesiŽ ging, ik ging toen keihard de bietenboot in voor toen nog vijf en twintig honderd keiharde guldentjes.

Tot de laatste cent alles pleiten, bisnis in IndonesiŽ? "Boeren,burgers en buitenlui, hier moet u wezen, hier moet u zijn, hier verdwijnt uw geld als een scheet in de maneschijn"
Gelukkig springt Joop er niet zo maar in en tracht hier wat meer informatie te krijgen.

De beste investering in je protegť is educatie Joop, zodat ze een solide baan kan krijgen.
Ik heb hele kudde's in IndonesiŽ zien mislukken, het zij met handel, kleine toko of warung.
Sommigen waren in eerste instantie redelijk succesvol, maar dat hebben de buurtjes gauw door en voor ze het wisten hadden ze een stuk of 6 op hun lip zitten, spoeling te dun en bankroet.

spacer line  

Wat denk jullie wat ze dan moet doen dar kan ze niet verder gaan want dat is slavenhandel
Ze moet wat anders beginnen en met haar geloof moet ze uitkijken van ze is Cristen en dat botst met moslim.Dus wat zou ze kunnen doen ze wou dat bij haar moeder in het dorp doen
Ze heb dus alleen maar lagere school gehad daar kan ze ook niks aan doen,want ze moest al vroeg gaan werken.Haar vader is toen ze zeven was overleden.
Willen jullie met mij mee denken.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Wat is slavenhandel Joop? Een normale baan in Indonesie?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Alleen Lagere School Joop? Hou maar op. Zelfs voor een job als dienstmeid ( pembantu ) wordt minimaal SMP gevraagd. En voor een job aan de lopende band in een of andere fabriek: SMA. En voor iemand die SD heeft gevolgd in RI (kwaliteit nog niet gelijk aan 3e klas basisonderwijs in NL) wil je een kippenfarm beginnen? Kom nou.....
Dit ga je niet winnen. Stop ermee. Laat ze snel trouwen en klaar is Kees. Met lagere school in RI kom je nergens meer. Rest huisvrouw annex baarmachine.......
Er lopen hier miljoenen van dit soort gevallen rond. Dweilen met de kraan open.

pierre
User
spacer line

Op 04-11-2013 01:56 schreef Yogya-Bali:
Alleen Lagere School Joop? Hou maar op. Zelfs voor een job als dienstmeid ( pembantu ) wordt minimaal SMP gevraagd. En voor een job aan de lopende band in een of andere fabriek: SMA. En voor iemand die SD heeft gevolgd in RI (kwaliteit nog niet gelijk aan 3e klas basisonderwijs in NL) wil je een kippenfarm beginnen? Kom nou.....
Dit ga je niet winnen. Stop ermee. Laat ze snel trouwen en klaar is Kees. Met lagere school in RI kom je nergens meer. Rest huisvrouw annex baarmachine.......
Er lopen hier miljoenen van dit soort gevallen rond. Dweilen met de kraan open.

Helemaal mee eens

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het probleem in Indonesie is dat van alles al zoveel is. Een gat in de markt zou de oplossing zijn maar ik zou zo gauw ook niet weten wat dat is.
Ik denk dat mensen met alleen lagere school toch echt wel iets kunnen bereiken, ook al is het klein.
Aan de andere kant is het volgen van een middelbare of nog hogere opleiding ook geen garantie tot succes. En om dat (of een gerichter opleiding) op je 29e nog te doen lijkt me in Indonesie een hele opgave.
Trouwen maakt de dame afhankelijk. Misschien wel de ďgemakkelijksteĒ oplossing voor de omgeving maar wil ze dat zelf ook?
Ik zou eens uitzoeken waar de dame goed in is, haar vaardigheden zijn en wat ze leuk vindt om te doen. Onderwijs en opleiding alleen zegt niet alles. Er zijn er met die er niks van terecht brengen en omgekeerd ook.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mensen met lagere school kunnen wel iets bereiken maar zeker niet ver. Men wordt hier te allen tijde beoordeeld op je achtergrond en zonder enige opleiding ziet men je al snel als bodoh (= dom) en kampungan (= boers); daarmee de weg afsnijdende tot enige steun van waar dan ook. Dit zeker bij de Bataks die een volksaard hebben van status die nog enkele graden erger is dan bij andere Indonesische volken.

