indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Mochten er potentiele Bali-gangers zijn die geinteresseerd zijn in de aankoop ( natuurlijk via de 4-akten / nominee-constructie) van een “normaal” huis ( ruime eengezingswoning) op eigen grond grond (omgeving Oost Denpasar / Noord Sanur) en tegen een “normale” prijs, neem dan s.v.p. even met mij contact op via de email (zie mijn profiel) en buiten dit forum om.

Met “normaal” wordt bedoeld “niet in een villa complex met uitsluitend buitenlanders als buren”, “niet tig keer overprijsd”, “niet perse op een popie-jopie locatie”, “niet perse geschikt voor doorverhuur als zgn. “vakantie-villa”, e.d.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Ik verbaas mij over je posting dat je schrijft "natuurlijk" via de 4 akten constructie..
Je omschrijft het alsof het een goede constructie is.
Dit is toch dezelfde constructie waar de helft van de villa's in Noord Bali tot aan Ahmed op verkocht zijn?

Daar is dit een grote ellende gebeleken voor de mensen die hiermee in zee zijn gegaan.

Meestal zijn je adviezen van waarde op dit forum... Helaas krijg ik hier een beetje een nare bijsmaak van.

Als ik het niet juist heb hoor ik graag je reactie. Ik weet van een aantal mensen dat ze hier behoorlijk mee in de problemen zijn gekomen.

groeten,

Bule Gembel

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat je het niet bij het goede eind hebt kan ik je nu alvast vertellen. Kopen kan niet, maar weet lang niet iedereen kennelijk (hoe gek ook, maar da's een andere discussie). Dat vermeld AEB dus ook netjes. Het is verder ook aan de koper om zich te verdiepen in de mogelijkheden, al is dat voor velen dus moeilijk. Er zal echter best vraag zijn naar wat hij bied, voor mensen met verstand van zaken. En ik denk dat AEB ook zo'n koper zoekt, vandaar ook de info in de 2e alinea. :-)

spacer line  

Ha Yerun,

hij geeft dus eigenlijk aan:

Met “normaal” wordt bedoeld “niet in een villa complex met uitsluitend buitenlanders als buren”, “niet tig keer overprijsd”, “niet perse op een popie-jopie locatie”, “niet perse geschikt voor doorverhuur als zgn. “vakantie-villa”, e.d.

Dat je door bovengenoemde zaken wellicht minder snel of niet in de problemen komt omdat het dit soort zaken niet betreft... mm

wat denk je zelf op welke basis zou jij iets "kopen" met je Indonesia ervaring?

spacer line  

On 30-10-2013 13:35 bule gembel wrote:
Ik verbaas mij over je posting dat je schrijft "natuurlijk" via de 4 akten constructie..
Je omschrijft het alsof het een goede constructie is.
Dit is toch dezelfde constructie waar de helft van de villa's in Noord Bali tot aan Ahmed op verkocht zijn?

Daar is dit een grote ellende gebeleken voor de mensen die hiermee in zee zijn gegaan.

Meestal zijn je adviezen van waarde op dit forum... Helaas krijg ik hier een beetje een nare bijsmaak van.

Als ik het niet juist heb hoor ik graag je reactie. Ik weet van een aantal mensen dat ze hier behoorlijk mee in de problemen zijn gekomen.

groeten,

Bule Gembel

Sterker nog: ALLE villa’s en huizen die op Bali aan buitenlanders verkocht worden, lopen via een dergelijke 4-akten constructie. Ik omschrijf die constructie nergens kwalitatief als zijnde een “goede constructie”, maar kan hier alleen vooralsnog zeggen dat die constructie de beste is die men als buitenlander kan krijgen.

En ja, men kan inderdaad behoorlijk in de problemen komen als men:
Niet weet waarvoor men tekent omdat men bijv. de aktes niet of niet goed leest, al dan niet doordat men of het Indonesisch danwel het Engels te slecht beheerst.
Men te gretig is en te snel / overhaast in een koop-transactie van een pand stapt.
De persoon die men als nominee aanstelt in de praktijk helemaal geen vriendelijke Balinees blijkt te zijn, maar een op snel geld beluste tokkie.
Teveel vertrouwen heeft in de verhalen van de verkoper en men geen tijd en / of energie steekt in onderzoek of die verhalen wel kloppen.
Etc., etc.

