indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 07-03-2014 03:28 maturnuwun wrote:
Een iitap kun je al aanvragen na twee keer itas........Dit geld alleen als je gehuwd bent

Niet geheel correct en blijkbaar een hardnekkig misverstand; een ITAP kan je aanvragen als je een ITAS hebt (het maakt niet uit hoe lang/veel), en als je minstens twee jaar gehuwd bent met een WNI.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hierbij de UU 6/2011 wetteksten die duidelijk maken wanneer men een (K)ITAP kan aanvragen:

Pasal 60 (2)
Untuk mendapatkan Izin Tinggal Tetap bagi pemohon sebagaimana dimaksud dalam Pasal 54 ayat (1) huruf b diberikan setelah usia perkawinannya mencapai 2 (dua) tahun dan menandatangani Pernyataan Integrasi kepada Pemerintah Republik Indonesia.

Pasal 141 b.
Suami atau istri dari perkawinan yang sah dengan warga negara Indonesia yang usia perkawinannya lebih dari 2 (dua) tahun dan memegang Izin Tinggal terbatas berdasarkan Undang-Undang Nomor 9 Tahun 1992 tentang Keimigrasian dapat langsung diberikan Izin Tinggal Tetap menurut ketentuan Undang-Undang ini;

Het komt dus hier op neer: (K)ITAS bezitten én twee jaar getrouwd zijn en de integratie verklaring onderschrijven (letterlijk en figuurlijk).

spacer line  

On 07-03-2014 09:28 Lieve wrote:

Het komt dus hier op neer: (K)ITAS bezitten én twee jaar getrouwd zijn en de integratie verklaring onderschrijven (letterlijk en figuurlijk).

Dari perkawinan yang sah , officieel erkende huwelijk.
Geen Kawin Siri .
En welke administratieve handeling moet de mensen die in het buitenland trouwden doen in relatie met de UU Perkawinan van 1974.

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik ben al jaren op zoek naar een HZZG visum, een "Hier Zijn Zonder Gesodemieter" visum.
Maar dat is niet te vinden, in geen één land is dat trouwens te vinden.

Ik vraag mijn visum aan met de gegevens van mijn sponsor (uitnodigingsbrief) en ik mag hier 180 dagen blijven Emoticon: Confused
Keer op keer op keer, dat moet een Indonesiër is proberen in Nederland Emoticon: Blush

Nix ikut istri, Pop en ik zijn Nederlanders en het kan allemaal Emoticon: Blush

Hele volksstammen die hier vragen hebben over ikut istri visa en waar je nooit meer wat van zal horen, zoals YB al aangaf, laten hun zus gewoon met hun kindje zitten.
Zelfs al die gabbers met hun grote muil die hun zus naar Nederland hebben gehaald hoor je niets meer van Emoticon: Blush
Herinneren we ons nog ene Macam Belanda???????
Hoeveel meer moet ik er noemen Emoticon: Confused

Vreemd dat er soms cynisch wordt gereageerd als er weer één of andere vakantieganger hals over kop wil trouwen met een karaokedame (netjes uitgedrukt) Emoticon: Confused

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-03-2014 11:00 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Dari perkawinan yang sah , officieel erkende huwelijk.
Geen Kawin Siri .
En welke administratieve handeling moet de mensen die in het buitenland trouwden doen in relatie met de UU Perkawinan van 1974.

Ik ben hier al hele volksstammen tegen gekomen die effe een kawin siri doen.
Denken dat ze officieel zijn getrouwd, maken een berg poen over om er na enkele jaren achter te komen dat hun huwelijk gebaseerd is op lucht Surya.

Ze zijn niets meer of minder dan een ATM, nog steeds stappen mannen er in, de diverse postings van dit soort figuren op dit forum zijn maar een topje van de ijsberg Emoticon: Angry

spacer line  

In ieder geval is hun verbinding gesanctioneerd door de buren, pak RT ?
Zijn ze niet in een Zina situatie.

Trouwens(out of record) , ik kreeg een aanbieding in mijn mail box dat ik (andere klanten ook) voor 2 jut ( goedkoop) een kawin siri kan laten regelen, kompleet met penghulu , saksi etc .

( Nu nog de bruid zoeken Emoticon: Nice )
Hot per dom , weet niet hoe ze aan mijn mailadres kan komen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Of uit het verleden of misschien wil jouw Ibu je wel testen Surya Emoticon: Laugh out loud
Door dit soort ongein heb ik een jaar of twee geleden mijn oude email ingeruild voor een nieuwe Emoticon: Yes!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 07-03-2014 11:00 Surya Atmadja wrote:

Eigenlijk wel een pertinente vraag (?). Sorry Om, had er overheen gelezen.