Ze moet zelfstandige worden want voor werk in een fabriek e.d. moet men toch het diploma tonen, anders wordt men niet aangenomen. Zelfs voor dienstmeid wil men tegenwoordig het SMP-diploma zien. Hoewel de educatie in RI erbarmelijk is, blijft "het papiertje" toch een vereiste, whether you like it or not . Het geeft aan dat men toch wel "iets" kan i.p.v. "niets".

Trouwen en kinderen krijgen? Dat is het rolpatroon en de verwachting die in deze maatschappij een zeer belangrijke rol speelt. Het gaat er niet om wat je bent maar wat je positie, je rol is. Maar daarvoor is ze eigenlijk al te oud. Ze zal waarschijnlijk in haar desa al meewarig worden bekeken als een perawan tua (= oude vrijster); geen predikaat waarmee men in RI verder komt zonder enige educatieve achtergrond.
Dan wordt ze door andere vrouwen gezien als een gevaar voor hun mannen daar ze nog ongehuwd is. Komt de roddelcampagne er nog bovenop en sabotage van haar business . Vergeet die kippenfarm in godsnaam want dat is een doodgeboren kindje.
Dit is Indonesia en geen Nederland met heel andere geldende normen en waarden waarbij het er niet omgaat of men vergunningen, etc. heeft, maar wat iemands sociale positie is. Dat laatste bepaalt 10x meer de kans van slagen dan het hebben van een vergunning.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2013 09:37 bule gembel wrote: Misschien kan Joop beter elke maand een paar juta overmaken zonder verdere verplichtingen dan heb je ook geen ergernis en drukte.
Joop, ik denk dat BG hier de spijker op de kop slaat. Dit lijkt mij de enige uitweg. Ik lijk sceptisch en cynisch in mijn opmerkingen maar jarenlange ervaringen hier maken het zo.

pelaut
User
spacer line

Beste Joop, ik heb het opstarten van een kleine schaal kippenfarm van dichtbij meegemaakt, vriend van mij heeft een Indonesische vrouw en ze hebben die farm opgezet, voor de eigen familie, op een eiland op de Molukken waar ze zo'n farm nog niet hadden, en alles dus per speedboot vanaf Ambon moesten importeren. Mijn vriend heeft een goede opleiding, zijn vrouw is op de Molukken geboren en getogen dus de slagingskansen zijn vele malen groter dan die van jouw vriendin op Sumatera. Maar zelfs dan is het zeer moeilijk, als ik hun verhalen hoor, om winstgevend te produceren, de man die het krachtvoer bijmengt bleek er zoveel in te gooien dat de eieren meer kostten dan ze opleverden en zo zijn er nog legio andere zaken die je alleen kan oplossen door voldoende modaal, opleiding en een sterke en vertrouwde man ter plaatse. Bovenstaande reacties hebben gelijk als ze zeggen: niet aan beginnen
(had ooit zelf een lasbedrijfje, omdat de mannen niet met geld konden omgaan en de cashflow opdroogde zijn ze in plaats de door mij aangeleverde gas en zuurstof installatie op karbiet over gegaan, resultaat grote explosie, ruiten van het nieuwe huis van de overbuurman lagen eruit, heb ik zelf nog vergoed, ook dat project mislukt, zal je niet vermoeien met zeker 5 andere mislukkingen door onkunde, onwil, gebrek aan opleiding, corruptie, stelerij, luiheid etc.)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dus van dit land kan je niets maken al zou je het in goede bedoelingen willen doen, dan nog moet je de aftocht nemen, al ben je met dit land getrouwd en dan heb je nog steeds teleurstellingen te maken, NEEN nergens aan beginnen, of je moet network hebben, die al bekend staan met nepotisme en corruptie, om mee te kunnen doen , van sommig krijg ik al de indruk, over die verkoop van een huis op Bali ,je word met open ogen bedrogen zelf met je landgenoten, die al jaren in IndonesiŽ wonen, moet je oppassen, ze hebben de smaak te pakken, die je krijg als je lang hier ben, als je lees dat je iemand moet kennen, die je kan helpen, dan nog loop je tegen veel onwil op, dat je de smaak nooit te pakken krijg en je er van afwentelt............. Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Is er voor haar dan niks anders te krijgen op Sumatra er zal toch wel iets zijn.Dit wat ze nu doet met de beste wil van de wereld dit is te zwaar.Ze moet iemand hebben die xe van daar uit kon helpen.Ik had iets voor haar maar dat wou ze niet omdat het stukje Cristen en Moslim om de hoek komt kijken.Dat is een beetje gevaarlijk,want ze is Cristen van haar geloof.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het is duidelijk dat je met alles wat je in je hebt haar tracht te helpen Joop.
Veel mensen volgen Indah, ook jouw postings Joop.
Dit gaat niet goed komen, hoe graag je het ook zou willen.
Beter elke maand wat centjes overmaken Emoticon: Blush