Ik ken ook talloze gevallen zoals u die met de 4-akten constructie in de problemen zijn gekomen, meestal vanwege een van de bovenstaande punten. Maar, ik ken er meer die er geen problemen bij ondervonden hebben, simpelweg omdat zij wel de nodige tijd, energie en juridische assistentie in / bij e.e.a. hebben gebruikt.

Zoals altijd geldt: caveat emptor.

elsbeth
User
spacer line

Ik begrijp wat AB bedoelt, maar ik kan me de reactie van BG goed voorstellen.
Ik had precies dezelfde gedachte.
Er zijn hier nogal wat mensen afgeserveerd, omdat ze iets dergelijks (maar wellicht toch iets heel anders(??) aanboden.
Omdat het nu Amed Bali betreft, die hier (terecht denk ik) nogal een reputatie geniet, beoordeelt men het toch anders dan wanneer het een nieuwe forumlid zou betreffen.
Moeten we dan concluderen dat het gewoon prima kan, als je de voorwaarden die AB benoemt in acht neemt? (Niet dat ik plannen heb overigens..)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

BG; wat ik zou aanbevelen? Niets, dat hangt namelijk geheel van je situatie,wil en mogelijkheden af. Er zullen genoeg mensen zijn die deze constructie kennen, accepteren en er een leven lang lol mee hebben. Anderen gaan de boot in omdat ze denken echt wat te kopen (bijvoorbeeld door slechte voorlichting, gewoon alles voor waar aan nemen of dom handelen)

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.elsbeth, een nieuweling die hier zijn vakantievilla poogt te slijten als 'verkoop' van/aan een buitenlander die zal van mij onherroepelijk een stortvloed aan stront over zich heen krijgen, simpelweg omdat ze niet vermelden dat het kopen tussen haakjes is. Want zij zijn er over het algemeen zelf ook ingetuint en willen er weer vanaf.. en smeren deze villa dan op dezelfde manier aan zoals zij hem aangesmeerd hebben gekregen. Bedrog dus. Daar kan ik AEB niet op betrappen.

En als je dan als antwoord wil geven 'ja maar een nieuweling'... tja, die moet zich eerst in het land verdiepen dus.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.BG; om je een kort antwoordje te geven hoe ik het heb geregeld; huis in de kampung staat op naam van mijn vrouw. De auto is op afbetaling, liefst zo lang mogelijk want de rente is toch laag omdat het een dikke Ford betreft, en de directe toegang tot alle rekeningen van de PT heb ik altijd bij me, en weet vrouwlief niet eens de PIN-codes van. Denk er maar eens over na,.. en reageer dan in een nieuw onderwerp. Dan geef ik daar wel mijn reactie weer.

nibiru
User
User icon of nibiru
spacer line

Ik ben wel een nieuweling op dit forum maar een veteraan in Indonesie en hoop dat mijn info zo ook behandeld wordt.

Een huis op naam van je vrouw hebben betekend dus in feite dat je geen huis hebt ook al heb je de gedachte dat je een huis hebt. Maakt in feite ook niet uit zolang je er maar happy mee bent en er nog in mag blijven wonen.

Ik ben het gedeeltelijk wel met elsbeth eens wat betreft reputatie maar kan de reactie van Yerun daarop ook wel plaatsen.

Wat ik echter niet kan plaatsen is de oproep en reactie van Ahmed East Bali want hij had beter moeten weten.

De opmerking dat ALLE villa's en huizen van buitenlanders via het 4 akte systeem verloopt slaat als een tang op een babi want dit is zeker niet zo. Het vier akte systeem is opgezet door een reeds niet meer bestaand bedrijf in Lovina en omstreken en dat het bedrijf niet meer bestaat heeft daar alles mee te maken.

Wat mij nog meer tegenvalt is de opsomming van redenen waardoor je in feite in de problemen kan komen want door die genoemde acties komen mensen niet in die problemen.

Er is geen een nomine agreement die legaal is ongeacht met hoeveel aktes je de muur wilt behangen en dat weet hij als geen ander, toch biedt hij het aan en valt hij dus in zekere zin onder een van zijn eigen genoemde criteria " Teveel vertrouwen heeft in de verhalen van de verkoper en men geen tijd en / of energie steekt in onderzoek of die verhalen wel kloppen ."

falsus in unum, falsus in omnibus

spacer line  

On 30-10-2013 15:10 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Sterker nog: ALLE villa’s en huizen die op Bali aan buitenlanders verkocht worden, lopen via een dergelijke 4-akten constructie. Ik omschrijf die constructie nergens kwalitatief als zijnde een “goede constructie”, maar kan hier alleen vooralsnog zeggen dat die constructie de beste is die men als buitenlander kan krijgen.

