indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

indobule
User
spacer line

Hi,

Mijn Javaanse vriendin en ik zijn voornemens te trouwen op Java volgende maand. Ik woon/werk op Bali, maar ben nog steeds ingeschreven in Nederland.

Ik heb e.e.a. gelezen op fora/internet, maar ik heb nog steeds een aantal vragen.

• Documenten : mijn vriendin is Moslim, wij zullen trouwen als Moslim in haar village. Op de site van de Nederlandse ambassade in Indonesie vond ik een lijst met benodigde documenten, die vervangen kunnen worden door een 'verklaring van huwelijksbevoegdheid' . Die heb ik inmiddels ontvangen (ENG/NL), maar ga er vanuit dat ie vertaald moet worden naar 't Bahasa? En zijn er nog meer speciale documenten (naast paspoort, KTP, KITAS, etc) benodigd?

• Ik begrijp dat als we trouwen als moslim het huwelijk automatisch 'rechtsgeldig' is in Indonesie, maar kunnen we het ook beter registreren bij Catatan Sipil mochten we over een jaar ofzo naar Nederland willen verhuizen? Moet ik hoe dan ook nog melden bij de Ambassade dat we getrouwd zijn? Verder lees ik:

Geldigheid in Nederland
    Als het een islamitisch huwelijk betreft, moet het originele huwelijksboekje worden gelegaliseerd. Dit boekje moet eerst door de KUA en vervolgens door het Ministerie van Godsdienst (Kementerian Agama) gelegaliseerd worden. Daarna moet het huwelijksboekje ook nog gelegaliseerd worden door den ministeries van Justitie en Buitenlandse Zaken te Jakarta en deze Ambassade.
    Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan doen?

• Naast de liefde voor elkaar, is een andere reden voor ons huwelijk de zwangerschap van mijn vriendin. Hoe zit het met de nationaliteit van onze baby als wij getrouwd zijn? En hoe met de achternaam?

Zijn er tot slot nog zaken waar ik rekening mee zou moeten houden?

Bedankt voor jullie hulp!

• Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Over wat er allemaal op je af gaat komen zullen enkele forumgebruikers wel over je heen storten.
    Ik zeg maar één ding, hou je broodmolen dicht dat je vriendin zwanger is, dat is namelijk in Indonesië strafbaar, ongetrouwd samen dat soort dingetjes doen Emoticon: Wink
    En dat het zaadje er in is gewaaid geloven ze hier ook niet meer.

Ik heb als ik zo lees "willen we volgend jaar naar Nederland verhuizen" ook de indruk dat je geen idee hebt wat daar voor komt kijken.
    Misschien denk je dat als je getrouwd bent dat je dan volgend jaar twee tickets koopt en Nederland zegt wees welkom in ons midden.
    Maar zo werkt het niet helemaal, ik neem aan dat je dat wel weet.

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Again, klik even hiernaast aan op djava consults.nl

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Indobule, je stelt nogal wat vragen. Lees eerst dit eens: http://www.expat.or.id/info/mixmarriages.html

Een paar opmerkingen nu:
    - als je een moslimhuwelijk aangaat, hoef je niet meer naar de Catatan Sipil. Kantor Agama regelt dat.
    - je hoeft de NL ambassade niet op de hoogte te stellen van je huwelijk. Je kunt eventueel wel je huwelijk laten legaliseren (maar dat kan ook later, als je er sowieso behoefte aan zou hebben)
    - als de koter wordt geboren voor het huwelijk is voltrokken, dan word jij niet vermeld op de geboorteakte, en heeft de kleine knurft de Indonesische nationaliteit. Je hoeft dus ook geen visum en zo te regelen voor junior, school is ook makkelijker. Tot zijn/haar 18e verjaardag kun je de kleine nog aangeven bij de ambassade om het Nederlands staatsburgerschap te verwerven. Voor het 21e levensjaar moet dan worden gekozen voor de NL of INA nationaliteit (moet van Indonesië, niet van NL). Al bij al niet zo'n ongunstige situatie (zei Y-B mij twintig jaar geleden ook al)
    - voorlopig - twee jaar - moet je werkgever je KITAS (plus werkvergunning) nog regelen. Na die twee jaar alleen nog maar de werkvergunning.