In de UU zelf wordt er eigenlijk niets gezegd behalve dat een huwelijk afgesloten in het buitenland rechtsgeldig is (Pasal 56 - 1). Het legaliseren van de huwelijksakte is natuurlijk wel noodzakelijk.

Maar: we weten dat een huwelijk met een Indonesische burger in het buitenland bij de Indonesische ambassade moet worden aangegeven. En daarna binnen de 30 dagen (dit was voorheen één jaar) bij de Catatan Sipil als men in Indonesië gaat wonen.

En als dit nu niet gebeurd is? Er zijn redelijk veel mensen die huwen in het land van de partner en daar dan blijven. Als zij na jaren terugkeren in Indonesië, zijn zij officieel voor de Catatan Sipil niet getrouwd.

Nu zal de CatSip daar meestal wel een mouw aan passen; het alternatief is namelijk een rechtszaak. Die zal het koppel verliezen en een boete moeten betalen; er is immers wettelijk een boetebedrag voorzien (uit mijn hoofd: 1 juta? Of was het 10?). Maar zo'n rechtszaak kost tijd, heeft geen zin en dan 'krijgt' de CatSip niets; u begrijpt waar ik heen wil, men rekent administratiekosten aan. De soep wordt dus vaak niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, er zijn oplossingen.

spacer line  

Er zijn altijd oplossingen .
Flexibiliteit, inventiviteit etc . Emoticon: Wink

Formeel als men naar Indonesia moet verhuizen moet men inschrijven .
Bij de toelichting staat gewoon dat een Indonesia de gesloten huwelijk in Nederland moet erkennen (en omgekeerd) .Geldt ook bij andere landen die de huwelijk in Indonesia erkennen.
Zo lang de wetten van 1974 nog niet overruled is moet men toch rekening houden.
Heb vaak gewaarschuwd , zie mijn oude posting.
Ben namelijk getrouwd in 1979 , eigenlijk ook niet echt volgens de regels.

30 dagen ?????
Dus weer iets veranderd .
Gelukkig heb ik niks meer mee te maken .

simpati
User
spacer line

Bij de toelichting staat gewoon dat een Indonesia de gesloten huwelijk in Nederland moet erkennen (en omgekeerd)
Heb jij enig idee wat dat kost?
Voor de legalisatie wil als eerste het DEPARTMEN AGAMA weer alle documenten controleren, daarvoor zijn uiteraard gelegaliseerde vertalingen nodig, dat de Nederlandse Ambassade namens de staat der Nederlanden toestemming heeft gegeven voor ht huwelijk van de Nederlande partner boeit niet, zij hebben weer zoals zo vaak eigen wetten.
Dat Nederlandse aktes al meertalig zijn boeit niet, de opperhoofden van dat department hebben alleen Indonesisch geleerd en sommige Arabisch wat dat is erg belangrijk!
In de rest van de wereld is legalisatie door het Ministerie van Justitie en Buitenlandse zaken voldoen.
Het kan dan gebeuren dat de Nederlandse Staatsburger dan denkt: DIKKE NEUS!
Bij overlijden van de Nederlander(se) zal een Nederlandse pensioeninstantie niet uitkeren omdat het huwelijk niet is gelegaliseerd!
Voor dat soort zaken mag dan een aktief lid van dit forum proberen te zorgen en dan machteloos is omdat er niet volgens de wet is gehandeld.

spacer line  

"zij hebben weer zoals zo vaak eigen wetten ".
-----------------------------------------------------------------------------
Logisch , het is hun land en hun wetten.
Ik moet als buitenlander ook aan Nederlandse wetten houden in Nederland .

Een domme vraag mss ?
Waarom kan de Kedutaan Besar Kerajaan Belanda geen dokumenten rechtstreeks vertalen in Bhs Indonesia ( of hebben ze dat al ingevoerd ?) .

simpati
User
spacer line

De verklaring van de Nederlandse Ambassade is al in de Indonesische taal, zij hebben mijn aktes gecontroleerd en toestemming verleend voor mijn voorgenomen huwelijk , uiteraar controleren zij de Indonesische partner niet omdat dat een zaak is van de Indonesische overheid.
Als DEPARTMEN AGAMA de Indonesische documenten gaat controlen is een beetje laat, misschien vinden zij het net als ik erg raar dat de aangifte van het huwelijk (LAPORAN PERKAWINAN) bij de Catatan Sipil 4 weken na het huwelijk is gedaan.
Al deze problemen bij het KANTOR KUA kwamen omdat ik de voorkeur had om op 1 mei te trouwen, deze dag heeft voor mij een bijzonder betekenis, voor het KANTOR KUA is 1 mei een COMMUNISTISCHE FEESTDAG en dat mag natuurlijk niet!