Het kan kloppen.
Zelfs een buitenlandse website van expats had jaren geleden dat ook zo geformuleerd.

Over de 4 acten constructie heb ik mijn persoonlijke bezwaren, omstreeks 2004 al geuit.
Zie mijn oude postings , dacht dat werd ook geplaats bij V.V.B ( een oude site = Vrienden van Bali)

Bij de 4acten constructies moet men kijken naar de inhoud( het is niet standaard) en moet men kijken naar onder andere . verlengingsvoorwaarden .
Je moet ook goede kennis van Indonesische taal hebben of dat je een betrouwbare zaakwaarnemer heb.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 30-10-2013 16:35 nibiru wrote:

Er is geen een nomine agreement die legaal is ongeacht met hoeveel aktes je de muur wilt behangen

Een nominee agreement is rechtsgeldig zo lang het de inhoud dekt en niet in strijd is met de diverse undang undang(wetten).

Toen men tot hun schrikt ontdekte dat 4 acten (de basis) niet voldoende /sterk genoeg is om de "belangen"van de buitenlandse "kopers" te waarborgen ( in feite zijn ze huurders ) , ging men het extra aankleden .

De eigenaars zijn de nominee met hun SHM en zijn toekomstige erfgenamen. in het geval dat de nominee eerder komt te overlijden.
Dat geef alleen schijn veiligheidsgevoel.

spacer line  

On 30-10-2013 15:34 Yerun wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.BG; om je een kort antwoordje te geven hoe ik het heb geregeld; huis in de kampung staat op naam van mijn vrouw. De auto is op afbetaling, liefst zo lang mogelijk want de rente is toch laag omdat het een dikke Ford betreft, en de directe toegang tot alle rekeningen van de PT heb ik altijd bij me, en weet vrouwlief niet eens de PIN-codes van. Denk er maar eens over na,.. en reageer dan in een nieuw onderwerp. Dan geef ik daar wel mijn reactie weer.

Beste Yerun, waar ga ik dit plaatsen of heb je een naam in gedachten voor dit topic?

Mijn reactie zorgt wel voor reacties... Het blijkt dat er veel onduidelijkheden zijn over de genoemde constructie..

nibiru
User
User icon of nibiru
spacer line

Genomineerde overeenkomsten zijn in Indonesie illegaal wanneer het doel is om de geest van de Indonesische wet (undang undang) te omzeilen (dat is zonneklaar bij dit soort transacties) en deze overeenkomsten worden zonder pardon nietig verklaard bij een eventuele rechtszaak.

Dit betekend dat zowel de nominee als de investeerder hebben deelgenomen aan een illegale overeenkomst en daardoor beide hun rechten verspelen. Wat betreft het kopen van onroerend goed betekend dit dat het onroerend goed aan de staat vervalt.

Dit is vastgelegd bij de BKPM in de wet en regelgeving voor buitenlandse investeringen.

Omdat de meeste nomine constructies niet bij de BKPM bekend worden gemaakt blijft het vooralsnog rustig op dit gebied maar in Jakarta kijkt een notaris of advokaat wel uit om aan de nomine constructie deel te nemen omdat de controle daar al veel hoger ligt.

spacer line  

On 30-10-2013 21:09 nibiru wrote:

Omdat de meeste nomine constructies niet bij de BKPM bekend worden gemaakt blijft het vooralsnog rustig op dit gebied maar in Jakarta kijkt een notaris of advokaat wel uit om aan de nomine constructie deel te nemen omdat de controle daar al veel hoger ligt.