Joop het is niet anders leg je er bij neer. alle IndonesiŽrs dromen om een bisnis op te zetten, maar als dat de dromen zijn van miljoenen dan is de kans van slagen nihil Emoticon: Blush

Elk jaar studeren er weer duizenden af.
Bachelor en Master, zelfs die kunnen geen fatsoenlijke baan vinden.
Geef die meid een paar centen per maand, jij blij, zij blij

spacer line  

On 11-11-2013 00:22 Joop van der Meer wrote:
Is er voor haar dan niks anders te krijgen op Sumatra er zal toch wel iets zijn.

Ze zal niet de enige jongevrouw uit haar omgeving die alleen maar een S.D ( lagere school) opleiding heeft.
In haar ngorij , diep in de "rimboe" kan ze geen fatsoenlijk werk vinden.
Dan zou ik toch haar laten proberen in Medan werk te zoeken , desnoods als P.R.T( bediende) .
Dan heeft ze tenminste een beetje inkomen .
Daarnaast kan je haar extra ondersteunen zodat ze een kleine warung kan starten.
Je zou haar ook introduceren bij iets "rijkere" Indonesiers of mix-couple , voor werk.
Ik dacht dat er "veel"medelanders zijn in Noord Sumatra die daar wonen en mix-couple status hebben.
Dat ze netjes wordt behandeld en niet uitgebuit wordt.

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik ben het met Surya eens Emoticon: Blush

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-11-2013 01:10 Surya Atmadja wrote: Ze zal niet de enige jongevrouw uit haar omgeving die alleen maar een S.D ( lagere school) opleiding heeft.........
desnoods als P.R.T( bediende) .
Zelfs dat zit er tegenwoordig niet meer in, daarvoor is SMP nodig. Met de huidige huishoudelijke electronische apparatuur durft geen werkgever meer iemand in dienst te nemen die niet minstens hiervan enig verstand heeft. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van werkgevers wier wasmachine, strijkijzer of andere electronische apparatuur naar de klote is geholpen door de bediende die er geen bal van snapt (maar volgens goed Indonesische gebruik dit natuurlijk niet kan toegeven en zelf gaat klojen aan het apparaat).

Joop, ik zie je nu al maanden bezig met gezeul op dit forum met deze dame die blijkbaar van alles wil maar niets kan. Accepteer het nou: te oud en geen enkele opleiding. Indonesia zit vol met dit soort types. Er staan er miljoenen in de rij met veel betere mogelijkheden maar ook zonder kans. Enige mogelijkheid: trouwen, kinderen baren en huisvrouw worden. Voldoet ze ook nog eens aan het traditionele Indonesische rolpatroon. Zij blij, familie blij, dorpsgemeenschap blij. Iedereen blij.

Zoals wordt geadviseerd: stuur gewoon een bepaald bedrag periodiek op en klaar-is-kees. Ben jezelf ook een last lichter.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,523,548 topic views - 232,840 posts - 13,678 topics - 22,676 members - last post @ 26-06-2019 12:50 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,896,141 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com