Bij de aanvraag van mijn KITAS ISTERI wil men mij dwingen om het huwelijk voor Nederland te legaliseren, raar ik vraag een tijdelijke verblijfsvergunning aan voor Indonesië!
De complete legalisatie exclusief de akte PERJANJINAN KAWIN kost mij minimaal 1.000 Euro exclusief de kosten om met zijn tweeën naar Nederland te gaan om daar wat zaken te regelen die hier in Indonesië niet te regelen zijn.

spacer line  

On 08-03-2014 11:39 simpati wrote:
voor het KANTOR KUA is 1 mei een COMMUNISTISCHE FEESTDAG en dat mag natuurlijk niet!

.

1 mei is een Hari Libur Nasional .
Iedereen heeft of krijgt een vrije dag.
1 Mei 2014 : Hari Buruh Internasional

simpati
User
spacer line

1 mei is een Hari Libur Nasional
Helemaal correct maar niet in de kampung in Oost Java waar ik (nog) woon.
Als de Imam alleen voor mij had moeten komen had ik hem graag een vergoeding gegeven, beter was echter 27 april, op die datum had hij ongeveer 50 klanten en kwam bij mij gewoon drie kwartier te laat, raar dat die BULE een beetje boos werd, ook op een trouwdag is JAM KARET erg normaal!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2014 11:15 Surya Atmadja wrote:
"zij hebben weer zoals zo vaak eigen wetten ".
-----------------------------------------------------------------------------
Logisch , het is hun land en hun wetten.
Ik moet als buitenlander ook aan Nederlandse wetten houden in Nederland .
Om Sid, akkoord maar waar voor mensen geen touw meer aan vast te knopen is dat deze wetten te pas en te onpas gebruikt wordt naarmate het uitkomt en dat het soms toch net weer iets anders is. Dat kun je toch niet echt vergelijken met de Nederlandse weten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

simpati
User
spacer line

Mijn KITAS is klaar zonder noemenswaardige problemen, dus mijn trouwboekje is niet gelegaliseerd waartoe men mijn eerst wou dwingen.
Mijn vrouw heeft geen spaargeld te hoeven overleggen, er is wel huisbezoek geweest van de Imigrasi en die hebben meteen gezien dat mijn vrouw een leuk huis heeft.
Verder heb ik de jaaropgaaf van de Rabobank toegevoegd, een ziektenkostenverzekering hebben wij ook, dat zijn allemaal zaken die positief werken bij een aanvraag.
Het enige wat niet soepel liep was de post van Direktorat Jenderal Imigrasi in Jakarta naar het Imigrasi kantor, alle documenten bezorgd door TIKI in één dag, de toestemming met was op 19 februari ondertekend, ik heb hem pas op 10 maart ontvangen.

Waar ik extra kosten aan kwijt was waren de twee overnachtingen in de buurt van Kantor Wilayah Kementerian Hukum dan HAM RI Jawa Timur , voor mij is het niet meer te doen om die reis op en neer te doen in één dag, de gecontroleerde documenten kon ik na twee dagen weer ophalen, waarschijnlijk had ik daar met wat geld geven maar één keer hoeven te komen, in de morgen brengen en in de namiddag afhalen.

ERG JAMMER DAT DE INDONESISCHE OVERHEID NOG STEED MET HET PAPIERFORMAAT F4 WERKT , deze zijn niet in één keer te scannen, formulieren met de computer ingevuld mag niet.

Er is mij nergens om extra geld gevraagd en ik ben uiterst tevreden over de service van het KANTOR IMIGRASI IN MALANG

Op het nieuwe E-KITAS geen adres meer, het immigration controlbook schijnt ook niet meer nodig te zijn, registratie bij het Kantor Pajak voor een NPWB nummer uiteraard wel maar dat had ik nog.
Hoe vaak op dit forum ook wordt geschreven dat je belasting moet gaan betalen is bij mij niet aan de orde, ik betaal in Nederland, dat is in mijn geval voordeliger omdat ik voor Nederland maar een erg laag inkomen heb, zou ik belasting betalen in Indonesië betaal ik veel meer
Jan

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 15-03-2014 00:05 simpati wrote:
Hoe vaak op dit forum ook wordt geschreven dat je belasting moet gaan betalen is bij mij niet aan de orde, ik betaal in Nederland, dat is in mijn geval voordeliger omdat ik voor Nederland maar een erg laag inkomen heb, zou ik belasting betalen in Indonesië betaal ik veel meer
Jan

Dit laatste snap ik niet Jan, procentueel gezien is de belasting in Indonesie dacht ik lager als in Nederland. Bovendien betaal je in NL ook nog premie sociale wetten of daar moet je vrijstelling voor hebben gekregen.
Maar ik ga er vanuit dat je het goed hebt uitgezocht en in jouw geval wellicht gelijk
hebt, want ik ken jou persoonlijke situatie niet.
In iedergeval proficiat met je Kitas Emoticon: Party!