Het is pas de laatste jaren aan de gang , ook door het koppelen van de database van diverse instanties .Is al jaren geleden gewaarschuwd.
In het verleden was men op Bali veel inventiever zijn dan op Java , sommigen(bij uitzondering) denken soms alsof wetten op Bali anders zijn dan in Jakarta .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-10-2013 23:46 Surya Atmadja wrote: .......sommigen(bij uitzondering) denken soms alsof wetten op Bali anders zijn dan in Jakarta .
Sommigen pak Surya? Een heel leger mensen denkt zo, m.n. de Bali-lovers...... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

In Bintan is een constructie van je kan het kopen, maar bij overlijden gaat het naar de projectontwikkelaar, die daar voor 100 jaar.vast heeft gelegd ,aan de daar heersende gouvernement, ik weet niet eens of het ook goed gekeurd is in Jakarta.
Daar ga ik volgende week naar zoeken.
Het is net als in Singapore, je kan een huis kopen ,maar het vervalt aan de staat ,bij het overlijden van de persoon op zijn/haar/naam staat................... Emoticon: Smile .
Er zijn twee grote gebouwen al gebouwd waar appartementen zijn van verschillend grootte 2 kamer 3 kamer en zo meer.
Van af 200.000 juta tot weet ik niet?
Van Bali weet ik niets, maar dit wilde ik wel even kwijt,dat ik denk dat het verschillend is in welk gebied je bent, dat er verschillen in Indonesië bestaat.... Emoticon: Shiny
Doe nooit via een van de kinderen van je partner dan koop je een kat in de zak................. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 31-10-2013 03:28 zieleffe wrote:
In Bintan is een constructie van je kan het kopen, maar bij overlijden gaat het naar de projectontwikkelaar, die daar voor 100 jaar.vast heeft gelegd ,aan de daar heersende gouvernement, ik weet niet eens of het ook goed gekeurd is in Jakarta.

Kopen is alleen voor Indonesiers(ook met MITS verhaal)
Een "erfpacht" overeenkomst tussen 2 partijen , geregistreerd /gelegaliseerd bij de Notaris P.P.A.T (bevoegde notaris om "grondacte" te legaliseren) is een zaak van de belanghebbenden.

Op sommige plekken op Bali heb je dat soort overeenkomsten .
Nu nog (2 jaren geleden). Daar zakt mijn sarung spontaan naar beneden
Ik zou het NIET doen .
Dat is ook de reden waarom men eerst goed moeten laten informeren , en de huidige wetten volgen .
Je gaat niet een overeenkomst ondertekenen als je geen bal verstand hebt zoals bij vele oude "overeenkomsten" .

Ik zie me al dat na het aflopen van erfpachtovereenkomst van de grond waar mijn arbeidershutje in Amsterdam staat mijn hut vervalt aan de Gemeente Amsterdam .
Wel kan de Gemeente Amsterdam een nieuwe vaak astronomische bedrag vragen na afloop van de erfpachtovereenkomst.

Zoals in veel oude volksbuurten in Centrum.
De oude regeling was een paar honderd gulden per jaar, daarna werd bij verlenging duzenden guldens gevraagd(nieuwe economische waarde) .
Tante Leen en Oom Sjonie komen in de problemen.

Eerst betaalde ik 3000 gulden per jaar , daarna verhoogd tot bijna 5000 gulden , of ik moet 1 malig afkopen voor de volgende 20-25 jaar . Geen jaarlijkse verhogingen meer , dat wel.
Heb uiteindelijk voor 50 jr afgekocht.

Dit voorbeeld gebruik ik om te laten zien hoe absurd bepaalde overeenkomst kan zijn.
Bij verschillende 4 akten constructies die ik 8-9 jaren had gezien staan zo veel onzekerheden voor de (buitenlandse)huurde/geldverstrekker en zwakheden dat ik gelijk dubbel NJET zegt.

spacer line  

Van Amed had ik al een reactie verwacht... wellicht andere drukte of even de tijd nemen om tot bezinning te komen?

Wat denkt Yogya van de reacties hier op de posting? Jij bent ook aardig op de hoogte en steekt ook meestal je mening niet onder stoelen of banken..

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de bovengenoeemde constructie te wijzigen indien een koper dat wenst?

spacer line  

Schijnbaar voorziet de aangeboden woning in een behoefte onder de forum-bezoekers. Het doel is bereikt, een aantal prospects hebben reeds contact opgenomen en informatie omtrent de woning ontvangen

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.nibiru; heb je een voorbeeld van een uitspraak waarbij een dergelijke constructie nietig is verklaard?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 01-11-2013 01:46 Amed East Bali wrote:
Schijnbaar voorziet de aangeboden woning in een behoefte onder de forum-bezoekers. Het doel is bereikt, een aantal prospects hebben reeds contact opgenomen en informatie omtrent de woning ontvangen
Mooi. Emoticon: Party!

elsbeth
User
spacer line

Niburu schrijft:

Er is geen een nomine agreement die legaal is ongeacht met hoeveel aktes je de muur wilt behangen en dat weet hij als geen ander, toch biedt hij het aan en valt hij dus in zekere zin onder een van zijn eigen genoemde criteria " Teveel vertrouwen heeft in de verhalen van de verkoper en men geen tijd en / of energie steekt in onderzoek of die verhalen wel kloppen ."