spacer line  

Door de Dwi Kewarganegaraan regeling (dubbele nationaliteit van 2006 )kan je kind dubbele nationaliteit hebben, zoals Guna2 schreef.
    Familie naam is altijd van de vader .
    Voor andere mensen : De vader kan altijd zijn kind wettelijk erkennen met de medewerking van de moeder.
    Het beste is dat men het doet door voor de geboorte te trouwen, dan krijgt het kind automatisch de nationaliteit van zijn/haar biologische vader. Minder rompslomp.
    Uiteraard zijn er procedures, vraag informatie .
    Dit in het belang van het kind.

bisa dicek of makemyday .

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 21-10-2013 09:47 Surya Atmadja wrote: Minder rompslomp.

Niet als de vader buitenlander is. Dan is er juist meer rompslomp. Dan moet er voor het kind een visum worden aangevraagd. School kan een probleem geven (of juist niet als je het kind op een internationale school wilt schoppen wat officieel verboden is voor kinderen met de Indonesische nationaliteit). Als je in Indonesië blijft, is WNI te verkiezen, als je daarna naar NL wilt, kan de NL nationaliteit nog tot het 18e jaar worden aangevraagd.

indobule
    User
    spacer line

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.

We zullen trouwen voordat het kind geboren wordt.

Ik zal in 2014 nog in Bali werken, maar daarna heb ik inderdaad nog geen plannen. Ik ga er vanuit dat ik als ik begin 2014 de beslissing maak om naar NL te verhuizen met m'n vriendin ik dan genoeg tijd om haar Nederlands te laten leren en een MVV aanvraag te kunnen doen, maar ook daarover leer ik graag meer - ik heb idd genoeg verhalen gelezen waaruit blijkt dat het niet makkelijk is, ja. Vooralsnog is het ideen om 'ooit' terug te gaan naar NL dus ik wil graag z.s.m. meer te weten komen hierover.

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 21-10-2013 10:48 indobule wrote:
    ..............als ik begin 2014 de beslissing maak om naar NL te verhuizen met m'n vriendin ik dan genoeg tijd om haar Nederlands te laten leren en een MVV aanvraag te kunnen doen, ....................
    Een MVV-aanvraag heeft wat meer omhanden dan alleen Nederlands leren. Ik neem aan dat je weet dat je in Nederland eerst een baan moet hebben en minimaal een contract voor een jaar met minimuminkomen voordat je uberhaupt de aanvraag kunt starten (vergezeld met het bewijs dat het examen bij de ambassade met succes is afgelegd).
    Het kan geen kwaad om daar nu "al" over na te denken. Begin 2014 is al over een paar maanden. Kijk maar de op de siste van IND. verder zijn Mixed-Coouples en Buitenlandse Partner sites waar je veel informatie kunt vinden.
    Verder de procedure toruwen in Indonesie en de verdere legalisatie/inschrijving niet door elkaar laten lopen met een MVV-aanvraag want dat gaat niet goed.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

En trouwen voor het buikje te groot is, een dik buikje kan nog worden afgedaan met veel gegeten.
    Maar een te dik buikje geeft problemen, dan kan je beter wachten tot het buikje is verdwenen Emoticon: Yes!
    Gooi er dan ook nog een DNA test tegen aan, ge wet maar nooit, dit is Indonesië Emoticon: Shut up!