Nu nog een KTP orang asing of heb je de NIK gekregen op papier ?
Voor het geval dat daar later om gevraagd wordt.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

simpati
User
spacer line

Beste Sabar2,
Omdat ik geen ingezetene meer ben van Nederland hoef (kan) ik in Nederland geen premie sociale wetten betalen, ik zou die graag betalen in ruil voor de Nederlandse volksverzekering.
Ik zal je besparen hoeveel medische kosten ik in 2013 heb gehad, gelukkig kon ik een gedeelte claimen bij Allianz.

Het KITAS heb ik ook aangevraagd om voor mijn vrouw eenvoudiger een Schengenvisum te krijgen voor een vakantie in Nederland, ik ga dit jaar voor het eerst in 12 jaar weer eens naar Nederland.

Als je wil weten hoe het zit met belasting betalen in Indonesië zou je er een een berekening van kunnen maken, voor mij zou het veel duurder uitkomen.

Een KTP orang asing hoef ik niet, ik zie daar de voordelen niet van.
Jan

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Beste Jan,

wanneer je nog inkomsten hebt uit NL dan kun je kiezen voor belasting betalen in NL
of in Indonesie
wanneer ik mij in Indonesie vestig kan ik wel een vrijstelling voor premies soc.verzekeringen aanvragen bij de belastingdienst dan betaal ik alleen inkomstenbelasting in NL mocht ik kiezen voor belasting betalen in NL,
zonder die vrijstelling betaal ik gewoon die premies door.

Mijn rechten op soc.verzekeringen (verdere opbouw) vervallen wanneer ik mij in Indonesie vestig,
muv WIA (wet Beu waar een verdrag voor geldt) of AOW (als ik pensioen ga krijgen)
Wel kan ik me daar vrijwillig voor bijverzekeren via de SVB

(zo is het mij uitgelegd, maar ik ben invalide dus da's wellicht anders)

Voor zover ik begrijp heeft het hebben van een Kitas alleen te maken met jou verblijf in Indonesie, dat heeft niks te maken met het verkrijgen van een schengenvisum voor je vrouw, maar YB kan je daar beter over voorlichten.

De belasting zoals ik al zei, ik ken jou persoonlijke situatie niet, maar ga er vanuit dat je
het goed hebt uitgezocht en gelijk hebt.

Het hebben van een KTP orang asing heeft in iedergeval als voordeel (voor zover ik dat begrijp) dat je bij bv een lening (bank) en kopen van een auto/motorfiets Je NIK kunt
aantonen, maar Lieve zei dat je die NIK ook krijgt op een apart papiertje wanneer je een kitas krijgt, (dat wist ik zelf niet,weer wat geleerd) vandaar mijn opmerking daarover.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 07-03-2014 09:28 Lieve wrote:

Hierbij de UU 6/2011 wetteksten die duidelijk maken wanneer men een (K)ITAP kan aanvragen:

Pasal 60 (2)
Untuk mendapatkan Izin Tinggal Tetap bagi pemohon sebagaimana dimaksud dalam Pasal 54 ayat (1) huruf b diberikan setelah usia perkawinannya mencapai 2 (dua) tahun dan menandatangani Pernyataan Integrasi kepada Pemerintah Republik Indonesia.

Pasal 141 b.
Suami atau istri dari perkawinan yang sah dengan warga negara Indonesia yang usia perkawinannya lebih dari 2 (dua) tahun dan memegang Izin Tinggal terbatas berdasarkan Undang-Undang Nomor 9 Tahun 1992 tentang Keimigrasian dapat langsung diberikan Izin Tinggal Tetap menurut ketentuan Undang-Undang ini;

Wat houdt die integratieverklaring in Lieve ??

simpati
User
spacer line

een Kitas alleen te maken met jou verblijf in Indonesie
Neen hoor:
Indien de meereizende echtgeno(o)t(e) of ouder Nederlander is en permanent woonachtig in Indonesië:

Kopie paspoort
Kopie KITAS
Een referent in Nederland is niet vereist. Wel moet een opgave gedaan worden van het logeeradres in Nederland en wat de relatie is tot de personen wonend op het logeeradres.