Klopt het wat Niburu hier schrijft?
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de reactie van AB.
Dat het aanbod "blijkbaar" in een behoefte voorziet, heeft toch niks te maken met de vraag of het legaal of illegaal is?
Voor overige geïnteresseerden (nu of in de toekomst) lijkt het me belangrijk dat dit hier nu duidelijk gemaakt wordt.

spacer line  

Beste Elsbeth,

Het valt mij ook op dat Amed niet reageerd op de aangeboden constructie. Zelfs Yerun en Oyibo hoor ik hier niet echt over. terwijl dit volgens mij juist een onderwerp is waar bijna iedereen heel heftig over heeft gediscussieerd in het verleden.

Jeroen stelt dan wel weer een aanvullende vraag om met een duidelijk voorbeeld te komen.

Ik ben dan ook benieuwd wat Nibiru hier over heeft te vertellen.

Misschien een idee hier een appart topic aan te wijden?

elsbeth
User
spacer line

Het doet niet ter zake wie zoiets aanbiedt, of dat nou een gerenommeerd lid is of een nieuwkomer.
Vraag is: is het wel of niet legaal? Zo niet, dan mag wat mij betreft AB dezelfde behandeling krijgen als eerdere mensen die dit aangeboden hebben. Doet het er dan wat toe of het een villa of een "normaal huis" is??
Nee toch? Het gaat toch alleen maar om de vraag of het wel of niet legaal kan?

Dus nog een keer de vraag: zit Niburu wel of niet te zwammen met zijn opmerking dat voorgestelde overeenkomsten nooit legaal kunnen?

spacer line  

On 01-11-2013 13:13 elsbeth wrote:
Niburu schrijft:

Er is geen een nomine agreement die legaal is ongeacht met hoeveel aktes je de muur wilt behangen en dat weet hij als geen ander,

toch biedt hij het aan en valt hij dus in zekere zin onder een van zijn eigen genoemde criteria " Teveel vertrouwen heeft in de verhalen van de verkoper en men geen tijd en / of energie steekt in onderzoek of die verhalen wel kloppen ."

Klopt het wat Niburu hier schrijft?

Als men de oude 4 aktenconstructies lees,tenminste wat ik toen ( -omstreeks 2004) gelezen had ,stonden ook bij diverse site's van developers dan kan de rechter (als het uitgevochten wordt bij de rechtbank) niet anders concluderen dat zo'n nominee constructie niet is wat de wetgever bedoelde.
Dus kan het nietig verklaard worden.
Hier heeft Nibiru een punt.
(Out of record: we praten nog niet eens over de "prenupt"constructie , toen was het nog niet echt bekend .
De meeste oudere echtparen zijn in gemeenschap van goederen getrouwd )

In het verleden was het nog gedoogd .
Later kwam een kentering omdat er vaak ruzie kwam die uitgevochten moet worden bij diverse rechtbanken.
Werd breeduit vermeld in Balinese kranten.

Als de buitenlander gewoon geld leent in aparte akte en het object(onr.goed) als borg verlangde dan kan het anders gezien worden.
Want dan is hij/zij geen eigenaar .
Hij speelt als geldverstrekker of een soort "bank"
M.a.w moet men letten op de inhoud (letterlijk) van de agreement.
En dat kan binnen de wetskader gemaakt worden.
Rekening houden met erfgoederen recht .

Wel heb ik geconstateerd dat vele buitenlandse eigenaren uit de jaren 90 hun " huizen" langzaam maar zeker aan het afstoten zijn .
Hun investering is inmiddels in waarde gestegen . Ook meegenomen.
En mss hebben ze geen nieuwe overeenstemming kunnen maken voor de volgende 20-25 jaar.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,276,535 topic views - 232,714 posts - 13,675 topics - 22,498 members - last post @ 17-06-2019 06:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,549,826 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com