spacer line  

Beste Indobule, houd er rekening dat om jou schatje naar Nederland te laten verhuizen dat jou dat ongeveer een kleine 15000 euro zal gaan kosten, ik weet er alles van want ik heb het net allemaal achter de rug, en ik had nog de mazzel dat zij in Nederland kwam voor 1 Januari 2013 en dus de grote inburgeringscursus nog door de gemeente betaald werd, in jou geval echter moet je die dikke 5 duizend euro zelf betalen. De volgende kosten zullen op je af komen; kleine (buitenland) inburgering plus examen op de ambassade, vertalen en legaliseren van alle documenten tbv de Mvv aanvraag, kosten Mvv aanvraag, kosten eerste vvr aanvraag, M46 procedure kosten, tweede examen in Holland, grote inburgering opleiding plus 5 maal examenkosten, aanvraag vvr 5 jaars pas bepaald, en de nodige reis en vliegkosten, zeg maar 15 a 16 duizend euries, koopje toch ?

spacer line  

Trouwens niet zo slim om eerst iemand te bezwangeren en daarna gaan bedenken hoe het nu verder moet !

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Gloeiende gloeiende, Jan ik schrik me een hoedje van de kosten.
    Ik ben blij dat ik een Indonesische Pop met een Nederlands paspoort aan de haak heb geslagen Emoticon: Yummie!
    De Sos Bud kosten geven mij al hyperventilatie Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

Bezint eer gij begint, kan je toch een mooie auto voor kopen Malam, de wetten en kosten hiermee gemoeid veranderen iedere maand dankzij dhr van Leer ! Toen ik in 1977 met (wijlen) mijn eerste vrouw trouwde in Suriname volgens de javaanse traditie voor de Dukun, kreeg ik van deze dukun een papiertje en ging daar mee naar de Hollandse ambassade in Paramaribo, binnen 25 minuten stonden we weer buiten met voor haar een Nederlands paspoort, een jaar later werd ook in Suriname mijn zoon geboren , even naar de ambassade en toen hij 3 maanden oud was kreeg ook hij zijn Nederlandse paspoort ! Nu gaat dat allemaal niet meer zo makkelijk !

Anorak
    User
    User icon of Anorak
    spacer line

Nou zo'n drama is het nou ook weer niet Jan van Toor. Het paspoort van nieuw geborene heeft wat regels, maar prima te doen hoor.

Where there is a will there will be relatives.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Ik weet het Jan, vandaar dat ik ook niet begrijp in welk klooster Indobule heeft gezeten Emoticon: Confused
    Ik denk dan ook dat Indobule rond de 18 of 19 jaar is en nu na het feestvieren in eens voor een voldongen feit staat Emoticon: Blush
    Tja dan heb je een probleem.
    Vaak zit ik er niet ver naast Emoticon: Laugh out loud

pierre
    User
    spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Jan.

Zo duur is het niet meer hoor, de leges zijn momenteel behoorlijk gedaald, nu betaal je nog maar € 225,- voor de MVV en de eerste VVR. ( voor beide dus) dit is mede veroorzaakt door de nieuwe migratie wet en de nieuwe TEV procedure. ( Toegang en
    Verblijfsprocedure)
    Het WIB ( wet inburgering buitenland) examen in Jakarta kost nog wel € 350,-

Het verplichte WI ( wet inburgering) dien je tegenwoordig inderdaad zelf te betalen, maar hier is wel de mogelijkheid dat je een lening via DUO kan regelen.
    Daarbij de meeste cursussen en opleidingen tot dit examen zijn na de vernieuwing ook aardig gedaald, reken nu maar tussen de 4000 en de 4500,- euries ( mits de cursussen gevolgd worden bij erkende scholen)
    Voor de MVV / VVR aanvraag ligt de teller momenteel zo een beetje tussen de
    3000 en 3500 euries.
    ( begrijp ik zo een beetje uit de verhalen van de sites SBP.)

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. indobule.