Het is mogelijk dat de ambassade om meer aanvullende documenten vraagt of een aanvullend interview afneemt. U zult hierover mondeling of schriftelijk worden geïnformeerd.
Bron: indonesie.nlambassade.org/orga(...)igde-documenten.html

simpati
User
spacer line

Wel kan ik me daar vrijwillig voor bijverzekeren via de SVB
Die mogelijkheid bestaat (bestond), dat moest binnen één jaar na uitschrijving uit Nederland, ik had toen netto 250 Euro per maand om te leven!

zo is het mij uitgelegd, maar ik ben invalide dus da's wellicht anders
Ik krijg invaliditeitspensioen van ABP.

maar Lieve zei dat je die NIK ook krijgt op een apart papiertje
Dat zou ik even uit moeten zoeken.

Ik geef al deze info omdat ik weet dat er forumleden waaronder sabar2 er zijn voordeel mee kunnen doen, let op: ik houdt mij niet bezig met illigale aktiviteiten , het risico om Indonesië uitgezet te worden ligt steeds op de loer.
Groetjes,
Jan

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 15-03-2014 04:23 sabar2 wrote:

Wat houdt die integratieverklaring in Lieve ??

Ik zal hier later nog op terug komen mijnheer Sabar, maar ik kan nu al zeggen dat er behalve de voor de hand liggende zaken zoals de wetten van de land respecteren, er een verklaring in staat die ervoor zorgde dat hubby principieel geen KITAP wilde; het gaat erover dat men NIET zal werken op een door partner gesponsorde KITAP. Dit gaat in tegen de UU 6/2011 die ervan uitgaat dat iedereen voor zin/haar familie mag zorgen. En de PP31/2013 helpt ook niet echt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-03-2014 04:05 sabar2 wrote:
Beste Jan,

wanneer je nog inkomsten hebt uit NL dan kun je kiezen voor belasting betalen in NL
of in Indonesie
wanneer ik mij in Indonesie vestig kan ik wel een vrijstelling voor premies soc.verzekeringen aanvragen bij de belastingdienst dan betaal ik alleen inkomstenbelasting in NL.

En dat is heel verstandig Sabar, dat doet Jan namelijk ook, we hebben hier over dit onderwerp al eens een discussie gehad.

Dit zijn de belastingtarieven in Indonesië.
• Tot 50 miljoen, 5 percent
• Van 50 miljoen tot 250 miljoen, 15 percent
• Van 250 miljoen tot 500 miljoen, 25 percent
• Over de 500 miljoen, 30 percent

Ga nu eens uit van 1800 Euro bruto per maand dat is incl. vakantiegeld pakweg 23000 Euro p/j
Premie Volksverzekering AOW, AWBZ en ANW, betaald men over de eerste twee schijven, even uit het hoofd gezegd 31.15 % .

Laat er maar een berekening op los, 36,25 % - 31.15 % over de eerste schijf 19.645.
42 % - 31.15 % tweede schijf van 19.645 tot inkomen 23000
Ga voor het gemak uit van een koers van 15.000.

Dan betaal in Indonesië haast 16,5 % belasting over 23.000.
En in Nederland 6 %, dan heb ik de heffingskorting nog buiten beschouwing gelaten.
Scheelt een slok op een borrel. Emoticon: Yummie!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Even een snelle reactie op het volgende:

Een KTP orang asing hoef ik niet, ik zie daar de voordelen niet van.

Het is eigenlijk niet correct te vragen wat de voordelen van een KTP OA zijn, deze is namelijk verplicht als men een KITAP heeft ( niet bij KITAS !! ). Dus men heeft geen keus. Het voordeel van de KTP an sich is natuurlijk gemakkelijke identificatie en het worden behandeld als een autochtoon. Vergelijk het met een identiteitskaart in België of Nederland.

De juiste vraag is, wat het voordeel van een KITAP is.

Uit het vuistje:
1. Veel goedkoper dan KITAS.
2. Langer geldig.
3. Makkelijker te vernieuwen.
4. Een rijbewijs voor 5 jaar.
5. Een MERP voor 2 jaar.
6. In het land kunnen blijven na 10 jaar huwelijk mocht de Indonesiche partner komen te overlijden.
7. Minder snel gedeporteerd kunnen worden.
8. Men krijgt een KTP.

En zo zijn er nog wel een paar.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

54,831,103 topic views - 225,527 posts - 13,565 topics - 17,513 members - last post @ 20-02-2018 19:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

96,675,463 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com