Om in het voorjaar 2014 naar Nederland te verhuizen zal krap tijd worden.
    Zoals Anne Mieke ook al aangeeft komt er iets meer bij kijken dan alleen maar even trouwen en een MVV halen.
    Er dienen ook nog de nodige documenten geregeld te worden, deze dienen vertaald en gelegaliseerd te worden en wel bij 3 instanties in Jakarta, namelijk het ministerie van justitie, het ministerie van buitenlandse zaken en op de nederlandse ambassade.
    Om deze vertalingen en legalisatie voor elkaar te krijgen ben je ongeveer tussen de 100 en de 150 euro per document kwijt.
    Voor de MVV heb je niet de geboorte akte van je vrouw nodig maar deze heb je beslist wel nodig om later je vrouw te kunnen laten inschrijven in het GBA van je gemeente. Dan dient jullie huwelijks akte nog vertaald en gelegaliseerd te worden.
    om te kunnen trouwen op bali heb jij waarschijnlijk nog een ongehuwdverklaring nodig, deze dien je op te laten maken bij jou gemeente waar je bent ingeschreven in Nederland. ( tip laat deze gelijk in het Engels opstellen dan hoeft deze niet vertaald te worden)
    Om jullie huwelijk in te kunnen laten schrijven in het GBA, dien je eerst de zg M 46 procedure te volgen ( controle op schijnhuwelijk) deze procedure kan tussen de 6 en 12 weken duren. ( het is wel gratis dan weer wel)
    Tevens dien je rekening te houden dat elke document maar 6 maanden geldig is gerekend vanaf datum legalisatie stempels. ( 6 maanden betreft uiteraard de vertalingen en de legalisaties) een geboorte akte b.v is altijd geldig. de legalisaties zijn maar 6 maanden geldig

Dan wat Anne Mieke ook al aangeeft dien jij nog aan een aantal voorwaarde in Nederland te voldoen voordat je überhaupt de MVV TEV procedure kan gaan aanvragen.

Ik ga er van het gemak maar vanuit dat jij op bali werkt voor een Nederlandse firma,
    Om voor een MVV in aanmerking te komen dient je arbeidscontract nog minimaal 1 jaar duurzaam te zijn op het moment dat je aanvraag wordt / staat geregistreerd bij het IND, de inkomens eis waar je aan moet voldoen is gebaseerd op het huidige minimumloon. ( maar ik denk dat dit wel geen probleem behoeft te zijn)
    Maar je dient dit wel te bewijzen door allerlei contracten en voorwaarde van je werkgever mee te sturen met de MVV aanvraag.

Denk niet te licht over het WIB examen op de ambassade het is behoorlijk pittig, vergis je hier niet in, niet iedereen slaagt hier zomaar voor. er zijn drie onderdelen waarin examen moet worden gedaan, namelijk het TGN ( toets gesproken nederlands) KNS ( kennis der nederlandse samenleving) en het GBL ( geletterd begrijpend lezend) vooral dit laatste onderdeel is heel pittig te noemen.
    Voordat iemand examen wil gaan doen is een thuis studie volstrekt noodzakelijk, de meeste leren ongeveer een maand of 3 a 4, elke dag zo een uurtje of 2 a 3.. ( deze informatie verkregen door diverse mensen die dit examen reeds gedaan hebben)

Al met al komt er nog heel wat bij kijken, dus ga op tijd allerlei dingen regelen en organiseren, wat Anne Mieke ook al aangeeft veel info is te verkrijgen op de sites Stichting Buitenlandse Partners en de site Mix Couples.

spacer line  

De baby Legaliseren is het probleem ook niet, maar voor de rest zijn er nog behoorlijk wat obstakels te slechten met de nodige stressfactoren en bijkomende kosten, een aantal kosten schijnen inderdaad naar beneden te zijn bijgesteld maar de bedragen die ik in totaal betaald heb kloppen in mijn geval in ieder geval wel. Maar onze vriend zal toch ook aan het einde van de rit uitkomen op een "investering" van rond de 10 duizend euries daar ben ik zeker van! Emoticon: Yawn

Keduadam
    User
    User icon of Keduadam
    spacer line

Dan hebben we het nog niet over de bruilofts schat en de investering van de hele (in dit geval, muslim) mafia erbij... Je moet toch zeker heel wat mensen pleasen, vooral in Indonesia lijkt me? Je trouwt immers ook altijd met de fam. toch? Emoticon: Cry

Your attitude determines your altitude

indobule
    User
    spacer line

Dank allemaal voor jullie uiteenlopende reacties.

Ik heb vandaag wat meer gelezen over het MVV en een eventuele EU-route, maar dat is vooralsnog pas van 'later' zorg. Ik zal naar verwachting nog in Bali werkzaam zijn tot december 2014, en dáárna mogelijk pas naar NL verhuizen, maar niet eerder. Goed iig om een idee van de kosten en mogelijkheden te hebben, zeker iets wat ik niet zal moeten onderschatten.

Eerst dus het huwelijk in Java. Van Pierre begrijp ik dat ik, als antwoord op mijn eerder gestelde vraag, iig goed zit met een 'verklaring van ongehuwdheid'. Mijn vriendin heeft haar originele geboorteakte - mochten we die later nodig hebben.

On topic: Zijn er verder misschien nog wat praktische tips voor het huwelijk in Java waar ik rekening mee zou moeten houden? Bv heb ik nog tijd nog om in Jakarta e.e.a aan documenten te vertalen/legaliseren aangezien ik daar toch dan al zal zijn? Aangezien we dus voor de geboorte van het kind zullen trouwen, zal het kind dan een dubbele nationaliteit hebben?

Thanks.

P.s. ter verduidelijking: we zijn geen 18 meer en ik ben hier ook niet op vakantie - grappig maar getuigd van weinig respect Emoticon: Smile En als we alles van te voren kunnen kiezen hadden we mss wel andere beslissingen genomen, maar voor nu denk ik graag in oplossingen en kansen, niet in problemen. Jullie constructieve tips worden erg gewaardeerd!

spacer line  

On 22-10-2013 15:06 indobule wrote:
    Aangezien we dus voor de geboorte van het kind zullen trouwen, zal het kind dan een dubbele nationaliteit hebben?

Tot de invoering van de Dub.nationaliteitswet 2006 volgt het kind van een buitenlandse vader per definitie de nationaliteit van de vader ( De vader moet het kind uiteraard erkennen en bij zijn eigen ambassade aanmelden).
    Maar dan heeft het kind een buitenlandse status, moet hij/zij verblijfvergunning vragen etc etc.
    Om de "privileges"/ voordelen van een Indonesische staatsburger te verkrijgen kan het kind sinds 2006 een dubbele nationaliteit hebben( van de moeder).
    Zo kan het kind vrij reizen / naar Indonesische school gaan etc tot de 18sde verjaardag , met de mogelijkheid een overgangsperiode van 3 jaar.
    Zie de U.U. (DWI)Kewarganegaraan 2006.
    De ouders moet het wel aanvragen.(bij de juiste loket)

pierre
    User
    spacer line

Op 22-10-2013 15:06 schreef indobule:
    Dank allemaal voor jullie uiteenlopende reacties.

Ik heb vandaag wat meer gelezen over het MVV en een eventuele EU-route, maar dat is vooralsnog pas van later zorg. Ik zal naar verwachting nog in Bali werkzaam zijn tot december 2014, en dáárna mogelijk pas naar NL verhuizen, maar niet eerder. Goed iig om een idee van de kosten en mogelijkheden te hebben, zeker iets wat ik niet zal moeten onderschatten.

Eerst dus het huwelijk in Java. Van Pierre begrijp ik dat ik, als antwoord op mijn eerder gestelde vraag, iig goed zit met een verklaring van ongehuwdheid. *** Mijn vriendin heeft haar originele geboorteakte - mochten we die later nodig hebben.
    On topic: Zijn er verder misschien nog wat praktische tips voor het huwelijk in Java waar ik rekening mee zou moeten houden? **** Bv heb ik nog tijd nog om in Jakarta e.e.a aan documenten te vertalen/legaliseren aangezien ik daar toch dan al zal zijn? Aangezien we dus voor de geboorte van het kind zullen trouwen, zal het kind dan een dubbele nationaliteit hebben?

Thanks.

P.s. ter verduidelijking: we zijn geen 18 meer en ik ben hier ook niet op vakantie - grappig maar getuigd van weinig respect Emoticon: Smile En als we alles van te voren kunnen kiezen hadden we mss wel andere beslissingen genomen, maar voor nu denk ik graag in oplossingen en kansen, niet in problemen. Jullie constructieve tips worden erg gewaardeerd!

***. fijn dat je de originele geboorte akte in bezit hebt. zoals ik al schreef deze akte heb je niet nodig voor de MVV aanvraag maar straks wel voor de inschrijving in het GBA.
    Houd er wel rekening mee dat legalisatie stempels en de vertalingen van dit document maar 6 maanden geldig zijn, dus bespaar op je kosten door dit niet eerder te doen vlak voor je de MVV e.d gaat aanvragen.

Er is wel een mogelijkheid... mocht je in de aankomende tijd in Nederland zijn ( als je dit al van te voren weet) laat dan het document legaliseren en vertalen en in nederland aangekomen alvast laten registreren in jou gemeente ( mits ze hiermee akkoord gaan)
    Dit geeft als voordeel dat je later niet meer voor het feit komt te staan dat de legalisatie stemples "over datum" zijn ( let wel niet elke gemeente wil dit doen, informeer hiernaar voordat je begint aan de legalisaties)

**** Het vertalen en legaliseren van de documenten kun je laten doen door speciale bedrijfjes in Jakarta ( op de ambassade hebben ze een lijst van mensen die dit voor je kunnen regelen) houd rekening met ongeveer anderhalve week aan tijd om dit te laten regelen.

zoals ik al eerder schreef laat niet eerder de documenten vertalen en legaliseren totdat het moment van MVV aanvraag daar is... het IND is behoorlijk streng op de geldigheid van de gelegaliseerde documenten, er is een geval bekend dat iemand negatief oordeel kreeg op de MVV aanvraag omdat de legalisatie documenten een week over datum waren ( belachelijk, maar helaas waar)

Ook kreeg iemand negatief oordeel omdat zijn arbeidscontract 2 dagen tekort was ( de eis van het IND is 1 Jaar dus 365 dagen. het jaar contract van die persoon was op het moment van indienen nog maar 363 dagen geldig maar hij kreeg gewoon negatief behoordeling.... zeer triest te noemen dit, maar het idiote IND is nu eenmaal een gestoorde instantie.

pierre
    User
    spacer line

Op 22-10-2013 03:37 schreef Jan van Toor:
    De baby Legaliseren is het probleem ook niet, maar voor de rest zijn er nog behoorlijk wat obstakels te slechten met de nodige stressfactoren en bijkomende kosten, een aantal kosten schijnen inderdaad naar beneden te zijn bijgesteld maar de bedragen die ik in totaal betaald heb kloppen in mijn geval in ieder geval wel. Maar onze vriend zal toch ook aan het einde van de rit uitkomen op een "investering" van rond de 10 duizend euries daar ben ik zeker van! Emoticon: Yawn

Ik denk dat dit wel mee zal vallen Jan, ik zat zelfs nog in de dure tijd ( MVV leges van 825,- en de 1e leges voor 285,- ) en ik was alles bij elkaar zo een duizend of 7 kwijt.

Dit wel inclusief de inburgerings kosten ( WIB) ( de kosten hier in Nederland waren voor ons nog gratis ) ook inclusief de diverse vliegtickets naar de RI. en alle bijkomende kosten voor bv de legalisaties, vertalingen, telefoontjes, postzegels, pasfoto's, benzine kosten voor het heen en weer rijden naar diverse instanties, kosten in jakarta die gemaakt zijn voor het WIB examen en het afhalen van de MVV sticker enz enz
    zelfs het enkeltje ticket nederland voor elly zit in dit totaal bedrag.
    Of ik moet geluk gehad hebben dat ik er zo goedkoop van af gekomen ben?? ( nou ja goedkoop ?? ha ha ha ha )

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 22-10-2013 17:58 pierre wrote:

[quote removed]

Ik denk dat dit wel mee zal vallen Jan, ik zat zelfs nog in de dure tijd ( MVV leges van 825,- en de 1e leges voor 285,- ) en ik was alles bij elkaar zo een duizend of 7 kwijt.
    Het zal eraan liggen wie wat betaalt. Komen alle kosten voor rekening van de verblijfgever dan gaat het om:
    - kosten voor het examen bij de ambassade
    - kosten voor vervoer naar/van Jakarta en eventueel verblijf
    - paspoort (!)
    - aanvraag MVV
    - eventuele kosten diverse aktes (geboorte, burgerlijke staat)
    - vertaalkosten van documenten
    - ticket naar Nederland
    - aanvraag verblijfsvergunning
    - extra vrije dagen (!)
    - aanschaf kleding/schoeisel voor in Nederland (niet hetzelfde als in Indonesie)
    - uitbreiding verzekeringen in Nederland
    - het volgen van de Nederlandse lessen in Nederland

Ik heb het idee dat er nog vanalles ontbreekt aan het rijtje maar ik denk zelf ook dat je er 10.000 euro voor neer moet tellen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

indobule
    User
    spacer line

Goedenavond,

Ik dacht dat het misschien wel aardig was om even te laten weten hoe de zaken ervoor staan.
    We zijn inmiddels getrouwd! Bij mijn vrouw in haar village op Java. Alles is goed gegaan, alleen hadden we ons verkeken op de Surat Keterangan, die moesten we dus nog 'even' ophalen bij de NL Ambassade. Afgezien van dit, is alles prima verlopen. We zijn getrouwd voor de KUA en hebben beide een Buku Nikah ontvangen!

Helaas hadden we geen tijd meer om het geheel te legaliseren. Dat willen we wel doen ivm met onze baby die we in maart verwachten. Ik heb een quote gekregen van een Balinees bedrijf van IDR 2.100.000.
    Hebben jullie misschien contacten in Bali/Jakarta die dit legaliseren kunnen doen voor een schappelijke prijs?

Nu gaan we ons rustig voorbereiden op de geboorte van onze baby. Met het oog hierop, zijn er nog zaken waar we aan moeten denken, b.v.

• Ik begrijp we een surat keterangan lahir van het ziekenhuis moeten krijgen, en dan bij wijkhoofd of de Rukun Tetangga (RT), bij het buurthoofd of de Rukun Warga (RW) en bij de Lurah/groepshoofd en bij de Camat/districthoofd langs. Dan zou ik een bewijs van inschrijving moeten ontvangen. (Surat tanda-bukti kelahiran - via de NL ambassade-website). Tips?

• Met deze verklaring zou ik dan naar het Catatan Sipil moeten, begrijp ik.

• Als ons huwelijk gelegaliseerd is, zou de baby automatisch de NL nationaliteit krijgen. Maar, aangezien de baby in Bali geboren wordt, heeft het dan óók de Indonesische nationaliteit?

• Is het verstandig om een paspoort voor de baby te laten maken, m.a.w. moet de baby een 'visum' oid hebben?

Klopt dit alles?

• spacer line  

1. de procedure volgen.
    2.. yes
    3.yes , als de vader hem erkende en ook bij de ambassade meldt
    yes, maar dan moet het aangevraagd of geregeld worden, krijgt je niet automatisch.
    4.Weet niet of een baby al een (aparte) Nederlandse paspoort moet hebben.

De baby hoeft geen visumkosten te betalen , heeft in principe dezelfde rechten als andere Indonesische kinderen (tot zijn 18de-met uitloop van 3 jaren), kijk naar de U.U Dwi Kewarganegaraan =Dubbele nationaliteit.

Als die Balinese bemiddelaar het voor ongeveer 150 eurie alles kan regelen zou ik het doen.
    Of je moet een goedkopere buro vinden, hoeveel goedkoper wordt het dan ?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,289,886 topic views - 234,448 posts - 13,692 topics - 25,294 members - last post @ 24-10-2019 00:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,754,565 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com